قبضینو

حذف قبض کاغذی آب و دریافت قبض الکترونیکی آب

حذف قبض آب با قبضینو

حتما می‌دانید که مدتی است حذف قبض کاغذی آب در راستای اجرای طرح ملی قبض سبز اجرا شده است. قبض پیامکی سپس قبض الکترونیکی جایگزین قبض کاغذی به عنوان روش دریافت قبض آب شده است. این جایگزینی پرسش‌های فراوانی مانند چرایی این جایگزینی، چگونگی دریافت قبض پیامکی و قبض الکترونیکی، چگونگی پرداخت قبض آب و…

حتما می‌دانید که مدتی است حذف قبض کاغذی آب در راستای اجرای طرح ملی قبض سبز اجرا شده است. قبض پیامکی سپس قبض الکترونیکی جایگزین قبض کاغذی به عنوان روش دریافت قبض آب شده است. این جایگزینی پرسش‌های فراوانی مانند چرایی این جایگزینی، چگونگی دریافت قبض پیامکی و قبض الکترونیکی، چگونگی پرداخت قبض آب و … را برای مردم به همراه داشته است؛ بنابراین، تهیه‌ی یک راهنمای جامع حذف قبض کاغذی آب تا دریافت قبض الکترونیکی آب واجب به نظر می‌رسد. ما در این مطلب تلاش می‌کنیم تا پرسش‌های شما را به صورت کامل پاسخ دهیم؛ بنابراین، همراه قبضینو بمانید تا همه‌چیز را در مورد قبض آب بدانید.

قبض آب

قبض نوعی صورت‌حساب است که از سوی تأمین‌کننده‌ی خدمات برای مصرف‌‌کننده‌ی خدمات صادر می‌شود تا، پس از دریافت خدمات یا پیش از دریافت خدمات، هزینه‌ی آن را استعلام و پرداخت کند. قبوض در ایران برای خدمات آب، گاز، برق، تلفن همراه، تلفن ثابت و … صادر می‌شود. جزئیات هر کدام از قبوض با همدیگر تفاوت دارد؛ اما، برخی از مشخصه‌ها در تمامی قبوض مشترک است. در ادامه، با جزئیات مشترک قبوض آشنا می‌شویم و آنها را در قبض آب بررسی می‌کنیم.

قبض آب

قبض پیامکی آب

دریافت قبض کاغذی مشکلات فراوانی مانند اتلاف وقت، اتلاف انرژی، اتلاف هزینه، امکان گم شدن، امکان پاره شدن و از همه مهم‌تر آسیب به محیط زیست را داشت؛ بنابراین، ایجاد روش‌های جدید برای دریافت قبض واجب بود. قبض پیامکی راهکار مناسبی برای حذف قبض کاغذی بود که اجرا شد؛ اما، باید اقداماتی از سوی مردم جهت اعلام تمایل، فعال‌سازی، غیرفعال‌سازی یا تغییر شماره انجام می‌شد که هر کدام راه و چاه خودش را داشت. ما در ادامه همه‌ی جزئیات مرتبط با قبض پیامکی شرکت آب و فاضلاب را بیان می‌کنیم؛ بنابراین، همراه قبضینو بمانید.

نحوه اعلام تمایل به حذف قبض کاغذی آب

تا چندی پیش، حذف قبض کاغذی آب به صورت کامل انجام نشده بود؛ یعنی، هر شخصی که تمایل به حذف قبض کاغذی آب داشت، باید شناسه قبض آب را به سامانه حذف قبوض کاغذی آب به سرشماره‌ی ۱۰۰۰۱۱۱۲۲ ارسال می‌کرد یا باید شناسه قبض آب را به اپراتور شماره‌ی ۱۵۲۲ اعلام می‌کرد. در حال حاضر، حذف قبض کاغذی آب به صورت کامل انجام شده است؛ بنابراین، نیازی به اعلام تمایل نیست. 

نحوه فعال سازی قبض پیامکی آب

نحوه دریافت قبض پیامکی آب از سه روش متنوع انجام می‌شود. شما می‌توانید با اطلاعاتی که از قبض آب خود در دست دارید، با هر یک از روش‌ها برای دریافت قبض پیامکی آب خود اقدام کنید. این روش‌ها شامل دو روش غیرحضوری و یک روش حضوری است که در ادامه معرفی و بررسی می‌شوند.

  • فعال‌سازی از طریق سایت آب و فاضلاب: شما باید به سایت آب و فاضلاب ccp.tpww.ir مراجعه کنید سپس درخواست دریافت پیامک قبض آب را ثبت کنید.
  • فعال‌سازی از طریق پیامک با سرشماره 30004122: شماره اشتراک آب خود را به سرشماره‌ی ۳۰۰۰۴۱۲۲ ارسال کنید تا قبض پیامکی آب خود را دریافت کنید.
  • فعال‌سازی از طریق پیامک با سرشماره 10001522: شناسه قبض آب خود را در الگوی «شناسه قبض آب*۱» به سرشماره‌ی ۱۰۰۰۱۵۲۲ ارسال کنید تا قبض پیامکی آب را دریافت کنید.
  • فعال‌سازی از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت: یک قبض کاغذی آب را به همراه مدارک شناسایی خود به دفاتر پیشخوان دولت ببرید؛ سپس، درخواست دریافت قبض پیامکی آب را ثبت کنید.

نکته: اگر شناسه قبض آب را دارید، از سرشماره‌ی 10001522 استفاده کنید. اگر شماره اشتراک قبض آب را دارید، از سرشماره‌ی 30004122 استفاده کنید. اگر یک قبض کاغذی آب قدیمی را در دست دارید و از سایر روش‌ها به نتیجه نرسیده‌اید، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه حضوری کنید.

بیشتر بخوانید: ثبت و حذف پیامک قبض آب، گاز، برق و تلفن ثابت

چگونه پیامک قبض آب را غیر فعال کنیم؟

اگر شما پیامک قبض آب اشتباهی را دریافت می‌کنید، باید آن را غیرفعال‌سازی کنید؛ کافیست، با یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • غیرفعال‌سازی از طریق سایت آب و فاضلاب: شما باید به سایت آب و فاضلاب ccp.tpww.ir مراجعه کنید سپس لغو درخواست دریافت پیامک قبض آب اشتباه را ثبت کنید.
  • غیرفعال‌سازی از طریق پیامک با سرشماره 10001522: شناسه قبض آب خود را در الگوی «شناسه قبض آب*۲» به سرشماره‌ی ۱۰۰۰۱۵۲۲ ارسال کنید تا قبض پیامکی آب را دریافت نکنید.
  • غیرفعال‌سازی از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت: یک قبض کاغذی آب را به همراه مدارک شناسایی خود به دفاتر پیشخوان دولت ببرید؛ سپس، درخواست عدم‌دریافت قبض پیامکی آب اشتباه را ثبت کنید.

دریافت قبض الکترونیکی آب

دریافت قبض پیامکی مانند دریافت قبض کاغذی مشکلاتی داشت؛ مثلاً، برخی از افراد برای فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی پیامک قبض آب مشکل داشتند. این مشکل برای مستأجران که مدام در حال جابه‌جایی بودند، پررنگ‌تر بود. آنها باید با هر بار جابه‌جایی برای فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی پیامک قبض آب و سایر قبض‌ها اقدام می‌کردند.

این مشکلات کوچک و بزرگ موجب شد که روش جایگزینی به نام قبض الکترونیکی آب در میان مردم جا بیفتد؛ البته، قبض الکترونیکی آب پیش‌تر به هنگام حذف قبض کاغذی به دست برخی از سامانه‌های استعلام و پرداخت اجرا شده بود. قبضینو در این امر پیشگام بود؛ یعنی، اولین بار موضوع قبض الکترونیکی آب را مطرح و اجرا کرد. در ادامه، با قبض الکترونیکی آب به خصوص با نحوه دریافت آن بیشتر آشنا خواهیم شد؛ بنابراین، همراه قبضینو بمانید.

دریافت قبض الکترونیکی آب از قبضینو

نحوه دریافت قبض الکترونیکی آب

شما برای دریافت قبض الکترونیکی آب از سامانه‌های استعلام و پرداخت که سایت و اپلیکیشن دارند، تنها به شناسه قبض نیاز دارید؛ البته، برخی از سامانه‌ها به شناسه پرداخت در کنار شناسه قبض نیاز دارند که کمی دشوارتر است. در حقیقت، کافیست شما سامانه‌ی مورد نظر خود را از میان سامانه‌های استعلام و پرداخت قبوض انتخاب کنید؛ سپس، با در دست داشتن شناسه قبض آب برای استعلام و پرداخت قبض آب خود اقدام کنید.

قبضینو؛ پیش‌گام در استعلام و پرداخت قبض الکترونیکی آب

شما می‌توانید از سامانه قبضینو برای دریافت قبض الکترونیکی آب اقدام کنید؛ کافیست، وارد سایت یا اپلیکیشن آن شوید. در ادامه، باید گزینه‌ی «قبض آب» را از بخش خدمات آن پیدا کنید؛ سپس، شناسه قبض خود را در کادر خالی وارد کنید. هنگامی که گزینه‌ی استعلام را بزنید، قبض آب با جزئیات به‌روز برای شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید قبض را مشاهده کنید سپس اگر تمایل به پرداخت آن دارید، گزینه‌ی پرداخت را انتخاب کنید. در ادامه، شما می‌توانید رسید پرداخت خود را از بخش سوابق در پروفایل کاربری خود دریافت کنید تا نزد خود نگهداری کنید. در ضمن، شما فقط یک بار نیاز به ورود شناسه قبض آب دارید؛ چون، قبضینو اطلاعات شما را ذخیره‌سازی و نام‌گذاری می‌کند تا شما در مراجعات بعدی راحت‌تر باشید.

جزئیات مهم قبض آب

جزئیات قبض آب شامل شماره پرونده، شماره اشتراک، شناسه قبض، شناسه پرداخت، زمان قرائت، مهلت پرداخت، مبلغ پرداخت و جزئیات مرتبط با نحوه مصرف است. مهم‌ترین جزئیات از میان موارد مذکور آنهایی است که به پرداخت قبض آب مرتبط است. شما با در دست داشتن شماره پرونده، شماره اشتراک، شناسه قبض و شناسه پرداخت امکان پرداخت قبض آب را خواهید داشت؛ بنابراین، خوب است که آنها را بهتر بشناسید. در ادامه، هر یک از موارد مذکور را معرفی می‌کنیم.

شماره پرونده آب

شماره پرونده یک عدد حداکثر ۸ رقمی است که برای هر یک از مصرف‌کنندگان، منحصربه‌فرد است. تأمین‌کنندگان خدمات بر اساس شماره پرونده اطلاعات مصرف‌کنندگان خدمات را بررسی می‌کنند؛ مثلاُ، پرداخت یا عدم‌ پرداخت قبوض بر اساس شماره پرونده مشخص می‌شود.

شماره اشتراک آب

قرائت کنتور آب بر اساس کد اشتراک انجام می‌شود. هر کد اشتراک متعلق به یک کنتور است. هر کدام از اعداد موجود در کد اشتراک معنا و مفهومی دارند. از سمت چپ، اولین عدد نشان‌دهنده‌ی کد منطقه، دومین عدد نشان‌دهنده‌ی کد امور، سومین عدد نشان‌دهنده‌ی اشتراک اصلی، چهارمین عدد نشان‌دهنده‌ی اشتراک فرعی و پنجمین عدد نشان‌دهنده کد کنترل است. معمولاً، اولین عدد تک رقمی یا دو رقمی، دومین عدد متغیر، سومین عدد سه رقمی تا پنج رقمی، چهارمین عدد تک رقمی یا سه رقمی و پنجمین عدد تک رقمی است.

شناسه قبض آب

شناسه قبض یک عدد ۶ تا ۱۳ رقمی شامل اطلاعاتی همچون اطلاعات شناسایی مصرف‌کننده‌ی خدمات و اطلاعات شناسایی تأمین‌کننده‌ی خدمات به همراه یک کد اعتبارسنجی ثابت در قبض است. این عدد مانند شماره پرونده و شماره اشتراک همیشه ثابت است. این کد ۶ تا ۱۳ رقمی دارای حداکثر ۸ رقم شماره پرونده سپس کد شرکت تأمین‌کننده‌ی خدمت، کد خدمت و کد اعتبارسنجی است. لازم به ذکر است که کد خدمت قبض آب عدد ۱ است.

شناسه پرداخت آب

این شماره‌ی ۶ تا ۱۳ رقمی شامل اطلاعاتی همچون هزینه‌ی استفاده از خدمات، کد سال و کد دوره به همراه دو کد اعتبارسنجی قبض است؛ بنابراین، هر دوره با دوره‌ی پیشین متفاوت است. این عدد نشان‌دهنده‌ی هزینه استفاده از خدمت، کد سال، کد دوره و دو کد اعتبارسنجی است. این عدد مانند شماره پرونده، شماره اشتراک و شناسه قبض ثابت نیست؛ بلکه، در هر دوره متناسب با اطلاعات آن دوره شامل هزینه استفاده از خدمات، کد سال و کد دوره متغیر است.

جزئیات قبض آب

دریافت قبض آب در گذر زمان

قدم اول حذف قبض کاغذی با قبوض برق آغاز شد. حفظ محیط زیست انگیزه‌ی اساسی حذف قبوض کاغذی برق بود؛ اما، صرفه اقتصادی اجرای این طرح برای دولت تا حدی بود که به یک طرح ملی با عنوان قبض سبز تبدیل شد. همین موضوع موجب شد تا حذف قبوض کاغذی آب در کنار حذف قبوض کاغذی برق انجام شود. در حقیقت، قدم دوم حذف قبض کاغذی با قبوض آب ادامه یافت. هنگامی که قبض کاغذی آب حذف شد، روش جایگزین برای دریافت قبض آب نیاز بود که روندی را طی کرد.

در ابتدا، هنگامی که مأموران شرکت آب برای کنتورخوانی به محل مراجعه می‌کردند، همزمان فرایند استعلام و پرداخت را انجام می‌دادند؛ سپس، رسید آن را تحویل می‌دادند. این روش مشکلات فراوانی داشت؛ مثلاً، فرصتی برای استعلام و پرداخت به افراد داده نمی‌شد. در نتیجه، کم کم ایجاد روش جایگزین رسمی برای حذف قبوض کاغذی آب احساس شد که همان روش دریافت قبض پیامکی آب سپس روش دریافت قبض الکترونیکی آب بود. در ادامه، با نحوه دریافت هر یک از روش‌ها، مزایا و معایب آنها آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای حذف قبوض کاغذی برق و تلفن

قبض آب در گذر زمان

جمع‌بندی…

حذف قبوض کاغذی آب آغاز یک تحول عظیم در این حوزه بود. این موضوع موجب ایجاد روش‌های جدید برای دریافت قبوض آب شد. اولین روش پس از حذف قبض کاغذی آب ارسال قبض پیامکی آب بود که دردسرهای کوچک و بزرگ داشت؛ بنابراین، قبض الکترونیکی آب جایگزین آن شد. هر چند همچنان افراد متعددی قبض پیامکی آب را دریافت می‌کنند؛ اما، بسیاری از افراد که با این روش مشکل داشتند به سوی دریافت قبض الکترونیکی آب شتافته‌اند.

این روش علاوه بر حل کردن تمام مشکلات قبوض کاغذی و پیامکی یک مزیت مهم دارد که فراهم آوردن روش آسان و سریع پرداخت به هنگام مشاهده‌ی قبض آب است؛ بنابراین، هر روز بیش از دیروز در حال محبوب شدن است. سامانه قبضینو با مزیت‌هایی مانند امکان ذخیره اطلاعات، امکان نگهداری سوابق استعلام و پرداخت، امکان استفاده از سایر خدمات استعلام و پرداخت و … در این زمینه پیش‌گام است و هر روز در جهت پیشرفت بیشتر می‌کوشد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
صغری جعفری

قبض آب پیامکی به مبایل اعلام بکنید

پشتیبانی قبضینو

درود وقت بخیر
برای اینکه بتوانید در هر دوره قبض آب را به‌صورت پیامک دریافت کنید، باید ابتدا کد اشتراک 8 رقمی درج شده در آخرین قبض کاغذی خود را به سرشماره 30004122 ارسال کنید.
پایدار باشید و سبز.

صغری جعفری

فیش آب مصرفی از طریق پیامک به شماره مبایل فوق اعلام فرمایید

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
برای دریافت قبض آب پیامکی باید کد اشتراک 8 رقمی درج شده در آخرین قبض کاغذی را بدون فاصله به 30004122 ارسال کنید.
سبز و برقرار باشید.

حجت یعقوبی

سلام خسته نباشید قبض آب پیامکی باشه

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
برای دریافت پیامک باید شناسه قبض را در ساختار «شناسه قبض * ۱» به شماره 10001522 پیامک کنید.
ممنون از همراهی شما.

مهدی جودکی

سلام خسته نباشید قبض اب پیامکی باشه

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی وقت بخیر
برای دریافت قبض آب به‌صورت پیامک، باید کد اشتراک 8 رقمی ثبت‌شده در قبوض کاغذی آب را به سرشماره 30004122 پیامک کنید. پس از تایید این شماره، قبض آب هر دوره برای شما پیامک خواهد شد.
سبز و برقرار باشید.

بتول افشاری فراهانی

با عرض سلام وخدا قوت قبض اب به صورت پیامکی برای اینجانب بهتر است ممنون وسپاس

زارعی

خدا اجرتون بده کاره مردمو اسان کردین ولی هزینه پرداخت قبضا بالا هستش چرا

پشتیبانی قبضینو

سلام جناب زارعی وقت بخیر
ممنون از لطف شما. تمامی هزینه‌های مربوط به استعلام سرویس‌ها از طریق سرویس مبدا تعیین شده و قبضینو هیچ دخالتی در تعیین آنها ندارد.
پایدار باشید.

قربانعلی حیدری

با سلام بسیار کار عالی هست

قربانعلی حیدری

حذ قبض کاغذ بسیار کار عالی هست

قربانعلی حیدری

با سلام از اسراف جلو گیری می کند کمک به دولت است

ابوالقاسم خداشناس

از زحمات همه عزیزان تشکر میکنم شاد باشند

حمیدرضا ترابی

سلام خیلی خوبه ممنون

حمیدمرادکرمی قلعه گلینه

سلام آنطوری پرداختش آسان تر از کاغذها هم صرفه جویی میشه

احمد نقی پور

با سلام..خیلی هم عالی….با تشکر

نورالله تیموری

خوب

ناصر رسولی مجد

بسیار خوب میباشد

فرشته علامی

بهتره

اعظم شاه صنمی

حذف فیش کاغذی

مهدی اگاه

خوب

اسماعیل سجادی

خوب

هادی طالبلو

اینجوری خیلی بهتره وپرداختش هم راحتره

ولی الله نایینی

سلام خسته نباشید

جمشیدمنتظری

کار خوبیه ممنونم

هاشم رحیمی ریسن

بسیار عالی

عباسعلی فضلی

سلام اینجوری خیلی بهتره پرداختش هم آسانتره مرسی ازطرح خوبی دارین اجرا

مهدی زرافشان

کار خوبیه

محمد شهرجردی

سلام ممنونم از زحمات دولت الکترونیک

عزت اله دهقانی

با تشکر،از اقدام شما که هم باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ می شود وهم کمک به پاکیزگی محیط زیست.

عزت اله دهقانی

با تشکر،با این عمل هم صرفه جویی‌ در مصرف کاغذ وهم در پاکیزگی محیط زیست موئثر

علیرضا آمین پروین

سلام بسیارعالی هستش کمک به دولت وراحت واسان پرداخت قبض میباشد

اسما عیل عبدی

خیلی عالیه کار خوبی انجام دادین ممنون ازشما

حسىين محسنى

كار خوبى و بمقع قبضها پرداخت میشود

عیسی صیادی

پیامک قبض پاک شده

احمد رضایی

سلام و خسته نباشید .به علت حضور نداشتن ما در منزل اکثر اوقات و دستیابی به قبض کاغذی مشکل میباشد.

امید خورند

سلام اینجوری خیلی بهتره پرداختش هم اسانتره مرسی از طرح خوبی که دارین اجرا می کنین

محمود سایمی

خیلی عالی

مهدی طاهری

سلام بسیار کار خوبی است

محسن نوروزی

کاربسیارخوبی است هم برای اداره آب وفاضلاب هم برای مردم

بهرام

بسیارکار خوبیه هم به راحتی پرداختی دردید مشترکه هم هزینه جاری شرکت پایین میاید

بهزاد آرمین

سلام حذف قبض کاغذی بسیار ایده خوبیست در بیشتر مواضع صرفه جویی می‌شود در کل کار خوبیه.

علی اکبر عباسی

بسیار عالیست از حزینه های کاغذی فارغ میشوید.

محمود حسنی

کار خوبی است

علی عباسی نژاد

سلام نیاز به شلوغی صف ب بانک نیس

علی شمس

کار خوبی هست احتمال اشتباه خیلی کم می شود

سید رضی اله هاشمی

سلام کار خوبی است وبه موقع فبض پرداخت میشود

جعفر نائینی

کار خوبیه صرف جویی در همه ی زمینه ها اززمان صدور قبض تا زمان پرداخت

ثبت دیدگاه