قبضینو

گواهینامه یک روزه موتور سیکلت را چگونه دریافت کنیم؟

یک روزه گواهینامه موتور بگیر!

بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از موتورسواران بدون داشتن گواهی‌نامه، در سطح شهر تردد دارند. شلوغی راه‌ها باعث شده تا اغلب افراد برای رسیدن به مقصد نهایی از موتورسیکلت استفاده کنند. به همین دلیل مقصر اصلی نیمی از تصادفات جاده‌ای موتورسواران هستند. سردار سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه دریافت گواهینامه برای موتورسیکلت هم مانند خودرو اجباری است. به این موضوع اشاره کرد که از سال پیش، طرح صدور گواهینامه آسان (گواهینامه یک‌روزه) مطرح شده بود و اکنون به صورت آزمایشی در استان سمنان و تبریز به اجرا درآمده تا مشکلات احتمالی برطرف شود. در همین راستا قصد داریم در مورد شرایط و نحوه دریافت گواهینامه یک‌ روزه موتور سیکلت صحبت کنیم تا زمان دریافت گواهینامه با چالش کمتری روبه‌رو شوید….

بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از موتورسواران بدون داشتن گواهینامه، در سطح شهر تردد دارند. شلوغی راه‌ها باعث شده تا اغلب افراد برای رسیدن به مقصد نهایی از موتورسیکلت استفاده کنند. سردار سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه دریافت گواهینامه برای موتورسیکلت هم مانند خودرو اجباری است. به این موضوع اشاره کرد که از سال پیش، طرح صدور گواهینامه آسان (گواهینامه یک‌روزه) مطرح شده بود و اکنون به صورت آزمایشی در استان سمنان و تبریز به اجرا درآمده تا مشکلات احتمالی برطرف شود. در همین راستا قصد داریم در وبلاگ قبضینو در مورد شرایط و نحوه دریافت گواهینامه یک‌ روزه موتور سیکلت صحبت کنیم تا زمان دریافت آن با چالش کمتری روبه‌رو شوید.

دریافت گواهینامه یک‌ روزه موتور به چه معناست؟

اخذ گواهینامه یک‌روزه موتور به این معنا است که کلیه موتورسواران می‌توانند گواهینامه خود را بدون شرکت در آزمون آیین‌نامه، گذراندن ۱۲ جلسه عملی و در کمتر از ۲۴ ساعت دریافت کنند. هدف از اجرای این طرح به جز کاهش هزینه‌های صدور گواهینامه و عدم شرکت در آیین‌نامه، تشویق موتورسوارانی است که گواهینامه ندارند. با اجرا شدن این طرح می‌توان از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی بسیاری جلوگیری کرد. پلیس راهور در طی گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها به این اشاره کرد که تصمیم بر این است که تا دو سال آینده طرح دریافت گواهینامه آسان با همکاری مراکز معاینه پزشکی در کل کشور به خصوص تهران به اجرا درآید تا موتورسواران بتوانند گواهینامه خود را به آسانی دریافت کنند. 

چه کسانی مشمول دریافت گواهینامه یک روزه موتورسیکلت هستند؟

تنها کسانی می‌توانند برای دریافت گواهینامه یک روزه موتورسیکلت اقدام کنند که تمام شرایط زیر در موردشان صدق کند. 

  • موتورسیکلت به نام خود داشته باشند؛
  • وقت کافی برای شرکت در آزمون‌های عملی را نداشته باشند؛
  • اطلاعات کافی در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی درج‌شده در آیین‌نامه را داشته باشند.

گذر از آزمون آیین‌نامه موتور با داشتن شرایط دریافت گواهینامه یک روزه

بنا به گزارش دیجیاتو، از این پس با اجرای قطعی طرح دریافت گواهینامه یک‌ روزه موتور، تنها کسانی اجازه تردد در سطح شهر را دارند که گواهینامه رانندگی داشته باشند. شرایط دریافت گواهینامه یک‌روزه موتورسیکلت همانند سایر گواهینامه‌های رانندگی است.

بیشتر بخوانید: انواع گواهینامه رانندگی و دریافت گواهینامه ویژه رانندگان جدید

شرایط دریافت گواهینامه یک‌روزه
حداقل سن ۱۸ سال تمام مراجعه به پزشک برای انجام آزمایش خون و معاینه چشم
ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی داشتن موتورسیکلت دارای پلاک به نام و معتبر
شرکت در آزمون عملی و قبولی در آن پرداخت هزینه صدور گواهینامه یک‌روزه
امضای تعهد و منشور اخلاقی (مانند درست رانندگی کردن و استفاده از کلاه کاست) درج و احراز آدرس پستی در سیستم‌ مکان آزمون

چطور گواهینامه یک روزه موتور را دریافت کنیم؟

پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از تردد رانندگان بدون گواهینامه رانندگی و افزایش امنیت جانی و مالی موتورسواران، امکان دریافت گواهینامه یک‌ روزه موتور را در سال ۱۴۰۱ در برخی از شهرک‌های آزمایش وابسته به پلیس راهنمایی و رانندگان مناطق تهران اجرا کرده بود. کلیه موتورسواران برای اخذ گواهینامه باید به شهرک آزمایش (آموزشگاه موتور) مراجعه می‌کردند. بعد از قبولی در آزمون عملی و پرداخت هزینه دریافت گواهینامه بدون آزمون، می‌توانستند در مدت زمان کوتاهی گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنند.

تصمیم جدید دولت در خصوص صدور گواهینامه یک‌روزه (مرداد ۱۴۰۲)

چند وقت پیش رئیس پلیس راهور در جهت تکمیل صحبت‌های خود در خصوص صدور گواهینامه یک‌روزه به این اشاره کرده‌ که کلیه موتورسواران پیش از مراجعه به آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی باید ۳ مرحله زیر را انجام دهند؛ چراکه استقبال زیادی از این طرح شده و با رزرو نوبت می‌توانند در وقت مشخص به آموزشگاه‌ها مراجعه کنند و مراحل لازم را برای دریافت گواهینامه آسان موتور انجام دهند. 

  • در ابتدا برای رزرو نوبت باید در آموزشگاه اینترنتی ایرانیان به نشانی iranianmotorco.ir ثبت‌نام کنید. 
  • بعد از انجام تمام مراحل ثبت‌نام نیاز است نوبت اینترنتی مراجعه به آموزشگاه را دریافت کنید.
  • منشور اخلاقی رانندگان قانون‌مدار را امضا کنید تا بتوانید برای انجام مراحل به آموزشگاه‌ها مراجعه کنید.
  • سپس معاینه پزشکی و وضعیت آموزشی کلیه موتورسواران مورد بررسی قرار داده می‌شود.
  • در صورت تایید، آزمون آیین‌نامه از شما گرفته می‌شود.
  • سپس باید در امتحان عملی شرکت کنید.
  • اگر در آزمون قبول شوید، پیامک صدور گواهینامه برایتان ارسال می‌شود. 
  • سپس نیاز است از خدمت استعلام وضعیت گواهینامه برای مشاهده آخرین وضعیت آن استفاده کنید.

 چگونه گواهینامه یک‌روزه موتور را بگیریم؟

هزینه صدور گواهینامه یک‌روزه چقدر است؟

هزینه صدور گواهینامه یک‌روزه موتور ۳۲۰ هزار تومان است. این کاهش هزینه ۶۰ درصدی در مقایسه با شرکت در کلاس‌های آیین‌نامه و آزمون کتبی باعث شده تا افراد بیشتری تمایل داشته باشند به جای انجام روند طولانی و پرداخت هزینه زیاد آموزشگاه‌های رانندگی بابت صدور گواهینامه، نسبت به دریافت یک‌روزه گواهینامه موتور اقدام کنند. شما می‌توانید با این کار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و در مدت کوتاه‌تر گواهینامه دریافت کنید. 

چه مدت زمان طول می‌کشد تا مراحل صدور گواهینامه یک روزه سپری شود؟

به نقل از سردار هادیان‌فر، علت اصلی صدور گواهینامه یک‌روزه، کاهش مدت زمان حضور در آموزشگاه‌ها و دریافت گواهینامه در سریع‌ترین زمان ممکن است. در واقع کلیه افرادی که با قوانین آیین‌نامه آشنایی دارند، می‌توانند گواهینامه خود را در همان روز مراجعه به آموزشگاه‌ها دریافت کنند. در واقع گواهینامه پیش از غروب آفتاب روز آزمون برایشان صادر می‌شود.

نکته: شرایط گواهینامه تجمیعی در خصوص گواهینامه یک‌روزه موتورسیکلت نیز صادق است. اگر به جز موتورسیکلت، وسیله‌نقلیه دیگری دارید، باید بدانید که بعد از دریافت گواهینامه یک‌روزه، تمام گواهینامه‌های شما به صورت کلی در یک گواهینامه قرار داده می‌شوند و نیاز نیست در حین رانندگی چندین گواهی‌نامه‌ همراه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تمدید گواهینامه رانندگی؛ تجربه یک رانندگی بدون جریمه

آیا طرح دریافت گواهینامه یک‌ روزه موتور به مرحله اجرا رسیده است؟

بله؛ این طرح به صورت موقت در برخی از مناطق تهران در حال اجرا است. اصلی‌ترین علت عدم اجرای طرح دریافت گواهینامه یک‌ روزه در شهرستان‌ها، عدم هماهنگی و همراهی شهرداری و بخش‌های خصوصی هم‌چون آموزشگاه‌های رانندگی است. با رفع این مشکلات می‌توان انتظار داشت که این طرح در نیمه اول سال جاری در سراسر کشور به اجرا درآید.

آیا برای دریافت گواهینامه موتور بدون آزمون باید مالک موتورسیکلت باشیم؟

سوالات متداول دریافت گواهینامه یک روزه موتور

گواهینامه یک‌روزه موتورسیکلت را از کجا بگیریم؟

طبق صحبت‌های رئیس پلیس راهور تا چند وقت پیش امکان دریافت گواهینامه یک‌روزه، تنها در برخی از شهرک‌های آزمایش تهران مانند مرزداران، بوستان آزمایش و کنارگذر شیخ فضل‌الله وجود داشت؛ اما براساس آخرین اخبار منتشر‌شده در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲، شما می‌توانید برای دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور به آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی تبریز و سمنان مراجعه کنید. برای اطلاع از نام مراکز به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و آدرس دقیق محل‌های اجرای آزمون یک روزه موتور سیکلت را جویا شوید.

در صورت رد شدن، امکان شرکت دوباره در آزمون صدور گواهینامه بدون آزمون وجود دارد؟

حداکثر ۲ بار فرصت دارید تا نمره قبولی در آزمون عملی را کسب کنید. بعد از آن، در صورت رد شدن باید تمام مراحل دریافت گواهینامه را از ابتدا انجام دهید. چراکه بنا به نظر افسر راهنمایی شما تبحر لازم برای شرکت در آزمون عملی و دریافت گواهینامه را ندارید.

پیگیری وضعیت گواهینامه پس از قبولی در آزمون

پس از قبولی در آزمون رانندگی و انجام مراحل ثبت‌نام، برای مشاهده وضعیت گواهینامه می‌توانید از روش‌های آنلاین مانند قبضینو استفاده کنید. سامانه قبضینو این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن، به‌روزترین وضعیت صدور و ارسال گواهینامه خود را پیگیری کنید و از تمامی مراحل آن باخبر شوید. برای این کار کافیست به سایت یا اپلیکیشن قبضینو مراجعه کنید و مراحل زیر را طی کنید:

  • خدمت پیگیری گواهینامه را از بین خدمات خودرو و موتور انتخاب کنید.
  • کد ملی و شماره موبایل خود را وارد و گزینه استعلام وضعیت گواهینامه را انتخاب کنید.
  • حالا می‌توانید جزئیات وضعیت گواهینامه خود را مشاهده کنید.

پیگیری وضعیت گواهینامه پس از قبولی در آزمون

نتیجه‌گیری

حضور در آموزشگاه‌های رانندگی و گذراندن کلاس‌های آموزشی و عملی صدور گواهینامه هزینه‌بر است و مبلغ آن حدود ۷۰۰ هزار تومان است. با اجرا شدن طرح دریافت گواهینامه یک روزه می‌توان انتظار داشت روند دریافت و صدور گواهینامه با سرعت بالاتری انجام شود. به نظر می‌رسد این طرح در نوروز ۱۴۰۳ در کل کشور به اجرا درآید و کلیه موتورسواران آشنا به قوانین راهنمایی و رانندگی بتوانند گواهینامه یک‌روزه دریافت کنند. اگر تجربه دریافت گواهینامه موتور بدون آزمون را داشتید، حتما نظرات خود را با وبلاگ قبضینو در میان بگذارید. آیا تمام مراحل به صورت کامل اجرا شده است یا در هنگام انجام کار با چالش خاصی روبه‌رو شده بودید؟

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
احمدی

آقا ما که برای آزمون آیین نامه به شهرک آزمایش خواهیم رفت امتحان عملی موتور هم بعد از آن در همان جا از ما گرفته خواهد شد؟

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
بله؛ آزمون‌های گواهینامه موتورسیکلت هردو در یک روز انجام شده و قبولی یا رد در آزمون‌ها هم در همان روز مشخص می‌شود.
موفق و پیروز باشید.

نوروزباجلان

خیلی خیلی کمک بزرگی است برای مشکل گواهینامه موتور که این مشکل دعا خیر پشت سرتان می‌باشد با سپاس فراوان

زهره

خانما هم میتونن گواهینامه موتور بگیرن؟

سارا واعظی

سلام دوست عزیز؛ متاسفانه در حال حاضر امکان دریافت گواهینامه برای بانوان وجود نداره. امیدواریم به‌زودی این امکان برای همگی ما فراهم بشه و خانم‌های کشورمون هم بتونن برای دریافت گواهینامه در آزمون رانندگی شرکت کنن.

صبا عبادی

خانم‌ها هم می‌تونن گواهینامه موتور بگیرن؟

سارا واعظی

سلام خانم عبادی عزیز؛ متاسفانه در حال حاضر امکان دریافت گواهینامه برای بانوان وجود نداره. امیدواریم به‌زودی این امکان برای همگی ما فراهم بشه.

پارسا رجبی

سلام، آموزشگاه ثبت‌نام کردم، یعنی می‌تونم الان انصراف بدم و از این طریق گواهینامم رو بگیرم؟

سارا واعظی

سلام دوست عزیز؛ اگر کاملا با اصول رانندگی با موتور آشنایی دارین و شرایط ذکر شده در متن رو هم دارین می‌تونین برای دریافت گواهینامه یک روزه اقدام کنین. البته لازمه آموزشگاه هم انصراف رو بپذیره و هزینه رو به شما برگردونه.

طاها حمیدی

من میخاستم برای گواهینامه یک روزه اقدام کنم ولی نمیدونستم مراحل چیه.. ممنون از توضیحات کاملتون. الان یعنی من باید مستقیم برم شهرک آزمایش؟

سارا واعظی

سلام دوست عزیز؛ بله می‌تونین به شهرک آزمایش مراجعه کنین. اما پیشنهاد ما اینه که قبل از این کار به یکی از دفاتر پلیس +10 نزدیک خودتون مراجعه کنین و آدرس دقیق مراکزی که میتونین اونجا یک روزه گواهینامه دریافت کنین، ازشون بپرسین.

ثبت دیدگاه