قبضینو

مراحل دریافت گواهینامه المثنی – گواهینامه گم شده

چگونه درخواست گواهینامه المثنی را بعد از مفقودی گواهینامه دهیم؟

اگر گواهینامه رانندگی‌تان گم شده یا توسط شخصی دزدیده شده؛ بهتر است برای دریافت گواهینامه رانندگی المثنی مراحلی را طی کنید. پیش از انجام این مراحل باید ابتدا اعلام مفقودی را گزارش کنید و سپس ……

یکی از رایج‌ترین مشکلات افراد در زمان رانندگی، گم شدن مدارک مهم خودرو از جمله گواهینامه است. زمانی راننده متوجه نبود گواهینامه می‌شود که پلیس در دو قدمی او، در انتظار دریافت مدارک و بررسی آن‌ها است. احتمالا هیچ‌چیز نمی‌تواند بدتر از مفقودی گواهینامه رانندگی و جریمه شدن بابت نداشتن گواهینامه باشد. اگر با این شرایط مشابه مواجه شده‌اید و گواهینامه‌تان مفقود شده؛ بهترین کار دریافت گواهینامه رانندگی المثنی است. در همین راستا تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ قبضینو در مورد مدارک، شرایط و مراحل دریافت گواهینامه المثنی صحبت کنیم؛ پس ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید. 

چه زمانی باید برای دریافت گواهینامه المثنی اقدام کنیم؟

شاید برایتان این سوال پیش‌آمده باشد که چه زمانی باید گواهینامه رانندگی الثمنی را بگیریم؟ تمام رانندگان در صورت مواجه با شرایط زیر باید نسبت به تمدید یا دریافت گواهینامه رانندگی المثنی اقدام کنند. 

  • گواهینامه رانندگی سرقت رفته یا مفقود شده است.
  • تاریخ اعتبار گواهینامه تمام شده است. 
  • بخشی از نوشته‌های گواهینامه مخدوش شده یا قابل خواندن نیست.
  • اطلاعات شخصی فرد (نام و نام خانوادگی) یا وضعیت جسمانی او تغییر کرده است.

اگر به دلیل مفقودی گواهینامه هیچ دسترسی به گواهینامه رانندگی قبلی خود نداشته باشید، باید ابتدا گم شدن گواهینامه را به مراجع قضایی اطلاع دهد؛ سپس با دنبال کردن مراحل مورد نیاز درخواست المثنی گواهینامه را بدهید.

مدارک لازم برای صدور گواهینامه المثنی

اگر به هر دلیل گواهینامه رانندگی مفقود شده است؛ باید مدارک زیر را پیش از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی آماده کنید و همراه خود داشته باشید. 

  • اصل و کپی کارت ملی 
  • اصل و کپی شناسنامه 
  • داشتن مشخصاتی مانند آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تلفن ثابت

هم‌چنین ممکن است نیاز باشد عکس بیومتریک جدید از شما گرفته شود، پس بهتر است پوشش مناسبی نیز داشته باشید. برای گرفتن عکس نیاز است به نکات زیر توجه کنید.

  • داشتن حجاب کامل و بدون آرایش غلیظ برای خانم‌ها
  • نداشتن برچسب یا نوشته‌ روی لباس آقایان
  • نداشتن کلاه، کراوات و گردنبند برای آقایان
  • نپوشیدن لباس به رنگ سبز یا سفید برای خانم‌ها و آقایان

شرایط ضروری برای گرفتن المثنی گواهینامه رانندگی

برخی از وب‌سایت‌ها شرایط لازم برای صدور المثنی گواهینامه را «۶ ماه بعد از تاریخ صدور گواهینامه رانندگی»، «قبول کردن مسئولیت فساد» و غیره معرفی کردند. با تحقیق و جستجویی که انجام دادیم، متوجه شدیم که در حال حاضر امضا کردن تعهدنامه و قبول مسئولیت تنها شرط لازم برای گرفتن گواهینامه رانندگی المثنی است. 

بعد از گم شدن گواهینامه رانندگی چه کاری باید انجام دهیم؟

احتمالا اگر به تازگی گواهینامه رانندگی خود را گم کرده باشید، سردرگم شدید و نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید. قبل از ثبت درخواست گواهینامه المثنی باید یکی از دو کار زیر را انجام دهید.

