قبضینو

همه چیز درباره برگ سبز خودرو و روش‌های پیگیری آن

روش های پیگیری برگ سبز خودرو

اگر خودرویی خرید و فروش کرده باشید، می‌دانید که دریافت برگ سبز خودرو مهم است؛ چون، سند مالکیت آن است. گاهی دریافت برگ سبز خودرو با تأخیر همراه است که موجب نگرانی می‌شود؛ بنابراین، پیگیری آن واجب می‌شود. روش‌های پیگیری برگ سبز خودرو متعددند ……

اگر خودرویی خرید و فروش کرده باشید، احتمالاً درباره‌ی اهمیت برگ سبز خودرو آگاه هستید. برگ سبز خودرو همان سند مالکیت آن است که اهمیت فراوانی دارد؛ اما، گاهی تحویل آن به مالک با تأخیر همراه است که موجب نگرانی می‌شود؛ اما، چاره چیست؟ ایجاد امکان پیگیری چاره‌ی کار است؛ چون، وضعیت سند مالکیت را از زمان صدور تا ارسال مشخص می‌کند. در ادامه، با روش های پیگیری برگ سبز خودرو آشنا خواهیم شد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو نوعی سند است که در فرآیند نقل و انتقال خودرو، پس از مرحله‌ی تعویض پلاک، در یک نسخه‌ی تک‌برگ صادر می‌شود. این سند حاوی  اطلاعات هویتی خودرو و مالک است؛ بنابراین، سند مالکیت محسوب می‌شود. در ادامه، اطلاعات موجود بر روی برگ سبز خودرو معرفی خواهد شد:

  • بخش اول سند برگ سبز: این بخش حاوی اطلاعات خودرو مانند نوع، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره‌ی موتور، شماره‌ی شاسی، شناسه‌ی خودرو و … است.
  • بخش دوم سند برگ سبز: این بخش حاوی اطلاعات مالک خودرو مانند نام و نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، تاریخ تولد، کد ملی، نام پدر و … است.

 

برگ سبز خودرو

انواع سند خودرو کدامند؟

  • سند کمپانی
  • سند رسمی
  • سند انتظامی (برگ سبز خودرو)

انواع سند خودرو چه تفاوتی دارند؟

  • سند کمپانی: سند کمپانی از طرف شرکت سازنده یا واردکننده برای خودروی صفر به نام اولین مالک صادر می‌شود. این سند حاوی اطلاعات شرکت سازنده یا واردکننده به همراه اطلاعات خودرو و اولین مالک است. این سند برای نقل و انتقال‌های بعدی الزامی است.
  • سند رسمی: سند رسمی جایگزین سند کمپانی برای نقل و انتقال‌های بعدی است که در دفترخانه تنظیم می‌شود. در حقیقت، نیازی به صدور سند کمپانی به نام مالکان بعدی نیست. سند رسمی به نام مالکان بعدی تنظیم شود؛ سپس، به سند کمپانی الصاق شود.
  • سند انتظامی (برگ سبز): سند انتظامی یا برگ سبز خودرو هنگام تعویض پلاک پس از احراز هویت خودرو و مالک قبلی و بعدی صادر می‌شود. از سال ۱۴۰۰ به دستور دادستان کل کشور برگ سبز خودرو جایگزین سند رسمی شده است؛ یعنی، برگ سبز خودرو سند مالکیت شماست. این سند برای نقل و انتقال‌های بعدی الزامی است؛ بنابراین، پیگیری برگ سبز خودرو واجب است.

نکته: اگر سند رسمی تنظیم نمی‌کنید؛ یعنی، برگ سبز را جایگزین آن کرده‌اید. در نتیجه، حواستان باشد که عنوان «سند مالکیت خودرو» همراه با شماره‌ی سنا در برگ سبز خودرو وجود داشته باشد؛ وگرنه، دردسرهای فراوانی برای شما ایجاد خواهد شد. در حقیقت، پیگیری سندهای خودرو واجب است.

انواع سند خودرو

برگ سبز خودرو چه زمانی به دست ما می‌رسد؟

هنگامی که خودرویی را خریداری می‌کنید، باید منتظر صدور و ارسال مدارک خودرو شامل کارت خودرو و برگ سبز خودرو بمانید. پیگیری مدارک خودرو تا لحظه‌ی دریافت واجب است؛ اما، از چه زمانی آن را آغاز کنیم؟ هنگامی که مدت زمان مورد نیاز برای صدور و ارسال مدارک آغاز شود، پیگیری برگ سبز خودرو نیز آغاز خواهد شد که برای خودروهای صفر و دست دوم متفاوت است. در ادامه، زمان دریافت برگ سبز خودروهای صفر و دست دوم را مشخص خواهیم کرد.

نکته: اگر برگ سبز خودرو گم شود، کسب المثنی برای آن واجب است؛ بنابراین، زمان دریافت برگ سبز المثنی نیز مشخص خواهیم کرد.

  • زمان دریافت برگ سبز خودروی دست دوم: برگ سبز خودروهای دست دوم در زمان تعویض پلاک پس از احراز هویت مالک و احراز محل سکونت مالک صادر خواهد شد؛ یعنی، زمان مورد نیاز برای صدور آن چند ساعت است.
  • زمان دریافت برگ سبز خودرو صفر: برگ سبز خودروهای صفر برای مالک با پست ارسال می‌شود که زمان آن از ۷ روز تا ۱ ماه متغیر است.
  • زمان دریافت برگ سبز المثنی: برگ سبز المثنی نیز فرآیندی مشابه برگ سبز خودروهای صفر دارد؛ اما، دردسرهای ثبت درخواست تا دریافت آن بیشتر است.

نکته: اگر برگ سبز خودروی خود را گم کرده‌اید یا دزدیده شده است، باید المثنی دریافت کنید. ابتدا، خبر مفقودی را در روزنامه چاپ کنید که از سوء‌استفاده‌ی افراد جلوگیری کنید؛ سپس، در پست‌یافته آن را پیگیری کنید. اگر پیدا شد، عالی است؛ اما، اگر پیدا نشد، باید درخواست صدور برگ سبز المثنی را در نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک خودرو ثبت کنید. برای انجام این کار حتماً این مدارک را همراه خود داشته باشید:

  • آگهی مفقودی برگ سبز خودرو در روزنامه که حداقل ۱۰ روز از چاپ آن گذشته باشد.
  • عدم خلافی خودرو
  • بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث
  • کارت ملی و شناسنامه‌ی مالک

زمان دریافت برگ سبز خودرو

اهمیت پیگیری برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو باید در بازه‌ی زمانی معین تحویل مالک داده شود؛ اما، چرا؟ این مدرک مالکیت خودروی شما را مشخص می‌کند. شاید برگ سبز خودرو به اندازه‌ی کارت ماشین کاربردی نداشته باشد؛ اما، مواقع حساس مانند زمان نقل و انتقال تعیین‌کننده است. گاهی به دلایل متفاوت تحویل آن با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که شما را نگران می‌کند. ممکن است که در مرحله‌ی صدور یا ارسال مشکلاتی پیش آمده باشد؛ مثلاً، آدرس ناقص یا اشتباه ثبت شده باشد که به دستتان نرسد. اگر شما روشی برای پیگیری سند خودرو داشته باشید، خیالتان راحت‌تر خواهد بود؛ بنابراین، روش های پیگیری وضعیت برگ سبز خودرو را معرفی خواهیم کرد.

روش های پیگیری برگ سبز خودرو کدامند؟

روش های پیگیری سند سبز خودرو دو حالت حضوری و غیرحضوری دارد که روش حضوری آن از طریق مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ انجام می‌شود؛ اما، روش غیرحضوری آن متعدد است. برخی از روش‌ها امکان پیگیری وضعیت صدور یا عدم‌صدور را نیز ممکن کرده‌اند؛ اما، اغلب آنها فقط پیگیری ارسال یا عدم‌ارسال از پست را دارند. در ادامه، با روش های رهگیری سند سبز خودرو بیشتر آشنا خواهید شد.

پیگیری برگ سبز خودرو با کد ملی و شماره پلاک از قبضینو

پیگیری برگ سبز خودرو با کد ملی از طریق برخی اپلیکیشن‌ها مانند قبضینو به صورت آنلاین امکان‌پذیر است؛ اما، چگونه؟

ابتدا، وارد اپلیکیشن یا سایت قبضینو شوید؛ سپس، گزینه‌ی پیگیری مدارک خودرو را از میان خدمات انتخاب کنید. در ادامه، شماره پلاک خودرو را به همراه کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی وارد کنید؛ سپس، هزینه‌ی استعلام آخرین وضعیت سند خودرو را پرداخت کنید. نهایت، اطلاعات مورد نیاز شما مانند وضعیت صدور یا عدم‌ صدور و وضعیت ارسال یا عدم‌ ارسال سند سبز خودرو به همراه تاریخ به شما نمایش داده شود.

پیگیری مدارک خودرو با قبضینو

پیگیری برگ سبز خودرو با کد دستوری USSD

پیگیری برگ سبز خودرو از طریق شماره‌گیری کد دستوری *۱۱۰# با تلفن همراه امکان‌پذیر است؛ اما، اکنون به دلیل به‌روزرسانی خارج از دسترس است. شیوه‌ی پیگیری با این روش راحت است؛ کافیست، کد را شماره‌گیری کنید که یک لیست دو بخشی برای شما نمایش داده شود. این لیست شامل موارد زیر است:

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

بخش خدمات قابل ارائه را انتخاب کنید. اگر خدمات راهور در دسترس باشد، پیگیری برگ سبز خودرو امکان‌پذیر خواهد بود؛ اما، اگر خدمات راهور در دسترس نباشد، باید از سایر روش‌ها مانند اپلیکیشن قبضینو پیگیری را انجام دهید.

پیگیری سند ماشین از پست

شما می‌توانید از سه روش برای پیگیری سند سبز خودرو از پست اقدام کنید؛ اما، حواستان باشد که هیچکدام از روش‌ها استعلام وضعیت صدور یا عدم‌صدور را به شما نمایش نمی‌دهد. در ادامه، روش‌های پیگیری کارت ماشین از اداره پست را معرفی خواهیم کرد.

  • پیگیری برگ سبز خودرو از طریق پیامک: اگر کد ۲۰-۲۴ رقمی پستی سند سبز خود را در اختیار دارید، آن را به شماره‌ی ۲۰۰۰۴۴۱ پیامک کنید؛ سپس، منتظر پاسخ بمانید. این سامانه‌ی پیامکی آخرین وضعیت سند خودرو را در اداره‌ی پست گزارش می‌دهد. می‌توانید این کد را از طریق سامانه قبضینو و بخش رهگیری مدارک خودرو دریافت کنید.
  • پیگیری برگ سبز خودرو از طریق تلفن: با شماره‌ی تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید؛ سپس، کد ۲۰-۲۴ رقمی پستی سند سبز خود را اعلام کنید که پیگیری انجام شود.
  • پیگیری برگ سبز خودرو از طریق سایت: وارد سامانه‌ی رهگیری مرسولات سازمانی اداره‌ی پست شوید؛ سپس، بخش رهگیری مرسولات سازمانی را انتخاب کنید. در ادامه، نوع سند خود را انتخاب کنید؛ یعنی، گزینه‌ی شناسنامه‌ی خودرو را برگزینید. در نهایت، شماره‌ی پلاک خود را به همراه کد امنیتی وارد کنید که  وضعیت ارسال یا عدم‌ارسال کارت ماشین خود را مشاهده کنید.

پیگیری برگ سبز خودرو از راهور

رهگیری سند سبز خودرو از طریق سایت راهور نیز امکان‌پذیر است؛ اما، فقط وضعیت ارسال یا عدم‌ارسال را نشان می‌دهد. برای پیگیری شما باید وارد سایت رسمی راهور ۱۲۰ شوید، گزینه‌ی رهگیری مدارک سازمانی را انتخاب کنید؛ سپس، وارد سایت اداره‌ی پست می‌شوید که باید مراحلی که پیش از این شرح داده شد را دنبال کنید. 

پیگیری سند و کارت خودرو با پلیس من

پیگیری سند خودرو از ناجا با اپلیکیشن پلیس من انجام می‌شود. رهگیری برگ سبز خودرو با این روش به این صورت است که باید وارد اپلیکیشن پلیس من شوید؛ سپس، از بخش راهور گزینه‌ی استعلام برگ سبز خودرو را انتخاب کنید. کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید؛ سپس، شماره پلاک مربوط به کد ملی را وارد کنید. هزینه‌ی استعلام را پرداخت کنید که اطلاعات مورد نیاز را مشاهده کنید.

بهترین روش پیگیری سند خودرو کدام است؟

بهترین روش همان است که از لحظه‌ی صدور تا ارسال برگ سبز وضعیت آن را مشخص کند. روش‌هایی که فقط  از طریق پست وضعیت ارسال یا عدم‌ارسال برگ سبز را پیگیری می‌کنند، ناقص محسوب می‌شوند؛ اما، سایت و اپلیکیشن قبضینو امکان پیگیری سند سبز خودرو را از لحظه‌ی صدور تا ارسال پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، کامل‌ترین روش رهگیری سند سبز خودرو استفاده از سایت و اپلیکیشن قبضینو است.

سامانه قبضینو جزئیات کاملی از وضعیت صدور و ارسال برگ سبز و کارت خودرو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی روش های پیگیری برگ سبز خودرو پرداختیم. ابتدا، اطلاعات موجود در آن را معرفی کردیم؛ سپس، زمان دریافت آن را به تفکیک خودروی صفر و دست دوم بررسی کردیم. در ضمن، توضیحاتی درباره‌ی زمان دریافت برگ سبز المثنی و مراحلش ارائه دادیم. در ادامه، اهمیت دریافت سند سبز خودرو را شرح دادیم؛ سپس، روش های پیگیری سند خودرو را بررسی کردیم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
وحیدمیهن دوست

ببینم برگه سبزاومده

پشتیبانی قبضینو

سلام آقای میهن دوست وقت بخیر
برای اطلاع از وضعیت برگ سبز خودرو می‌توانید به سرویس رهگیری کارت خودرو و سند خودرو از پست قبضینو مراجعه کنید. لطفا در قسمت ‌های مشخص شده اطلاعات درخواستی را وارد کرده و با زدن دکمه استعلام از آخرین وضعیت مدارک خودروی خود مطلع شوید.
پایدار و مانا باشید.

ثبت دیدگاه