قبضینو

نحوه ثبت نام و ورود به سامانه سخای پلیس + معرفی خدمات سخا

نحوه ثبت نام و ورود به سامانه سخای پلیس + معرفی خدمات سخا

تا همین چند وقت پیش، تمامی افراد می‌توانستند شماره بارکد خودرو را در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های استعلام خلافی وارد کنند و جریمه خودروها را مشاهده کنند؛ اما پلیس راهور به تازگی کاربران را به ثبت نام در سامانه سخا و دریافت نام کاربری و رمز عبور ملزم کرده است. خبر مهم این است که روش‌های برای استعلام خلافی بدون نیاز به سایت سخا وجود دارد…

تا همین چند وقت پیش، با داشتنِ شماره بارکد خودرو یا موتور خود، می‌توانستید میزان خلافی‌تان را در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های استعلام خلافی ببینید؛ اما در حال حاضر، برای انجام این کار باید در سامانه سخای پلیس ثبت نام کنید. این سامانه برای ارائه برخی از خدمات مثل تعویض پلاک و استعلام خلافی، طراحی شده است.

ما هم در این مقاله، قرار است به شما بگوییم که سخا سامانه خدمات الکترونیکی چیست، چه خدماتی ارائه می‌دهد و شما چگونه می‌توانید در این سامانه ثبت‌نام کنید؛ همچنین به شما روشی را یاد می‌دهیم که بدون نیاز به کارهایی مثل احراز هویت در سامانه سخا، بتوانید از خدمات این سامانه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله جامع و کاربردی، همراه قبضینو باشید.

سامانه سخا چیست؟

ابتدا اگر می‌خواهید بدانید که سامانه سخا مخفف چیست، باید بگوییم که سخا مخفف «سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی» است. این سامانه، خدمات متنوعی مثل استعلام خلافی، نقل و انتقال خودرو و موتور، درخواست صدور گذرنامه و… را به‌صورت یکپارچه به شهروندان ارائه می‌کند.

در سخا سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی، هر شهروندی می‌تواند برای خود حساب کاربری اختصاصی ایجاد کند و به‌صورت الکترونیکی از خدمات انتظامی این سامانه استفاده کند. برخی از خدماتی که در سامانه سخای پلیس به آن دسترسی دارید، شامل موارد زیر است:

  • درخواست گذرنامه؛
  • نقل‌ و انتقال خودرو؛
  • استعلام خلافی سخا؛
  • درخواست معافیت تحصیلی؛
  • استعلام خودرو و موتور مکشوفه؛
  • احراز هویت آدرس و اطلاعات فردی؛
  • خدمات سامانه سخا جهت تایید کد پستی؛
  • و … .

البته همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، برای دسترسی به خدمات بالا، باید در سایت سخا ثبت نام کنید؛ به همین خاطر، در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که نحوه ثبت نام و ورود به سامانه سخا پلیس چگونه است.

چرا باید در سامانه سخا ثبت نام کنیم؟

ثبت نام سخا برای کارهایی مثل تعویض پلاک و استعلام و پرداخت خلافی ضروری است؛ البته اگر بخواهید از سایت یا اپلیکیشن‌هایی غیر از سخا مانند سامانه قبضینو، خلافی خودرو یا خلافی موتور را استعلام بگیرید، نیازی به ثبت نام سخا ندارید.

نحوه ورود به سامانه سخا

نشانی سخا سامانه خدمات الکترونیکی sakha.epolice.ir است و شما برای ورود به این سامانه، باید این آدرس را در قسمت URL مرورگر خود یا در گوگل وارد کنید؛ البته ساده‌ترین و امن‌ترین کار این است که همین‌جا روی «ورود به سامانه سخا» کلیک کنید تا وارد سامانه سخا شوید.

نکته مهم: باید مراقب باشید که همیشه آدرس سایت سخا را به‌‌درستی وارد کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است برخی سودجویان از اطلاعات شما سوءاستفاده کنند.

  • اگر پیش از این در سامانه سخا یک حساب کاربری ایجاد کرده‌اید، کافیست در صفحه‌ای که برایتان باز شده نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده تا وارد حسابتان شوید. نام کاربری برای استفاده از خدمات سامانه سخا همان شماره ملی شماست و رمز عبور هم همان رمزی است که در زمان ثبت‌نام وارد کرده‌اید.
  • اگر پیش از این در سامانه سخا ثبت‌ نام نکرده‌اید، باید ابتدا یک حساب کاربری برای خودتان ایجاد کنید. برای این کار، باید مراحلی را دنبال کنید که در ادامه به شما می‌گوییم.

بازیابی رمز عبور ورود به سامانه سخا

ثبت نام در سامانه سخا sakha.epolice.ir

برای ثبت نام در سامانه سخا پلیس راهور، ابتدا وارد سایت آن به نشانی sakha.epolice.ir شوید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی گزینه «ثبت‌ نام» کلیک کنید و منتظر بمانید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود.
  2. در صفحه جدید، کد ملی و عبارت تصویر تصادفی را وارد کنید و سپس گزینه ادامه را انتخاب کنید.
  3. حالا باید شماره همراه خود را در این بخش وارد کنید. این شماره، حتما باید به نامِ فردی باشد که کد ملی وی را در مرحله قبل برای ثبت‌نام وارد کرده‌اید.
  4. در ادامه روی گزینه «تایید شماره و ادامه» کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.
  5. حالا باید در این مرحله، رمز عبوری برای ورود به سامانه وارد کنید.
  6. کد ارسال‌شده به شماره تلفن خود را وارد کنید و روی گزینه تایید کلیک کنید تا ثبت‌نام شما انجام شود.

نکته: اگر پیش از این در این سامانه ثبت‌ نام کرده باشید، در زمان ثبت نام با این پیام مواجه می‌شوید: «ثبت‌نام شما قبلا انجام شده است، در صورت فراموش کردن رمز عبور از طریق فراموشی رمز عبور، رمز خود را تغییر دهید». ما در بخش بعدی خواهیم گفت در صورت فراموشی رمز عبور سخا، باید چه کاری انجام دهید.

فراموشی رمز عبور ورود به سامانه سخا

اگر رمز عبور ورود به سامانه سخا را فراموش کرده‌اید، کافیست برای تغییر رمز عبور فعلی، روی گزینه «فراموشی کلمه عبور» در سامانه سخا کلیک کنید.

در مرحله بعدی، باید کد ملی و شماره موبایلی را که با آن در سامانه سخا ورود و ثبت‌نام کرده بودید وارد کرده و گزینه ارسال پیامک را انتخاب کنید.

بعد از چند ثانیه‌، پیامکی از طرف سامانه سخا دریافت خواهید کرد. این پیامک حاوی یک رمز عبور جدید است و شما می‌توانید با این رمز جدید، از خدمات این سامانه استفاده کنید.

برای امنیت بیشتر، بهتر است بعد‌ از اینکه وارد سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی شدید، رمز عبور خود را تغییر دهید. برای انجام این کار، فقط نیاز است رمز عبور قدیم و جدید خود را در پنجره‌ای که برایتان باز می‌شود، وارد کنید.

خدمات سامانه سخا

خُب تا اینجا با نحوه ثبت نام و ورود به سامانه سخا آشنا شده‌اید؛ حالا در این بخش، می‌خواهیم شما را با خدمات این سامانه آشنا کنیم. به‌طور کلی، سامانه سخا خدمات زیر را به شهروندان ارائه می‌دهد:

  • خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه؛
  • سامانه سخا احراز محل سکونت؛
  • سامانه سخا تایید کدپستی؛
  • خدمات وظیفه عمومی؛
  • خدمات پلیس آگاهی؛
  • خدمات سخا پلیس راهور؛
  • خدمات پلیس پیشگیری.

خدمات سخا خلافی خودرو و موتور

یکی از خدمات پُرکاربردِ سامانه سخا، استعلام خلافی سخا و استعلام‌های مربوط به پلیس راهور است. برای استفاده از سرویس خلافی، کافیست پس از ثبت نام و ورود به سامانه سخا، شماره بارکد خودرویی را که متعلق به کد ملی شماست در این سامانه وارد کنید. با این کار، امکان استعلام و پرداخت خلافی خود را در سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی خواهید داشت.

خدمات سامانه سخا گواهینامه رانندگی

یکی دیگر از خدمات سخا، خدمات مربوط به گواهینامه رانندگی است. شما در این سامانه، امکان پیگیری و استعلام وضعیت گواهینامه خود را دارید و می‌توانيد اطلاعات زیر را دریافت و مشاهده کنید:

  • نوع گواهينامه؛
  • شماره گواهينامه؛
  • بارکد پستی؛
  • تاريخ صدور؛
  • مدت اعتبار؛
  • وضعيت گواهينامه

شماره‌‌گذاری وسیله نقلیه

خدمتِ مهم دیگری که سامانه سخا پلیس ارائه می‌کند، شماره‌گذاری وسیله نقلیه و دریافت کد سخا برای تعویض پلاک است. برای استفاده از خدمت سایت سخا تعویض پلاک، باید روی گزینه «خدمات پلیس راهور» در این سامانه کلیک کنید. در ادامه یک لیست برای شما نمایش داده می‌شود که شامل بخش‌های زیر است:

  • نقل و انتقال (خریدار و فروشنده)؛
  • نقل و انتقال (وکالتی)؛
  • مشاهده درخواست‌های فعال؛
  • پیگیری درخواست‌ها؛
  • راهنمای نقل و انتقال.

با انتخاب یکی از گزینه‌های اول یا دوم، امکان نقل و انتقال وسیله نقلیه بسته به نوع انتقال برای شما وجود دارد؛ هم‌چنین از طریق گزینه‌های مشاهده و پیگیری هم می‌توانید درخواست‌های فعال خود را در سامانه سخا تعویض پلاک مشاهده کنید و از وضعیت نهایی آن‌ها مطلع شوید. آخرین عنوان هم «راهنمای نقل و انتقال» است که با انتخاب آن می‌توانید می‌توانید راهنمای کامل نقل و انتقال وسیله نقلیه خود را در هر یک از این روش‌ها مشاهده کنید.

وظیفه عمومی و درخواست خروج از کشور

علاوه‌‌بر خدماتی مثل استعلام خلافی سخا و نقل و انتقال خودرو، سامانه سخا خدمات مربوط به وظیفه عمومی را هم ارائه می‌دهد. درخواست مجوز خروج از کشور، استعلام و خرید شماره سریال، از دسترسی‌هایی است که از طریق این سامانه امکان‌پذیر است.

احراز سکونت سامانه سخا

در زمان ثبت نام در سامانه سخا، باید آدرس محل سکونت خود را به‌طور دقیق ثبت کنید. بعد از انجام این کار، آدرس شما به‌صورت قرمز نمایش داده می‌شود؛ اما بعد از این که مأمور پست از طرف سامانه سخا جهت احراز محل سکونت و احراز هویت شما به‌صورت حضوری مراجعه کرد، وضعیت آدرس شما به حالت تائیدشده نشان داده خواهد شد.

چگونه احراز محل سکونت سخا را انجام دهیم؟

در پاسخ به سؤال «چگونه در سامانه سخا احراز سکونت کنیم؟» باید بگوییم که برای مشاهده وضعیت احراز آدرس محل سکونت خود، باید به بخش «مشاهده آدرس» بروید. اگر وضعیت تأیید، سبز باشد، نشان‌دهنده تأیید شدن آدرس از سوی سامانه سخاست؛ در غیر این صورت، باید با انتخاب گزینه «ویرایش»، نشانی صحیح خود را وارد کنید.

پس از کلیک روی گزینه استعلام وضعیت، دو حالت پیش می‌آید: 1. آدرس تأیید می‌شود؛ 2. آدرس تأیید نمی‌شود و باید روی گزینه احراز آدرس از طریق پست کلیک کنید تا به سامانه احراز نشانی پست هدایت شوید و به قسمت احراز نشانی مشتریان مراجعه کنید.

در قسمت احراز نشانی، پس از تکمیل اطلاعات خود و پرداخت هزینه، یک کد رهگیری برایتان صادر می‌شود. در این مرحله باید منتظر باشید که مأمور اداره پست به آدرس شما مراجعه کند و کد رهگیری را در اختیار او قرار دهید تا درخواست شما را تأیید کند.

ارائه تمامی خدمات سامانه سخا در قبضینو

قبضینو، سامانه جامع استعلام و پرداخت است که تمامی خدمات پُرکاربردِ سامانه سخا را به ساده‌ترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ارائه می‌کند؛ مثل:

  • استعلام و پرداخت خلافی خودرو و موتور؛
  • استعلام و پرداخت مالیات خودرو و موتور؛
  • پیگیری وضعیت گواهینامه و سایر مدارک خودرو و موتور؛
  • پیگیری گذرنامه؛
  • و… .

کار با سایت و اپلیکیشن قبضینو بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از سامانه سخای پلیس بوده و مزیتش این است که وقتی برای اولین بار اطلاعات خود را در این سامانه ثبت می‌کنید، این اطلاعات ذخیره شده و در استعلام‌های بعدی، دیگر به وارد کردن مجدد آن‌ها نیاز ندارید؛ ضمن اینکه برای کار با قبضینو، به احراز هویت سخا نیز نیازی ندارید.

علاوه‌بر امکاناتی که از قبضینو گفته شد، شما می‌توانید در این سامانه، سایر قبوض خود مثل قبض گاز، برق و تلفن را پرداخت کرده و به خدماتی مثل خرید بسته اینترنت، پرداخت عوارض ملک، کارت به کارت و… نیز دسترسی داشته باشید.

استعلام خلافی خودرو با قبضینو

سخن آخر

در این مقاله به شما گفتیم که سامانه سخا چیست، چه خدماتی ارائه می‌کند و برای ثبت نام در این سامانه باید چه کارهایی انجام دهید. همچنین گفتیم که اگر می‌خواهید درگیر کارهایی مثل احراز هویت سامانه سخا و پیچیدگی‌های آن نشوید، بهتر است از سامانه قبضینو استفاده کنید.

فراموش نکنید که برای استفاده از خدمات سامانه سخا در قبضینو، مثل استعلام خلافی یا نقل و انتقال موتور و خودرو، باید ابتدا در سامانه سخا ثبت‌ نام کنید و رمز عبور سخا آن را داشته باشید؛ در غیر این صورت، کارهایی مثل پرداخت خلافی خودرو از طریق هیچ سایت و اپلیکیشنی برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود.

سؤالات متداول

چرا سامانه سخا باز نمی‌شود؟

خطا در سرور سامانه سخا می‌تواند یکی از علل باز نشدن سامانه سخای پلیس باشد. در ضمن، ممکن است به‌علت روشن بودن فیلترشکن نیز این سامانه برای شما باز نشود.

چگونه وارد سامانه سخا شویم؟

نشانی سامانه سخا sakha.epolice.ir است و شما برای ورود به این سامانه، باید این آدرس را در قسمت URL مرورگر خود وارد کنید. همچنین می‌توانید عبارت «سامانه سخا» را در گوگل جست‌وجو کنید.

تفاوت سامانه سخا و ثنا چیست؟

سامانه ثنا کوتاه‌‌شده سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه قضاییه (دادگستری) است که می‌توانید از آن برای استفاده از خدماتی مانند مشاهده و دریافت ابلاغیه‌های وقت رسیدگی، دادنامه، قرار نهایی و تجدیدنظرخواهی و … استفاده کنید. درحالی‌‌که خدماتی مانند گواهی‌نامه رانندگی، استعلام راهور، خروج از کشور، وظیفه عمومی و… را سامانه سخا ارائه می‌کند.

آیا ثبت نام در سامانه سخا ضروری است؟

بله؛ ثبت نام سخا برای تعویض پلاک و سایر کارهایی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم، ضروری است:

  • دریافت خدمات مربوط به مشمولان خدمت سربازی؛
  • نوبت‌دهی معاینه فنی؛
  • ثبت نام در سامانه یکپارچه قرعه‌کشی خودرو؛
  • دریافت خدمات مربوط به گذرنامه؛
  • استعلام و پرداخت خلافی؛
  • دریافت خدمات آگاهی؛
  • دریافت خدمت سامانه سخا جهت تایید کد پستی؛
  • پیگیری صدور و تمدید گواهینامه رانندگی.

چگونه در سامانه سخا احراز هویت کنیم؟

برای احراز هویت در سامانه سخا باید به حساب کاربری خود در سامانه سخا وارد شوید و روی گزینه «احراز اطلاعات فردی و آدرس» کلیک کنید. اگر اطلاعات این صفحه با اطلاعات شما مغایرت داشت، می‌توانید آن را ویرایش کنید. در ضمن، شاید لازم باشد برای اولین احراز هویت به مراکز پلیس +۱۰ سر بزنید.

سایت سخا یا سامانه سخای پلیس چیست؟

سخا مخفف «سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی» است. این سامانه را سازمان انتظامی کشور طراحی کرده تا خدمات خود را مثل تعویض پلاک، استعلام خلافی، صدور گذرنامه و‌… را به‌صورت یکپارچه به شهروندان ارائه کند.

منظور از پیچیدگی رمز عبور در سامانه سخا چیست؟

پیچیدگی رمز عبور چهار سطحِ خیلی ضعیف، متوسط، خوب و عالی دارد. بهترین رمز عبور، رمزی است که از تعدادی کاراکتر، حروف بزرگ و کوچک و اعداد تشکیل شده باشد تا انتخاب آن توسط سودجویان و افراد دیگر سخت باشد. در انتخاب رمز عبور، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • رمز عبوری انتخاب کنید که ساده نباشد و افراد دیگر آن را تشخیص ندهند؛
  • از رمزهای ساده‌ای مثل 123456789 یا تاریخ تولدتان استفاده نکنید؛
  • فقط از اعداد، کاراکتر (مانند *، &، ×، ٪، $ و ^ ) یا حروف استفاده نکنید و تلفیقی از هر سه باشد؛
  • از حروف فارسی استفاده نکنید.

کد سخا چیست و چه زمانی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

کد سخا که یک شناسه ۵ رقمی منحصربه‌فرد است که تمامی سربازان باید آن را داشته باشند. برای ورود به سامانه سخا سربازی نیاز به کد سخا و کد ملی دارید. نکته قابل‌توجه این است که شما برای استعلام جرائم رانندگی خودرو نیاز به کد سخا ندارید و صرفا باید در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید و رمز سخا را داشته باشید.

با پیام «کد ارسال نشده» روبرو شده‌ام؛ باید چه‌کاری انجام دهم؟

اگر شماره همراه خود را به‌درستی وارد کرده‌اید اما با پیام «کد ارسال نشده» مواجه شده‌اید، باید در ابتدا ۵۰ ثانیه صبر کنید و سپس روی گزینه «ارسال مجدد کد» کلیک کنید تا کد مجددا برای شما ارسال شود.

آیا برای استفاده از امکانات سامانه سخا باید هزینه پرداخت کنیم؟

بله؛ در صورتی می‌توانید از تمام خدمات سامانه سخا استفاده کنید که هزینه هر یک از خدمات را به صورت مجزا پرداخت کنید. مبلغ پرداختی بر اساس نوع خدمت انتخابی شما متفاوت است و نمی‌توانید یک هزینه ثابت را برای استفاده از تمام خدمات پرداخت کنید.

شماره تلفنم تغییر کرده؛ چطور می‌توانم شماره تلفن جدیدم را در سامانه سخا وارد کنم؟

اگر به هر دلیلی شماره تلفن شما تغییر کرد، باید شماره تلفن جدید خود را در سامانه سخا ثبت کنید. برای تغییر شماره تلفن در سامانه سخا، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. از بخش اطلاعات فردی، گزینه «تغییر شماره تلفن همراه» را انتخاب کنید.
  2. شماره تماس جدید خود را وارد کنید و سپس روی گزینه ارسال کد کلیک کنید.
  3. درصورتی‌که شماره تلفن جدید به نام خودتان نباشد، در زمان وارد کردن کد با پیام «شماره همراه ارسال‌شده نامعتبر است، لازم است شماره همراه به نام متقاضی باشد» مواجه خواهید شد.
  4. اگر هم شماره به نام خودتان باشد، با پیام «شماره موبایل با موفقیت تغییر کرد» مواجه خواهید شد.

آیا فرآیند ثبت نام در سامانه سخا برای خودرو با ثبت نام سخا برای موتور متفاوت است؟

خیر؛ فرآیند ثبت نام در سامانه سخا برای خودرو با ثبت نام سخا برای موتور هیچ تفاوتی ندارد و فقط در زمان ورود اطلاعات است که با توجه به نوع وسیله نقلیه خود، باید اطلاعات مربوط به آن را در سامانه سخا وارد کنید.

مالک خودرو پسرم است؛ اما چون زیر ۱۸ سال سن دارد، در زمان ثبت‌نام در سامانه سخا به مشکل برمی‌خورم باید چه‌کاری انجام بدهم؟

درصورتی‌که مالک خودرو فردی زیر ۱۸ سال است و امکان ثبت شماره تلفن به نام او وجود ندارد، می‌‌توانید برای رفع مشکل و ثبت‌نام در سایت سخا به اداره پلیس +۱۰ مراجعه کنید یا با شماره تلفن سامانه سخا ۰۲۱۸۱۲۴۰۰۹۰ تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
شهرام محمدی

درسامانه سخا پس از مشاهده خلافی اقدام برای پرداخت جریمه کردم ووجه کسرشد ولی از سوابق حذف نشده. علت چیست وراهکارکدام هست ممنون

پشتیبانی قبضینو

در روش پرداخت قبض با رمز سخا، قبوض به صورت آنی تسویه نمی شوند و پس از 3 روز کاری از لیست جرایم حذف می شوند.

ثبت دیدگاه