قبضینو

چرا تعرفه تلفن ثابت افزایش پیدا کرده است؟

چرا تعرفه تلفن ثابت افزایش پیدا کرده است؟

اگر از شهریور سال ۱۴۰۱ به بعد استعلام قبض تلفن ثابت خود را گرفته باشید، متوجه افزایش هزینه‌ای محسوس شده‌اید. حقیقت این است که افزایش تعرفه تلفن ثابت به دلیل اضافه شدن «حداقل هزینه ماهانه» است؛ اما، چرا باید حداقل هزینه ماهانه را بپردازیم؟…

شاید بدانید که هزینه استفاده از تلفن ثابت مخابرات طی ۱۵ سال تغییری نکرده بود؛ بنابراین، برای کاربران بسیار به‌صرفه تمام می‌شد. اکنون، تغییراتی در جزئیات قبض تلفن ثابت پیش آمده است که افزایش تعرفه تلفن ثابت را به‌همراه دارد؛ بنابراین، کاربران را نگران کرده است همچنین سوالاتی مانند «چرا قبض تلفن ثابت زیاد میاد؟»، «چرا پول تلفن ثابت زیاد میاد؟» و «چرا هزینه تلفن ثابت زیاد میاد؟» را به‌همراه داشته است. در این مطلب به علت زیاد امدن قبض تلفن ثابت خواهیم پرداخت؛ سپس، روش‌های مشاهده و پرداخت قبض تلفن ثابت را معرفی و بررسی خواهیم کرد. همراه قبضینو باشید.

تعرفه قدیم تلفن ثابت، پیش از تغییرات، چگونه بوده است؟

از سال ۱۳۸۲ تا چندی پیش تعرفه فیش تلفن ثابت افزایش اساسی نداشت. فقط دو مرتبه افزایش ناچیز داشت که بر کیفیت ارائه خدمات تأثیرگذار نبود؛ اما، چرا؟ چون، انقدر افزایش تعرفه قبض مخابرات ناچیز بود که درآمد مخابرات نسبت به مخارج آن بسیار کمتر می‌شد. در نتیجه، امکان بهبود کیفیت ارائه خدمات وجود نداشت؛ اما، مبلغ قبض تلفن ثابت پیش از آخرین تغییرات در صورت حساب مخابرات چقدر بود؟

خدمات

تعرفه‌ی خدمات بر حسب دقیقه به ریال

تعرفه تلفن ثابت به ثابت داخل استانی

۴۵

تعرفه تلفن ثابت به ثابت خارج استانی

۳۳۰

تعرفه تلفن ثابت به همراه اول

۶۲۵

تعرفه تلفن ثابت به سایر اپراتورها

۶۲۵

تعرفه قدیم تلفن ثابت پیش از تغییرات شامل هزینه تلفن ثابت به ثابت داخل استانی با تعرفه‌ی ۴۵ ریال، هزینه تلفن ثابت به ثابت خارج استانی با تعرفه‌ی ۳۳۰ ریال، هزینه تلفن ثابت به اپراتورهای همراه با تعرفه‌ی ۶۲۵ ریال، هزینه استفاده از خدمات اینترنتی، عوارض، مالیات و حق اشتراک تلفن ثابت یا آبونمان تلفن ثابت بود.  عوارض، مالیات و حق اشتراک یا آبونمان سهم جزئی در بدهی تلفن ثابت مخابرات داشتند؛ اما، اکنون این موضوع تغییراتی کرده است همچنین هزینه‌ای جدید با عنوان حداقل هزینه ماهانه اضافه شده است. در نتیجه، سوالاتی مانند «مابه التفاوت حداقل هزینه ماهانه در تلفن ثابت چیست؟» برای همه مردم پیش آمده است که در ادامه شرح داده خواهد شد.

تعرفه جدید تلفن ثابت، پس از تغییرات، چگونه خواهد بود؟

پاییز سال ۱۴۰۰، در طی فراز و نشیب‌های فراوان، درخواست سازمان مخابرات ایران مبنی بر افزایش تعرفه تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات مطرح شد؛ سپس، تأییدیه اولیه را دریافت کرد. موضوع درخواست چنین بود: تعرفه تلفن ثابت تغییری نکند؛ اما، هزینه نگهداری خط تلفن از کاربران با عنوان حداقل قبض تلفن ثابت دریافت شود. پیشنهاد سازمان مخابرات ایران دریافت مبلغی منصفانه بابت نگهداری خط تلفن برای کاربران بود که در ازای آن مکالمه‌های داخل استانی رایگان باشد؛ اما، مکالمه‌های خارج استانی، مکالمه‌های خارج کشوری و … هزینه مبتنی بر عرف داشته باشد.

تابستان سال ۱۴۰۱، پس از بررسی‌های بیشتر، تعرفه‌های تصویب‌شده برای اجرای این طرح از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد. این موضوع با امضای وزیر صنعت معدن و تجارت تصویب شد که در شهریور سال ۱۴۰۱ اجرایی شود. در ادامه، تغییرات در جزئیات قبض تلفن ثابت را خواهیم دید:

منطقه جغرافیایی حداقل تعداد دقایق مکالمه معادل ریالی حداقل پرداخت ماهیانه
شهر تهران ۴۴۴۴ ۲۰۰۰۰۰
سایر مراکز استان‌ها ۳۳۳۳ ۱۵۰۰۰۰
سایر شهرها ۲۶۶۶ ۱۰۰۰۰۰
خطوط مشترکین تجاری طبق تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

حتماً برایتان سوال پیش آمده است که این اطلاعات نشان‌دهنده‌ی چیست؟ ستون سمت چپ نشان‌دهنده‌ی حداقل مبلغ پرداختی ماهیانه از سوی خدمات‌گیرنده به خدمات‌دهنده برای حفظ خط تلفن ثابت است که در قبض تلفن ثابت با عنوان «حداقل هزینه ماهانه» شناسایی می‌شود. در نتیجه، از شهریور سال ۱۴۰۱ هر شخصی که تمایل به حفظ خط تلفن ثابت خود داشته باشد، باید ماهیانه مبلغی را به صورت ثابت بپردازد؛ وگرنه، امتیاز خط از او سلب می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی امتیاز خط تلفن ثابت از کاربر گرفته می‌شود؟

مابه التفاوت حداقل هزینه ماهانه در تلفن ثابت چیست؟

کاربران تلفن ثابت در شهر تهران باید ماهیانه حدود ۲۰ هزار تومان بپردازند که خط تلفن ثابت خود را حفظ کنند. این عدد معادل ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه‌ی داخل استانی است. کاربران تلفن ثابت در سایر مراکز استان‌ها باید ماهیانه حدود ۱۵ هزار تومان معادل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه‌ی داخل استانی بپردازند و کاربران تلفن ثابت در سایر شهرها باید ماهیانه ۱۰ هزار تومان معادل ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه‌ی داخل استانی بپردازند.

این مبلغ از طریق قبض تلفن ثابت مشترکین دریافت می‌شود. در نتیجه، شما فقط باید از روش‌های مشاهده و پرداخت قبض تلفن ثابت استفاده کنید تا مابه التفاوت حداقل هزینه ماهانه در تلفن ثابت را بپردازید. ما در ادامه روش‌‌های مشاهده و پرداخت فوری قبض تلفن ثابت را آورده‌ایم؛ اما، پیش از آن خوب است که علت زیاد امدن قبض تلفن ثابت را دقیق‌تر و عمیق‌تر بدانید.

تعرفه تلفن ثابت در قبض تلفن جدید

علت اضافه شدن حداقل هزینه ماهانه به قبض تلفن ثابت چیست؟

حقیقت این است که دخل و خرج سازمان مخابرات ایران با هم همخوانی ندارد! هزینه‌های ارائه خدمات بسیار بالا اما درآمد بسیار کم است؛ مثلاً، هزینه وصل بودن مداوم هر خط تلفن ثابت مخابرات به ازای هر ماه برای سازمان مخابرات ایران حدود ۲۳ هزار تومان است؛ اما، متوسط درآمد این سازمان از هر خط تلفن ثابت حدود ۶ هزار تومان است. منطقی است که با این مخارج و درآمد بهبود کیفیت امکان‌پذیر نباشد. در ادامه، با سایر توجیه‌های اقتصادی این سازمان برای افزایش تعرفه تلفن ثابت آشنا خواهیم شد؛ بنابراین، همراه قبضینو باشید.

هزینه حفظ و نگهداری خطوط سالم تلفن ثابت

حفظ و نگهداری خطوط سالم تلفن ثابت به معنای جلوگیری از تخریب آنها فرآیندی هزینه‌بر است به‌خصوص هنگامی که برون‌سپاری شده باشد. سازمان مخابرات ایران وظیفه‌ی حفظ و نگهداری خطوط بخش‌های بیرونی را بر عهده‌ی پیمانکاران  گذاشته است. این مبلغ ماهیانه در حال افزایش است؛ چون، نیروی کار به همراه تجهیزات مورد نیاز آنها تحت تأثیر تورم هستند. حقیقت این است که هزینه حفظ و نگهداری خطوط تلفن ثابت با اجرای طرح جدید تأمین می‌شود.

هزینه تعمیر و تعویض خطوط خراب تلفن ثابت

خطوط تلفن ثابت عمر مفید مشخصی دارند که پس از اتمام آن خراب می‌شود؛ بنابراین، تعمیر و تعویض نیاز دارند که هزینه‌بر است. تورم بر قیمت تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و تعویض خطوط خراب تلفن ثابت نیز تأثیر داشته است. سیم‌ها و کابل‌های مورد نیاز با افزایش قیمت روزانه مواجهند. در نتیجه، نوسازی و بازسازی خطوط خراب تلفن ثابت نیاز به پشتوانه‌ی مالی مناسبی دارد که با اجرای طرح جدید میسر می‌شود.

هزینه توسعه زیرساخت برای بهبود عملکرد

افزایش بهای تلفن ثابت برای توسعه‌ی زیرساخت‌های سازمان مخابرات ایران فرصتی مناسب است تا خدمات بهتری را به مشترکین ارائه دهد. یکی از تعهدات این سازمان در ازای تصویب درخواست آنها، توسعه‌ی زیرساخت‌هاست؛ برای مثال، راه‌اندازی ۱ میلیون پورت فیبر نوری به صورت سالیانه در برنامه آنهاست.

هزینه‌های جانبی

برخی هزینه‌های پیشبینی شده مانند آنچه تا کنون گفته شد وجود دارد که برنامه‌ریزی برای آنها واجب است؛ اما، یک سری هزینه‌های جانبی غیرقابل پیشبینی نیز وجود دارد که باید در زمان برنامه‌ریزی، بودجه‌ای برای آنها تأمین شود. سرقت مداوم کابل‌های مسی خطوط تلفن ثابت یکی از هزینه‌هایی است که بر دوش سازمان مخابرات ایران سنگینی می‌کند. افزایش بهای تلفن ثابت به این سازمان در جهت جبران هزینه‌های جانبی کمک خواهد کرد.

علت تغییرات در ساختار تعرفه تلفن ثابت

در نتیجه، افزایش نرخ تلفن ثابت با وجود علل بیان‌شده توجیه‌پذیر است. یک مثال عجیب از عدم انطباق دخل و خرج سازمان مخابرات ایران این است که ۲۸ میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد؛ اما، فقط برای ۱۸ میلیون صورت‌حساب ماهیانه ارسال می‌شود. چرا؟ چون، هزینه محاسبه صورت‌حساب و ارسالش برای ۱۰ میلیون باقی نمی‌ارزد!!! شاید بپرسید که منظور چیست؟ هزینه وصول بانکی صورت‌حساب خط تلفن ثابتی که هزار تومان مصرف داشته است، حدود دو هزار و پانصد تومان تمام می‌شود؛ بنابراین، صرفه‌ی اقتصادی ندارد. این مثال آخر مهر تأییدی بر منطقی بودن افزایش تعرفه تلفن ثابت مخابرات است؛ اما، آیا اجرای این طرح به اندازه‌ی تئوری آن بی‌نقص خواهد بود؟ باید صبور باشیم.

روش‌های مشاهده حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت

روش‌های مشاهده حداقل قبض تلفن ثابت همان روش‌هایی است که برای مشاهده جزئیات قبض تلفن ثابت استفاده می‌شود. ما در ادامه تمام روش‌های مشاهده قبض تلفن ثابت تهران و شهرستان را معرفی کرده‌ایم؛ اما، تنها یک سامانه را به‌عنوان بهترین سامانه پرداخت قبض تلفن ثابت بررسی کرده‌ایم تا دغدغه شما را برای انتخاب از میان روش‌های پرداخت قبض تلفن ثابت تهران و شهرستان از بین ببریم.

  • پرداخت تلفن ثابت از قبضینو
  • پرداخت قبض شرکت مخابرات ایران با شماره ۲۰۰۰
  • پرداخت قبض تلفن ثابت با موبایل از طریق کددستوری #2020*
  • پرداخت بدهی تلفن ثابت از سامانه مخابرات شامل سایت و اپلیکیشن مخابرات من

قبضینو؛ بهترین برنامه مشاهده قبض تلفن ثابت با جزئیات

قبضینو سامانه جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متعددی را برای رفع نیاز دوره‌ای شما مانند پرداخت قبض تلفن ثابت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از خدمت قبضینو تلفن ثابت، جزئیات قبض شامل حداقل هزینه ماهانه را تنها با وارد کردن شماره مشاهده کنید. ما در ادامه نحوه پرداخت قبض تلفن ثابت با قبضینو را شرح داده‌ایم:

  1. وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید.
  2. خدمت استعلام قبض تلفن ثابت تهران و شهرستان را انتخاب کنید.
  3. شماره تلفن ثابت را برای استعلام تلفن ثابت به‌دقت وارد کنید سپس تایید و ادامه را بزنید.
  4. شما می‌توایند پس از دریافت قبض تلفن ثابت قبضینو، آن را در لحظه پرداخت کنید یا آن را از بخش سوابق پرداخت کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی جزییات اجرای طرح افزایش بهای تلفن ثابت پرداختیم. ابتدا، تعرفه تلفن ثابت پیش از تغییرات را بررسی کردیم؛ سپس، تعرفه تلفن ثابت پس از تغییرات را شرح دادیم. در ادامه نیز علل افزایش تعرفه تلفن ثابت را معرفی کردیم. نکته‌ی حائز اهمیت این است که افزایش هزینه تلفن ثابت به دلیل افزودن حق نگهداری خط تلفن به سایر هزینه‌هاست. باید بدانید که این هزینه پیش از این با نام‌های دیگری نیز دریافت می‌شده که نرخ کمتری داشته است؛ مثلاً، آبونمان یا حق اشتراک نیز مفهومی مشابه داشتند. چرا الان دغدغه شده است؟ چون، افزایش آن نسبت به پیش بیشتر بوده است؛ اما، این افزایش دلایل منطقی داشته است که آن را تا حدی قابل قبول می‌کند. از اینکه با قبضینو همراه بودید، متشکریم.

سوالات متداول

آیا حق اشتراک یا آبونمان همان حداقل هزینه ماهانه است؟

خیر؛ حق اشتراک تلفن ثابت یا آبونمان تلفن ثابت هزینه‌ای جداگانه است که مبلغی حدود ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان دارد؛ البته، لازم به ذکر است که طبق آخرین اخبار منتشر شده از سوی مخابرات، حق اشتراک یا آبونمان از قبض تلفن ثابت حذف شده است.

حذف حق اشتراک تلفن ثابت

آیا حذف حق اشتراک یا آبونمان حقیقت دارد؟

بله؛ طبق اخبار منتشر شده از سوی مخابرات به گفته‌ی مدیرکل شرکت مخابرات در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، حذف حق اشتراک یا آبونمان از خرداد ماه ۱۴۰۲ در حال انجام است. دستور حذف آبونمان یا حق اشتراک از سوی دیوان محاسبات کشور صادر شده است. در ضمن، خبرهایی مبنی بر بازگرداندن این مبلغ منتشر شده است اما رسمی نیست.

حذف حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت

آیا حداقل هزینه ماهانه از قبض تلفن حذف شده است؟

خیر؛ حداقل هزینه ماهانه همچنان از سوی مخابرات دریافت می‌شود. شاید شما تصور کرده باشید که حذف حق اشتراک یا آبونمان به‌معنای حذف حداقل هزینه ماهانه ۱۰، ۱۵ و ۲۰ هزارتومانی قبض تلفن ثابت است؛ اما، باید بگوییم که اینطور نیست. اگر خبر جدیدی مبنی بر حذف حداقل هزینه ماهانه منتشر شود، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
اسماعیل زاده

سلامقبض تلفن ما چند ماهه که یک مقدار ثابتی میاد یعنی چه کم استفاده کنیم چه زیاد هر ماه مبلغ ۱۰۳۶۰۰ تومن میادحتی خط دیگمون که این ماه اصلا استفاده نشده بازم همین مبلغ قبض اومدهلطفا راهنمایی کنید چیکار کنیم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
درصورتی که خط شما دارای اینترنت باشد، ممکن است این مبلغ برای تعرفه اینترنت مصرفی در نظر گرفته شده باشد. هزینه آبونمان و نگهداری خط هم می‌تواند از دیگر علت‌های آن باشد؛ با این حال برای اطلاع دقیق‌تر می‌توانید به اداره مخابرات منطقه مراجعه کرده و از علت آن مطلع شوید.
پاینده باشید.

حکمت دهقان دولابی

قبض تلفن ما سری قبل قطع بود باگوشی پرداخت کردم وصل شده الان دوباره همان مبلغ به عنوان بدهی دراین دوره قید شدهوصبحت نمی کنیم هزینه خیلی زیاد برای ما میاد

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به‌خیر
برای پیگیری این مورد باید به اداره مخابرات منطقه خودتان مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کنند.

جمشید مرادی

لطفا یکنفر دقیقا توضیح بده که چرا خط ثابتی که با هزینه شارژ اینترنت ماهانه 245000تومان پرداخت میکردم. این دوره قبض صادره برابر است با 828000 تومان. لطفا بفرمایید چرا؟

پشتیبانی قبضینو

سلام جناب مرادی
برای اطلاع از این موضوع می‌توانید با یکی از شماره تلفن‌های 1818 یا 2020 تماس گرفته و یا بصورت حضوری به اداره مخابرات منطقه خود مراجعه کنید.
سبز و پایدار باشید.

محمد

سلام. ما طی ۱ ماه با تلفن هیچ جا زنگ نزدیم و نه کسی بهمون زنگ زده فقط برا اینترنت از خط استفاده میکنیم ۶۳۰۰۰ تومن برامون قبض تلفن اومده

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی
ما تو این مطلب، آدرس و شماره تلفن همه مراکز مخابراتی تهران رو آوردیم که می‌تونید مشکل‌تون رو ازشون پیگیری کنید.

غلامرضا کرمانی

ماهم دوماه تلفنمون استفاده نمی‌کنیم ولی صد وخرده قبض اومده

مسعود

مطالب منطقی است لاکن در جایی خالی از اشکال نیست شما می توانید مبلغ کار کرد مکالمه را با توجه به نیاز تامین مالی حفظ و نگهداری خطوط بالا ببرید و نیازی به ارائه مکالمه رایگان هم نیست ، چاره ای برای مردم نیست بطور حتم می پذیرن ولی اگر تلفن منزلی چند ماه بلا استفاده باشد چرا باید این مبلغ پرداخت شود این شرعا حرام است

ایلار علیرضایی

یعنی واقعا براتون و این مملکت متاسفم که برای خط تلفنی که دوماهه شاید در حد 2 دقیقه با ثابت حرف زده باشه مبلغ 50 هزارتومن بدهی اوردید . از هر طریقی فقط میخواید از مردم پول بکنید که حرومتون باشه

علی اسداله زاده

پیرو دیدگاه قبل👇🏼هزینه رو بگیرن مشکلی نیست، حقشونه ولی به شرط اینکه خدمات رو درست ارائه بدن راستی به من خدمات Adsl نمیدن چون خطم PMC هستش😔در کل، دیدگاه من رو یک انتقاد در نظر بگیرین و نه ایجاد ناامیدی و غر زدن😂

رضا

سلام،خط تهران بنده بدلیل مهاجرت به شهرستان توسط خودم دردوسال پیش مسدودشده…ولی هرماه حدود۵تومن برام قبض میادکه میدادم،الان دوماهه ۲۵ تومن میاد،اولی رودادم،ولی واقعا ظلمه…خط من کارکردنداره….متاسفم😠😠😠

نقوی

بلید از قبل خبر میدادن تا مثلا از خدمات استفاده کنیم و دلمون این قدر نسوزه برای اش نخورده پول پرداخت کنیم

عبدالرحیم

سوال.آیا با افزایش تعرفه یعنی ما می توانیم با خط ثابت به میزان ۴۴۴۴دقیقه مجانی صحبت کنیم

فرشته حیدری

به فرض درست بودن تمامی دلایل فوق ، شرکت مخابرات می‌توانست با ارسال یک پیامک موضوع را برای مشترکین بیان کند نه اینکه مشترکین با دیدن پیامک قبض در این ماه قافل گیر شوند و این سوال پیش بیاید که چطور گران شده و چرا بی خبر؟! و عدم پاسخگویی مخابرات به این سوال با از دسترس خارج کردن شماره های عمومی مخابرات بسیار تعجب آور تر است !!!

مصطفی

تعرفه جدید مکالمه خارج استانی رو شامل نمیشه ؟؟ یعنی اگه برای تهران داخل استان ۴۴۴۴ دقیقه تعریف شده. معادلش مثلا ۳۰۰۰ دقیقه برای خارج استان باشه ؟؟؟

حسین ترابی

سلام بنده تو این ماه دو سری قبض تلفن ثابت به شماره03135803613را پرداخت کرده ام اما نمیدونم چرا بدهی ام صفر نمیشه دوباره که استعلام میگیرم همون بدهی را دارم لطفا پیگیری کنید

رضا برزو

سلاممیشه تلفن خونه رو بگیم مخابرات قطع کنه؟در این صورت بازم باید ۲۰ تومن رو بدیم ممنون

پندار

برای دو عدد خط تلفن ثابت بابت هر ماه ۱۷۰۰۰ تومن ابونمان مجموعا ۶۸۰۰۰ تومن اومده در صورتی که اصلا از این خطها استفاده نمیکنم این درسته؟

رهنما

سلامتعرفه تلفن ثابت برای شرکتها و کسانیکه کاسبی می کنند اضافه کنید . نه برای خانگی

ثبت دیدگاه