قبضینو

10 مطلب درباره ویژگی های آب و راه های تولید آب تا مصرف آب و صرفه جویی

10 مطلب درباره ویژگی های آب و راه های تولید آب تا مصرف آب و صرفه جویی

آب، یکی از مهم ترین نعمت هایی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است. این نعمت، زندگی همه موجودات کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد و تصور حیات بدون وجود آن امکان پذیر نیست. نه تنها زندگی ما انسان ها، بلکه زندگی همه حیوانات و گیاهان نیز به وجود آب بستگی…

آب، یکی از مهم ترین نعمت هایی است که خداوند در اختیار ما قرار داده است. این نعمت، زندگی همه موجودات کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد و تصور حیات بدون وجود آن امکان پذیر نیست. نه تنها زندگی ما انسان ها، بلکه زندگی همه حیوانات و گیاهان نیز به وجود آب بستگی دارد. امروزه که انسان ها به دنبال حیات در سیاره ای دیگر هستند اولین چیزی که برای آن جستجو می کنند وجود آب است. بنابراین باید قدر این نعمت را بدانیم و به درستی از آن استفاده کنیم. در این پست از وبلاگ قبضینو، 8 مطلب درباره آب، ویژگی های آن، منابع موجود در جهان، تصفیه آب، تولید آب و … برای شما بیان کرده ایم تا بیشتر با این نعمت خدادادی آشنا شوید و با صرفه جویی در مصرف آب، هزینه قبض آب خود را کاهش دهید. با قبضینو همراه باشید.

آب چیست؟

آب در طبیعت به 3 حالت جامد، مایع و گاز در طبیعت یافت می شود و در سطح زمین به فراوانی یافت می شود. بیش از 68% از سطح کره زمین را آب در بر گرفته است، اما تنها 3% این منابع آب قابل شرب هستند. منابع آب بسیار متنوع اند. این منابع شامل آب معدنی، آب زیر زمینی، آب سطحی، آب دریا، آب چشمه، آب قنات و آب چاه می شوند. آب از ترکیب دو عنصر هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. وجود پیوند های هیدروژنی بین مولکول های آب ویژگی های استثنائی به آن بخشیده است.

حالت های فیزیکی آب

حالت فیزیکی آب و پرداخت قبض قبضینو آب

حالت جامد ( یخ )

چگالی همه مواد از جمله آب با حرارت دیدن کاهش پیدا می یابد و با سرد شدن افزایش می یابد. انتظار می رود که آب نیز با سرد شدن و یخ زدن چگال تر شود اما این گونه نیست. آب یکی از اندک مواد موجود در طبیعت است که حالت جامد آن روی حالت مایعش شناور می ماند. ساختار یخ عامل این پدیده است. چگالی آب از دماهای بالا تا دمای 4C° افزایش می یابد، اما پس از آن با کاهش دما به جای افزایش چگالی، شاهد کاهش آن هستیم. در واقع با یخ زدن آب، مولکول ها آهسته تر حرکت می کنند و این موضوع تشکیل پیوند هیدروژنی را ساده تر می کند و مولکول ها در یک ساختار کریستالی قرار می گیرند. با ایجاد این ساختار، حجم آب تا 9% افزایش می یابد. این افزایش حجم بدون تغییر جرم، موجب کاهش چگالی شده و یخ روی آب شناور باقی می ماند. هر مولکول آب در حالت جامد با 6 مولکول دیگر، پیوند هیدروژنی برقرار می کند.

حالت مایع ( آب ) 

ترکیباتی که کربن در آن ها وجود ندارد به ندرت در طبیعت و در دما و فشار استاندارد به حالت مایع یافت می شوند. اما آب در شرایط استاندارد به حالت مایع یافت می شود. این حالت موجب می شود که مولکول های آب پیوند های هیدروژنی کمتری با یکدیگر برقرار کنند. هر مولکول آب در حالت مایع با 4 مولکول دیگر پیوند برقرار می کند. 

حالت گاز ( بخار )

زمانی که آب می جوشد، پیوند های هیدروژنی شکسته می شوند. ذرات بخار بسیار سریع و با فاصله از یکدیگر حرکت می کنند، بنابراین فرصتی برای تشکیل پیوند هیدروژنی جدید وجود ندارد. عدم وجود پیوند های هیدروژنی می تواند دلیل سوختگی شدید بر اثر تماس با بخار آب را توجیه کند. بخار آب تمام انرژی مورد نیاز برای شکستن پیوند های هیدروژنی را در خود دارد. وقتی بخار آب با پوست شما برخورد می کند، این انرژی زیاد سبب سوختگی شدید می شود. سپس تحت یک واکنش حرارتی، بخار آب به مایع تبدیل می شود. این تبدیل اثر سوختگی را بیشتر می کند.

ویژگی استثنائی آب

نقطه جوش و نقطه انجماد آب

معمولا با افزایش اندازه هیدرید مولکول ها، نقطه جوش آن ها نیز افزایش می یابد. آب با وجود جرم مولکولی کمف دمای جوش بسیار بالایی دارد. آب برای رسیدن به نقطه جوش خود یعنی 100C°باید بر پیوند های هیدروژنی خود غلبه کند. این کار به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. این پیوند یکی از قوی ترین پیوند های موجود در بین مولکول هاست. همین ویژگی روی نقطه انجماد آن نیز اثر گذاشته است.

نقطه جوش و نقطه انجماد آب موجب شده است که روند جوشیدن یا انجماد بسیار آهسته تر رخ می دهد. این ویژگی برای اکوسیستمی که در آب زندگی می کند اهمیت بسیاری دارد. در طبیعت معمولا سطح آب یخ می زند اما لایه های زیرین آن همچنان در دمای 4C° باقی می ماند. زمانی که دمای هوا در مناطق سردسیر، کاهش می یابد. لایه های سطحی آب شروع به سرد شدن می کنند. زمانی که دمای سطح آب به 4C° می رسد، چگالی آب افزایش می یابد. به دلیل افزایش چگالی آب لایه های بالاتر به سمت پایین حرکت می کند و آب لایه های پایین تر به سمت بالا می رود. این روند آنقدر تکرار می شود که دمای کل آب به 4C° برسد. پس از آن با کاهش دما، آب سطح دریاچه نیز سردتر می شود اما به دلیل کاهش چگالی آب به هنگام یخ زدن، فقط سطح دریاچه منجمد می شود و لایه های زیرین در همان دمای 4C° باقی می مانند و یخ نمیزنند.

اگر آب به سادگی منجمد می شد یا به سادگی به جوش می آمد، تغییراتی که در طبیعت، اقیانوس ها و دریاچه ها رخ می داد موجب مرگ بسیاری از گونه های جانوری می شد.

ویژگی استثنائی آب و پرداخت قبض آب قبضینو

انواع آب

در کل 4 نوع آب داریم: آب نرم، آب سخت، آب سنگین، آب مقطر

آب نرم و آب سخت

آب باران، به نوعی آب نرم محسوب می شود. زمانی که این آب در طبیعت جاری می شود، مواد معدنی مثل آهک، کلسیم و منیزیم با آن ترکیب می شود. آب سخت به دلیل وجود مواد معدنی، آب مناسب تری برای نوشیدن است. این موضوع فقط از جهت سلامتی نیست، این آب مزه بهتری نیز دارد. آب نرم گاهی مزه شوری دارد و برای نوشیدن مناسب نیست، اما چرا ما آب شرب خود را نرم می کنیم؟ 

زمانی که آب می جوشد، تفاوت عمده آب نرم و آب سخت مشخص می شود. آب سخت پی از جوشیدن، رسوب بسیار زیادی از خود باقی می گذارد اما آب نرم اینگونه نیست. تاثیر آب سخت و آب نرم بر شستشو نیز با یکدیگر متفاوت است. آب سخت اصلا برای شستشوی لباس، ظروف با لکه های چرب، سطوح کثیف و … مناسب نیست. حتی شستشوی موی سر با آب  سخت موجب می شود که سر شما همچنان کثیف و چرب به نظر برسد. استفاده از آب سخت برای ماشین ظرفشویی، انرژی بیشتری مصرف می کند. صابون نیز به دلیل واکنش شیمیایی خود با منیزیم و کلسیم تاثیر کمتری در پاکسازی دارد. با وجود همه این مشکلات تبدیل آب سخت به آب نرم امری ضروری است. 

با این ویژگی های اب سخت، آب نرم انتخاب بسیار مناسب تری برای انجام کارهای شست و شو است. با استفاده از این آب، صابون بهتر عمل می کند و لباس ها و ظروف تمیز تر می شوند. لیوان ها می درخشند و موهای شما تمیز تر می شود.

آب نرم و آب سخت

آب نرم برای افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند یا باید از مصرف زیاد سدیم پرهیز کنند،اصلا مناسب نیست. در پروسه نرم کردن آب، پس از جداسازی مواد معدنی از آب، سدیم موجود در ان افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که بیماری های قلبی عروقی در مناطقی که میزان مواد معدنی موجود در آب آن بیشتر است، کمترین ریسک را دارند. راه هایی برای کاهش میزان سدیم موجود در آب وجود دارد که طعم آب را نیز بهتر می کند. آب نرم برای پوست نیز بهتر است زیرا مواد معدنی تحریک کننده ندارد.

سختی آب دو نوع مختلف دارد:

1 ) سختی موقت: این نوع سختی به دلیل وجود کلسیم کربنات و منیزیم در آب بوجود می آید که به آن سختی کربناتی نیز می گویند. با جوشاندن آب، این سختی از بین می رود، کلسیم و منیزیم رسوب می کنند و آب سخت به آب نرم تبدیل می شد.

2 ) سختی دائم: آبی است که سولفات، کلراید کلسیم و منیزیم دارد. در این حالت کلسیم و منیزیم رسوب نمی کنند و برای نرم کردن این نوع از آب سخت، باید از سدیم کربنات استفاده شود.

اندازه گیری میزان سختی و نرمی آب

سختی آب در آزمایشگاه تعیین می شود و مقیاس اندازه گیری آن بر حسب ppm یا میلی گرم در لیتر است.

آب بسیار نرم بین 0 تا 60 ppm

آب متوسط بین 60 تا 120 ppm

آب سخت بین 80 تا 120 ppm 

آب خیلی سخت بیشتر از 180 ppm

آب سنگین

به اکسید هیدروژن سنگین یعنی D2O، آب سنگین می گویند. دوتریوم ایزوتوپ پایداری از هیدروژن است که در طبیعت یافت می شود. خواص فیزیکی و شیمیایی آب شبیه به H2O است. این آب در راکتورهای هسته ای و سوخت اورانیوم به جای گرافیت به کار می رود. 

آب سنگین در سال 1933 توسط گیلبرت لوویس و از طریق برقکافت تولید شد. از هر 3200 مولکول آب موجود در طبیعت، تنها یکی از آن ها آب نیمه سنگین یا HDO است. با افزایش مقدار آب نیمه سنگین در آب، میزان آب سنگین نیز بیشتر می شود. 

برای تولید صنعتی آب سنگین به دستگاه های پیچیده ای برای تقطیر یا الکترولیز آب نیاز است، به همین دلیل بیشتر از روش های شیمیایی برای تهیه آب سنگین استفاده می شود. 

آب سنگین و کاربردهای آن و پرذاخت قبضینو

کاربرد های آب سنگین

کند کننده نیترون

در رآکتور های هسته ای، از آب سنگین به عنوان کند کننده نیترون استفاده می شود تا اورانیوم 255 را به اورانیوم 256 تبدیل کند. فقط نوترون های کند می توانند با اورانیوم واکنش دهند.

آشکار کننده نوترینو

از آب سنگین برای آشکار کردن نوترینو ها، ذراتی بنیادی و خنثی، استفاده می شود. دوتریوم موجود در آب سنگین می تواند این ذرات را آشکار کند.

آب مقطر

آب مقطر آبی است که ناخالصی آن از طریق تقطیر گرفته شده است. در این روش آب را جوشانده و بخار آن را به ظرف دیگری انتقال می دهند. دمای جوش آب مقطر کمتر از آب معمولی است. 

آب مقطر و کاربرد های آن

کاربرد های آب مقطر

آزمایشگاه ها

مهم ترین ویژگی آب مقطر، عدم وجود مواد معدنی است. این ویژگی دلیل استفاده از این آب در آزمایشگاه هاست، چرا که خطای آزمایشگاهی را کاهش می دهد. H2O تنها چیزی است که در آب مقطر موجود است و ترکیب آن با دیگر مواد مشکلی ایجاد نمی کند.

آبیاری گیاهان

گیاهان، مواد معدنی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کنند و بیش از این مقدار می تواند برای آن ها مشکل ایجاد کند. مواد معدنی اضافی که در آب شهری وجود دارند مثل نمک و کلر، موجب می شود که انتخاب مناسب برای آبیاری گیاهان نباشد. بهتر است آب مقطر بریا ابیاری گیهان استفاده شود.

اتومبیل ها

آب مقطر به دلیل عدم وجود مواد معدنی، برای خنک کردن و تمیز کردن موتور اتومبیل ها مناسب است. همچنین برای خنک کردن سیستم رادیاتور اتومبیل نیز به کار می رود. در باتری خودرو ها نیز از این آب استفاده می شود، زیرا طول عمر آن را زیاد می کند و از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری می کند.

پزشکی و بهداشتی

استفاده از آب مقطر یکی از بهترین راه ها برای تمیز کردن وسایل بهداشتی و پزشکی است. به دلیل عدم وجود مواد معدنی لکی روی وسایل باقی نمی گذارد و برای سلامتی بیماران نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

تصفیه آب

وجود مواد معدنی، باکتری ها، ویروس ها و دیگر عوامل بیماری زا آب موجود در طبیعت را غیر قابل شرب می کند. انسان ها با استفاده از روش های مختلفی، آب مورد نیاز خود را تصفیه و پاکسازی می کنند. بعضی از این روش ها برای حجم زیاد آب مناسب نیست اما می توان از آن ها برای تصفیه آب مورد نیاز جهت شستشو استفاده کرد. 

شیوه های تصفیه آب بر اساس نوع آبی که به آن نیاز داریم متفاوت است، اما تعدادی روش کلی برای این کار وجود دارد.

راه های تصفیه آب قبضینو

1 ) لخته سازی آب

لخته سازی آب به معنای اضافه کردن سولفات، آلومینوم مایع ( آلوم ) یا اضافه کردن پلیمر به آب ناخالص است. با اضافه کردن این مواد، بخش های آلوده به یکدیگر می چسبند و از آب جدا می شوند. این بخش های آلوده با چسبیدن به یکدیگر ماده ای لخته مانند می سازند که به سادگی قابل جداسازی نیست.

2 ) رسوب گذاری

پس از مرحله لخته سازی، به مرحله رسوب گذاری می رسیم. در این مرحله، آب به آهستگی حرکت می کند و لخته ها به بخش های زیرین حرکت می کنند. لخته هایی که در زیر آب جمع اوری می شوند رسوب نامیده می شوند. این رسوب ها به دریاچه هایی مخصوص منتقل می شوند.

3 ) پالایش

در این مرحله، آب از یک فیلتر مخصوص عبور می کند. این فیلتر ها از سنگ ریزه و شن و ماسه و گاهی آنترانسیت خرد شده ساخته شده اند. عبور دادن آب از فیلتر، ناخالصی ها را از آن جدا می کند و اثر ضدعفونی را در مرحله بعد افزایش می دهد. فیلتر ها به طور منظم ضدعفونی و پاکسازی می شوند. 

4 ) ضدعفونی

قبل از اینکه آب وارد سیستم توزیع شود، برای پاکسازی از انگل ها، باکتری ها و ویروس های بیماری زا ضد عفونی می شود. کلر نیز در این مرحله بسیار موثر است.

5 ) خشک کردن لجن ها

مواد جامدی که در مرحله رسوب گذاری و عبور از فیلتر، جداسازی شدند به دریاچه هایی جهت خشک شدن منتقل می شوند. 

6 ) اضافه کردن فلوراید

در یان مرحله، غلظت یون های آزاد فلوراید را به حدی مطلوب می رسانند تا مشکلات دندانی که بر اثر مصرف آن به وجود می آیند، به حداقل برسند. 

7 ) اصلاح Ph آب 

برای اصلاح میزان PH آب، آهک را با آب تصفیه شده ترکیب می کنند. این مرحله موجب تثبیت طبیعی آب نرم شده و خوردگی سیستم توزیع آب و لوله کشی ها را نیز کاهش می دهد. PH آب باید عددی بین 6.5 تا 8.5 باشد. هرچه PH آب پایین تر باشد، آب تمایل بیشتری به خوردگی دارد و هرچه بالاتر باشد آب تمایل بیشتری به ایجاد رسوب و ته نشینی دارد 

کدام کشور ها بیشترین منابع آب شیرین جهان را دارند؟

کدام کشور ها بیشترین منابع آبی را دارند؟

برزیل

برزیل بیشترین حجم منابع آب شیرین جهان را در اختیار دارد. این کشور در مجموع 8233 کیلومتر مکعب آب شیرین در اختیار دارد. ناحیه آمازون بیش از 70% کل آب شیرین برزیل را شامل می شود. 

با وجود این منابع آب شیرین، یکی از پر جمعیت ترین نواحی برزیل، سائوپائولو با مشکل کمبود آب روبروست. دسترسی به آب های شیرین توسط محله های فقیر نشین در مناطق شهری برزیل یک چالش اساسی است.

روسیه

منابع آب شیرین در روسیه شامل رودخانه، دریاچه و مخازن آبی دست ساز انسان است. دریاچه بایکال، بزرگترین و عمیق ترین دریاچه آب شیرین جهان در روسیه قرار دارد. حجم آب این دریاچه بر اثر تغییرات آب و هوایی کره زمین کاهش یافته است. روسیه در کل 4508 کیلومتر مکعب منبع آب شیرین در اختیار دارد.

ایالات متحده

حجم منابع آب شیرین امریکا حدود 3069 کیلومتر مکعب است. بیشترین منابع، آب های سطحی هستند. تقریبا 77% از آب های شیرین سطحی و 23% منابع نیز زیرزمینی هستند. بخش عمده ی منابع آب سطحی، دریاچه ها هستند. بیش از 100 دریاچه درایالات متحده وجود دارد. 

کانادا

حجم منابع آب شیرین کانادا، حدود 2902 کیلومتر مکعب است. بیشترین آب های شیرین کانادا در دریاچه ها و رودخانه های آن قرار دارد. علاوه بر این بخش عمده این آب ها نیز در منابع زیرزمینی یا یخچال ها قرار دارند. آب های زیرزمینی اغلب تجدید پذیر نیستند. آب شیرین موجود در دریاچه های کانادا، آب شرب بیش از 8 میلیون نفر و 1/4 آب مورد نیاز کشاورزی در این کشور از طریق دریاچه ها تامین می شود.

چین

چین رتبه پنجم منابع آب شیرین جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور 2840 کیلومتر مکعب آب شیرین در اختیار دارد. دریاچه پویانگ، بزرگترین دریاچه آب شیرین چین است. رودخانه های شین، شیو و گان به این دریاچه می ریزند. حجم آب این دریاچه در فصول مختلف سال با توجه به میزان بارش متفاوت است.

خشکسالی، کدام کشور ها را تهدید می کند؟

خشکسالی، کدام کشور ها را تهدید می کند؟ قبضینو

اتیوپی

تخمین زده شده که 8 میلیون نفر از جمعیت 60 میلیونی این کشور در خطر جدی خشکسالی قرار گرفته اند. یونیسف اعلام کرده است که 1.4 میلیون نفر از این آمار، کودکان زیر 5 سال هستند.

اریتره

خشکسالی های پی در پی همراه با جنگ های مرزی با اتیوپی، مشکلات فراوانی را برای این کشور ایجاد کرده است. عمده ترین مشکل آن ها کمبود غذاست. نزدیک به 1.3 میلیون نفر از مردم به دلیل خشکسالی در خطر قرار گرفته اند.

سومالی

وجود ناامنی، کمبود منابع غذایی و خشکسالی در این کشور جان حدود 1 میلیون نفر از جمله 300 هزار کودک زیر 5 سال را تهدید می کند. خشکسالی به دلیل بارش های ناگهانی و جاری شدن سیلاب ها بدتر شده است. 

سودان 

حدود 2.8 میلیون نفر از مردم این کشور با مشکل کمبود غذا دست به گریبان اند.

افغانستان

بخش اعظم جنوب افغانستان، به شدت تحت تاثیر خشکسالی ها قرار گرفته است و 60 تا 80 درصد دام ها جان خود را از دست داده اند. جان 2.5 میلیون نفر یعنی 10% جمعیت این کشور در خطر قرار دارد و حداقل برای 12 ماه آینده به کمک نیاز دارند.

چین

در شمال استان شانسی چین، نزدیک به 3 میلیون نفر آب کافی ندارند. حدود 1/3 از محصولات گندم این استان به شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است و بیش از 60% خاک، کمبود آب دارد.

هند

دولت هند، تلاش های امدادی گسترده ای را در چند ناحیه مستقر کرده است. خشکسالی، بسیاری از نواحی این کشور را در خطر قرار داده است. نزدیک به 130 میلیون نفر از مردم این کشور در 12 استان با بدترین خشکسالی 100 سال اخیر درگیرند.

ایران

دولت ایران به دفتر سازمان ملل اطلاع داده است که آماده پذیزش کمک ها برای مقابله با خشکسالی است. خشکسالی ضرری 1.7 میلیارد دلاری به کشور وارد خواهد کرد. ایران حداقل 200 میلیون دلار برای تامین مخازن آب و واحد تصفیه نیاز دارد.

مراکش

دولت این کشور، 633 میلیون دلار بودجه احتمالی برای مقابله با یک دهه خشکسالی در نظر گرفته است. حدود 70% از مردم این کشور درگیر این مشکل خواهند شد.

روش های جدید تولید آب برای مقابله با خشکسالی

روش های جدید تولید آب برای مقابله با خشکسالی

تصفیه کننده کوچک آب

مشکل اصلی مناطقی که دچار خشکسالی شده اند این است که، آب وجود دارد اما قابل آشامیدن نیست. به همین دلیل یک دستگاه تصفیه آب UV ساخته شده است که در مدت زمان 20 دقیقه آب را تصفیه می کند. افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند در پرداخت قبض آب خود صرفه جویی بالایی می کنند.

تصفیه آب با برداشت از مه

از این روش برای استفاده از مه غلیظ موجود در صحرای مراکش استفاده می کنند. این دستگاه می تواند مه غلیظ را به دام بیندازد و آن را تبدیل به آب آشامیدنی کند.

برج آب وارکا

این برج، یک سیلندر از جنس بامبو دارد که به صورت عمودی و در مرکز آن قرار گرفته است. در این روش، آب از طریق رطوبت، مه و یا بخار موجود در هوا تولید می شود. این برج از سال 2019 به تولید انبوه می رسد.

پایپ

مهندسان با استفاده از این روش به دنبال شیرین کردن دریاها هستنند. مرکز تولید آب در دریا قرار دارد و انرژی مورد نیاز خود را از خورشید دریافت می کند. با استفاده از الکترومغناطیس، آب شور دریا به آب شیرین تبدیل می شود.

بازیافت آب

می توان آب را با استفاده از احیای سیستم های فاضلاب بازیافت کرد  شهرداری تهران نیز در همین راستا، زیرساخت های فاضلاب شهری را نوسازی کرد و می توان شعار آن را بهترین توصیف برای این روش دانست: ” آب رفته به جوی باز می گردد “.

مصرف آب

 با مشاهده قبض آب صادر شده در ایران میتوانیم حجم مصرف آب را تخمین کرد. میزان مصرف آب در کشور ما به طور متوسط، 204 لیتر در روز است که این مقدار در اوج تابستان به بیش از 250 لیتر هم می رسد. مشکل اصلی در رابطه با مصرف آب در کشور ما این است که آب شرب از آب مصارف بهداشتی جدا نشده است. عمده هدر رفت آب نیز مربوط به بخش کشاورزی است و زیرساخت های مناسبی در این رابطه وجود ندارد. مصرف ایران در مقایسه با اکثر کشورهایی اروپایی مانند ایرلند (142 لیتر در روز)، فرانسه (139 لیتر در روز)، آلمان (129 لیتر در روز)، هلند (129 لیتر در روز)، بلژیک (112 لیتر در روز) و لهستان (98 لیتر در روز)، بالاتر است. 

 در حال حاضر قیمت تمام شده هر مترمکعب آب در تهران ۱۰۰۰ تومان است و تنها ۴۰۰ تومان برای هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌شود و این تعرفه در سال 97، 20 تومان به ازای هر متر مکعب افزایش داشته است. تعرفه آب در ایران نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی کمتر است. در حالیکه با توجه به کمبود منابع آبی کشور و مصرف بالای هموطنان، شاید افزایش این تعرفه تاثیراتی بر مصرف داشته باشد. برای مثال قیمت آب در آلمان به ازای هر متر مکعب بین ۱.۴ تا ۲.۶ یورو است که چیزی چند برابر کشور ماست. اگر چه درآمد مردم کشور های اروپایی بسیار بیشتر است اما همچنان مبلغ بالایی یه شمار می آید.

10 نکته برای صرفه جویی در مصرف آب

 پرداخت قبضینو - 10 نکته برای صرفه جویی در مصرف آب

1 ) زمان مسواک زدن شیر آب را باز نگذارید.

2 ) هنگام استحمام، نیازی نیست که دوش حمام دائما باز باشد.

3 ) برای آبیاری گیاهان، شلنگ آب را در باغچه رها نکنید. می توانید از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید.

4 ) برای شستشوی خودروی خود می توانید از یک سطل آب و یک سطل کف استفاده کنید.

5 ) تعداد دفعات استفاده از ماشین لباسشویی را کاهش دهید.

6 ) لزومی ندارد جلوی منزل یا مغازه خود را با فشار زیاد آب شستشو دهید.

7 ) از آبی که برای شستشوی میوه و سبزی استفاده کرده اید برای شستشوی سرویس بهداشتی استفاده کنید.

8 ) موقع شستن ظروف، شیر آب را باز نگذارید.

9 ) شلنگ ها، اتصالات و شیر ها را کنترل کنید تا نشتی نداشته باشند.

10 ) حتما صرفه جویی در مصرف آب را به فرزندان خود آموزش دهید.

ساده ترین راه مانیتورینگ مصرف آب، استعلام قبض آب می باشد. توصیه می شود که در دوره های منظم قبض آب خود را استعلام کرده و با دوره قبلی مقایسه کند تا روند صرفه جویی در آب خود را مشاهده کنید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
مرتضی طاهری

سلام نمیدانم چرا شرکت ابفا هنوز ارسال قبض کاغذی را حذف نکرده است

ثبت دیدگاه