قبضینو

پارک حاشیه‌ای خودرو چیست و پرداخت عوارض پارک هوشمند به چه صورت است؟

پارک حاشیه‌ای خودرو چیست و پرداخت عوارض پارک هوشمند به چه صورت است؟

پارکینگ حاشیه‌ای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا می‌کند. شهروندان از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین زمان ممکن استفاده می‌کنند. امکان استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای یکی از مهم‌ترین نیازهای شهروندانی است که به صورت مرتب در شهر تردد می‌کنند و در محدوده‌های تعیین شده خودرو خود را پارک می‌کنند. پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای از جمله دغدغه‌های دارندگان خودرو در شهرهای بزرگ است. …

پارکینگ حاشیه‌ای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا می‌کند. شهروندان از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین زمان ممکن استفاده می‌کنند. امکان استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای یکی از مهم‌ترین نیازهای شهروندانی است که به صورت مرتب در شهر تردد می‌کنند و در محدوده‌های تعیین شده خودرو خود را پارک می‌کنند. پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای از جمله دغدغه‌های دارندگان خودرو در شهرهای بزرگ است. 

پارک حاشیه‌ای چیست؟

براساس تعریفی که شهرداری ارائه کرده است، “پارکینگ حاشیه‌ای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا می‌کند.” طرح پارک حاشیه‌ای بر پایه پارک وسیله نقلیه در بخشی از خیابان است که خودروها مجاز به توقف و پارک کردن در آن قسمت هستند. در این طرح، محاسبه مبلغ پارک و مدت زمان توقف خودروها توسط دوربین‌ها و به صورت کاملا هوشمند انجام می‌شود.

اگر به یاد داشته باشید تا چند سال پیش طرح پارک‌بان و پارکومتر در شهرها اجرا می‌شد که به دلیل نواقص، این طرح با شکست روبرو شد. نواقص اجرایی در ثبت دقیق پلاک‌ها و افزایش بازدهی پروژه ضمن ایجاد ساز و کاری برای پرداخت الکترونیکی هزینه‌‌ها و ایجاد قابلیت پیگیری شکایات مشتریان محسوس بود.

هدف از طرح پارک حاشیه‌ای چیست؟

هدف اصلی طرح پارک حاشیه‌ای کاهش استفاده از خودروهای شخصی، جلوگیری از توقف‌های طولانی مدت یا پارک خودروهای شخصی صاحبان کسب و کار دارای مغازه در حاشیه خیابان، جلوگیری از پارک دوبل، کاهش شلوغی و بی‌نظمی شهرهای بزرگ و همچنین توزیع عادلانه جای پارک کنار خیابان بین شهروندان بوده است. به‌علاوه در کنار این مزایا می‌توان با درآمد حاصل از این طرح هزینه‌های ساخت پارکینگ‌ها را به راحتی تامین کرد.

انواع پارک حاشیه‌ای

پارک هوشمند كوتاه مدت: اين دسته شامل وسايل نقليه‌ای است كه كمتر از 1 ساعت توقف داشته‌اند.

پارک هوشمند ميان مدت: اين دسته شامل وسايل نقليه ای است كه بين 1 تا 2 ساعت اقدام به توقف درمحدوده مورد مطالعه نموده اند.

پارک هوشمند بلند مدت: اين دسته شامل وسايل نقليه ای است كه بيش از 2 ساعت اقدام به توقف در محدوده مورد مطالعه نموده اند.

روش‌های استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای

استعلام پارک حاشیه‌ای از طریق قبضینو

سامانه قبضینو در کنار تمامی خدمات خود، به تازگی امکان استعلام و پرداخت پارک هوشمند را برای شهروندان تهرانی فراهم کرده است. با وارد کردن شماره پلاک خود به سادگی می‌توانید استعلام را انجام دهید و به صورت تکی یا تجمیعی نسبت به پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای خود اقدام کنید. 

پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای از طریق سایت قبضینو

برای پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ ای کافیست وارد سایت قبضینو به آدرس www.ghabzino.com شوید. از بین سرویس‌هایی که در صفحه اصلی مشاهده می‌کنید گزینه پارک حاشیه‌ای را انتخاب کنید. 

پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای از طریق سایت قبضینو

در صفحه عوارض پارک هوشمند شماره پلاک خود را وارد کنید و گزینه مشاهده لیست عوارض را انتخاب کنید. 

پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای از طریق قبضینو

حالا می‌توانید لیست عوارض خود را مشاهده کنید و به صورت موردی و یا تجمیعی نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. 

پرداخت تکی یا تجمیعی عوارض پارک حاشیه‌ای از سایت قبضینو

استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای با اپلیکیشن قبضینو

کاربران قبضینو از این پس می‌توانند برای استعلام و پرداخت عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای خودرو خود، از طریق اپلیکیشن اقدام کنند. کافیست وارد بخش پارک حاشیه‌ای شوید و با وارد کردن شماره پلاک خود، استعلام را انجام دهید و قبض خود را به سبد قبض اضافه کنید و از طریق درگاه بانکی نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. 

 

استعلام پارک حاشیه‌ای با اپلیکیشن شاپ

شاپ یکی از جدیدترین برنامه‌های طراحی‌شده برای انجام تراکنش‌های پرداختی و خدماتی مانند تهیه بلیت (بلیط) مترو، شارژ کارت مترو، پرداخت عوارض آزاد‌راهی، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای، استعلام سهمیه تردد رایگان فصلی، کارت به کارت، شارژ سیمکارت، خرید بسته اینترنت، پرداخت قبض و… می باشد.

استعلام پارک حاشیه‌ای از سایت شاپ

علاوه بر اپلیکیشن شاپ، سایت شاپ به آدرس https://shopp.ir/ نیز امکان استعلام و پرداخت عوارض پارک هوشمند را برای شهروندان فراهم کرده است.

استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای از سامانه تهران من

شهروندان تهرانی که در سامانه تهران من ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به آدرس https://myservices.tehran.ir/dashboard/ParkingMeter/list استعلام پارک حاشیه‌ای خود را انجام دهند.

پست مرتبط : استعلام طرح ترافیک خودرو

1 ) برای استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای خودرو خود، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و گزینه خدمات حمل و نقل را انتخاب کنید. 

استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای از سامانه تهران من

در صفحه خدمات حمل و نقل، گزینه پارک حاشیه‌ای را انتخاب کنید. 

استعلام و پرداخت پارک حاشیه‌ای از سایت تهران من

2 ) حالا در این صفحه، پلاک خودرو مورد نظر را از بین شماره‌پلاک‌های ثبت شده انتخاب کنید.

استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای از سامانه تهران من

3 ) حالا می‌توانید عوارض مربوط به پارک خودرو خود را مشاهده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. 

پرداخت پارک حاشیه‌ای از سامانه تهران من

محاسبه هزینه پارک حاشیه‌ای (پارک هوشمند) در سال 1400

حداكثر نرخ عوارض پارك حاشيه‌ای خودرو در شهر تهران بر اساس مدت زمان پارك، تعيين و بر مبناي اعمال ضريب مربوط به رده‌بندي معابر، محاسبه می‌شود. نرخ محاسبه پارک حاشیه‌ای سال 1400 را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

نرخ پايه عوارض پارك حاشيه‌اي بر اساس مدت زمان توقف (بر حسب ريال)

نوع وسیله نقلیه

به ازای هر نیم ساعت (تا حداکثر زمان سه ساعت)

به ازای هر نیم ساعت (بعد از گذشت سه ساعت)

سواری و وانت

12,500

16,000

کامیونت و مینی بوس

25,000

31,000

رده‌بندی معابر

رده معبر الف ب ج د
ضریب پایه 1.5 1 0.8 0.6
ضریب خوش‌حسابی 0.8 0.8 0.8 0.8

هزینه پارک حاشیه‌ای طبق مصوبه شورای شهر تهران برای ساعت اول پارک در محدوده طرح ترافیک ۷۰۰ تومان و خارج از محدوده طرح ۵۰۰ تومان است. برای پارک بیش از یک ساعت نیز هزینه‌ها به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند که هزینه قابل توجه و زیادی است.

توجه داشته باشید که توقف خودروها در پارك‌های حاشيه‌اي مجاز تا نيم ساعت اول رايگان خواهد بود و پس از آن مطابق این جدول و ضرایب رده‌بندی معابر محاسبه می‌شود. 

محدوده پارک حاشیه‌ای کجاست؟

در حال حاضر هزینه پارک حاشیه‌ای هوشمند در محدوده طرح ترافیک تهران و برخی از مناطق پر تردد (6، 7، 11 و 12) در حال اجراست. محدوده طرح ترافیک تهران از سمت شمال شامل به خیابان‌ مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر تا تقاطع فاطمی و از سمت شرق به خیابان شریعتی و هفده شهریور محدود شده است.

محدوده پارک حاشیه ای

جریمه پارک حاشیه‌ای (پارک هوشمند) چگونه محاسبه می‌شود؟

جریمه نپرداختن هزینه پارک در حساب عوارض خودروی افراد لحاظ می‌شود و مالک هنگام فروش خودرو باید مانند دیگر جرائم و عوارض مربوط به خدمات حمل و نقلف تمامی بدهی‌های خود را بپردازد. جریمه تاخیر پرداخت یا جریمه دیرکرد پرداخت عوارض، برای هر نوبت پارک ۱۰ درصد است که شهروندان پرداخت می‌کنند. 

در صورتی که جریمه شدید می‌توانید از طریق سامانه قبضینو نسبت به استعلام و پرداخت خلافی پارک حاشیه ای خودرو خود اقدام کنید. 

استعلام و پرداخت عوارض پارکینگ حاشیه‌ای تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان

تز پارک تبریز

تزپارک که برگرفته از واژه‌ای ترکی به معنای پارک سریع و آسان است به شهروندان این امکان را خواهد داد که با نصب اپلیکیشن و یا استفاده از کد USSD و بات تلگرامی تزپارک به جای یک کارت و یا جاکلیدی از یک برنامه کاربردی روی گوشی هوشمند خود استفاده کنند و از امکانات متعدد آن بهره‌مند شوند.

خدمات:

  • پرداخت با کیف پول الکترونیکی
  • مکان‌یابی و مشاهده آنلاین خیابان‌های تحت پوشش
  • هشدارهای لحظه‌ای از طریق ارسال پیامک و نوتیفیکیشن
  • ارسال هشدار بر اساس موقعیت جغرافیایی

آذر پارک تبریز

سایت آذرپارک به آدرس https://www.azarpark.irana.app/ نیز خدمت پرداخت عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای را برای شهروندان دو شهر تبریز و سراب فراهم کرده است. 

الیت مشهد

با افزایش تعداد خودور در معابر شهری وجود پارکینگ بیش از پیش احساس شده است و شهرداری‌ها نیز برای احداث و رفع معضلات فضای پارک خودروها نسبت به ایجاد پارکینگ اقدام می‌کنند، ازاین رو شهرداری مشهد با بهره‌گیری از دانش الگوریتم‌های هوش مصنوعی اقدام به ارائه این خدمت کرده است.

ازجمله قابلیت های پارکینگ هوشمند الیت مشهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از اینترنت اشیا در شناسایی اشیا و اشخاص در فضای پارک موجود
  • مشاهده خودرو از طریق اپلیکشن مربوطه
  • مجهز به سیستم های مدیریت کنترل و اتفاء حریق
  • مجهر به نمایشگر های ارجی بی جهت راهنمای فضای پارک

پارک هوشمند شیراز و اصفهان

شهروندان شیرازی و اصفهانی نیز می‌توانند با مراجعه به سایت‌های مشخص شده نسبت به پرداخت عوارض پارک هوشمند خود اقدام کنند. عوارض پارک حاشیه‌ ای تمام شهرهای کشور در برنامه آینده قبضینو قرار دارد و به زودی در سایت و اپلیکیشن قرار خواهد گرفت. 

 

جهت اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به پارک حاشیه‌ ای هوشمند وبلاگ قبضینو را دنبال کنید. 

 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه