قبضینو

عواقب تعویض نکردن پلاک پس از خرید و فروش خودرو و نحوه پیگیری آن

عواقب تعویض نکردن پلاک پس از خرید و فروش خودرو و نحوه پیگیری آن

تعویض نکردن پلاک به‌صورت کامل و درست به‌منزله‌ی انتقال نیافتن مالکیت خودرو است که می‌تواند دردسرهای حقوقی و قضایی برای هر دو طرف معامله به‌همراه داشته باشد. ما در این مطلب این دردسرها را معرفی کرده‌ایم، راهکار جلوگیری از آنها را شرح داده‌ایم و نحوه شکایت درصورت برخورد با مشکلات حقوقی و قضایی عدم تعویض پلاک را گفته‌ایم…

تعویض پلاک مهم‌ترین مرحله از مراحل خرید و فروش خودرو است؛ چراکه در این مرحله، مالکیت خودرو از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. در نتیجه، عدم انجام تعویض پلاک به‌صورت کامل و درست به‌منزله‌ی انتقال نیافتن مالکیت خودرو است که می‌تواند دردسرهای حقوقی و قضایی برای هر دو طرف معامله به‌همراه داشته باشد؛ البته، این تنها دردسری نیست که تعویض پلاک نکردن برای طرفین معامله خودرو ایجاد می‌کند. ما در این مطلب ضرورت تعویض پلاک و عواقب تعویض نکردن پلاک خودرو را به‌همراه اطلاعاتی مانند موعد تعویض پلاک، لزوم استعلام پلاک‌های فعال و غیرفعال پس از تعویض پلاک، روش‌های استعلام گرفتن، نحوه اعتراض به عدم تعویض پلاک و … آورده‌ایم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب از قبضینو همراه ما بمانید.

چه زمانی تعویض پلاک خودرو انجام می‌شود؟

تعویض پلاک خودرو هنگام خرید و فروش خودرو، پس از تسویه هزینه های نقل و انتقال خودرو،  انجام می‌شود.

درحقیقت، آخرین اما مهم‌ترین مرحله از نقل و انتقال ماشین، تعویض پلاک در مراکز آن است که باید صحیح و اصولی انجام شود. اگر تعویض پلاک انجام نشود، عواقبی در انتظار شماست که در ادامه شرح داده‌ایم.

مقاله پیشنهادی: مالیات نقل و انتقال خودرو

عواقب تعویض نکردن پلاک خودرو چیست؟

اگر هنگام خرید و فروش ماشین، مراحل تعویض پلاک انجام نشود،‌ مالکیت خودرو تغییر نمی‌کند؛ اما این مورد، تنها عواقب تعویض نکردن پلاک ماشین نیست.

درصورتی‌که مالک بعدی یا خریدار برای تعویض پلاک اقدام نکند، مسئولیت تمام مشکلات و اتفاقات پس از آن به عهده مالک قبلی یعنی فروشنده باقی می‌ماند. در ادامه، دردسرهایی که با عدم تعویض پلاک برای شما پیش می‌آید را آورده‌ایم:

  • ثبت جریمه راهنمایی و رانندگی
  • عدم امکان خرید و فروش خودرو
  • توقیف ماشین و انتقال به پارکینگ
  • عدم امکان ترخیص خودرو از پارکینگ
  • ثبت شکایت قضایی و حقوقی بر روی پلاک
  • ثبت سایر مالیات‌ها، عوارض‌ها و بدهی‌های خودرو
  • عدم امکان گرفتن مدارک خودرو مانند کارت ماشین و برگه سبز
  • و …

ثبت جریمه راهنمایی و رانندگی

در فهرست جرایم راهنمایی و رانندگی، جریمه‌ای با نام جریمه عدم تعویض پلاک با کد تخلف ۲۰۲۶ وجود دارد که ثبت آن از عواقب تعویض نکردن پلاک است. این جریمه زمانی صادر می‌شود که پس از خرید و فروش خودرو، طرفین اقدام به تعویض پلاک نکرده باشند. جدول جریمه تعویض نکردن پلاک ماشین در ادامه آمده است:

جریمه عدم تعویض پلاک توسط خریدار ۱۴۰۳

محدوده

مبلغ جریمه

کلان‌شهرها و مراکز استانی

۱۵۰,۰۰۰ هزارتومان

جاده‌های بین‌شهری،‌ مناطق آزاد تجاری-صنعتی

مناطق روستایی

عدم امکان خرید و فروش خودرو

اگر پس از معامله ماشین، پلاک از فروشنده به خریدار منتقل نشود یعنی مالک، تغییری نکرده است؛ بنابراین امکان انتقال مالکیت ماشین برای فروشنده باقی می‌ماند و خریدار نمی‌تواند برای خرید و فروش خودرو یا انتقال مالکیت آن اقدامی انجام دهد. عدم امکان خرید و فروش خودرو یکی از عواقب تعویض نکردن پلاک است.

توقیف ماشین و انتقال به پارکینگ

درصورتی‌که خودروی تعویض‌پلاک‌نشده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شود و پلیس متوجه عدم تعویض پلاک شود، خودرو توقیف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود.

درضمن، اگر شکایت فک پلاک بر روی خودرو باشد نیز احتمال توقیف و انتقال به پارکینگ وجود دارد.

عدم امکان ترخیص خودرو از پارکینگ

اگر خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل شده باشد، امکان ترخیص آن وجود ندارد؛ مگراینکه مالک قبلی یا فروشنده برای ترخیص اقدام کند و مالک بعدی یا خریدار برای تعویض پلاک اقدام کند. یادتان باشد که برای ترخیص، برگه عدم خلافی، مفاصاحساب عوارض خودرو و مدارک مالک ماشین نیاز است.

ثبت شکایت قضایی و حقوقی بر روی پلاک

برخی از تخلفات با ماشین منجربه ثبت شکایت قضایی و حقوقی بر روی پلاک می‌شوند؛ مثلا کشف حجاب یا فرار از صحنه جرم! درصورتی‌که تعویض پلاک ماشین انجام نشده باشد و این تخلفات به دست خریدار انجام شده باشد، مسئولیت آن به‌ عهده فروشنده است!

درنتیجه، پیگیری برای تعویض پلاک از سوی خریدار و فروشنده واجب و ضروری است؛ چراکه گاهی تبعات انجام ندادن آن، دردسرساز و خطرناک است.

ثبت سایر مالیات‌ها، عوارض‌ها و بدهی‌های خودرو

عوض نکردن پلاک خودرو، به‌معنای قبول مالیات‌ها، عوارض‌ها و بدهی‌های خودرو توسط فروشنده به جای خریدار است. درحقیقت، اگر خودرو به دست خریدار باشد اما تعویض پلاک نشده باشد، پرداخت عوارض آزادراهی، سالیانه، مالیات‌ها و … همه و همه به عهده فروشنده می‌ماند که از عواقب تعویض نکردن پلاک است.

عدم امکان گرفتن مدارک خودرو مانند کارت ماشین و برگه سبز

درصورتی‌که خریدار و فروشنده برای تعویض پلاک اقدام نکنند، مدارک جدید شامل کارت ماشین به‌نام خریدار و برگه سبز مالک بعدی صادی نمی‌شود و تمام این مدارک به‌نام مالک قبلی یا فروشنده باقی می‌ماند.

چه کسانی با عواقب تعویض نکردن پلاک خودرو روبه‌رو می‌شوند؟

معمولا کسانی که در مراکز تعویض پلاک حاضر نمی‌شوند و وکالت تعویض پلاک به طرف دیگر معامله (خریدار یا فروشنده) می‌دهند، دچار مشکلات تعویض نکردن پلاک می‌شوند.

چه کسانی با عواقب تعویض نکردن پلاک خودرو روبه‌رو می‌شوند؟

چگونه از بروز عواقب تعویض نکردن پلاک جلوگیری کنیم؟

مهم‌ترین و اساسی‌ترین کاری که برای جلوگیری ازعواقب تعویض نکردن پلاک می‌توانید انجام دهید این است که هنگام خرید و فروش خودرو تمام مراحل تعویض پلاک را به‌طور دقیق و صحیح انجام دهید؛ سپس برای کسب اطمینان از تعویض پلاک، استعلام پلاک فعال و غیرفعال خود را بگیرید.

نکته: اگر تعویض پلاک وکالتی انجام داده‌اید، ازطریق طرف دیگر معامله درمورد انجام شدن تعویض پلاک پرس‌و‌جو کنید اما حتما مرحله استعلام پلاک‌های به‌نام را نیز انجام دهید.

نحوه استعلام پلاک بنام

اگر می‌خواهید نحوه استعلام پلاک‌های فعال و غیرفعال را بدانید، باید با روش‌های گرفتن این استعلام و مراحل آن آشنا شوید. شما می‌توانید با استفاده از سامانه‌های استعلامی مانند قبضینو این کار را سریع و ساده انجام دهید.

استعلام پلاک فعال با قبضینو

قبضینو سامانه استعلام و پرداخت هوشمندی است که خدمات متنوع و متفاوتی را برای کاربران ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین خدمات دسته‌بندی خودرو و موتور قبضینو، خدمت استعلام پلاک فعال است. مراحل استعلام پلاک فعال از قبضینو به ترتیب زیر است:

  1. از بخش خدمات خودرو و موتور گزینه «پلاک‌های فعال» را انتخاب کنید.
  2. کد ملی مالک خودرو و شماره موبایل به نام او را وارد کنید.
  3. دکمه استعلام را بزنید و بعد از پرداخت هزینه استعلام، اطلاعات پلاک‌های فک شده و نشده نمایش داده شود.

نکته: برای استعلام پلاک بنام در قبضینو نیازی به ثبت‌نام و ورود به سامانه سخا نیست و شما می‌توانید تنها با واردکردن اطلاعات گفته‌شده، نتیجه استعلام را مشاهده کنید.

خدمت پیشنهادی: استعلام خلافی خودرو

استعلام پلاک فعال با قبضینو

استعلام پلاک فعال با پلیس من

اپلیکیشن پلیس من، برنامه استعلام و پرداخت ارائه شده از سوی ناجی است که خدمات راهور و ناجا و … را فراهم کرده است. برای استعلام پلاک‌های فک شده و نشده از اپلیکیشن پلیس من، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد پلیس من شوید.
  2. گزینه خدمات راهور را انتخاب کنید.
  3. از بین خدمات ارائه‌شده، گزینه استعلام پلاک‌ها را انتخاب کنید.
  4. روی گزینه احراز هویت سخا کلیک کنید و ثبت‌نام یا ورود را انجام دهید.
  5. هزینه استعلام را پرداخت کنید تا جزئیات پلاک‌ها برای شما نمایش داده شود.

خدمت پیشنهادی: تاریخچه پلاک خودرو

استعلام پلاک فعال با پلیس من

درصورت فعال بودن پلاک چه کنیم؟

درصورتی‌که بعد از استعلام پلاک‌های به‌نام خود، متوجه شدید که تعویض پلاک انجام نشده است، باید مراحل الزام به فک پلاک خودرو و تنظیم شکایت تعویض نکردن پلاک را انجام دهید تا از عواقب تعویض نکردن پلاک دور بمانید.

نکته: معمولا، مشکلات عدم تعویض پلاک خودرو معمولا مربوط به تعویض پلاک‌های وکالتی است.

آموزش الزام به فک پلاک خودرو برای فروشنده

راهنمای الزام به فک پلاک خودرو برای فروشنده زمانی به کار می‌آید که فروشنده به خریدار وکالت تعویض پلاک داده است اما خریدار مراحل تعویض پلاک را انجام نداده است؛ بنابراین فروشنده باید شکایت فک پلاک تنظیم کند. مراحل الزام به فک پلاک خودرو برای فروشنده به‌صورت زیر است:

  1. ابتدا باید وارد درگاه خدمات الکترونیک قضایی شوید و حساب کاربری ثنا برای خود ایجاد کنید.
  2. یک دادخواست الزام به تعویض پلاک و درخواست توقیف خودرو به علت عدم تعویض پلاک را با مشورت از مشاور قضایی تنظیم کنید.
  3. به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید سپس مدارک تنظیم‌شده را به کارشناس ارائه دهید.
  4. بعد از تسویه هزینه‌های طرح شکایت عدم تعویض پلاک، از کارشناس بخواهید که دادخواست و درخواست شما را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دهد.
  5. برای پیگیری وضعیت شکایت می‌توانید وارد درگاه خدمات قضایی الکترونیک شوید و نتایج را بررسی کنید.

آموزش الزام به فک پلاک خودرو برای فروشنده

آموزش الزام به تعویض پلاک خودرو برای خریدار

زمانی که فروشنده به خریدار خودرو وکالت می‌دهد که بدون حضور او بتواند تعویض پلاک خودرو را انجام دهد، خریدار می‌تواند با مراجعه به مراکز تعویض پلاک و ارائه این وکالت‌نامه مراحل را سپری کند؛ اما گاهی اوقات پیش می‌آید که قبل از مراجعه خریدار به مراکز تعویض پلاک، مهلت این وکالت‌نامه تمام می‌شود که در چنین شرایطی خریدار باید مراحلی را طی کند. مراحل الزام به تعویض پلاک خودرو برای خریدار به ترتیب زیر است.

  1. ابتدا با مالک خودرو تماس بگیرید و از او درخواست کنید که مراحل تعویض پلاک را انجام دهد.
  2. اگر مالک خودرو توجهی به درخواست شما نکرد، ابتدا باید وارد درگاه خدمات الکترونیک قضایی شوید و حساب کاربری ثنا برای خود ایجاد کنید.
  3. یک دادخواست الزام به تعویض پلاک با مشورت از مشاور قضایی تنظیم کنید.
  4. به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید سپس دادخواست را تحویل دهید.
  5. بعد از تسویه هزینه‌های طرح شکایت عدم تعویض پلاک، از کارشناس بخواهید که دادخواست شما را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دهد.

نحوه ثبت‌نام در سامانه ثنا برای شکایت تعویض پلاک خودرو

اولین مرحله از تنظیم دادخواست شکایت عدم تعویض پلاک خودرو، ثبت‌نام در سامانه ثنا و ایجاد یک حساب کاربری در این سامانه است. برای ثبت‌نام در سامانه ثنا باید نشانی اینترنتی (sana.adliran.ir) آن را در مرورگر خود جست‌وجو کنید و پس از ورود به این سامانه مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد سامانه شوید و گزینه موردنظر را از میان «ثبت‌نام برخط/ثبت‌نام شخص حقوقی» انتخاب کنید.
  2. در صفحه بازشده کدملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را وارد کنید و دکمه تایید را بزنید.
  3. قوانین سامانه ثنا را مطالعه کنید و بعد از زدن تیک موافقت، روی دکمه تایید کلیک کنید.
  4. اطلاعات تماستان را وارد کنید و دکمه مرحله بعدی را بزنید.
  5. نشانی محل سکونت و محل اشتغال را وارد کنید و دکمه مرحله بعدی را بزنید.
  6. اطلاعات مربوط به شغل و تحصیلات را وارد کنید و دکمه ثبت اطلاعات اولیه را بزنید.
  7. کد ارسالی سامانه ثنا را همراه با شماره موبایلتان در صفحه بازشده وارد کنید و دکمه تایید را بزنید.
  8. یکی از کارگزاری‌های نمایش‌داده‌شده را برای پرداخت هزینه احراز هویت سامانه ثنا انتخاب کنید و دکمه پرداخت را بزنید.
  9. مراحل پرداخت را انجام دهید.
  10. در صفحه بازشده روی احراز هویت غیرحضوری کلیک کنید.
  11. با توجه به دستورالعمل سامانه با رعایت شئونات اسلامی مقابل دوربین قرار گرفته و عکس بگیرید.
  12. امضای خود را در کادر مشخص‌شده وارد کنید.
  13. ضبط ویدئو را بزنید و عبارت خواسته‌شده را با صدای بلند و رسا بخوانید.
  14. نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا به شماره شما ارسال می‌شود و شما می‌توانید با کلیک بر روی چاپ اطلاعات ثبت‌نام، گواهی ثنا را دریافت کنید.

نحوه ثبت‌نام در سامانه ثنا برای شکایت تعویض پلاک خودرو

مدارک لازم برای شکایت عدم تعویض پلاک

برای تنظیم شکایت عوض نکردن پلاک خودرو، لازم است قبل از مراجعه حضوری، مدارک لازم برای تنظیم این دادخواست شکایت را تکمیل کنید. شکایت از طرف هر کدام از طرفین معامله که باشد، مدارک زیر به‌طور کامل ارائه شود تا امکان تشکیل پرونده و رسیدگی به درخواست شکایت وجود داشته باشد:

  • کپی برابر اصل کارت ملی طرفین معامله خودرو
  • کپی برابر اصل اظهارنامه فک پلاک خودرو
  • کپی برابر اصل سند مالکیت
  • کپی برابر اصل مبایعه‌نامه

نمونه دادخواست الزام به تعویض پلاک

دادخواست توقیف موقت خودرو یک نامه رسمی و قضایی است و نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارد؛ درصورتی‌که به متخصص این کار دسترسی ندارید، می‌توانید از نمونه متن شکایت عدم تعویض پلاک ارائه‌شده در این قسمت کمک بگیرید.

نمونه دادخواست الزام به تعویض پلاک

جمع‌بندی عواقب تعویض نکردن پلاک

گفتیم که عدم تعویض پلاک خودرو علاوه بر جریمه ممکن است باعث توقیف موقت خودرو و انتقال آن به پارکینگ و سایر مشکلات و دردسرها شود که با نام عواقب تعویض نکردن پلاک می‌شناسیم؛ اما نکته اینجاست که شما می‌توانید با شکایت فک پلاک و الزام به تعویض پلاک، از این مشکلات و دردسرها جلوگیری کنید.

تنظیم شکایت علیه خریدار یا فروشنده، نیاز به ثبت‌نام در سامانه ثنا و ارائه دادخواست دارد که نمونه آن و مراحل انجام آن، در این مقاله ارائه شده است.

از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، متشکریم. شما می‌توانید سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در بخش نظرات درمیان بگذارید.

سوالات متداول
مرجع صالح رسیدگی به شکایت عدم تعویض پلاک دادگاه قضایی یا مرکز راهنمایی و رانندگی شهر محل سکونت است.
هزینه دادرسی برای شکایت عدم تعویض پلاک به عهده کسی است که نسبت به تنظیم شکایت اقدام کرده باشد.
سامانه شکایت از تعویض پلاک خودرو، درگاه خدمات قضایی الکترونیک به آدرس adliran.ir است.
برای تنظیم شکایت عوض نکردن پلاک خودرو باید به درگاه الکترونیکی خدمات قضایی مراجعه کنید و پس از آن به مراجع خدمات قضایی مراجعه کنید. متاسفانه امکان تنظیم شکایت عدم تعویض پلاک خودرو به‌صورت تلفنی وجود ندارد. شما باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید سپس برای ارائه دادخواست، به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه کنید.
جریمه عدم تعویض پلاک در سال ۱۴۰۳، برای تمام مسیرهای کلان‌شهرها، جاده‌ای شهرستان‌ها و مناطقی صنعتی و روستایی، مبلغ ۱۵۰,۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
بله درصورتی‌که هر یک از طرفین معامله شرایط حضور در مراکز تعویض پلاک را نداشته باشند، می‌توانند یک وکالت‌نامه محضری تنظیم کنند و از طرف دیگر معامله بخواهند که مراحل تعویض پلاک را از طرف آنها انجام دهند.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه