قبضینو

مراحل تعویض پلاک برای فروش خودرو + جدول مراکز تعویض پلاک

مراحل تعویض پلاک برای فروش خودرو + جدول مراکز تعویض پلاک

اگر در فرآیند فروش خودرو باشید، احتمالا برایتان سوال است که باید چه مراحلی را طی کنید. ما در این مطلب به بررسی مهم‌ترین مرحله در فرآیند فروش خودرو یعنی تعویض پلاک اشاره کرده‌ایم. شما می‌توانید با خواندن این مطلب از قبضینو، همه‌چیز را در مورد مراحل فروش خودرو و تعویض پلاک بدانید….

فروش خودرو یکی از معامله‌هایی است هر چند وقت یک‌بار شاهد آن هستیم. با توجه‌ به فراگیری این معامله، سعی کرده‌ایم به مدارک و مراحل تعویض پلاک برای فروش خودرو همچنین سایر موضوعات مرتبط با آن اشاره کنیم تا شما را از دردسرهای عدم آگاهی از این موارد، نجات دهیم. دردسرهایی کوچک و بزرگ که اگر در دام آنها بیفتید، از اینکه این مطلب را نخوانده‌اید، پشیمان خواهید شد! پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از این مشکلات و پشیمانی‌های پس از آن، تا انتهای این مطلب از قبضینو همراه ما باشید تا همه‌چیز را درمورد نحوه تعویض پلاک، ضرورت آن، هزینه آن و … بدانید.

تعویض پلاک چیست؟

تعویض پلاک به معنی فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید است که آخرین و مهم‌ترین مرحله هنگام فروش خودرو است و در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود. این مرحله باید به‌درستی و بادقت انجام شود؛ چرا که، عدم انجام آن موجب دردسر برای شما می‌شود.

ما در ادامه ضرورت تعویض پلاک و عواقب عدم انجام آن را آورده‌ایم؛ سپس، مراحل تعویض پلاک به‌همراه مراحل فروش خودرو پیش و پس از تعویض پلاک را گفته‌ایم.

ضرورت تعویض پلاک ماشین

اگر تعویض پلاک ماشین یعنی فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید برای ماشین موردمعامله انجام نشود،‌ مشکلات متعددی ایجاد می‌کند مثلا اگر تخلفی رخ دهد، بر روی پلاک قدیمی به‌جای پلاک جدید ثبت می‌شود؛ پس حتما تعویض پلاک را به‌درستی و بادقت انجام دهید تا در آینده به مشکل برنخورید.

مراحل فروش خودرو پیش از تعویض پلاک

اگر می‌خواهید تعویض پلاک ماشین را انجام دهید، باید پیش از آن مراحلی را طی کنید. این مراحل با نام مراحل فروش خودرو پیش از تعویض پلاک شناخته می‌شوند که شامل استعلام اصالت و بررسی سوابق خودرو، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو و گرفتن نوبت تعویض پلاک خودرو می‌شود.

مراحل فروش خودرو پیش از تعویض پلاک

استعلام اصالت و بررسی سوابق خودرو

استعلام اصالت و بررسی سوابق خودرو، اولین مرحله فروش خودرو است. شما می‌توانید برای تایید اصالت خودرو از سامانه قبضینو استفاده کنید. در این روش، تمامی اطلاعات موردنیاز مثل تاریخ بیمه‌نامه، میزان خلافی، تعداد نقل و انتقال، مشخصات فنی مانند مدل ماشین و مواردی از این دست به شما نمایش داده می‌شود همچنین پیامی دریافت می‌کنید که قابل انتقال بودن یا غیرقابل انتقال بودن خودرو را نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید براساس نتیجه فوق، تصمیم بگیرید که آیا خودرو را خریداری می‌کنید یا خیر؛ بنابراین، این مرحله، مرحله‌ی مهم و تأثیرگذاری است.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، دومین مرحله فروش خودرو است. قبلا این مرحله در دفترخانه‌های رسمی پس از تعویض پلاک انجام می‌شد ولی حالا شما باید قبل از گرفتن نوبت تعویض پلاک این مورد را به صورت اینترنتی تسویه کنید. خودروهای داخلی، ۱ درصد و خودروهای وارداتی ۲ درصد ارزش خودرو را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

اگر به دنبال روشی هستید تا بتوانید مالیات خودرو را پرداخت کنید، می‌توانید این کار را به سادگی در سامانه قبضینو انجام دهید. شما می‌توانید خیلی سریع و ساده با مراجعه به بخش پرداخت مالیات خودرو در سامانه قبضینو، شماره پلاک خودرو را در فرم استعلام وارد کنید تا تسویه مالیات خودرو را انجام دهید.

گرفتن نوبت تعویض پلاک خودرو

گرفتن نوبت از سامانه تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir، سومین مرحله فروش خودرو است که آغاز مراحل تعویض پلاک خودرو به‌حساب می‌آید. برای دریافت نوبت تعویض پلاک اینترنتی باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. مراجعه به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک
  2. انتخاب نام استان، شهر، خدمات و نوع وسیله نقلیه
  3. انتخاب مرکز موردنظر برای تعویض پلاک از مراکز نوبت‌دهی
  4. انتخاب تاریخ و زمان موردنظر برای مراجعه حضوری به مراکز نوبت‌دهی
  5. وارد کردن سایر اطلاعات درخواستی مانند کد مالیات نقل و انتقال پرداخت‌شده
  6. انتخاب نحوه انتقال مالکیت با حضور فروشنده یا وکالت فروشنده و ثبت نوبت تعویض پلاک

سامانه نوبت دهی تعویض پلاک

مراحل تعویض پلاک تهران و شهرستان

تعویض پلاک ماشین یکی از اقدامات ضروری برای فروش ماشین است. اگر تصمیمتان جدی است، باید با مراحل انجام تعویض پلاک در مراکز تعویض پلاک آشنایی داشته باشید؛ به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در ادامه نحوه تعویض پلاک ماشین بیاوریم:

  1. پرداخت لیست هزینه‌های تعویض پلاک شامل خلافی، عوارض سالیانه، عوارض‌های شهرداری و …
  2. آماده‌سازی مدارک مورد نیاز خریدار و فروشنده و تحویل آنها به باجه مربوطه
  3. مراجعه به بخش آگاهی تعویض پلاک برای صدور مجوز تعویض پلاک
  4. بازرسی خودرو پس از صدور مجوز تعویض پلاک
  5. تنظیم برگه سبز و تسویه هرینه تعویض پلاک
  6. فک پلاک قبلی و نصب پلاک بعدی

مراحل تعویض پلاک تهران و شهرستان

آدرس مراکز تعویض پلاک در تهران

در جدول زیر، آدرس مراکز تعویض پلاک تهران را آورده‌ایم. برای مشاهده مراکز تعویض پلاک شهر خود می‌توانید به سامانه تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir مراجعه کنید. حتما باید قبل از مراجعه به این مراکز، نوبت خود را ثبت کرده باشید.

آدرس مراکز تعویض پلاک در تهران

نام مرکز

نشانی

چیتگر

کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج

الغدیر

یافت‌آباد، بلوار الغدیر، خیابان اکبر

میثم

کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش، خیابان روز دارو

خاوران

کیلومتر ۱۰ جاده خاوران، بعد از سه راه

خلیج

کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج، بلوار خلیج فارس، خیابان رهنما، جنب ستاد ترخیص خودرو

اتحاد

تهران‌پارس، حکیمیه، خیابان اتحاد، اتحاد ۵ غربی

آدرس مراکز تعویض پلاک در شهرستان

در جدول زیر، آدرس مراکز تعویض پلاک شهرستان را آورده‌ایم. برای مشاهده مراکز تعویض پلاک شهر خود می‌توانید به سامانه تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir مراجعه کنید. حتما باید قبل از مراجعه به این مراکز، نوبت خود را ثبت کرده باشید.

آدرس مراکز تعویض پلاک در شهرستان

نام مرکز

نشانی

اصفهان

میدان ورزشکار، ابتدای جاده دولت آباد، جنب تاکسیرانی

ارومیه

کیلومتر ۵ سرو، ابتدای ورودی جاده جهتلو

اراک

جاده خمین بالاتر از دانشگاه آزاد واحد فلق

اردبیل

انتهای خیابان کشاورز، تقاطع بزرگراه بسیج راه ملا باشی

ایلام

بلوار مهران پیچ آشوری

بجنورد

بلوار ولایت، دوراهی میدان بار به سمت شهرک امام خمینی

بیرجند

بلوار مسافر، جنب میدان تره‌بار

بوشهر

جاده نیروگاه جنب سردخانه دو هزارتنی امکان

تبریز

اتوبان شهید کسایی، شهرک آزمایش، مرکز تعویض پلاک تبریز

خرم آباد

کیلومتر ۵ خرم آباد به بروجرد، روبروی دانشگاه آزاد اسلامی

رشت

کیلومتر ۲ جاده انزلی، نرسیده به کارخانه پوشش، روبروی فرودگاه

زاهدان

بلوار شهید طباطبائی، روبروی پرسی گاز

زنجان

پایین‌تر از اراضی پایین، جنب پارکینگ راهنمایی زنجان

ساری

جاده ساری جویبار، کیلومتر ۳ جنب باغ ارم

سمنان

بلوار ۱۵ خرداد، شهرک غرب، خیابان تلاش بلوک b-e

سنندج

شهرک مولوی، جنب ترمینال تهران

شیراز

انتهای بلوار امیرکبیر، بعد از پلیس راه شیراز کازرون، جنب باغ فدک

بلوار ولایت، خیابان سلامی

شهرکرد

میدان قمر بنی‌هاشم به سمت میدان میوه و تره‌بار

قم

بلوار شهید محلاتی، ابتدای جاده حاجی‌آباد

قزوین

عوارضی اتوبان قزوین کرج، پشت یگان موتوری نیروی انتظامی

کرج

جاده قزالحصار، جنب پادگان آموزشی چمران، روبروی شرکت آذین خودرو

کرمانشاه

کیلومتر ۱۲ جاده بیستون، بعد از پایانه باربری جنب پتروشیمی

کرمان

بلوار جمهوری اسلامی، بلوار هوانیروز، جنب سنگبری دنا

مشهد

بلوار جانباز، بلوار شهید ساجدی

یاسوج

بلوار کشاورز (شرف‌آباد)، بعد از نمایندگی ایران خودرو دهرابپور

یزد

بلوار جانباز، شهرک رزمندگان، انتهای شهرک

هزینه تعویض پلاک خودرو

امسال هزینه ثابت ۳۷۵ هزار تومان برای تمام خودرو‌ها در نظر گرفته شده است. اگر در خصوص هزینه فک پلاک آشنایی ندارید باید بدانید برخلاف سال ۱۴۰۰ که هزینه تعویض پلاک برای تمام خودروها یکسان نبود، در سال ۱۴۰۲ این هزینه یکسان است.

در واقع در سال ۱۴۰۰ خودروها به دو نوع کمتر و بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان تقسیم می‌شدند. هزینه فک پلاک خودروهای کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان حدود ۲۰۰ هزار تومان بود و برای خودروهای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باید ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید.

هزینه تعویض پلاک خودرو

مدارک لازم برای تعویض پلاک

تفاوتی ندارد فروشنده هستید یا خریدار، برای انجام مراحل فک پلاک ماشین باید مدارک زیر را در مراکز تعویض پلاک همراه خود داشته باشید. در صورت ناقص بودن هر یک از مدارک، روند انجام کار با خلل و مشکل روبرو خواهد بود.

مدارک لازم برای تعویض پلاک فروشنده: فروشنده خودرو (مالک قدیمی ماشین) باید اصل مدارک زیر را برای تعویض پلاک همراه خود داشته باشد تا فرآیند تعویض پلاک بدون مشکل انجام شود:

  • کارت خودرو
  • برگ سبز (سند مالکیت خودرو)
  • بیمه‌نامه
  • اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا نماینده قانونی
  • کارت تاییدیه معاینه فنی معتبر
  • برگه عدم خلافی خودرو

مدارک لازم برای تعویض پلاک خریدار: خریدار خودرو (مالک جدید ماشین) هم باید برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک،‌ مدارکی را همراه خود داشته باشد. در ادامه به لیست کامل این مدارک اشاره کرده‌ایم:

  • مدارک شناسایی مالک جدید (شناسنامه و کارت ملی)
  • اصل و کپی مدارک احراز محل سکونت (سند خانه، اجاره نامه یا …)
  • برگه وکالت فک پلاک یا همراهی فروشنده در مراکز تعویض پلاک
  • اضافه شدن قبض آب، برق یا گاز محل سکونت خریدار

نکته ۱: اگر آدرس محل سکونت به نام خریدار نباشد، خریدار باید مدارک شناسایی فردی که محل سکونت به نام او است را همراه با مدارک لازم برای تاییدیه نسبت او با خریدار را همراه خود داشته باشد.

نکته ۲: برای تعویض پلاک باید خریدار و فروشنده به همراه خودرو خود در مراکز فک پلاک حضور پیدا کنند. در غیر این صورت تعویض پلاک انجام نمی‌شود.

مدارک لازم برای تعویض پلاک

مدارک تعویض پلاک ماشین صفر

نکته مهمی که درباره ماشین‌های صفر کیلومتر وجود دارد این است که پلاک خودرو صفر توسط کارخانه‌های خودروسازی نصب می‌شود؛ به همین دلیل این خودروها نیازی به تعویض پلاک ندارند.

نحوه تعویض پلاک خودرو با وکالت

برای مراجعه به مرکز تعویض پلاک، حضور فروشنده و خریدار ضروری است؛ ولی یک راه قانونی جایگزین نیز وجود دارد. خریدار و فروشنده می‌توانند با مراجعه به دفترخانه، یک وکالت‌نامه تنظیم کنند که دیگر نیازی به حضور فروشنده در مرکز تعویض پلاک نباشد. در این صورت خریدار باید همراه با مدارک کاملی که به آن اشاره شد به علاوه وکالت‌نامه در ساعت مشخص به مرکز تعویض پلاک برود.

یکی از مشکلات مهمی که در مراحل تعویض پلاک خودرو با وکالت رخ می‌دهد،‌ احتمال توقیف پلاک است. ممکن است به دلیل تخلفات رانندگی،‌ دستور اجرای مهریه، شکایت کیفری‌ یا شکایت پلیس نتوانید پلاک خود را تعویض کنید. پس هنگام معامله وکالتی خودرو حتما به این موارد دقت کنید.

مراحل فروش خودرو پس از تعویض پلاک

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مراحل تعویض پلاک ماشین را انجام داده‌اید یا به خریدار وکالت داده‌اید تا مراحل فک پلاک را بدون حضور شما انجام دهد باید استعلام پلاک فعال خود را انجام دهید. این‌گونه می‌توانید متوجه شوید که چه تعداد شماره پلاک‌ در سامانه راهور به نام شما وجود دارد.

روش‌های پیگیری پلاک فعال

برای پیگیری پلاک فعال ۲ روش را معرفی کرده‌ایم تا شما بتوانید به سرعت این کار را انجام دهید. نتیجه جزئیات در این ۲ روش تفاوتی ندارند ولی اگر انتخاب شما قبضینو باشد، امکان استفاده از اپلیکیشن را هم دارید که وجه تمایز قبضینو محسوب می‌شود.

استعلام پلاک فعال با قبضینو

فرقی ندارد ساکن کدام شهر هستید؛ سرویس پیگیری پلاک‌های فعال قبضینو، کار خیلی از افراد را راحت‌تر کرده است. یعنی نیاز نیست برای فهمیدن تعداد پلاک‌های فعال خود به ناجا مراجعه کنید بلکه می‌توانید در خانه بمانید و چه به عنوان خریدار چه فروشنده نتیجه استعلام فک پلاک را از طریق اینترنت به صورت به‌روز و آنلاین مشاهده کنید. برای استعلام پلاک فعال با کد ملی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا وارد سایت قبضینو به نشانی ghabzino.com شوید.
  2. روی علامت سه خط گوشه سمت راست سایت کلیک کنید.
  3. گزینه خدمات قبضینو پلاک فعال را انتخاب کنید تا وارد صفحه مربوطه شوید.
  4. برای نمایش لیست پلاک‌ها نیاز است کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید.
  5. میزان اعتبار خود را برای مشاهده پلاک‌های فعال افزایش دهید. این هزینه از سوی پلیس راهور مشخص شده و قبضینو هیچ دخل و تصرفی در تعیین این مبلغ ندارد.
  6. در نهایت می‌توانید از وضعیت پلاک فعال (فک‌ شده) خود مطلع شوید. هم‌چنین به جز تعداد پلاک‌های فعال و غیر فعال می‌توانید جزئیاتی مانند شماره سریال، تاریخ فک شدن و توضیحات برای پلاک غیر فعال را نیز مشاهده کنید.

استعلام پلاک فعال با قبضینو

سامانه راهور ۱۲۰

سامانه راهور۱۲۰ امکان استعلام پلاک فعال را فراهم کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت rahvar120.ir یا اپلیکیشن پلیس‌من، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی‌تان را وارد کنید تا جزئیات را مشاهده کنید. فقط یادتان باشد که برای استفاده از خدمات راهور۱۲۰ باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب از قبضینو به بررسی مدارک و مراحل تعویض پلاک برای فروش خودرو پرداختیم اما در این مسیر، به قدم‌های پیش و پس از تعویض پلاک نیز اشاره کردیم تا شما را با مراحل فروش خودرو و موقعیت مرحله تعویض پلاک ماشین در مراحل فروش خودرو آشنا کنیم. شما می‌توانید تمام اطلاعات موردنظر در مورد این موضوع مانند مدارک لازم برای تعویض پلاک، نحوه تعویض پلاک، لیست هزینه‌های تعویض پلاک و … را بخوانید. در ضمن، اگر تجربه‌ی فروش خودرو را دارید، می‌توانید از تجربیات خود برای ما بگویید تا ما را در تکمیل و بهبود این مطلب کمک کنید. از اینکه تا انتهای مطلب مدارک و مراحل تعویض پلاک برای فروش خودرو همراه ما بودید، متشکریم.

سوالات متداول
تعویض پلاک خودرو فقط چند ساعت زمان می‌برد و اگر مدارک شما کامل باشد، تمامی مراحل در کم‌تر از نصف روز انجام خواهد شد.
خیر؛ خرید و فروش پلاک خودرو امری غیرقانونی است و این مورد ممکن نیست.
اگر تصمیم داشته باشید که خودرو خود را به شخصی دیگر بفروشید باید تعویض پلاک را انجام دهید. یعنی باید همراه با خریدار به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید و درخواست فک پلاک (یا تعویض پلاک) دهید. در این شرایط پلاک بنام شما از خودرو جدا می‌شود و با پلاک جدید جایگزین می‌شود.
شما باید برای انجام مراحل تعویض پلاک ماشین به مراکز تعویض پلاک تهران یا شهرستان خود مراجعه کنید. جدول ادرس مراکز در این مطلب آورده شده است؛ اما، اگر می‌خواهید از سایر مراکز نیز مطلع شوید، می‌توانید وارد سامانه تعویض پلاک به ادرس nobatdehi.epolice.ir شوید.
بله؛ بیمه‌نامه شما برای تعویض پلاک باید دارای اعتبار باشد. بیمه‌نامه یکی از مدارک اصلی برای ارائه به مرکز تعویض پلاک محسوب می‌شود.
خیر؛ داشتن گواهینامه برای تعویض پلاک مدرکی ضروری نیست؛ پس اگر تاریخ اعتبار گواهینامه تمام شده باشد هم می‌توانید برای تعویض پلاک اقدام کنید.
خیر؛ تعویض پلاک بدون کارت ماشین امکان‌پذیر نیست‌ چرا که کارت ماشین یکی از مدارک لازم برای تعویض پلاک است که باید در مرکز موردنظر تحویل داده شود.
مراحل فروش خودرو و تعویض پلاک، بسته به میزان شلوغی مرکزی که به آن مراجعه کرده‌اید، متفاوت است. اگر می‌خواهید به این مراکز مراجعه کنید، باید حداقل یک یا دو ساعت منتظر بمانید تا فک پلاک قدیمی و نصب پلاک جدید انجام شود؛ البته اگر پلاک شما در انبار این مراکز موجود باشد، کار سریع‌تر و راحت‌تر از حالت قبل انجام خواهد شد.
خیر؛ برای گرفتن نوبت اینترنتی تعویض پلاک باید شماره موبایل و کد ملی متعلق به صاحب خودرو یا نماینده قانونی او باشد. در نتیجه، گرفتن نوبت تعویض پلاک با کد ملی دیگری امکان‌پذیر نیست.
خیر؛ به صورت کلی امکان گرفتن پلاک دلخواه وجود ندارد. مگر در صورتی که قصد داشته باشید بین پلاک قدیمی و جدید، یک مورد را انتخاب کنید. در هیچ شرایطی خریدار نمی‌تواند درخواست پلاک زوج یا فرد را دهد. بلکه این اتفاق به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه