قبضینو

انواع روش‌های پرداخت قبض در کشور از گذشته تا امروز

انواع روش‌های پرداخت قبض در کشور

در طی این سال‌ها، روش پرداخت قبض دستخوش تغییرات زیادی بوده است. تا چند سال پیش روش‌های پرداخت قبوض تنوع امروزی را نداشت. در واقع تنها شیوه پرداخت، مراجعه حضوری به بانک‌ها و ارائه قبض کاغذی بوده است. امروزه روش پرداخت الکترونیکی، جایگزین قبض کاغذی شده و روش سنتی پرداخت قبوض تا حدود زیادی از…

در طی این سال‌ها، روش پرداخت قبض دستخوش تغییرات زیادی بوده است. تا چند سال پیش روش‌های پرداخت قبوض تنوع امروزی را نداشت. در واقع تنها شیوه پرداخت، مراجعه حضوری به بانک‌ها و ارائه قبض کاغذی بوده است. امروزه روش پرداخت الکترونیکی، جایگزین قبض کاغذی شده و روش سنتی پرداخت قبوض تا حدود زیادی از میان برداشته شده است. در همین راستا تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ قبضینو انواع روش‌های پرداخت قبض در کشور را به شما معرفی کنیم. سپس با معرفی بهترین شیوه پرداخت به شما کمک می‌کنیم تا با چند کلیک ساده تمام بدهی خود را بدون نیاز به کاغذ قبض پرداخت کنید؛ پس همراه ما باشید.

انواع قبوض قابل پرداخت 

همیشه اینطور بوده است که افراد برای استفاده از خدمات مختلف هم‌چون آب و برق باید هزینه پرداخت می‌کردند. این هزینه با توجه به میزان مصرف، متفاوت بوده است. چیزی که در این قسمت از اهمیت زیادی برخوردار است، شیوه پرداخت قبوض در کشورهای مختلف است. به صورت کلی به دو صورت پیش پرداخت و پس پرداخت هزینه از عموم مردم دریافت می‌شود. در ادامه توضیح مختصری در مورد هر یک از روش‌ها می‌دهیم که به شما برای شناخت بیشتر کمک می‌کند. 

  • روش پرداخت قبض به شیوه postpaid

احتمالا دیده‌اید که برای استفاده از برخی از خدمات، هزینه در ابتدا از شما دریافت نمی‌شود و بعد از مصرف یا استفاده از خدمت در دوره مشخص باید نسبت به تسویه هزینه مربوط به خدمت اقدام کنید. به این روش postpaid یا پس‌پرداخت گفته می‌شود. در واقع شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در دوره‌های منظم یک‌ماهه یا دو ماهه نسبت به صدور قبض برای مشترک اقدام می‌کنند. سپس افراد باید بعد از مصرف و مشاهده صورت‌حساب خود، قبض را به شیوه‌های متعدد پرداخت کنند. قبوض آب، برق و قبض گاز نمونه‌ای از این قبوض هستند که بعد از استفاده و طی مدت زمان یک ماهه برای افراد صادر می‌شوند. در این روش مشکل زمانی پیش می‌آید که شخصی بخواهد پیش از استفاده از خدمت، هزینه را پرداخت کند، در حالی که این امکان وجود ندارد. گاهی هم به دلیل تاخیر در پرداخت هزینه، مبلغ با تاخیر به جساب شرکت ارائه‌دهنده خدمت واریز می‌شود و ممکن است کاربر به دلیل عدم تسویه مبلغ با مشکل روبه‌رو شود. راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد که در مورد آن صحبت خواهیم کرد. 

انواع قبض قابل پرداخت

  • روش پرداخت قبض به شیوه prepaid

در این روش مشترکین باید هزینه را پیش از مصرف پرداخت کنند؛ در غیر این صورت امکان استفاده از خدمت برای آنان وجود ندارد. به عبارت دیگر در این روش بعد از اینکه اعتبار کاربر تمام شود، کنتور خدمت را قطع می‌کند و اجازه مصرف بیشتر را نمی‌دهد. در ایران این روش معمولا برای خرید شارژ و اینترنت استفاده می‌شود؛ حالا به چه شکل؟ شما ابتدا هزینه را برای خرید شارژ پرداخت می‌کنید؛ تا زمانی که اعتبار کافی داشته باشید، امکان استفاده از خدمات مختلف مانند تماس، ارسال پیامک و … وجود دارد؛ اما بلافاصله بعد از اتمام اعتبار،‌ اجازه استفاده از خدمت از شما گرفته می‌شود و تا زمان پرداخت هزینه مجدد، نمی‌توانید از شارژ سیم‌کارت خود استفاده کنید.

