قبضینو

چطور متوجه شویم شکایت قضایی روی خودرو ثبت شده است؟

چطور متوجه شویم شکایت قضایی روی خودرو ثبت شده است؟

با ثبت شکایت روی پلاک ماشین امکان نقل و انتقال خودرو وجود ندارد و حتی برای شکایت‌هایی که از نوع قضایی هستند، امکان گرفتن استعلام خلافی و پرداخت موردی جرائم رانندگی نیز وجود ندارد. برای روبه‌رو نشدن با چالش‌های جدید در زمان نقل و انتقال خودرو بهتر است…….

از گذشته‌ تا به امروز شکایت قضایی خودرو چالش بزرگی برای مالکان خودرو بوده است. با افزایش کلاهبرداری بسیاری از افراد موضوع شکایت روی پلاک خودرو را از خریدار پنهان می‌کردند. در نگاه اول این مسئله بسیار مهمی نبود ولی معمولا بعد از انجام معامله خریدار هم درگیر مشکلات زیادی مانند خسارت مالی می‌شد. اما امروزه در مراکز تعویض پلاک استعلام خلافی و شکایت خودرو انجام می‌شود و در صورت عدم وجود بدهی و شکایت، امکان خرید و فروش خودرو فراهم می‌شود. در همین راستا اگر برای شما هم این سوال پیش‌آمده که چطور بفهمیم شکایت قضایی روی خودرو ثبت شده؟ یا چه زمانی شکایت ثبت می‌شود، توصیه می‌کنیم ما را تا انتهای این مطلب از وبلاگ قبضینو همراهی کنید تا با خسارت مالی کمتری مواجه شوید.

شکایت خودرو چیست؟

شکایت از خودرو زمانی معنا پیدا می‌کند که راننده مرتکب تخلف یا جرمی می‌شود، اما به دلیل مشخص نبودن هویت مالک خودرو، امکان ثبت شکایت علیه صاحب خودرو نیست. در نتیجه در این شرایط شکایت روی پلاک خودرو ثبت می‌شود. 

انواع شکایت از خودرو 

شکایتی که برای مالک خودرو ثبت می‌شود به دو شکل زیر است.

  • شکایت قضایی خودرو 
  • شکایت جرائم رانندگی خودرو

انواع شکایت خودرو

شکایت قضایی خودرو 

معمولا در این شرایط از صاحب خودرو به دلیل انجام تخلفاتی مانند فحاشی یا ایجاد مزاحمت شکایت می‌شود. یعنی به صورت کلی زمانی شکایت خودرو قضایی است که از نوع شکایت کیفری یا حقوقی باشد. در این شرایط اشخاص به اطلاعات هویتی مالک خودرو دسترسی ندارند و تنها راه پیشرو، ثبت شکایت روی پلاک خودرو است. 

توجه داشته باشید که اگر شکایت قضایی روی خودرو ثبت شده باشد، مالک خودرو نمی‌تواند نسبت به استعلام خلافی خودرو اقدام کند. در نتیجه امکان پرداخت موردی جرائم رانندگی وجود ندارد. 

شکایت جرائم رانندگی خودرو

این نوع شکایت تنها زمانی از سوی راهور روی پلاک خودرو ثبت می‌شود که راننده جرائم رانندگی خود را به موقع پرداخت نکرده باشد و جرائم رانندگی سنگینی داشته باشد. اگر خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شناسایی نشود، خطری راننده را تهدید نمی‌کند. در غیر این صورت ممکن است خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل شود. 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد استعلام خودرو توقیفی و مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ

چگونه شکایت خودرو صادر و به رانندگان اطلاع‌رسانی می‌شود؟

با توجه به اینکه زمان ثبت شکایت، هویت راننده مشخص نیست؛ شکایت روی پلاک خودرو ثبت می‌شود. معمولا این نوع شکایت از طریق دادنامه یا پیامک برای صاحب خودرو ارسال می‌شود تا در جریان شکایت ثبت‌شده روی پلاک خود باشد. 

روند زیر زمان ثبت شکایت قضایی انجام می‌شود تا صاحب خودرو در جریان شکایت ثبت‌شده روی پلاک خود قرار بگیرد. 

  • صدور احضاریه از دادسرای محل حادثه برای مالک خودرو 
  • ارسال پیامک یا احضاریه به صاحب خودرو برای جرائم منافی عفت
  • ارسال احضاریه برای صاحب پلاک در صورت وجود شکایت کیفری یا حقوقی
  • توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ

اگر ماشین از سوی راهور توقیف شده نیاز است همراه با مدارک سند مالکیت به پلیس راهور مراجعه کنید و مراحل قانونی را طی کنید.

کدام جرائم رانندگی باعث ایجاد شکایت روی پلاک خودرو می‌شوند؟

همیشه در زمان انجام تخلفات رانندگی هویت راننده مشخص نیست. گاهی اوقات جرائمی انجام می‌شود که افراد حاضر در صحنه تصادف، قادر به شناسایی مالک اتومبیل نیستند و تنها به شماره پلاک خودرو دسترسی دارند. در این شرایط شکایت قضایی روی پلاک خودرو ثبت می‌شود. برای آشنایی با دلایل شکایت از پلاک خودرو بهتر است نگاهی به لیست زیر بیندازید. 

  • ایجاد مزاحمت یا فحاشی برای عابران پیاده
  • خرید و فروش خودرو‌های سرقتی
  • عوارض شهرداری پرداخت‌نشده توسط راننده 
  • داشتن جرائم رانندگی بالا و سنگین
  • فرار راننده از صحنه تصادف
  • انجام قاچاق، آدم‌ربایی و فروش مواد مخدر یا الکل توسط خودرو
  • راننده فراری از صفحه حادثه 

کدام جرائم رانندگی باعث ایجاد شکایت روی پلاک خودرو می‌شوند؟

نکته: شما می‌توانید با ثبت اعتراض بخشی از مبلغ این جرائم رانندگی را کاهش دهید یا به صورت کامل حذف کنید. برای ثبت اعتراض به جرائم رانندگی باید به مراکز اجرائیات پلیس مراجعه کنید. 

شکایت خودرو چه مشکلاتی برای معامله وکالتی ایجاد می‌کند؟

تا چند وقت پیش روش نقل و انتقال خودرو متفاوت با چیزی بود که امروز در حال اجرا است. یعنی بعد از تنظیم مبایعه‌نامه و انتقال رسمی سند نیاز بود به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید و مراحل فک پلاک را انجام دهید. البته این تازه ابتدای مسیر بود. یعنی بعد از این مراحل نیاز بود برای انتقال سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کردید. اگر هم شکایتی روی پلاک خودرو ثبت بود؛ پای خریدار هم به وسط ماجرا باز بود.

اگرچه این مشکلات در حال حاضر وجود ندارد. اما بهتر است پیش از انتقال وکالت یا خرید و فروش خودرو نبست به استعلام شکایت خودرو اقدام کنید. چراکه اگر شکایت روی پلاک خودرو ثبت شده باشد، هم امکان تعویض پلاک وجود ندارد و هم ماشین در لحظه توقیف می‌شود و به پارکینگ منتقل می‌شود. در نتیجه معامله نقل و انتقال خودرو بهم می‌خورد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید و فروش خودرو از روش‌های استعلام شکایت خودرو استفاده کنید. با کمک این روش‌ها علاوه بر اینکه در جریان میزان بدهی قرار می‌گیرید، می‌توانید متوجه شوید که شکایتی روی خودرو ثبت شده یا خیر؛ 

سند مالکیت (برگ سبز)

نکته: حتی‌الامکان از بستن معامله وکالتی پرهیز کنید؛ در غیر این صورت تمام مسئولیت‌ها گریبان حال خریدار خواهد بود. 

استعلام شکایت قضایی خودرو چیست؟

شکایت داشتن یا نداشتن خودرو در حالت عادی قابل تشخیص نیست. مگر اینکه راننده تصمیم داشته باشد نسبت به خرید و فروش خودرو یا موتورسیکلت اقدام کند. با استعلام شکایت قضایی خودرو می‌توانید متوجه این موضوع شوید که وضعیت پلاک خودرو به چه شکل است. آیا شکایتی روی پلاک خودرو ثبت شده یا نه؟ استعلام شکایت خودرو یکی از اقدامات مهمی است که انجام آن پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک برای هر شخصی اجباری است. 

روش‌های استعلام شکایت قضایی خودرو 

با زیاد شدن کلاهبرداری و سوء‌استفاده احتمالی از عدم آگاهی خریداران، بسیاری از رانندگان ترجیح می‌دهند موضوع شکایت خودرو را در زمان فروش خودروی دست دوم خود پنهان کنند. یکی از اقدامات ضروری که باید پیش از بستن معامله توسط هر شخصی انجام شود، استعلام شکایت قضایی خودرو است. با انجام این استعلام می‌توانید از به‌روزترین وضعیت شکایت خودرو باخبر شوید و جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیرید.

اگرچه در ادامه در مورد روش‌های استعلام شکایت قضایی خودرو صحبت می‌کنیم. ولی متأسفانه بیشتر رانندگان در مراکز تعویض پلاک در جریان وضعیت شکایت خودرو خود قرار می‌گیرند. این موضوع فرقی به حال خریدار ندارد. چون امکان نقل و انتقال خودرو به خریدار وجود ندارد و نمی‌توانید تا زمان رفع شکایت نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام کنید.

استعلام شکایت قضایی از پلاک خودرو در دفاتر پلیس + ۱۰

یکی از روش‌های ساده اما قدیمی برای استعلام شکایت و مشاهده وضعیت شکایت خودرو مراجعه حضوری به مراکز پلیس + ۱۰ است. بعد از مراجعه باید شماره پلاک خودرو به کارمند مربوطه دهید تا از وضعیت شکایت خود باخبر شوید.

تماس با پلیس؛ روشی ساده و آسان

اگر هنوز نمی‌دانید شکایتی برای پلاک خودرو ثبت شده یا خیر؛ می‌توانید با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید. بعد از تماس نیاز است شماره پلاک را به اپراتور بدهید تا در مورد جزئیات شکایت خود اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد.

سامانه استعلام خلافی و شکایت خودرو

اگرچه در برخی از سایت‌ها به این اشاره شده که هیچ روش آنلاینی برای مشاهده وضعیت شکایت وجود ندارد، اما به صورت کلی امکان مشاهده آخرین و به‌روز‌ترین وضعیت شکایت قضایی خودرو در سامانه‌های استعلام خلافی وجود دارد که هر راننده‌ای می‌تواند از آن استفاده کند.

جرائم رانندگی بالا هم باعث شکایت از پلاک خودرو می‌شود؛ برای جلوگیری از این مشکل نیاز است خلافی خودرو را با سرویس استعلام جزئیات خلافی خودرو با پلاک به صورت موردی پرداخت کنید. 

نکته: اگر به دستور قضایی خودرو توقیف شده باشد، امکان گرفتن خلافی خودرو تا زمان رفع شکایت وجود ندارد.  

بیشتر بخوانید: استعلام پلاک فعال بیشتر برای کسانی صدق می‌کند که خودرو خود را به صورت وکالتی به فروش رساندند و می‌خواهند از آخرین وضعیت پلاک‌های فعال یا فک‌شده خود باخبر شوند. قبل از خرید و فروش خودرو یا انتقال مالکیت به خریدار باید نسبت به استعلام شکایت قضایی خودرو اقدام کنید. در این صورت است که می‌توانید جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیرید. 

سخن آخر

چطور متوجه شویم شکایت خودرو ثبت شده؟ چه دلایلی باعث می‌شود تا شکایت برای خودرو ثبت شود؟ اگر برای شما هم چنین سوالاتی پیش آمده؛ یعنی باید شکایت قضایی خودرو را برای عدم مواجه با دردسرهای بیشتر جدی بگیرید. برای مشاهده جزئیات پرونده‌های علیه خودتان می‌توانید به راهور یا سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir مراجعه کنید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم به جای فروش وکالتی، خودتان شخصا در مراکز تعویض پلاک حضور داشته باشید تا با چالش جدیدی روبه‌رو نشوید. 

سوالات متداول

چه زمانی باید استعلام شکایت قضایی خودرو را انجام دهیم؟

قبل از خرید و فروش خودرو و مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیاز است از وضعیت شکایت پلاک ماشین خود باخبر شوید. در غیر این صورت در این مراکز استعلام شکایت خودرو گرفته می‌شود و مشخص می‌شود که پلاک شکایتی دارد یا خیر! 

چه زمانی شکایت قضایی روی پلاک خودرو ثبت می‌شود؟

اگر مالک خودرو مرتکب جرم و تخلف شود، اما هویت مالک اصلی مشخص نباشد، شکایت روی پلاک خودرو ثبت می‌شود. در این شرایط با داشتن شماره پلاک می‌توانید از وضعیت شکایت خود باخبر شوید. 

آیا امکان انتقال وکالت به خریدار در زمان فروش خودرو وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید به عنوان فروشنده در مراکز تعویض پلاک حضور پیدا نکنید؛ اما نباید فراموش کنید که برای انتقال موفق‌آمیز خودرو به خریدار باید تمام بدهی خودرو را صفر کنید و سپس با استعلام شکایت از خودرو جلوی بروز مشکلات بیشتر را بگیرید. اگر بدهی و شکایت روی خودرو وجود داشته باشد، خرید و فروش اتومبیل تا زمان رفع این مشکلات و شکایت انجام نخواهد شد. 

چطور شکایت اشتباهی روی خودرو ثبت شده، پاک کنیم؟

درصورتی‌که شکایت‌نامه قضایی برای شما ارسال شده و مطمئن هستید شکایت اشتباه روی پلاک خودرو شما ثبت شده، باید شما ادله اثبات را در دادگاه ارائه کنید تا شکایت به صورت کامل حذف شود.

درصورت جعل شماره پلاک و ثبت شکایت روی پلاک خودرو باید چه کنیم؟

اگر در محل حادثه حضور نداشتید و حالا شکایت به دلیل جرائم رانندگی روی پلاک خودرو ثبت شده، باید برای ثبت اعتراض به پلیس راهور محل سکونت خود مراجعه کنید. 

چطور می‌توانیم متوجه شکایت ثبت‌شده روی پلاک خودرو شویم؟

برای اطلاع از وضعیت شکایت روی پلاک خودرو می‌توانید به دفاتر پلیس + ۱۰ یا مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در غیر این صورت امکان مشاهده شکایت از طریق تماس با ۱۱۰ یا استفاده از سامانه‌های خلافی وجود دارد.

آیا زمان وجود شکایت امکان استعلام خلافی و مشاهده جزئیات جرائم رانندگی وجود دارد

خیر؛ اگر پلاک خودرو به دلیل شکایت توقیف شده باشد. در این شرایط امکان گرفتن خلافی خودرو وجود ندارد. 

آیا پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید استعلام شکایت از خودرو را بگیریم؟

بله؛ پیش از بستن قرارداد وکالتی یا مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید نسبت به استعلام شکایت خودرو اقدام کنید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه