قبضینو

تاریخچه گوشی و تلفن همراه، رقابت اپل و سامسونگ در بازار موبایل

تاریخچه گوشی و تلفن همراه، رقابت اپل و سامسونگ در بازار موبایل

بسیاری از ما نمی توانیم زندگی را بدون تلفن های همراه خود تصور کنیم. این حجم نفوذ و وابستگی در مدت زمان کوتاهی رخ داده است. در حقیقت گوشی های موبایل در 20 سال اخیر بیشترین کاربردها را داشته اند. این روند، گوشی های همراه را از دستگاه هایی تجملی به دستگاه هایی ضروری و…

بسیاری از ما نمی توانیم زندگی را بدون تلفن های همراه خود تصور کنیم. این حجم نفوذ و وابستگی در مدت زمان کوتاهی رخ داده است. در حقیقت گوشی های موبایل در 20 سال اخیر بیشترین کاربردها را داشته اند. این روند، گوشی های همراه را از دستگاه هایی تجملی به دستگاه هایی ضروری و کاربردی بدل کرده است و شاهد ظهور اپراتور های بزرگ  مثل همراه اول، ایرانسل، تالیا، رایتل در کشور شدیم. در پست های قبلی در باره نحوه پرداخت قبض همراه اول و مشاهده صورت حساب تلفن همراه اول به طور مفصل بحث شده است. در این پست از وبلاگ قبضینو مطلبی درباره تاریخچه تلفن همراه، ورود آن به ایران، تکنولوژی های آینده آن و دو شرکت قدرتمند در این زمینه ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخچه موبایل ها

موبایل ها مخصوصا تلفن های هوشمند که تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده اند، تقریبا جدید هستند. تلفن همراه در سال 1940 اختراع شد. زمانی که مهندسان AT&T مشغول ساخت ایتگاه های پایه تلفن همراه بودند. این تلفن های همراه چندان همراه نبودند. اولین مدل این دستگاه ها در تاکسی ها یا وسایل نقلیه اضطراری نصب می شدند. 

اولین موبایل ها به جای تکیه بر چند ایستگاه با سلول های جداگانه که سیگنال ها را از یک سلول به سلول دیگر ارسال می کردند، توسط یک ایستگاه مرکزی پشتیبانی می شدند که منطقه بزرگی را پوشش می داد.

موتورولا در سوم آپریل 1973، اولین شرکتی بود که موبایل ها را در حجم عظیمی به تولید رساند. اولین تلفن های همراه نسل صفر نامیده می شوند. امروزه اکثر موبایل ها از نسل سوم یا چهارم پشتیبانی می کنند.

 

تاریچه موبایل ها و همراه اول

نقطه عطف تاریخ تلفن همراه

تلفن های همراه از گذشته تا امروز مسیر متفاوتی را طی کرده اند. از تلفن هایی که در خودروها نصب می شدند تا تلفن های بزرگ و سنگینی که باید در دست می گرفتید تا تلفن های همراه امروزی که به راحتی در جیب شما جایی می گیرند و زندگی را بسیار ساده تر کرده اند. چالش اصلی در مسیر توسعه تلفن های همراه، پیشرفت استانداردهای متقابل، افزایش تقاضا و افزایش پهنای باند بود.

حالا نگاهی کوتاه به روند توسعه تلفن همراه طی سال های مختلف داشته باشیم.

1962: اولین سرویس موفق تلفن همراه برای مسافران فرست کلاس مسیر برلین_هامبورگ ارائه شد.

1946: نخستین تماس ها از طریق تلفن های رادیویی خودروها در شیکاگو صورت گرفت. با وجود تعداد کم فرکانس های رادیویی در دسترس، این سرویس به سرعت به ظرفیت حداکثری خود رسید.

1973: دکتر مارتین کوپر، مدیر کل بخش سیستم ارتباطات موتورولا، اولین تماس تلفنی را با دستگاهی به وزن 1.1 کیلوگرم انجام داد.

1982: مهندسان و مدیران 11 کشور اروپایی در استکهلم گرد هم آمدند تا امکان ایجاد یک سیستم دیجیتالی تلفن همراه را بررسی کنند. 

1992: اولین SMS جهان در انگلستان ارسال شد. نیل پپورث 22 ساله که توسعه دهنده مخابرات بود این سرویس پیام رسانی را برای Vodafone ایجاد کرد. جمله این پیام Merry Christmas بود و برای ریچارد جارویس از مدیران Vodafone ارسال شد.

1996: 60% از خانوارها در بریتانیا مالکیت تلفن همراه را داشتند. یک دهه بعد این امار به 80% رسید. این رشد انفجاری ناشی از راه اندازی پرداخت غیر قراردادی در سال 1996 بود که توسط Vodafone Prepaid ارائه شد.

2000: فروش نوکیا 3310 آغاز شد و به مبلغ 126 میلیون واحد رسید. در ژاپن اولین موبایل دوربین دار به نام sharp J-SH04 در ماه نوامبر عرضه شد. اما مانعی اساسی وجود داشت. این تلفن های همراه فقط در ژاپن قابل استفاده بودند. 

2007: اولین موبایل شرکت اپل با نام آیفون عرضه شد.

2008: اولین موبایل با سیستم عامل اندروید معرفی شد.

ورود موبایل به ایران

تلفن همراه در سال 1372 و پس از 20 سال وارد ایران شد. اولین پیامک نیز در سال 1381 ارسال شد. گوشی های نوکیا اولین دستگاه هایی بودند که وارد ایران شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. گوشی های تلفن در آن زمان بسیار بزرگ و سنگین بودند و قیمت آنها به مبلغ 1 میلیون تومان می رسید که با توجه به نرخ تورم، هزینه زیادی محسوب می شد. در آن زمان موبایل یک وسیله لوکس به شمار می آمد.اما به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی های موبایلی و گسترش آن ها، امروزه تبدیل به یک نیاز اساسی برای برقراری ارتباط شده است. از جمله اپوراتور های توسعه دهنده شرکت صاایران بود که بعدها به ایرانسل تلفیق شد. امروزه اپراتورهای  همراه اول و ایرانسل با ارایه خدمات و سرویس های آنلاین و  خدمات اینترنتی مانند پرداخت اینترنتی قبض همراه اول و ایرانسل، منجر به افزایش بیش از حد کابران تلفن همراه در ایران شده اند. 

شرکت های برتر تولید کننده موبایل

اپل 

گوشی های اپل و قبض همراه اول اینترنتی

اپل یک شرکت آمریکایی است که طراحی، توسعه و تولید محصولات الکترونیکی، نرم افزار های کامپیوتری و سرویس های آنلاین را بر عهده دارد. تولیدات این شرکت به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند. محصولات سخت افزاری شامل: iPhone, iPad, کامپیوتر های شخصی Mac، ساعت های هوشمند، Apple TV, Home Pod, و  محصولات نرم افزاری این شرکت شامل: iOS, iTunes, مرورگر وب Safari, سیستم عامل های macOs.  سهم بازار اپل به مرز 1 تریلیون دلار نزدیک شده است.

عمده ترین دلایل محبوبیت گوشی های آیفون را می توان در 10 مورد خلاصه کرد:

1 ) سرعت پردازش بسیار بالا

2 ) هماهنگی فوق العاده سخت افزار و نرم افزار

3 ) استفاده ساده تر

4 ) به روز رسانی های جذاب و محبوب سیستم عامل iOS 

5 ) ارائه نخستین نسخه اپلیکیشن ها در App Store 

6 ) اشغال فضای کمتر توسط برنامه های پیش فرض گوشی

7 ) هماهنگی کامل با دیگر دستگاه های اپل به ویژه Mac

8 ) پرداخت موبایلی با Apple Pay

9 ) امکان به اشتراک گذاری محتواها با اعضای خانواده تحت عنوان Family Sharing

10 ) پشتیبانی کامل 

سامسونگ

گوشی های سامسونگ

سامسونگ یک شرکت کره ای است و عنوان بزرگترین تولید کننده دستگاه های موبایل، گوشی های هوشمند، تجهیزات الکترونیکی و تراشه ها را به خود اختصاص داده است. محصولات سامسونگ تنوع بسیاری دارند به گونه ای که با هر نیازی می توانید گوشی کاربردی خود را پیدا کنید. این برند در ایران نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد. سهم بازار سامسونگ در ماه اکتبر سال 2017 به 372 میلیارد دلار رسید.

محبوبیت گوشی های سامسونگ را می توان در 10 دلیل عمده خلاصه کرد:

1 ) صفحه نمایش های بزرگتر

2 ) قابلیت تعویض باتری

3 ) قابلیت استفاده از حافظه جانبی یا Micro SD ها

4 ) امکان انتقال محتوا از از انواع کامپیوتر ها به گوشی های سامسونگ

5 ) ارائه نسخه اندروید همه اپلیکیشن ها

6 ) استقاده ساده تر

7 ) امکان به اشتراک گذاری محتوا ها با همه دستگاه ها

8 ) امکان استفاده از widget ها و شخصی سازی صفحه نمایش

9 ) موفقیت ها و محبوبیت های متعدد سامسونگ

10 ) وارانتی دو ساله سامسونگ

رقابت اپل و سامسونگ

رقابت اپل و سامسونگ و صورت حساب قبض

همانطور که اشاره کردیم ارزش بازار اپل چندین برابر سامسونگ است اما اگر میزان فروش برای شما اهمیت دارد، این اپل است که رتبه دوم را کسب می کند. سامسونگ فقط یک شرکت سازنده موبایل نیست. علاوه بر موبایل، دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی دیگری را نیز تولید می کند. لوازم الکترونیکی خانه ها مثل تلویزیون، وسایل آَشپزخانه، کولر های گازی و … . تجهیزات الکترونیکی مثل نیمه هادی ها، پنل های LED، دیسک های سخت و … . تولیدات عمده این شرکت شامل موبایل ها و تبلت هاست که همه ما به خوبی با آن آشنا هستیم. 

حاشیه بزرگی برای آیفون

بیشترین میزان درآمد اپل از طریق فروش iPhone ها و Macbook هاست. فروش دستگاه های موبایل نسبت به لپ تاپ ها 5 برابر است. موبایل های سامسونگ 60% از فروش کل محصولات را به خود اختصاص داده اند. شاید بزرگترین چالش سامسونگ در دست گرفتن سهم بازار اپل باشد. البته اپل در کل فروش کمتری نسبت به سامسونگ دارد. این به معنای کسب 400 دلار سود به ازای هر واحد فروش برای سامسونگ است.

از قفسه فروشگاه ها تا دادگاه

اپل و سامسونگ رابطه چندان خوبی با یکدیگر ندارند و این موضوع با گذر زمان تغییری نکرده است. در سال 2011 این دو شرکت در 19 مورد مختلف و در 10 کشور جهان درگیر دعوای حقوقی بودند. آغاز گر این درگیری ها شرکت اپل بود که از سامسونگ به اتهام تقلید از گوشی های iPhone شکایت کرده بود.

در میان این شکایت ها اپل موفق شد رای دادگاه آمریکا را کسب کند و سامسونگ نیز در انگلستان، ژاپن و کره جنوبی پیروز میدان بود. در سال 2017 دادگاهی در کالیفرنیا برگزاری جلسه دادخواهی مجدد از سوی سامسونگ را پذیرفته بود. اختلاف اصلی این دو شرکت بر سر نوع پرداخت غرامت بود. اگر جریمه بر اساس خواسته سامسونگ پرداخت شود، اپل مبلغی حدود 500 میلیون دلار دریافت خواهد کرد اما اپل خواستار دریافت پول به ازای هر دستگاه موبایل فروخته شده توسط سامسونگ است که این شرکت مخالف این موضوع بوده و سعی دارد جریمه را به بخش های مربوط به طراحی محدود کند و حتی در صورت امکان، هیچ مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت نکند. اگر جریمه ها طبق خواسته اپل پرداخت شود، چند میلیارد دلار نصیب این شرکت خواهد شد.

این دو وابسته یکدیگرند

عاملی که رقابت این دو را جذاب تر می کند وابستگی این دو شاکی و متهم به یکدیگر است. بسیاری از فروشگاه های سامسونگ، گوشی های اپل را نیز به فروش می رسانند و سود حاصل از این فروش حدود 8 میلیارد دلار در سال است. اپل نیز بزرگترین مشتری سامسونگ به حساب می آید. زمانی که تقاضا در بازار افزایش می یابد، اپل سفارش های خود را افزایش می دهد و توجه ها را به سمت سامسونگ می کشاند و موجب ایجاد نگرانی در رقبای کوچکتر می شود چرا که آن ها سهم بازار را از دست می دهند.

سامسونگ سازنده بسیاری از پردازنده های A4 و A5 بود که در گوشی های اپل استفاده می شدند. البته امروزه اپل از تراشه های A8X در دستگاه های خود استفاده می کند که توسط شرکت دیگری غیر از سامسونگ به تولید می رسند.

در کسب و کار یا در زندگی گاهی رقابت ها اهمیت ندارند. حتی رقبای بزرگی مثل اپل و سامسونگ نیز گاهی به دنبال کسب رضایت یکدیگر هستند.

دو رقیب

اپل به قدری قدرت و عظمت دارد که بدون وجود ساسونگ نیز می تواند به موفقیت های خود ادامه دهد. سامسونگ نیز نیازی به فروش محصولات اپل برای شکوفایی خود ندارد. به عنوان دو رقیب اصلی در این بازار، هر دوی آن ها دستگاه هایی را به مشتریان ارائه داده اند که زندگی آن ها را تغییر داده است. به عنوان دو رقیب در دادگاه ها مبالغ هنگفتی را صرف دفاع از خود کرده اند تا اعتبار خود را از دست ندهند و دادگاه را به نفع خود به پایان برسانند. این دو غول دنیای تکنولوژی تا سال های سال به نوآوری ها و رقابت های خود ادامه خواهند داد.

 آینده موبایل ها

آینده موبایل ها و تکنولوژی های موبایلی

موبایلتان شما را تشخیص خواهد داد

سازندگان دستگاه های موبایل، سال ها به دنبال راه هایی بودند که سطح امنیت دستگاه ها را بالاتر ببرند. بسیاری از موبایل های امروزی از اثر انگشت، تشخیص چشم یا تشخیص چهره برای حفظ امنیت استفاده می کنند. این سه روش چندان قابل اعتماد نیستند و همچنان خطر هک کردن آن ها را تهدید می کند. البته تکنولوژی های جدید تشخیص چهره، خطوط چهره کاربر را نیز تشخیص می دهند بنابراین سطح امنیت بالاتری دارند.

با پیشرفت تکنولوژی، موبایلتان بدون اینکه ببیند یا اسکن کند، شما را تشخیص خواهد داد. موبایل ها از فاکتور های جدیدی برای شناسایی شما استفاده خواهند کرد مثل تن صدا، نوع حرکت یا شیوه تایپ کردن شما.

موبایل ها از واقعیت عبور خواهند کرد

تصور کنید که می خواهید یک میز برای دفتر کارتان به صورت آنلاین خریداری کنید. می توانید از طریق موبایلتان آن را در محل کارتان مشاهده کنید یا ببینید لباسی که می خواهید برای فرزندتان خریداری کنید به او می آید یا نه.

واقعیت افزوده دنیای بازی ها را متحول کرده است. در آینده این تکنولوژی برای خرید های اینترنتی یا مراقبت های سلامتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تعدادی از شرکت های سازنده موبایل از این تکنولوژی برای توسعه اپلیکیشن ها استفاده می کنند. این اپلیکیشن ها با دسترسی به دوربین و سنسور های حرکتی، دنیای واقعی را با دنیای غیر واقعی ترکیب می کنند. در آینده گوشی ها دیگر برای ثبت لحظه ها استفاده نمی شوند بلکه می توانند لحظه های جدیدی را برای شما خلق کنند.

موبایل هایی قابل تغییر، با دوام تر و قابل انعطاف تر در انتظار شماست

تا چند سال آینده، موبایل های شما تحت هیچ شرایطی نخواهند شکست. شاید حتی بتوانید ان ها را تا کنید و در جیب خود قرار دهید. پس از سال ها تصور گوشی های قابل انعطاف، سرانجام زمان ساخت آن ها فرا رسیده است. شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند در حال ساخت صفحه نمایش های محکم تری هستند و برای اینکار از صفحات گرافنی استفاده می کنند.

موبایل های آینده

دیگر نیازی به شارژرها نخواهید داشت

مدت زمان حفظ شارژ باتری یکی از مهم ترین دغدغه های مشتریان و سازندگان است. شرکت ها با هر مدل جدیدی که ارائه می کنند، سعی دارند تا این ویژگی را ارتقا ببخشند. اما مسئله این است که استفاده از پردازشگر های قوی تر، انرژی بیشتری را نیز مصرف می کنند. برای حل این مشکل، تولید کنندگان و متخصصان از راهکار های مختلفی مثل باتری های نانو، سلول های سوخت هیدروژنی، نیروی خورشیدی یا انرژی جنبشی استفاده می کنند. با حرکت شما، موبایلتان آن را به شارژ باتری تبدیل خواهد کرد.

باتری های آینده به هر شکلی که باشند، بدون شک سریعا شارژ خواهند شد. شارژر های بی سیم در انتظار شماست و دیگر نیازی به پورت های شارژ نخواهید داشت. بعضی از سازندگان امکان شارژ بدون سیم را فراهم کرده اند. اما همچنان به پورت شارژ نیاز است. این مشکل برطرف خواهد شد، چرا که مشتریان خواستار آن هستند و سازندگان نیز هر کاری برای راضی نگه داشتن مشتریانشان انجام می دهند. حتی تولید کنندگان مبلمان و وسایل خانه نیز به استفاده از شارژر های بی سیم در وسایل خانه فکر می کنند.

از دکمه ها و دستیار های مجازی استفاده خواهید کرد.

تولید کنندگان سال هاست که اندازه صفحه نمایش ها را بزرگتر می کنند. اما گوشی های هوشمند آینده دیگر دکمه های اضافی یا فضای بدون کاربرد نخواهند داشت و به گوشی هایی تمام صفحه تبدیل خواهند شد. 

همانطور که دستگاه ها روز به روز مجازی تر و ساده تر می شوند، رابط های کاربر نیز باید به سرعت تغییر کنند. دستیار های مجازی نقش مهم تری خواهند داشت و گوشی و برنامه های آن را ساده تر خواهند کرد. با وجود هوش مصنوعی، این دستیار ها هوشمند تر خواهند شد.

جهان آینده را نمی توان پیش بینی کرد اما با سرعت روز افزون پیشرفت تکنولوژی بدون شک باید منتظر جهانی پیچیده و در عین حال ساده باشیم. زندگی متفاوتی در انتظار ماست.  

 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه