قبضینو

راهنمای جامع خرید شارژ رایتل

راهنمای جامع خرید شارژ رایتل

اگر به تازگی سیم‌کارت اعتباری رایتل خریداری کرده‌اید، اکنون پرسش‌هایی در مورد انواع شارژ رایتل، روش‌های خرید شارژ رایتل، روش‌های استعلام شارژ رایتل و … دارید. راهنمای جامع خرید شارژ رایتل شما را برای شروع کار با سیم‌کارت جدیدتان آماده خواهد کرد؛ بنابراین، همراه قبضینو باشید…

اگر به‌تازگی سیم‌کارت اعتباری رایتل خریداری کرده‌اید، اکنون پرسش‌هایی در مورد انواع شارژ رایتل، روش‌های خرید شارژ رایتل، روش‌های استعلام شارژ رایتل و … دارید. پرسش‌های شما پرسش‌های متداولی است که دیر یا زود برای هر مشترک جدید سیم‌کارت اعتباری رایتل پیش می‌آید؛ بنابراین، ایجاد یک راهنمای جامع خرید شارژ رایتل ضروری به نظر می‌رسد. قبضینو این کار را برای شما انجام داده است؛ بنابراین، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع شارژ رایتل کدامند؟

انواع شارژ رایتل شامل شارژ شورانگیز و شارژ عادی است. تفاوت این دو نوع شارژ در مقدار شارژ و مدت شارژ است. در ادامه، با شارژ شورانگیز رایتل و شارژ عادی رایتل آشنا خواهیم شد؛ بنابراین، همراه قبضینو باشید.

شارژ شورانگیز

شارژ شورانگیز رایتل نوعی شارژ است که هدیه‌ای علاوه‌بر شارژ اصلی دارد؛ بنابراین، هنگامی که شارژ شورانگیز تهیه می‌کنید، شارژ رایتل شما شامل شارژ اصلی با کسر مالیات + ۲۵٪ شارژ اصلی با کسر مالیات خواهد بود مثلا هنگامی که شارژ ۲ هزار تومانی می‌خرید، مجموع شارژ شما حدود ۲۳۰۰ تومان خواهد بود. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد شارژ شورانگیز رایتل این است که استفاده از آن با محدودیت‌هایی همراه است. این محدودیت‌ها شامل دو مورد است:

  • محدودیت در زمان استفاده از شارژ اصلی و هدیه
  • محدودیت در نحوه استفاده از شارژ هدیه

محدودیت در زمان استفاده از شارژ اصلی و هدیه

هنگامی که سیم‌کارت خود را با شارژ شورانگیز رایتل شارژ می‌کنید، اعتبار شارژ اصلی شما ۳۰ روز خواهد بود. اگر شارژ اصلی خود را در مدت ۳۰ روز استفاده نکنید، حذف می‌شود. در ضمن، شارژ هدیه‌ی شما نیز محدودیت زمانی دارد؛ اما، مدت آن به مقدار شارژ وابسته است. در ادامه، محدودیت زمان استفاده از شارژ اصلی و هدیه در شارژ شورانگیز را حدول‌بندی کرده‌ایم:

مبلغ شارژ (ریال) مجموع شارژ (ریال) مدت شارژ هدیه (روز) مدت شارژ اصلی (روز)
20,000 22,936 6 30
50,000 57,339 8 30
100,000 114,679 10 30
200,000 229,358 12 30
500,000 573,390 18 30
1,000,000 1,146,790 18 30

محدودیت در نحوه استفاده از شارژ هدیه

هنگامی که سیم‌کارت خود را با شارژ شورانگیز رایتل شارژ می‌کنید، شارژ اصلی شما محدودیتی در نحوه‌ی استفاده ندارد؛ اما، شارژ هدیه‌ی شما تنها برای مکالمه‌ی درون‌شبکه، پیامک درون‌شبکه و اینترنت همراه برای سایت‌های داخلی قابل استفاده است. در نتیجه، اگر مکالمه‌ی برون‌شبکه، پیامک برون‌شبکه و اینترنت همراه برای سایت‌های خارجی بخواهید، از شارژ اصلی کسر می‌شود.

  • مکالمه درون‌شبکه
  • پیامک درون‌شبکه
  • اینترنت همراه (سایت‌های داخلی)

نکته: هنگامی که سیم‌کارت خود را با شارژ شورانگیز رایتل شارژ می‌کنید، نمی‌توانید از شارژ هدیه‌ی خود برای خرید بسته‌ها‌ی رایتل استفاده کنید؛ اما، می‌توانید از شارژ اصلی خود برای خرید بسته‌های رایتل استفاده کنید.

شارژ عادی

شارژ عادی رایتل نوعی شارژ است که برخلاف شارژ شورانگیز هدیه‌ای ندارد؛ یعنی، تنها به میزان اعتبار اصلی با کسر مالیات شارژ انجام می‌شود. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد شارژ عادی رایتل این است که با محدودیت‌های مشابه شارژ شورانگیز مواجه نیست؛ اما، محدودیت مخصوص به خود را دارد که توضیح داده می‌شود:

اگر ۹۰ روز از شارژ عادی استفاده نشود، به اندازه‌ی ۲۰ دقیقه مکالمه‌ی برون شبکه‌ی خطوط دائمی به صورت دو ماه یک بار از شارژ عادی کسر می‌شود. این روند تا اتمام شارژ عادی تکرار می‌شود.

مثال: اگر شارژ عادی شما شارژ ۵,۰۰۰ تومانی باشد، حدود ۴,۵۸۰ تومان با کسر مالیات اعتبار دارید. اگر ۹۰ روز از اعتبار ۴,۵۸۰ تومانی استفاده نکنید، مبلغ ۱,۱۱۰ تومان کسر می‌شود؛ سپس، هر ۶۰ روز یک بار ۱,۱۱۰ تومان کسر می‌شود. در حقیقت، پس از گذشت ۲۷۰ روز، که متشکل از یک بازه‌ی زمانی ۹۰ روزه و سه بازه‌ی زمانی ۶۰ روزه است، شارژ شما تمام می‌شود.

تفاوت‌های شارژ شورانگیز و شارژ عادی چیست؟

شارژ شورانگیز شارژ عادی
اعتبار شورانگیز قابل انتقال نیست. اعتبار عادی قابل انتقال است.
شارژ شورانگیز شارژ هدیه دارد. شارژ عادی شارژ هدیه ندارد.
کد دستوری شارژ شورانگیز #رمز شارژ*145* است. کد دستوری شارژ عادی #رمز شارژ*141* است.
محدودیت زمانی شارژ شورانگیز ۳۰ روز است.* محدودیت زمانی شارژ عادی بر اساس سیاست چرخه عمر سیم‌کارت‌های رایتل است.*

نکته: روش‌های خرید و روش‌های استعلام هر دو نوع شارژ به یک منوال است. در ادامه، با روش‌های خرید شارژ رایتل به همراه روش‌های استعلام شارژ رایتل آشنا خواهیم شد.

نکته*: شارژ شورانگیز و عادی محدودیت زمانی دارند؛ اما، نوع محدودیت زمانی‌شان با هم متفاوت است. محدودیت زمانی شارژ عادی رایتل بر اساس سیاست چرخه عمر سیم‌کارت‌های رایتل اعمال می‌شود که پیشتر در مثال توضیح داده شد. نکته‌ی مهم اینجاست که محدودیت زمانی در نهایت به انقضای شارژ منتهی می‌شود. هنگامی که شارژ منقضی می‌شود؛ یعنی، اعتبار شما صفر شده است. هنگامی که اعتبار شما صفر می‌شود، سیم‌کارت اعتباری وارد چرخه عمر رایتل می‌شود؛ اما، چرخه عمر چیست؟

چرخه عمر رایتل

وضعیت توضیح
غیر فعال سیم‌کارت در هنگام خرید غیرفعال است.
فعال سیم‌کارت با اولین تماس، پیامک، شارژ، اتصال به اینترنت یا … فعال می‌شود.
یک طرفه هنگامی که اعتبار سیم‌کارت از هر روشی تمام شود، وضعیت سیم‌کارت از حالت فعال به یک طرفه تبدیل می‌شود.
دو طرفه زمانی که سیم‌کارت ۱۸۰ روز متوالی در حالت یک طرفه باقی بماند، از حالت یک طرفه به حالت دو طرفه تبدیل خواهد شد.
منقضی هنگامی که سیم‌کارت ۳۰ روز متوالی در حالت دو طرفه باقی بماند، از حالت دو طرفه به حالت منقضی تبدیل خواهد شد.
بازیافت زمانی که سیم کارت ۳۶۵ روز متوالی در حالت منقضی باقی بماند، بازیافت خواهد شد؛ سپس، واگذار می‌شود.

نکته: اگر سیم‌کارت شما قبل از مرحله‌ی بازیافت باشد، امکان فعال‌سازی مجدد آن از طریق افزایش شارژ وجود دارد؛ اما، اگر در مرحله‌ی بازیافت قرار بگیرد، امکان بازپس‌گیری وجود ندارد.

شارژ اضطراری رایتل

شارژ اضطراری رایتل با نام تجاری «به جای من» شناخته می‌شود. این نوع شارژ در شرایطی به کار می‌آید که امکان افزایش شارژ سیم‌کارت اعتباری خود را از روش‌های معمول خرید شارژ عادی و شورانگیز رایتل نداشته باشید؛ اما، کد فعال سازی شارژ رایتل اضطراری چیست؟ شما می‌توانید با شماره‌گیری #شماره‌ی تلفن همراه *۴۴۴* در شماره‌گیر تلفن همراه خود شارژ اضطراری رایتل را فعال کنید؛ اما، حواستان باشد که در حال حاضر این سرویس راه‌اندازی نشده است.

شارژ اضطراری رایتل

خرید شارژ رایتل چگونه است؟

امکان خرید شارژ رایتل (شورانگیز و عادی) با دو شیوه‌ی شارژ مستقیم و شارژ غیر مستقیم (رمز شارژ) فراهم شده است. هر دو شیوه‌ی شارژ مستقیم و غیرمستقیم از طریق خرید حضوری شارژ و خرید غیرحضوری شارژ انجام می‌شود. روش‌های خرید حضوری شارژ رایتل بین هر دو شیوه مشترک است که شامل استفاده از دستگاه‌های وب‌کیوسک، دستگاه‌های کارت‌خوان، دستگاه‌های خودپرداز، نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های رسمی رایتل است. نکته مهم اینجاست که روش‌های حضوری خرید شارژ رایتل به شیوه‌ی مستقیم و غیرمستقیم طرفداران کمی دارد؛ اما، روش‌‌های غیرحضوری خرید شارژ رایتل به شیوه‌ی مستقیم و غیرمستقیم بسیار پرطرفدار است. در ادامه، به بررسی روش‌های غیرحضوری خرید شارژ رایتل به شیوه‌ی مستقیم و غیرمستقیم خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: پرداخت قبض رایتل

شارژ مستقیم رایتل

شارژ مستقیم رایتل نوعی نحوه‌ی شارژ سیم‌کارت اعتباری است که به صورت مستقیم انجام می‌شود؛ یعنی، نیاز به استفاده از کد دستوری #رمز شارژ*141* یا #رمز شارژ*145* برای افزایش اعتبار سیم‌کارت اعتباری نیست. روش‌های شارژ مستقیم رایتل به دو دسته‌ی روش‌های حضوری و روش‌های غیرحضوری تقسیم می‌شود که به روش‌های حضوری در بخش پیشین اشاره شد. در ادامه، با روش‌های غیرحضوری خرید شارژ مستقیم رایتل آشنا می‌شویم:

خرید شارژ رایتل مستقیم از قبضینو

قبضینو سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متنوعی را برای رفع نیازهای استعلام و پرداخت روزانه‌ی شما فراهم کرده است. خدمات خرید شارژ نیز از خدمات قبضینو است که شما را از استفاده‌ی چندین اپلیکیشن بی‌نیاز می‌کند؛ کافیست، اپلیکیشن قبضینو را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. در ادامه، آموزش خرید شارژ مستقیم رایتل از قبضینو را مطالعه خواهید کرد:

  1. وارد سامانه‌ی قبضینو شوید.
  2. گزینه‌ی خرید شارژ تلفن همراه را انتخاب کنید.
  3. شماره‌ی سیم‌کارت اعتباری رایتل خود را وارد کنید.
  4. اپراتور خود را بر روی رایتل تنظیم کنید؛ سپس، گزینه‌ی «انتخاب مبلغ شارژ» را انتخاب کنید.
  5. نوع شارژ را از میان عادی و شورانگیز انتخاب کنید؛ سپس، مبلغ شارژ را از میان گزینه‌های موجود برگزینید.
  6. گزینه‌ی «تأیید مبلغ و ادامه» را انتخاب کنید؛ سپس، پیش‌فاکتور را بررسی کنید و عملیات پرداخت را تکمیل کنید.

نکته: شما می‌توانید خرید شارژ رایتل خود را از طریق بخش سوابق قبضینو پیگیری کنید؛ همچنین، عملیات تکرار خرید را به‌راحتی انجام دهید. در ضمن، امکان خرید بسته اینترنت رایتل در کنار خرید شارژ این اپراتور در سامانه قبضینو فراهم شده است.

خرید شارژ رایتل مستقیم از قبضینو

خرید شارژ مستقیم رایتل از سایت رایتل

امکان خرید شارژ رایتل مستقیم از طریق سایت رایتل فراهم شده است؛ کافیست، وارد سایت رایتل به آدرس rightel.ir شوید. در ادامه، از بخش «رایتل من» گزینه‌ی «خرید شارژ» را انتخاب کنید. شما می‌توانید از میان شارژ شورانگیز و شارژ عادی گزینه‌ی مورد نیاز خود را انتخاب کنید که به صورت مستقیم وارد بخش خرید شوید. در نهایت، اطلاعات مورد نیاز مانند شماره‌ی سیم‌کارت اعتباری رایتل و مبلغ شارژ را وارد کنید؛ سپس، کد امنیتی را تایپ کنید و عملیات خرید را تکمیل کنید.

خرید شارژ مستقیم رایتل از رایتل من

امکان خرید شارژ رایتل مستقیم از طریق اپلیکیشن رایتل من نیز فراهم شده است؛ بنابراین، شما می‌توانید وارد اپلیکیشن شوید که خرید شارژ را انجام دهید. ابتدا، شماره‌ی سیم‌کارت اعتباری رایتل خود را وارد کنید که کد تأیید برای شما ارسال شود؛ سپس، از بخش «افزایش اعتبار» برای خرید شارژ مورد نیاز خود اقدام کنید.

خرید شارژ مستقیم رایتل از رایتل من

کد شارژ رایتل مستقیم

امکان خرید شارژ رایتل مستقیم از طریق کد دستوری نیز فراهم شده است. کد شارژ رایتل مستقیم #۲۰۰* است. هنگامی که کد دستوری را در شماره‌گیر تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید، فهرستی برای شما نمایش داده می‌شود:

  • 1. شارژ
  • 2. خرید بسته
  • 3. تکمیل خرید
  • 4. رایتل من
  • 5. استعلام

هنگامی که گزینه‌ی «شارژ» را انتخاب کنید، از شما در مورد اینکه شارژ را برای چه کسی خریداری می‌کنید، سوال می‌شود. از میان گزینه‌ی خودم یا دیگران انتخاب کنید. اگر گزینه‌ی دیگران را وارد کنید، از شما در مورد شماره‌ی سیم‌کارت اعتباری پرسش می‌شود که باید آن را وارد کنید. در نهایت، فهرستی برای شما نمایش داده می‌شود:

  • 1. شارژ عادی
  • 2. شارژ شورانگیز

زمانی که نوع شارژ را انتخاب کنید، از شما در مورد شیوه‌ی شارژ (مستقیم یا غیرمستقیم) سوال می‌شود که در اینجا گزینه‌ی مستقیم را انتخاب کنید. در نهایت، مبلغ شارژ را انتخاب کنید؛ سپس، شماره‌ی کارت بانکی خود را به همراه رمز دوم وارد کنید که عملیات خرید از طریق کد شارژ رایتل مستقیم تکمیل شود.

شارژ غیرمستقیم رایتل (رمز شارژ رایتل)

رمز شارژ رایتل نوعی نحوه‌ی شارژ سیم‌کارت اعتباری است که به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود؛ یعنی، نیاز به استفاده از کد دستوری #رمز شارژ*141* یا #رمز شارژ*145* برای افزایش اعتبار سیم‌کارت اعتباری است. روش‌های شارژ غیرمستقیم رایتل به دو دسته‌ی روش‌های حضوری و روش‌های غیرحضوری تقسیم می‌شود که به روش‌های حضوری در بخش پیشین اشاره شد. در ادامه، با روش‌های غیرحضوری خرید رمز شارژ رایتل آشنا می‌شویم:

رمز شارژ رایتل

خرید رمز شارژ رایتل از سایت رایتل

امکان خرید رمز شارژ رایتل از طریق سایت رایتل به آدرس rightel.ir فراهم شده است. شما باید از نوار ابزار بالای سایت گزینه‌ی رایتل من را انتخاب کنید؛ سپس، گزینه‌ی خرید شارژ را برگزینید که وارد بخش انواع شارژ شوید. در ادامه، گزینه‌ی «خرید کارت شارژ» را از میان گزینه‌های شارژ عادی و شورانگیز انتخاب کنید که وارد صفحه‌ی خرید کارت شارژ شوید. شما می‌توانید مبلغ شارژ خود را تعیین کنید. در نهایت، رمز شارژ رایتل شما به شماره‌ای که هنگام خرید وارد کرده‌اید، با سرشماره‌ی RighTel، پیامک می‌شود.

نکته: شما باید رمز شارژ را در کد دستوری #رمز شارژ*141* یا #رمز شارژ*145* قرار دهید که شارژ سیم‌کارت اعتباری رایتل خود را افزایش دهید. کد دستوری اول برای شارژ عادی و کد دستوری دوم برای شارژ شورانگیز است.

کد شارژ رایتل غیرمستقیم

امکان خرید شارژ رایتل غیرمستقیم از طریق کد دستوری نیز فراهم شده است. کد شارژ رایتل مستقیم #۲۰۰* است. هنگامی که کد دستوری را در شماره‌گیر تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید، فهرستی برای شما نمایش داده می‌شود که گزینه‌ی «شارژ» را از میان آنها برگزینید. در ادامه، نوع شارژ مورد نیاز خود را از میان عادی و شورانگیز انتخاب کنید؛ سپس، شیوه‌ی شارژ را به صورت دریافت رمز شارژ انتخاب کنید. در نهایت، مبلغ شارژ را تعیین کنید که وارد عملیات پرداخت شوید. شماره‌ی کارت بانکی خود را به همراه رمز دوم وارد کنید که رمز شارژ رایتل خود را از طریق پیامک با سرشماره‌ی RighTel دریافت کنید.

نکته: شما باید رمز شارژ را در کد دستوری #رمز شارژ*141* یا #رمز شارژ*145* قرار دهید که شارژ سیم‌کارت اعتباری رایتل خود را افزایش دهید. کد دستوری اول برای شارژ عادی و کد دستوری دوم برای شارژ شورانگیز است. در ضمن، شما می‌توانید با استفاده از کدهای دستوری، خرید اینترنت با شارژ را نیز انجام دهید، فقط لازم است، مطلب «چگونه از شارژ گوشی اینترنت بخریم؟» را مطالعه کنید.

استعلام شارژ رایتل چگونه است؟

هنگامی که سیم‌کارت اعتباری رایتل خود را خریداری می‌کنید، ابتدا، باید انواع شارژ رایتل و روش‌های خرید شارژ رایتل را بشناسید؛ اما، جلوتر که بروید اهمیت استعلام باقی‌مانده‌ی شارژ را متوجه می‌شوید. شما باید بدانید که در چه زمانی نیاز به افزایش شارژ سیم‌کارت اعتباری رایتل خود دارید؛ اما، چگونه؟ باید با یک روش از روش‌های استعلام شارژ رایتل به پیگیری موجودی شارژ رایتل خود به صورت مداوم بپردازید. روش‌های استعلام شارژ رایتل شامل دو روش است:

  • استعلام شارژ رایتل از سامانه‌ی رایتل من
  • استعلام شارژ رایتل کد دستوری #۵*۲۰۰*

استعلام شارژ رایتل از سامانه‌ی رایتل من

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه‌ی رایتل من موجودی شارژ رایتل خود را بررسی کنید؛ کافیست، وارد سایت رایتل شوید و گزینه‌ی رایتل من را انتخاب کنید. در ادامه، شماره‌ی سیم‌کارت اعتباری رایتل خود را وارد کنید که کد تأیید ورود برای شما ارسال شود.  هنگامی که وارد صفحه‌ی اصلی سامانه‌ی رایتل من شوید، بخش موجودی را مشاهده می‌کنید که مبلغ اعتبار شما را به ریال نمایش داده است.

کد دستوری استعلام شارژ رایتل

ساده‌ترین روش استعلام شارژ رایتل از طریق کد دستوری استعلام شارژ رایتل است؛ کافیست، کد دستوری #۵*۲۰۰* را در بخش شماره‌گیر تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید که موجودی شارژ رایتل خود را مشاهده کنید.

نکته: استعلام شارژ رایتل از طریق کد دستوری در حال حاضر غیرفعال است؛ بنابراین، تنها روش استعلام شارژ، مراجعه به سامانه‌ی رایتل من است.

جمع‌بندی

اکنون، شما با شارژ رایتل در ابعاد مختلف آشنا هستید؛ چون، تا انتهای مطلب راهنمای جامع خرید شارژ رایتل قبضینو همراه ما بوده‌اید. ما در این مطلب انواع شارژ رایتل را معرفی کردیم؛ سپس، روش‌های خرید انواع شارژ رایتل عادی و شورانگیز به همراه روش‌های استعلام شارژ رایتل را بررسی کردیم که شما را برای شروع کار با سیم‌کارت اعتباری رایتل آماده کنیم. در نهایت، امیدواریم که این مطلب به شما در روند آشنایی با سیم‌کارت جدیدتان کمک کرده باشد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه