قبضینو

همه چیز درباره جریمه دوربین پلیس راهنمایی و رانندگی و مشاهده تصویر تخلف

همه چیز درباره جریمه دوربین پلیس راهنمایی و رانندگی و مشاهده تصویر تخلف

این روزها دوربین‌های هوشمند در خیابان‌ درون‌شهری و برون‌شهری، چهارراه‌ و بسیاری از نقاط دیگر شهر نصب شده‌اند و جزء مواردی هستند که توجه هر راننده‌ای را در زمان رفت‌و‌آمد به خود جلب می‌کنند. تا همین چند سال قبل که اینترنت و تکنولوژی پیشرفت نکرده بود و همه چیز به صورت دستی انجام می‌شد، بسیاری…

این روزها دوربین‌های هوشمند در خیابان‌ درون‌شهری و برون‌شهری، چهارراه‌ و بسیاری از نقاط دیگر شهر نصب شده‌اند و جزء مواردی هستند که توجه هر راننده‌ای را در زمان رفت‌و‌آمد به خود جلب می‌کنند. تا همین چند سال قبل که اینترنت و تکنولوژی پیشرفت نکرده بود و همه چیز به صورت دستی انجام می‌شد، بسیاری از رانندگان توسط افسران راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شدند. حتی گاهی اوقات بعد از مدتی مشخص می‌شد جریمه اشتباهی برای راننده ثبت شده است. در حال حاضر چنین مشکلاتی کمتر اتفاق می‌افتد؛ چراکه دقت دوربین‌های هوشمند به شدت بالا است. اگر شما هم با دوربین‌‌های راهنمایی و رانندگی جریمه شده باشید حتما میخواهید بدانید که چگونه می‌توانید عکس جریمه دوربین را مشاهده کنید؟ جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت می‌شود؟ آیا جریمه دوربین دو برابر می‌شود؟ و سوالاتی از این قبیل، که در این مطلب به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

دوربین ثبت خلافی خودرو چیست؟

به دوربین‌های هوشمندی که معمولا در یک محل نصب می‌شوند و وظیفه اصلی آن‌ها بررسی جرایم رانندگی برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای است، دوربین ثبت خلافی می‌گویند. البته بعضی از دوربین‌ها هم هستند که برای ثبت خلافی به حضور افسران راهنمایی و رانندگی نیاز دارند. در نظر داشته باشید هیچ تخلفی از دید دوربین‌های راهنمایی و رانندگی پنهان نمی‌ماند؛ در صورت عدم توجه به قوانین رانندگی باید منتظر جریمه ثبت‌شده توسط دوربین باشید.

انواع دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی

چیزی در مورد دوربین‌های هوشمند و اپراتوری شنیده‌اید؟ این دوربین‌ها در تمام خیابان‌ها، جاده‌ها و آزادراه‌ها نصب می‌شوند. اگر رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی کنند، توسط دوربین‌ها شناسایی و جریمه می‌شوند. در این شرایط دوربین‌ها شروع به تصویر‌برداری از پلاک خودرو متخلف می‌کنند و جرایم را در بخش سوابق ذخیره می‌کنند. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به پنج نوع زیر تقسیم می‌شوند.

  • دوربین اپراتوری
  • دوربین هوشمند
  • دوربین استقراری
  • دوربین خودرویی
  • دوربین دستی

دوربین راهنمایی و رانندگی اپراتوری

دوربین‌هایی برای کنترل سرعت خودرو‌ها در سطح آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نصب می‌شوند. اپراتور‌های انسانی در پشت این نوع دوربین‌ها هستند که وظیفه‌شان، نظارت بر دوربین‌های نصب‌شده و در نهایت ثبت تخلفات رانندگی است. حضور اپراتور انسانی باعث شده درصد خطا بالاتر رود و اگر اعتراضی به نتیجه ثبت‌شده توسط این دوربین دارید، می‌توانید درخواست بازبینی دوباره دهید؛ زیرا تصاویر در حافظه دوربین ثبت می‌شوند، امکان بازبینی دوباره نیز وجود دارد.

دوربین ثبت تخلفات رانندگی هوشمند

این نوع دوربین‌ها به صورت هوشمند و بدون نیاز به اپراتور انسانی می‌تواند کلیه تخلفات رانندگی مانند سرعت بیش از حد مجاز خودرو‌ها، عدم پرداخت عوارض آزادراهی، ورود به طرح ترافیک و آلودگی هوا را تشخیص دهد. فرقی ندارد در چه شرایطی قرار داشته باشید، دوربین‌های هوشمند می‌توانند پلاک خودرو را تشخیص دهند. دقت این نوع دوربین‌ها بسیار بالا است و می‌تواند کوچک‌ترین تخلف رانندگی را برای خودروی شما ثبت کند.

دوربین راهنمایی و رانندگی استقراری

دوربین‌های استقراری بیشتر برای ثبت سرعت خودرو‌ها در سطح شهر نصب می‌شوند. به نسبت دو نوع بالا، این نوع دوربین بسیار ساده است.

دوربین خودرویی

برای کنترل سرعت خودرو‌ها در خیابان‌ها به خصوص خیابان‌های خلوت از این نوع دوربین استفاده می‌شود. این نوع دوربین داخل خودروی پلیس نصب می‌شود و می‌تواند به پلیس برای تشخیص سرعت کمک کند.

دوربین دستی

احتمالا زمان گذر از یک مسیر، جاده یا بزرگراه متوجه دوربین‌های دستی نصب‌شده روی سه پایه شده‌اید. معمولا این نوع دوربین‌ها کارایی بهتری در روز برای ثبت سرعت تخلف دارند. دقت دوربین‌های دستی نسبت به سایر دوربین‌ها پایین‌تر است چراکه به صورت خودکار متوجه جریمه رانندگی راننده متخلف نمی‌شوند و بلکه مامور پلیس باید از دوربین برای نظارت سرعت خودرو‌ها و وسایل نقلیه استفاده کند.

انواع دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی

کدام جرائم رانندگی توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شوند؟

به صورت کلی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی می‌توانند تخلفات زیر را ثبت کنند:

  • تردد در محدوده طرح ترافیک
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
  • تردد از خطوط مخصوص اتوبوس تندرو
  • سرعت غیر مجاز
  • عبور از عوارض آزادراهی
  • پارک در مکان‌های غیرمجاز

مشاهده تصویر تخلف جرائم دوربین با سامانه قبضینو

مشاهده تصویر جرائم دوربین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگانی است که پیامک این چریمه را دریافت کرده‌اند. سامانه قبضینو در راستای ارائه خدمات کامل‌تر به کاربران خود، امکان مشاهده تصویر تخلف جرائم دوربین را فراهم کرده است. برای مشاهده تصویر جریمه دوربین از طریق سامانه قبضینو کافیست مراحل زیر را طی کنید.

  • اپلیکیشن قبضینو را نصب کنید و یا وارد صفحه استعلام خلافی شوید. 
  • از بین خدمات قبضینو، گزینه خلافی را انتخاب کنید.
  • سپس خلافی با پلاک با جزئیات و تسویه آنی را انتخاب کنید.
  • شماره پلاک خودرو مورد نظر را وارد کنید و پس از مطالعه قوانین و مقررات گزینه پرداخت را انتخاب کنید. 
  • در مرحله بعد می‌توانید جزئیات کلیه جرائم ثبت شده در سامانه پلیس راهور را مشاهده کنید.
  • با انتخاب گزینه مشاهده تصویر تخلف می‌توانید تصویر جریمه دوربین و شماره پلاک خودرو را مشاهده کنید. 

مشاهده تصویر تخلف جرائم دوربین با سامانه قبضینو

مشاهده تصویر تخلف جرائم دوربین با سامانه قبضینو

مدت زمان ثبت جریمه دوربین چقدر است؟

اگر برایتان این سوال پیش آمده که جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت می‌شود؟ باید بگوییم بعد از ثبت و تایید خلافی خودرو، پیامک جریمه دوربین برای مالک خودرو ارسال می‌شود. اما حدودا ۴۸ ساعت زمان می‌برد تا بتوانید جریمه دوربین را همراه با جزئیاتی مانند نوع تخلف، تاریخ، زمان و عکس تخلف در تمامی سرویس‌های استعلام خلافی خودرو مشاهده کنید.

دوبرابر شدن جریمه دوربین

وقتی دوربین راهنمایی و رانندگان متخلفان را شناسایی می‌کند. این نگرانی برای رانندگان وجود دارد که اگر جریمه دوربین را پرداخت نکنند؛ آیا امکان دو برابر شدن جریمه‌ رانندگی دوربین نیز وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر؛ جریمه دوربین بعد از گذشت ۶۰ روز دو برابر نمی‌شود. البته اگر به موقع پرداخت نکنید باید جریمه دیرکرد را پرداخت کنید اما این با دو برابر شدن مبلغ جریمه متفاوت است.

مدارک لازم برای اعتراض به جریمه دوربین

ابتدا باید همراه با اصل و کپی مدارکی مانند کارت خودرو (پشت و رو) یا برگ سبز، کارت ملی (پشت و رو) و پرینت استعلام خلافی خودرو (که از پلیس + ۱۰ دریافت کرده‌اید) به مراکز اجرائیات مراجعه کنید. سپس فرم “د” را برای ثبت اعتراض از قسمت کپی واحد اجرائیات بگیرید و آن را به صورت کامل پر کنید.

مراحل اعتراض به جریمه دوربین

قصد دارید اعتراض خود را برای جریمه دوربین ثبت کنید ولی نمی‌دانید باید چه مراحلی را طی کنید؟ اولین اقدامی که برای اعتراض به جریمه رانندگی باید از سمت شما انجام شود، این است که مدارک ضروری گفته شده در مرحله قبل مانند کارت و سند خودرو را آماده کنید. سپس مراحل اعتراض به جریمه دوربین را به ترتیب انجام دهید.

  1. اگر هنوز پرینت برگه خلافی خودرو را از دفاتر پلیس + ۱۰ نگرفته‌اید. در این شرایط بهتر است ابتدا اقدام به دریافت آن کنید.
  2. سپس برای ثبت اعتراض به خلافی خودرو اقدام کنید.
  3. در مرحله دوم بعد از ۲۴ ساعت نیاز است از طریق سایت‌های استعلام خلافی خودرو یا دفاتر پلیس + ۱۰ پرینت خلافی خودرو را بگیرید.
  4. در این مرحله باید مالک خودرو به صورت حضوری به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کند.
  5. بعد از گذشت ۴۸ ساعت نیاز است استعلام خلافی خودرو را بگیرید.
  6. این جواب نهایی است و غیر قابل تغییر است. پس بهتر است در صورت عدم تغییر، نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام کنید.

نکته: برای ثبت شکایت باید به‌صورت حضوری به مراکز اجرائیات راهور مراجعه کنید. شماره تلفنی برای اعتراض به جریمه رانندگی وجود ندارد.

مراحل اعتراض به جریمه دوربین

آدرس مراکز راهنمایی و رانندگی برای ثبت اعتراض به جریمه دوربین

واحد رسیدگی به اعتراضات آدرس
منطقه ۳ بزرگراه حقانی، نرسیده به تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش
منطقه ۸ تقاطع بزرگراه باقری و رسالت
منطقه ۱۱ خیابان قزوین، نرسیده به خیابان مخصوص، جنب شهرداری منطقه ۱۱ (ویژه جانبازان و شهدا)
منطقه ۱۴ خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی
منطقه ۱۶ خیابان بعثت، خیابان رجائی جنوبی، خیابان هلال‌احمر، مقابل سیلو
منطقه ۲۰ شهرری، خیابان استخر، روبروی فروشگاه شهروند
منطقه ۲۱ تهرانسر، انتهای بلوار یاس
منطقه ۲۲ همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گل‌ها، خیابان یاسمن جنوبی
اجرائیات تهران بزرگ بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان حبیب‌الهی، خیابان زنجان شمالی، جنب آتش‌نشانی

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی در زمینه جریمه دوربین پلیس راهنمایی و رانندگی را در اختیار شما قرار دهیم. حالا می‌دانید جریمه دوربین به چه صورت ثبت می‌شود و برای مشاهده جریمه دوربین در سامانه قبضینو چه مراحلی را باید انجام دهید. همچنین در صورت نیاز به ثبت اعتراض کافیست مراحل ذکر شده را انجام دهید و جریمه خود را از لیست پلیس راهور حذف کنید. 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ابوالفضل حسینیان نائینی

این چه سیستمی است که خودرویی از برند دیگر که با دستکاری در پلاک جریمه تخلف برای من آمدهخودرو من که در پارکینگ منزل همیشه پارک است و از آن استفاده نمیکنم اما خودرو اچ سی کراس با تخلف و دستکاری پلاک جریمه برای من امده

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به خیر
شما می‌توانید برای اعتراض به جریمه اشتباه ثبت شده در لیست خلافی خود به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید. آنها پس از بررسی و صحت‌سنجی اعتراض‌تان، در صورت قبول آن، جریمه را حذف خواهند کرد.
برقرار باشید و برقرار بمانید

ثبت دیدگاه