قبضینو

آزادراه تبریز سهند و پرداخت عوارض آزادراه تبریز سهند

آشنایی کامل با آزادراه تبریز سهند

آزادراه تبریز سهند یکی از آزادراه‌های تقریبا جدید است که در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. با توجه به اینکه بخشی از هزینه‌های آزادراه توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین شده باید این هزینه با دریافت عوارضی از رانندگان تامین شود. در حال‌حاضر هیچ راننده‌ای هزینه عوارضی این آزادراه را پرداخت نمی‌کند اما در آینده‌ای نزدیک شاهد اضافه شدن روش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خواهیم بود اما برخی از افراد با اجرای این طرح مخاف هستند چون …….

چند سالی است که جمعیت تبریز رو به افزایش است. برای کاهش این جمعیت و نقل مکان بسیاری از افراد تبریزی، شهر سهند در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. این شهر در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد و آمار‌ها نشان می‌دهد که به‌صورت روزانه حدود ۷۰ الی ۸۰‌ درصد از افراد تبریزی از این شهر به تبریز تردد دارند. برای رفت‌و‌آمد آسان‌تر مردم سهندی قرار بر این بود که آزادراه سهند تبریز احداث شود. از آن روز‌ها، ماه‌ها و سال‌ها می‌گذرد. در طی این سال‌ها اگر اخبار جدید آزادراه تبریز سهند را دنبال کرده باشید، می‌دانید که خبرهای زیادی از پایان ساخت پروژه منتشر شده است. بعد از سال‌ها انتظار این آزادراه در دی ماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید.

در این مطلب از وبلاگ قبضینو قصد داریم در خصوص آزادراه سهند تبریز صحبت کنیم و هر آنچه که باید در خصوص این آزادراه و عوارضی آن بدانید را با شما در میان بگذاریم؛ پس همراه ما باشید.

عوارض آزادراه چیست؟ و چه تفاوتی بین عوارض الکترونیکی و نقدی وجود دارد؟

عوارض آزادراهی خودرو‌ درواقع به هزینه‌ای گفته می شود که اتومبیل‌ها با عبور از جاده‌ها و آزادراه‌ها باید پرداخت کنند. اما شاید این سوال برای شما پیش‌ آید که روش پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه چه تفاوتی با پرداخت عوارض آزادراهی به‌صورت نقدی دارد؟ ساده‌ است. در روش اول دوربین‌هایی در آزادراه نصب می‌شود و به کمک آنها شماره پلاک خودرو شما شناسایی و درنهایت عوارضی برای آن ثبت می‌کنند. با این روش دیگر نیاز نیست در ایستگاه‌های عوارضی توقف داشته باشید بلکه می‌توانید به سرعت از این ایستگاه‌های عوارضی عبور کنید. اما در روش دوم نیاز است در پشت صف‌های طولانی ایستگاه‌های عوارضی توقف کنید و همیشه باید پول نقدی همراه خود داشته باشید؛ البته نباید فراموش کنید که در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی الکترونیک خودرو جریمه می‌شوید و باید علاوه بر عوارضی آزادراه نسبت به پرداخت خلافی خودرو (جریمه عدم پرداخت عوارض خودرو) نیز اقدام کنید. 

تفاوت عوارض سالیانه با عوارض آزادراه چیست؟

تمامی مالکان خودرو باید عوارض سالیانه (شهرداری) خودرو را به دلیل تردد در شهر پرداخت کنند. شهرداری برای جدول‌گذاری، خیابان‌سازی و رفت‌و‌آمد بهتر تمامی رانندگان در شهر هزینه‌ای پرداخت می‌کند که این مبلغ را به‌صورت سالیانه اعلام و از تمام مالکان خودرو دریافت می‌کند. عوارض آزادراهی خودرو در صورتی گرفته می‌شود که شما و تمامی رانندگان از آزادراه‌های بین شهری عبور کنید در غیر این صورت نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست.

درباره آزارداه تبریز سهند بیشتر بدانید!

درباره  آزادراه تبریز سهند

زمان افتتاح آزادراه تبریز سهند در دی ماه سال ۱۳۹۹بوده است. اما پروژه این آزادراه در سال ۱۳۸۷ با هدف کاهش ترافیک اتوبان آذرشهر تبریز کلنگ‌ خورد و بعد از ۱۲ سال، در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. حدود ۶۰ درصد از مبلغ ساخت این عوارضی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین و حدود ۴۰ درصد از این عوارض نیز توسط دولت پرداخت شده است. اگرچه برخی از افراد مخالف پرداخت عوارض آزادراه تبریز سهند هستند، اما به‌نظر می‌رسد که دولت این مبلغ عوارضی را از تمامی رانندگان برای بازگشت سرمایه بخش‌های خصوصی بگیرد.

برای بازگشت سرمایه سرمایه‌داران راهی جز دریافت عوارضی آزادراه سهند تبریز نیست؛ در سال ۱۳۹۹ مبلغ عوارضی حدود ۳ هزار تومان تعیین شده بود. اگرچه در سال ۱۳۹۹ مبلغ عوارضی آزادراه مشخص شده بود اما این هزینه از هیچ راننده‌ای گرفته نشده است؛ اما، حالا این عوارضی با مبلغ ۴ تا ۱۱.۵ هزار تومان برای خودروهای سواری تا تریلی قیمت‌گذاری شده است.

بسیاری از افراد به اعتراض از اجرای این طرح و درنظر گرفتن مبلغ عوارضی بالا چند وقتی است که برای تردد از جاده قدیم استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر متاسفانه تمام رانندگان و ساکنین این منطقه با وجود این نقص‌ها و ایرادات و عبور و مرور هر روز‌ه، مخالف پرداخت عوارضی با مبلغ بالا هستند چراکه؛ برای هر عبور و مروری حتی برای ورود به منطقه خودشان نیز باید نسبت به پرداخت عوارض آزادراه اقدام کنند و این مورد قابل قبول نیست. 

اگر برای شما هم این سوال پیش‌آمده است که این آزادراه چه کاستی‌هایی دارد به موارد زیر توجه داشته باشید. 

  • عدم وجود نور و روشنایی کافی در طول این آزادراه 
  • آنتن‌دهی ضعیف 
  • عدم وجود امنیت کافی در طول این بزرگراه 
  • نبود گاردریل در طول مسیر
  • افزایش تعداد تصادف آزادراه تبریز سهند

اگرچه یکی از روش‌های بازگشت سرمایه دریافت عوارضی از رانندگان است اما با وجود مشکلات بالا رانندگان سهندی مخالف اجرای این طرح هستند. از طرفی احداث این آزادراه باعث شده تا بخشی از اتوبان «کمربندی کسایی» با این آزادراه یکی شود و کسانی که ساکن‌ شهرک‌هایی مانند اندیشه هستند و قصد ندارند به سهند بروند نیز عوارضی پرداخت کنند.

اهداف ساخت آزادراه سهند تبریز

  • کاهش مصرف سوخت و بنزین
  • دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر از سهند به تبریز
  • کاهش ترافیک جاده آذرشهر تبریز
  • کاهش ۳۰ تا ۴۰‌ دقیقه‌ای مدت زمان سفر
  • دسترسی آسان به شهرستان اسکو و روستای کندوان
  • کاهش تصادفات جاده‌ای نسبت به قبل
  • کاهش آلودگی هوا 
  • کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آلاینده‌های زیست محیطی

به زودی پرداخت عوارض آزادراه تبریز سهند با بانک مسکن در دسترس تمام افراد قرار می‌گیرد و می‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر تخفیف‌های درنظر گرفته‌شده برای خودرو‌های پرتردد و وسایل عمومی، تخفیف ویژه‌ای برای رانندگان سهندی نیز درنظر گرفته خواهد شد. 

آزادراه تبریز سهند چند کیلومتر است؟

طول آزادراه سهند تبریز حدود ۲۰ کیلومتر و عرض آن ۳۶ متر است. در این آزادراه از ۵۰ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی استفاده‌شده است.

نقشه آزادراه سهند تبریز در یک نگاه 

تابه‌حال شده به این مسئله فکر کنید که آزادراه تبریز سهند از کجا به کجاست؟ با نگاهی به نقشه آزادراه سهند تبریز می‌توانید به جواب این سوال‌تان برسید.

نقشه آزادراه تبریز سهند

عوارض آزادراه تبریز سهند چقدر است؟

تا چند وقت پیش تمام رانندگان می‌توانستند بدون پرداخت عوارض آزادراهی تبریز سهند، از این مسیر عبور کنند. نرخ جدید عوارض اتوبان تبریز سهند در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

نرخ جدید عوارض آزادراهی (قیمت‌ها به ریال است.)
نام آزادراه نوع مسیر سواری وانت / مینی‌بوس کامیونت / اتوبوس کامیون ۲ محور کامیون ۳ محور تریلی / نفت‌کش
تبریز – سهند رفت / برگشت ۴۰.۰۰۰ ۵۰.۰۰۰ ۶۵.۰۰۰ ۷۵.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰ ۱۱۵.۰۰۰

برای پرداخت و تسویه آنی عوارض آزادراهی تبریز سهند نیز می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن قبضینو استفاده کنید. 

سوالات متداول 

آيا امکان پرداخت عوارض بعد از عبور از آزادراه وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید قبل، بعد و حتی در حین عبور از آزادراه، عوارضی را پرداخت کنید اما نباید فراموش کنید که اگر قرار بر این باشد که عوارضی را بعد از عبور از آزادراه پرداخت کنید، باید حداقل تا ۷ روز نسبت به پرداخت عوارض آزادراه سهند تبریز اقدام کنید تا جریمه نشوید. 

آیا در حال حاضر برای عبور از آزادراه سهند تبریز باید عوارض آزادراهی بپردازیم؟

بله؛ تمام رانندگان باید مبلغ عوارض آزادراه تبریز سهند را برای تردد از این آزادراه پرداخت کنند. 

مهلت زمان پرداخت عوارض آزادراه تبریز سند در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

اگر طی ۷ روز از زمان گذر از آزادراه تبریز سهند اقدام به پرداخت عوارض آزادراهی ماشین خود نکنید، مبلغ عوارضی به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

چند روش برای پرداخت عوارض آزادراهی خودرو وجود دارد؟ 

به‌صورت کل برای پرداخت عوارض آزادراهی می‌توانید از روش‌های پرداخت موبایلی، اینترنتی، ایستگاهی، بدون واسطه (nspay)، آنی‌ رو، برچسب الکترونیکی عوارض آزادراهی بانک مسکن، خودپرداز و دستگاه‌های کارت‌خوان بین‌راهی استفاده کنید. 

برای پرداخت عوارض آزادراه به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

اگر قصد دارید عوارض آزادراهی خود را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنید، تنها نیاز به شماره پلاک خودروی خود دارید.

مبلغ جریمه بابت عدم پرداخت به موقع عوارض آزادراه چقدر است؟

مبلغ خلافی (جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه) برای هر وسیله نقلیه‌ای متفاوت است و یک نرخ کلی وجود ندارد. کلیک کنید و مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض اتوبان‌ها برای تمام وسایل نقلیه را مشاهده کنید.

چرا افراد با اجرای طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزارداه مخالفت دارند؟

ساکنین سهند بر این باور هستند که آزادراه سهند تبریز ایرادات زیادی دارد. بهتر است در ابتدا این نقص‌ها و کاستی‌ها رفع شوند و سپس طرح دریافت و پرداخت عوارضی آزادراه اجرا شود. از طرفی این اعتراض از سوی ساکنین شهرک‌های دور و اطراف این آزادراه نیز به گوش می‌رسد و آنها می‌گویند که محل نصب تابلو و دوربین‌ها باعث شده تا نیاز باشد آنهایی که قصد تردد در منطقه خودشان را هم دارند عوارضی پرداخت کنند و این ظلم بزرگی به آنها است. چراکه اصلا هدفشان رفتن به سمت شهر سهند نیست!

سخن آخر

سهند به‌عنوان سومین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. به‌ خاطر کاهش ترافیک جاده آذرشهر تبریز و تردد آسان از سهند به تبریز، تصمیم بر این شده بود تا آزادراه سهند تبریز احداث شود. اگرچه احداث این آزادراه بیشتر از تصور افراد طول کشید اما در نهایت در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید و در دسترس افراد قرار گرفت. در سال ۱۳۹۹ مبلغ عوارضی این آزادراه ۳ هزار تومان در نظر گرفته‌شده بود اما قرار است امسال مصوبه جدیدی اعلام شود اما افراد به دلیل وجود ایرادات آزادراه مخالف اجرای طرح پرداخت عوارض آزادراه تبریز سهند هستند. برای اطلاعات بیشتر سعی کرده‌ایم در این مطلب به صورت جزئی‌تر این موضوع را بررسی کنیم. امیدواریم توانسته باشیم به تمام سوالات شما پاسخ دهیم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
مرتضی نبی دوست

بنده ساکن سهند هستم ماشینم هم پلاک سهند است ولی عوارض ۴۰۰۰ تومانی میاد.چکار کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
لطفا با پشتیبانی آنی‌رو به شماره 1531 تماس بگیرید و مشکلتان را مطرح کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد.
سبز و سربلند باشید.

حیدر رضازاده

تا بحال من تردد نکردم ولی پیامک هر روز ساعت 7 صبح میاد

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
این‌گونه موارد زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با دست‌کاری پلاک ماشین خود باعث مشابهت آن با پلاک ماشین شما شده باشد. برای اطمینان از این وضعیت لطفا به همراه مدارک ماشین و مدارک شناسایی خود به یکی از مراکر پلیس +10 مراجعه نمایید.
با تشکر از شما.

استادیمحمد

من هرروزازازادراه رفت امد مکنم وقبلا ثبت نام کرده بودم وتخفیف میزدن ولی مدتی تخفیف برداشتم من چیکار کنم کجا مراجعه کنم

پشتیبانی قبضینو

درود وقت بخیر
برای اطلاع از جزئیات مربوط به تخفیف عوارض آزادراه موردنظرتان می‌توانید با پشتیبانی آنی رو به شماره 1531 تماس بگیرید.
سلامت و مانا باشید.

فاطمه نجفی

تخلفات ازادراه

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
برای اطلاع از جزئیات خلافی ماشینتان می‌توانید از سرویس ارائه‌شده در این صفحه استفاده کنید. شماره پلاک را وارد کرده و گزینه تایید را بزنید پس از مشاده جزئیات می‌توانید جرایم را پرداخت کنید.
پایدار و سبز باشید.

روشن پور

با سلام چرا عوارض من از یکم دی ۴هزار تومن شده ؟؟؟

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
نرخ عوارض آزادراهی کشور اخیرا افزایش داشته که این مورد شامل آزادراه سهند تبریز هم می‌شود و نرخ عوارض سواری در این آزادراه 4000 تومان است.
برقرار باشید.

ناصربنده‌حق

سلام من همه عوارضمو به موقع پرداخت کردم ولی چند روزی میشه که پشت سر هم برام جریمه صادر می‌کنند در صورتی که اصلاً دیرکردی ندارم چه کار باید بکنیم ما منظورمون از ایرادات اینا هستند که دوربیناتون نمی‌تونن به درستی کنترل کنند

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
شما باید برای اعتراض به این مورد از طریق سامانه آنی رو اقدام کنید. شماره تماس و پیامک برای شما قرار داده می‌شود تا با وارد کردن پلاک‌تان بتوانید مراحل شکایت را انجام دهید.
شماره ۱۵۳۱
سرشماره پیامک ۱۰۰۰۰۱۵۳۱

ملیحه ربیع

سلام من تاهالا چند بار زنک زدم جواب نگرفتم لطفاً شمارسدکی کنید الان تو پنل بنده نگاه کنی ۵۶۰۰تومان کم میشه از حساب بنده

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت‌ به‌خیر
کدام مورد را براتون بررسی کنیم؟ لطفا دقیق‌تر به مشکلی که با سامانه دارید، اشاره کنید تا بتوانیم راهنمایی دقیق‌تری داشته باشیم.
ممنون

قادر فتحی

سلام من دیروز رفتم سهند مسیر رفت عوارضی انداخته8014تومان این رابرسی کنید

پشتیبانی قبضینو

سلام آقای فتحی
شما باید با ورود به صفحه پرداخت عوارض آزادراهی که لینکش رو براتون قرار می‌دیم و وارد کردن شماره پلاک خودرو، نسبت به مشاهده و پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنید. اگر راهنمایی بیش‌تری نیاز داشتید، حتما با ما در ارتباط بمونید.
https://ghabzino.com/freeway
سبز و برقرار باشید

آزاد راه تبریز به سهند

سلام ، مراحل پرداخت را تا آخر طی میکنم بعد میگه مبلغ نا معتبر است سوال ؟ اگه مبلغ نامعتبر است پس برام sms میفرستند که شما ۱۵ روز فرست دارید عوارض پرداخت کنید.

پیشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز؛ اگر مبلغ عوارض زیر ۵۰۰۰ تومان باشه متاسفانه این خطا رو دریافت می‌کنین. اگر امکانش رو دارین از کارت بانکی دیگه‌ای استفاده کنین، این موضوع برای بعضی از بانک‌ها ایجاد می‌شه و با تغییر کارت بانکی معمولا مسئله برطرف می‌شه.

محمدی

سلام. اولا خودروبنده405هست عواض وانت(4000تومان)ثبت می‌شود.دوما بایک تاریخ ویک ساعت 2مورد ثبت میشود.یعنی با هر رفت وبرگشت8000تومان.

پشتیبانی قبضینو

کاربر عزیز از طریق یکی از روش‌های زیر میتوانید نسبت به ثبت عوارض اشتباه اعتراض کنید:

ارسال شماره پلاک خودروی خود به 100001531 و ثبت درخواست بازبینی
تماس با شماره تلفن 02163468531

رشید فرجی

من در روز یکشنبه ۲۸خرداد یک بار رفت وبرکشت با خودرو ساینا داشتم برام ۱۶هزار تومان عوارضی ثبت شده علت چیست در حالیکه بایستی شش هزار تومان عوارض کسر میشدلطفا به بنده علت را اطاع رسانی کنید شماره خود رو ۲۷۶ه۷۳ ایران ۳۵ می باشد

پشتیبانی قبضینو

کاربر عزیز از طریق یکی از روش‌های زیر میتوانید نسبت به ثبت عوارض اشتباه اعتراض کنید:

ارسال شماره پلاک خودروی خود به 100001531 و ثبت درخواست بازبینی
تماس با شماره تلفن 02163468531

صمدباغی

خوب

علیرضا دهقان

عوارض به گوشی پیامک داده شود بهتر میشود

معصومه جبارزاده

به نظر من باید پلاک ساکنان شهر سهند با افراد معمولی که به سهند تردد دارن جداگانه بررسی بشه و ساکنان سهند این عوارض رو پرداخت نکنن.پرداخت عوارض برا ساکنان سهند مثل این میمونه که یه نفر ساکن تبریزه و هر روز از اتوبان کسایی تردد داره و باید عوارضی پرداخت کنه

aliyeh

سلام من خونم سهنده ومجبورم تبریز برم وبیام و خلافی گرفتم یه روز رد شده پرداخت نکردم ۴۲۰۰۰۰جریمه اومده با اینکه میگین بعد ۷روز جریمه میاد خیلی بی انصافیه ،حتی یه روز هم فرصت پرداخت ندادن فک کنم باید وسط ازاد راه نگه داری پرداخت کنی البته انتن هم نیس

امیر فاتحی

سلام متصدی عوارض از کارت من مبلغ هشتاد هزار تومان کشیده و فقط قبض عوارض داد من دیدم از حسابم بجای هشت هزار تومان هشتاد هزار تومان برداشت شده

علی یاوری

خوب هست ولی برای ازاد راه سهند عوارض لازم نبود مجبورا پرداخت میکنیم

یعقوب صفرزاده

سلام من در شهر جدید سهند تبریز زندگی میکنم و میخواهم عوارض آزادراه را نصف پرداخت کنم ممنون از زحمتهای شما

دنا

با سلامبرای پیگیری اشتباهات سیستم عوارضی از کجا باید پیگیر باشیمبعضی مواقع که شاید در طول هفته هیچ ترددی اصلا از اتوبان نداشته ام ولی باز با ارسال پیامک در راستای تردد برای چندین بار از اعتبارم کم شده است

علی

واقعا خیلی درد آور هست که برای مسیری که هر روز باید چند بار در آن تردد داشته باشی تا به شهر خودت بری،این جور راهزنی میکنن،چرا خجالت نمیکشن از مردم ضعیف سهند،چرا ابنقدر ضعیف کش هستند

سعید رضایی

من از اندیشه به تبریز رفتم چندبار عوارض سهند برا پلاکم اومده ،آیا برای مسیر اندیشه هم عوارض باید پرداخت کنیم

محمد تقی نسب

با سلام چگونه شهروندان سهندی از تخفیف عوارض بهره مند می شوند در سایت ثبت نام کردیم جواب و نتیجه مشخص اعلام نشده است

حجت خلیل زاده

سلام مردمی که در سهند زنگی میکنن اکثرا اهل تبریز هستن وضیت مالی خیلی خوبی ندارن

رضا نقی زاده

با سلام ضمن عرض خسته نباشید . بنده حقیر شاغل در تبریز هستم و اگر قرار باشد ماهانه هر روز 6000 تومان هزینه عوارض بدم پس کل زندگیم عوارضی شده خودتان قضاوت کنید سهند چه دارد که عوارض علاوه بر سایر عوارض هم پرداخت شود . دست شما از این همه مرحمت درد نکند.با تشکر از حمات شما

فرهاد مصری

سلام .مردمی که در سهند زندگی می‌کنند. اکثرا اهل تبریز هستند و وضعیت مالی خوبی ندارند.انصاف نیست که از اونها عوارض بگیرید .سهندجزوی از تبریز هست .

ثبت دیدگاه