پیش از پیشرفت تکنولوژی، بهترین روش پرداخت قبض چه بوده است؟

تا چند سال پیش تغییرات زیادی در نحوه پرداخت قبوض به وجود نیامده بود و افراد برای پرداخت قبوض از یک روش استفاده می‌کردند و آن هم چیزی نبود جز پرداخت قبوض‌ به صورت حضوری! بعد از صدور قبض، مامورین شرکت‌‌ها، قبوض را تا منزل مشترکین می‌بردند. سپس مشترکین باید برای پرداخت قبض به صورت حضوری به شعب مختلف بانک مراجعه می‌کردند و با ارائه پول نقد و قبض کاغذی به متصدی بانک می‌توانستند مبلغ قبض را پرداخت و تسویه کنند. 

پرداخت قبض کاغذی مشکلات زیادی را پیش روی افراد قرار داده بود؛ از یک سو اتلاف وقت و تولید بیش از حد کاغذ که باعث به خطر افتادن محیط زیست و ساعت‌ها انتظار در بانک‌ها می‌شد و از سوی دیگر افراد با مشکلاتی هم‌چون گم شدن قبوض یا مخدوش شدن اطلاعات مهم روی قبض روبه‌رو می‌شدند. به دلیل همین مشکلات، ارائه راهکارهای غیرحضوری برای پرداخت قبض در دستور کار دولت و سازمان‌ها قرار گرفت. امروزه برای پرداخت قبوض از همین روش‌های جایگزین استفاده می‌شود که در ادامه در رابطه با آن‌ها صحبت می‌کنیم. 

انواع روش‌های پرداخت قبض

پرداخت قبوض در کشورهای مختلف به شیوه‌های متعددی انجام می‌شود که توانسته است در طی این سال‌های اخیر توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. اگر به شناسه قبض و پرداخت یا به اطلاعات قبض خود دسترسی دارید؛ روش‌های زیر برای پرداخت قبوض بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پرداخت قبض با اپلیکیشن‌های موبایلی

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون افراد از اپلیکیشن‌های موبایلی، پرداخت قبوض برق، تلفن ثابت، آب، گاز و … بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از گذشته شده است. برخلاف سایر روش‌ها که برای پرداخت قبوض به قبض کاغذی یا شناسه پرداخت نیاز دارید؛ در این روش می‌توانید قبض خود را به صورت آنی و بدون نیاز به قبض کاغذی پرداخت و تسویه کنید. نکته مهم اینجا است که برای پرداخت آنلاین قبوض با اپلیکیشن‌های موبایلی به شماره کارت و رمز پویا نیاز دارید؛ وگرنه پرداخت شما موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

پرداخت قبض با اپلیکیشن‌های موبایلی

پرداخت قبوض با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان 

دسترسی به قبض کاغذی برای تمام کاربران مقدور نیست؛ با این حال اگر پیامک قبض به شماره موبایل شما ارسال شده و به شناسه قبض و پرداخت دسترسی دارید، می‌توانید با مراجعه به دفاتر پیشخوان بدهی قبض خود را پرداخت کنید. برخلاف سایر روش‌ها برای استعلام و اطلاع از مبلغ قبض باید هزینه‌ای را به عنوان کارمزد به دفاتر پیشخوان پرداخت کنید. 

استفاده از دستگاه‌های ATM برای پرداخت قبوض

با حذف روش پرداخت قبوض در بانک‌ها و راحتی حال کاربران، امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز فراهم شده است. برای پرداخت قبض با ATM نیاز به کارت بانکی عضو شتاب و رمز دوم دارید. سپس می‌توانید بدون محدودیت از خودپرداز هر بانکی برای پرداخت قبوض خود استفاده کنید. چنانچه به قبض کاغذی دسترسی دارید و خودپرداز قابلیت بارکدخوان را دارد، شما می‌توانید به‌جای وارد کردن شناسه قبض و پرداخت از بارکد برای تسویه بدهی قبوض استفاده کنید.

پرداخت قبض با دستگاه POS

به جز روش‌های بالا، شما می‌توانید از دستگاه‌های کارت‌خوان بانک‌های متعدد برای پرداخت قبوض خود استفاده کنید. برای تسویه مبلغ هر قبض نیاز است ابتدا کارت را روی دستگاه بکشید و گزینه پرداخت قبوض را انتخاب کنید. بعد از وارد کردن شناسه قبض، شناسه پرداخت و رمز کارت بانکی، قبض خود را پرداخت و رسید آن را دریافت کنید. بهتر است این رسید را دور نیندازید؛ چراکه برای پیگیری پرداخت قبض به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

پرداخت قبض با دستگاه POS

پرداخت قبض با کد‌ دستوری

بدون دسترسی به اینترنت، نصب اپلیکیشن و پرداخت هزینه بالا می‌توانید انواع قبوض خود را با شماره‌گیری کد دستوری پرداخت کنید. اگرچه با استفاده از این روش امکان مشاهده جزئیات قبوض وجود ندارد، اما یک روش سریع برای کسانی به شمار می‌رود که به اینترنت دسترسی ندارند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان بدهی قبض خود را پرداخت کند. این روش محدودیت‌های زیادی مانند عدم امکان پرداخت قبض بدون دسترسی به شناسه قبض و پرداخت را پیش روی افراد قرار داده است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در آینده شود.

تلفن بانک؛ روشی برای پرداخت قبوض 

در کنار سایر روش‌های بالا، شما می‌توانید به صورت غیر حضوری مبلغ قبض خود را از طریق تماس با تلفن بانک‌های مختلف پرداخت کنید. برای پرداخت قبض‌ به این روش به شماره کارت بانکی، رمز دوم و شناسه قبض نیاز دارید. در جدول زیر به شماره تلفن بانک برخی از قبوض اشاره می‌کنیم که بهتر است پیش از پرداخت قبض نگاهی به آن‌ها بیندازید. 

شماره پرداخت تلفنی بر اساس نوع قبض

شماره

شماره تلفن‌بانک قبض برق

۱۵۲۱

شماره تلفن‌بانک قبض آب

۱۵۲۲

شماره تلفن‌بانک قبض تلفن ثابت

۲۰۲۰

شماره تلفن‌بانک سایر قبوض

۲۰۰۰

آینده پرداخت قبوض به چه صورت خواهد بود؟

تابه‌حال شده به این فکر کنید که در آینده پرداخت قبوض به چه سمت و سویی می‌رود؟ رشد و پیشرفت تکنولوژی باعث به وجود آمدن روش‌های جدید و نوین برای پرداخت قبوض مختلف شده است. از طرفی بیش از ۷۰٪ از مردم از اپلیکیشن‌های پرداخت با موبایل استفاده می‌کنند. در نتیحه شاید بتوان گفت که امروزه بهترین روش پرداخت قبوض استفاده از سایت و اپلیکیشن‌های موبایلی است؛ اما قطعا در آینده امکانات بیشتری به این سامانه‌های اینترنتی اضافه می‌شود تا کاربران پرداخت آسان و سریع‌تری را تجربه کنند. 

  • پرداخت قبض با بلاک‌چین

به تازگی کاربران کشورهای مختلف جهان می‌توانند از روش پرداخت قبض با بلاک‌چین برای پرداخت قبوض خود استفاده کنند. در این روش افراد باید نرم‌افزاری را روی تلفن همراه خود نصب کنند، احراز هویت شوند، سپس با ورود به اپلیکیشن و انتخاب نوع قبض می‌توانند مبلغ کل بدهی خود را با ارز دیجیتال بیت‌کوین پرداخت کنند. اگرچه این روش به تازگی اضافه شده است؛ اما تاثیر زیادی در افزایش سرعت پرداخت قبض و امنیت اطلاعات کاربران داشته است.

پرداخت قبض با بلاک‌چین

بهترین روش پرداخت قبض چیست؟

همیشه پرداخت قبض به صورت اینترنتی با استرس همراه بوده است؛ چراکه عدم تسویه به موقع قبوض می‌توانست باعث بالا رفتن هزینه قبض، قطعی یا مشکلات این چنینی شود. اگر به دنبال روشی هستید که بتوانید به صورت غیر حضوری تمام قبوض خود را پرداخت و به صورت آنی تسویه کنید، سامانه جامع قبضینو این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. با قبضینو به جز پرداخت قبض اینترنتی می‌توانید از مزایای زیر نیز بهره‌مند شوید.

  • مشاهده جزئیات به‌روز هر قبض
  • پرداخت قبض گاز، آب، تلفن ثابت و …
  • ذخیره اطلاعات دریافتی قبض
  • دسترسی به سوابق بعد از پرداخت قبوض
  • اسکن بارکد قبض برای پرداخت اینترنتی
  • استعلام و پرداخت آنی قبوض بدون نیاز به قبض کاغذی
  • امکان پرداخت چندین قبض به صورت همزمان 
  • قابل استفاده در گوشی‌های اندروید و ios
  • امکان استفاده از خدمات متنوع

سخن آخر

سالیانه بیش از ۱ میلیارد قبض در کشور صادر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که شیوه‌های متعددی برای پرداخت قبوض وجود دارد. این در حالی است که در برخی از کشورهای اروپایی روش پرداخت سنتی قبوض از میان رفته و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. در همین راستا در این مطلب از وبلاگ قبضینو به انواع روش‌های پرداخت قبوض اشاره کرده‌ایم. در نهایت در بین انواع روش‌های پرداخت قبوض، بهترین روش را همراه با مزایا به شما معرفی کردیم که می‌توانید از آن استفاده کنید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
غلام رضا خاکراد

بهره برداری شد.ای کاش بیشترشرح میدادندتوسط قبضیمو

افشین زاهدی

س استعلام قبض گاز بدون کاغذ اینم شماره‌ کنتور05893049

ثبت دیدگاه