قبضینو

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث در بهمن و اسفند ۱۴۰۲

هر سال، یک یا دو مرتبه، سازمان بیمه مرکزی کشور، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را اجرا می‌کند تا رانندگان و مالکین وسایل نقلیه، بیمه‌نامه خود را بدون نگرانی از جریمه شدن، تمدید کنند. امسال نیز طرح بخشودگی جرائم یک بار در شهریور ۱۴۰۲ اجرا شد؛ اما حالا مجدد در بهمن و اسفند ۱۴۰۲ اجرایی خواهد شد…

اهمیت بیمه شخص ثالث بر هیچ‌کس پوشیده نیست، به‌ویژه اگر در مواقع تصادف از آن استفاده کرده باشید به‌خوبی این اهمیت را احساس کرده‌اید؛ به همین دلیل سازمان بیمه مرکزی کشور، هر سال یک یا دو مرتبه، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را اجرا می‌کند تا رانندگان و مالکین وسایل نقلیه، بیمه‌نامه خود را بدون نگرانی از جریمه شدن تمدید کنند. سال ۱۴۰۲ نیز طرح بخشودگی جرایم از ۲ شهریور تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ اجرا شد و حالا مجدد از ۱۲ بهمن تا ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

طبق ابلاغ بیمه مرکزی، ۱۰۰ درصد جرایم انواع موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه به مدت ۴۸ روز، از تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه تا ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ برای متقاضیان دریافت بیمه‌نامه شخص ثالث با مدت اعتبار یک سال بخشیده می‌شود. در ضمن، سایر وسایل نقلیه نیز از تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه تا ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ به مدت ۳۰ روز مشمول بخشودگی قرار می‌گیرند؛ اما شرایط بهره‌مندی از طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث چیست؟

چرا طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث هر سال اجرا می‌شود؟

بیمه مرکزی هر سال در بازه‌های زمانی مشخصی طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را اجرا می‌کند تا مالکین و رانندگان را به خرید و تمدید بیمه شخص ثالث تشویق و ترغیب کند تا از مشکلات عدم خرید و تمدید بیمه شخص ثالث دور بمانند. این طرح ابتدا توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی بررسی و در صورت تایید توسط بیمه مرکزی و شرکت‌های فروش بیمه شخص ثالث اجرا می‌شود. سال ۱۴۰۲ هم طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث از ۱۲ بهمن آغاز شده که برای موتورسیکلت‌ها ۴۸ روز و برای سایر وسایل نقلیه ۳۰ روز ادامه دارد.

مشکلات عدم خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ چیست؟

اگر بیمه شخص ثالث را به‌موقع تمدید نکنید، جریمه تاخیر در تمدید بیمه شخص ثالث برایتان ثبت می‌شود و باید آن را پرداخت کنید. نکته‌ای که این بین وجود دارد این است که در صورت عدم تمدید بیمه باید در انتظار جریمه از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی باشید؛ هم‌چنین ممکن است با مشکلاتی مانند عدم امکان نقل و انتقال خودرو روبه‌رو شوید. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می‌کنیم.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

اگر بدون داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث تردد داشته باشید؛‌ باید بدانید که در صورت مشاهده خودرو توسط دوربین یا پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوید و حتی ممکن است موجب توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ شود. در این صورت باید خلافی خودرو، هزینه پارکینگ و ترخیص خودرو را نیز پرداخت کنید که قطعا ارزش عدم تمدید بیمه را ندارد. 

نوع جریمه کلان شهرها شهرها و روستاها
نداشتن بیمه شخص ثالث ۵۰ هزار تومان ۵۰ هزار تومان

ممنوعیت نقل و انتقالات خودرو

همیشه گفته‌اند که برای خرید و فروش خودرو نداشتن خلافی خودرو و مالیات خودرو ملاک است، اما اگر اعتبار بیمه‌نامه اتومبیل تمام شده؛‌ اجازه انجام مراحل تعویض پلاک خودرو را ندارید و در نتیجه نمی‌توانید نسبت به نقل و انتقال خودرو در این بازه زمانی اقدام کنید. پس قبل از اینکه دیر شود؛ بیمه شخص ثالث را تمدید کنید.

عدم پوشش بیمه‌ای در هنگام تصادف

اگر اعتبار بیمه شخص ثالث تمام شود و تصادف کنید، مسئولیت پرداخت تمامی هزینه‌ها برعهده شخص شما است و شرکت بیمه هیچ هزینه‌ای بابت خسارت پرداخت نمی‌کند. این موضوع بار زیادی بر دوش راننده مقصر می‌گذارد و هزینه‌ای چند میلیونی را برای وی به‌دنبال دارد.

راننده در حال تمدید بیمه شخص ثالث برای پرداخت هزینه خودرو تصادفی

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

به صورت کلی حق بیمه پایه خودروهای سواری ۴ سیلندر در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴.۲۴۱.۹۰۰ هزار تومان است. اگر این مبلغ را بدون در نظر گرفتن تخفیف، بر ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم، عددی حدود ۱۱.۶۲۲ تومان به‌دست می‌آید که در واقع همان جریمه روزانه دیرکرد بیمه شخص ثالث است.

برای محاسبه مبلغ جریمه دیرکرد بیمه‌ خودرو نیز می‌توانید از روش زیر استفاده کنید. اگرچه میزان دقت روش دستی نسبتا پایین است، اما با به‌دست آوردن مبلغ می‌توانید متوجه شوید که شرکت بیمه به شکل صحیح مبلغ پرداختی شما را محاسبه کرده است یا اشتباهی رخ داده است. 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث = حق بیمه کامل خودرو (بدون در نظر گرفتن تخفیف) /  ۳۶۵ روز در سال

نکته: توجه داشته باشید که مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تا ۱ سال به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و به حق بیمه وسیله‌نقلیه اضافه می‌شود. بعد از گذشت یک سال، نرخ جریمه ثابت می‌ماند و تغییر نمی‌کند.

جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲

در جدول زیر می‌توانید مبلغ دقیق جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را برای تمامی وسیله نقلیه موتوری مشاهده کنید تا نیازی به استفاده از ماشین حساب نداشته باشید. این مبالغ بر اساس نرخ‌های سال ۱۴۰۲ تعیین شده است و در سال‌های بعدی تغییر خواهد کرد.

نوع وسیله‌نقلیه جریمه دیرکرد روزانه به تومان
خودروی سواری کمتر از ۴ سیلندر ۸,۳۴۹
خودروی سواری پراید، سمند و پیکان ۹,۸۸۸
خودروی سواری ۴ سیلندر (به جز موارد بالا) ۱۱,۶۲۲
خودروی سواری بیش از ۴ سیلندر ۱۳,۰۰۸
موتورسیکلت گازی ۲,۰۷۳
موتورسیکلت دنده‌ای ۱ سیلندر ۲,۵۳۲
موتورسیکلت ۲ سیلندر به بالا ۲,۷۸۲
موتورسیکلت ۳ چرخ ۲,۹۹۲
بارکش تا ۱ تن ۱۰,۳۰۰
بارکش با ظرفیت بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۱۲,۳۱۶
بارکش با ظرفیت بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۵,۵۸۹
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۹,۹۶۴
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۲۳,۲۴۳
بارکش با ظرفیت بیش از ۲۰ تن ۲۴,۶۳۲

در چه شرایطی برای دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث جریمه نمی‌شوید؟

پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه اجباری است و بین خودرویی که در حال تردد است و خودرویی که در پارکینگ قرار دارد و از آن استفاده نمی‌کنید تفاوتی وجود ندارد. تنها در صورتی از پرداخت مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف هستید که یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • خودرو توقیف شده و در پارکینگ راهور قرار دارد؛
  • وسیله‌نقلیه به سرقت رفته و امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

در صورت رو‌به‌رو شدن با شرایط بالا نیاز است همراه با مدارک مهم مانند نامه پارکینگ یا دریافت گواهی پلیس به شرکت بیمه مراجعه کنید تا از پرداخت جریمه معاف شوید.

چگونه متوجه جرایم بیمه شخص ثالث خودرو شویم؟

شما می‌توانید با استفاده از سامانه‌های استعلام و پرداخت، وضعیت اعتبار بیمه شخص ثالث را بسنجید تا متوجه جرایم بیمه شخص ثالث شوید. در حقیقت، شما باید تعداد روزهای گذشته از اتمام اعتبار بیمه شخص ثالث را در جریمه دیرکرد روزانه مرتبط با وسیله نقلیه‌تان ضرب کنید تا میزان جرایم بیمه شخص ثالث را بدانید. ما در این بخش بهترین روش استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث را آورده‌ایم تا شما بتوانید پس از استعلام، در صورت نیاز برای استفاده از طرح بخشش جرایم بیمه ثالث اقدام کنید.

استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث قبل از خرید بیمه با قبضینو

با توجه به طرح بخشودگی جرائم، اطلاع از اعتبار بیمه‌نامه اهمیت بسیاری دارد. اگر به دنبال یک روش ساده برای مشاهده اعتبار و جزئیات بیشتر بیمه خودرو هستید، می‌توانید از خدمت استعلام بیمه شخص ثالث قبضینو استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید جزئیات کامل بیمه‌نامه وسیله نقلیه خود را دریافت کنید.

  • وارد اپلیکیشن یا سایت قبضینو شوید و خدمت استعلام بیمه شخص ثالث را انتخاب کنید.
  • کد ملی و کد یکتای بیمه‌نامه را وارد کنید؛
  • پس از پرداخت هزینه استعلام، می‌توانید جزئیات بیمه‌نامه وسیله نقلیه از جمله تاریخ شروع و پایان بیمه‌نامه را مشاهده کنید.
  • همچنین می‌توانید بیمه‌نامه را دانلود کنید و همواره به آن دسترسی داشته باشید.

مشاهده جزئیات بیمه‌شخص ثالث

از آخرین مهلت بخشش جرایم بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ جا نمانید!

از آنجایی که زمان تکرار یا تمدید این طرح مشخص نیست توصیه می‌کنیم حتما در این فرصت باقی‌مانده با تهیه بیمه شخص ثالث ۱ ساله از بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث بهره‌مند شوید. با داشتن بیمه شخص ثالث می‌توانید رانندگی ایمنی را تجربه کنید و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای نگران هزینه‌های آن نباشید. حالا نوبت شماست؛ آیا تا به حال از طرح بخشودگی بیمه شخص ثالث استفاده کرده‌اید؟

سوالات متداول

مهلت بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث چقدر است؟

مهلت استفاده از طرح بخشودگی جرایم بیمه برای موتورسیکلت‌ها تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ است اما برای سایر وسایل نقلیه مانند خودروهای سواری تا ۱۱ اسفند است.

طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث برای کدام یک از وسایل نقلیه اجرا می‌شود؟

بر اساس بخشنامه جدید و طبق ابلاغ سازمان بیمه مرکزی، ۱۰۰ درصد جرایم بیمه شخص ثالث در صورت تهیه بیمه ۱ ساله برای تمام وسایل نقلیه بخشیده خواهد شد؛ اما، نکته مهم اینجاست که مهلت استفاده از این طرح برای موتورسیکلت‌ها تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ است اما برای سایر وسایل نقلیه مهلت محدودتری وجود دارد که تا ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ است.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
محمدحسین رستمی

باسلام من یکسال بیمه نریختم اگه فردا پرداخت کنم بخشوده میشوم

پشتیبانی قبضینو

سلام جناب رستمی
متاسفانه مهلت شرکت در این طرح تا 18 شهریورماه امسال بود و شما برای خرید بیمه باید مبلغ درخواستی را به همراه جریمه مربوط به وسیله نقلیه‌تان به ازای هر ماه دیر کرد پرداخت کنید. در جدول ارائه شده در همین صفحه می‌توانید با جرایم هر یک از وسایل نقلیه بیمه نشده آشنا شوید.
سبز و برقرار باشید.

حمید

چه مسخره بازیه… اگه بخشودگی هست حداقل مانند چیزهای دیگه اخبار رسانه یی کنین.. دومن. امثال ما که ۳۵درصد تخفیف از قبل داشتن و یه سال پول نداشتن بیمه کنن.. الان از کجا پول اوردن که جریمه هم بدن.. من که موتورم ده میلیون هم نمیخرن.. از کجا اوردم یک میلیون ونیم بیمه کنم

زارعی

احتمالا مثل پارسال تمدید میکنن

احمد محمدی

خیلی خبر خوبی بود من تو یه سایت دیگه خوندم دنبال تائیدش بودم، ممنون از اطلاع رسانی خوبتون

آرزو

سلام، فردا قرار است با خریدار بریم و کارهای نقل و انتقال انجام بدیم، امروز جریمه‌ بیمه شخص ثالث پرداخت کنم، تا فردا تسویه میشه؟ و مشکلی برای انجام کارها پیش نمیاد که؟

سعید

خیلی خبر خوبی بود. بخصوص با این وضعیت گرونی و تورم که خیلیا ممکنه بعضی وقتا هزینه ی بیمه رو نتونن پرداخت کنن

علی

ممنون از قبضینو بابت توضیح و شرح این موضوعخیلی خوبه که این طرح ها رو میزارند و برای کسانی که کلی جریمه دارند، فرصت خوبی میشه برای خرید بیمه‌

علیرضا

الان من هنوز ۱ ماه بیمه دارم. میتونم بیمه شخص ثالث ماشینم رو تمدید کنم؟

حمید اشفته

جریمه

ثبت دیدگاه