قبضینو

هر آن چیزی که باید درباره هزینه‌ها و عوارض خودرو بدانید!

هر آن چیزی که باید درباره هزینه‌ها و عوارض خودرو بدانید!

بر خلاف باور رانندگان، عوارض خودرو صرفا مربوط به عوارض آزادراهی و شهرداری نیست بلکه هزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که رانندگان باید نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کنند. برای آشنایی با انواع عوارض آزادراه و شناخت روش‌های پرداخت آن‌ها کافی است …….

بر خلاف باور افراد هزینه‌های خودرو فقط به خرید لوازم جانبی، تعویض قطعات معیوب خودرو و خرید یا تمدید بیمه خلاصه نمی‌شود. بلکه هزینه‌های دیگری نیز هستند که باید توسط مالک خودرو برای تردد در خیابان‌ها، رد کردن چراغ قرمز، عبور از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و به صورت کلی استفاده از خدمات شهری و بین شهری به دولت پرداخت شود. در این مطلب از وبلاگ قبضینو قصد داریم در خصوص هزینه‌ها و عوارض خودرو که باید در بازه مشخص و پیش از اتمام زمان، پرداخت شوند، صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید.

چرا مالکان خودرو باید عوارض و هزینه‌های خودرو را پرداخت کنند؟

زمانی که قصد خرید خودرو را دارید بیشتر به ویژگی‌ها و قابلیت‌های خودرو، قیمت و گارانتی آن توجه می‌کنید. در واقع هیچ راننده‌ای موقع خرید خودرو به هزینه‌های جانبی خودرو مانند عوارض سالیانه، طرح ترافیک و مالیات نقل و انتقال خودرو توجه نمی‌کند. به صورت کلی حتی اگر قیمت چند خودرو با همدیگر یکسان باشد، به این معنا نیست که مبلغ عوارض خودرو (هزینه‌های خودرو) نیز یکسان است. به عنوان مثال دولت برای تامین خدمات حمل‌و‌نقل عمومی، رفاهی، ساخت آزادراه و بزرگراه‌ها، خیابان‌کشی و آسفالت هزینه‌هایی می‌کند. بخشی از این هزینه را در قالب عوارض سالیانه خودرو از مالکان دریافت می‌کند. شما هم باید این هزینه‌ها را برای استفاده از خدمات شهری و بین شهری پرداخت کنید. در غیر این صورت با مشکلاتی مانند افزایش مبلغ جریمه عدم پرداخت، توقیف خودرو و حتی با مشکلات بزرگتر در زمان فروش خودرو روبرو خواهید شد.

انواع هزینه و عوارض خودرو 

وقتی صحبت از عوارض خودرو می‌شود، بیشتر رانندگان به یاد عوارض شهرداری و سالیانه خودرو می‌افتند. ولی در واقع تمام عوارض و هزینه‌های خودرو عبارت‌اند از:

  • جرایم رانندگی (خلافی خودرو)
  • عوارض آزادراهی خودرو
  • عوارض طرح ترافیک
  • عوارض پارک حاشیه‌ای
  • عوارض سالیانه خودرو (عوارض شهرداری)
  • مالیات نقل و انتقال خودرو

۱. خلافی خودرو

هیچ راننده‌ای دوست ندارد به دلیل نقض قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه شود. گاهی اوقات در اثر بی‌توجهی به قوانین در زمان عبور و مرور از خیابان‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها مشمول جریمه می‌شوید. متاسفانه اگر رانندگان برخی از جرایم رانندگی مثل جریمه تسلیمی یا جریمه الصاقی ماشین را به موقع پرداخت نکنند، مشمول پرداخت دو برابری جریمه نیز خواهند شد. در غیر این صورت برای برخی از تخلفات رانندگی پرخطر نمره منفی در نظر گرفته می‌شود.

 

جرایم رانندگی

 

۲. عوارض آزادراهی

به هزینه‌ای که هر خودرو برای تردد از آزادراه‌ها باید پرداخت کند، عوارض آزادراهی گفته می‌شود. تا چند سال پیش هر خودرو باید مبلغ عوارضی را در پشت باجه‌های ایستگاه عوارضی پرداخت می‌کرد، اما امروزه دوربین‌های پلاک‌خوان هوشمند برای ثبت پلاک و اطلاعات خودرو در آزادراه‌ها نصب شده‌اند. در واقع روش‌های الکترونیکی و غیر حضوری جایگزین روش‌های حضوری پرداخت عوارض آزادراهی شدند. اگر به موقع عوارض آزادراهی را پرداخت نکنید، مشمول پرداخت جریمه دیرکرد خواهید شد. 

۳. طرح ترافیک

چندین سال است که طرح ترافیک به منظور کاهش ترافیک، آلودگی و شلوغی‌ها در برخی از مناطق تهران اجرا می‌شود. مالکان خودرو باید عوارض خودرو را برای تردد از محدوده‌های طرح ترافیک شهرهای پرجمعیت مانند تهران پرداخت کنند. برای عبور از محدوده طرح ترافیک باید نسبت به خرید یا رزرو بسته‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه طرح ترافیک از سامانه تهران من اقدام کنید. 

در صورت استفاده از طرح ترافیک نیاز است چند نکته مهم را بدانید:

  • مبلغ عوارض طرح ترافیک خودرو ۹۸۵.۵۰۰ ریال است. 
  • اگر معاینه فنی برتر دارید، می‌توانید مجوز روزانه طرح ترافیک را با مبلغ ۶۸۹.۸۵۰ ریال رزرو کنید.
  • در صورت داشتن معاینه فنی عادی باید مبلغ عوارضی ۹۸۵.۵۰۰ ریال پرداخت کنید.
  • اگر هم خودرو برقی یا هیبریدی دارید، می‌توانید مبلغ ۹۸.۵۵۰ ریال را برای رزرو بسته روزانه طرح ترافیک پرداخت کنید.
  • درصورتی‌که کیف پول «تهران من» موجودی داشته باشد و شما از محدوده طرح ترافیک عبور کنید، این هزینه به صورت خودکار از موجودی کیف پول شما کسر نمی‌شود.

۴. پارک حاشیه‌ای

اگر در ساعات پر تردد راهی خیابان‌های شلوغ تهران شوید، احتمالاً پیدا کردن جای پارک معضل بزرگی برای شما است. شهرداری تهران بخشی از فضای خط‌کشی‌شده کنار خیابان‌ها را به منظور کنترل ترافیک و دسترسی راحت رانندگان به مراکز رفاهی برای توقف وسایل نقلیه در نظر گرفته است. مبلغ عوارض پارک حاشیه‌ای برای تمام خودروها با توقف‌ کمتر از نیم ساعت رایگان است. در نهایت هر نیم ساعت یک‌بار شماره پلاک خودرو توسط ماشین‌های ثبت پلاک بررسی می‌شود و مبلغ عوارض پارک حاشیه‌ای برای پلاک خودرو پارک‌شده ثبت می‌شود. 

 

پارک حاشیه‌ای

۵. عوارض سالیانه خودرو

روزانه چندین هزار خودرو از خدمات شهری برای تردد استفاده می‌کنند. شهرداری هزینه احداث راه‌ها، بهبود کیفیت آسفالت‌های شهر و خیابان‌‌کشی را از تمام رانندگان دریافت می‌کند. هزینه عوارض سالیانه خودرو بر اساس مدل خودرو، سال پرداختی و حتی محل سکونت شما متفاوت است. اگرچه در صورت عدم پرداخت به موقع مشمول جریمه دیرکرد می‌شوید اما با این حال بسیاری از رانندگان تا زمان فروش خودرو اقدام به پرداخت عوارض سالیانه خودرو نمی‌کنند.

۶. مالیات نقل و انتقال خودرو

تمام رانندگان خودروهای سواری و سنگین باید مالیات نقل و انتقال خودرو را پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک پرداخت کنند. در غیر این صورت امکان فروش خودرو برای هیچ راننده‌ای وجود ندارد. هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو بر اساس ارزش روز خودرو متفاوت است و مقدار ثابتی ندارد. 

لینک مرتبط: برای آشنایی با نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو و مشاهده مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو کلیک کنید.

عدم پرداخت هزینه‌های خودرو چه پیامدهایی دارد؟

پرداخت نکردن به موقع عوارض خودرو باعث جریمه شدن رانندگان و افزایش مبلغ بدهی خودرو می‌شود. برای شناخت انواع جریمه عدم پرداخت هزینه‌های خودرو همراه ما باشید.

جریمه دیرکرد پرداخت خلافی

برخی از جرائم رانندگی مانند جریمه الصاقی، خودداری و تسلیمی بعد از گذشت ۶۰ روز و اتمام مهلت زمان پرداخت، دو برابر می‌شوند. پس بهتر است جلوی دو برابر شدن جرایم رانندگی خودرو را با پرداخت به موقع خلافی خودرو بگیرید. برای دریافت سریع خلافی خودرو می‌توانید از سرویس استعلام خلافی خودرو با پلاک استفاده کنید.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی خودرو

عدم پرداخت عوارض آزادراهی

مبلغ عوارضی آزادراه‌ها با هم‌ دیگر یکسان نیست، اما شما به عنوان راننده موظف هستید عوارض آزادراه را پیش از اتمام مهلت زمان پرداخت کنید. با گذشت ۱۵ روز از زمان پرداخت، جریمه دیرکرد عدم پرداخت عوارض آزادراهی وسایل نقلیه به شرح زیر خواهد بود:

  • مبلغ ۴۲ هزار تومان برای خودروهای سواری، وانت و مینی‌بوس
  • هزینه ۵۲ هزار تومان برای اتوبوس و کامیون دو محور
  • ۹۴ هزار تومان برای کامیون سه محور و تریلی

جریمه طرح ترافیک

تا چند وقت پبش در صورت عدم پرداخت عوارض طرح ترافیک در یک ماه جریمه می‌شدید اما در حال حاضر اگر از محدوده طرح ترافیک عبور کنید، عوارضی به عنوان بدهی شناخته می‌شود و افزایش پیدا نمی‌کند. در نتیجه هیچ نوع جریمه‌ای برای پلاک خودروی شما ثبت نمی‌شود.

جریمه عدم پرداخت پارک حاشیه‌ای

جریمه دیرکرد پرداخت عوارض پارک حاشیه‌ای در هر نوبت ۱۰٪ است. اگر به موقع نسبت به پرداخت آن اقدام نکنید باید بدهی را در زمان فروش خودرو همانند سایر عوارض خودرو پرداخت کنید.

جریمه عوارض سالیانه خودرو 

مالکان خودرو باید عوارض شهرداری خودرو را هر سال پرداخت کنند. در صورت پرداخت نکردن عوارض سالیانه، ۲٪ جریمه دیرکرد به ازای هر ماه، به مبلغ عوارض سالیانه خودرو اضافه می‌شود. فرض کنید به جای یک ماه، یک سال از زمان پرداخت عوارض سالیانه گذشته باشد اما شما اقدام به پرداخت عوارضی نکرده باشید، در این صورت باید ۲۴٪ جریمه دیرکرد را نیز به همراه مبلغ عوارض سالیانه خودرو پرداخت کنید.

قبضینو؛ راهکار جامع خدمات خودرو

سامانه اینترنتی قبضینو برای ارائه بهتر خدمات و تبدیل شدن به یک سامانه تخصصی استعلام  و پرداخت در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد. قبضینو با اولویت قرار دادن ارائه خدمات به تمامی کاربران خود روز به روز در مسیر پیشرفت گام برداشت و حالا به عنوان سامانه جامع خدمات خودرو در قالب سایت و اپلیکیشن به هم‌وطنان خدمت‌رسانی می‌کند.

پرداخت جرایم رانندگی

پرداخت خلافی همیشه دردسرهای خودش را داشته است. خصوصا اگر تمایل داشتید مبلغ خلافی خودرو را به صورت آنی مشاهده و پرداخت کنید. برای مشاهده عکس تخلف رانندگی، پرداخت خلافی خودرو با یک رمز پویا، تسویه آنی، استعلام خلافی خودرو رایگان، استعلام خلافی خودرو با پلاک، پرداخت قسطی جرایم رانندگی، مشاهده سوابق استعلام جرایم رانندگی می‌توانید از سامانه اینترنتی قبضینو استفاده کنید.

پرداخت خلافی خودرو

پرداخت عوارض آزادراه

تا چند سال قبل باید برای پرداخت عوارض آزادراه در پشت باجه‌های ایستگاه عوارضی منتظر می‌ماندید. امروزه رشد و پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا بتوانید عوارض برخی از آزادراه‌ها را به صورت یک‌جا از طریق سامانه اینترنتی قبضینو پرداخت کنید. تسویه آنی عوارض آزادراهی، به‌روز بودن اطلاعات و امکان نگه‌داری سوابق از ویژگی‌های اصلی این سرویس است.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو 

ساکن هر شهری باشید، می‌توانید عوارض شهرداری خودرو خود را به صورت اینترنتی از قبضینو پرداخت کنید. اگر شهر محل سکونت شما تهران نیست، بهتر است پیش از ایجاد مشکل در زمان پرداخت عوارض سالیانه، اقدام به دریافت مفاصا حساب کنید. 

مشاهده ریز جزئیات، تسویه آنی عوارض شهرداری خودرو برای تمام شهرها و امکان مشاهده سوابق پرداخت عوارض خودرو از مزیت‌های اصلی سرویس پرداخت عوارض شهرداری قبضینو نسبت به سایر روش‌های اینترنتی است.

عوارض شهرداری خودرو

طرح ترافیک 

یکی دیگر از سرویس‌های قبضینو، پرداخت عوارض طرح ترافیک است. در این سامانه می‌توانید از امکاناتی مانند مشاهده و نگه‌داری سوابق، پرداخت تکی، اقساطی یا تجمیعی طرح ترافیک و دسته‌بندی قبض‌ها استفاده کنید. 

پارک حاشیه‌ای

اگر ساکن تهران باشید، باید به جز طرح ترافیک، عوارض پارک حاشیه‌ای را نیز پرداخت کنید.  اطلاعات سرویس پارک حاشیه‌ای قبضینو به‌روز است و شما می‌توانید با پرداخت آن از ویژگی‌هایی مانند امکان ذخیره اطلاعات استعلام و تسویه آنی نیز بهره‌مند شوید. 

استعلام خدمات دیگر خودرو

خدمات خودرو قبضینو فقط محدود به طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای، عوارض سالیانه، آزادراه و … نمی‌شود. بلکه برای خدمت‌رسانی بهتر سرویس‌های دیگری نیز طی این سال‌ها به سایت و اپلیکیشن قبضینو اضافه شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها در هر برهه‌ای از زمان استفاده کنید. این خدمات عبارت‌اند از:

اگر مدارک خودروتان هنوز به دستتان نرسیده، برای مشاهده آخرین و به روز‌ترین اطلاعات آن می‌توانید از سرویس پیگیری مدارک خودرو قبضینو استفاده کنید. هم‌چنین با این سرویس‌ می‌توانید از مزیت‌های مختلف مانند امکان مشاهده نتیجه استعلام، وضعیت کارت خودرو و سند مالکیت با جزئیات نیز بهره‌مند شوید.

نمره منفی گواهینامه 

برای اطلاع از نمره منفی گواهینامه و مشاهده وضعیت گواهینامه خودرو خود می‌توانید از سرویس پیگیری نمره منفی گواهینامه قبضینو استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت سرویس نمره منفی گواهینامه این است که اطلاعات آن به روز است و شما با هر بار استعلام می‌توانید آخرین و جدیدترین وضعیت گواهینامه خود را مشاهده کنید. 

پلاک‌های فعال

اگر به تازگی مراحل تعویض پلاک را انجام داده‌اید بهتر است برای مشاهده تعداد پلاک‌های به‌نام خود از سرویس پیگیری پلاک‌های فعال قبضینو استفاده کنید. با این سرویس می‌توانید سوابق استعلامتان را نیز همراه با جزئیات کامل مشاهده کنید. 

نتیجه‌گیری

برخلاف اشتباه رایج بیشتر کاربران، هزینه‌های خودرو تنها به عوارض سالیانه و آزادراهی محدود نمی‌شود بلکه موارد دیگری نیز هستند که باید توسط مالک خودرو پرداخت شوند. در این مطلب در مورد هزینه‌ها و عوارض خودرو صحبت کرده‌ایم. به عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید که اگر به موقع عوارض و هزینه‌های خودرو را پرداخت نکنید، مشمول پرداخت جریمه دیرکرد نیز خواهید شد. 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
محمد

پارک حاشیه ای همه جای تهران فعاله یا فقط مناطق خاصی؟

ثبت دیدگاه