قبضینو

همه چیز درمورد مفاصا حساب عوارض خودرو؛ از استعلام تا پرداخت

همه چیز درمورد مفاصا حساب عوارض خودرو؛ از استعلام تا پرداخت

حفظ و نگهداری معابر اقدامی ضروری است که باید از سوی شهرداری انجام شود. عدم توجه به این ضرورت علاوه بر آسیب به خودرو باعث به‌هم‌ریختگی شهر و شهروندان هم می‌شود. رسیدگی به این موارد، نیازمند منبع درآمدی برای شهرداری به‌عنوان عوارض سالیانه خودرو است که در این مطلب شما را با جزئیات آن شامل معنای مفاصا حساب عوارض خودرو و نحوه دریافت آن آشنا می‌کنیم….

فکرش را بکنید، روزی برای انجام یک کار ضروری که از منزل خارج می‌شوید و عجله دارید، خیابان به‌دلیل خراب شدن چراغ راهنمایی و رانندگی شلوغ باشد، اتوبوس‌ها و خطوط BRT دچار مشکل شده باشد و مترو هم خراب شود؛ قطعا وضعیت وحشتناکی خواهد شد. عوارض سالیانه خودرو، مبلغی است که دولت برای رسیدگی به این‌گونه کارها تعیین کرده‌‌ است که رسید تسویه حساب آن هم مفاصا حساب عوارض خودرو نام دارد. در مطلبی که آماده کرده‌ایم، علاوه بر تعریف چیستی عوارض شهرداری خودرو و علت پرداخت مفاصا حساب خودرو،‌ شما را با نوع محاسبه، هزینه استعلام، نحوه استعلام، زمان پرداخت، روش‌های پرداخت و دریافت مفاصا حساب عوارض خودرو آشنا خواهیم کرد.

عوارض سالیانه و مفاصا حساب خودرو چیست؟

عوارض سالیانه خودرو،‌ مالیات تعیین‌شده برای انواع ماشین است که از سوی شهرداری دریافت می‌شود تا صرف بهسازی و نوسازی سیستم‌ها و معابر شهری شود. مفاصا حساب عوارض خودرو نیز رسید تسویه حساب این مالیات تعیین‌شده است؛ البته، این رسید فقط مختص عوارض سالیانه نیست بلکه برگ مفاصاحساب برای تسویه عوارض و مالیات شهرداری و تخلفات رانندگی نیز صادر می‌شود.

مرجع تعیین عوارض سالیانه خودرو 1402

وظیفه تعیین مبلغ عوارض سالیانه خودرو 1402 و به‌طور کلی تمام سال‌ها، بر عهده سازمان مالیاتی کشور است. سازمان مالیات کشور با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد،‌ مبلغ این عوارض را به وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ابلاغ می‌کند و در‌نهایت هزینه جمع‌آوری‌شده به‌عنوان بودجه برای شهرداری‌های کشور واریز می‌شود.

تعویض پلاک؛ ضرورت پرداخت عوارض سالیانه خودرو

ضرورت پرداخت عوارض شهرداری خودرو برای تعویض پلاک است؛ چرا که، نداشتن مفاصا حساب عوارض خودرو به معنای بدهی پلاک است که تا زمان تسویه، تعویض نخواهد شد. لازم به ذکر است که در کنار ضرورت پرداخت عوارض شهرداری خودرو برای تعویض پلاک، داشتن گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی و عوارض آزادراهی همچنین مالیات نقل و انتقال نیز برای تعویض پلاک نیاز است.

جریمه؛ عواقب عدم پرداخت عوارض سالیانه خودرو

طبق قانون به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت عوارض سالیانه،‌ 2٪ جریمه به مبلغ پرداختی اضافه می‌شود؛ همچنین، با پرداخت نکردن در طول یک‌سال، جریمه دیرکرد 24٪ خواهد بود. پرداخت عوارض افزایشی به‌همراه جریمه نه‌تنها صرفه اقتصادی ندارد؛ بلکه، با افزایش تورم، نوعی ضرر مالی هم برای مالکین خودروها محسوب می‌شود.

چه کسی عوارض سالیانه خودرو را پرداخت می‌کند؟

عوارض سالیانه خودرو را مالک آن پرداخت می‌کند. تاخیر در تسویه عوارض سالیانه خودرو و پرداخت آن در زمان فروش خودرو هم، تاثیری در این شرایط نخواهد داشت؛ زیرا، در آن زمان نیز پرداخت عوارض شهرداری و دریافت مفاصا حساب عوارض شهرداری برای تعویض پلاک، بر عهده فروشنده است. بهتر است عوارض سالیانه به‌موقع پرداخت شود، تا تسویه آن راحت‌تر باشد و میزان مبالغ پرداختی هم افزایش پیدا نکند.

زمان استعلام مفاصا حساب خودرو و پرداخت عوارض سالیانه

پرداخت عوارض سالیانه و دریافت مفاصا حساب خودرو تاریخ یا زمان مشخصی ندارد و همان‌طور که گفته شد، هر ساله باید آن را پرداخت کرد؛ حتی اگر در دوره اول یا دوم پرداخت این عوارض تاخیر داشتید، باز هم اشکالی ندارد و بهتر است در اولین فرصت ممکن آن را تسویه کنید، تا علاوه بر سبک کردن هزینه‌ها از خدمات شهری باکیفیت‌تری هم بهر‌ه‌مند شوید.

روش‌های پرداخت عوارض سالیانه خودرو

عوارض سالیانه خودرو، مالیاتی برای رانندگان است که حتما باید پرداخت شود؛ بنابراین، طبیعی است که روش‌های مختلفی برای تسویه آن ارائه شود. روش‌های تسویه مفاصا حساب عوارض خودرو، متنوع بوده و پرداخت آن به دو صورت حضوری و آنلاین، امکان‌پذیر است. نحوه پرداخت عوارض سالیانه خودرو در انواع زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • دریافت مفاصا حساب عوارض شهرداری خودرو از قبضینو
  • استعلام مفاصا حساب خودرو از سمیع
  • پرداخت عوارض خودرو از سامانه‌های شهرداری
  • دریافت مفاصا حساب عوارض شهرداری خودرو از روش حضوری

دریافت مفاصا حساب عوارض شهرداری خودرو از قبضینو

سامانه‌‌هایی وجود دارد که برای پرداخت وجوه مالی، مانند پرداخت مفاصا حساب خودرو طراحی شده‌اند. این سامانه‌ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید از طریق آشنایی با مزیت‌های آن‌ها، بهترین گزینه را برای استفاده و پرداخت عوارض شهرداری ماشین انتخاب کنید. در ادامه بهترین سامانه پرداخت هزینه عوارض شهرداری خودرو یعنی سامانه قبضینو را برای شما آورده‌ایم:

دریافت مفاصا حساب عوارض شهرداری خودرو از قبضینو

استعلام مفاصا حساب خودرو با قبضینو

بهترین سامانه‌ای که می‌توانید برای پرداخت سریع و راحت عوارض خودرو شهرداری از آن استفاده کنید، سامانه قبضینو است. شما بدون نیاز به پیگیری حضوری و اتلاف وقت، می‌توانید از طریق مراجعه به سایت یا اپلیکیشن قبضینو، عوارض خودروی خود را پرداخت و مفاصا حساب آن را دریافت کنید. استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو از قبضینو به‌صورت زیر است:

  1. انتخاب خدمت عوارض سالیانه
  2. درج شماره پلاک خودرو
  3. درج کد ملی مالک ماشین
  4. درج VIN و شماره موتور خودرو
  5. استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو

مزایای پرداخت عوارض سالیانه ماشین با قبضینو

استعلام عوارض شهرداری خودرو و پرداخت آن از طریق سامانه قبضینو کاملا سریع بوده و روند ساده‌ای دارد. در این برنامه می‌توانید علاوه بر عوارض سالیانه، خلافی خودرو، مالیات نقل و انتقال خودرو، عوارض آزادراهی و بسیاری موارد پرداختی دیگر ماشینتان را نیز به‌صورت آنی تسویه کنید. از جمله مزیت‌هایی که سامانه قبضینو را از دیگر سامانه‌های پرداختی متمایز می‌کنند،‌ عبارتند از:

  • سرعت، سادگی و امنیت
  • استعلام و پرداخت آنی با جزئیات به‌روز
  • امکان نصب در انواع گوشی‌های اندروید و آیفون
  • ذخیره‌سازی و نام‌گذاری اطلاعات ورود شما به سامانه
  • حفظ و نگهداری سوابق استعلام و پرداخت عوارض سالیانه شما
  • و …

استعلام مفاصا حساب خودرو از سمیع

وزارت کشور به منظور دسترسی تمام رانندگان به خدمات آنلاین پرداخت و استعلام مفاصا حساب ماشین، یک درگاه کشوری را با عنوان سامانه ملی پرداخت عوارض خودرو سمیع، راه‌اندازی کرده است. رانندگان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، عوارض خودروی خود را پرداخت کرده و رسید آن را دریافت کنند.

برخی اوقات کاربران در دسترسی به قسمت‌های مختلف این سامانه دچار مشکل می‌شوند. اطلاعات خواسته‌شده در سامانه سمیع هم کمی بیشتر از سامانه‌های دیگر است؛ همین موضوع می‌تواند در سرعت استعلام مفاصا حساب خودرو از طریق سامانه سمیع، تاثیرگذار باشد. مراحل استعلام و پرداخت عوارض شهرداری ماشین در سامانه سمیع عبارتند از:

  1. ورود به سامانه سمیع به آدرس saamie.ir
  2. وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده و زدن دکمه استعلام
  3. دریافت لیست عوارض قابل پرداخت
  4. انتخاب گزینه صدور قبض یا پرداخت

استعلام مفاصا حساب خودرو از سمیع

پرداخت عوارض خودرو از سامانه‌های شهرداری (تهران من)

سامانه تهران من، سامانه پرداخت مفاصا حساب خودرو برای ساکنین شهر تهران است. این سامانه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌ است که یکی از آن‌ها مربوط به تسویه هزینه عوارض شهرداری خودرو یا مفاصا حساب عوارض خودرو تهران من است.

شهروندان تهرانی با ثبت‌نام و ورود به این سامانه می‌توانند برای دریافت مفاصا حساب خودرو اقدام کنند. این عوارض با ارائه شماره موبایل ثبت‌شده‌ به نام شما، قابل دریافت خواهند بود. همان‌طور که گفته شد، این برنامه مخصوص ساکنین شهر تهران بوده و برای شهروندان دیگر شهرهای کشور کاربردی ندارد. استعلام مفاصا حساب شهرداری خودرو و پرداخت عوارض از طریق سامانه تهران من به ترتیب زیر است:

  1. ورود به سامانه تهران من از طریق آدرس اینترنتی my.tehran.ir
  2. انتخاب گزینه استعلام بدهی عوارض سالیانه
  3. ورود به بخش آنلاین با کارت بانکی
  4. انتخاب یکی از گزینه‌های ورود با نام کاربری یا ورود با درگاه دولت
  5. استعلام و پرداخت هزینه عوارض شهرداری خودرو

پرداخت عوارض خودرو از تهران من

پرداخت هزینه سالیانه عوارض شهرداری خودرو از سامانه‌ شهرداری

سامانه‌های شهرداری هر شهر، معمولا دارای قسمت‌های مختلفی هستند که یکی از آن‌ها مربوط به قیمت عوارض شهرداری خودرو و پرداخت آن است. در این قسمت لیستی از سامانه‌های شهرداری کلان‌شهرهای کشور را آماده کرده‌ایم که با مراجعه به آن‌ها، می‌توانید هزینه عوارض شهرداری خودرو 1402 را پرداخت کنید.

نام سامانه شهرداری

آدرس اینترنتی سامانه

استعلام عوارض سالیانه خودرو تهران

tehran.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو کرج

cars.karaj.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو قم

account.qom.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو مشهد

eservice.mashhad.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو اصفهان

isfahan.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو یزد

fava.yazd.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو تبریز

daramad.tabriz.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو شیراز

shiraz.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو اهواز

cartax.ahvaz.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو رشت

daramad.rasht.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو قزوین

qazvin.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو ارومیه

urmia.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو ساری

saricity.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو کرمان

kerman.ir

استعلام عوارض سالیانه خودرو همدان

hamedan.ir

پرداخت عوارض شهرداری خودرو از سامانه‌ شهرداری

دریافت مفاصا حساب خودرو با روش حضوری

با وجود ازدحام جمعیت در صف‌ها و کمبود وقت، آخرین روشی که می‌‌توان برای پرداخت عوارض سالیانه ماشین معرفی کرد، مراجعه حضوری است. برای پرداخت عوارض شهرداری ماشین به روش حضوری،‌ باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و عوارض ماشینتان را پرداخت کنید. مدارک لازم برای پرداخت حضوری عوارض سالیانه ماشین،‌ در ادامه آورده شده است:

  • کارت ماشین
  • اصل کارت ملی مالک ماشین یا گواهی آن
  • مدارک مالکیت ماشین شامل سند و برگ سبز خودرو
  • فیش پرداختی یا مفاصا حساب عوارض خودرو در دوره‌های قبل (در‌صورت وجود)

دریافت مفاصا حساب عوارض شهرداری خودرو از روش حضوری

اعتراض به عوارض سالیانه خودرو

درصورتی‌‌که نسبت به مبلغ عوارض سالیانه ماشین خود اعتراض دارید یا با مشکلاتی مثل عدم ثبت عوارض پرداختی و یا جریمه عدم پرداخت مواجه شده‌اید، می‌توانید به‌صورت حضوری، اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنید. فقط کافیست به همراه مدارک ماشین از قبیل کارت خودرو،‌ برگ سبز و سند مالکیت، قبض عوارض پرداخت‌شده و مدارک شناسایی خود (کارت ملی) به‌عنوان مالک خودرو، به شهرداری محل سکونتتان مراجعه کنید. در‌صورت تایید مدارک، اعتراضتان پیگیری شده و نتیجه به شما ابلاغ می‌شود.

سوالات متداول

مفاصا حساب عوارض خودرو چیست؟

مفاصا حساب عوارض سالیانه خودرو، رسید پرداخت این عوارض است که در سیستم مالیاتی کشور ثبت می‌شود. برای دریافت آن کافیست پس از پرداخت عوارض شهرداری ماشین با قبضینو، به بخش سوابق رفته و این رسید را دریافت کنید. در ضمن، برگ مفاصاحساب برای تسویه عوارض و مالیات شهرداری و تخلفات رانندگی نیز صادر می‌شود که دریافت تمام آنها از سامانه قبضینو امکان‌پذیر است.

عوارض سالیانه خودرو 1402 چقدر است؟

عوارض سالیانه ماشین برای 1402 مانند سال گذشته بوده و 1.5 یا 0.15 از ارزش کلی ماشین است.

مفاصا حساب عوارض خودرو را از کجا بگیریم؟

با استعلام عوارض سالیانه خودرو و پرداخت آن از طریق سامان قبضینو، می‌توانید استعلام مفاصا حساب خودرو خود را از قسمت سوابق آن دریافت کنید.

آیا پرداخت عوارض فروش خودرو اجباری است؟

بله، مهم‌ترین آنها عوارض سالیانه خودرو شهرداری است که در زمان فروش ماشین باید به طور کامل تسویه شده باشد.

عوارض سالیانه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

عوارض شهرداری ماشین بر اساس شهر محل سکونت، قیمت ماشین و سال ساخت آن حساب می‌شود؛ مثلا عوارض شهرداری خودرویی که 100 میلیون قیمت داشته باشد، 150 هزار تومان می‌شود.

مهلت پرداخت عوارض سالیانه خودرو چند روز است؟

از بهمن‌ماه که عوارض سالیانه توسط سازمان مالیات کشور اعلام می‌شود، تا پایان اسفند همان سال، رانندگان فرصت دارند که عوارض سالیانه خودرو را پرداخت کنندو در صورت تاخیر، برای آنها جریمه اعمال می‌شود.

آیا دریافت مفاصا حساب عوارض خودرو اجباری است؟

بله؛ رانندگان برای دریافت مفاصا حساب عوارض خودرو، باید هر سال عوارض سالیانه وسایل نقلیه خود را پرداخت کنند. این عوارض جنبه مالیاتی دارد و بی‌توجهی به آن نوعی تخلف مالی محسوب شده و جریمه دارد. راننده هر خودرو یا موتوری که در خیابان‌ها و معابر شهری تردد می‌کند باید مفاصا حساب عوارض خودروی خود را دریافت کرده باشد؛ وگرنه، امکان انتقال یا فروش وسیله نقلیه خود را نخواهد داشت.

جریمه تاخیر در پرداخت عوارض خودرو شهرداری چقدر است؟

جریمه عدم پرداخت عوارض سالیانه خودرو تا قبل از پایان سال،‌ به ازای هر ماه تاخیر 2٪ بیشتر و بعد از پایان سال 24٪ بیشتر از هزینه عوارض پرداختی است.

جمع‌بندی

عوارض سالیانه خودرو، مالیات تعیین‌شده برای دارندگان تمام وسایل نقلیه شهری است که مبلغ آن هر ساله از طرف وزارت مالیات کشور اعلام می‌شود. این عوارض بر اساس شهر محل سکونت، سال تولید و قیمت خودرو مشخص می‌شود و میزان آن هم برای هر ماشین متفاوت است.

تاخیر در پرداخت عوارض سالیانه خودرو و به عبارت بهتر بی توجهی به مهلت پرداخت عوارض سالیانه خودرو، با جریمه همراه است. رانندگانی که به زمان پرداخت عوارض سالیانه ماشین خود بی‌توجه هستند، باید در زمان تسویه مفاصا حساب عوارض خودرو، علاوه بر مبلغ کلی بین 2 تا 24٪ هزینه اضافه‌تری پرداخت کنند. مبلغ عوارض سالیانه خودرو هر ساله برای پرداخت مفاصا حساب خودرو از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا سامانه‌های پرداختی مثل قبضینو، اعلام می‌شود.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه