قبضینو

مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است؟

مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است؟

چند سالی است که ثبت نام پیش فروش خودرو اینترنتی با قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌اش مانند شرط عدم داشتن پلاک فعال آغاز شده است؛ به همین دلیل، پرسش‌های فراوانی در مورد زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو پس از فروش برای متقاضیان ایجاد شده است….

چند سالی است که فرآیند ثبت نام خودرو اینترنتی به صورت پیش‌فروش با قیمت کارخانه آغاز شده است. این فرآیند قوانین و مقررات متعددی دارد که متقاضیان را سردرگم کرده است. یک نمونه از این قوانین و مقررات که سفت و سخت اجرا می‌شود، پلاک فعال است. اگر شخصی پلاک فعال به نام خودش داشته باشد، امکان ثبت نام خودرو اینترنتی به صورت پیش‌فروش با قیمت کارخانه را ندارد. در نتیجه، پرسش‌های متعددی برای متقاضیان مبنی بر زمان غیر فعال شدن پلاک پیش آمده است. قبضینو پاسخ پرسش‌ها را داده است تا شما را از سردرگمی‌های قوانین و مقررات ثبت نام خودرو اینترنتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو رها سازد.

غیر فعال شدن پلاک چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

غیر فعال شدن پلاک به معنای سلب مالکیت آن از شخص است. زمانی که شما پلاکی را غیر فعال می‌کنید آن پلاک از مالکیت شما خارج می‌شود و زمانی که پلاک فعالی دارید به این معنا است که مالکیت آن پلاک به نام شما ثبت شده است. بنابراین قبل از هر چیزی بهتر است یک نگاه کلی به موقعیت‌هایی داشته باشیم که غیر فعال شدن پلاک برای شما ضروری است.

  • زمان ثبت نام قرعه کشی یا پیش فروش خودرو

یکی از مهم‌ترین شروط ثبت نام در طرح‌های مختلف فروش خودرو، نداشتن پلاک فعال است. این شرط چنان اهمیتی دارد که در صورت ثبت نام و داشتن پلاک فعال، ثبت نام شما به کلی لغو خواهد شد.

  • زمان فروش وکالتی خودرو

زمانی که شما خودروی خود را به صورت وکالتی به فروش می‌رسانید غیر فعال شدن پلاک، اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ چرا که در صورت فعال بودن پلاک به نام شما و نصب بودن آن روی خودرو، هرگونه جرم و تخلفی به نام شما ثبت شده و کلیه مسئولیت‌های حقوقی و قانونی آن با شخص شما خواهد بود.

زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو

سرهنگ علی محمدی، ریاست مرکز تعویض پلاک پلیس راهور، در نشست خبری با خبرگزاری تسنیم گفت که زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو بلافاصله پس از تعویض پلاک در همان مرکز است. در حقیقت، هنگامی که مراحل تعویض پلاک طی می‌شود، پلاک فعال به پلاک غیرفعال تبدیل می‌شود؛ سپس، پلاک غیرفعال شده به انبار پلاک‌ها منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که پلاک غیرفعال شده تا ۱ سال در انبار پلاک‌ها برای مالک پیشین حفظ و نگهداری می‌شود.

همین حالا از وضعیت پلاک فعال خود باخبر شوید!

زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو برای ثبت نام خودرو اینترنتی

چرا در برخی موارد پس از فروش خودرو پلاک غیرفعال نمی‌شود؟

به نقل از سرهنگ علی محمدی علت اساسی غیر فعال نشدن پلاک خودرو پس از فروش خودرو این است که تعویض پلاک انجام نشده است! شاید تعجب کنید؛ اما، اگر روش‌های تعویض پلاک خودرو را بدانید، متوجه این موضوع می‌شوید.

در حقیقت، تعویض پلاک خودرو دو روش دارد: اول اینکه فروشنده همراه با خریدار به تعویض پلاک مراجعه کند و دوم اینکه فروشنده همراه با خریدار به تعویض پلاک مراجعه نکند؛ بلکه، تنها وکالت تعویض پلاک را به خریدار دهد تا خودش کارهای تعویض پلاک را انجام دهد.

هنگامی که فروشنده از روش دوم برای تعویض پلاک استفاده کند، امکان غیر فعال نشدن پلاک خودرو پس از فروش خودرو به دست خریدار وجود دارد. این موضوع مشکلات متعددی را برای فروشنده ایجاد می‌کند که تبعاتی را برای او به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: تعویض پلاک خودرو و مراحل فروش خودرو به چه صورت است؟

مهم‌ترین مشکل غیر فعال نشدن پلاک خودرو پس از فروش این است که تخلفات خریدار به پای فروشنده است؛ چون، خریدار با پلاک فروشنده تردد می‌کند. در ضمن، این غیر فعال نشدن پلاک خودرو پس از فروش در زمان ثبت نام خودرو اینترنتی به صورت پیش‌فروش با قیمت کارخانه مشکل ایجاد می‌کند؛ چون، یک شرط اساسی برای ثبت نام آنها این است که افراد پلاک فعال نداشته باشند. در نتیجه، پیگیری این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما، چگونه؟

به نقل از سرهنگ علی محمدی زمانی که خریدار نسبت به تعویض پلاک وکالتی اقدام نمی‌کند، باید از طریق شکایت به شورای حل اختلاف برای غیر فعال شدن پلاک خودرو اقدام کرد. اکنون، پرسش اینجاست که چطور باید متوجه وضعیت پلاک خودرو شوید؟ در ادامه، یکی از آسان‌ترین روش‌های استعلام پلاک فعال را به شما معرفی خواهیم کرد.

نکته: علت اساسی غیر فعال نشدن پلاک خودرو پس از فروش خودرو این است که تعویض پلاک به درستی انجام نشده است!

تعویض پلاک وکالتی

سوالات متداول

چگونه استعلام وضعیت پلاک خودرو را برای ثبت نام خودرو اینترنتی انجام دهیم؟

شما می‌توانید از سامانه‌ جامع قبضینو برای استعلام پلاک فعال خودرو و اطلاع از وضعیت پلاک‌های خود استفاده کنید. جزئیاتی مانند زمان فک پلاک، مکان فک پلاک و شماره پلاک فک شده را بر اساس به‌روزترین اطلاعات مشاهده کنید. در ضمن، نتیجه‌ی استعلام شما در بخش سوابق پروفایل کاربری ذخیره می‌شود بنابراین هر زمان که نیاز داشته باشید می‌توانید بدون هزینه به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

چه مدت طول می‌کشد تا پلاک غیر فعال شود؟

بلافاصله بعد از تعویض پلاک در مرکز مربوطه، پلاک غیر فعال می‌شود. پلاک‌های غیر فعال به انبار پلیس راهور منتقل می‌شود و تا یک سال نگهداری می‌شود.

آیا پس از غیر فعال کردن پلاک می‌توانم برای ثبت نام خودرو اقدام کنم؟

بله؛ بعد از غیر فعال کردن پلاک خودرو می‌توانید در سامانه یکپارچه برای خرید خودرو ثبت نام کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم بعد از غیر فعال کردن پلاک،‌ استعلام پلاک فعال را انجام دهید تا مطمئن شوید پلاکی به نام شما ثبت نشده است.

ماشینم را وکالتی فروخته‌ام اما هنوز تعویض پلاک انجام نشده است، چگونه پیگیری کنم؟

اگر شما هم از روش تعویض پلاک وکالتی استفاده کرده‌اید و هنوز پلاک به نام شما است، بهتر است اول به خریدار اطلاع دهید تا سریع‌تر مراحل فک پلاک را انجام دهد. اگر همچنان تعویض پلاک انجام نشد می‌توانید به مراجع قانونی مراجعه کنید و از خریدار شکایت کنید.

جمع‌بندی

از آنجایی که یکی از شرایط ثبت نام در طرح‌های خرید یا قرعه‌کشی خودرو نداشتن پلاک فعال است، بسیاری از افراد به دنبال غیر فعال کردن پلاک‌های فعال خود هستند. در این مقاله از وبلاگ قبضینو سعی کردیم مدت زمان لازم برای غیر فعال شدن پلاک را بررسی و راهکاری پیگیری غیر فعال نشدن آن را نیز معرفی کنیم. آیا شما نیز تا به‌حال برای ثبت نام اینترنتی خودرو با مشکل غیر فعال نشدن پلاک خودرو رو‌به‌رو شده‌اید؟ شما چه راهکاری برای حل این مشکل داشته‌اید؟

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
بیگی

سلام ماشینمو فروختم و خریدار برای تعویض پلاک رفته تعویض پلاک کرج قزلحصار ، آیا من برای دریافت پلاکم باید حتما برم همون تعویض پلاک یا میتونم برم جای دیگه مثلا اتحاد؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
برای دریافت پلاک خودرو پس از فروش و تعویض پلاک، باید به همان مرکزی که تعویض پلاک در آن انجام شده است مراجعه کنید. اگر تعویض پلاک در قزلحصار کرج انجام شده باشد، شما باید به همان مرکز مراجعه کنید تا بتوانید پلاک جدید خود را دریافت کنید.
پاینده باشید.

حمزه حسینی

سلام یه ماشین خریدم میشه الان مالیات نقل و انتقال پلاک روپرداخت کنم یک ماهه دیگه براتعویض پلاک اقدام کنم یانه

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیاز به گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به تاریخ روز دارید؛ پس درصورتی‌که می‌خواهید یک ماه دیگر تعویض پلاک خودروی خود را انجام دهید، بهتر است همان موقع و از طریق سرویس پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو قبضینو، اقدام به تسویه مالیات ماشین خود کنید.
برقرار باشید.

میثم جمیلی

سلام وقتتون بخیرببخشید من ماشینمو فروختم حالا سال ازش نمیگذره میتونم تخفیف های بیمه اش رو به پلاک ماشین برادرم منتقل کنم؟؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
بله شما می‌توانید بعد از استعلام سند خودرو امتیازات مدنظر را منتقل کنید.
مانا باشید.

هیمن

من ماشینمو فروختم فک پلاک شده وکالت داده م بهودم به خریدار اما هنوز عوارض تهران من پابرجاس روی سایت چکار کنم مگه موقع تعویض پلاک نباید تمامی بدهی ها تسویه شود ؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
پرداخت عوارض طرح ترافیک الزامی است اما پرداخت نکردن آن مانعی در زمان فروش خودرو نخواهد بود، فقط این عوارض در کدملی شما ثبت خواهد شد و تا تسویه کامل باقی خواهد ماند.
سربلند باشید.

درویشی

سلام من سال ۹۳ ماشینم چپ کرد به عنوان تصادفی فروختم ولی پلاک بنام من مونده خبری از خریدار ندارم باید چکار کنم که پلاک غیر فعال بشه یه راهی خاستم بدونم که برم سراغش

پشتیبانی قبضینو

سلام و درود
برای پیگیری این موضوع لطفا با مدارک شناسایی و مدارک فروش خودرو به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کرده و درخواست پیگیری خود را ثبت کنید.
پیروز باشید.

محمدرضا بنی اسدی

سلام من دو ماه پیش پلاکی که به نامم بوده رو فک کردم،امروز نگاه کردم وضعیتش توی قبضینو فعال هست ولی نوشته که در تاریخ۱۶ اسفند فک شده.گیج شدم.باید به کجا مراجعه کنم ؟سپاس از لطف شما

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
مشکلی نیست و این فعال بودن پلاک به‌دلیل موجود بودن آن در انبار تعویض پلاک است. درصورتی که بخواهید پلاک قبلی خود را بر روی ماشین جدید خود نصب کنید تا یک سال فرصت دارید که این کار را انجام دهید.
مانا باشید.

علی محمدی

سلام من 4ماهه وانت نیسان خریدم تعویض پلاک کردم از ایران خودرو ثبت نام کردم تابستان برنده شدم حواله من حذف میشه ممنون؟

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
اگر تاریخ دریافت حواله که در سایت ایرانخودرو ثبت شده است تمام نشود، حواله‌تان حذف نخواهد شد.
موفق باشید.

علی

سلام من ۱۵ سال پیش ماشینی فروختم اما هنوز پلاک به نام من هست باید چکار کنم اصلا به فروشنده دسترسی ندارم

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کرده و با ارائه مدارک فروش خودرو شکایت خود را ثبت کنید.
سپاس از شما

صادق ش

سلاموقتی پلاک توسط خریدار فک می‌شود.چند روز بعد برای نصب روی ماشین جدید اقدام کنیم، آیا باز هم مدارک قولنامه و سند و فیش آب و برق میخوان برای احراز ؟؟؟یا پلاک قبلی خودم رو می‌چسبانند رو ماشین جدید؟؟؟؟؟

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما
این مدارک برای ثبت سند جدید بوده و ارتباطی به پلاک ندارد؛ بنابراین ارائه همه این مدارک هنگام مالکیت ماشین جدید الزامی است.
پاینده باشید و سبز

رضا

سلام من سال ۹۰ ماشینی فروختم تا الان از خریدار هیچ خبری نداشتم چند ماه پیش رفتم توقیف پلاک زدم تا سه روز پیش پیام اومده برام خودرو به پارکینگ منتقل شده الان میخام پلاک غیر فعال بشه چکار باید انجام بدم

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
لطفا با مدارک شناسایی و مدارک ماشین به دفتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کرده مراحل فک پلاک در پارکینگ را از طریق کارشناس پیگیری کنید.
مانا باشید.

محمد

سلام الان پلاک جدید گرفتم روی ماشینم میخوام پلاک قبلیم رو که کمتر از یک سال هست فک شده بزنم روی ماشینم، برای نوبت گرفتن باید کدام گزینه رو انتخاب کنم؟؟ نقل و انتقال؟ یا….؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
برای گرفتن نوبت تعویض پلاک باید به سامانه تعویض پلاک مراجعه کنید و بعد از مراجعه حضوری درخواست کنید که پلاک قبلی را برای تعویض ارائه کنند.
سبزو سربلند باشید.

قدس

چجوری پلاک غیرفعال خودم رو جایگزین پلاک فعلی و فعال خودم بکنم؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
با مراجعه به مراکز تعویض پلاک می‌توانید درخواست دهید که پلاک قبلی را به ‌عنوان پلاک جدید روی خودرو نصب کنند. البته حداکثر زمان نگهداری پلاک فک شده در انبار تعویض پلاک یک سال است اگر بیشتر از این مدت گذشته باشد امکان دسترسی به پلاک قبلی برای شما وجود ندارد.
پاینده باشید.

سمیه عبدالهی

ببخشید سال ۱۴۰۰ ماشین از ایران خودرو گرفتم به صورت قرعه کشی و اردیبهشت ۱۴۰۱ فروختم الان میتونم بازم ثبت نام کنم ؟

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
از شرایط ثبت‌نام خودور نداشتن مالکیت ماشین و پلاک انتظامی فعال برای فرد ثبت‌نام‌کننده است، اگر خودرو فروخته شده و ماشینی به نام خود ندارید و همزمان در قرعه کشی دیگری برای خرید ماشین ثبت‌نام نکرده‌اید، می‌توانید از این طرح استفاده کنید.
مانا باشید.

مهدی

سلام ،ببخشید یه سوال داشتم راسته که پلاک های قبلی خلافی داشته باشن پلاک جدید صادر نمیشه، چون من دو ساله ماشینمو فروختم خریدار تعویض پلاک نکرده، شکایت کردم درخواست فک پلاک دادم اما پلاکو فک نکردن الان برای ماشین جدید ثبت نام کردم تا خلافی اون ماشین صفر نشه برام پلاک صادر نمیشه؟!

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
خیر این موضوع ارتباطی به خرید ماشین جدید ندارد اما شما باید مسئله فک پلاک را پیگیری کنید تا سریع‌تر رفع شود، چون انجام هرگونه تخلف با این پلاک به نام شما ثبت می‌شود.
مانا باشید.

محمد

سلام من از ایران خوردو سه سال قبل ماشین به اسمم در اومد الان همون سال اول پلاکم غیر فعال شده ایا میتوانم دوباره ثبت نام انجام بدم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
درصورتی‌که پلاک فعالی به‌نام شما ثبت‌نشده باشد می‌توانید ثبت‌نام کنید.
سبز و سربلند باشید.

منصور امینس

سلام من خودروی تیگو8پرو با تحویل سه ماه برنده شدم پول واریز نداشتم بعد از 3ماه آیا پلاک به اسم من هنوز هست یانه

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
خیر؛ درصورتی که هزینه‌ای پرداخت نکرده و خودرو را دریافت نکرده باشید،‌ پلاک به‌نام شما نخواهد بود.
پاینده و برقرار باشید.

رامین اخوان

اکر خریدار تا پایان تاریخ وکالت فک پلاک را انجام ندهد به کجا باید شکایت کنیم برای توقیف خودرو و چقدر زمان میبرد؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
باید با مدارک لازم به یکی از دفاتر خدمات قضایی دولت مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت کنید. زمان رسیدگی به پرونده به تعداد کارشناسان و تعداد شکایت‌ّای موجود در آن مراکز بستگی دارد.
موفق و سربلند باشید.

سیدپوریاحسینی

سلام وقت بخیرماشینمو فروختم و میخوام فک پلاک کنمدوباره ماشین گرفتم.چند روز بعد میتونم دوباره پلاکمو از تعویض پلاک بگیرم؟

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما
اگر مظورتان این است که دوباره بتوانید پلاک قبلی خود را دریافت کنید باید گفت که پلاک فک شده تا یک سال در انبار مرکز تعویض پلاک نگهداری می‌شود و شما می‌توانید به محض فک پلاک درخواست خود را برای استفاده از پلاک قبلی خود اعلام کنید. درصورتی که موضوع دیگری مدنظر دارید لطفا توضیحات بیشتری بدهید تا بتوانیم شما را بهتر راهنمایی کنیم.
سبز و شاد باشید.

حسن

سلام ماشینم را فروختم خریدار در وکالت نامه زمان تعویض پلاک را ۳ ماه ثبت کرده آیا راهی هست برای پیگیری که خریدار موظف به تعویض پلاک زودتر از موعد مقرر بشه

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی
متاسفانه با وکالت قانونی و زمانی که تعیین شده، امکان انجام مراحل تعویض پلاک قبل از موعد مقرر وجود ندارد.
برقرار و سبز باشید.

حمیدرضا مبینی کشه

سلام پلاک من در سال ۸۵ غیر فعال شده چطوری میشه همون پلاک رو بگیرم

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما دوست گرامی
استفاده مجدد از پلاک فک‌شده، تنها تا حداکثر یک‌سال پس از تعویض پلاک امکان‌پذیر است و بعد از آن دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد.
برقرار باشید و سبز.

میثم نوری

سلام،بنده یک پلاک داشتم که در سال ۹۳ غیرفعال شد و پلاک دیگه ای به نامم ثبت نیست آیا امکانش هست که همون پلاک را مجددا دریافت کنم و روی خودروی ثبت نامی سایپا که دو ماه دیگه تحویل میگیرم نصب کنم؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
متاسفانه این امکان وجود ندارد، پلاک های فک‌شده تا یک‌سال در انبار راهنمایی و رانندگی نگهداری می‌شوند و پس از آن، امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود ندارد.
سبز و برقرار باشید.

مختار دانشمند

با سلام خدمت کارشناس محترمحدود ده سال است که پدرم یک ماشین را فروخته و وکالت تعویض پلاک داده ولی خریدار از این شهر رفته و هنوز تعویض پلاک نکرده حتی چند بار هم شکایت کردیم و ماشین را توقیف کردند و تو پارکینگ انداختن ولی نمی دانم دوباره چطور از پارکینگ درآورده اند لطفاً یک راهی به ما بگویید تا ما پلاک خودمون را غیرفعال کنیم

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی وقت بخیر
احتمالا علت ترخیص مجدد ماشین از پارکینگ داشتن وکالت‌نامه باشد. برای پیگیری دقیق‌تر باید به یکی از دفاتر پلیس + 10 و یا مراکز پلیس راهور مراجعه کنید و با ارائه اصل و کپی مدارک شناسایی مالک و مدارک فروش ماشین شکایت خود را ثبت کنید.
پایدار باشید.

پدرام همتی

سلام و درود ماشین سال ۹۷ فروختم تو سایت قبضینو نوشته از همون تاریخ غیر فعال مشکلی نداره خیالم راحت باشه؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به‌خیر
بله دوست عزیز. نتیجه تمامی استعلام‌ها در قبضینو معتبر است و تفاوتی با استعلام مستقیم از سرویس مبدا ندارد.
شاد و پیروز باشید.

رضا

سلام بیش از یکسال پلاک فک شده ولی هنوز توسیستم یارانه و هرجای دیگه میزنه پلاک فعال چگونه بعد یکسال غیرفعال کنیم ک بنامم نباشه

رضازارعی

متاسفانه بعدازیکسال پلاکی که که فک شده هنوز در سیستم پلیس من و یارانه من هست و نمیدانیم چگونه حذف کنیم گفتند نهایت یکسال ولی هنوز میزنه شما پلاک بنام است

پشتیبانی قبضینو

سلام جناب زارعی
برای پیگیری این موضوع لطفا به مرکز فک پلاکی که مراجعه کرده بودید بروید و این مسئله را به صورت حضوری پیگیری کنید.
پایدار و مانا باشید.

ثبت دیدگاه