قبضینو

راهنمای آموزش پرداخت قبض مالیات در ۵ قدم ساده

پرداخت قبض مالیات

تمام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی باید نسبت به پرداخت قبض مالیات خود اقدام کنند. در گذشته روش پرداخت مالیات کمی متفاوت با الان بود یعنی تمام افراد شناسه‌ قبض و پرداخت را در سایت‌های اینترنتی وارد می‌کردند و نسبت به پرداخت قبض مالیات اقدام می کردند. اما امروزه برای پرداخت قبض مالیات تنها می‌توانید از یکی از سه پرداخت قبض مالیات با شناسه ۳۰ رقمی نسیم، بارکد یا مراجعه حضوری به سامانه امور مالیاتی استفاده کنید….

اگر شما هم مثل بسیاری از افراد فکر می‌کنید مالیات را تنها شرکت‌ها و سازمان‌ها پرداخت می‌کنند باید بگوییم سخت در اشتباه هستید، شاید کمی تعجب‌آور باشد که بگوییم شما برای خرید مایحتاج روزانه یا حتی استفاده‌ از اپلیکیشن‌های موبایلی برای تردد در بین دو منطقه هم مالیات پرداخت می‌کنید. به‌صورت کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. در صورتی که تمام کاربران حقیقی و حقوقی مشمول مالیات باشند باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. تا همین چند سال پیش کاربران می‌توانستند برای صدور قبض مالیات عملکرد و حقوق خود از شناسه پرداخت و قبض استفاده کنند اما امروزه دیگر این امکان وجود ندارد و اصلا قبض مالیات صادر نمی‌شود که این دو شناسه را داشته باشد. تمامی کاربران می‌تواننند از روش‌هایی مانند پرداخت قبض مالیات با شناسه ۳۰ رقمی نسیم، بارکد یا مراجعه حضوری به سامانه امور مالیاتی استفاده کنند. در این مطلب از وبلاگ قبضینو قصد داریم به شما بگوییم که مالیات چیست؟ به چند دسته تقسیم می‌شود؟ درنهایت در خصوص روش‌های پرداخت مالیات صحبت کنیم و هم‌چنین به مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر کسی پیش‌آید، پاسخ دهیم.

مالیات چیست؟ و به چند گروه تقسیم می‌شود؟

یکی از روش‌های اصلی‌ درآمدزایی دولت، دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی است. تمامی افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. اما قبل از آن باید فرم اظهارنامه مالیاتی را به‌صورت سالانه برای خود اظهاری مالیاتی پر کنند تا میزان مالیات پرداختی آنها مشخص شود.

مالیات چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود

البته متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند از پرداخت مالیات شانه خالی کنند اما درواقع این‌طور نیست چراکه؛ در این صورت ممکن است به جرم فرار مالیاتی محکوم شوند یا طبق قانون با آنها رفتار شود. احتمالا تا الان به خوبی متوجه این موضوع شده‌اید که این روش مستقیم است اما روش دیگری هم وجود دارد؛ این روش زمانی اتفاق می‌افتد که شما برای خرید کالا یا حتی پرداخت قبوض تلفن ثابت خود هم به صورت غیر مستقیم مالیات پرداخت می‌کنید و شاید اگر به این موضوع دقت نکرده باشید، اصلا متوجه این موضوع نشوید.

مالیات شرکت‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند؟

احتمالا می‌دانید که بیشتر شرکت‌هایی که به ثبت می‌رسند باید مالیات پرداخت کنند. از طرفی تمام حسابداران می‌دانند که باید در ابتدا دفاتر قانونی را بنویسند و سپس اظهارنامه‌های خود را در تاریخ مشخص تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور کنند. اما اگر شرکتی تازه فعالیت خود را آغاز کرده باشد و تا الان هیچ فعالیتی نداشته باشد، باید در ابتدا اظهارنامه خود را ارسال کند. اما آیا تابه‌حال شده به این موضوع فکر کنید که یک شرکت در طول سال‌های فعالیت خود باید چند نوع مالیات پرداخت کند؟ در این قسمت می‌خواهیم شما را با انواع مالیات آشنا کنیم؛ قبل از آن باید بدانید که مالیت پرداختی تمام سازمان‌ها با همدیگر یکسان نیست و صرفا می‌خواهیم انواع مالیاتی که ممکن است توسط یک شخص حقوقی پرداخت شود را به شما معرفی کنیم.

مالیات عملکرد 

دولت برای انجام امور مختلف نیاز به بودجه دارد که هر شرکتی با پرداخت قبض مالیات عملکرد می‌تواند این بودجه را تامین کند. معمولا مالیات عملکرد شرکت بر اساس سود و زیان یک شرکت محاسبه می‌شود. تمام سازمان‌ها باید نسبت به پرداخت قبض مالیات عملکرد اقدام کنند. تمام شرکت‌ها ۲۵٪ از سود خالصی خود را به‌عنوان مالیات بر عملکرد پرداخت می‌کنند. 

مالیات بر درآمد حقوق

طبق ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم تمام افراد نسبت به دارایی‌های خودشان مشمول پرداخت مالیات هستند. شرکت‌ها به‌عنوان اشخاص حقوقی هستند که باید مالیات را بعد از در نظر گرفتن معافیت‌ها بپردازند. هر کارفرمایی که نسبت به پرداخت حقوق نیروی کار خود اقدام می‌کند، باید برای تمامی کارمندانی که حقوقشان بالاتر از سقف مشخص‌شده است و مشمول پرداخت مالیات هستند، لیست مالیات بر حقوق درآمد را رد کنند. مهلت زمان رد این لیست حداکثر یک ماه است و بعد از آن تمام سازمان‌ها مشمول جریمه خواهند شد. 

نکته مهم: تمامی حسابداران برای رد لیست مالیات بر درآمد می‌توانند از سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق به نشانی salary.tax.gov.ir استفاده کنند. هم‌چنین در این سایت می‌توانند اطلاعات حقوق‌ بگیران، مشخصات کارفرما و فهرست حقوق جدید را نیز ببینید. 

قبض مالیات بر ارزش افزوده 

مالیات بر ارزش افزوده 

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یکی دیگر از انواع مالیات غیر مستقیم است که مصرف‌کنندگان نهایی یک کالا یا خدمات باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
به معنای ساده‌تر یعنی این نوع مالیات بر روی قیمت کالا و خدمات در مرحله واردات، تولید و توزیع از هر فعال اقتصادی به فعال بعدی منتقل می‌شود و درنهایت مصرف‌کننده نهایی شخصی است که باید این نوع مالیات را پرداخت کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی از افراد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. در ادامه به چند مورد از این افراد اشاره می‌کنیم.

  • اکثر کالاهای سبد افراد کم‌درآمد جامعه 
  • خدمات بهداشت و درمانی
  • تحقیقات و آموزش
  • حمل و نقل مسافری

قبض مالیات تکلیفی 

مالیات تکلیفی یکی دیگر از مالیات‌های مهمی است که کارفرما موظف است نسبت به پرداخت آن اقدام کند. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که مالیات تکلیفی چیست؟ شرکت‌ها اشخاص حقوقی هستند که موظف هستند این مالیات را برای اجاره‌ی ملک خود پرداخت کنند.

نحوه پرداخت قبض مالیات ۱۴۰۰

پرداخت قبض مالیاتی

اگر شما هم جز کسانی هستید که پرونده مالیاتی دارید و مشمول پرداخت مالیات هستید؛ باید بدانید که روش‌های مختلفی برای پرداخت قبض وجود دارند. برخی از افراد به دنبال روشی هستند که نیاز به مراجعه حضوری برای پرداخت قبض نباشد اما برخی دیگر از افراد به دلیل نداشتن حوصله یا امکانات به دنبال روش حضوری می‌گردند. به صورت کلی شما می‌توانید قبض خود را به کمک یکی از روش‌های زیر پرداخت کنید چراکه چند وقتی است که نحوه پرداخت قبض مالیات جدید تغییر پیدا کرده است.

  • پرداخت قبض مالیات با شناسه پرداخت ۳۰ رقمی 
  • پرداخت قبض مالیات با بارکد
  • مراجعه به سازمان امور مالیاتی کشور برای پرداخت قبض

در ادامه قصد داریم توضیح مختصری در خصوص هر کی از این روش‌ها به شما دهیم و هم‌چنین بگوییم که چطور می‌توانید نسبت به پرداخت قبض مالیات با این روش‌ها اقدام کنید. 

پرداخت قبض مالیات با مراجعه غیرحضوری به سامانه اظهارنامه مالیاتی

چند وقتی است که سازمان امور مالیاتی کشور روش پرداخت قبض مالیاتی جدید با شناسه ۳۰ رقمی نسیم را در اختیار کاربران قرار داده است. اما متاسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف سازمان امور مالی، مدیران یا حسابداران زیادی هستند که از این موضوع مطلع نیستند و همین عامل باعث‌شده تا آنها نگران پرداخت مالیات خودشان باشند. هدف سازمان امور مالیاتی از انجام این کار سهولت در پرداخت قبوض مالیات توسط افراد و یک‌پارچه‌سازی پرداخت انواع مالیات است. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید مالیات را به این روش جدید پرداخت کنید. درنهایت می‌توانید نسبت به دریافت مفاصاحساب مالیات (به برگه‌ تسویه حسابی گفته می‌شود که نشان می‌دهد که فرد مالیات‌دهنده بدهی ندارد و مالیات خود را پرداخت کرده است ) هم اقدام کنید.

پرداخت قبض مالیات با شناسه ۳۰ رقمی

اگر قصد پرداخت مالیات ۳۰ رقمی نسیم را دارید، می‌توانید به کمک یکی از ۴ روش زیر این کار را انجام دهید.

سامانه پرداخت قبض مالیات payments.tax.gov.ir

  • در اولین قدم نیاز است همانند تصویر زیر برای پرداخت قبض مالیاتی وارد سامانه پرداخت برخط قبوض مالیاتی و صدور قبض مالیاتی جدید با شناسه ۳۰ رقمی به آدرس payments.tax.gov.ir شوید.

 

  • پرداخت قبض های مالیات در سازمان امور مالیاتی کشور گزینه «شناسه ۳۰ رقمی نسیم» را انتخاب و سپس شناسه قبض مالیات خود را در قسمت‌ مشخص‌شده بالا وارد کنید. 

شناسه واریز قبض پرداخت مالیات

  • روی گزینه آبی رنگ «بررسی شناسه قبض نسیم» کلیک کنید تا صفحه زیر برای شما نمایش داده‌ شود.  

اطلاعات کلی قبض مالیات

  • در این صفحه می‌توانید اطلاعاتی مانند نام اداره، منبع، تاریخ صدور، شماره، مبلغ و صاحب قبض را مشاهده کنید. درصورتی‌که تمام اطلاعات درست بودند، روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید؛ در غیر این صورت نیاز است روی گزینه بازگشت کلیک کنید و مجددا شناسه ۳۰ رقمی نسیم خود را به شکل صحیح وارد کنید. 
  • با انتخاب گزینه پرداخت، به‌صورت خودکار وارد درگاه پرداخت الکترونیکی سداد می‌شوید. حالا نیاز است تمام اطلاعات کارت بانکی خودتان را وارد کنید تا پرداخت قبض مالیات با موفقیت انجام شود. 
  • توجه داشته باشید که باید حتما بعد از پرداخت، وارد سامانه ارزش افزوده به آدرس evat.ir شوید تا از صحت پرداخت، اطمینان حاصل پیدا کنید.

نکته:اگر دسترسی به فرم قبض مالیات ندارید و برای پرداخت مالیات نیاز به شناسه واریز دارید باید به صورت غیر حضوری  وارد سایت www.evat.ir شوید. سپس اطلاعات را تکمیل کنید تا قبض مالیات و عوارض برای شما صادر شود.

نحوه پرداخت قبض مالیات از طریق خودپرداز بانک ملی

اگر امکان دسترسی به سایت وجود ندارد و به دنبال روشی هستید که بتوانید قبض مالیات ۳۰ رقمی خود را به‌صورت حضوری و در سریع‌ترین زمان‌ پرداخت کنید. در این شرایط می‌توانید از روش پرداخت قبض مالیات با خودپرداز بانک ملی استفاده کنید. در ادامه روند پرداخت قبوض از طریق عابربانک را به شما آموزش می‌دهیم.

  • ابتدا کارت خود را در داخل دستگاه خودپرداز قرار دهید.
  • گزینه «پرداخت قبوض و دیگر پرداخت‌ها» را انتخاب کنید. 
  • سپس گزینه «پرداخت وجوه دولتی» را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید بارکد ۴۲ رقمی خود را وارد کنید.
  • درنهایت با انتخاب گزینه پرداخت امکان مشاهده قبض مالیات پرداخت‌شده با بارکد برای شما فراهم می‌شود.

نحوه پرداخت از طریق مراجعه به شعب مختلف بانک‌ها

یکی دیگر از روش‌های پرداخت مالیات حقوق با شناسه ۳۰ رقمی، مراجعه حضوری به شعب‌ مختلف بانک‌های سراسر کشور است. باید برای پرداخت قبض مالیاتی، درخواست فرم دستور پرداخت الکترونیکی بین بانکی را ارائه دهید. دقت داشته باشید که برای انجام این کار بهتر است از روش ساتنا استفاده کنید.

آیا تابه‌حال برای انتقال وجه از روش پایا یا ساتنا استفاده کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در روش سانتا شما می‌توانید به بانک مراجعه کنید و فرایند انتقال وجه هر حواله بانکی به هر حساب بانکی را نهایتا در نیم ساعت انجام دهید اما اگر برای انتقال وجه بین بانکی روش پایا را انتخاب کرده باشید، حداقل یک تا دو ساعت زمان می‌برد تا کار انجام شود.

نحوه پرداخت قبض مالیات با بارکد

یکی از راه‌های پرداخت قبض مالیات بدون شناسه پرداخت، استفاده از بارکد روی قبض مالیات است. باید بعد از صدور قبض مالیات به اداره مالیات مراجعه کنید تا به‌صورت حضوری بارکد ۴۲ رقمی قبض را اسکن کنند. درنهایت شما می‌توانید به کمک یکی از کارت‌های خود، مبلغ قبض مالیات را پرداخت کنید. درصورتی‌که نمی‌دانید بارکد قبض مالیات در کجای برگه قرار دارد، به تصویر زیر نگاه بیندازید. 

بارکد 42 رقمی در قبض مالیات

پرداخت قبض مالیاتی با مراجعه غیرحضوری به سازمان امور مالیاتی کشور 

راه آسان دیگری برای مشاهده و پرداخت مالیات وجود دارد و آن چیزی جز مراجعه غیرحضوری به سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir نیست. در ادامه درباره نحوه پرداخت قبض مالیات از طریق اینترنت صحبت می‌کنیم؛ پس ادامه مطلب را از دست ندهید. 

  •  در اولین قدم نیاز است از طریق آدرس tax.gov.ir وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور شوید. سپس مانند تصویر زیر گزینه «سایر خدمات مالیاتی» را انتخاب کنید.

پرداخت قبض مالیات با سازمان امور مالیاتی کشور

  • با کلیک بر گزینه بالا یک منو کامل به شما نمایش می‌دهد. در این قسمت شما باید گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید. 

انتخاب گزینه پرداخت مالیات

  • پس‌ازاین مرحله باید چند ثانیه صبر کنید تا تصویر زیر را به شما نمایش‌ دهد. در این صفحه نیاز است گزینه سامانه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید.

سامانه پرداخت الکترونیک مالیات

  • نام کاربری و رمز عبور خودتان را وارد کنید و سپس روی دکمه ورود کلیک کنید.

اطلاعات کاربری خودتان را وارد کنید.

  • بعد از وارد شدن به صفحه؛ می‌توانید اطلاعاتی مانند شناسه قبض، نوع مالیات، سال عملکرد، تاریخ صدور، حوزه و درنهایت وضعیت پرداخت خود را ببینید. 
  • هم‌چنین بهتر است در ابتدا نسبت به پرداخت لیست قبوض پرداخت‌نشده اقدام کنید. 

لیست قبوض مالیاتی پرداخت نشده

  • در غیر این صورت می‌توانید تمامی اطلاعات را در صفحه ببینید 
  • برای صدور قبض جدید، می‌توانید از منوی سمت راست گزینه «پرداخت‌ها/ قبض مالیاتی» را انتخاب و سپس روی گزینه «ایجاد قبض جدید» کلیک کنید. 

نحوه پرداخت قبض مالیات ارزش افزوده 

تمامی مودیانی که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، باید در ابتدا اظهارنامه خود را در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت کنند. سپس برای دریافت قبض مالیات خود به سایت سازمان امور مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir مراجعه کنند. در گذشته شما می‌توانستید از شناسه قبض و پرداخت برای پرداخت قبض مالیات ارزش افزوده استفاده کنید، اما در حال حاضر شما می‌توانید برای پرداخت تنها از روش‌های گفته‌شده در بالا استفاده کنید. امروزه امکان پرداخت مالیات با شناسه قبض و پرداخت وجود ندارد. 

سوالات متداول

آیا امکان صدور قبض مالیات وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید برای صدور قبض مالیات خود به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید. 

تا کی مهلت ارسال و پرداخت لیست مالیات حقوق وجود دارد؟

بسیاری از سازمان‌ها همیشه به دنبال راهی هستند تا لیست مالیات بر حقوق را به موقع پرداخت کنند تا مشمول جرایم سنگین نشوند. از طرفی تمامی حسابداران باید بعد از اینکه لیست حقوق برای تمام کارمندان رد کردند، لیست مالیات بر حقوق را نیز رد کنند. مهلت پرداخت قبض مالیات حقوق، ۳۰ روزه است و معمولا این مدت زمان تمدید نمی‌شود.

سخن آخر

اگر خاطرتان باشد تا همین چند وقت پیش برای پرداخت قبض مالیات نیاز به شناسه قبض و پرداخت داشتید، یعنی باید این دو شناسه ۱۳ رقمی را وارد می‌کردید تا به شما اجازه پرداخت قبض را دهد. هنوز سایت‌های زیادی هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا قبض مالیات خود را به روش قدیم پرداخت کنید. اما شما می‌توانید به‌جای پرداخت قبض مالیات با شناسه پرداخت، از روش‌ها ساده و آسانی که در این متن از وبلاگ قبضینو،  به آن‌ها اشاره کرده‌ایم استفاده کنید. 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه