قبضینو

آزادراه ساوه همدان؛ درباره این آزادراه بیشتر بدانید!

آزادراه ساوه همدان؛ آزادراه الکترونیکی اما ناایمن!

احداث آزادراه ساوه همدان در سال ۱۳۸۰ در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت؛ سپس، این آزادراه در سال ۱۳۹۲ بهره‌برداری شد. قرار بود که بزرگراه ساوه همدان جایگزین جاده قدیم ساوه همدان باشد؛ اما، مشکلاتی مانع این جایگزینی در میان مردم می‌شد. یکی از مهم‌ترین مشکلات، مشخص نبودن نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه به‌خاطر نقدی بودن روش پرداخت به جای الکترونیکی بودن روش پرداخت بود؛ اما، این مشکل در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۲ حل شده است تا آزادراه ساوه به همدان جایگزین جاده قدیم ساوه به همدان شود….

احداث آزادراه ساوه همدان در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان حلقه‌ی مفقوده‌ی آزادراه کربلا (آزادراه تهران ساوه همدان کرمانشاه) در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. سرانجام این آزادراه در سال ۱۳۹۲ با مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی در دو فاز بهره‌برداری شد. قرار بود که بزرگراه ساوه همدان جایگزین جاده قدیم ساوه همدان باشد؛ اما، مشکلاتی مانع این جایگزینی در میان مردم می‌شد. یکی از مهم‌ترین مشکلات، مشخص نبودن نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه به‌خاطر نقدی بودن روش پرداخت به جای الکترونیکی بودن آن بود؛ اما، این مشکل در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۲ حل شده است تا آزادراه ساوه به همدان جایگزین جاده قدیم ساوه به همدان شود.

حالا که یکی از مهم‌ترین مشکلات اتوبان ساوه همدان حل شده است، قطعاً تردد در آن بیشتر و بیشتر می‌شود؛ بنابراین، نیاز به آگاهی از وضعیت آزادراه ساوه همدان شامل شناسایی مسیر آزادراه ساوه همدان، شناسایی پمپ بنزین آزادراه ساوه همدان و شناسایی مراکز خدماتی بزرگراه ساوه به همدان همچنین آگاهی از نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه و روش‌های استعلام و پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید همه‌چیز را در مورد بزرگراه ساوه همدان بدانید، فقط باید تا انتهای این مطلب، همراه قبضینو بمانید.

نقشه آزادراه ساوه همدان

آزادراه ساوه به همدان، با طول ۱۷۵ کیلومتر، یکی از بخش‌های مهم شاه‌راه شرقی غربی کشور (آزادراه کربلا) است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بخش دولتی ساخته شده است. این اتوبان ۲ قطعه دارد که شامل قطعه ۱ مسیر ساوه – دخان با طول ۹۰ کیلومتر و قطعه ۲ مسیر دخان – همدان با طول ۸۵ کیلومتر است.

بزرگراه ساوه به همدان دارای ۲ لاین رفت و برگشت ۲ خطه است؛ البته، اگر شانه‌ی راه را به عنوان خطوط این بزرگراه محسابه کنیم، بزرگراه ساوه به همدان دارای ۲ لاین رفت و برگشت ۳ خطه می‌شود که کاملاً استاندارد است. ما در ادامه نقشه آزادراه ساوه تهران را آورده‌ایم تا این جزئیات را بیشتر و بهتر دریابید.

نقشه آزادراه ساوه همدان

ابتدا و انتهای مسیر آزادراه ساوه همدان

ابتدا و انتهای مسیر آزادراه ساوه همدان، محدوده شهرستان ساوه در استان مرکزی و محدوده شهرستان مهاجران در استان همدان است. در حقیقت، این آزادراه استان مرکزی را به استان همدان متصل می‌کند. دو طرف این مسیر به آزادراه تهران ساوه و یک از جاده‌های همدان محدود شده است.

ورودی‌ها و خروجی‌های مسیر آزادراه ساوه همدان

ورودی‌ها و خروجی‌های مسیر آزادراه ساوه همدان شامل آزادراه تهران ساوه، جاده قدیم تهران ساوه، جاده ۶۵، جاده ۴۸ و جاده ۴۷ است که در ادامه مسیر هر یک از آنها شرح داده می‌شود تا اهمیتشان مشخص شود:

  • جاده ۶۵، جاده‌ای شمالی جنوبی است که تهران را به بوشهر متصل می‌کند.
  • جاده ۴۸، جاده‌ای شرقی غربی است که از همدان تا کرمانشاه ادامه دارد.
  • جاده ۴۷، جاده‌ای شمالی جنوبی است که زنجان را به اصفهان متصل می‌کند.

وضعیت آزادراه ساوه همدان

در حال حاضر، بزرگراه ساوه به همدان در دو فاز به‌طور کامل بهره‌برداری شده است. در ضمن، روش پرداخت آن نیز از نقدی به الکترونیکی تبدیل شده است؛ البته، اگر بخواهیم وضعیت آزادراه ساوه همدان را بررسی کنیم، نباید به این موارد اکتفا کنیم بلکه باید درمورد تصادفات آزادراه ساوه – همدان، هواشناسی آن و مراکز خدماتی آن صحبت کنیم چرا که این موضوعات مهم‌ترین موضوعات مرتبط با این آزادراه است که در مورد آنها بحث و جدل وجود دارد!

هواشناسی آزادراه ساوه همدان

تصادف آزادراه ساوه همدان

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مورد آزادراه ساوه همدان مطرح است، تصادف در آزادراه ساوه همدان است تا حدی که با نام جاده مرگ شناسایی می‌شود!!! متأسفانه این آزادراه در چندین سال اخیر، تلفات بسیار زیادی به‌خصوص در حدفاصل کیلومتر ۱۵ تا ۵۵ لاین جنوبی داشته است.

علل متعددی برای تصادف آزادراه ساوه همدان ذکر شده است که از مهم‌ترین آنها وضعیت نامناسب آسفالت جاده است که هم‌وطنان را به کام مرگ می‌کشاند؛ البته، موضوعاتی مانند وضعیت جوی این منطقه و عدم وجود مراکز خدماتی نیز موجب تشدید وضعیت نامناسب جاده می‌شود.

هواشناسی آزادراه ساوه همدان

وضعیت هواشناسی آزادراه ساوه همدان در فصول گرم سال گرم خشک و در فصول سرد سال سرد و خشک است. همین وضعیت جوی موجب تخریب سریع‌تر و بیشتر جاده می‌شود؛ چرا که، خشک بودن هوا و اختلاف درجه حرارت در شبانه‌روز و فصول، بر روی آسفالت جاده تأثیر منفی دارد.

اگر بخواهیم تأثیر مستقیم وضعیت هواشناسی آزادراه ساوه همدان بر روی تصادف آزادراه ساوه همدان را بدانیم، باید بگوییم که این مسیر در فصول سرد، برف و کولاک خطرناکی دارد. در نتیجه، پیشنهاد قبضینو این است که اگر قصد تردد از بزرگراه ساوه به همدان به‌خصوص در فصول سرد را دارید، حتما هواشناسی را چک کنید.

مراکز خدماتی آزادراه ساوه همدان

وضعیت مراکز خدماتی آزادراه ساوه همدان اصلاً مناسب نیست. در حقیقت، مراکز خدماتی در این مسیر وجود ندارد! همین موضوع یکی از مهم‌ترین علل وقوع تصادفات است؛ چرا که، هیچ مکانی برای خواب و استراحت بین‌جاده‌ای تعبیه نشده است؛ البته، این شرایط در حال تغییر و تحول است.

در حال حاضر، تعبیه‌ی ۲ مجتمع خدمات رفاهی در این مسیر تأیید شده است که یکی از آنها در مرحله‌ی ساخت است و یکی از آنها در مرحله‌ی اخذ مجوزهای لازم است. هر دو در کیلومتر ۷۰ آزادراه ساوه به همدان قرار دارند که یکی در لاین جنوبی و یکی در لاین شمالی است.

نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه

نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه برای انواع وسایل نقلیه متفاوت است؛ اما، به طور کلی نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه از ۹ هزار تومان تا ۲۴ هزار تومان تمام می‌شود که کم‌ترین نرخ برای سواری و بیشترین نرخ برای تریلی در نظر گرفته شده است. در حقیقت، نفت‌کش اجازه‌ی تردد در این آزادراه را ندارد. شما می‌توانید نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه برای تمام وسایل نقلیه را در جدول زیر مشاهده کنید: 

جدول نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه (تومان)
نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه سواری وانت مینی‌بوس کامیونت اتوبوس و کامیون کامیون۲محور کامیون۳محور کامیون۴محور تریلی
۹.۰۰۰ ۹.۰۰۰ ۹.۰۰۰ ۱۴.۰۰۰ ۱۵.۰۰۰ ۱۷.۵۰۰ ۲۴.۰۰۰ ۳۶.۰۰۰ ۲۴.۰۰۰

مهلت پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان

مهلت پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان ۱۵ روز است؛ یعنی، شما از زمان عبور از عوارضی ۱۵ روز فرصت دارید تا نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه را تسویه کنید. اگر در مهلت پرداخت برای تسویه اقدام نکنید، مشمول جریمه عدم پرداخت و افزایش پلکانی نرخ عوارضی می‌شوید که در ادامه شرح داده شده است.

تابلوی آزادراه ساوه همدان

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه ساوه به همدان

اگر عوارض بزرگراه ساوه به همدان را در مهلت پرداخت، تسویه نکنید، جریمه‌ای ۴۰ تا ۹۰ هزار تومانی برای شما در لیست تخلفات راهنمایی و رانندگی با عنوان جریمه دوربین ثبت می‌شود. نکته‌ی مهم همین موضوع است که جریمه عوارض آزادراهی ساوه همدان مانند نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه برای وسایل نقلیه‌ی متنوع، متفاوت است. در ادامه، جدول جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان آورده شده است:

نوع وسیله نقلیه جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه ساوه به همدان
سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت ۴۰/۰۰۰ تومان
اتوبوس و کامیون ۱ و ۲ محور ۵۰/۰۰۰ تومان
کامیون ۳ و ۴ محور، تریلی و نفت‌کش ۹۰/۰۰۰ تومان

افزایش پلکانی نرخ عوارض آزادراه ساوه به همدان

نرخ عوارض آزادراه همدان – ساوه بعد از گذشت مهلت ۱۵ روزه پرداخت، ماهیانه ۳/۵ درصد افزایش می‌یابد یعنی اگر شما پیش از تمام شدن مهلت ۱۵ روزه پرداخت برای تسویه عوارضی اقدام کنید، فقط نرخ پایه‌ی عوارضی را می‌دهید؛ اما، اگر شما پس از تمام شدن مهلت ۱۵ روزه پرداخت برای تسویه عوارضی اقدام کنید، نرخ پایه‌ی عوارضی و ۳.۵٪ نرخ پایه‌ی عوارضی به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت را می‌دهید.

مثال افزایش پلکانی نرخ عوارض آزادراه ساوه همدان: فرض کنید یک سواری ۴۵ روز پیش از عوارضی آزادراه ساوه به همدان عبور کرده است، این شخص ۱۵ روز فرصت پرداخت به‌علاوه‌ی ۳۰ روز دیرکرد داشته است. در نتیجه، باید حدود ۹.۳۰۰ پرداخت کند.

قبضینو؛ بهترین روش پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان

احتمالا حالا که عواقب عدم رعایت مهلت پرداخت عوارض بزرگراه ساوه به همدان را می‌دانید، می‌خواهید روش‌های پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان را بشناسید تا مشمول جریمه عدم پرداخت و افزایش پبکانی نرخ عوارضی نشوید. ما در ادامه سامانه‌ی قبضینو را به‌عنوان یک سامانه‌ی استعلام و پرداخت جامع و کامل معرفی و بررسی کرده‌ایم.

شما برای پرداخت عوارض ساوه همدان در قبضینو تنها به شماره پلاک نیاز دارید. کافیست یک بار شماره پلاک خود را وارد کنید؛ سپس، آن را ذخیره‌سازی و نام‌گذاری کنید تا در استعلام‌های بعدی نیازی به ورود مجدد شماره پلاک نداشته باشید. در ادامه، روش استعلام عوارض از قبضینو آورده شده است:

  1. وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید.
  2. گزینه‌ی پرداخت عوارض آزادراهی را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک را وارد کنید سپس دکمه‌ی استعلام را بزنید.
  4. شما می‌توانید پس از مشاهده عوارضی، برای پرداخت آنی اقدام کنید.

قبضینو بهترین روش پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان

جمع‌بندی

ما در این مطلب از قبضینو تمام نکاتی که باید در مورد آزادراه ساوه همدان بدانید را شرح دادیم؛ اما، خوب است بدانید که فراموش کردن پرداخت عوارضی در میان کارهای کوچک و بزرگ روزانه‌ی شما امکان‌پذیر است. قبضینو برای اینکه پرداخت عوارضی را به یاد شما بیاورد، یک ویژگی مهم دارد؛ کافیست، شماره پلاک خود را در این سامانه ذخیره‌سازی و نام‌گذاری کرده باشید تا به‌محض ثبت عوارضی جدید، نوتیفیکیشن آن برای شما بیاید. این موضوع از جریمه عدم پرداخت و افزایش پلکانی نرخ عوارضی به‌خاطر فراموشی، جلوگیری می‌کند. در نهایت، از اینکه تا انتهای مطلب همراه قبضینو بودید، متشکریم.

سوالات متداول

آدرس و شماره تلفن پلیس راه آزادراه ساوه همدان چیست؟

شما ممکن است به علل متفاوت نیاز به آدرس و شماره تلفن پلیس راه آزادراه ساوه همدان داشته باشید. یکی از مهم‌ترین علل، تصادف در این جاده است که بسیار رایج است. شماره تلفن پلیس راه آزادراه ساوه همدان ۰۸۶۴۲۴۸۰۳۶۷ است. در ضمن، آدرس آن، ابتدای بزرگراه ساوه به همدان پس از تقاطع جاده قدیم تهران – ساوه است.

مسیر آزادراه ساوه همدان چند کیلومتر است؟

مسیر آزادراه ساوه همدان روی نقشه آزادراه ساوه همدان، ۱۷۵ کیلومتر است که در دو فاز ۹۰ کیلومتری و ۸۵ کیلومتری ساخته شده است.

پمپ بنزین آزادراه ساوه همدان کجاست؟

در حال حاضر، وضعیت پمپ بنزین آزادراه ساوه همدان خوشایند نیست؛ چرا که، تنها جایگاه سوخت این مسیر، جایگاه سوخت دنا پس از تقاطع جاده قدیم تهران – ساوه و جایگاه سوخت افلاک پیش از رسیدن به جاده همدان است. در حقیقت، تنها دو پمپ بنزین در ابتدا و انتهای مسیر وجود دارد؛ البته، این وضعیت در حال بهبود است چرا که برنامه‌ی استقرار ۴ جایگاه سوخت در آزادراه ساوه – همدان استان مرکزی و آزادراه ساوه – همدان استان همدان برای هر دو لاین رفت و برگشت در میانه‌ی مسیر وجود دارد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
مسافر

سلام.در ادامه مسیر همدان به ساوه یک کمربندی یکراست و نزدیک جهت هدایت آسان زوار غرب و شمال غرب به قم در غرب ساوه احداث شود .انشاءالله.

ثبت دیدگاه