قبضینو

تاریخچه تلفن ثابت، سیستم های تلفنی سازمانی، دام های تلفنی

تاریخچه تلفن ثابت، سیستم های تلفنی سازمانی، دام های تلفنی

تلفن ثابت دستگاهی است که همه ما در خانه یا محل کارمان از آن استفاده می کنیم. ما نحوه کار با آن ها را می دانیم و سعی می کنیم بهترین نوع آن ها را خریداری کنیم تا بدون مشکل و سال های طولانی از آن ها استفاد کنیم. اما تعداد کمی از ما تاریخ…

تلفن ثابت دستگاهی است که همه ما در خانه یا محل کارمان از آن استفاده می کنیم. ما نحوه کار با آن ها را می دانیم و سعی می کنیم بهترین نوع آن ها را خریداری کنیم تا بدون مشکل و سال های طولانی از آن ها استفاد کنیم. اما تعداد کمی از ما تاریخ آن ها را می دانیم یا درباره انواع سیستم های تلفنی مورد استفاده در محل کارمان اطلاعات داریم. در این پست از وبلاگ پرداخت قبضینو میخواهیم در رابطه با تاریخچه تلفن، زمان ورود آن به ایران، انواع سیستم های تلفنی سازمانی ، دام های تلفنی و پرداخت قبض تلفن ثابت و یکی از مطرح ترین شرکت های تولید تلفن مطلبی به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

 تاریخچه تلفن ثابت

قبل از تلفن ثابت از تلگراف به عنوان وسیله ارتباطی استفاده می شد. در تاریخ 1774 تلگراف توسط مخترع ایتالیای اختراخ شد. تلگراف اوایل برای هر حرف الفبا یک سیم داشت. آما به پیشرفت علم ارتباط تلگراف تک سیمی نیز ساخته شد . با پیشرفت های ایجاد شده مورس اولین دستگاه بین قاره ای را درست کرد.(بین انگلیس و آمریکای شمالی -سال 1866).پیدایش تلفن ثابت انقلابی را در حوزه ارتباط ها ایجاد کرد. 

1876: الکساندر گراهام بل تلفن را اختراع کرد و این اختراع به نام او ثبت شد. اما در حقیقت فرد دیگری به نام الیشا گری نیز دستگاهی مانند تلفن را اختراع کرده بود اما گراهام موفق شد اختراع خود را چند ساعت زودتر از او به ثبت برساند و نامش به عنوان مخترع یکی از مهم ترین دستگاه های تاریخ بشر ماندگار شد. پیش از تلفن الکساندر  تلفن سيمياوی ادیسون، تلفن بلوري نيکولسون  و تلفن نيمه هادي باکند اشاتور  و تلفن حرارتي رالک  و جونون اختراع شده بود، ولي هيچ کدام به اندازه دستاورد الکساندر گراهامبل صنعت ارتباط را متحول نساخت. درسال 1880 ازترکيب فرستنده کربني و گوشي الکساندر گراهام بل، تلفن های جدید امروزی درست شد.

تلفن ثابت قدیمی الکساندر گراهام بل

1877: اولین سیم کشی طولانی تلفن انجام شد. این سیم کشی فقط 3 مایل را شامل می شد. آمریکا اولین کشور ارائه دهنده خدمت تلفن ثابت بود.

1878: تغییری بزرگ ایجاد شد. از این سال تماس ها مستقیما بین مشترکین صورت می گرفت و دیگر مرکز تلفن واسطه تماس ها نبود.

1888: اولین سیستم خودکار شماره گیری توسط کارگزار شهر کانزاس، توسعه یافت. او بر این باور بود که اپراتور ها با شماره گیری های اشتباه مشتری های بالقوه را از بین می برند. این سیستم راهی برای خلاص شدن از اپراتور ها بود.

1904: تلفن فرانسوی توسط کمپانی Bell توسعه یافت. این تلفن گیرنده و فرستنده را در یک گوشی با هم داشت. 

1921: با استفاده از مدارهای فانتومی، امکان تغییر لحظه ای مدارها فراهم شد. این فناوری امکان را فراهم کرد تا 3 گفتگوی تلفنی همزمان صورت گیرد.

1927: اولین سرویس تماس از راه دور از نیویورک تا لندن فراهم شد. این سیگنال ها توسط امواج رادیویی ارسال می شدند.

1946: اولین تلفن های همراه مورد استفاده قرار گرفتند. از این پس دستگاه های متحرک به وسیله امواج رادیویی می توانستند با یکدیگر تماس برقرار کنند.

1962: اولین ماهواره بین المللی ارتباطی جهان، به نام Telstar راه اندازی شد.

1980: گسترش کابل های فیبر نوری در این دهه باعث شد تا حجم بیشتری از تماس ها در مقایسه با ماهواره ها یا ریزموج ها جابجا شوند.

1990 تا کنون: پیشرفت های بزرگ در فناوری میکروالکترونیک ها موجب شد تا تلفن های همراه به شکل غیر قابل تصوری توسعه یابند. تلفن های همراه فرستنده های مرکزی مخصوص به خود را دارند که این امکان را فراهم می کند تا تماس ها به صورت یکپارچه مخابره شوند.

تلفن قدیمی و اولین تلفن در ایران

ورود تلفن به ایران

11 تا 12 سال پس از اختراع تلفن، این دستگاه وارد ایران شد. ناصر الدین شاه قاجار در خاطرات خود به تلفنی اشاره می کند که سوغات سفیر ایران در عثمانی بود و از آن برای تماس از شمس العماره تا باغ سپه سالار استفاده می شد و ظاهرا نخستین تلفن ایران بود. بنابراین تلفن در عصر ناصری به راه افتاد و در دوران مظفرالدین شاه گسترش یافت. 

در سال 1319 نخستین امتیاز تلفن در تبریز به مدت 50 سال به شرکتی واگذار شد تا به راه اندازی تلفن به شعاع 24 کیلومتر اقدام کند.

انواع سیستم های تلفن در سازمان ها

سیستم های تلفنی سازمانی و تاریخچه انواع تلفن

در کل 3 نوع سیستم تلفن داریم:  KSU , PBX , VOIP  . حالا با هم نگاهی به تفاوت و مزیت های این سیستم ها بیندازیم. 

1 ) KSU : اولین سیستم تلفن سازمانی، واحد سیستم کلیدی یا Key System Unit است که به اختصار KSU نامیده می شود. این سیستم فقط برای کسب و کار های کوچک با کمتر از 40 اپراتور تلفن مناسب است چرا که خطوط تلفن محدودی را می توان در این سیستم جا داد. کار کردن با این سیستم به سادگی استفاده از تلفن های خانگی است. این سیستم همه ی ویژگی های مورد نیاز یک کسب وکار  را دارد، اما قابلیت جابه جایی و انتقال را ندارد .از یک دستگاه تغییر یا سوییچ مرکزی استفاده میکند که به صورت دستی باید خطوط تلفن تغییر داده شوند.

نوع دیگر این سیستم KSU-Less نامیده می شود. این سیستم علاوه بر همه ی ویژگی های اصلی KSU، قابلیت جایجایی و انعطاف نیز دارد. از یک سیستم مرکزی استفاده نمیکند در واقع بی سیم یا Wire Less محسوب می شود. 

KSU-Less یک سری محدودیت های جدی دارد. فقط 10 تلفن می توانند در این سیستم وجود داشته باشند. تجهیزات این سیستم در بازار موجود نیست و باید از مرکز ارئه دهنده خدمات تلفنی خریداری کنید. سیستم KSU-Less برای یک کسب و کار خیلی کوچک مناسب است که قصد گسترش نداشته باشند و برای کسب و کار های در حال توسعه اصلا گزینه مناسبی نیست.

2 ) PBX : مدل دیگر سیستم های تلفنی، PBX یا Private Branch exchange است. این سیستم از KSU و KSU-Less پیشرفته تر است. از یک دستگاه سوییچ یا تغییر قابل برنامه ریزی استفاده می کند. این دستگاه می تواند به صورت خودکار تماس ها را جابجا کند. PBX برای شرکت هایی با بیشتر از 40 اپراتور تلفن نیز مناسب است.

مزیت دیگر PBX استفاده از منبع تغذیه بدون وقفه است. در واقع با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را فراهم می کند. بنابراین قطعی برق دیگر مشکلی برای کار ایجاد نمی کند.

مدل توسعه یافته این سیستم hosted PBX نامیده می شود. تفاوت این سیستم با نوع معمولی آن در این است که دیگر دستگاه سوییچ در شرکت نصب نمی شود و از طرف مرکز تلفن پشتیبانی می شود. برترین مزیت این سیستم در این است که دیگر نیازی به هزینه نصب و نگهداری آن در شرکت نیست.

3 ) VIOP : آخرین و برترین نوآوری در سیستم های تلفنی سازمانی VOIP یا Voice Over Internet Protocol است. با استفاده از این سیستم اپراتور تلفن و مشتری حتی اگز در دو کشور متفاوت باشند، به سادگی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برای کار با این سیستم حتما نیاز به کامپیوتر و اینترنت دارید. با وجود اینکه این سیستم بسیار گران قیمت است اما تعداد بسیار زیادی از کارمندان می توانند از آن استفاده کنند. مزیت اصلی آن در این است که همه دسترسی ها با کامپیوتر صورت می گیرد. 

این سیستم نیز می تواند توسط مرکز ارائه دهنده خدمات تلفنی پشتیبانی شود، بنابراین هزینه ها کاهش می یابند.

شرکت پاناسونیک

 تاریخچه تلفن و تلفن های پاناسونیک

بسیاری از ما نام پاناسونیک را بارها شنیده ایم و به خوبی می دانیم محصولات این شرکت در شمار بهترین های بازار قرار می گیرند. حالا با هم نگاهی کوتاه به این شرکت و مزایای تلفن آن می اندازیم.

پاناسونیک در سال 1918 توسط ماتسوشیا تاسیس شد و طی سال های متمادی فعالیت در صنایع الکترونیک و مخابرات، امروزه در ردیف بزرگ ترین شرکت های این صنعت قرار گرفته است. نمایشگر های پلاسما، دوربین های دیجیتال، دوربین های مدار بسته، انواع لوازم خانگی الکترونیکی، کنسول های بازی، انواع باتری، DVD Player ، تجهیزات صوتی، تجهیزات بهذاشتی و درمانی، لوازم اداری، کامپیوتر های شخصی و لب تاپ و .. همگی از محصولات شرکت پاناسونیک هستند.

چرا تلفن های پاناسونیک تا این حد محبوب هستنند؟

پاناسونیک اولین فروشنده تلفن های بی سیم در جهان است و در کشور ما نیز محبوبیت زیادی دارد. مطمئنا این اعتماد و محبوبیت بی دلیل نیست.

  • LCD بزرگ
  • راه اندازی اولیه ساده
  • سالم مادن گوشی با افتادن از ارتفاع 1/5 متر
  • شماره گیر ضد آب
  • کارکرد مناسب از دمای 5 درجه سانتی گراد تا 45 درجه
  • تمیز شدن اتوماتیک محل شارژ
  • عدم استفاده از سرب و دیگر مواد شیمیایی مضر در ساخت گوشی
  • طراحی ارگونومیک برای نگه داشتن گوشی با دست یا با استفاده از چانه

مسابقات تلویزیونی، دام مشترکان تلفن ثابت

تلفن ثابت گاهی تبدیل به زمینه ای برای کلاهبرداری سود جویان می شود و شما متوجه این موضوع نمی شوید. دقایق طولانی پشت خط یک برنامه تلویزیونی معطل می مانید تا در مسابقه‌ای شرکت کنید و برنده یک جایزه چند‌میلیون تومانی شوید. زنگ انتظار خسته‌کننده و تمام نشدنی، پیام‌های ضبط شده‌ای که با طولانی شدن تماس‌تان بارها تکرار می‌شود. درنهایت می‌شنوید که به دلیل حجم بالای تماس‌ها، موفق به برقراری ارتباط نشده‌اید. یک تشکر خشک و خالی و تشویق به این‌که دوباره تماس بگیرید. دوباره و چندباره تماس می‌گیرید وهربار با حیله جدیدی به تماس دوباره ترغیب می شوید. مثلا این‌که مسابقه چند مرحله‌ای است، هرچه بیشتر تماس بگیرید امتیازتان بیشتر می‌شود و شانس برنده شدن‌تان بالاتر می‌رود.

 دقایق زیادی معطل شده‌اید تا بتوانید در یک مرحله از مسابقه شرکت کنید. این زمان طولانی توسط مخابرات محاسبه شده است. حالا نه تنها برنده جازه نشده اید بلکه باید مبلغ باور نکردنی را نیز برای قبض تلفنتان بپردازید.

این موضوع ظاهرا کلاهبرداری به نظر نمی رسد. اشغال بودن خطوط و انتظار زیاد به دلیل حجم بالای تماس ها با یک برنامه تلویزیونی کاملا طبیعی به نظر می‌رسد و از سوی دیگر محبوبیت این برنامه یا مجری آن موجب شده است تا شما اعتماد کنید و اما باید بدانید که شما درگیر یک سواستفاده و دام شده اید و در پرداخت قبض تلفن ثابت خود متوجه خواهید شد که هزینه زیادی را  برای این مکالمه پرداخت کرده اید.
مسابقات صداوسیما یکی از بزرگترین دام‌های تلفنی است. شاید کمتر شرکت کننده‌ای بداند که رسیدن به آن جوایز به این سادگی‌ها هم نیست که مجری‌های تلویزیونی دائما به شما تلقین می‌کنند. پاسخ به چند پرسش آسان با جواب‌های بدیهی و درنهایت قرعه‌کشی تمام آن چیزی است که شما در تلویزیون می بینید اما مسلما هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر نمی‌شود که به شما بگوید از هر تماس‌تان چقدر به جیب‌ می زند.

واقعیت این است که میزان معلومات و ارتباط مخاطب با آن برنامه تلویزیونی کمترین اهمیتی ندارد. شما تنها یک ابزار هستید تا به واسطه تماس تلفنی، جیب تهیه کننده را پر کنید. هر تماس و وقت‌کشی بیشتر از شما به معنای درآمد بیشتر برای عوامل برنامه است و درنهایت معلوم نیست که برندگان اعلام شده تا چه اندازه واقعی باشند.

نحوه تقسیم درآمد حاصل از تماس با خطوط هوشمند بر اساس یک قرارداد بین مخابرات و صاحب خط است اما معمولا 80 درصد درآمد به دست آمده از این خطوط به جیب صاحب خط می‌رود و مخابرات تنها سهم 20 درصدی دارد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
علی ثاقب فر

سلام مدت یک سال و شش ماه هست که تلفن ثابت اینجانب در شهرک گل افشان حناازتوابع شهرستان سمیرم استان اصفهان قطع شده بارهامراجعه کرده ام آخرین قبض بدهی هم پرداخت نموده ام ولی وصل نمیشه.باوجودقول مخابرات سمیرم.شماره تلفن مذکور۰۳۱۵۳۶۶۰۵۰۴ میباشدخواهش میکنم اقدام لازم مبذول شودناگفته نماندمحل کاراینجانب اباده فارس میباشد

ثبت دیدگاه