قبضینو

۲ میلیون خودروی بدون معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ جریمه شدند!

۲ میلیون خودروی بدون معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ جریمه شدند!

صدور ۲ میلیون جریمه برای خودروهای بدون معاینه فنی تنها در نیمه اول سال ۱۴۰۲، گواه اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی است که قرار است در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد؛ البته، اصلاحاتی در روش اعمال قانون متخلفان وجود دارد….

به گزارش ایسنا به نقل از رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، مطابق قوانین و مقررات کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی به‌خصوص خودروهای دودزا را برای کنترل آلودگی هوا دارد؛ اما، آیا این کار را به‌درستی انجام می‌دهد؟ واقعیت این است که تا پیش از سال ۱۴۰۲، جدیت پلیس راهنمایی و رانندگی در برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی تا حدی به وضعیت آلودگی هوا وابسته بود؛ یعنی، روزهایی که افزایش آلودگی هوا را داشتیم، اعمال قانون بیشتری انجام می‌شد و روزهایی که کاهش آلودگی هوا را داشتیم، اعمال قانون کمتری انجام می‌شد!

تصویب و اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی به‌خصوص خودروهای دودزا در آغاز سال ۱۴۰۲ همچنین به‌کارگیری دوربین‌های پلاک‌خوان پلیس در داخل و خارج از شهرها موجب شد که فعالیت پلیس راهنمایی و رانندگی در این حوزه یکنواخت شود یعنی جدیت خود را در تمام طول سال برای جریمه و اعمال قانون خودروهای بدون معاینه فنی همچنین موتورسیکلت‌های بدون معاینه فنی حفظ کند. صدور ۲ میلیون جریمه برای خودروهای بدون معاینه فنی تنها در نیمه اول سال ۱۴۰۲، گواه اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی است که قرار است در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد؛ البته، اصلاحاتی در روش اعمال قانون متخلفان انجام شده است. اگر می‌خواهید گزارش فعالیت پلیس در نیمه اول سال ۱۴۰۲ و برنامه فعالیت پلیس در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را برای برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی بدانید، همراه قبضینو بمانید.

طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی چیست؟

خودروهایی که مشمول دریافت معاینه فنی باشند اما برای تمدید استعلام معاینه فنی و تمدید آن اقدامی نکنند، مشمول طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی از طریق جریمه و اعمال قانون می‌شوند. حتماً می‌پرسید که کدام خودروها مشمول طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی هستند؟

مشمولان طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی

خودروهای شخصی که بیش از ۴ سال از زمان تولید آنها گذشته باشد و خودروهای عمومی که بیش از ۱ سال از زمان تولید آنها گذشته باشد، مشمولان دریافت معاینه فنی هستند که در صورت عدم اقدام، برخورد با آنها از طریق جریمه و اعمال قانون انجام می‌شود. 

نکته حائز اهمیت این است که معاینه فنی نیاز به تمدید دارد. خودروهای شخصی هر ۱ سال یک بار و خودروهای عمومی هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید معاینه فنی هستند؛ البته، اگر نقصی در این میان برای خودرو رخ دهد، باید رفع شود وگرنه با وجود معاینه فنی، احتمال جریمه و اعمال قانون نیز وجود دارد. 

نکته: خودروهایی که بیش از ۱۰ سال سن دارند، چه شخصی و چه عمومی، باید هر ۳ ماه یک بار برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

جریمه و اعمال قانون خودروهای بدون معاینه فنی

جریمه خودروهای بدون معاینه فنی برابر با ۵۲.۵۰۰ تومان در هر شبانه‌روز است؛ یعنی، خودروی شما در یک شبانه‌روز فقط یک مرتبه جریمه معاینه فنی خواهد شد البته اگر خودروی شما دودزا باشد، ۴۵.۹۰۰ تومان علاوه‌بر  ۵۲.۵۰۰ تومان جریمه خواهد شد. در ضمن، احتمال اعمال قانون از طریق انتقال به پارکینگ نیز وجود دارد.

کد تخلف عنوان تخلف جریمه در کلان‌شهرها (تومان) جریمه در شهرها (تومان) جریمه در روستاها (تومان)
۲۰۶۳ جریمه نداشتن معاینه فنی ۵۲.۵۰۰ ۳۱.۵۰۰ ۲۱.۰۰۰
۲۰۹۰ جریمه دودزا بودن وسیله نقلیه ۴۵.۹۰۰ ۳۱.۵۰۰ ۱۵.۳۰۰

طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی در نیمه اول ۱۴۰۲

به گزارش ایسنا به نقل از سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، گزارش فعالیت پلیس در نیمه اول سال ۱۴۰۲ برای طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی به شرح زیر است:

  • صدور ۲ میلیون جریمه نداشتن معاینه فنی
  • اعمال قانون حدود ۷۵۰۰ وسیله نقلیه دودزا
  • برخورد با حدود ۸۰۰۰۰ وسیله نقلیه دارای نقص فنی

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور در ادامه گزارش فوق گفته است، روش اعمال قانون و برخورد با وسایل نقلیه دودزا و دارای نقص فنی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به این صورت بوده است که پلاک مالک خودرو فک می‌شد و پلاک اعزام به تعمیرگاه نصب می‌شد؛ سپس، شخص چند روز محدود فرصت داشت تا به تعمیرگاه‌های مجاز برای رفع مشکل مراجعه کند. در نهایت، باید برای فک پلاک اعزام به تعمیرگاه و نصب پلاک مالک خودرو به مراکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه می‌کرد.

این روش مشکلات متعددی داشت؛ مثلاً، شخص پس از تعویض پلاک، سوءاستفاده و تخلفاتی انجام می‌داد که برای پلیس دردسرساز بود؛ بنابراین، تصمیم بر این شد که طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با اصلاحاتی همراه باشد.

طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی در نیمه اول ۱۴۰۲

طرح برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی در نیمه دوم ۱۴۰۲

به گزارش ایسنا به نقل از سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، قرار است که اعمال قانون و برخورد با وسایل نقلیه دودزا و دارای نقص فنی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به این صورت باشد که اگر وسیله نقلیه‌ای معاینه فنی دارد اما دودزا است یا نقص فنی دارد، معاینه فنی آن باطل شود تا از طریق دوربین‌های پلاک‌خوان و پلیس راهور جریمه شود. این موضوع مالک را مجبور می‌کند تا برای جلوگیری از جریمه برای رفع مشکل اقدام کند.

چگونه از جریمه و اعمال قانون نداشتن معاینه فنی جلوگیری کنیم؟

کافیست، استعلام معاینه فنی خودروی خود را انجام دهید تا از اعتبار معاینه فنی مطلع شوید؛ همچنین، در صورتی که با وجود اعتبار معاینه فنی، خودروی دودزا یا دارای نقص فنی دارید، برای رفع مشکل آن اقدام کنید. ما در ادامه روش استعلام معاینه فنی برای آگاهی از اعتبار معاینه فنی را آورده‌ایم تا شما را از برخورد سخت‌گیرانه پلیس با خودروهای بدون معاینه فنی نجات دهیم.

قبضینو؛ روش جلوگیری از جریمه و اعمال قانون نداشتن معاینه فنی

اگر می‌خواهید از جریمه و اعمال قانون نداشتن معاینه فنی جلوگیری کنید، ابتدا باید از داشتن اعتبار معاینه فنی خودرویتان اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید از قبضینو به‌عنوان بهترین روش استعلام معاینه فنی استفاده کنید؛ کافیست، وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید سپس مراحل زیر را طی کنید.

  • از منوی خدمات، گزینه استعلام معاینه فنی خودرو را انتخاب کنید.
  • پلاک خودرو را به همراه شماره vin خودرو وارد کنید.
  • گزینه مشاهده وضعیت معاینه فنی را بزنید.
  • هزینه استعلام را پرداخت کنید.
  • حالا می‌توانید اعتبار معاینه فنی را مشاهده کنید.

همچنین با استفاده از قبضینو می‌توانید استعلام خلافی خودرو خود را انجام دهید و از وضعیت جریمه معاینه فنی آن نیز باخبر شوید.

قبضینو؛ روش جلوگیری از جریمه و اعمال قانون نداشتن معاینه فنی

سوالات متداول

آیا اعتراض به جریمه و اعمال قانون نداشتن معاینه فنی امکان‌پذیر است؟

اگر جریمه و اعمال قانون نداشتن معاینه فنی توسط پلیس راهور انجام شده باشد، اعتراض به آن بی‌فایده است؛ اما، اگر دوربین پلاک‌خوان بوده است، شما می‌توانید با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ در صورت اثبات اشتباه دوربین پلاک‌خوان برای اعتراض اقدام کنید.

آیا برخورد پلیس با خودروهای بدون معاینه فنی شامل خودروهای بلااستفاده می‌شود؟

خیر؛ برخورد پلیس با خودروهای بدون معاینه فنی برای خودروهایی که بلااستفاده هستند، لحاظ نمی‌شود؛ چرا که، برخورد پلیس به دست پلیس راهور یا دوربین‌های پلاک‌خوان انجام می‌شود که خودروهای بلااستفاده از هر دوی این موارد به دور هستند.

بدون معاینه فنی تردد نکنید!

با توجه به سخت گیری‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در اعمال قانون توصیه می‌کنیم حتما قبل از اتمام اعتبار معاینه فنی خودروی خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید تا هم رانندگی ایمن‌تری داشته باشید و هم از جریمه شدن به دور باشید. آیا شما در سال ۱۴۰۲ با جریمه‌های معاینه فنی روبه‌رو شده‌اید؟ تجربه خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید!

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
مصطفی

ممنون که این خبرها رو پوشش میدین. ببخشید استعلام معاینه فنی هزینه داره؟

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز؛ بله، استعلام معاینه فنی ۵۲۰۰ تومان هزینه داره.

مهدی زاهدی

سلام من 4ماه معاینه فنی کرفتم الان چه کار کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
اعتبار معاینه فنی شما یک ساله‌ست و بعد از پایان اعتبار باید برای تمدید به مراکز معاینه فنی برید؛ بنابراین، اگر خودروی شما دودزا نیست و نقص فنی ندارد، نگران نباشید.

رضا

سلام من تاکسی مدل ۱۴۰۱ برج ۷ دارم ماشین هنوز ۴۰ هزارتا راه نرفته بازم باید برم واسه معاینه امسال ؟؟

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز؛ خیر نیازی نیست. خودروهایی که از سال تولید آن‌ها کمتر از ۴ سال گذشته است نیازی به دریافت معاینه ندارند. شما از سال ۱۴۰۶ باید برای دریافت معاینه تاکسی‌تون اقدام کنین.

حسین

خبری برای سال ۱۴۰۳ نیست هنوز؟

پشتیبانی قبضینو

سلام
فعلا خبری برای سال ۱۴۰۳ اعلام نشده ولی با دنبال کردن وبلاگ قبضینو می‌تونید از آخرین اخبار مطلع بشید.

سجاد الهامی

سلام. جریمه معاینه فنی هم دو برابر میشه؟

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
اگه جریمه با دوربین پلیس ثبت بشه، دوبرابر نمی‌شه ولی اگر به دست پلیس متوقف بشید و جریمه تسلیمی ثبت بشه، دوبرابر می‌شه.
برای اطلاعات بیش‌تر می‌تونید مطلب آشنایی با جریمه‌هایی که دوبرابر می‌شوند رو بخونید.

الهام حجتی

اگه امکانش هست ادرس تعمیرگاه‌های مجاز معاینه فنی رو هم بذارین که ماشینمون رو ببریم درست کنیم.

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی
برای دسترسی به آدرس مراکز معاینه فنی تهران، می‌تونید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://ghabzino.com/blog/driving-offense/tehran-technical-inspection-centers/

سحر محمدی

سلام یه سوالی داشتم. اگر معاینه فنی‌ای که اعتبار داره رو باطل کنن، باید دوباره هزینه‌اش رو بدیم؟

پشتیبانی قبضینو

سلام، بله. باید دوباره هزینه پرداخت کنید و تمامی مراحل معاینه فنی رو طی کنید.

محمد

جریمه چقدره؟

پشتیبانی قبضینو

همونطور که تو مطلب هم اشاره شده، برای هر شبانه‌روز برابر با ۵۲،۵۰۰ تومان است.

علیرضا

آنلاین میشه اعتبار معاینه فنی رو نگاه کنیم؟

پشتیبانی قبضینو

بله، از طریق لینک زیر می‌تونید اقدام کنید:
https://ghabzino.com/technicalinspection

ثبت دیدگاه