قبضینو

اعتبار بیمه شخص ثالث چقدر است؟ استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث

اعتبار بیمه شخص ثالث چقدر است؟ استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث

اعتبار بیمه شخص ثالث می‌تواند روزانه ماهانه یا یک‌ساله باشد و حداکثر اعتبار بیمه نامه شخص ثالث، یک‌ساله است. تمدید اعتبار بیمه نامه اجباری است. پس از اتمام این اعتبار، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه برای وسیله نقلیه محاسبه شده و این جریمه در زمان تمدید بیمه‌نامه از مالک خودرو یا موتور دریافت می‌شود….

تا چند وقت پیش، همراه داشتن نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث واجب بود؛ اما در حال حاضر، نسخه‌ کاغذی آن صادر نمی‌شود! همین موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد، از وضعیت و مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خود بی‌خبر باشند.

از طرفی، روش‌های استعلام بیمه ثالث هم متنوع‌تر و متفاوت‌تر شده است و شما برخلاف گذشته، به‌راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، می‌توانید استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث خود را دریافت کنید.

ما هم در این مقاله قرار است به شما بگوییم که اعتبار بیمه شخص ثالث چقدر است و روش‌های استعلام اعتبار بیمه نامه شخص ثالث چیست. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله جذاب و کاربردی، با قبضینو همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث نوعی بیمه‌ اجباری برای خودرو و موتور است که خسارت‌های تصادف را برای طرفین (شخص اول و شخص سوم) جبران می‌کند. این نوع از بیمه، خسارت‌های جانی و مالی شخص سوم و خسارت‌های جانی شخص اول را برعهده می‌گیرد؛ اما، خسارت‌های مالی شخص اول را برعهده نمی‌گیرد.

به‌طور کلی، در بیمه شخص ثالث سه شخص دخیل‌اند. این سه شخص شامل شخص اول یا بیمه‌گذار، شخص دوم یا شرکت بیمه‌گر و شخص سوم یا شخص آسیب‌دیده جانی یا مالی در حین تصادف است. جدول پوشش بیمه شخص ثالث را نیز در ادامه آورده‌ایم:

نوع پوشش بیمه شخص ثالث حد پوشش بیمه شخص ثالث
خسارت‌های جانی و مالی شخص سوم دیه فوت، نقص عضو دائمی یا موقت، هزینه‌های درمان جراحت‌های دائمی یا موقت و هرگونه خسارت جانی/ هزینه‌های آسیب مالی به خودرو، موتور یا اشیا و هرگونه خسارت‌های مالی
خسارت‌های جانی شخص اول دیه فوت، نقص عضو دائمی یا موقت، هزینه‌های درمان جراحت‌های دائمی یا موقت و هرگونه خسارت جانی به شرط داشتن گواهینامه و کارت خودرو یا موتور

اعتبار بیمه شخص ثالث چقدر است؟

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث متغیر است و می‌تواند روزانه، ماهانه یا سالانه باشد؛ اما به‌طور کلی، پرطرفدارترین اعتبار بیمه‌ها ۳، ۶ و ۹ ماهه است و حداکثر اعتبار برای بیمه شخص ثالث یک سال است.

در ضمن، قیمت بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدتِ ۳، ۶ و ۹ ماهه، ۳۰٪، ۶۰٪ و ۹۰٪ قیمت بیمه شخص ثالث یک ساله است که همین موضوع، بیمه شخص ثالث ۱ ساله را محبوب‌تر می‌کند.

بیمه شخص ثالث؛ ماهانه یا سالانه؟

بیمه شخص ثالث سالانه نسبت به طرح‌های ماهانه، مقرون به صرفه‌تر است. علاوه بر این، وقتی که بیمه شخص ثالث شما کوتاه‌مدت باشد، احتمال فراموشی آن و گرفتار شدن به عواقب آن بیشتر است! در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم که بیمه شخص ثالث را به‌صورت سالانه بخرید.

ضرورت استعلام بیمه شخص ثالث

شما برای جلوگیری از دردسرهایی مانند جبران خسارت‌های جانی و مالی تصادفات، جریمه بیمه شخص ثالث، توقیف خودرو یا موتور، منع خرید و فروش وسیله نقلیه و … ، باید بیمه نامه شخص ثالث داشته باشید و مدت بیمه شخص ثالث خود را بدانید.

وقتی که اعتبار بیمه نامه شخص ثالث را بدانید، می‌توانید در صورت نیاز، برای خرید بیمه شخص ثالث خودرو و موتور یا تمدید آ‌ن‌ها اقدام کرده و از دردسرهای احتمالی جلوگیری کنید.

روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث

روش‌های متنوعی برای استعلام اعتبار و مهلت بیمه شخص ثالث وجود دارد. برخی از این روش‌ها قدیمی و برخی جدید است. قدیمی‌ترین روش برای استعلام و مشاهده اعتبار بیمه شخص ثالث، مراجعه به شعب بیمه و درخواست بیمه‌نامه کاغذی است؛ اما جدیدترین روش برای استعلام و اعتبار سنجی بیمه نامه شخص ثالث، استفاده از سامانه سنهاب و سامانه‌های استعلام و پرداخت است.

بیمه ثالث و روش‌های استعلام آن

استعلام بیمه شخص ثالث از سایت سنهاب بیمه مرکزی

سایت سنهاب، استعلام بیمه شخص ثالث را با ۴ روش متنوع در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید متناسب با اطلاعاتی که در دست دارید، استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث موتور سیکلت یا خودرو را بگیرید. این روش‌ها را در این بخش توضیح خواهیم داد.

استعلام بیمه شخص ثالث با شماره بیمه نامه

برای استعلام بیمه شخص ثالث با شماره بیمه نامه، باید وارد سایت سنهاب شوید و گزینه‌ «استعلام بیمه شخص ثالث با شماره بیمه نامه» را از زبانه‌ی بالای صفحه انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که شماره بیمه نامه، هر دفعه پس از خرید بیمه شخص ثالث ماشین و موتور یا تمدید آن‌ها تغییر می‌کند؛ بنابراین، باید شماره بیمه‌نامه جدید را داشته باشید تا از این روش استفاده کنید. در تصویر، اطلاعات مورد نیاز برای استعلام بیمه شخص ثالث با شماره بیمه نامه نشان داده شده است.

استعلام بیمه شخص ثالث با شماره بیمه نامه

استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا

استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا زمانی مناسب است که به شماره بیمه نامه دسترسی ندارید و می‌خواهید استعلام بیمه نامه شخص ثالث خود را بگیرید. کد یکتا برخلاف شماره بیمه‌نامه، یک عدد ثابت است که تغییر نمی‌کند و دسترسی به آن، ساده‌تر و سریع‌تر از شماره بیمه‌نامه است.

کافیست از روی پیامک تاییدیه بیمه شخص ثالث، کد یکتا را بردارید؛ سپس، به‌جای شرکت بیمه‌گر و شماره بیمه‌نامه، فقط کد یکتا را وارد کنید و باقی مراحل را انجام دهید تا نتیجه استعلام را مشاهده کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا

استعلام بیمه شخص ثالث با پیامک

استعلام بیمه نامه شخص ثالث با پیامک، روشی ساده و سریع برای استعلام این بیمه‌نامه است. شما می‌توانید برای استعلام پیامکی، یک پیامک با یکی از قالب‌های زیر به سرشماره ۳۰۰۰۲۶۲۱ ارسال کنید:

  • شماره بیمه نامه چاپ شده * کد ملی بیمه‌گذار * ۱
  • کد یکتای بیمه نامه * کد ملی‌بیمه گذار * ۲
  • VIN * کدملی استعلام کننده * ۳

بعد از انجام این کار، پیامکی با نتیجه‌ی استعلام اعتبار بیمه نامه شخص ثالث برایتان ارسال می‌شود. لازم است بدانید که این روش هزینه‌ی ۳۵۰ تومانی دارد که روی قبض تلفن همراه شما محاسبه می‌شود.

بیمه شخص ثالث با پیامک

استعلام بیمه شخص ثالث با کد VIN

شما می‌توانید با کد VIN ماشین یا موتور نیز برای استعلام مدت اعتبار بیمه شخص ثالث اقدام کنید. فقط باید این شماره را از روی کارت خودرو و موتور یا برگ سبز آن‌ها بردارید تا بتوانید از آن استفاده کنید. در این روش، باید شماره تلفن همراه خود را نیز وارد کنید. ضمن اینکه فقط ۵ بار در یک روز می‌توانید با یک شماره تلفن همراه برای اطلاع از بیمه شخص ثالث از سایت سنهاب اقدام کنید.

بیمه شخص ثالث با vin

استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی و کد یکتا از قبضینو

قبضینو سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متنوعی را برای شما فراهم کرده است تا نیازی به استفاده از سامانه‌های متعدد برای کارهای دوره‌ای خود نداشته باشید. یک دسته از خدماتی که قبضینو ارائه می‌دهد مرتبط با خودرو و موتور است. بیمه شخص ثالث در دسته‌ی خدمات خودرویی و موتوری قبضینو قرار دارد. شما می‌توانید تنها با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن قبضینو سپس انتخاب دسته خدمات خودرو و موتور، این خدمت را استفاده کنید.

در ضمن، شما برای استعلام تاریخ اعتبار بیمه شخص ثالث از قبضینو تنها به کد ملی و کد یکتای بیمه شخص ثالث نیاز دارید. شما می‌توانید پس از یک بار وارد کردن این اطلاعات، آنها را ذخیره‌سازی و نام‌گذاری کنید تا همیشه دسترسی سریع و ساده به استعلام بیمه نامه شخص ثالث با کد ملی و کد یکتای بیمه شخص ثالث داشته باشید. تفاوتی هم ندارد که بیمه شخص ثالث شما برای چه شرکتی است؛ در هر صورت، شما می‌توانید استعلام بیمه شخص ثالث آسیا، ایران و … را از سامانه قبضینو بگیرید. ما در ادامه برخی از سایر ویژگی‌های قبضینو را آورده‌ایم تا شما را با این سامانه استعلام بیمه شخص ثالث آشنا کنیم:

  • دسترسی به خدمات جامع استعلام و پرداخت
  • مشاهده اعتبار بیمه نامه شخص ثالث
  • ذخیره‌سازی و نام‌گذاری اطلاعات ورود
  • استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث
  • دسترسی همیشگی به سوابق
  • تضمین نمایش اطلاعات به‌روز
  • و …

استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی و کد یکتا از قبضینو

سوالات متداول

بیمه شخص ثالث تا کی اعتبار دارد؟

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث متغیر است و می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد. برخی شرکت‌‌های بیمه نیز این بیمه را به‌صورت روزشمار ارائه می‌کنند؛ اما به‌طور کلی، حداکثر تاریخ اعتبار بیمه شخص ثالث یک سال است.

تخفیف بیمه شخص ثالث چقدر است؟

تخفیف بیمه شخص ثالث در سال اول، ۵ است و سقف آن به ۷۰٪ می‌رسد. در واقع به ازای هر سال عدم دریافت خسارت از شرکت بیمه، ۵٪ دیگر به آن افزوده می‌شود، البته تا قبل از سال ۹۶، تخفیف عدم خسارت ۱۰٪ بود که پس از تغییرات قانون بیمه به ۵٪ کاهش پیدا کرد.

چگونه کد یکتای بیمه‌نامه را به دست آورم؟

کد یکتای بیمه شخص ثالث یک کد ثابت است که روی بیمه‌نامه شما وجود دارد. فرقی نمی‌کند که بیمه‌نامه‌ی شما کاغذی یا الکترونیکی باشد؛ فقط باید این کد را از روی بیمه‌نامه‌ی خود بردارید. شما می‌توانید با استفاده از کد یکتای بیمه شخص ثالث برای بررسی اعتبار بیمه نامه شخص ثالث اقدام کنید.

حداقل و حداکثر حق‌بیمه 1402 چقدر است؟

حداقل حق‌بیمه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیون تومان و حداکثر حق‌بیمه ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که نرخ دیه سال ۱۴۰۲ در ماه‌های حرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

چه زمانی بیمه‌نامه شخص ثالث فعال می‌شود؟

اعتبار بیمه ثالث از ساعت ۱۲ بامداد فعال می‌شود؛ یعنی، اگر شما روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح برای خرید بیمه شخص ثالث یا تمدید آن اقدام کرده باشید، بیمه‌نامه از ساعت ۱۲ بامداد روز دوشنبه فعال می‌شود. در نتیجه، بهتر است که خرید بیمه شخص ثالث یا تمدید آن را به روز انقضای اعتبار بیمه‌نامه‌ی پیشین خود موکول نکنید؛ چرا که، در این شرایط، چند ساعتی بدون بیمه شخص ثالث سر می‌کنید که خطرناک است.

چند روز قبل از اتمام اعتبار بیمه‌نامه باید آن را تمدید کرد؟

پیشنهاد ما برای زمان تمدید اعتبار بیمه حدود ۳ تا ۵ روز پیش از اتمام مدت اعتبار بیمه است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که بیمه نامه شخص ثالث جدید شما از زمانی آغاز می‌شود که اعتبار بیمه نامه شخص ثالث قدیمی شما تمام شود؛ بنابراین، اگر در فاصله‌ی ۳ تا ۵ روز اتفاقی برای شما بیفتد، از بیمه‌نامه‌ی قدیمی شما محاسبه‌ی بیمه شخص ثالث انجام می‌شود.

آیا استعلام بیمه شخص ثالث بدون کد ملی امکان‌پذیر است؟

بله؛ شما می‌توانید از سایت سنهاب استعلام بیمه شخص ثالث با vin را انتخاب کنید تا تنها با وارد کردن کد vin و شماره موبایل خود، استعلام بیمه شخص ثالث بدون کد ملی را بگیرید.

آیا استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث با پلاک امکان‌پذیر است؟

>خیر؛ مشاهده اعتبار بیمه شخص ثالث با پلاک ماشین یا موتور امکان‌پذیر نیست. شما باید شماره بیمه‌نامه، کد یکتا یا vin را داشته باشید که بتوانید استعلام بیمه شخص ثالث را بگیرید.

آیا استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث با کد ملی امکان‌پذیر است؟

بله؛ استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی و کد یکتا امکان‌پذیر است؛ یعنی، شما باید حتما کد یکتای بیمه شخص ثالث را در کنار کد ملی داشته باشید. شما می‌توانید از روش استعلام بیمه شخص ثالث با کد ملی و کد یکتای قبضینو استفاده کنید.

آیا استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث با کد ملی امکان‌پذیر است؟

شما می‌توانید با وارد کردن کدملی و کد یکتای بیمه‌نامه در سامانه قبضینو از تخفیف بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود نیز باخبر شوید.

آیا استعلام بیمه شخص ثالث با شماره شاسی امکان‌پذیر است؟

خیر؛ اگر می‌خواهید استعلام بیمه ثالث خودرو یا موتور سیکلت را بگیرید، بهترین روش برای شما استفاده از استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث با کد ملی و کد یکتای بیمه است.

آیا دریافت نسخه فیزیکی و کاغذی بیمه شخص ثالث ضروری است؟

خیر؛ قانون لزومِ ارائه نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث لغو شده‌ است و شما می‌توانید به‌راحتی از نسخه آنلاین و دیجیتالی استفاده کنید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه