قبضینو

10 مورد از کاربرد های فناوری بلاک چین در زمینه های مختلف که تاکنون نمی دانستید

۱۰ مورد از کاربرد های فناوری بلاک چین در زمینه های مختلف که تاکنون نمی دانستید

بلاک چین، فناوری آینده است و بدون شک جهان ما را تغییر خواهد داد. بلاک چین در زمینه های مختلفی  مانند طراحی سامانه پرداخت هوشمند و .. به کار خواهد رفت و زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شاید زمان شکل گیری ایده بلاک چین کسی به این طیف وسیع کاربردهای بلاک…

بلاک چین، فناوری آینده است و بدون شک جهان ما را تغییر خواهد داد. بلاک چین در زمینه های مختلفی  مانند طراحی سامانه پرداخت هوشمند و .. به کار خواهد رفت و زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شاید زمان شکل گیری ایده بلاک چین کسی به این طیف وسیع کاربردهای بلاک چین توجهی نمی کرد اما امروزه در زمینه های بسیاری به ما کمک خواهد کرد تا در امنیت و سرعت بیشتری زندگی کنیم. در این مقاله به 10 مورد از کاربرد های بلاک چین خواهیم پرداخت که شاید تا کنون چیزی درباره آن ها نمی دانستید. با وبلاگ فناوری قبضینو همراه باشید.

بیت کوین

اولین و معروف ترین مثال از کاربرد بلاک چین، رمز ارز ها یا cryptocurrecy مثل بیت کوین ها هستند. زمانی که بیت کوین معرفی شد، به مردم این امکان را داد تا به صورت مستقیم با یکدیگر معامله کنند بدون اینکه نیازی به اعتماد طرف سومی مثل بانک ها باشد. از آن زمان تا کنون 1600رمز ارز گوناگون ایجاد شده است که همه آن ها برای تامین امنیت و ثبت معاملات از فناوری بلاک چین استفاده می کنند. 

بلاک چین و بیت کوین

خودروها

آیا تاکنون درباره کلاهبرداری به وسیله کیلومتر شمار ها چیزی شنیده اید؟ کلاهبرداران با دستکاری کیلومتر شمار ها می توانند مسافت پیموده شده را دست کاری کنند و ماشین کارکرده را با عنوان ماشین نو به شما بفروشند. مراجع قانونی برای حل این مشکل تصمیم گرفتند مسافت پیموده شده ماشین ها را زمانی که برای معاینه فنی مراجعه می کردند ثبت کنند اما این روش کافی نبود. به جای آن می توانیم کیلومتر شمارهای جدید را جایگزین قدیمی ها کنیم. کیلومتر شمارهایی که به شبکه اینترنت متصل باشند و مسافت پیموده شده را در بلاک چین ذخیره کنند. این کار یک گواهی امن و دیجیتال برای هر ماشین ایجاد می کند و با توجه به اینکه از بلاک چین استفاده می کنیم هیچکس نمی تواند این اطلاعات را دستکاری کند و همه اعضای شبکه می توانند سابقه یک ماشین را مشاهده کنند. این ایده توسط یک آزمایشگاه اینترنت اشیا ( IOT : Internet Of Things ) به نام Boch’s گسترش پیدا کرد و اکنون روی 100 ماشین در آلمان و سویس در حال آزمایش است. 

بلاک چین و خودروها

اسناد رسمی

بعضی وبسایت های آنلاین به شما این امکان را می دهند تا گزارش ها یا اسناد رسمی خود را در بلاک چین بیت کوین یا اتوریوم ذخیره کنید. با ذخیره این اطلاعات همیشه می توانید ثابت کنید که هر سندی را دقیقا در چه تاریخی ثبت کرده اید، دقیقا مثل یک دفتر اسناد رسمی. هر چند از نظر قانونی هنوز اعتبار دفاتر اسناد رسمی را ندارند.

 

بلاک چین و اسناد رسمی

احراز هویت

بعضی از سازمان‌ها سرویس تایید احراز هویت آنلاین در اختیار مردم می‌گذارند. با استفاده از این سرویس‌ها، می‌توانیم کارت احراز هویت را اسکن کنیم و اعتبار آن را بررسی کنیم. این کار خیلی پر هزینه است. اگر شما از بلاک‌ چین استفاده کنید دیگر نیازی نیست هزینه‌ای بابت زیرساخت های جدید بپردازید. برای مثال می توانید از بستر اتریوم برای ذخیره کردن جزئیات هویت خود استفاده کنید. در این صورت هرکسی که بخواهد از اعتبار هویت شما با خبر شود، می‌تواند به راحتی از طریق جست‌ و جوی ساده در بلاک چین این کار را انجام دهد.

 نیاز به تایید هویت شما برای تراکنش‌های مالی که بصورت آنلاین انجام می‌دهید بیش از هر زمانی اهمیت دارد بنابراین محافظت از این اطلاعات نیز بیش از هر زمانی مهم و حیاتی است. با استفاده از این فناوری هم می توانید اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهید هم می توانید به خوبی از آن ها محافظت کنید.

بلاک چین و احراز هویت

انتخابات دیجیتال

بعضی انتخابات ها توسط کاغذ های رای دهی یا روی کامپیوتر هایی با نرم افزار های امن و مخصوصی اجرا می شوند. شیوه های رای دهی قدیمی هزینه مالی خیلی بالایی دارند و رای دهی های دیجیتال نیاز به سطح امنیت بالایی دارند. در سال های اخیر بسیاری از کشور ها رای گیری های دیجیتالی را کنار گذاشته اند و دوباره رای گیری های خود را به صورت کاغذی انجام می دهند، چرا که خطر دستکاری آرا به دست هکر ها وجود داشت. برای حل این مشکل می توان از فناوری بلاک چین استفاده کرد، بنابریان هر رای به عنوان یک داده و یا یک هش مخصوص ثبت می شود و دیگر امکان دستکاری آن وجود ندارد. یک شرکت سوئیسی روی چنین سیستمی کار می کند و کاملا به صورت Open Source خواهد بود. اما مسئله مهم چالش ها در این زمینه است. اول باید هویت رای دهندگان تشخیص داده شود بدون اینکه امنیت اطلاعاتی آن ها به  خطر بیفتد دوم اگر به افراد این امکان را بدهید تا با کامپیوتر های شخصی یا موبایل هایشان رای دهند باید وارد این حساب ها شوید و ممکن است در سیستم های آن ها بدافزار هایی نیز وجود داشته باشد. 

بلاک چین و انتخابات

صنعت مواد غذایی 

صنایع مواد غذایی می توانند از تکنولوژی بلاک چین به خوبی استفاده کنند و محصولات را از لحظه برداشت محصول تا مرحله ساخت و رسیدن به دست مشتری دنبال کنند. هر ساله حدود 420 هزار نفر به دلیل بیماری هایی که از طریق مواد غذایی منتقل می شوند جان خود را از دست می دهند. تا جدا سازی و نگهداری مواد غذایی در محیط مناسب زمان زیادی صرف می شود و این موضوع مشکلات عمده ای را ایجاد می کند. به کمک بلاک چین می توانیم یک گواهی دیجیتال معتبر برای هر ماده غذایی تهیه کنیم. این گواهی همه اطلاعات مهم از جمله زمان و محل تولید تا محل نگهداری یا نحوه انتقال آن را نشان می دهد. بنابراین اگر آلودگی وجود داشته باشد میتوانیم فورا آن را تشخیص دهیم و آن را مرجوع کنیم. حتی میتوانیم بفهمیم که آیا افراد دیگری نیز این غذای آلوده را خریداری کرده اند؟

بلاک چین و صنعت مواد غذایی

قرارداد های هوشمند

یک قرارداد هوشمند، یک پروتکل ویژه است که برای مشارکت، تأیید یا اجرای مفاد یک قرارداد خاص، فعال می شود. قراردادهای هوشمند معاملات و فرایند ها را به صورت کاملا تضمینی و بدون وجود اشخاص ثالث انجام می دهند. فعالیت و ثبت های قرارداد هوشمند قابل پیگیری و غیر قابل برگشت هستند. قراردادهای هوشمند شامل تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات هدف گذاری شده به طور هوشمند می شوند.

این قراردادها برنامه های کامپیوتری هستند که با وجود شرایط خاصی می توانند عمل کنند. شرکت های بیمه از قراردادهای هوشمند برای تائید ادعاها یا محاسبه پرداخت ها استفاده می کنند. برای مثال با استفاده از این قراردادها موسسات بیمه می توانند بر اساس مسافت پیموده شده خودروی شما حق بیمه دریافت کنند. 

با استفاده از قراردادهای هوشمند می توانیم دیتا بیس ها را روی بلاک چین ذخیره کنیم. برای مثال می توانیم اطلاعات مربوط به مدارک پزشکی خود را روی بلاک چین ذخیره کنیم و پزشک فقط با امضای دیجیتال ما می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند.

بلاک چین و قراردادهای هوشمند

صنعت بانکداری و پرداخت

بعضی افراد معتقدند بلاک چین ها همان تاثیری را روی بانک ها خواهند داشت که اینترنت روی رسانه داشته است. فناوری بلاک چین این امکان را به خدمات مالی می دهد تا کلیه روند آن ها ثبت شود و دیگر نقطه مبهمی باقی نماند. به هنگام استفاده از خدمات بانکی همه اطلاعات مربوط به فعالیت های شما ثبت می شوند بنابراین دیگر نگرانی گم شدن رسید یا چنین مشکلاتی را ندارید. در صنعت پرداخت نیز با استفاده از فناوری بلاک چین همه اطاعات مربوط به پرداخت های شما ثبت می شوند و دیگر خطر کلاهبرداری وجود ندارد زیرا همه اطلاعات مربوط به اشخاص درون شبکه ثبت می شود. 

بلاک چین و صنعت بانکداری و پرداخت

خیریه ها

فناوری بلاک چین موجب ایجاد اعتماد نسبت به موسسات خیریه میشود. بسیاری از افراد بر این باورند که خیریه ها سرسری و بیش از حد خرج می کنند به همین دلیل خیلی به آن ها کمک نمی کنند. با وجود بلاک چین دیگر مداخله ها یا هزینه های اضافی کاهش می یابد و کمک ها مستقیما به دست فرد می رسد. با استفاده از این فناوری همه کمک ها میتوانند ردیابی شوند و کمک ها شفاف سازی می شوند.

 

بلاک چین و خیریه ها

سیستم های دولتی

سیستم های دولتی اغلب کند، مبهم، و مستعد فساد های مالی هستند. استفاده از فناوری بلاک چین همه این مشکلات را حل می کند و همه فعالیت های دولت ها را شفاف سازی می کند و امنیت سیستم های دولتی را نیز بالاتر می برد و دیگر خطری اطلاعات دولتی را تهدید نمی کند زیرا برای دستکاری این اطلاعات باید کل شبکه همتا به همتا دستکاری شود که با توجه به حجم عظیم اطلاعات مربوط به ارگان های دولتی این اتفاق تقریبا غیر ممکن است. 

بلاک چین و سیستم ها دولتی

موسیقی

استارت آپ های بلاک چینی به دنبال راه هایی هستند تا خواننده یا آهنگ ساز، پول خود را مستقیما از طرفداران و مخاطبان خود استفاده کنند بنابریان دیگر نیازی به از دست دادن درصد زیادی از سود و پرداخت آن به پلت فرم ها یا شرکت های ضبط موسیقی وجود ندارد. حتی اگر با استفاده از بلاک چین موسیقی هم ارسال کنید میتوانید بفهمید که چند نفر آن را گوش کرده اند یا چند بار ارسال شده است. همه سوابق کاملا ثبت می شوند.

 

بلاک چین و موسیقی

این کاربردها تنها گوشه ای از دنیای بزرگ بلاک چین است. بلاک چین امیدوارکننده ترین فناوری جهان پیش روی ماست. شما می توانید این فناوری را با توجه به نیازتان به ثبت اطلاعات یا تامین امنیت به کار ببرید و دیگر مشکلی در این زمینه نداشته باشید.

https://ghabzino.com/bills

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
حبیب رضائی

با سلامممنون از مطالب خوب ارائه شده،‌ محبت کنید در صورت امکان نحوه استفاده از فن آوری بلاک چین را هم بفرمائید.

ثبت دیدگاه