قبضینو

کارت بانکی چیست؟ کارت به کارت و انواع روش های آن

کارت بانکی چیست؟ کارت به کارت و انواع روش های آن

چند سالی است که سیستم بانکی کشور تحولات عظیمی را پی‌درپی پشت سر گذاشته است. کارت بانکی به همراه عملیات بانکی مرتبط با آن مانند کارت به کارت از تحولات بسیار عظیم در سیستم بانکی کشور بوده است…

چند سالی است که سیستم بانکی کشور تحولات عظیمی را پی‌درپی پشت سر گذاشته است. از روی کار آمدن کارت‌های بانکی گرفته تا روی کار آمدن سیستم‌های جدید برای عملیات بانکی همه و همه تحولات عظیمی بوده‌اند که روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. اگر شما با این تحولات همگام نباشید، به‌زودی از آن جا می‌مانید؛ بنابراین، پیشنهاد قبضینو این است که اطلاعات خود را در مورد کارت بانکی، عملیات‌های بانکی مانند کارت به کارت و … افزایش دهید. ما در ادامه یک راهنمای جامع برای شناخت کارت عابر بانک به همراه روش‌های کارت به کارت به‌عنوان رایج‌ترین عملیات بانکی با کارت عابر بانک آورده‌ایم. همراه قبضینو باشید تا همه چیز را در مورد کارت‌های بانکی بدانید.

کارت بانکی چیست؟

کارت بانکی نوعی کارت است در سیستم بانکی برای انجام عملیات بانکی مانند دریافت پول، پرداخت پول، انتقال پول و … به صورت آسان به‌کار گرفته می‌شود. کارت بانکی با نام کارت عابر بانک شناخته می‌شود که انواعی دارد. انواع کارت عابر بانک شامل کارت اعتباری، کارت بدهی و کارت پیش‌پرداخت است که در ادامه به صورت مفصل معرفی و بررسی می‌شوند. استفاده از کارت عابر بانک از هر نوعی مزیت‌هایی را به همراه دارد. این مزایا در ادامه گفته شده است:

  • حذف پول نقد
  • افزایش امنیت پول
  • صرفه‌جویی در هزینه، انرژی و …

کارت عابر بانک

مشخصات کارت بانکی چیست؟

کارت عابر بانک نوعی کارت از جنس PVC است که مقاومت بسیار زیادی دارد. این کارت حاوی اطلاعاتی همچون شماره کارت ۱۶ رقمی، شماره شبا ۲۴ تا ۲۸ رقمی، شماره شناسایی مشتری (CVV2) ۳ تا ۴ رقمی، تاریخ انقضا، نام و نام‌خانوادگی مالک کارت به همراه نام و نماد بانک صادرکننده‌ی کارت است. در ادامه، هر یک از اعداد روی کارت را بیش از پیش معرفی و بررسی می‌کنیم:

شماره کارت

شماره کارت یک شماره ۱۶ رقمی است که ترکیبی از شماره شناسایی بانک، کد کالا، شماره سریال کارت و رقم کنترلی است. باید بدانید که شماره شناسایی بانک ۶ رقم اول، کد کالا ۲ رقم دوم، شماره سریال کارت ۷ رقم سوم و رقم کنترلی ۱ رقم آخر است. در ادامه، جدول شماره شناسایی بانک‌ها در شماره کارت را آورده‌ایم:

نام بانک شماره شناسایی بانک
بانک توسعه صادرات ۶۲۷۶۴۸
بانک صنعت و معدن ۶۲۷۹۶۱
بانک توسعه تعاون ۵۰۲۹۰۸
بانک اقتصاد نوین ۶۲۷۴۱۲
بانک مهر اقتصاد ۶۳۹۳۷۰
بانک کشاورزی ۶۰۳۷۷۰
بانک پاسارگاد ۵۰۲۲۲۹
بانک کارآفرین ۶۲۷۴۸۸
بانک پارسیان ۶۲۲۱۰۶
بانک سرمایه ۶۳۹۶۰۷
بانک صادرات ۶۰۳۷۶۹
بانک سامان ۶۲۱۹۸۶
بانک قوامین ۶۳۹۵۹۹
بانک مسکن ۶۲۸۰۲۳
بانک انصار ۶۲۷۳۸۱
بانک سینا ۶۳۹۳۴۶
بانک ملت ۶۱۰۴۳۳
بانک ملی ۶۰۳۷۹۹
بانک سپه ۵۸۹۲۱۰
بانک ملل ۶۰۶۲۵۶
بانک رفاه ۵۸۹۴۶۳
بانک دی ۵۰۲۹۳۸
بانک تجارت ۶۲۷۳۵۳
۵۸۵۹۸۳
بانک شهر ۵۰۴۷۰۶
۵۰۲۸۰۶

نکته: کد کالا نشان‌دهنده‌ی نوع کارت شماست. در ادامه، انواع کارت بانکی را معرفی و بررسی کرده‌ایم؛ بنابراین، همراه ما باشید تا آنها را بشناسید.

شماره شبا

شماره شبا یک شماره ۲۴ رقمی به علاوه‌ی نماد IR است که ترکیبی از نام کشور، رقم کنترلی، شماره شناسایی بانک، شماره شناسایی نوع حساب و شماره حساب است. در ضمن، شماره شبا نوعی کد یکتا است که هدف یکپارچه‌سازی حساب‌های بانکی را دارد. نام کشور حروف IR، رقم کنترلی ۲ رقم اول، شماره شناسایی بانک ۳ رقم دوم، شماره شناسایی نوع حساب ۱ رقم سوم (عدد صفر نشان‌دهنده‌ی حساب سپرده و عدد یک نشان‌دهنده‌ی حساب تسهیلات) و شماره حساب ۱۲ تا ۱۸ رقم آخر است.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که شماره شناسایی بانک در شماره شبا با شماره شناسایی کارت در شماره کارت متفاوت است. همانطور که گفته شد، شماره شناسایی بانک در شماره کارت یک عدد ۶ رقمی است؛ اما، شماره شناسایی بانک در شماره شبا یک عدد ۳ رقمی است.

شما می‌توانید جدول شماره شناسایی بانک در شماره شبا را در مطلب «شماره شبا چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟» مطالعه کنید.

شماره شناسایی مشتری یا CVV2

شماره شناسایی مشتری یا CVV2 یک شماره ۳ تا ۴ رقمی است که هدف ارتقای سطح امنیت کارت عابر بانک را برعهده دارد. در حقیقت، CVV2 از جعل کارت جلوگیری می‌کند؛ همچنین، امنیت خدمات بانکی شما را تضمین می‌کند. بانک با استفاده از شماره شناسایی مشتری آن را می‌شناسد. لازم به ذکر است که CVV1 نزد بانک محفوظ است.

تاریخ انقضا

تاریخ انقضا یک شماره ۴ رقمی است که نشان‌دهنده‌ی زمان مراجعه به بانک جهت تمدید کارت عابر بانک است. خوب است بدانید که تاریخ انقضای کارت‌ها به‌طور معمول حداقل ۳ سال و حداکثر ۵ سال است. هنگامی که این زمان می‌گذرد، کارت عابر بانک غیرفعال می‌شود که باید تمدید شود. تاریخ انقضا یکی از اطلاعات امنیتی محسوب می‌شود که به‌هنگام انجام عملیات بانکی نیاز است.

انواع کارت بانکی کدامند؟

تا اینجا معنای کارت بانکی را گفتیم؛ سپس، مشخصات آن را معرفی و بررسی کردیم. اکنون، نوبت معرفی انواع کارت بانکی بین المللی است. انواع کارت‌ بین المللی شامل دبیت کارت یا کارت بدهی، کردیت کارت یا کارت اعتباری و پری‌پید کارت یا کارت پیش‌پرداختی است. این کارت‌ها در ساز و کار با همدیگر متفاوت‌اند. در ادامه، ساز و کار هر نوع از کارت عابر بانک را آورده‌ایم:

انواع کارت بانکی

کارت بدهی (debit card)

کارت بدهی نوعی کارت است که مشتری به اندازه‌ی پولی که در حساب بانکی دارد، اختیار دارد. در حقیقت، این کارت به حساب مشتری متصل است؛ یعنی، عملیات بانکی از حساب بانکی انجام می‌شود. در ضمن، کارت بدهی رایج‌ترین نوع کارت عابر بانک است که در ایران رواج دارد.

کارت اعتباری (credit card)

کارت اعتباری نوعی کارت است که مشتری به اندازه‌ی اعتباری که نزد بانک دارد، اختیار دارد؛ همچنین، کارت اعتباری نوعی کارت پس‌پرداخت است که مشتری از آن استفاده می‌کند؛ سپس، تسویه‌حساب می‌کند. در حقیقت، کارت اعتباری مانند وام است که نوع کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دارد.

کارت پیش پرداخت (prepaid card)

در کارت پیش پرداخت مشتری به اندازه‌ی پولی که کارت بانکی دارد، اختیار دارد. در حقیقت، این کارت به حساب مشتری متصل نیست؛ بلکه، کف و سقف مشخصی دارد. نمونه‌ای از کارت‌های پیش پرداخت همان کارت‌های هدیه‌ای هستند که در ایران نیز رواج دارند.

انواع روش های کارت به کارت کدامند؟

عملیات کارت به کارت پرکاربردترین عملیات بانکی با کارت بانکی است که به معنای انتقال وجه میان حساب‌هاست؛ بنابراین، آموزش روش‌های متفاوت‌ آن ضروری به نظر می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید:

قبضینو؛ بهترین روش برای کارت به کارت

شما می‌توانید با دانلود اپلیکیشن قبضینو از خدمات خودرویی و موتوری مانند استعلام خلافی، خدمات استعلام و پرداخت قبوض، پیگیری مدارک، خدمات خرید شارژ و اینترنت و … علاوه‌ بر استفاده از خدمات کارت به کارت استفاده کنید؛ بنابراین، با یک تیر چند نشان زده‌اید. یک اپلیکیشن برای تمام خدمات مورد نیاز روزانه، ماهانه و سالانه‌تان نصب کرده‌اید. در نتیجه، استفاده از سامانه‌های اینترنتی مانند قبضینو بهترین روش برای کارت به کارت بدون محدودیت‌های عابر بانک و همراه بانک همچنین دردسرهای کارت به کارت حضوری در شعب بانک است.

کارت به کارت با قبضینو

آموزش کارت به کارت با قبضینو

در حال حاضر، شما می‌توانید عملیات انتقال وجه از کارت مبدأ بانک‌های ملت، صادرات و ملل را انجام دهید؛ اما، خدمت کارت به کارت قبضینو روز به روز تکمیل می‌شود. شما برای کارت به کارت از طریق قبضینو تنها به شماره کارت مبدأ، شماره کارت مقصد و مبلغ تراکنش نیاز دارید؛ سپس، باید گزینه‌ی «مرحله بعدی» را بزنید. در ادامه، شما باید CVV2 به همراه رمز دوم ایستا یا پویا را وارد کنید. شما می‌توانید در این مرحله گزینه‌ی «ذخیره شماره کارت مقصد» را فعال یا غیرفعال کنید. هنگامی که اطلاعات مورد نیاز را وارد کردید، گزینه‌ی «تایید و پرداخت» را بزنید.

شما می‌توانید رسید انتقال وجه را به صورت تصویری یا متنی برای دیگران به اشتراک بگذارید. نمونه‌ی تصویری و متنی شامل وضعیت تراکنش، تاریخ، مبلغ، کارت مبدأ، کارت مقصد، نام و نام خانوادگی، شماره مرجع و توضیحات است. در ضمن، شما می‌توانید یک نسخه رسید از قبضینو دریافت کنید که در سوابق شما موجود است.

نکته: شما باید اولین مرتبه برای کارت به کارت نسبت به ثبت کارت در سامانه‌ی هاب اقدام کنید؛ کافیست، هنگامی که پیغام مربوطه را مشاهده کردید، گزینه‌ی ثبت کارت را بزنید. در ادامه، کد ۵ رقمی را وارد کنید؛ سپس، گزینه‌ی «ادامه» را بزنید. در ادامه، شماره کارت را به همراه تاریخ انقضا وارد کنید؛ سپس، تایید را بزنید.

کارت به کارت از طریق عابر بانک

استفاده از دستگاه عابر بانک قدیمی‌ترین روش برای انجام تمام عملیات بانکی بدون مراجعه به بانک شامل برداشت پول، انتقال وجه، استعلام و پرداخت قبوض و … است که هنوز طرفداران خود را دارد؛ بنابراین، آموزش نحوه کارت به کارت با عابر بانک نیاز است. نحوه کارت به کارت از طریق عابر بانک ساده است؛ کافیست، کارت عابر بانک فیزیکی خود را وارد شیار دستگاه کنید. در ادامه، شما باید رمز اول کارت عابر بانک خود را وارد کنید؛ سپس، شماره کارت مقصد را بزنید. در نهایت، مبلغ مورد نظر خود را برای انتقال وارد کنید و تایید بزنید. شما می‌توانید رسید فیزیکی یا الکترونیکی انتقال وجه را دریافت کنید.

در ضمن، فرقی نمی‌کند که از عابر بانک کدام بانک استفاده می‌کنید؛ مثلاً، فرایند آموزش کارت به کارت از طریق عابر بانک ملی با عابر بانک صادرات تفاوت ندارد. 

نحوه کارت به کارت با عابر بانک

کارت به کارت با همراه بانک

هر بانک یک اپلیکیشن همراه بانک برای خود دارد که عملیات بانکی را به صورت اینترنتی به مشتریان خود ارائه می‌دهد؛ کافیست، شما همراه بانک مرتبط با کارت عابر بانک خود را دانلود کنید تا از خدمات بانکی آن به صورت غیرحضوری بهره‌مند شوید. حواستان باشد که شما نمی‌توانید از همراه بانک ملی برای انجام عملیات بانکی کارت صادرات استفاده کنید؛ بلکه، باید از همراه بانک ملی برای انجام عملیات بانکی کارت ملی استفاده کنید.

کارت به کارت از طریق سامانه‌های اینترنتی

شما می‌توانید از سامانه‌های اینترنتی شامل سایت و اپلیکیشن برای کارت به کارت استفاده کنید. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد استفاده از سامانه‌های اینترنتی به جای همراه بانک این است که محدودیت ندارد. در حقیقت، نیازی نیست که یک اپلیکیشن برای یک کارت نصب کنید؛ بلکه، شما یک اپلیکیشن برای تمام کارت‌ها نصب می‌کنید. یکی از سامانه‌های اینترنتی که خدمت کارت به کارت را ارائه می‌دهد، سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت قبضینو است که در جهت تکمیل خدمات خود به‌تازگی این خدمت را در اپلیکیشن خود فراهم کرده است.

سقف کارت به کارت با قبضینو چقدر است؟

اکنون، مهم‌ترین پرسشی که وجود دارد میزان مبلغی است که شما مجاز به کارت به کارت آن طی ۲۴ ساعت هستید. در حال حاضر، سقف کارت به کارت از ۱ تا ۱۰ میلیون تومان است؛ اما، اکثر بانک‌ها ۳ تا ۵ میلیون تومان هستند. در ادامه، جدول سقف کارت به کارت آورده شده است:

نماد بانک نام بانک سقف کارت به کارت (ریال)
موسسه اعتباری ملل 50,000,000.00
بانک ملت 50,000,000.00
بانک صادرات بانک صادرات 30,000,000.00
بانک آینده بانک آینده 100,000,000.00
بانک مسکن بانک مسکن 50,000,000.00
بانک پاسارگاد بانک پاسارگاد 50,000,000.00
بانک سامان بانک سامان 30,000,000.00
بانک کشاورزی بانک کشاورزی 30,000,000.00
بانک رفاه کارگران بانک رفاه کارگران 50,000,000.00
بانک سپه بانک سپه 30,000,000.00
بانک تجارت بانک تجارت 30,000,000.00
بانک شهر بانک شهر 50,000,000.00
بانک پارسیان بانک پارسیان 30,000,000.00
بانک ملی بانک ملی 50,000,000.00

نکته: در حال حاضر، قبضینو تنها امکان کارت به کارت از مبدأ کارت‌های ملل، ملت و صادرات را فراهم کرده است که سقف انتقال وجه آن‌ها در ابتدای جدول آورده شده است؛ اما، رفته‌رفته خدمت انتقال وجه قبضینو تکمیل می‌شود و سایر بانک‌ها نیز افزوده خواهد شد.

کارمزد کارت به کارت با قبضینو چقدر است؟

کارمزد کارت به کارت در قبضینو با سایر سامانه‌های اینترنتی هیچ تفاوتی ندارد؛ چون، این مبلغ از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود. در ادامه، جدول کارمزد کارت به کارت برای مبالغ متفاوت آورده شده است:

مبلغ کارمزد
تا ۱ میلیون تومان ۶۰۰ تومان
۱ تا ۲ میلیون تومان ۸۴۰ تومان
۲ تا ۳ میلیون تومان ۱۰۸۰ تومان
۳ تا ۴ میلیون تومان ۱۳۲۰ تومان
۴ تا ۵ میلیون تومان ۱۵۶۰ تومان
۵ تا ۶ میلیون تومان ۱۸۰۰ تومان
۶ تا ۷ میلیون تومان ۲۰۴۰ تومان
۷ تا ۸ میلیون تومان ۲۲۸۰ تومان
۸ تا ۹ میلیون تومان ۲۵۲۰ تومان
۹ تا ۱۰ میلیون تومان ۲۷۶۰ تومان
۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان ۳۰۰۰ تومان
۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان ۳۲۴۰ تومان
۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان ۳۴۸۰ تومان
۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان ۳۷۲۰ تومان
۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان ۳۹۶۰ تومان

جمع‌بندی…

ما در این مطلب به معرفی و بررسی کارت عابر بانک پرداختیم. ابتدا، معنای آن را گفتیم؛ سپس، مشخصات کارت بانکی یعنی اطلاعات اعداد روی آن را معرفی و بررسی کردیم. در ادامه، انواع کارت بانکی شامل کارت اعتباری (کارت بانکی مجازی)، کارت بدهی و کارت پیش پرداخت را شرح دادیم. در ادامه، رایج‌ترین عملیات بانکی یعنی کارت به کارت و روش‌های مختلف آن را معرفی کردیم.

ما قبضینو را به عنوان یک روش مناسب برای کارت به کارت با مزایای ویژه مانند استفاده از سایر خدمات استعلام و پرداخت، امکان دسترسی به رسیدها، امکان ذخیره‌سازی و نام‌گذاری کارت‌های مبدأ و مقصد و … معرفی و بررسی کردیم. در نهایت، سقف انتقال وجه با قبضینو را به همراه کارمزد آن شرح دادیم تا شما را نسبت به این خدمت جدید آگاه سازیم. از اینکه با ما تا انتهای این مطلب همراه بودید، متشکریم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
امیرنعمتی بناری

عالی

ثبت دیدگاه