قبضینو

فین تک یا فناوری مالی چیست ؟

فین تک یا فناوری مالی چیست ؟

در این پست از  وبلاگ قبضینو شما را با فین تک یا فناوری مالی، بازار ها، چالش های فین تک، دیدگاه ها و پیامد های آن آشنا کنیم. تعریف ها و مفاهیم متعددی درباره فین تک وجود دارد، اما اینکه کدام یک کامل تر است بستگی به دیدگاه شما دارد. سعی می کنیم در این…

در این پست از  وبلاگ قبضینو شما را با فین تک یا فناوری مالی، بازار ها، چالش های فین تک، دیدگاه ها و پیامد های آن آشنا کنیم. تعریف ها و مفاهیم متعددی درباره فین تک وجود دارد، اما اینکه کدام یک کامل تر است بستگی به دیدگاه شما دارد. سعی می کنیم در این چند قسمت از دیدگاه های مختلفی مثل کسب و کار های فین تکی، فرصت های کسب و کار، اپلیکیشن ها و تکنولوژی های فین تک این موضوع را بررسی کنیم و بفهمیم چه چیزی پشت انقلاب فین تک هاست. میخواهیم بدانیم چرا فین تک یک تکنولوژی جدید به شمار می آید و چگونه فرصت های کسب و کار مناسبی را فراهم می کند. شرکت های موفق فین تک در سطح جهان و ایران را معرفی میکنیم و مشتریان و سرمایه گذاران فین تک را نیز بررسی می کنیم.

فین تک چیست ؟

فین تک خلاصه شده عبارت Financial Technology یا تکنولوژی مالی است و ظهور خدمات جدید مالی در قرن 21 ام را توصیف می کند. امروزه این اصطلاح همه تکنولوژی ها، نوآوری ها، آموزش ها و حتی سرمایه گذاری ها را در صنعت مالی در بر می گیرد.

اصطلاح فین تک هر گونه نوآوری در زمینه معاملات مالی افراد را شامل می شود. با آغاز انقلاب اینترنت های پرسرعت و دیتاهای تلفن همراه، فین تک با رشدی انفجاری روبرو شد. فین تک تا پیش از این فقط مربوط به کامپیوتر های اداری یا شرکت های تجاری بود اما امروزه کاربرد بسیار گسترده ای دارد. یک سوم از مصرف کنندگان حداقل از 2 خدمت فین تکی استفاده می کنند و فین تک را بخشی از زندگی روزمره خود می دانند.

چیزی که ما امروزه به عنوان فین تک می شناسیم جدید نیست. ارتباط تکنولوژی و خدمات مالی از زمان شکل گیری صنعت مالی وجود داشته است و مربوط به چند سده قبل است. برای مثال ATM ها نوعی از فین تک ها یا تکنولوژی های مالی هستند که مربوط به اواخر دهه 60 میلادی می باشند. نوآوری بسیار قدرتمندی که به ما این امکان را می دهد حتی زمانی که بانک ها در دسترس نیستند از خدمات بانکی استفاده کنیم و حتی این خدمات را با سرعت بیشتری فراهم می کنند.

فین تک یا تکنولوژی مالی چیست

 

چشم انداز فین تک

استارت آپ های فین تک در سال 2016 نزدیک به 17.4 میلیون دلار درآمد کسب کردند که این مبلغ هر روزه در حال افزایش است و در پایان سال 2017 به درآمد 83.3 میلیون دلار رسیدند. آمریکای شمالی بیشترین استارت آپ های فین تکی را از آن خود کرده است و حتی آسیایی ها نیز این استارت آپ ها را دنبال می کنند.

فین تک در این زمینه ها پیشرفت خواهد کرد:

1 ) ارزهای رمز نگاری شده و پول های دیجیتالی

2 ) تکنولوژی بلاک چین

3 ) قرارداد های هوشمند که با استفاده از برنامه های کامپیوتری به صورت اتوماتیک بین 2 طرف معامله را منعقد می کند

3 ) بانکداری باز . ایده ای است که به وسیله آن بانک های اطلاعاتی در اختیار موسسات مالی یا شخص ثالث قرار می گیرد

4 ) اینشورتک ها که از تکنولوژی برای بهبود و پیشرفت خدمات در صنعت بیمه استفاده می شود

5 ) RegTech یا تکنولوژی های قانونی که شرکت های ارائه دهنده خدمات فین تک را با قوانین آشنا می کند

6 ) Robo Advisor ها یا پلت فرم های دیجیتالی که اطلاعات مالی مشتریان را جمع آوری می کند و با استفاده از این اطلاعات، پیشنهاداتی را ارائه می کند و یا به صورت اتوماتیک و با استفاده از دارایی های آن ها سرمایه گذاری می کند

7 ) برنامه های پرداخت قبوض مثل که با استفاده از آن میتوانید قبوض خود را به صورت دوره ای و تجمیعی پرداخت کنید و دیگر نگران فراموش شدن قبض هایتان نباشید . با استفاده از برنامه پرداخت قبض قبضینو حتی می توانید استعلام خلافی هاتان را نیز مشاهده کنید.

 

قبض قبضینو

 

 

عواملی که باعث شده اند فین تک تا این حد تاثیر گذار شود تکنولوژی و اطلاعات است. 

تکنولوژی خیلی سریع معاملات و ارتباطات ما را تغییر داد. در گذشته ما باید از طرق اداره پست گزارش های خود را ارسال می کردیم و سپس ماشین های فکس مورد استفاده قرار گرفتند. حالا به معاملات و ارتباطات امروزی خود فکر کنید خیلی ساده و از طریق ایمیل می توانید گزارش ها را برای هرکسی، هر کجا و هر زمانی ارسال کنید.

داده ها سرعت بسیار زیادی را برای ما فراهم کرده اند و حتی می توانیم از طریق داده ها کسب درآمد کنیم. اطلاعات بسیاری را می توانید در کسری از ثانیه بدست آورید اما این اطلاعات همگی معتبر نیستند و یا به خوبی تحلیل نشده اند اما در فین تک باید از معتبر بودن داده ها و امنیت آن ها مطمئن باشید.

مزایای فین تک

حفظ پول و زمان: هزینه ها نه تنها برای شرکت ها کاهش می یابد بلکه افراد معمولی نیز میتوانند زمان و هزینه خود را ذخیره کنند. امروزه زمان ارزش بسیار بالایی دارد به ویژه اگر بخواهید زمانتان را صرف سرمایه گذاری یا سپرده گذاری کنید.

انعطاف: فین تک به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات را ذخیره کنید و داده ها را بررسی کنید. همچنین میتوانید هر زمان و در هر مکانی از آن استفاده کنید.

شفافیت: شرکت ها باید شفافیت و سرعت را در ارائه خدمات فین تک در نظر بگیرند. می توانید همه چیز را فقط با یک کلیک از طریق کامپیوتر شخصی خود ببینید.

چالش های فین تک

امنیت: داده هایی که به صورت آنلاین قابل دسترسی اند، میتوانند به راحتی توسط فرد سومی دزدیده شوند. این دزدی ها ممکن است هدفمند باشند و یا حتی به دنبال اطلاعات هویتی افراد باشند. در حقیقت یکی از اولویت های فین تک تامین امنیت است. بنابر این شما می توانید شرکت های جدید را به جای بانک های قدیمی انتخاب کنید. این شرکت ها امنیتی برابر یا حتی بیشتر از روش های بانکداری قبلی فراهم می کنند.

 

پرداخت قبض قبضینو

 

 

بانک ها و فین تک ها

بانک های با سابقه و مشهور هر یک خدمات و سیاست های مخصوص به خود را دارند و حتی فرهنگ مخصوص خود را نیز ایجاد کرده اند. از بین بردن دیوارهای قدیمی و ساخت دنیایی جدید کار چندان راحتی نیست. برای اینکار کاملا باید با مدیریت و برنامه ریزی شروع کرد. در حقیقت تلاش برای ایجاد سیاست های مالی جدید قمار با دارایی های ارزشمند بانک هاست، اعتماد و شهرت. بانک ها سال های بسیاری برای کسب این شهرت فعالیت کرده اند، براساس حساب های بانکی و سپرده گذاری ها شکل گرفته اند چرا که دارایی افراد را بهتر از خودشان نگهداری می کردند. حتی با قدرت نفوذ خود به اعتبار یافتن موسسات مالی دیگر نیز کمک کرده اند. همه این برنامه های مطمئن موجب شد تا بانک ها برای مشتریان، سازمان هایی قابل اعتماد و معتبر به شمار آیند. این موضوع در واقع به نوعی از تئوری سیگنالی پیروی می کند. مردم شناخت کاملی درباره بانک ها ندارند اما با توجه به نشانه ها و سوابق به آن ها اعتماد می کنند و سپرده هایشان را به آنها می سپارند.

بانک ها نباید شرکت های فین تک را یک رقیب یا یک تهدید به شمار آورند بلکه باید زیر ساخت های لازم را برای همکاری با آن ها فراهم کنند و اکوسیستم بانکی را به بستری مناسب برای مشتریان تبدیل کنند. همکاری با فین تک ها دسترسی به خدمات مالی بیشتر، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی عملیات بانکی را به دنبال دارد.

بانک های آینده، ترکیبی از بانک ها و فین تک ها خواهند بود، بانک هایی که بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می کند و آسان ترین راه را برای دسترسی به خدمات فراهم می کنند.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه