قبضینو

چرا جریمه رانندگی من شناسه قبض ندارد؟ دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی

روش‌های مختلفی برای پرداخت جرائم رانندگی وجود دارد. از اپلیکیشن‌های استعلام خلافی گرفته تا پرداخت خلافی با دستگاه عابربانک که همگی برای راحت‌تر کردن روند پرداخت قبوض در اختیار شما هستند. برای پرداخت انواع قبوض از طریق دستگاه خودپرداز (ATM) به شناسه قبض نیاز دارید. از آنجا که نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی خودرو یکی از سوالات کاربران عزیز در سایت و اینستاگرام قبضینو بود تصمیم گرفتیم در این پست به طور کامل نحوه دریافت خلافی خودرو با شناسه قبض و بدون استفاده از آن را با استفاده از قبضینو شرح دهیم….

روش‌های مختلفی برای پرداخت جرائم رانندگی وجود دارد. از اپلیکیشن‌های استعلام خلافی گرفته تا پرداخت خلافی با دستگاه عابربانک که همگی برای راحت‌تر کردن روند پرداخت قبوض در اختیار شما هستند اما برای پرداخت انواع قبوض از طریق دستگاه خودپرداز (ATM) به شناسه قبض نیاز دارید. از آنجا که نحوه دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی خودرو یکی از سوالات کاربران عزیز در سایت و اینستاگرام قبضینو بود تصمیم گرفتیم در این پست به طور کامل نحوه دریافت خلافی خودرو با شناسه قبض و بدون استفاده از آن را به شما توضیح می‌دهیم.

استعلام و پرداخت جرائم رانندگی بدون نیاز به شناسه قبض با قبضینو

در سرویس استعلام و پرداخت جرائم قبضینو، با وارد کردن شماره بارکد پشت کارت ماشین تمام قبض های پرداخت نشده خودرو به همراه جزئیات قبض مانند مبلغ جریمه، زمان و مکان جریمه شدن خودرو، نوع قبض جریمه (تسلیمی، الصاقی، دوربین) و علت تخلف نمایش داده می شود. در کنار نسخه تحت وب قبضینو می‌توانید از نسخه های اندروید و IOS قبضینو نیز استفاده کنید. با قبضینو دیگر نیازی به نسخه کاغذی قبض جریمه خود ندارید و به سرعت می‌توانید خلافی خود را استعلام بگیرید و پرداخت کنید.

نسخه اندروید و ios اپلیکیشن قبضینو را می‌توانید از سایت قبضینو به آدرس www.ghabzino.com و یا مارکت‌های معتبر مثل کافه بازار، گوگل پلی و سیب اپ دانلود کنید.

استعلام و پرداخت جرائم رانندگی بدون نیاز به شناسه قبض

چرا جریمه رانندگی من شناسه قبض ندارد؟

برای پرداخت خلافی و جریمه خودرو با استفاده از دستگاه ATM بايد شناسه قبض جريمه موجود باشد، به همين دليل عده ‌ای از مالکان وسایل نقلیه به دنبال شناسه قبض هستند. بعضی از جرائم رانندگی صادر شده شناسه قبض ندارند. این مشکل به دلیل دستی بودن سرویس راهور پیش می‌آید و مدتی طول می کشد که برای برخی از جریمه ها شناسه قبض صادر شود. اگر 20 روز از تاریخ صدور جریمه شما گذشته باشد و هنوز شناسه قبضی برای شما صادر نشده باشد برای دریافت شناسه قبض جریمه خود می‌توانید:

  • شماره VIN خودرو را به همراه یک ستاره به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید تا شناسه قبض و میزان کل جریمه خودرو را دریافت کنید.
  • با مراجعه حضوری به مراکز پلیس+10 و با به همراه داشتن مدارک خودرو و کارت شناسایی معتبر، برگه خلافی خودرو را دریافت کنید که در آن شناسه قبض موجود است. البته این روش با توجه به هزینه بر بودن به صرفه نیست و زمان زیادی نیز از شما می‌گیرد. 

 

چرا جریمه رانندگی من شناسه قبض ندارد؟

انواع جریمه رانندگی

قبض های خلافی که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می شود، می­ تواند یکی از موارد زیر باشد:

  1. قبض تسلیمی
  2. قبض الصاقی
  3. قبض دوربین
  4. قبض دو برگی

قبض جریمه تسلیمی

در قبض تسلیمی مامور اهنمایی و رانندگی با اخذ مدارک کامل ماشین و راننده قبض تسلیمی را به صورت کامل نوشته و اطلاعات راننده و ماشین به طور کامل در آن درج می شود و در نهایت قبض جریمه به خود راننده تحویل (تسلیم) داده می‌شود. به این قبض، قبض دست نویس هم می گویم.

قبض جریمه الصاقی

در این قبض معمولاً خودرو در محلی پارک شده (ساکن است) و خود راننده در محل حضور ندارد. اما مامور پلیس به دلیل تخلف خودرو (همانند پارک در محل ممنوع) قصد صدور قبض خلافی راهنمایی رانندگی را دارد. به دلیل نداشتن مدارک خودرو و راننده قبض عمومی صادر شده و اطلاعات عمومی خودرو همانند شماره پلاک، نوع خودرو و رنگ در آن درج می شود و به خود ماشین چسبانده (الصاق) می شود. برای مثال نوع قبض‌هایی که بر روی شیشه خودرو قرار داده می شوند از این نوع هستند.

جریمه دوربین

همانطور که از نام این نوع قبض مشخص است، عامل صادر کننده آن دوربین‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی و یا اپراتور‌های و ماموران بکار گیرنده از دوربین‌ها در اتاق فرمان هستند. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به دو نوع زیر هستند:

  • دوربین‌های هوشمند
  • دوربین‌های اپراتوری

 جریمه دو برگی

گاهی پلیس با مشاهده تخلف از یک راننده و یا احتمال وجود مشکل و شک کردن به یک خودرو درخواست ایست و بررسی می‌دهد؛ اما ممکن است راننده به عمد خودروی خود را متوقف نکند و به دستور پلیس بی اعتنایی کند. لازم به اشاره است حتی در صورتی که راننده متوجه دستور پلیس نشود و خودرو خود را نگه ندارد نیز شامل این حالت می شود. به عبارت دیگر چه به عمد و چه به سهو در صورت عدم توجه به دستور پلیس مبنی بر ایست، خودرو شامل این بند می شود. علت نام دو برگی برای این نوع قبض آن است که پلیس اقدام به صادر کردن دو قبض جریمه برای راننده می کند. قبض اول مربوط به تخلف خودرو و قبض دوم به علت عدم توجه به دستور ایست پلیس است.
 
قبض جریمه تسلیمی

دو برابر شدن جریمه رانندگی

در روش‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری مبلغ جریمه بعد از گذشت 60 روز در صورت پرداخت نشدن دوبرابر می‌گردد. اما در روش‌های دوبرگی و ثبت با دوربین این مبلغ جریمه بعد از گذشت 60 روز و در صورت پرداخت نشدن دو برابر نمی‌شود و شما ملزم به پرداخت همان مبلغ اصلی جریمه هستید. اگر برای جرائم تسلیمی، الصاقی و خودداری برگه جریمه صادر نشده بود حتما قبل از اتمام مهلت پرداخت 60 روزه شناسه قبض خود را پیگیری کنید تا مبلغ جریمه شما دو برابر نشود. 

فرآیند اعتراض به قبض‌ جریمه راهنمایی رانندگی

در صورتی که به جریمه‌های نوع دوربین اعتراض وجود داشته باشد، راننده باید به مراکز اجرائیات پلیس مراجعه کند. معمولا این مراکز در محل خود پلیس راهنمایی و رانندگی هستند. اما برای سایر قبوض فرآیند اعتراض به جریمه به این گونه است که راننده باید با مراجعه یه یکی از دفترهای پلیس +۱۰ در سطح کشور، اقدام به تهیه گزارش و اعتراض خود به قبض‌های صادر شده نمایند. سپس با ثبت در سیستم در اولین فرصت (معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت) از طریق پلیس راهور گزارش بررسی شده و جوابیه آن صادر می‌گردد. در ادامه اگر راننده بازهم نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشد، باید به واحد‌های بازرسی و رسیدگی به تخلفات خود راهور مراجعه نموده تا اعتراضشان دقیق‌تر بررسی شود. اعتراض به جریمه معاینه فنی نیز همین روند را دارد.

اعتراض به جریمه خلافی

نحوه پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن قبضینو

1 ) پس از نصب اپلیکیشن قبضنیو و عضویت در آن، گزینه خلافی را انتخاب کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن قبضینو

2 ) شماره 8 یا 9 رقمی پشت کارت خودرو یا موتور خود را وارد کنید و گزینه استعلام را انتخاب کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن قبضینو

3 ) با انتخاب گزینه استعلام، تمامی خلافی‌های مربوط به وسیله نقلیه شما استعلام و نمایش داده می‌شود. حالا می‌توانید جرائم رانندگی خود را انتخاب کنید و سپس با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین تمامی جرائم رانندگی خود را از طریق زیرساخت بانک سامان پرداخت کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن قبضینو

لازم به ذکر است که به دلیل سیستم دستی پلیس راهور ممکن است حذف قبوض از سامانه قبضینو چند روز کاری زمان ببرد. اگر شما قبوض خود را از طریق سامانه قبضینو پرداخت کرده باشید، قبضینو اجازه پرداخت مجدد را به شما نمی‌دهد بنابراین دیگر نیازی نیست نگران عدم پرداخت قبوض یا پرداخت تکراری آن‌ها باشید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با سایت قبضینو

1 ) وارد سایت قبضینو به آدرس www.ghabzino.com شوید و روی گزینه پرداخت جریمه کلیک کنید. 

نحوه پرداخت خلافی خودرو با سایت قبضینو

2 ) حالا برای استعلام خلافی  باید شماره 8 یا 9 رقمی پشت کارت خودرو یا موتور خود را در این قسمت وارد کنید و سپس گزینه “وضعیت خلافی ماشین را نمایش بده” را انتخاب کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با سایت قبضینو

3 ) حالا می‌توانید همه جرائم رانندگی وسیله نقیله خود را در قبضینو مشاهده کنید. برای پرداخت جرائم رانندگی خود کافیست جرائم مورد نظر را انتخاب و سپس روی گزینه “پرداخت جرائم انتخاب شده” کلیک کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با سایت قبضینو

4 ) در مرحله بعد باید هویت خود را برای پرداخت قبض تائید کنید. اگر از قبل شماره موبایل خود را در سامانه ثبت کرده باشید می‌توانید آن را تائید کنید و روند پرداخت را ادامه دهید. علاوه بر این می‌توانید شماره موبایل خود را نیز تغییر دهید. همچنین در صورتی که در سامانه عضو نشده باشید باید در این مرحله شماره موبایل خود را وارد کنید و رمز موقتی را که برای شما ارسال می‌شود در سایت وارد کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با سایت قبضینو

5 ) پس از تائید هویت خود می‌توانید با انتخاب گزینه تکمیل پرداخت با بانک سامان فرآیند پرداخت را تکمیل کنید. کلیه پرداخت‌های سامانه قبضینو از طریق زیرساخت بانک سامان صورت می‌گیرد و شما می‌توانید پرداخت‌های خود را در بخش سوابق قبضینو و یا از طریق آدرس https://bill.samanepay.com/Public/BillStat.aspx پیگیری کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو با سایت قبضینو

لازم به ذکر است که به دلیل سیستم دستی پلیس راهور ممکن است حذف قبوض از سامانه قبضینو چند روز کاری زمان ببرد. اگر شما قبوض خود را از طریق سامانه قبضینو پرداخت کرده باشید، قبضینو اجازه پرداخت مجدد را به شما نمی‌دهد بنابراین دیگر نیازی نیست نگران عدم پرداخت قبوض یا پرداخت تکراری آن‌ها باشید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
سادات

سلام: قبض جریمه مرا ظاهراً الصاق کردند ولی من متوجه نشدم والان در سایت قبضینو هست ولی غیر قابل پرداخت می باشد.لطفا راهنمایی بفرمایید قبل از اینکه 2برابر شود با توجه به اینکه شناساسه پقبض و پرداخت ندارم چگونه پرداخت کنم؟

ثبت دیدگاه