قبضینو

نوبت دهی معاینه فنی چگونه انجام می‌شود؟

نوبت دهی معاینه فنی چگونه انجام می‌شود؟

احتمالا شما هم هر سال سر بازه زمانی خاصی به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنید و برای تمدید یا دریافت گواهی خود در صف‌های طولانی منتظر می‌مانید؛ اما، اگر ساکن تهران هستید، آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که روش بهتری را جایگزین مراجعه حضوری کنید؟ امروزه بیشتر کارها حتی دریافت نوبت به صورت…

احتمالا شما هم هر سال سر بازه زمانی خاصی به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنید و برای تمدید یا دریافت گواهی خود در صف‌های طولانی منتظر می‌مانید؛ اما، اگر ساکن تهران هستید، آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که روش بهتری را جایگزین مراجعه حضوری کنید؟ امروزه بیشتر کارها حتی دریافت نوبت به صورت اینترنتی انجام می‌شود. تنها شرط مورد نیاز دسترسی به اینترنت است. در این مطلب قبضینو قصد داریم تا به شما بگوییم چگونه می‌توانید نوبت دهی معاینه فنی را به صورت اینترنتی انجام دهید تا گواهی معاینه فنی برای شما در کوتاه‌ترین زمان و بدون اتلاف وقت صادر می‌شود. همراه ما باشید.

استعلام معاینه فنی؛ اقدامی مهم پیش از دریافت نوبت

پیش از انجام مراحل نوبت دهی معاینه فنی نیاز است مطئن شوید که تاریخ اعتبار گواهی‌تان به پایان رسیده است. گاهی اوقات رانندگانی را می‌بینیم که به دلیل عدم توجه به تاریخ اعتبار، به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند و سپس متوجه می‌شوند هنوز چندین ماه تا پایان اعتبار باقی‌مانده است و الان زمان تمدید معاینه فنی نیست. در نتیجه مجبور می‌شوند تمام راه را که تا مراکز طی کردند، بازگردند. شما می‌توانید برای مشاهده تاریخ اعتبار و آخرین وضعیت گواهی از سرویس استعلام معاینه فنی قبضینو استفاده کنید. 

استعلام معاینه فنی با قبضینو

برگه معاینه فنی یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید همیشه اعتبار داشته باشد. قبضینو سامانه استعلام و پرداخت قبوض است که امکان استعلام معاینه فنی را صرفا با دسترسی به شماره پلاک و vin خودرو در اختیار تمام افراد قرار داده است. از مهم‌ترین مزایای این سرویس می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم.

  • مشاهده سوابق استعلام در هر زمان و مکان 
  • دسترسی به شماره vin بعد از استعلام 
  • مشاهده جزئیات تمام آزمون‌ها به همراه تاریخ اعتبار 
  • نمایش آخرین وضعیت معاینه فنی 

استعلام معاینه فنی با قبضینو

روش‌های دریافت نوبت معاینه فنی

دریافت نوبت معاینه فنی هم به صورت حضوری ممکن است و هم به صورت آنلاین و غیر حضوری. اگر ساکن شهری به جز تهران هستید، مراجعه حضوری تنها راه‌کار برای دریافت نوبت و انجام فرآیند است. ولی ساکنین تهران می‌توانند به جای مراجعه حضوری به مراکز از روش غیر حضوری استفاده کنند. در ادامه متن اشاره مختصری به روش حضوری می‌کنیم و سپس روش دریافت نوبت اینترنتی را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

دریافت نوبت حضوری از مراکز معاینه فنی

از گذشته تا به امروز روش حضوری دریافت نوبت از مراکز به‌عنوان یک روش ساده در بین رانندگان شناخته شده است. اگر ساکن شهری به جز تهران باشید، این روش هنوز کارایی خود را از دست نداده است و می‌توانید هم‌چون گذشته، به خلوت‌ترین مرکز معاینه فنی مراجعه کنید و نوبت دریافت کنید.

از آنجایی که در بیشتر مراکز بخش جدایی بابت پذیرش معاینه فنی خودرو در نظر گرفته شده است، به همین دلیل معمولا رانندگان باید در صف‌های طولانی برای دریافت نوبت منتظر می‌ماندند. این روش به افراد ساکن تهران توصیه نمی‌شود؛ چراکه از زمان اجباری شدن دریافت معاینه فنی، تمام مراکز به شدت شلوغ شدند و پیدا کردن خلوت‌ترین مرکز آن‌قدر‌ها هم کار ساده و راحتی نیست. برای کاهش تعداد دفعات مراجعه حضوری و صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌توانید از سامانه نوبت‌ دهی معاینه فنی خودرو استفاده کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که دریافت نوبت اینترنتی معاینه فنی به چه شکل انجام می‌شود؛ پس همراه ما باشید. 

چرا به صورت اینترنتی نوبت بگیریم؟

تا چند سال پیش که اجباری برای دریافت یا تمدید معاینه فنی نبود، مراجعه حضوری به مراکز معاینه فنی نیز یک راهکار خوب برای دریافت نوبت بود حتی در شهری مثل تهران؛ اما، امروزه که برای تمام وسایل‌نقلیه با سال تولید بالای ۴ سال دریافت معاینه فنی اجباری شده، در مراکز تعیین‌شده جای سوزن انداختن هم نیست و باید در صف‌های طولانی منتظر بمانید. همین عامل باعث شد تا برای کاهش شلوغی‌ها و تردد، دریافت نوبت در تهران به صورت اینترنتی شود. شاید فکر کنید این تنها دلیل برای دریافت نوبت به صورت اینترنتی است؛ در حالی که این‌طور نیست و دلایل زیر هم در محبوبیت این روش بین افراد تاثیر بسزایی داشته است. 

  • پیدا کردن مراکز معاینه فنی نزدیک محل سکونت 
  • صرفه‌جویی در وقت و زمان 
  • جلوگیری از تجمع خودروها در صف‌های طولانی
  • رزرو نوبت در زمان دلخواه خود

به‌زودی قرار است گواهی الکترونیکی معاینه فنی برای وسایل نقلیه صادر شود. با صدور این گواهی دیگر نیاز نیست نگران گم شدن گواهی خود باشید و می‌توانید در هر لحظه و مکان به آن دسترسی پیدا کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از مراکز به سادگی آب خوردن 

اگر تجربه دریافت نوبت اینترنتی از مراکز معاینه فنی را داشته باشید، احتمالا بارها با صف‌های طولانی تمدید یا دریافت معاینه فنی روبه‌رو شدید و دیدید که هر بار به دلیل داشتن نوبت اینترنتی بدون توقف در صف‌های طولانی به داخل مراکز رفتید و تمام آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشتید. دریافت نوبت گیری معاینه فنی از مراکز بیهقی، نیایش و خاوران چندان کار ساده‌ای نیست و حتی گاهی نیاز است چندین بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید تا در نهایت شانس با شما یار باشد و بتوانید نوبت خود را دریافت کنید. با دریافت نوبت به صورت اینترنتی این چالش کمتر به‌ چشم می‌آید.

چگونه نوبت معاینه فنی را به صورت اینترنتی بگیریم؟

بعد از استعلام معاینه فنی، نوبت این است که به سامانه تهران من مراجعه کنید. با ثبت‌نام یا ورود به سامانه و دنبال کردن مراحلی هم‌چون انتخاب گزینه حمل‌و‌نقل، پذیرفتن شرایط و قوانین، وارد کردن مشخصات خودرو، انتخاب مرکز و پرداخت هزینه می‌توانید نوبت معاینه فنی را به صورت اینترنتی رزرو کنید. در ادامه بیشتر در مورد مراحل انجام کار صحبت می‌کنیم.

چگونه نوبت معاینه فنی را به صورت اینترنتی بگیریم؟

رزرو نوبت از سایت نوبت‌ دهی اینترنتی معاینه فنی تهران من 

قبل از اینکه تصمیم بگیرید نوبت معاینه فنی خود را از سایت تهران من بگیرید، باید دو نکته مهم را بدانید. اگر ساکن شهری به جز تهران باشید، نمی‌توانید از این سامانه نوبت‌ دهی معاینه فنی برای دریافت نوبت اینترنتی استفاده کنید. هم‌چنین اگر برای بار اول است که قصد استفاده از خدمات این سامانه را دارید باید در قدم اول در سایت ثبت‌نام کنید.

ثبت‌نام در سامانه نوبت‌ دهی معاینه فنی تهران من 

برای دریافت نوبت اینترنتی معاینه فنی نیاز است ابتدا وارد سامانه نوبت‌ دهی معاینه فنی تهران من شوید یا از بخش ثبت‌نام مشخصات شخصی خود را وارد کنید. در ادامه به شما می‌گوییم برای انجام روند ثبت‌نام باید چه مراحلی را انجام دهید.

  • وارد سایت تهران من به نشانی mytehran.ir شوید.
  • شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
  • اگر هم از قبل در سامانه ثبت‌نام کردید، دریافت کد تایید را بزنید؛ در غیر این صورت گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید.
  • اگر جز اشخاص حقوقی و تبعه خارجی نیستید، گزینه شخص حقیقی را انتخاب کنید.
  • کد ملی، تاریخ تولد، نام کاربری، شماره تلفن همراه و یک رمز عبور قوی وارد کنید.
  • بعد از وارد کردن مشخصات، گزینه دریافت کد تایید را انتخاب کنید.
  • اگر کد ملی شما از قبل در سایت وجود داشته باشد، با پیغام «کاربری با این مشخصات از قبل ثبت‌نام کرده است» مواجه خواهید شد. 
  • در غیر این صورت نیاز است کد یک‌بار مصرف ارسال‌شده به تلفن همراه خود را وارد کنید و سپس دکمه ثبت‌نام در سامانه تهران من را لمس کنید.
  • بعد از انجام مراحل ثبت‌نام، نوبت این است که به صورت اینترنتی نوبت خود را رزرو کنید.

دریافت نوبت اینترنتی معاینه فنی از سایت تهران من

بعد از ثبت‌نام در سامانه تهران من، نیاز است وارد سایت شوید و از منوی بالا گزینه ورود را انتخاب کنید.

  • در ابتدای راه نیاز است با شماره تماس یا نام کاربری خود وارد سایت تهران من شوید.
  • از بین سرویس‌های متعدد، گزینه خدمات حمل و نقل را انتخاب کنید.
  • برای دریافت نوبت نیاز است روی گزینه نوبت‌ دهی معاینه فنی کلیک کنید.
  • قوانینی در این بخش نوشته شده که دانستن این نکات پیش از دریافت نوبت الزامی است.
  • بعد از مطالعه قوانین، گزینه «شرایط فوق را خوانده و می‌پذیرم» را انتخاب کنید.
  • برای رزرو نوبت نیاز است مشخصات ماشین خود مانند نوع خودرو، سوخت، نام مرکز معاینه فنی و تاریخ و ساعت دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • برای ثبت نوبت در سامانه نوبت دهی آنلاین معاینه فنی نیاز است گزینه «کسر از کیف پول شهروندی و رزرو» را انتخاب کنید.
  • در این صفحه مشخصات خودرو و مبلغ قابل پرداخت را به شما نمایش می‌دهد، با کلیک روی گزینه تایید، این مبلغ از شارژ کیف پول شما کسر می‌شود و نوبت برایتان ثبت می‌شود.
  • در صورت عدم اعتبار کیف پول، باید ابتدا نسبت به افزایش موجودی اقدام کنید و سپس هزینه رزرو نوبت را پرداخت کنید.
  • در صورت حذف نوبت، وضعیت تایید‌شده به کنسل‌شده تغییر پیدا می‌کند و مبلغ به موجودی کیف پول شما بازگردانده می‌شود.

دریافت نوبت اینترنتی معاینه فنی از سایت تهران من

رزرو و دریافت نوبت معاینه فنی از اپلیکیشن تهران من 

در صورت استفاده از اپلیکیشن تهران من برای دریافت نوبت معاینه فنی،‌مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن تهران من را روی تلفن همراه خود نصب کنید.
  • شماره تلفن همراه و کد ۶ رقمی پیامک‌شده را وارد کنید.
  • از بین خدمات پرتکرار، گزینه رزرو معاینه فنی را انتخاب کنید.
  • برای مشاهده مراحل بعدی، نیاز است دکمه «شرایط فوق را خوانده و می‌پذیرم» را لمس کنید.
  • بعد از مشاهده نقشه کل تهران، نیاز است با توجه به موقعیت مکانی خود، دردسترس‌ترین مرکز معاینه فنی را انتخاب کنید.
  • اگر در همین صفحه روی گزینه مسیریابی کلیک کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های دیگر نصب‌شده روی تلفن همراه خود برای پیدا کردن آدرس استفاده کنید.
  • در غیر این صورت امکان مشاهده آدرس به همراه شماره تلفن مراکز وجود دارد. 
  • با کلیک روی گزینه انتخاب، صفحه جدیدی باز می‌شود. 
  • در این صفحه باید ابتدا نوع خودرو را انتخاب کنید.
  • در صورت عدم نمایش ماشین، باید روی + کلیک کنید و اطلاعات خودرو خود را وارد کنید تا در سامانه تهران من ثبت شود. 
  • سپس باید به ترتیب سایر اطلاعات خودرو مانند نوع سوخت، تاریخ و ساعت دلخواه مراجعه به مراکز معاینه فنی را انتخاب کنید. 
  • بعد از وارد کردن اطلاعات نیاز است هزینه رزرو نوبت را پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد مراحل و شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو 

چگونه رزرو نوبت معاینه فنی را در سامانه تهران من لغو کنیم؟

لغو رزرو نوبت اینترنتی معاینه فنی در سامانه تهران من روند پیچیده‌ای ندارد. صرفا نیاز است حداقل ۲ ساعت پیش از مراجعه به مراکز، به بخش سوابق رزرو معاینه فنی سایت یا اپلیکیشن تهران من مراجعه کنید و گزینه انصراف را انتخاب کنید تا نوبت شما لغو شود. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است هزینه پرداختی استرداد نشود و نتوانید هیچ اقدامی بابت دریافت هزینه کنید.

نکته: اگر می‌خواهید به سوابق رزرو معاینه فنی دسترسی پیدا کنید، باید ابتدا وارد سامانه تهران من شوید. سپس گزینه نوبت‌ دهی معاینه فنی را از بخش خدمات حمل و نقل انتخاب کنید. پس از تایید قوانین، می‌توانید این بخش را در کنار گزینه رزرو معاینه فنی مشاهده کنید.

نکات طلایی پیش از دریافت نوبت معاینه فنی

اگر قصد دارید به صورت اینترنتی نوبت خود را رزرو کنید و صرفا در تاریخ و زمان مشخص به مراکز مراجعه کنید؛ باید اول نکات مهمی را بدانید که در ادامه به آن‌ها اشاره مختصری می‌کنیم.

  • برای دریافت معاینه فنی برتر می‌توانید به مرکز بیهقی، سراج، الغدیر، نیایش، آبشناسان، شهید چمران، شقایق، دماند و خاوران مراجعه کنید. 
  • اگر به دلیل وجود نقص فنی خودرو در آزمون معاینه فنی مردود شود، تا ۱۵ روز اجازه دریافت نوبت اینترنتی از سایر مراکز را ندارید.
  • خودروهای تک پلاک یا خودروهایی که به هر دلیل پلاکی ندارند، اجازه دریافت و ثبت نوبت اینترنتی برای آن‌ها وجود ندارد.
  • تمام خودروهای گازسوز باید برای دریافت نوبت، تاییدیه سیستم CNG را داشته باشند؛ در غیر این صورت امکان دریافت نوبت وجود ندارد.
  • از دی ماه سال ۱۴۰۱ هزینه معاینه فنی افزایش پیدا کرده و به مبلغ ۹۲۰۰۰ تومان رسیده است. اگر قصد ثبت نوبت به صورت اینترنتی را داشته باشید، مبلغ ۴۷۰۰۰ تومان هزینه رزرو نوبت از شما دریافت می‌شود. به نظر می‌رسد مابقی این هزینه را باید به صورت حضوری در مراکز پرداخت کنید. 

  • اگر مرکزی ظرفیت خالی نداشته باشد، پیغام «هیچ ظرفیت آزادی برای این مرکز باقی‌نمانده است» نمایش داده می‌شود و نیاز است برای دریافت نوبت از بین سایر مراکز یک مورد را با توجه به محل سکونت خود  انتخاب کنید. 

نکته: متاسفانه امکان نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی از طریق سایت سیمفا وجود ندارد. 

سخن آخر

برای هر راننده‌ای صرفه‌جویی در زمان و وقت از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب از وبلاگ قبضینو درباره تمام روش‌های دریافت نوبت معاینه فنی صحبت کردیم. اگر ساکن تهران هستید، پیشنهاد می‌کنیم به جای دریافت نوبت حضوری، از سامانه تهران من برای دریافت نوبت آنلاین معاینه فنی استفاده کنید. توجه داشته باشید در صورتی نوبت شما در این سامانه رزرو می‌شود که هزینه رزرو نوبت را پرداخت کنید. در غیر این صورت ممکن است با مشکل پر شدن تمام نوبت‌ها در روز و زمان دلخواه خود مواجه شوید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
شفیع ها

با سلام و خدا قوت من از راهنمایی های مربوط به رزرو نوبت دهی معاینه فنی استفاده کردم و توضیحات بسیار کامل بود که بدینوسیله تشکر و قدر دانی می نمایم

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز؛
ممنون از همراهی شما

محمود کامرانی

خوب

زهرا سلیمانی

عالی

ثبت دیدگاه