قبضینو

آنچه که باید در مورد اصالت ماشین پیش از خرید و فروش بدانید!

تایید اصالت خودرو در حضور خریدار و فروشنده خودروی دست دوم

برای دریافت برگه اصالت خودرو و صحت مشخصات خودرو و مدارک آن استعلام اصالت خودرو باید توسط شما انجام شود. در گذشته تنها راه برای انجام این کار مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک بود. اما حالا می‌توانید به صورت غیر حضوری و آنلاین استعلام اصالت خودرو را انجام دهید. با انجام این کار می‌توانید با خیالی آسوده معامله جدید را انجام دهید و ……

احتمالا این روزها در دور و اطرافتان با رانندگانی روبه‌رو شدید که به دنبال خرید و فروش خودروی دست دوم بودند. معامله خودرو به اندازه کافی کاری پرتنش و استرس‌زا است؛ اما شما می‌توانید با اطلاع از وضعیت خودرو و هزینه‌های آن، مراحل خرید و فروش را با خیالی آسوده انجام دهید. برای کاهش مشکلات نقل و انتقال خودرو و جلوگیری از کلاهبرداری سودجویان نیاز است اصالت ماشین را پیش از خرید و فروش بررسی کنید.

تا چند وقت بیش مراحل تایید اصالت خودرو در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شد، اما حالا خدمت استعلام آنلاین سوابق و اصالت خودرو با همکاری فراجا و بیمه مرکزی رونمایی شده است. یعنی شما می‌توانید تمام اقدامات لازم را آسان‌تر و سریع‌تر از قبل انجام دهید. اگر اطلاعات کافی در خصوص تعریف اصالت خودرو، کاربرد اصالت ماشین، اعتبار و هزینه استعلام سوابق و اصالت خودرو، مراحل استعلام و روش‌های استعلام سوابق و اصالت خودرو و نحوه تشخیص اصالت خودرو ندارید، ما را تا انتهای این مطلب از وبلاگ قبضینو همراهی کنید.

اصالت خودرو چیست؟

اصالت خودرو یعنی آسودگی از بابت درستی اطلاعات درج‌شده در مدارک خودرو و اطمینان از نبود مشکل در زمان تعویض پلاک خودرو است. در واقع به زبان ساده می‌توان گفت با اصالت ماشین می‌توانید متوجه شوید که خودرو برای معامله آماده است و مشکلی ندارد.

استعلام و تایید آنلاین اصالت خودرو چیست؟

حالا که با تعریف اصالت خودرو آشنا شدید، خوب است بدانید که استعلام و تایید آنلاین اصالت خودرو چیست؟ این خدمت پیاده‌سازی شده تا افراد زمان خرید و فروش خودرو با خیالی راحت مراحل را انجام دهند و نگرانی بابت عدم تطبیق اطلاعات یا انجام معامله غیر قانونی نداشته باشند. در گذشته تنها راه برای دریافت برگه اصالت خودرو، مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک بود؛ اما حالا برای استعلام و تایید اصالت خودرو نیاز به مراجعه حضوری نیست و شما می‌توانید تمام فرآیند را به صورت آنلاین انجام دهید و سپس برای نقل و انتقال خودرو اقدام کنید.

جزئیات استعلام اصالت ماشین پیش از خرید و فروش آن

بعد از استعلام اصالت خودرو، جزئیات کامل وسیله‌نقلیه و مدارک آن به همراه قابل معامله بودن یا نبودن وسیله‌نقلیه به شما نمایش داده می‌شود. اما این اطلاعات تنها جزئیات نمایش‌داده شده نیستند. آقای صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضائیه طی گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا به این اشاره کرد که شما می‌توانید بعد از استعلام اصالت ماشین به اطلاعات مالک خودرو، وضعیت سرقتی بودن ماشین، تعویض ارکان بدون مجوز، انواع توقیف خودرو به دلایل متعدد مثل مراجع قضایی، تامین اجتماعی، کشف حجاب، مالیات و سازمان ثبت، مشخصات فنی خودرو ازجمله نوع، برند، نوع سوخت و مدل ساخت، اعتبار بیمه ماشین، استعلام‌های خودرو شامل تعداد نقل و انتقال (انجام چندین معامله و استفاده از خودرو)، مبلغ جریمه رانندگی، عوارض آزادراهی و خسارت‌های شرکت بیمه دسترسی پیدا کنید. لیست جزئیات خدمت اصالت خودرو عبارتند از:

  • سوابق مربوط به استفاده از خسارت بیمه به همراه تاریخ و مبلغ
  • وضعیت اصالت خودرو شامل وضعیت انتقال و تعداد نقل و انتقال
  • اطلاعات وسایل‌نقلیه مانند اطلاعات خودرو، رنگ، کاربری و مدل خودرو و نوع سوخت
  • استعلام‌های خودرو مثل مبلغ خلافی، بدهی عوارض آزادراهی و وضعیت بیمه ماشین

نکته: احتمالا زمان اصالت خودرو با جزئیاتی مانند مبلغ خلافی خودرو، مبلغ عوارض آزادراهی و اطلاعاتی در مورد بیمه خودرو روبه‌رو شده‌اید. اگرچه این اطلاعات به صورت به‌روز نمایش داده می‌شوند؛ اما باید در نظر داشته باشید که با خدمت استعلام اصالت ماشین نمی‌توانید به جزئیات کامل دسترسی پیدا کنید و همینطور امکان پرداخت بدهی خودرو نیز وجود ندارد؛ پس پیشنهاد ما به شما برای دسترسی به جزئیات کامل عوارض آزادراهی، خلافی و بیمه استفاده از خدمات استعلام عوارض آزادراهی، استعلام خلافی خودرو و استعلام بیمه شخص ثالث قبضینو است.

بررسی سوابق خودرو در صفحه لپ‌تاپ توسط خریدار

استعلام سوابق و اصالت خودرو چه کاربردهایی دارد؟

احتمالا می‌دانید که این روزها بسیاری از کلاهبرداران و سودجویان خودروی دزدی یا اوراقی را در قالب خودروی دست خودرو به افراد می‌فروشند. به همین دلیل بسیاری از افراد از انجام معامله ماشین با افراد غریبه هراس دارند و نگران این هستند که در طی معامله ماشین با ضرر مالی و غیر مالی روبه‌رو شوند. با این خدمت نیاز نیست نگران این مشکلات باشید. شما می‌توانید از وضعیت قابل معامله بودن یا نبودن خودرو مطلع شوید. با شکایت زودهنگام، خودرو را تبدیل به ماشین غیر قابل فروش کنید و جلوی ضرر مالی بیشتر رانندگان دیگر را بگیرید. مهم‌ترین کاربرد خدمت استعلام اصالت خودرو، زمان خرید و فروش خودرو است. در زمانی که خودرو غیر قابل فروش است، اما فروشنده یا مسئول نمایشگاه با علم بر سرقتی بودن خودرو از شما بیعانه دریافت می‌کند یا قرارداد خرید و فروش خودرو را با شما می‌بندد. اما شما می‌توانید با این خدمت جلوی این مشکل را بگیرید. هم‌چنین امکان استفاده از استعلام اصالت ماشین در شرایط زیر وجود دارد.

  • اطمینان از اصالت خودرو و عدم ایجاد مشکل در هنگام تعویض پلاک خودرو به خصوص خودروی دست دوم
  • فسخ معامله خودرو و رهایی از دام سودجویان و کلاهبرداران در هنگام خرید و فروش خودرو
  • اطلاع از اصالت قطعات خودرو مانند اتاق، شاسی، موتور و … پیش از نقل و انتقال خودرو
  • جلوگیری از به وجود آمدن مشکل و دعوی بین خریدار و فروشنده خودرو
  • تصدیق تمام شرایط تعویض پلاک خودرو و مشاهده جزئیات استعلام‌های خودرو

خودروی قرمز رنگ در حال بررسی برای انجام مراحل خرید و فروش خودرو

عواقب عدم انجام استعلام برگه اصالت خودرو چیست؟

انجام مراحل نقل و انتقال خودرو به اندازه کافی کاری پر از استرس و سخت است؛ اما با انجام بعضی از کارها می‌توانیم جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیریم. مهم‌ترین مشکلاتی که در صورت عدم انجام استعلام برگه اصالت خودرو با آن روبه‌رو می‌شوید. عبارتند از: فسخ قرار داد، ایجاد ضرر مالی و غیر مالی از سوی سودجویان و کلاهبرداران و خرید خودرو بدون اطمینان از تایید اصالت اتاق، شاسی و موتور. حالا شاید بگویید که چطور باید از وقوع این اتفاق جلوگیری کنیم و با اطمینان معامله را انجام دهیم؟ ساده‌ترین کار پیش از بستن معامله و خرید و فروش خودرو، انجام مراحل اصالت خودرو است. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می‌کنیم.

برای استعلام اصالت خودرو چه تطبیق‌هایی انجام می‌شود؟

اگر به صورت حضوری به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده باشید، برای دریافت تاییدیه اصالت خودرو ۵ مرحله زیر انجام می‌شود. در صورت نبود مشکل، برگه اصالت خودرو صادر می‌شود و می‌توانید به راحتی و با اطمینان خاطر مراحل نقل و انتقال خودرو را انجام دهید.

 

۱- بررسی شاسی ماشین

شماره روی شاسی خودرو مشخصات مربوط به محل و سال ساخت، سری، نوع موتور و اتاق آن را نشان می‌دهد. در این مرحله تطبیق شماره شاسی خودرو یا شماره VIN خودرو انجام می‌شود. اگر شماره شاسی با شماره درج‌شده روی کارت خودرو یا برگه سبز تطابق داشته باشد، معامله خودرو بدون مشکل انجام می‌شود.

۲- تطبیق شماره موتور خودرو

دومین فاکتور برای بررسی، شماره موتور ماشین است. گاهی‌اوقات سودجویان موتور ماشین را بدون انجام مراحل قانونی تغییر می‌دهند و این موضوع را به خریدار اطلاع نمی‌دهند. این افراد در اغلب موارد موتور خودروهای تصادفی، سرقت‌شده یا حتی اوراق‌شده را جمع‌آوری می‌کنند و آن را روی خودروهای جدید نصب می‌کنند. از این رو در مراکز تعویض پلاک شماره موتور با شماره درج‌شده روی کارت سبز مقایسه می‌شود تا مشکلی برای خرید و فروش خودرو وجود نداشته باشد.

۳- تطبیق رنگ خودرو

سومین مشخصه برای بررسی، رنگ خودرو است. در اغلب موارد خودرو به دلایلی مثل سوختگی یا فرسودگی تغییر رنگ می‌دهد. در نتیجه متخلفان زمان فروش خودرو، رنگ آن را بدون داشتن مجوز قانونی تغییر می‌دهند و این می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شود. به همین دلیل، تطبیق رنگ خودرو پیش از انجام مراحل تعویض پلاک الزامی است.

۴- تطبیق پلاک خودرو

احتمالا دیده‌اید که در برخی از مواقع افراد پلاک خودرو را تغییر می‌دهند، مخدوش می‌کنند یا می‌پوشانند تا از دید پلیس و دوربین‌ها دور بماند. در نتیجه سودجویان زمان فروش خودرو پلاک دیگری را به نام خریدار می‌زنند. با استفاده از این خدمت می‌توانید پیش از بستن معامله اطمینان پیدا کنید که شماره پلاک با چیزی که در سند آمده، یکسان است و مشکلی برای خرید و فروش خودرو وجود ندارد.

۵- بررسی اتاق خودرو

این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از افراد خودروهای تصادفی را با قیمت پایین خریداری می‌کنند. سپس بعد از تعمیر، خودرو را با قیمت مناسب به افراد ناآگاه می‌فروشند. اگر مراحل استعلام سوابق و اصالت خودرو را انجام ندهید، ممکن است نتوانید از روی ظاهر متوجه این موضوع شوید و باخت دهید.

بعد از بررسی موارد بالا، برگه اصالت خودرو در مراکز تعویض پلاک برای خودروی شما صادر می‌شود. حالا نیاز است نسبت به پرداخت مالیات خودرو برای تعویض پلاک اقدام کنید تا مراحل خرید و فروش ماشین انجام شود. این یک قدم بزرگ برای کاهش خرید و فروش‌های غیر اصولی خودرو توسط سودجویان است. اگر وقت و زمان کافی برای انجام مراحل بالا را ندارید، می‌توانید از روش استعلام آنلاین اصالت ماشین استفاده کنید تا در کمتر از چند دقیقه نتیجه به‌روز به شما نمایش داده شود.

نحوه تشخیص اصالت خودرو

شما نمی‌توانید به صورت چشمی و ظاهری اصالت خودرو را بررسی کنید و تشخیص دهید خودرو قابل معامله است یا خیر؛ اما دو راهکار برای دریافت برگه اصالت خودرو وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این دو روش با نام‌های استعلام حضوری اصالت خودرو و استعلام آنلاین سوابق و اصالت خودرو شناخته می‌شوند. در ادامه روش‌های استعلام سوابق و اصالت خودرو را به شما معرفی می‌کنیم.

تشخیص اصالت خودروی قرمز

استعلام حضوری اصالت خودرو

یکی از قدیم‌ترین روش‌ها برای بررسی وضعیت خودرو و دریافت برگه اصالت خودرو مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک است. در این مراکز تمام مشخصات خودرو از دید فنی و ظاهری توسط افسر راهور مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، گواهی اصالت خودرو صادر می‌شود. حالا شما می‌توانید با خیالی آسوده قرارداد ببندید و مراحل خرید و فروش خودرو را انجام دهید.

استعلام آنلاین اصالت خودرو

به تازگی امکان استعلام آنلاین اصالت خودرو فراهم شده است تا در هنگام بستن معامله با قولنامه با مشکلاتی مانند سرقتی بودن خودرو روبه‌رو نشوید و بتوانید با اطمینان، معامله را بین خود و خریدار ببندید. برای استعلام اینترنتی اصالت خودرو می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید.

  • استعلام اصالت خودرو با شماره بارکد
  • استعلام اصالت خودرو با برگه سبز (سند مالکیت) خودرو

در هر دوی این روش‌ها به کد ملی خریدار و مالک خودرو نیاز دارید. هم‌چنین بعد از وارد کردن شماره بارکد یا شناسه برگه سبز و کد ملی خریدار و مالک خودرو باید کد تاییدیه اصالت خودرو پیامک‌شده به موبایل مالک خودرو را وارد کنید تا جزئیات به صورت کامل به شما نمایش داده شود.

نکته: به نظر می‌رسد به زودی امکان استعلام اصالت خودرو با شماره بیمه‌نامه و شماره شاسی فراهم شود تا بتوانید بدون مشکل از این خدمت برای استعلام سوابق و اصالت خودرو استفاده کنید.

کدام روش استعلام اصالت خودرو برای من مناسبت‌تر است؟

تا به اینجا روش‌های استعلام حضوری و غیر حضوری را به شما معرفی کردیم و شما می‌توانید با توجه به شرایط و موقعیت خود، بهترین روش استعلام اصالت خودرو را انتخاب کنید. اما چون هدف دریافت سریع تاییدیه اصالت خودرو است، قصد داریم در ادامه یک روش ساده و آسان را به همراه مزایای آن معرفی می‌کنیم تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان از اصالت خودرو مطمئن شوید و مراحل نقل و انتقال خودرو را انجام دهید.

مراحل استعلام سوابق و اصالت خودرو با قبضینو

سامانه آنلاین و جامع قبضینو امکان استعلام اصالت خودرو در کنار خدمات دیگر خود مانند استعلام خلافی خودرو با کد ملی، استعلام عوارض آزادراهی و مالیات نقل و انتقال خودرو فراهم کرده است. با این روش نیازی به مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک برای دریافت برگه اصالت خودرو ندارید، می‌توانید در هر ساعت شبانه‌روز جزئیات به‌روز سوابق خودرو را از سامانه را مشاهده کنید. برای دریافت برگه سوابق خودرو تنها لازم است مراحل اصالت خودرو را همانند لیست زیر انجام دهید.

  • وارد سامانه قبضینو به نشانی ghabzino.com شوید؛
  • خدمت استعلام سوابق و اصالت خودرو را از بین خدمات خودرو انتخاب کنید؛
  • از بین دو گزینه استعلام اصالت خودرو با شماره بارکد ماشین و استعلام اصالت خودرو با برگه سبز، یک مورد را به دلخواه انتخاب کنید؛
  • براساس انتخاب خود باید شماره بارکد ماشین یا شماره درج‌شده روی برگه سبز را وارد کنید؛
  • سپس کد ملی خریدار و مالک وسیله‌نقلیه (فروشنده) را در بخش استعلام وارد کنید؛
  • در صورتی که از قبل شماره موبایل خود را در سامانه وارد کرده باشید، در این مرحله از شما کد تاییدیه اصالت خودرو پیامک‌شده به شماره موبایل مالک خودرو را می‌خواهد؛
  • در غیر این صورت باید یک شماره موبایل برای ورود به سامانه قبضینو وارد کنید تا امکان استفاده از خدمت برای شما فراهم شود؛
  • در نهایت نتیجه استعلام قابل مشاهده است و از این طریق می‌توانید متوجه شوید که خودرو برای انجام معامله آماده است یا خیر‍!

مشاهده نتیجه استعلام اصالت ماشین در گوشی موبایل خریدار خودروی مشکی‌رنگ

مزایای استعلام آنلاین اصالت خودرو با قبضینو

  • وجود روش‌های متنوع برای استعلام اصالت خودرو
  • دسترسی به جزئیات کامل از وضعیت سوابق و اصالت ماشین
  • ذخیره اطلاعات استعلام سوابق و اصالت خودرو
  • نمایش آنی جزئیات استعلام بدون وقفه زمانی

اعتبار اصالت خودرو چقدر است؟

اگر می‌خواهید نقل و انتقال خودرو را انجام دهید، بهتر است استعلام اصالت خودرو را پیش از خرید و فروش خودرو انجام دهید، چون نتیجه استعلام در لحظه به‌روزرسانی می‌شود و نتیجه به‌روز تنها در زمان استعلام اصالت خودرو قابل مشاهده است. فرض را بر این بگذارید که دو سه روز قبل از انجام معامله نقل و انتقال خودرو، استعلام تاییدیه اصالت خودرو را گرفته‌اید و مشکلی وجود نداشته، اما در هنگام خرید و فروش ماشین متوجه شدید که خودرو به دلیل شکایت ثبت‌شده قابل خرید و فروش نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم استعلام اصالت خودرو را زمان خرید و فروش انجام دهید نه یک‌روز و یک ماه زودتر.

هزینه استعلام سوابق و اصالت خودرو چقدر است؟

هنوز هزینه ای برای استعلام اصالت ماشین مشخص نشده است؛ اما به نظر می‌رسد بعد از ایجاد زیرساخت‌های لازم و تعیین نرخ دقیق از سوی مراجع، هزینه استعلام سوابق و اصالت خودرو مشخص می‌شود. در نتیجه تا آن زمان می‌توانید به صورت رایگان از این خدمت استفاده کنید.

در نهایت

اگرچه تا به امروز هیچ قانونی مبنی بر انجام اجباری استعلام اصالت ماشین منتشر نشده است و استفاده از خدمت استعلام اصالت ماشین اختیار است، اما شما با انجام این کار می‌توانید جلوی بروز خیلی از مشکلات در هنگام نقل و انتقال ماشین را بگیرید و هم‌چنین درس بزرگی به سودجویان و کلاهبرداران دهید تا خودروی غیر قابل خرید و فروش را وارد معامله بین خریدار و فروشنده نکنند. در این مطلب از وبلاگ قبضینو سعی کردیم در مورد تمام نکات مهم مربوط به معامله ماشین صحبت کنیم تا با مشکلات کمتری در زمان خرید و فروش خودرو روبه‌رو شوید و تعداد مراجعات حضوری شما به مراکز تعویض پلاک به حداقل ممکن برسد.

سوالات متداول:

آیا انجام مراحل استعلام سوابق و اصالت ماشین اجباری است؟

خیر هیچ اجباری برای انجام مراحل استعلام اصالت خودرو نیست. اما باید در نظر داشته باشید که در صورت عدم دریافت برگه اصالت خودرو، مسئولیت کامل خرید و فروش ماشین به عهده شما است و حتی ممکن است در این بین، خودروی سرقتی یا اوراق‌شده را با ظاهر مناسب و خوب تحویل بگیرید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم استعلام اصالت خودرو با شماره بارکد ماشین یا برگه سبز را پیش از بستن قرارداد انجام دهید تا با مشکل تازه‌ای روبه‌رو نشوید.

تاییدیه اصالت خودرو شامل چه اطلاعاتی است؟

تاییدیه اصالت خودرو شامل اطلاعاتی مانند آخرین وضعیت بیمه‌نامه ماشین و جزئیات مربوط به خسارت خودرو، بدهی عوارض آزادراهی، مبلغ خلافی خودرو، اعتبار بیمه و … است. تمام این اطلاعات از سامانه راهور دریافت می‌شود و به شما نمایش داده می‌شود.

اطلاعات لازم برای استعلام اصالت خودرو چیست؟

شما برای استعلام اصالت خودرو با شماره بارکد ماشین به کد ملی خریدار و مالک خودرو، شماره بارکد و شماره موبایل مالک خودرو نیاز دارید. هم‌چنین برای استعلام اصالت خودرو با برگه سبز باید کد ملی مالک و خریدار، شماره موبایل مالک و شماره برگه سبز را وارد کنید تا نتیجه استعلام به شما نمایش داده شود.

استعلام اصالت خودرو به صورت حضوری است یا آنلاین؟

شما می‌توانید به دو صورت آنلاین و حضوری به آخرین وضعیت اصالت خودرو دسترسی پیدا کنید و در نهایت برگه اصالت خودرو را دریافت کنید. در حالت اول تمام مراحل به صورت حضوری انجام می‌شوند و در حالت دوم مشخصات کلی خودرو و مدارک خودرو در سامانه‌های مختلف نظیر راهور مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس نتیجه نهایی به شما نمایش داده می‌شود.

آیا استعلام اصالت خودرو اجباری است؟

خیر، استعلام اصالت خودرو در حال حاضر اجباری نیست و به صورت کاملا اختیاری می‌توانید از این خدمت استفاده کنید؛ اما به نظر می‌رسد در آینده نزدیک این خدمت اجباری شود؛ چراکه با انجام استعلام می‌توانید جلوی ضرر مالی افراد و کلاهبرداری سودجویان را بگیرید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه