قبضینو

پرداخت چیست و تاریخچه پرداخت ها از دیروز تا امروز

پرداخت چیست و تاریخچه پرداخت ها از دیروز تا امروز

پرداخت، کاری است که همه ما چندین بار در روز آن را تکرار می کنیم. امروزه روش های بسیار متفاوتی به کار می روند اما این روش ها از کجا بوجود آمدند؟ قبل از ایجاد بانک ها و کارت های اعتباری پرداخت ها چگونه انجام می شد؟ شاید جوان تر ها تصوری از پرداخت های…

پرداخت، کاری است که همه ما چندین بار در روز آن را تکرار می کنیم. امروزه روش های بسیار متفاوتی به کار می روند اما این روش ها از کجا بوجود آمدند؟ قبل از ایجاد بانک ها و کارت های اعتباری پرداخت ها چگونه انجام می شد؟ شاید جوان تر ها تصوری از پرداخت های غیر اینترنتی نداشته باشند. در ادامه میخواهیم بدانیم پرداخت به طور کلی چیست و در طول تاریخ شاهد چه تغییراتی بوده و در آینده به کجا خواهد رسید. در این سفر زمان با وبلاگ پرداخت قبضینو همراه باشید.

نظام پرداخت چیست؟

مجموعه ای از قوانین، عوامل فنی، قانونی و اجتماعی است که ارزش پولی را که بین پرداخت کننده و گیرنده وجه مبادله می شود تعیین می کند. در نظام پرداخت، زیرساخت های فناوری و زیرساخت های قانونی اهمیت دارند. 

تاریخچه پرداخت

پرداخت: تاریخچه پرداخت و روش پرداخت

1200 سال قبل از میلاد، عصر معامله پایاپای

زمانی که درباره پرداخت فکر می کنید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد به احتمال زیاد پول است. اما قبل از ایجاد نظام های پرداختی، افراد با استفاده از مبادله پایاپای یا کالا به کالا خرید و فروش ها را انجام می دادند. در واقع به جای پرداخت پول از کالاهایی با ارزش برابر استفاده می کردند. با گذر زمان، بیشترین کالاهای مبادله شده تبدیل به واحدی برای خرید و فروش شدند.

1100 سال پیش از میلاد، ظهور سکه ها

حدود 1100 سال پیش از میلاد مسیح، چین اولین کشوری بود که از اشیای دایره ای شکل برای خرید و فروش استفاده کرد که به عنوان سکه تعبیر می شوند.

600 سال پیش از میلاد مسیح، اولین سکه های ضرب شده

در این زمان کشور لیدی اولین سکه های ضرب شده را به عنوان یک واحد رسمی پول در نظر گرفت. تا سال 1607 میلادی در اروپا، همچنان سکه های ضرب شده از فلز برای خرید و فروش مورد استفاده قرار می گرفتند.

800 تا 1600 میلادی، ظهور اولین پول های کاغذی یا اسکناس ها

600 سال قبل از میلاد، چینی ها از یادداشت هایی برای پرداخت استفاده می کردند اما اولین اسکناس ها در سال 1600 در اروپا ظاهر شدند که با سکه های طلا و نقره قابل معامله بودند. اولین دولتی که مبادله این پول های کاغذی را به رسمیت شناخت دولت استعماری فرانسه در کانادای امروزی بود که در سال 1635 این کار را انجام داد. در حقیقت این پول های کاغذی برای سربازان ساخته شد تا راحت تر آن ها را همراه خود جابجا کنند و برای خرید و فروش استفاده کنند. 

قرن 20 ام، ظهور کارت های بانکی

اولین کارت های بانکی در سال 1996 در انگلستان توسط بانک Barclays ارائه شد که نمونه انگلیسی بانک America Card بود که چند سال قبل در آمریکا تاسیس شده بود. اولین ایده کارت های بانکی به شکلی که مشتری بتواند از هر پذیرنده ای خرید کند در سال 1950 مطرح شد و تا سال 2002 استفاده از این کارت ها کاملا تثبیت شدند. در حال حاضر پرداخت از طریق انواع کارت ها ( Credit Card , Debit Card ) بسیار رایج است، به طوری که 32 % از درآمد ناخالص ملی انگلستان در سال 2014 از این طریق تامین شد و در ماه مارس 2016، 51.9 میلیارد دلار از طریق کارت ها خرج شد.

سال 2000، پرداخت انلاین و انقلاب تجارت الکترونیک

با رشد اینترنت، تچارت الکترونیک و قابلیت پرداخت آنلاین برای بسیاری از فعالیت های پرداختی فراهم شد. بسیاری از کسب و کارها فقط به صورت آنلاین انجام می شدند و بسیاری از تجارت ها به تجارت های الکترونیک بدل شدند. در سال 1996، Visa و Master Card مجموعه ای از قوانین و رویه های مشخص را برای پرداخت های الکترونیک در نظر گرفتند.

سال 2010، پرداخت های موبایلی جایگزین های جدید و استاندارد پرداخت

گوشی های هوشمند، عادت های خریداران را تغییر دادند. امروزه بسیاری از افراد به پرداخت های آنلاین گرایش دارند و دوست دارند خرید های خود  و پرداخت اینترنتی قبض خود را از طریق موبایل ها یا کامپیوتر های شخصی شان انجام دهند. بعد از انقلاب اینترنت و تجارت الکترونیک، اهالی کسب و کار با چالش تجارت موبایلی روبرو شدند.

اینده پرداخت ها

تکنولوژی با سرعت غیر قابل تصوری در حال پیشرفت است. کیف پول ها یا والت های موبایلی و دیجیتال، پرداخت های همتا به همتا (P2P) پرداخت های مستقیم آنلاین و … همگی نتیجه این پیشرفت ها هستند. غول های صنعت پرداخت مثل Apple Pay , Google Pay , Amazon Pay نیز به دنبال تثبیت جایگاه خود در این صنعت هستند، چرا که آینده در انتظار فناوری ها و تکنولوژی جدید و کاربردی است.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه