قبضینو

شماره شبا چیست؟ معرفی روش‌های دریافت شماره شبا

شماره شبا چیست؟ دریافت شماره شبا بانک ها و تبدیل شماره کارت به شماره شبا

این روزها با رشد و پیشرفت تکنولوژی افراد بیشتری تمایل دارند تا از روش‌های آنلاین تبدیل شماره شبا برای انتقال پول استفاده کنند. به همین دلیل پیدا کردن یک روش مطمئن و ساده می‌تواند مشکلات زیادی را از سر راه افراد بردارد. اگر به شماره کارت یا حساب بانکی خود دسترسی دارید، برای یافتن شماره شبا می‌توانید از سامانه‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های موبایلی، خودپرداز و…

تا چند سال پیش بانک‌ها برای انجام تراکنش‌های بین بانکی یا شماره‌گذاری حساب‌های مشتریان از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کردند و یک روش ثابت برای استفاده تمام بانک‌ها وجود نداشت. به مرور زمان مشکلات زیادی برای کاربران ایجاد می‌کرد و آن‌ها سردرگم می‌شدند که چطور و چگونه باید از این روش استفاده کنند. در نتیجه شماره شبا توسط استاندارد بین‌المللی IBAN طراحی شد تا مشکل را برطرف کند. اگر اطلاعاتتان در مورد این موضوع کامل نیست و نمی‌دانید کجا و چه زمان می‌توانید از آن استفاده کنید یا روش دریافت شماره شبا چیست، تا انتهای این مطلب از وبلاگ قبضینو همراه ما باشید.

شماره شبا چیست؟

پیش از اینکه در مورد نحوه دریافت شماره شبا صحبت کنیم؛ بد نیست بدانید که شبا چیست. شبا مخفف «شماره حساب بانکی ایران» است. تا پیش از این، بانک‌ها از شیوه‌های متعددی برای شماره‌گذاری حساب‌های بانکی استفاده می‌کردند که به جز سردرگم شدن کاربران و سخت بودن فرآیند انتقال پول بین بانکی هیچ سودی نداشت. در نتیجه شماره حساب بانکی ایران مطابق استاندارد جهانی IBAN و استاندارد ISO 13616 با هدف یکپارچه‌سازی حساب‌های بانکی تعریف شد تا هر جساب بانکی یک شناسه یکتا داشته باشد و افراد بتوانند به سادگی از آن استفاده کنند. اگر اطلاعاتی در مورد شماره حساب بانکی ایران ندارید، بهتر است به جزئیات زیر نگاهی بیندازید.

ساختار شماره حساب بانکی ایران

شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که شماره شبا چند رقمی است و هر رقم آن به چه معنا است. برای اینکه به جواب این سوال برسید، نیاز است ادامه مطلب را مطالعه کنید. شماره حساب بانکی ایران یک عدد ۲۴ رقمی است که پس از IR نمایش داده می‌شود. تمام اطلاعات مربوط به حساب از جمله نام بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشوری که حساب متعلق به آن است، در شماره شبا درج شده است. به همین دلیل بدون دسترسی به اطلاعات حساب شخص مقابل می‌توانید انواع تراکنش‌های بانکی را انجام دهید.

اجزای شماره شبا

ارقام شماره حساب بانکی ایران عبارت‌اند از:

  • IR: دو کاراکتر اول نمایانگر کد کشور است.
  • ۲ رقم اول: کد کنترل صحت و سلامت ساختار است.
  • ۳ رقم بعدی: شناسه بانکی است که برای هر حساب بانکی متفاوت است. در ادامه می‌توانیید کد برخی از بانک‌ها را مشاهده کنید.
شناسه بانکی نام بانک
۰۱۰ مرکزی
۰۱۱ صنعت و معدن
۰۱۳ رفاه
۰۱۲ ملت
۰۱۴ مسکن
۰۱۵ سپه
۰۱۶ کشاورزی
۰۱۷ ملی
۰۱۸ تجارت
۰۱۹ صادرات
۰۲۰ توسعه صادرات ایران
۰۲۱ پست بانک
۰۵۴ پارسیان
۰۵۸ سرمایه
۰۵۵ اقتصاد نوین
۰۵۱ موسسه اعتباری توسعه
  • عدد چهارم: شناسه نوع حساب بانکی را نمایش می‌دهد که عدد آن بر اساس حساب سپرده (عدد صفر) یا تسهیلات (عدد یک) متفاوت است. 
  • شماره حساب بانکی: در این قسمت شماره حساب بانکی هر شخص به همراه صفر‌های پرکننده نمایش داده می‌شود. اگر شماره حساب بانکی کمتر از ۱۸ رقم باشد، تعداد صفرهای پرکننده در سمت چپ بیشتر می‌شود. به عنوان مثال اگر شماره حساب بانکی فردی ۱۲ رقم است،‌ سمت چپ آن ۶ صفر نمایش داده می‌شود تا ۱۸ رقم تکمیل شود. 

مزایای استفاده از شماره شبا برای انتقال وجه چیست؟

حالا که با تعریف شماره حساب بانکی ایران آشنا شدید، شاید بد نباشد بدانید که چرا دسترسی به شبا از اهمیت زیادی برخوردار است و چه مزایایی برای کاربران دارد؛ چراکه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای کارت بانکی از شماره حساب بانکی ایران برای ارسال وجه استفاده کنند.

  • امنیت

شما می‌توانید از شماره حساب بانکی ایران برای نقل و انتقال پول استفاده کنید و هیچ شخصی با دسترسی به شماره حساب بانکی ایران نمی‌تواند به صورت غیر مجاز از حساب بانکی‌‌تان پول برداشت کند. در نتیجه اگر در شرایطی هستید که امکان استفاده از سرویس کارت به کارت را ندارید، می‌توانید از شماره شبا برای انتقال وجه بانکی استفاده کنید.

  • انتقال وجه بالای ۳ میلیون تومان

احتمالا می‌دانید که حداکثر مبلغ برای کارت به کارت، ۳ میلیون تومان است؛ اما شاید جالب باشد بدانید که با شماره شبا می‌توانید مبلغ بیشتر از ۳ میلیون تومان را از طریق سامانه‌های حواله الکترونیکی پایا و سانتا انتقال دهید.

انتقال وجه بین بانکی

  • کاهش اشتباه در واریز مبلغ 

گاهی‌اوقات زمان نقل و انتقال پول به دلیل اشتباه وارد کردن ارقام شماره کارت یا حساب با مشکل روبه‌رو می‌شوید و در نتیجه تنها راهی که پیش رویتان است، مراجعه حضوری به بانک و پیگیری مبلغ واریزی است. اگر از شیوه انتقال وجه از طریق شماره شبا استفاده کنید، احتمال واریز اشتباه مبلغ بانکی را کاهش می‌دهید؛ چراکه به ندرت پیش می‌آید که ارقام به اشتباه وارد شوند و شماره شبا متعلق به شخص دیگری باشد.

  • نقل و انتقال مبلغ به روش ساده

زمان کارت به کارت دسترسی به اطلاعات بانک مقصد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما اگر از روش واریز پول با شناسه شبا استفاده کنید، می‌توانید بدون نیاز بدون دسترسی به این اطلاعات نقل و انتقال پول را در امنیت کامل انجام دهید. 

چگونه شماره شبا را دریافت کنیم؟

شماره حساب بانکی ایران برای هر نوع حساب بانکی قابل تعریف است و برای دریافت شبا نیازی به داشتن یک نوع حساب خاص نیست. گاهی پیش می‌آید که برای انتقال وجه به شماره حساب بانکی ایران (شبا) نیاز پیدا می‌کنید؛ اما نمی‌دانید که باید چطور به آن دسترسی پیدا کنید. یافتن یک روش مناسب برای دسترسی به شبا همیشه مهم و پراهمیت بوده است. به همین دلیل در ادامه به چند روش اشاره می‌کنیم که به کمک آن‌ها بتوانید در کوتاه‌ترین زمان به شماره شبا دسترسی پیدا کنید.

  • سامانه پیشخوان ۲۴؛ ساده‌ترین راه برای دریافت شماره شبا

احتمالا می‌دانید که این روزها اپلیکیشن‌های موبایلی به کمک ما آمدند تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان به خدمات مختلف دسترسی پیدا کنیم. فرقی ندارد قصد یافتن شبای چه بانکی را دارید، شما می‌توانید از خدمت «دریافت شماره شبا پیشخوان ۲۴» استفاده کنید. حالا چطور؟ ساده است.

  • ابتدا باید اپلیکیشن را از اپ‌استور‌ها دانلود کنید و روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید.
  • وارد اپلیکیشن شوید و خدمت خدمات بانکی و ارزی را انتخاب کنید.
  • تبدیل شبا را انتخاب کنید؛
  • اگر به شماره کارت بانکی دسترسی دارید، آن را وارد کنید و پس از انتخاب نوع حساب می‌توانید شماره شبا را دریافت کنید.
  • در غیر این صورت باید شماره حساب را همراه با نوع حساب انتخاب کنید تا به شماره حساب بانکی ایران خود دسترسی پیدا کنید.

نکته: شماره کارت و شماره حساب روی کارت بانکی درج شده‌اند و می‌توانید از یکی از آن‌ها برای دریافت شماره حساب بانکی ایران به صورت رایگان استفاده کنید.

  • پیدا کردن شبا از روی کارت بانکی

اولین و ساده‌ترین راه برای دریافت شماره شبا، بررسی کارت بانکی موردنظر است. اگر حساب شما کارت بانکی داشته باشد، احتمالا می‌توانید شماره حساب بانکی ایران را از روی آن پیدا کنید. با این روش نیازی به هیچ سامانه آنلاین ندارید و می‌توانید آن را به سادگی به‌دست آورید. البته شماره حساب یا شماره کارت روی بعضی از کارت‌های بانکی نیز درج نشده است.

پیدا کردن شماره شبا از روی کارت بانکی

  • یافتن شماره حساب بانکی ایران با مراجعه به بانک

چند سالی است که افراد برای یافتن شماره شبا به بانک مراجعه نمی‌کنند؛ اما با این حال یکی از روش‌های دریافت شماره شبا مراجعه به بانک دولتی یا خصوصی موردنظر و دریافت شبا از متصدی بانک است. با این روش می‌توانید شبای هر نوع حساب بانکی را دریافت کنید.

  • گرفتن شماره شبا از اپلیکیشن‌های بانکی

یکی دیگر از راه‌های دریافت شماره شبا، نصب اپلیکیشن بانک یا اینترنت بانک است. در نظر داشته باشید برای استفاده از نرم‌افزار بانک نیاز است آن را فعال کنید. سپس می‌توانید با وارد کردن شماره حساب یا کارت، به شبا دسترسی پیدا کنید.  

  • گرفتن شماره شبا با سایت بانک

آخرین راه برای دریافت شماره شبا مراجعه به سایت بانک مدنظرتان است. با داشتن حساب هر یک از بانک‌های زیر می‌توانید به سادگی شبا را از روی شماره کارت یا حساب به دست آورید. در ادامه به لیستی از بانک‌ها اشاره می‌کنیم.

نام بانک
دریافت شبا بانک رسالت دریافت شبا بانک پارسیان دریافت شبا بانک توسعه تعاون
دریافت شبا بانک سپه دریافت شبا بانک صنعت و معدن دریافت شبا پست بانک
دریافت شبا بانک صادرات دریافت شبا بانک توسعه دریافت شبا بانک شهر
دریافت شبا بانک تجارت دریافت شبا بانک سرمایه دریافت شبا بانک دی
دریافت شبا بانک اقتصاد نوین دریافت شبا بانک سینا دریافت شبا بانک گردشگری
دریافت شبا بانک کشاورزی دریافت شبا بانک ایران زمین دریافت شبا بانک آینده
دریافت شبا بانک ملت دریافت شبا بانک کارآفرین دریافت شبا بانک خاورمیانه
دریافت شبا بانک ملی دریافت شبا بانک سینا دریافت شبا بانک مسکن
دریافت شبا بانک پاسارگاد دریافت شبا بانک توسعه صادرات ایران دریافت شبا بانک ملل
دریافت شبا بانک رفاه دریافت شبا بانک سامان دریافت شبا بانک قرض‌الحسنه مهر

تفاوت شماره شبا با شماره حساب یا کارت چیست؟

پیش از هر چیز نیاز است بدانید که تفاوت بین شبا با شماره حساب و کارت چیست و چه زمانی می‌توانید از هر یک استفاده کنید. 

  • شماره حساب

شماره شناسایی حساب شما در بانک، شماره حساب است. برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد. تمامی حساب‌ها شامل حساب‌های حقوقی و حقیقی و اعم از سرمایه‌گذاری‌های جاری و سپرده یک شماره‌حساب مخصوص به خود را دارند.

شماره کارت

شماره کارت معمولاً به حساب‌های جاری و حقوقی کارت تعلق نمی‌گیرد و تنها برای حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت شخصی صادر می‌شود. شماره کارت نیز در سیستم بانکی ایران یکتا است و می‌توان برای جابجایی پول بین‌ بانکی از آن استفاده کرد. شماره کارت تاریخ انقضا دارد، اما شماره‌ حساب و شبا منقضی نمی‌شوند حتی با تعویض کارت بانکی!

شبا

هر شماره‌حساب یک شماره حساب بانکی ایران (شبا) یکتا دارد که برای انتقال وجه بین‌بانکی، دریافت دستگاه pos و درگاه اینترنتی می‌توانید از این شماره استفاده کنید.

چه زمانی به شماره شبا نیاز داریم؟

اگر قصد انتقال وجه بین بانکی به روش پایا و سانتا را دارید یا می‌خواهید برای دریافت درگاه بانکی یا دستگاه pos اقدام کنید، باید حتما به شماره شبا دسترسی داشته باشید. البته در شرایطی مثل ثبت‌نام یارانه یا سهام عدالت نیز دسترسی به شبا ضروری است. در غیر این صورت امکان مشاهده جزئیات وجود ندارد. 

همه تراکنش‌هایی که با شماره حساب بانکی ایران انجام می‌شوند؛ سقف مشخصی دارند که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

انتقال وجه پایا 15 میلیون تومان
انتقال وجه ساتنا 50 میلیون تومان
گرفتن دستگاه کارت‌خوان (POS) 50 میلیون تومان
دریافت درگاه اینترنتی 50 میلیون تومان

الگوی تولید دستی شماره حساب بانکی ایران

در ابتدا یک شماره شبا را در نظر بگیرید. مثلاً IR063690000000100327700001

1 ) ابتدا 4 کاراکتر اول یعنی IR06 را از کد جدا کنید و به انتهای کد بچسبانید؛ که می‌شود: 369000000010032770000IR06

2 ) سپس طبق جدول زیر معادل عددی دو حرف اول را جایگزین حروف کد کنید؛ که در اینجا باید عدد 18 را به جای حرف I و عدد 27 را به جای عدد R قرار دهیم که می‌شود: 369000000010032770000182706

F = 15 E = 14 D = 13 C = 12 B = 11 A = 10
L = 21 K = 20 J = 19 I = 18 H = 17 G = 16
R = 27 Q = 26 P = 25 O = 24 N = 23 M = 22
X = 33 W = 32 V = 31 U = 30 T = 29 S = 28
        Z = 35 Y = 34

3 ) اکنون یک کد 28 رقمی به دست می‌آید. حالا باید این عدد را بر 97 تقسیم کنیم.

4 ) اگر باقی‌مانده تقسیم برابر با عدد 1 شد کد شبا  یا به عبارت بهتر کد IBAN مورد نظر صحیح است و در غیر این صورت کد اشتباه است.

  • توجه کنید که در این الگوریتم منظور باقی‌مانده تقسیم است نه خارج قسمت تقسیم.
  • برای به دست آوردن باقی‌مانده تقسیم باید از ماشین حساب مهندسی و یا ماشین حساب ویندوز استفاده نمایید. در ماشین حساب مهندسی و یا ماشین حساب ویندوز دکمه‌ای به نام Mod وجود دارد که برای محاسبه باقی‌مانده تقسیم به کار می‌رود.

البته همیشه نیاز نیست این محاسبه را به صورت دستی انجام دهید؛ چراکه اگر شماره حساب بانکی ایران را به اشتباه وارد کنید، خطای بانکی نمایش داده می‌شود و اجازه نقل و انتقال وجه بین بانکی را به شما نمی‌دهد. توصیه می‌کنیم پیش از انتقال پول، شماره شبا را چک کنید تا به درستی وارد شده باشد تا با مشکل جدیدی روبه‌رو نشوید.

سخن آخر

این مطلب از وبلاگ قبضینو را به معرفی شماره حساب بانکی ایران و روش‌های دریافت آن اختصاص دادیم. در ابتدا به سوال «شبا چیست» پاسخ دادیم. سپس روش‌های دریافت آن را به شما معرفی کردیم تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان نسبت به دریافت آن اقدام کنید. بهترین و سریع‌ترین روش برای دریافت شماره شبا، استفاده از سامانه‌های آنلاین است؛ چراکه می‌توانید در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کنید و شبا را به سادگی و بدون نیاز به اطلاعات خاص دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
نوروزی

سلام. تشکر از مطلب بسیار عالی و کاربردی تون. مشکل بنده رو حل کرد

حسین رحیمی

شماره شبا کارت سپه

ایمان

آیا با اعلام مفقودی و دریافت کارت جدید شماره شبای کارت عوض میشه؟

پشتیبانی قبضینو

خیر

عارف کعبی

شماره شبا من نشانم بده

ثبت دیدگاه