قبضینو

جامع‌ترین راهنمای گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان

گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان

گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان موضوعی است که این روزها باب شده است؛ بنابراین، احتمالاً شما هم اشخاصی را دیده‌اید که ساکن تهران نیستند اما پلاک تهران دارند. قطعاً برای شما هم سوال شده است که چرا و چگونه؟ ما در این مطلب به چرایی و چگونگی گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان می‌پردازیم….

گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان موضوعی است که این روزها باب شده است؛ بنابراین، احتمالاً شما هم اشخاصی را دیده‌اید که ساکن تهران نیستند اما پلاک تهران دارند. قطعاً برای شما هم سوال شده است که چرا و چگونه؟ ما در این مطلب به چرایی و چگونگی گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان می‌پردازیم؛ بنابراین، با قبضینو همراه باشید.

روش‌های گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان کدامند؟

روش‌های دریافت پلاک تهران برای ساکنین شهرستان شامل دو دسته‌ی قانونی و غیرقانونی است. روش قانونی هنگامی است که شما واقعا ساکن تهران هستید؛ اما، روش غیرقانونی هنگامی است که شما واقعا ساکن تهران نیستید. در حقیقت، شما در روش غیرقانونی قصد دور زدن قانون جهت احراز محل سکونت در تهران را دارید! در ادامه، روش‌های قانونی و غیرقانونی را معرفی می‌کنیم:

روش قانونی

اگر واقعا ساکن شهر تهران هستید و پلاک شما شهرستان است، می‌توانید مدارک احراز محل سکونت در تهران را به مراکز پلیس +۱۰ ببرید؛ سپس، هنگامی که مدارک احراز محل سکونت شما تأیید شد به تعویض پلاک مراجعه کنید.

روش غیرقانونی

اگر واقعا ساکن شهر تهران نیستید و پلاک شما شهرستان است، می‌توانید مدارک احراز محل سکونت در تهران را به مراکز پلیس +۱۰ ببرید؛ سپس، هنگامی که مدارک احراز محل سکونت شما تأیید شد به تعویض پلاک مراجعه کنید. نکته‌ي حائز اهمیت این است که شما باید مدارک احراز محل سکونت در تهران را جعل کنید. شما می‌توانید اجاره‌نامه‌ی صوری بگیرید؛ اما، باید دردسرهای آن مانند برگشت خوردن مدارک را پس از تعویض پلاک به جان بخرید!

مدارک دریافت پلاک تهران برای ساکنین شهرستان کدامند؟

  • تحویل جواز كسب به نام مالک خودرو؛
  • ارائه سند مالكیت واحد مسكونی به نام مالک؛
  • ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه به نام پدر، مادر یا همسر مالک؛
  • ارائه سند اجاره‌نامه واحد مسكونی دارای كد رهگیری به نام مالک؛
  • معرفی‌نامه از اداره محل خدمت كاركنان دولت با ذكر آدرس واحد مسکونی؛
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با ذكر آدرس واحد مسکونی والدین كه با تائیدیه‌ی آموزش و پرورش منطقه؛
  • و …

ارائه‌ی یک قبض برق، آب یا گاز همراه با مدارک پیشین جهت احراز محل سکونت در تهران واجب است؛ بنابراین، حتما قبض با تاریخ جدید را همراه داشته باشید تا با مشکل روبه‌رو نشوید. 

نکته: ارائه‌ی شناسنامه تهران یا دفترچه بیمه تامین اجتماعی تهران به تنهایی برای احراز محل سکونت در تهران کافی نیست؛ اما، ارائه‌ی آنها در کنار سایر مدارک کمک‌کننده است به‌خصوص هنگامی که متصدی تعویض پلاک به مدارک شما شک دارد.

مدارک دریافت پلاک تهران

مراحل گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان چیست؟

  1. پرداخت هزینه‌‌های تعویض پلاک شامل مالیات نقل و انتقال خودرو، عدم خلافی، عوارض سالیانه، عوارض شهرداری و …
  2. دریافت نوبت تعویض پلاک به‌همراه آماده‌سازی مدارک مورد نیاز به خصوص مدارک احراز محل سکونت در تهران
  3. مراجعه به بخش آگاهی تعویض پلاک برای صدور مجوز تعویض پلاک
  4. بازرسی خودرو پس از صدور مجوز تعویض پلاک
  5. تحویل مدارک پلاک قبلی برای ابطال
  6. فک پلاک قبلی و نصب پلاک بعدی
  7. استعلام پلاک خودرو

مراحل گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان

روش‌های پیگیری پلاک فعال کدامند؟

هنگامی که مراحل دریافت پلاک تهران برای ساکنین شهرستان را طی کردید، باید پیگیری پلاک فعال را انجام دهید؛ اما، چرا؟ شما باید از باطل شدن پلاک شهرستان خود و فعال شدن پلاک تهران خود اطمینان حاصل کنید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنید؛ بنابراین، در ادامه روش‌های پیگیری پلاک فعال را آورده‌ایم:

نکته: اگر با پیگیری پلاک فعال متوجه عدم باطل شدن پلاک شهرستان و عدم فعال شدن پلاک تهران شده‌اید، حتماً به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا مراتب را پیگیری کنید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین، پشت‌گوش نیندازید.

پیگیری پلاک فعال با سامانه قبضینو

قبضینو سایت و اپلیکیشن جامع استعلام و پرداخت است که امکان استعلام پلاک فعال را در کنار سایر خدمات فراهم کرده است؛ کافیست، کد ملی مالک پلاک را به همراه شماره موبایل متعلق به کد ملی مالک پلاک وارد کنید. در ادامه، کد پیامک شده به شماره موبایل را وارد کنید؛ سپس، هزینه‌ی خدمات را واریز کنید تا جزئیات را مشاهده کنید.

شما می‌توانید همه‌ی پلاک‌های فعال و غیرفعال خود را مشاهده کنید؛ همچنین، جزییاتی مانند کد ملی، تعداد پلاک‌ها، وضعیت پلاک، تاریخ فک پلاک، محل فک پلاک و … نمایش داده می‌شود. در ادامه، سایر مزیت‌های قبضینو را به شما معرفی می‌کنیم:

  • دسترسی به سایر خدمات استعلام و پرداخت
  • امکان مشاهده‌ی کامل جزئیات
  • امکان نمایش اطلاعات به‌روز
  • ذخیره و نام‌گذاری سوابق
  • دسترسی راحت
  • و …

پیگیری پلاک فعال از قبضینو

استعلام پلاک فعال با سامانه پلیس

سامانه راهور شامل سایت و اپلیکیشن امکان استعلام پلاک فعال را فراهم کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت به ادرس rahvar120.ir یا اپلیکیشن پلیس‌من کد ملی خود را به همراه شماره موبایل متعلق به کد ملی وارد کنید تا جزئیات پلاک‌های فعال و غیرفعال خود را مشاهده کنید. حواستان باشد که برای استفاده از خدمات سامانه راهور باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید؛ سپس، کد سخا را دریافت کنید.

استعلام پلاک فعال خودرو از پلیس +۱۰

شما می‌توانید پیگیری پلاک فعال و غیرفعال خود را از طریق مراجعه‌ی حضوری به مراکز پلیس +۱۰ انجام دهید؛ اما، باید معطلی‌های آن در صف‌های طولانی را تحمل کنید. در ضمن، شما باید هزینه‌ای بیشتر از هزینه‌ی معمول برای پیگیری پلاک بپردازید؛ چون، کارمزد خدمات در مراکز پلیس‌+۱۰ بیشتر است. در نتیجه، این روش هیچ صرفه‌ی مالی و غیرمالی برای شما ندارد؛ بنابراین، پیشنهاد قبضینو استفاده از سایر روش‌ها برای استعلام پلاک است.

علل تمایل ساکنین شهرستان به دریافت پلاک تهران چیست؟

علل متفاوتی برای تمایل ساکنین شهرستان به دریافت پلاک تهران ذکر شده است؛ اما، رایج‌ترین آنها موارد زیر است:

  • علاقه‌ی شخصی
  • تردد در طرح‌های تهران
  • دریافت مجوز برای مسافرکشی
  • تغییر محل زندگی از شهرستان به تهران

خوب است بدانید که علاقه‌ی شخصی رایج‌ترین علت تمایل ساکنین شهرستان به دریافت پلاک تهران است. این موضوع تا حدی زیاد است که برخی از افراد را به سوی روش‌های غیرقانونی مانند جعل اسناد برای دریافت پلاک تهران سوق می‌دهد؛ اما، باید بدانید که جعل اسناد نوعی جرم است که حتما مجازات قانونی دارد.

تمایل ساکنین شهرستان به دریافت پلاک تهران

تفاوت پلاک تهران و شهرستان چیست؟

تفاوت پلاک تهران و شهرستان تنها در عدد دو رقمی سمت راست پلاک است. عدد دو رقمی سمت راست پلاک‌ها متعلق به تهران و حومه شامل ۱۱، ۲۲، ۳۳، ۴۴، ۵۵، ۶۶، ۷۷، ۸۸، ۹۹، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۵۰ است؛ اما، سایر شهرستان‌ها متفاوت‌اند. شما می‌توانید آنها را در جدول بالا مشاهده کنید.

نکته: باید بدانید که پلاک تهران و شهرستان تنها در میزان سهمیه‌ی تردد در محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوای تهران متفاوت‌اند. پلاک‌های تهران ۲۰ روز در هر فصل و پلاک‌های شهرستان ۱۵ روز در هر فصل سهمیه‌ی تردد در محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوای تهران را دارند.

آیا دریافت پلاک تهران برای ساکنین شهرستان امکان‌پذیر است؟

پاسخ این پرسش کمی پیچیده است! هم بله و هم خیر! پاسخگویی به این پرسش با بررسی معیارهای پلاک‌گذاری راحت‌تر است؛ بنابراین، ما معیارهای پلاک‌گذاری را در ادامه آورده‌ایم تا اطلاعات شما را در مورد گرفتن یا نگرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان تکمیل کنیم.

معیارهای پلاک‌گذاری کدامند؟

خودروها بر اساس نوع خودرو و محل سکونت مالک خودرو پلاک‌گذاری می‌شوند. نوع خودرو حرف میانه‌ی پلاک را مشخص می‌کند و محل سکونت مالک خودرو عدد دو رقمی سمت راست پلاک را مشخص می‌کند. در ادامه، این معیارهای پلاک‌گذاری را بیش از پیش می‌شناسیم؛ بنابراین، همراه با قبضینو باشید.

معیارهای پلاک‌گذاری

نوع خودرو

حرف در پلاک نشان‌دهنده‌ی نوع خودرو است. شاید بپرسید که انواع خودرو کدامند؟ انواع خودرو شامل خودروهای سپاه، ارتش، پلیس، ادارات، تاکسی، عمومی، دیپلمات، معلولین، شخصی، کشاورزی، گذر موقت، وزارت دفاع، سفارت‌خانه و فرماندهی نیروهای مسلح است. در ادامه، حرف مرتبط با هر نوع خودرو را مشخص می‌کنیم تا شما با مشاهده‌ی هر یک از حروف متوجه نوع خودرو باشید.

نوع خودرو حرف
سپاه ث
ارتش ش
پلیس پ
ادارات الف
تاکسی ت
عمومی ع
دیپلمات D
معلولین ژ
شخصی ب، ج، د، س، ص، ط، ق، ل، م، ن، و، ه، ی
کشاورزی ک
گذر موقت گ
وزارت دفاع ز
سفارت‌خانه S
فرماندهی نیروهای مسلح ف

محل سکونت مالک خودرو

عدد دو رقمی سمت راست پلاک نشان‌دهنده‌ی محل سکونت مالک خودرو در تهران و شهرستان‌های متفاوت است. در ادامه، عدد مرتبط با هر شهر را آورده‌ایم. خوب است بدانید که عدد دو رقمی سمت راست پلاک علاوه‌بر تعیین شهر سکونت می‌تواند منطقه‌ی سکونت را مشخص کند؛ مثلاً، شهر یزد با پلاک ۵۴ شناسایی می‌شود و توابع شهر یزد با پلاک ۶۴ شناسایی می‌شود.

محل سکونت مالک خودرو عدد
قم ۱۶
یزد ۵۴، ۶۴
البرز ۶۸، ۷۸، ۲۱، ۳۸، ۳۰
تهران ۱۱، ۲۲، ۳۳، ۴۴، ۵۵، ۶۶، ۷۷، ۸۸، ۹۹، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۵۰
ایلام ۹۸
فارس ۶۳، ۷۳، ۸۳، ۹۳
اردبیل ۹۱
مرکزی ۴۷، ۵۷
بوشهر ۴۸، ۵۸
قزوین ۷۹، ۸۹
زنجان ۸۷، ۹۷
کرمان ۴۵، ۶۵، ۷۵
همدان ۱۸، ۲۸
سمنان ۸۶، ۹۶
اصفهان ۱۳، ۲۳، ۴۳، ۵۳، ۶۷
لرستان ۳۱، ۴۱
گیلان ۴۶، ۵۶، ۷۶
گلستان ۵۹، ۶۹
مازندران ۶۲، ۷۲، ۸۲، ۹۲
خوزستان ۱۴، ۲۴، ۳۴
هرمزگان ۸۴، ۹۴
کردستان ۵۱، ۶۱
کرمانشاه ۱۹، ۲۹
خراسان رضوی ۱۲، ۳۲، ۴۲، ۳۶، ۷۴
خراسان جنوبی ۳۲، ۵۲
خراسان شمالی ۳۲، ۲۶
آذربایجان غربی ۱۷، ۲۷، ۳۷
آذربایجان شرقی ۱۵، ۲۵، ۳۵
کهگیلویه و بویراحمد ۴۹
چهارمحال و بختیاری ۷۱، ۸۱
سیستان و بلوچستان ۸۵، ۹۵

در نهایت، آیا گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان امکان‌پذیر است؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، یک معیار از معیارهای پلاک‌گذاری همان محل سکونت مالک خودرو است. باید بدانید که برای تعیین محل سکونت مالک خودرو فرایند احراز محل سکونت در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود. در نتیجه، ساکنین شهرستان تنها در صورتی که امکان احراز محل سکونت در تهران را داشته باشند، پلاک تهران می‌گیرند.

جمع‌بندی…

ما در این مطلب به گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان پرداختیم. ابتدا، روش‌ها و مدارک و مراحل دریافت پلاک تهران برای ساکنین شهرستان را معرفی کردیم؛ سپس، روش‌های پیگیری پلاک فعال و غیرفعال را به عنوان آخرین مرحله از مراحل گرفتن پلاک تهران برای ساکنین شهرستان نام بردیم تا شما را از سوءاستفاده‌های احتمالی آگاه کنیم. در ادامه، امکان‌پذیر بودن یا نبودن دریافت پلاک تهران برای ساکنین شهرستان را مطرح کردیم؛ سپس، این پرسش را با بررسی معیارهای پلاک‌گذاری پاسخ دادیم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
بهنام

سلام من نظامی هستم قبلا تهران بودم پلاک تهران داشتم بعد انتقال دادن شهرستان الان پلاک شهرستان دارم که ماشین فروختم الان بنامم پلاک شهرستان غیر فعال هم هست الان ماشین خریدم میخوام پلاک تهرانمو بزنم روش نرم تعویض پلاک گیر بده پلاک غیر فعال شهرستان داری؟

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
خیر مشکلی در تعویض پلاک پیش نمی‌آید.
باتشکر

پیام میرزازاده گیگلو

سلام خسته نباشید پلاک من برا شهرستان هستش میخاستم پلاک تهران بگیرم مدارکم کامل هستش باید به کجا مراجعه کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی
برای تعویض پلاک شهرستان به پلاک تهران باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید.
سبز باشید و پایدار.

محسن.علی رمضانی

با سلام برنامه بسیار جامع و کاربردی هستعالی……ممنون

علی

ممنون ازتون

ثبت دیدگاه