  • اگر گواهینامه خودرو همراه با سایر مدارک مهم رانندگی به سرقت رفته؛ باید برای اعلام و شرح درخواست سرقت گواهینامه رانندگی به کلانتری مراجعه کنید. بعد از پیدا شدن دزد، مدارک خودرو مانند گواهینامه به شما بازگردانده می‌شوند.
  • گواهینامه رانندگی‌تان گم شده و نمی‌دانید برای پیدا کردن آن باید چه کاری انجام دهید؟ در این شرایط بهتر است سری به سایت پست یافته به نشانی postyafteh.post.ir بزنید. ممکن است گواهینامه رانندگی‌تان توسط شخصی پیدا شده باشد و طی مدت کوتاه به پست تحویل داده شده باشد. برای اطلاع از پیدا شدن یا نشدن گواهینامه فقط به شماره کد ملی خود نیاز دارید.

پیدا کردن گواهینامه مفقودی

هم‌چنین امکان ثبت درخواست مدرک مفقودی با وارد کردن مشخصاتی مانند کد ملی، نام و نام‌ خانوادگی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه نیز در اداره پست وجود دارد. بعد از پر کردن فرم، اگر گواهینامه پیدا شود، از طریق پست به شما اطلاع داده می‌شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم اطلاعات خود را در سایت به درستی پر کنید.

اگر این روش‌ها را امتحان کردید و هنوز گواهینامه‌تان پیدا نشده؟ باید نسبت به ثبت درخواست صدور گواهینامه المثنی در دفاتر پلیس + ۱۰ اقدام کنید. البته نباید فراموش نکنید تا زمانی که برگه به شما تحویل داده نشده، اجازه رانندگی ندارید.

طریقه دریافت گواهینامه رانندگی المثنی 

برای دریافت مجدد گواهینامه (در صورت گم شدن یا دزدیده شدن) نیاز است همراه با مدارک شناسایی خود به یکی از مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.  

  • ارائه مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه به متصدی
  • انجام استعلام و پیگیری گواهینامه برای دیدن اعتبار داشتن یا نداشتن گواهینامه (بعد از شنیدن اظهارات و ادعای افراد مبنی بر مفقودی گواهینامه رانندگی)
  • گرفتن عکس بیومتریک با توجه به استانداردهای مشخص‌شده
  • انجام کارهای اداری مانند انگشت‌نگاری
  • تکمیل و امضای فرم تعهدنامه به متقاضی برای جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی
  • مراجعه به پزشک معتمد برای معاینه پزشکی (مانند تست خون، تعیین نمره چشم و تست گواهی عدم اعتیاد)
  • برگشت دوباره افراد به دفاتر پلیس + ۱۰ 
  • پرداخت هزینه صدور مجدد گواهینامه (در صورت دزدی یا مفقودی)
  • گرفتن مشخصات فرد مانند کد پستی، آدرس محل سکونت، شماره تلفن ثابت، همراه و غیره
  • ثبت درخواست و دریافت رسید دارای اعتبار قانونی 
  • ارسال پرونده شما بعد از گذشت ۲ ماه از دفاتر پلیس + ۱۰ به راهور
  • ارسال گواهینامه رانندگی

به جز موارد بالا، گواهی عدم اعتیاد یکی از مدارک مهمی است که همراه داشتن آن برای دریافت گواهینامه المثنی الزامی است. در غیر این صورت به دلیل عدم انجام آزمایش‌های لازم، گواهینامه رانندگی المثنی برای شما صادر نمی‌شود.

دریافت گواهینامه المثنی

نکته: بعد از طی کردن مراحل، رسیدی از دفاتر پلیس + ۱۰ دریافت خواهید کرد. بهتر است از آن به درستی نگه‌داری کنید؛ چراکه در هنگام رانندگی یا زمان دریافت المثنی گواهینامه به این رسید نیاز پیدا خواهید کرد.

هزینه گواهینامه المثنی ۱۴۰۱ 

هزینه دریافت گواهینامه المثنی ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های قبل تغییر پیدا کرده است. در واقع برای دریافت المثنی گواهینامه نیاز است حدود ۲۳۰ هزار تومان هزینه کنید. بهتر است برای اطلاع از جزئیات هزینه، نگاهی به جدول زیر بیندازید. مراجعه به دفتر پست مرکزی و تهیه پاکت پستی برای کسانی که می‌خواهند گواهینامه رانندگی المثنی صادر شده را از شهری به جزء محل سکونت خود بگیرند، الزامی است. 

هزینه المثنی کردن گواهینامه حق تمبر  انجام معاینه پزشکی پرداخت هزینه پستی و پیامک گرفتن عکس بیومتریک
۵۰.۰۰۰ هزار تومان ۱۰۰۰ تومان  ۶۵.۰۰۰ هزار تومان ۱۰۷.۰۰۰ هزار تومان ۹.۴۰۰ هزار تومان

پیشنهاد برای مطالعه: جدول جرائم رانندگی را بهتر بشناسید.

آدرس مراکز صدور گواهینامه رانندگی المثنی

بعد از مفقودی گواهینامه رانندگی باید برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی نسبت به اعلام مفقودی اقدام کنید. هم‌چنین باید درخواست گواهینامه رانندگی المثنی خود را در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + ۱۰) ثبت کنید. در ادامه به آدرس برخی از مراکز صدور گواهینامه المثنی اشاره می‌کنیم. 

کد نشانی شماره تلفن
۲۱۲۱۱۳ تهران شرق، پاکدشت، شریف‌آباد، بلوار امام رضا، جنب بانک صادرات، ساختمان اداری ارکیده، طبق ۱، واحد ۴ ۰۲۱-۳۶۴۷۰۹۵۹
۲۱۲۱۲۴ تهران شرق، پردیس، بومهن، بلوار امام خمینی (ره)، روبروی ستاد فرماندهی انتظامی پردیس، ساختمان فربد، طبقه اول ۰۲۱-۷۶۲۵۱۹۵۲
۲۱۲۱۲۵ تهران شرق، رودهن، بلوار امام خمینی، روبروی مهدیه، جنب کوچه سپهر، پلاک ۱۵۲۲ ۰۲۱-۷۶۵۰۳۳۲۸
۲۱۲۱۲۶ تهران شرق، پاکدشت، بلوار امام رضا (سر مامازند)، بالاتر از بانک مسکن، روبروی اداره برق، طبقه فوقانی، نمایشگاه فتح‌ الهی ۰۲۱-۳۶۴۴۲۸۱۱
۲۱۳۱۱۲ تهران غرب، شهر قدس، میدان ملی، ابتدای خیابان آزادی جنوبی، ساختمان مسجد، پلاک ۴۷۹ ۰۲۱-۴۶۸۱۴۳۹۲
۲۱۳۱۲۸ تهران غرب، شهریار، بلوار شهدا، ابتدای شهرک کاروان، پلاک ۱۹۸ ۰۲۱-۶۵۳۱۰۶۱۰
۲۶۱۲۲۹۱ تهران غرب، بهارستان، گلستان، شهرک الهیه، خیابان ۱۸ متری الغدیر، نبش قدیر ۵، پلاک ۲ ۰۲۱-۵۶۳۱۲۹۶۳
۲۸۱۱۱۲ قزوین، خیابان شهید سرلشگر بابایی، روبروی بانک ملی، پلاک ۱۲۷ ۰۲۸-۳۳۳۳۱۶۶۲
۲۸۲۸۳۲ قزوین، ضیاء‌آباد، ابتدای بلوار امام خمینی، روبروی پرده سرای مولوی، جنب لوازم یدکی بهروزی ۰۲۸-۲۵۶۸۲۳۰۹
۵۸۳۸۶۲۱۱۳ خراسان شمالی، اسفراین، خیابان بهار جنوبی، نبش بهار ۱۱ ۰۵۸-۳۷۲۷۱۴۹۵
۴۴۵۱۱۱۶ اردبیل، میدان جهاد، روبرویی کلانتری ۱۳ ۰۴۵-۳۳۳۶۷۹۱۰
۱۵۱۱۱۲۲ مازندران، فریدون‌کنار، خیابان شهدا، روبروی کوچه اسدی، جنب موسسه آرمان ۰۱۱-۳۵۶۶۱۶۱۵
۲۳۱۱۱۱ سمنان، میدان مشاهیر، روبروی بانک مسکن، نبش عنصری ۰۲۳-۳۳۳۴۶۸۸۸

با توجه به زیاد بودن تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، امکان معرفی تمام مراکز در این مطلب وجود ندارد. شما می‌توانید برای مشاهده سایر آدرس‌های دفاتر پلیس + ۱۰ به سایت epolice.ir مراجعه کنید. 

مراکز صدور گواهینامه رانندگی المثنی

اگر گواهینامه رانندگی المثنی گم شود؛ چه کاری باید انجام دهیم؟

همیشه گرفتن گواهینامه رانندگی دردسرهای خاص خودش را دارد. حالا فرض کنید بعد از تمام این دوندگی‌ها، گواهینامه رانندگی المثنی‌ای را که گرفته بودید، دوباره گم شده است. ممکن است فرایند دریافت گواهینامه برای بار دوم سخت‌تر از دفعه اول باشد. البته بر اساس قانون برای صدور مجدد گواهینامه رانندگی باید حداقل یک سال از تاریخ صدور گواهینامه رانندگی المثنی اول گذشته باشد. البته به این معنا هم نیست که اگر این اتفاق نیفتاده باشد، گواهینامه برایتان صادر نمی‌شود. بلکه برای دریافت مجدد آن باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. با اعلام مفقودی گواهینامه می‌توانید جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی از گواهی‌نامه را نیز بگیرید.

سخن آخر

گاهی اوقات بر اثر اتفاق کوچک، گواهینامه رانندگی که مجوز رانندگی شما است، دزدیده یا گم می‌شود. در این شرایط هیچ راننده‌ای اجازه رانندگی در سطح شهر بدون گواهینامه را ندارد. گاهی اوقات افراد توسط پلیس یا دوربین‌های رانندگی شناسایی می‌شوند و در نهایت جریمه‌ای برای آن‌ها ثبت می‌شود. اگر برایتان این سوالات پیش آمده باشد که پس چطور می‌توانیم گواهینامه رانندگی المثنی را دریافت کنیم؟ مدارک و شرایط لازم برای صدور مجدد گواهینامه چیست؟ برای گرفتن آن باید به چه سازمانی مراجعه کنیم؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید تا به جواب خود برسید.

سوالات متداول 

برای صدور گواهینامه المثنی باید به کجا مراجعه کنیم؟

برای دریافت و صدور گواهینامه رانندگی المثنی نیاز است به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و مراحل اداری را دنبال کنید.

چگونه گواهینامه گم‌شده را پیدا کنیم؟

در اولین قدم نیاز است به سایت پست‌ یافته به نشانی postyafteh.post.ir مراجعه کنید. اگر گواهینامه مفقودیتان در بین مدارک پیدا‌شده نبود باید همراه با مدارک شناسایی به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و درخواست گواهینامه المثنی را دهید.

برای دریافت گواهینامه المثنی به چه مدارکی نیاز داریم؟

همراه داشتن مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه برای دریافت گواهینامه المثنی الزامی است.

آیا امکان ثبت درخواست گواهینامه المثنی به صورت اینترنتی وجود دارد؟

خیر؛ متاسفانه امکان ثبت درخواست گواهینامه المثنی اینترنتی وجود ندارد. کلیه مراحل اداری مانند گرفتن عکس بیومتریک و انگشت‌نگاری به صورت حضوری در مراکز پلیس + ۱۰ انجام می‌شود. 

آیا امکان رانندگی با رسید ارائه‌شده دفاتر پلیس + ۱۰ وجود دارد؟

بله؛ رسیدی که در دفاتر پلیس + ۱۰ به شما داده می‌شود، ارزش قانونی دارد. شما می‌توانید به کمک این رسید در سطح شهر و جاده بدون نگرانی بابت ثبت خلافی خودرو کنید. اگر هم بنا به هر دلیلی، خودرو شما توسط پلیس متوقف شد، می‌توانید رسید را به عنوان گواهینامه رانندگی به افسران راهنمایی و رانندگی ارائه کنید.

آیا بعد از گم شدن گواهینامه رانندگی باید آگهی مفقودی منتشر کنیم؟

خیر؛ طبق قانون جدید بعد از مفقودی گواهینامه نیاز نیست آگهی مفقودی را در روزنامه کثیرالانتشار (روزنامه رسمی) منتشر کنید. فقط نیاز است به صورت حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. 

صدور گواهینامه المثنی چقدر زمان می‌برد؟

حداقل ۲ ماه یا 60 روز طول می‌کشد تا گواهینامه المثنی به دست شما برسد. 

تفاوت گواهینامه المثنی با اصلی چیست؟

تنها تفاوت گواهینامه اصل با المثنی، وجود مهر المثنی است. این تفاوت چیزی از اعتبار گواهینامه المثنی کم نمی‌کند. در نتیجه گواهینامه المثنی اعتبار یکسانی با گواهینامه رانندگی اصل دارد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
امید

با سپاس تشکر از توضیحات کاملی که دادید در ضمن سوالی هم که داشتم.ایا برای گرفتن گواهینامه المثنی پایه دوهم تست عدم اعتیاد هم لازم است. چونکه معمولا برای گواهینامه پایه یک تست اعتیاد میگرفتن

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی
بله؛ دریافت گواهینامه‌ در هر پایه‌ای نیاز به ارائه گواهی عدم اعتیاد دارد.
سپاس از همراهی شما.

هادی

خیلی ممنون از راهنمایی دقیق شما 🌹

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز؛
خوشحالیم که راضی هستید. ممنون از همراهی همیشگی شما 🙂

مصطفی

خیلی ممنونم بابت راهنمایی و اطلاعات خوبتون🌷

علیرضاامامی فرد

ممنونم‌ بخاطرراهنمایی بهتر

کمال فیاض پور

متشکر از توضیحات کاملی که داده بودید به پاسخ کل سوالاتی که در این زمینه داشتم رسیدم

ثبت دیدگاه