قبضینو

راهنمای استعلام قبض و آشنایی با روش های استعلام قبوض

راهنمای استعلام قبض و آشنایی با روش های استعلام قبوض

در این پست از وبلاگ قبضینو به فلسفه استعلام قبض پرداخته و دلایل نیاز به آن را تشریح کنیم. همچنین انواع راه های مختلف برای استعلام قبض های خدماتی در کشور را نیز بیان خواهیم کرد. شاید عبارت‌هایی همچون استعلام آنلاین قبض، استعلام اینترنتی، استعلام غیر حضوری، مشاهده قبض و … را شنیده باشید. در…

در این پست از وبلاگ قبضینو به فلسفه استعلام قبض پرداخته و دلایل نیاز به آن را تشریح کنیم. همچنین انواع راه های مختلف برای استعلام قبض های خدماتی در کشور را نیز بیان خواهیم کرد. شاید عبارت‌هایی همچون استعلام آنلاین قبض، استعلام اینترنتی، استعلام غیر حضوری، مشاهده قبض و … را شنیده باشید. در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با وبلاگ قبضینو همراه باشید.

راه های استعلام قبوض و استعلام قبضینو

 

استعلام قبض چیست؟

در مقاله‌ی انواع روش‌های پرداخت قبض در کشور در مورد روش‌های مختلف پرداخت قبض در ایران و جهان صحبت کردیم. اشاره کردیم که در ایران نوع مدیریت قبض‌‌ها و همچنین پرداخت آن‌ها به صورت Postpaid است. به این ترتیب که ابتدا کاربر از خدمات استفاده کرده و بعد از یک دوره مشخص یک ماهه یا دو ماهه صورتحساب خود را در قالب یک قبض کاغذی دریافت می کند. در قبض ها نیز برای پرداخت نیاز به دو عدد شناسه قبض و شناسه پرداخت داریم. در نهایت پس از پرداخت با یکی از روش‌های معرفی شده در مقاله فوق‌الذکر، حساب شما تسویه شده و فرآیند ادامه پیدا می‌کند. سیستم فعلی دارای ایراداتی است که برخی از مهمترین آن‌ها در قالب چند سوال به شرح زیر است:

  • بدون قبض کاغذی چگونه می توانید قبض خود را پرداخت نمایید؟
  • در صورتی که قبض کاغذی شما مفقود شود، چگونه می توانید اقدام به پرداخت صورت حساب خود کنید؟
  • اگر بخواهید بلافاصله بعد از صادر شدن قبض از هزینه آن مطلع شوید چه راهکاری وجود دارد؟ ( به طور میانگین بعد از ۷ روز قبض کاغذی به دست مشترک می رسد)
  • اگر در سفر باشید و قبض کاغذی به دست شما نرسد، آیا راه حل جایگزینی برای پرداخت هزینه خود دارید؟
  • اگر در شمال کشور ویلایی داشته باشید، چگونه می توانید قبض‌های خود را پرداخت کنید؟
  • اگر می خواهید قبض خانه پدری خودتان را در یک شهر دیگر پرداخت کنید چه راه حلی دارید؟
  • اگر به هر دلیلی نیاز دارید قبض های چند خانه، شرکت، مغازه و … را پرداخت کنید، برای مدیریت تعداد زیاد قبض‌هایی که در ماه برای شما ارسال می شود، راهکاری وجود دارد؟ پرداخت این تعداد قبض نیز همیشه دشواری خاص خود را دارد، راه حل آن چیست؟ آیا باید اقدام به پرداخت تکی آنها کنید؟

این سوالات و موارد مشابه دیگر، تنها بخشی از چالش‌های قبض کشور هستند. با شناختی که از نیاز ایجاد شد، حال براحتی می توانیم اقدام به تعریف استعلام قبض بپردازیم:

تعریف استعلام قبض

منظور از استعلام قبض، پیگیری غیر حضوری مشترک برای دست یافتن به اطلاعات قبض از جمله شناسه قبض، شناسه پرداخت، مبلغ قبض، دوره صدور قبض و مدت پرداخت آن است. این پیگیری می‌تواند از طریق پیامک، خط تلفن، کدهای دستوری USSD، وب سایت و اپلیکیشن‌های موبایل و … باشد. به عبارتی کاربر بدون نیاز به خود قبض کاغذی، بتواند از طریق یکی از روش‌های نام برده شده و یا روش‌های مشابه اطلاعات مربوط به قبض خود را دریافت کند و در نهایت هزینه صورت حساب خود را پرداخت کند.

 

 

مزایایی استعلام قبض و دلایل استفاده از قبضینو

 

چرا باید استعلام قبض وجود داشته باشد؟

پاسخ خیلی از سوالات مطرح شده در بخش قبلی، استعلام قبض و غیر حضوری قبض است. البته لازم به اشاره است، تنها استعلام قبض به صورت اینترنتی و غیر حضوری جواب گوی همه نیازها و سوالات نیست. در ادامه مقاله، در مورد سایر کارهایی که برای تکمیل زنجیره ارزش استعلام قبض لازم است صحبت خواهیم کرد.

اما چرا باید استعلام قبض وجود داشته باشد؟ برای پاسخ دقیق به این پرسش به جواب‌های زیر دقت کنید:

  • در صورتی که استعلام قبض وجود داشته باشد، دیگر نیازی به چاپ قبض کاغذی نیست و این یعنی صرفه جویی در هزینه های شرکت‌های مربوطه (البته در نهایت هزینه این قبض‌ها از خود کاربر اخذ می شود)
  • استعلام غیر حضوری قبض چون مشکل چاپ روی کاغذ را حل می کند، یعنی حمایت و حفاظت از محیط زیست و مصرف کمتر کاغذ. لازم به اشاره است که سالیانه در کشور بیش از یک میلیارد قبض صادر می‌شود. در مقاله دیگری از وبلاگ قبضینو آمار مربوط به صدور قبض را بررسی خواهیم کرد.
  • چون با سیستم استعلام قبض، مشترکین زودتر از قبض‌های خود مطلع می‌شوند، طبعا می‌توانند هزینه آن را نیز زودتر پرداخت کنند. به همین دلیل سازمان ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات (همراه اول، آب و فاضلاب، مخابرات، شرکت گاز و برق و …) زودتر می توانند مبالغ خود را دریافت کنند و همین مساله علاوه بر کمک به انباشت درآمد و سودآوری ناشی از آن، می‌تواند در برنامه ریزی آن شرکت‌ها نیز بسیار مفید باشد.
  • راحتی و آسان شدن فرآیند پرداخت برای مشترکین یکی دیگر از مزایای داشتن سیستم استعلام آنلاین است. مشترک در هر لحظه که بخواهد می تواند براحتی اطلاعات قبض خود را دریافت کرده و آن را پرداخت کند. مزیت دیگر آن است که کاربر می تواند اطلاعات چند قبض را با هم وارد کرده و به صورت تجمیع شده پرداخت کند.

 

چگونه استعلام قبض کنم؟ استعلام قبضینو و قبض

 

برای استعلام قبض چه باید کرد؟

برای استعلام کردن قبض در حالت کلی دو راه وجود دارد.

  1. از وب سایت و سایر روش‌هایی که خود سازمان ارائه دهنده خدمات، ایجاد کرده استفاده کنیم.
  2. از بستر سایر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها همانند قبضینو استفاده کنیم.

وب سایت و روش‌های ارائه شده توسط خود سازمان‌ها

برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات خود اقدام به راه اندازی وب سایت و سایر سیستم‌ها برای استعلام و مشاهده قبض کرده‌اند. برای مثال برای مشاهده قبض‌های خلافی و جریمه‌های رانندگی می توانید از سایت http://estelam.rahvar120.ir استفاده کنید. برای مشاهده روش‌های استعلام برای قبض‌های دیگر از جمله مخابرات می توانید به این مشاهده قبض از وبلاگ مراجعه کرد. در جدول زیر آدرس استعلام برخی از قبوض آورده شده است.

ردیف نام قبض آدرس
۱  استعلام قبض برق تهران http://77.237.94.172:8082
۲  استعلام قبض گاز http://billing.nigc.ir/billing/gasAll.aspx
۳  مشاهده قبض آب تهران http://ccp.tpww.ir/HomePage.aspx
۴  استعلام قبض همراه اول https://billing.mci.ir/
۵  استعلام قبض تلفن ثابت تهران https://eservice.tct.ir/eCare/view/mainpage

 

استفاده از بستر ایجاد شده توسط سایر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها

برای راحتی کاربران و البته ایجاد امکان برای پرداخت در یک مکان، برخی از اپلیکیشن‌ها اقدام به جمع کردن سرویس های استعلام در اپلیکیشن‌های خود کرده‌اند. در این روش دیگر نیازی نیست کاربر برای مشاهده هر قبض به سایت‌های مختلف مراجعه کند. برای مثال اپلیکیشن‌هایی همچون تاپ، آپ، هف هشتاد، ۷۲۴، سکه و … به دنبال این کار هستند. لازم به اشاره است سرویس‌های استعلام برای مخابرات و همراه اول توسط این اپلیکیشن‌ها ارائه می‌شود و سایر استعلام‌ها همچون استعلام قبض آب، قبض برق، قبض گاز، مشاهده خلافی و … توسط این اپلیکیشن‌ها ارائه نمی شود.

این در حالی است که اپلیکیشن اندروید و ios قبضینو به همراه وب سایت قبضینو به طور کامل همه این سرویس‌ها را ارائه می‌دهد. کافی است با مراجعه به بخش پرداخت قبض نوع قبض خود را انتخاب کرده و با وارد کردن اطلاعات قبض، استعلام را به طور اتوماتیک انجام دهید. همچنین از دفعات بعدی خود سیستم اطلاعات قبض را نگهداری می کند و شما را از ورود مجدد اطلاعات بی نیاز می کند. این خدمت خاص برای اولین بار و با این سطح از دسترسی فقط توسط قبضینو ارائه می شود. لازم به اشاره است قبضینو در حال گسترش سیستم استعلام خود به کلیه قبوض و کلیه شهر‌های کشور است.

 

استعلام قبض در قبضینو

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
اله کرم دارابی کنارتخته

سلام شناسه قبض نمیتونم

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
برای دریافت شناسه قبض به روش‌های زیر عمل کنید:
دریافت شناسه قبض برق: ارسال ‌‌3* شماره بدنه کنتور به 500040121
دریافت شناسه قبض آب: ارسال کد اشتراک ۸ رقمی به شماره 30004122
دریافت شناسه قبض گاز: ارسال شماره کنتور*1 به سرشماره 1000194
دریافت شناسه قبض تلفن ثابت: ارسال شماره تلفن به همراه کد شهر (کد بعد از شماره نوشته شود) به 0212020
شاد باشید.

آرش مولایی

سلام من مستاجرم ودسترسی به قبض آب ندارم چطوزی میتونم باشماره بدنه کنتور به شناسه قبض دست پیدا کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
متاسفانه امکان پرداخت قبض با شماره بدنه کنتور وجود ندارد. برای پرداهخت نیاز به شماره پرونده یا شناسه قبض دارید. برای دریافت شناسه قبض آب می‌توانید شماره اشتراک 8 رقمی را به 30004122 ارسال کنید. برای دریافت شماره اشتراک قبض هم باید به سایت آب و فاضلاب کشور مراجعه کنید.
سبز و پایدار باشید.

مجیدباقری

من حدود یک سال است در این خانه زندگی میکنم کنتور آب تقریبا چندماهی است نسب کردن وشاید یکی دوبار هم هست معمور آب آمده نوشته ولی ما شناسه قبض نداریم پرداخت کنیم لطفا راهنمائی فرمائید

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی
برای ثبت شماره تلفن جهت دریافت قبض باید به سامانه آب و فاضلاب کشور مراجعه کرده یا به‌صورت حضوری به اداره آب منطقه مراجعه کنید. همچنین اگر به شماره اشتراک ۸ رقمی خود دسترسی دارید می‌توانید آن را به 30004122 ارسال کنید. برای دریافت شماره اشتراک می‌توانید با شماره 1594 تماس گرفته و کلید 4 را بزنید.
سبز و پیروز باشید.

محمودرضا نوری

من تازه اومدم تو این ساختمان نوساز هستش نمیدونیم اصلا کنتور ما کجاست وفقط یه شماره بدنه میتونم از کنتور بردارم چجوری شناسه قبض و در بیارم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما دوست عزیز
برای دریافت شناسه قبض می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:
– دریافت شناسه قبض برق: ارسال ‌‌3* شماره بدنه کنتور به 500040121
– دریافت شناسه قبض گاز: ارسال شماره بدنه کنتور*1 به 1000194
پایدار و سبز باشید.

اسماعیل ندایی

قبض آب

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
برای دریافت استعلام قبض آب لطفا به سرویس استعلام و پرداخت قبض آب مراجعه کرده و بعد از وارد کردن شناسه قبض، گزینه نمایش جزئیات قبض را بزنید. برای پرداخت هم می‌توانید گزینه پرداخت را زده و وارد درگاه بانکی شوید.
شاد و پیروز باشید.

مرتضی خردمند

سلام وقت بخیر خواستم بدونم چطوری میتونم شناسه قبض آب منزل روپیداکنم ماتازه واحدمون روخریدیم هیچ قبض وپیامکی برامون نمیاد؟؟؟ لطفاپاسخگوباشین ممنون

پشتیبانی قبضینو

سلام و درود
برای دریافت شناسه قبض آب باید کد اشتراک 8 رقمی خود را به شماره 30004122 پیامک کنید. درصورت عدم دسترسی به کد اشتراک می‌توانید با سامانه 1594 تماس بگیرید.
سبز و شاد باشید.

امیری

سلام من مستاجر هستم و نه شماره اشتراک کنتر دارم و نه شناسه قبض متاسفانه صاحب خانه همواری برای ارائه این موارد یعنی شناسه و شماره اشتراک ندارد؟؟چطور اقدام کنم؟؟از روی کد پستی واحد می‌توان پیگیر شد ؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
برای دریافت اطلاعات و شناسه قبض می‌توانید شماره کنتور را به سامانه‌های مربوطه ارسال کنید. لطفا برای اطلاع دقیق‌تر نوع قبض موردنظرتان را اعلام کنید تا روش‌های دریافت شناسه قبض را با جزئیات بیشتری به شما ارائه کنیم.
سبز باشید و پایدار.

سید خلیل حسینی

من مستاجر هستم از صاحب خانه قبض کهنه سال 98رادارم هرچقدر که شناسه را وارد میکنم میگویند اشتباه است لطفاً راهنمایی کنید که بتوانم قبض آب را اینترنتی پرداخت کنم با تشکر

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
لطفا کد اشتراک ۸ رقمی درج‌شده در قبض را بدون فاصله به شماره ۳۰۰۰۴۱۲۲ ارسال کنید تا جزئیات قبض همراه باه شناسه برای شما ارسال شود.
پایدار و شاد باشید.

نورالله عبدالهی

قبض آب

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
لطفا به سرویس استعلام و پرداخت قبض آب مراجعه کرده و با درج شناسه قبض و زدن گزینه استعلام، قبض آب را تسویه کنید.
پایدار باشید و سبز.

عباداله عزیزی

شناسه قبض برایم ارسال شود

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
شناسه قبض در قبوض کاغذی شما درج شده و با مراجعه به یکی از آن‌ها می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.
باتشکر از شما.

مصطفی موذنی

شناسه قبض و شناسه پرداخت تلفن ثابت خانه را ندارم قبض را پرداخت کنم

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما
برای پرداخت قبض تلفن ثابت از قبضینو، هیچ نیازی به شناسه قبض یا شناسه پرداخت ندارید. فقط کافیست به سرویس استعلام و پرداخت قبض تلفن ثابت در قبضینو مراجعه کنید و شماره تلفن خود را به همراه کد شهر وارد کرده و روی دکمه سبز رنگ بزنید تا جزئیات قبض و پرداخت آن برای شما نمایش داده‌ شود.
پایدار باشید.

اکبر جودی

شناسه پرداخت قبض را چگونه پیدا کنیم

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به‌خیر
شناسه قبض را از روی قبوض قدیمی کاغذی پیدا کنید یا برای دریافت آن، یک‌بار به‌صورت حضوری به اداره مربوطه مراجعه کنید.
شاد و سلامت باشید.

فرامرزانتصاری

شماره اشتراک آب را دارم شناسه قبض را برای پرداخت ندارم چیکار باید بکنم

پشتیبانی قبضینو

سلام جناب انتصاری وقت بخیر
در صورتی که به قبوض قدیمی دسترسی دارید، می توانید شناسه پرداخت را از روی آنها برداشته و در قسمت مشخص شده وارد کنید. در غیر اینصورت می‌توانید با شماره تلفن 1522 تماس گرفته و قبض خود را تسویه کنید.
با تشکر از همراهی شما.

علی اکبر ناظری

سلام شناسه پرداخت چگونه استعلام بگیرم شناسه قبض دارم

محمدحسین نیک‌مرد

سلام وقت به‌خیر
شما می‌توانید با وارد کردن شناسه قبضی که در اختیار دارید، استعلام موردنظر را انجام دهید. پرداخت هر قبض یک صفحه مخصوص در سامانه قبضینو دارد.
شاد و سلامت باشید.

مصطفی رحمتی

سلام راهی داره که کد پستی رو از روی شناسه قبض ب دست اورد

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
اگر به قبوض کاغذی قدیمی دسترسی دارید می‌توانید کد پستی را مشاهده کنید. و اگر مستاجر باشید، کد پستی در اجاره‌نامه شما ثبت شده است. همچنین امکان پیدا کردن کد پستی از روی آدرس نیز در سایت پست فراهم است.

حسینعلی حیدری

من شماره شناسه قبض اب را ندارم چیکارکنم

پشتیبانی قبضینو

سلام آقای حیدری
روش‌های متفاوتی برای پیدا کردن شناسه قبص وجود دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. ۱- از روی قبوض قدیمی مشاهده کنید. ۲- از مسئول قرائت کنتور سوال کنید. ۳- به اداره آب محل سکونت خود مراجعه کنید.
امیدواریم که پاسخ ما برای شما کمک‌کننده بوده باشد.

علیرضا

چطوری بفهمیم کنتور به اسم کیه؟!

پشتیبانی قبضینو

درود علیرضا جان
شما می‌توانید با در درست داشتن اسناد و مدارک محل کسب یا اقامت خود به اداره مربوطه در منطقه سکونت خود مراجعه کرده و استعلام مالکیت کنتور موردنظر را انجام دهید.
سبز و برقرار باشید.

گیتا رحیمی

گاز منزل اجاره ای من بمدت ۳۳ دوره پرداخت نشده الان چطور بفهمم چه مبلغی از بدهی باید بپردازم ؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به‌خیر
به صفحه استعلام و پرداخت قبض گاز در سایت یا اپلیکیشن قبضینو رفته و بعد از وارد کردن شناسه قبض یا شماره اشتراک، مبلغ قابل‌پرداخت قبوض خود را مشاهده و پرداخت کنید.
برقرار باشید

بهنازی

من تاریخ نصب کنتور منزلم رو میخوام ولی دراین باره مطلبی ندیدم

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به‌خیر
برای پیگیری این مورد باید به اداره مربوطه در محل سکونت‌تان مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهند.

گیتی مربخی

شماره اشتراک گاز ندارم که پرداخت کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به خیر
شما می‌توانید با استفاده از خدمت پرداخت قبض گاز قبضینو، بدون نیاز به شماره اشتراک، با کمک شناسه قبض برای پرداخت قبض گاز اقدام کنید.
برقرار باشید و سبز

عادل حسینی

راضیم

اکبرهوشمندی

شماره اشتراک آب

محمد فاطمی

چگونه شناسه قبض پیدا کنم که شماره مبایل خودم رادارد کنم قبض برام پیامک بشه

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز؛
برای دریافت و فعال‌سازی پیامک قبوض می‌توانید مطلب زیر را در وبلاگ قبضینو مطالعه کنید.

ثبت پیامک قبض

رضاحاجی پور

بسیار راحت وعالی

ثبت دیدگاه