قبضینو

طریقه دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور گاز

دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور

آیا دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور امکان‌پذیر است؟ اصلا شماره کنتور گاز چیست و آن را از کجا باید پیدا کنیم؟ اگر شما مالک یا مستاجر جدید در یک ملک چه مسکونی و چه غیرمسکونی باشید، یکی از اولین سوال‌های شما، نحوه دریافت و پرداخت قبض گاز است. ما در این مطلب، به توضیح این موضوع می‌پردازیم….

برای دریافت قبض گاز و پرداخت آن، باید شناسه قبض و شناسه پرداخت داشته باشید. برای دریافت این دو شناسه نیز باید شماره کنتور گاز خود را بدانید. حالا شاید بپرسید که آیا دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور امکان‌پذیر است؟ اصلا شماره کنتور گاز چیست و آن را از کجا باید پیدا کنیم؟ ما در ادامه، به تمامی این سؤالات پاسخ می‌دهیم و شما را با انواع روش‌های دریافت قبض گاز آشنا می‌کنیم.

شماره کنتور گاز چیست؟

شماره کنتور گاز یک شماره هشت رقمی است که دقیقاً روی خودِ کنتور نوشته شده است؛ اما بسته به جدید یا قدیمی بودن کنتور، جای آن متفاوت بوده ولی شکل یکسانی دارد. داشتن این شماره برای دریافت شناسه قبض گاز الزامی است و بدون آن، امکان پرداخت قبض وجود ندارد. هشت رقم اول سمت راست نیز شماره سریال کنتور گاز است.

دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور

آیا استعلام و پرداخت قبض با شماره بدنه کنتور امکان‌پذیر است؟

خیر؛ در حال حاضر، استعلام و پرداخت قبض گاز با شماره کنتور امکان‌پذیر نیست و باید با شناسه قبض یا شماره اشتراک، قبض گاز خود را استعلام بگیرید و پرداخت کنید. اگر شناسه قبض یا شماره اشتراک ندارید، با سه روش زیر می‌توانید برای دریافت شناسه قبض گاز و شماره اشتراک آن اقدام کنید:

  • اگر قبض کاغذی دارید، می‌توانید شناسه قبض یا شماره اشتراک را از روی آن بردارید؛
  • با در دست داشتنِ شماره سریال کنتور، به یکی از شعب اداره گاز مراجعه کنید و با ثبت شماره کنتور گاز، شناسه قبض و شماره اشتراک را دریافت کنید؛
  • سرویس پیامکی قبض گاز را فعال کنید تا شناسه قبض یا شماره اشتراک برای شما ارسال شود.

روش‌های دریافت و پرداخت قبض گاز

برای دریافت قبض گاز روش‌های متنوعی وجود دارد که در این بخش، قرار است به آن‌ها اشاره کنیم. لازم است دوباره تأکید کنیم که برای دریافت قبض گاز خود، به شناسه پرداخت یا شناسه قبض نیاز دارید و دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور یا شماره سریال آن امکان‌پذیر نیست.

روش‌های دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور

دریافت و پرداخت قبض گاز با قبضینو

اگر به‌دنبال ساده‌ترین روش استعلام و پرداخت قبض گاز هستید، می‌توانید از سامانه قبضینو استفاده کنید. قبضینو سامانه جامع استعلام و پرداخت است که خدمت پرداخت قبض گاز را نیز ارائه می‌کند. برای دریافت قبض گاز از سامانه قبضینو نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید و از منوی «قبض و موبایل»، گزینه «گاز» را انتخاب کنید.
  • شناسه قبض یا شماره اشتراک خود را در کادر مشخص‌شده وارد کنید و روی دکمه سبز رنگِ «استعلام جزئیات قبض گاز» کلیک کنید.
  • در صفحه جدید می‌توانید مبلغ قبض و جزئیات آن را مشاهده کنید.
  • در ادامه و برای پرداخت قبض خود، روی گزینه «تأیید و ادامه» کلیک کنید تا وارد صفحه «سبد قبض» شوید.
  • در صفحه سبد قبض می‌توانید سایر قبض‌های خود را نیز با کلیک روی دکمه «افزودن سبد قبض» همراه با قبض گاز پرداخت کنید.
  • در نهایت برای پرداخت قبوض، روی دکمه سبز رنگِ «پرداخت» کلیک کنید تا وارد درگاه پرداخت شوید.
  • بعد از تکمیل اطلاعات بانکی خود در صفحه درگاه پرداخت نیز رسید پرداختی قبض خود را دریافت خواهید کرد.

دریافت و پرداخت قبض گاز با قبضینو

دریافت و پرداخت قبض گاز از طریق وب‌سایت شرکت گاز

یکی از روش‌های دریافت قبض گاز، مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران به آدرس nigc.ir است. بعد از ورود به این سایت، باید مراحل زیر را برای پرداخت هزینه کنتور گاز خود انجام دهید:

  • از منوی بالای سایت، ابتدا گزینه «میز خدمت» و سپس گزینه «پنجره واحد خدمات هوشمند» را انتخاب کنید.
  • در ادامه، باید وارد حساب کاربری خود در «پنجره واحد هوشمند دولت» شوید.
  • حالا برای استعلام قبض گاز باید روی دکمه «مشاهده قبض» کلیک کنید.
  • در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، باید شماره اشتراک یا شناسه قبض وارد کنید.
  • بعد از مشاهده جزئیات قبض گاز خود، با انتخاب گزینه «پرداخت»، وارد صفحه درگاه پرداخت می‌شوید و بعد از پرداخت، رسید دریافت می‌کنید.

نکته: برای پرداخت اینترنتی قبض گاز، باید اطلاعات کارت بانکی خود را داشته باشید. این اطلاعات شامل شماره کارتِ ۱۶ رقمی، رمز پویا، CVV۲ و تاریخ انقضا است.

دریافت پیامکی قبض گاز

برای استعلام پیامکی قبض گاز، باید شماره اشتراک خود را با الگوی «1*شماره اشتراک» به سرشماره‌ 1000194 ارسال کنید. پس از انجام این کار، پیامک قبض گاز بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای برای شما فعال خواهد شد. حالا می‌توانید از طریق یکی از روش‌هایی که تا اینجا گفتیم، قبض گاز خود را پرداخت کنید.

پرداخت قبض گاز به‌صورت تلفنی

برای پرداخت تلفنی قبض گاز، حتماً باید شناسه قبض و شناسه پرداخت داشته باشید و فقط با شماره اشتراک نمی‌توانید قبض خود را پرداخت کنید. این شیوه از پرداخت به دو صورت زیر امکان‌پذیر است:

  • تلفن‌بانک: با شماره‌ی تلفن‌بانکِ همان بانکی که در آن حساب دارید تماس بگیرید و پس از شنیدن راهنما، خدمتِ پرداخت قبوض را انتخاب کنید. در ادامه، باید شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کنید. در آخر نیز با وارد کردن شماره کارت بانکی و رمز پویای خود می‌توانید قبض گازتان را پرداخت کنید.
  • تلفن گویای 2000: در این روش، بعد از تماس با شماره 2000 و وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت، می‌توانید استعلام قبض گاز را بگیرید. برای پرداخت آن نیز باید شماره کارت بانکی و رمز دوم خود را وارد کنید تا قبض شما پرداخت شود.

در پایانِ هریک از روش‌‌های بالا، یک شماره پیگیری به شما اعلام می‌شود که می‌توانید از طریق آن، پرداخت قبض خود را پیگیری کنید.

پرداخت قبض گاز از طریق دستگاه‌های خودپرداز

یکی از روش‌های آسان پرداخت قبض گاز، مراجعه به دستگاه خودپرداز است. در این روش، شما بعد از وارد کردن کارت بانکی خود در دستگاه و درج رمز اول آن، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • گزینه پرداخت قبوض را انتخاب کنید.
  • شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کنید تا دستگاه، مبلغ قبض را به شما نشان دهد.
  • حالا اگر شناسه قبض، نوع قبض و مبلغ آن را «تأیید» کنید، مبلغ قبض از حساب شما کسر شده و دستگاه به شما رسید می‌دهد.

پرداخت قبض گاز از طریق دستگاه کارتخوان

روش پرداخت قبض گاز با دستگاه کارتخوان یا همان دستگاه پوز، بسیار ساده است. شما بعد از کشیدن کارت بانکی در این دستگاه، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • گزینه پرداخت قبض را انتخاب کرده و در ادامه، نوع قبض را تعیین کنید.
  • شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کنید تا دستگاه مبلغ قبض را برای شما نمایش دهد.
  • بعد از تأیید مبلغ قبض، باید رمز کارت بانکی خود را وارد کنید.
  • در ادامه، مبلغ قبض از حساب شما کسر شده و دستگاه به شما رسید می‌دهد.

پرداخت قبض گاز از طریق دستگاه کارتخوان

قبضینو؛ بهترین روش دریافت و پرداخت قبض گاز

بهترین روش دریافت و پرداخت قبض گاز، استفاده از سامانه‌ای است که هم جزئیات قبض را به شما نمایش می‌دهد و هم امکان تسویه آنی قبض را فراهم می‌کند؛ به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم که از سامانه قبضینو برای دریافت و پرداخت قبض گاز خود استفاده کنید. این روشِ پرداخت قبوض، مزایای زیر را شما خواهد داشت:

  • تسویه آنی؛
  • نمایش جزئیات قبض؛
  • ذخیره اطلاعات برای پرداخت‌های آتی؛
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته؛
  • تضمین به‌روز بودن جزئیات نمایش داده شده مطابق سایت مخابرات,
  • امکان پرداخت قبض تلفن ثابت موبایل (با اپلیکیشن یا وب‌اپ قبضینو)؛
  • دریافت قبض فقط با داشتن شناسه قبض یا شماره اشتراک (بدون نیاز به هر دو).

روش اعتراض به قبض گاز پس از مشاهده

ممکن است بعد از مشاهده قبض خود به جزئیات و مبلغ آن معترض باشید. در این مواقع، دو راه برای ثبت اعتراض خود دارید:

  • ثبت شکایت در سامانه بازرسی شرکت گاز به آدرس s-bazresi.nigc.ir؛
  • تماس با شماره‌تلفن‌ اداره گاز هر استان یا شماره‌تلفن‌های 02184878121 و 02184878383.

بعد از ثبت اعتراض به قبض گاز، یک شماره پیگیری به شما اعلام می‌شود که با استفاده از آن، می‌توانید شکایت خود را از طریق سامانه یا شماره‌تلفن‌هایی که اشاره کردیم، پیگیری کنید.

کلام پایانی طریقه دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور گاز

در این مقاله به شما گفتیم که شماره کنتور گاز چیست و چگونه با استفاده از آن می‌توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت قبض گاز خود را دریافت کنید. علاوه‌بر این، شما را با انواع روش‌های دریافت و پرداخت قبض گاز آشنا کردیم و گفتیم که دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که ملاحظه کردید، روش‌های متنوعی برای استعلام قبض گاز و پرداخت آن وجود دارد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم قبوض خود را از طریق سامانه‌ای مثل قبضینو پرداخت کنید تا هم آن‌ها را به‌صورت آنی تسویه کنید و هم اینکه به کد پیگیری پرداخت خود برای همیشه دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول
اگر فقط شناسه قبض یا فقط شماره اشتراک گاز را داشته باشید، باز هم می‌توانید قبض گاز خود را پرداخت کنید؛ البته این کار فقط در سایت شرکت ملی گاز ایران و سامانه‌های استعلام و پرداخت مثل قبضینو امکان‌پذیر است.
برای دریافت شماره اشتراک از طریق شماره بدنه کنتور، باید به شعب اداره گاز مراجعه کنید. برای دریافت این شماره، باید کد ملی، سند ملک یا اجاره‌نامه و … ارائه دهید تا مالکیت مقطعی یا دائمی خود روی خط گاز را اثبات کنید.
خیر؛ دریافت قبض گاز از طریق شماره کنتور امکان‌پذیر نیست و باید شناسه قبض یا شماره اشتراک داشته باشید. برای دریافت شناسه قبض گاز یا شماره اشتراک، می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید که در متن مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
اگر به هر دلیلی قبض گاز خود را دو بار پرداخت کنید، به‌صورت خودکار به‌عنوان بستانکار شناخته می‌شوید و مبلغ بستانکاری شما روی قبوض آینده اعمال می‌شود؛ همچنین اگر متوجه شدید که بستانکار شناخته نشده‌اید، باید بعد از دریافت قبض دوره جدید به یکی از شعب شرکت گاز مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کنید.
در صورت پرداخت اشتباه قبض گاز، می‌توانید با داشتن رسید پرداخت به یکی از شعب شرکت گاز مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کنید.
در صورتی که از سایت یا اپلیکیشن قبضینو اقدام به پرداخت قبض کرده باشید، می‌توانید قبوض پرداختی خود را از بخش سوابق، پیگیری و مشاهده کنید.
کنتور گاز معمولاً به‌صورت ماهانه قرائت شده و قبض گاز نیز ماهانه صادر می‌شود. مهلت پرداخت این قبض نیز محدود است و باید در زمان تعیین‌شده، مبلغ آن را پرداخت کنید.
در قبضی که برای شما صادر می‌شود، مهلت مشخصی برای استعلام و پرداخت مشخص شده است. اگر در مهلت تعیین‌شده استعلام و پرداخت قبوض گاز را انجام ندهید، دستور قطع صادر می‌شود؛ به‌ویژه زمانی که مبلغ بدهی شما زیاد باشد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
مجید اصلی

کنتور گاز کیانمهر

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
برای دریافت شماره اشتراک کنتور لطفا با سامانه تلفنی ۱۵۹۴ تماس گرفته و داخلی شماره 4 را بگیرید.
سپاس

ثبت دیدگاه