قبضینو

طرح ترافیک ۱۴۰۳؛ راهنمای صفر تا صد طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک ۱۴۰۳؛ کامل‌ترین راهنمای طرح ترافیک تهران

این روزها خرید طرح ترافیک بسیار آسان است‌؛ اما پیش از خرید آن، باید با جزئیات و ویژگی‌های طرح ترافیک تهران آشنا شوید. ما در این مقاله، راهنمای کاملی از طرح ترافیک تهران آماده کرده‌ایم و به شما خواهیم گفت که چگونه باید برای خرید طرح ترافیک ۱۴۰۳ اقدام کنید….

طرح ترافیک تهران از ۱۳۵۸ آغاز شده و تا امروز، در بیست مرحله اجرا شده است؛ با این حال، بسیاری از افراد شناخت کاملی از آن ندارند. ما در این مقاله، علاوه‌بر آشنایی شما با طرح ترافیک تهران، به قیمت طرح ترافیک روزانه و جزئیاتی مانند محدوده طرح ترافیک، ساعت طرح ترافیک و جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۳ نیز اشاره خواهیم کرد؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

طرح ترافیک چیست؟

طرح ترافیک طرحی است که تردد خودروهای شخصی را در مناطق پُرازدحامِ ترافیکی و در برخی از ساعات روز، با محدودیت مواجه می‌کند. این طرح شامل تردد خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی، خودرود‌های امدادی و خودروهای امنیتی نمی‌شود.

محدوده طرح ترافیک در تهران

محدوده طرح ترافیک تهران از سمت شمال شامل خیابان مطهری و خیابان فاطمی و از سمت جنوبی، شامل خیابان شوش است. این محدوده از سمت شرق شامل خیابان‌های ترکمنستان، ملک، شریعتی، خواجه نصیرالدین طوسی، سپاه (پل چوبی)، مازندران و ۱۷ شهریور بوده و از سمت غرب نیز شامل خیابان‌های کارگر شمالی و کارگر جنوبی است.

نقشه طرح ترافیک تهران

برای اینکه بتوانید با محدوده طرح ترافیک آشنا شوید، بهتر است آن را روی نقشه هم ببینید؛ به همین خاطر، نقشه طرح ترافیک تهران را در زیر آورده‌ایم. برای نمایش بهتر نقشه، روی آن کلیک کنید.

نقشه طرح ترافیک تهران

خط بنفش محدوده طرح ترافیک و خط قرمز محدوده طرح کنترل آلودگی هوا را نمایش می‌دهد. بر اساس نقشه بالا، طرح ترافیک تهران شامل خیابان‌های کریم‌خان زند، بلوار کشاورز، مفتح، شریعتی، دروازه دولت، ایران‌شهر، خیابان ولیعصر، بازار تهران، امام خمینی، دروازه شمیران، حسن آباد، مولوی، انقلاب، کارگر، فردوسی و تمام خیابان‌های متصل به این مناطق هستند. برای مشاهده نسخه با کیفیت نقشه طرح ترافیک تهران، کلیک کنید.

طرح ترافیک بازار بزرگ تهران

ساعت اجرای طرح ترافیک بازار بزرگ تهران از ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ عصر است و محدوده‌ی آن، تمامی محله‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به بازار را دربرمی‌گیرد.

روز و ساعت طرح ترافیک در تهران

طرح ترافیک ۱۴۰۳ در تهران، برای روز‌های شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ اعمال می‌شود؛ این طرح در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود. در روزهای تعطیل نیز تردد خودروهای شخصی در محدوده طرح ترافیک آزاد است.

نکته: محدوده و زمان اجرای طرح کنترل آلودگی هوا با طرح ترافیک تهران متفاوت است و از روز شنبه تا پنجشنبه اجرا می‌شود.

طرح ترافیک روز پنجشنبه

بر اساس مصوبه شورای شهر، طرح ترافیک در روز‌های پنجشنبه اعمال نمی‌شود؛ اما طرح کاهش آلودگی هوا از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۳ برقرار است.

طرح ترافیک در روزهای تعطیل

تردد تمامی خودروهای شخصی در محدوده طرح ترافیک، در تعطیلات رسمی و جمعه‌ها آزاد است. سایر محدودیت‌های ترافیکی نیز پیش از پایان هر هفته از سوی پلیس راهور اعلام می‌شود.

روز و ساعت طرح ترافیک در تهران

ورود به طرح ترافیک

برای ورود به طرح ترافیک، خودروی شما باید از خودروهای مجاز برای ورود به این طرح باشد یا اینکه مجوز ورود به طرح ترافیک را خریده باشید؛ در غیر این صورت جریمه خواهید شد. ما در ادامه، درباره جزئیات ورود به طرح ترافیک 1403 صحبت خواهیم کرد.

خودروهای مجاز ورود به طرح ترافیک

خودروهای مجاز برای ورود به طرح ترافیک شامل خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، امداد و نجات و خودروهای امنیتی است. 

طرح ترافیک برای ساکنین طرح

ساکنین محدوده طرح ترافیک می‌توانند بدون در نظر گرفتن زوج یا فرد بودن پلاک خودرو، یک بار پیش از ساعت ۹ از طرح خارج و پس از ساعت ۱۶ وارد طرح شوند. این تردد برای آن‌ها رایگان است و نیاز نیست هیچ عوارضی پرداخت کنید.

جریمه طرح ترافیک تهران

جریمه ورود به طرح ترافیک برای خودروهایی ثبت می‌شود که به‌صورت غیر مجاز و بدون رزرو طرح ترافیک، وارد محدوده‌های این طرح می‌شوند. این جریمه بر اساس ساعت طرح ترافیک، نوع معاینه فنی خودرو و محل سکونت شما تعیین می‌شود و برای همه یکسان نیست.

مبلغ جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۳

جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۳ حدود ۱۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان است. این مبلغ مطابق حداکثر ضرایب در جداول مربوط به روز و ساعت تردد است و برای وسایل نقلیه‌ای ثبت می‌شود که به‌صورت غیرمجاز و بدون رزرو طرح ترافیک، در محدوده‌ طرح تردد می‌کنند.

نرخ عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۳

نرخ پایه عوارض طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳ معادل ۷۵ هزار تومان تعیین شده است؛ اما مبلغ عوارضی طرح ترافیک به‌صورت کلی به نوع معاینه فنی و ساعت تردد نیز بستگی دارد. در جدول‌های زیر می‌توانید نرخ عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۳ را مشاهده کنید:

ورود بعد از ۱۰ و خروج قبل از ۱۶

نوع معاینه فنی

مبلغ عوارضی طرح ترافیک

مبلغ بدهی آلودگی هوا

برتر

۶۳ هزار تومان

۳۱.۵۰۰ تومان

عادی

۷۸.۷۵۰ تومان

۳۹.۳۷۵ تومان

ورود قبل از ۱۰ و خروج قبل از ۱۶ یا ورود بعد از ۱۰ و خروج بعد از ۱۶

نوع معاینه فنی

مبلغ عوارضی طرح ترافیک

مبلغ بدهی آلودگی هوا

برتر

۹۰ هزار تومان

۴۵ هزار تومان

عادی

۱۱۲.۵۰۰ تومان

۵۶.۲۵۰ تومان

ورود قبل از ۱۰ صبح و خروج بعد از ۱۶

نوع معاینه فنی

مبلغ عوارضی طرح ترافیک

مبلغ بدهی آلودگی هوا

برتر

۱۳۵ هزار تومان

۶۷.۵۰۰ تومان

عادی

۱۶۸.۷۵۰ تومان

۸۴.۳۷۵ تومان

تفاوت جریمه و عوارض طرح ترافیک چیست؟

با ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک، علاوه‌بر جریمه باید عوارض آن را هم بپردازید. حداکثر جریمه طرح ترافیک تهران ۱۴۰۳ حدود ۱۶۸.۷۵۰ هزار تومان و نرخ پایه عوارض نیز ۷۵ هزار تومان است.

نحوه محاسبه جریمه طرح ترافیک

نحوه محاسبه جریمه طرح ترافیک

برای محاسبه جریمه طرح ترافیک عوامل زیادی در نظر گرفته می‌شود. این عوامل شامل ساعت تردد، نوع معاینه فنی خودرو و محل سکونت افراد (در محدوده طرح یا خارج از آن) است.

ساعت تردد

ساعت تردد در محدوده طرح ترافیک با مبلغ جریمه آن رابطه مستقیمی دارد؛ بر همین اساس، ساعت‌های تردد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • غیر اوج: ساعات غیر اوج طرح ترافیک از ۱۰ صبح آغاز شده و تا ۱۶ عصر ادامه دارد. در صورت تردد در این ساعات، جریمه ساعات غیر اوج برای خودرو شما ثبت می‌شود.
  • یک سر اوج: بازه زمانی یک سر اوج شامل ساعت‌های ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۱۸ عصر است. در صورت تردد در یکی از این بازه‌های زمانی، جریمه طرح ترافیک یک سر اوج برای خودرو شما ثبت می‌شود.
  • دو سر اوج: بازه زمانی دو سر اوج شامل ساعت‌های ۶:۳۰ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۱۸ عصر است. در صورت تردد در هر دو بازه زمانی، جریمه دو سر اوج برای خودرو شما ثبت می‌شود.

معاینه فنی خودرو

هزینه عوارض تردد در طرح ترافیک، بر اساس نوع معاینه فنی خودروها محاسبه می‌شود؛ به همین دلیل، خودروهای پلاک تهران می‌توانند با تهیه معاینه فنی برتر، از تخفیف ۳۰ درصدی برای پرداخت مبلغ عوارض طرح ترافیک استفاده کنند. معاینه فنی خودروهای پلاک شهرستان‌ نیز از نوع عادی است و رانندگان آن‌ها باید مبلغ بیشتری برای ورود به محدوده طرح پرداخت کنند.

محل سکونت

جریمه طرح ترافیک برای ساکنین طرح، ۵۰ درصد کمتر از سایر افراد است و با ضریب ۰.۵ محاسبه می‌شود. ساکنین این مناطق برای بهره‌‌مندی از تخفیف ۵۰ درصدی، باید مشخصات محل سکونت خود را در سامانه تهران من ثبت کنند؛ سپس همراه با مدارک محل سکونت خود شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی، به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری مراجعه کنند.

نکته: در صورتی که در قرارداد مستاجران، تاریخ پایان سکونت درج ‌شده باشد، آن‌ها باید هر ساله برای ثبت‌‌نام مجدد اقدام کنند.

چگونه جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

برای استعلام و پرداخت جریمه طرح ترافیک سه راه وجود دارد؛ استعلام و پرداخت از طریق‌ سامانه قبضینو، استفاده از اپلیکیشن شهرزاد یا خرید طرح ترافیک از اپلیکیشن تهران من. ما در این بخش، هر سه روش پرداخت جریمه طرح ترافیک را به شما توضیح خواهیم داد.

پرداخت جریمه و عوارض طرح ترافیک از طریق قبضینو

قبضینو، یک سامانه استعلام و پرداخت جامع و کامل برای خودرو و موتور شماست که خدمات متنوعی مانند استعلام و پرداخت جریمه و عوارض‌ها را ارائه می‌دهد. برای پرداخت جریمه و عوارض طرح ترافیک از طریق قبضینو، ابتدا باید وارد سایت یا اپلیکیشن این سامانه شوید و در ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از بخش «منوی خدمات» روی گزینه «خودرو و موتور» و «طرح ترافیک» کلیک کنید.
  2. پلاک خودرویتان را در کادر مشخص‌شده وارد کرده و روی دکمه «تایید» کلیک کنید.
  3. در صفحه جدید، لیست جرایم طرح ترافیک همراه با تاریخ ثبت برای شما نمایش داده می‌شود. برای پرداخت آن‌ها روی گزینه «انتخاب همه» کلیک کرده و در آخر، روی دکمه «پرداخت» کلیک کنید تا وارد درگاه پرداخت شوید.
  4. پس از پرداخت جریمه طرح ترافیک، رسید پرداختی برای شما نمایش داده می‌شود و از طریق صفحه «مشاهده سوابق»، همیشه به آن دسترسی خواهید داشت.

پرداخت جریمه و عوارض طرح ترافیک از طریق قبضینو

نکته: شما می‌توانید به‌صورت تکی نیز جرایم خود را پرداخت کنید. برای این کار، به‌جای گزینه «انتخاب همه» در صفحه استعلام، روی مربع‌های گوشه‌ی هر جریمه کلیک کنید تا برای پرداخت انتخاب شوند.

پرداخت جریمه و عوارض طرح ترافیک از طریق اپلیکیشن شهرزاد

از ۵ خرداد ۱۴۰۳، شهرزاد جایگزین اپلیکیشن تهران من خواهد شد و شما از طریق این اپلیکیشن، می‌توانید برای خودرویتان طرح ترافیک بخرید و بدهی‌های قبلی مربوط به طرح ترافیک را مشاهده و پرداخت کنید.

برای خرید یا پرداخت بدهی طرح ترافیک از این سامانه، باید اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید و از بین گزینه‌های موجود، گزینه «طرح ترافیک» را انتخاب کنید. در ادامه، اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید تا بتوانید طرح ترافیک بخرید یا بدهی آن را پرداخت کنید.

پرداخت جریمه و عوارض طرح ترافیک از طریق تهران من

برای استعلام و پرداخت جریمه در تهران من، باید اپلیکیشن آن را دانلود و نصب کنید و در ادامه، کارهای زیر را انجام دهید:

  1. پس از ورود به اپلیکیشن، وارد بخش «خودرو من» شوید و از بین خدمات خودرو، گزینه «طرح ترافیک»‌ را انتخاب کنید.
  2. روی گزینه «تسویه تردد» کلیک کنید.
  3. حالا فهرست ترددها همراه با تاریخ برای شما نمایش داده می‌شوند.
  4. برای تسویه ترددها کافیست گزینه «پرداخت بدهی» را انتخاب کنید تا مبلغ عوارض از موجود کیف پول شما کسر شود.

درباره روش ثبت‌نام و شارژ کیف پول در تهران من، در بخش بعدی صحبت خواهیم کرد.

خرید طرح ترافیک تهران ۱۴۰۳

برای خرید و رزرو طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳ لازم است در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنید و حساب شهروندی خود را شارژ کنید. ما در این بخش، به شما خواهیم گفت که چگونه در این سامانه ثبت‌نام کنید و از آن طرح ترافیک بخرید.

آموزش ثبت‌نام در سامانه تهران من

برای ثبت‌نام در سامانه تهران من، ابتدا باید به آدرس my.tehran.ir مراجعه کنید. در ادامه، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از منوی بالای سایت، روی گزینه «ثبت‌نام» کلیک کنید.
  2. اطلاعات مورد نیاز را در کادرهای مشخص‌شده وارد کرده و روی دکمه «دریافت کد تایید» کلیک کنید.
  3. در صفحه جدید، کد تاییدیه را وارد کرده و روی دکمه «ثبت‌نام در تهران من» کلیک کنید.

ثبت‌نام شما بعد از طی مراحل بالا با موفقیت انجام خواهد شد و شما می‌توانید از خدمات سامانه تهران من استفاده کنید.

شارژ حساب کاربری در سامانه تهران من

برای شارژ حساب کاربری یا همان حساب شهروندی در سامانه تهران من، باید وارد حساب کاربری خود شوید و روی دایره سبزرنگی که علامت + دارد، کلیک کنید. در ادامه، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که باید رقم مدنظرتان را وارد کرده و در آخر، روی دکمه «پرداخت» کلیک کنید تا به درگاه پرداخت متصل شوید. بعد از ثبت اطلاعات بانکی در درگاه پرداخت، حساب شهروندی شما شارژ خواهد شد.

خرید و رزرو طرح ترافیک از سامانه تهران من

خرید و رزرو طرح ترافیک از سامانه تهران من

برای خرید و رزرو طرح ترافیک از سایت تهران من، باید وارد حساب کاربری خود در این سامانه شوید؛ سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از منوی سمت راست، روی گزینه «خدمات حمل‌و‌نقل» کلیک کنید.
  2. در صفحه جدید، اطلاعات خودرویتان را وارد کرده و روی گزینه «رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک» کلیک کنید.
  3. حالا با انتخاب تاریخ مورد نظرتان و تایید آن، مبلغ طرح ترافیک از حساب شهروندی شما کسر می‌شود.

جدول بسته‌های طرح ترافیک ۱۴۰۳

در سامانه تهران من، برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی و برتر، بسته‌های طرح ترافیک یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه ارائه شده است. اگر شما قصد خرید طرح ترافیک را دارید، می‌توانید یکی از بسته‌های زیر را انتخاب کنید:

جدول قیمت‌ بسته‌های طرح ترافیک

نوع معاینه فنی / نام بسته

یک ماهه

سه ماهه

شش ماهه

عادی

۱.۶۵۵.۳۰۰ تومان

۴.۴۸۵.۷۰۰ تومان

۸.۴۴۳.۳۰۰ تومان

برتر

۱.۳۲۴.۲۰۰ تومان

۳.۵۸۸.۶۰۰ تومان

۶.۷۵۴.۶۰۰ تومان

نکته‌های مهم درباره خرید و رزرو طرح ترافیک تهران

در زمان خرید طرح ترافیک باید به چند نکته بسیار مهم توجه کنید. این نکته‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

  • برای ثبت رزرو طرح ترافیک، حتما باید پلاک یک خودروی دارای معاینه فنی معتبر را در حساب کاربری خود ثبت کرده باشید.
  • درخواست‏‌ برای رزرو مجوز روزانه طرح، فقط برای یک خودرو ثبت می‌شود؛ بنابراین اگر چند خودرو دارید، باید برای هر کدام جداگانه طرح ترافیک بخرید.
  • امکان جابه‏‌جایی رزرو از یک خودرو به خودروی دیگر وجود ندارد و شما باید رزرو خودروی اول را لغو کرده و در صورت وجود ظرفیت، برای خودروی دیگر طرح را رزرو کنید.
  • امکان رزرو مجوز روزانه طرح از ظهر چهارشنبه هر هفته، برای هفته‌ آتی وجود دارد.
  • رزرو مجوز روزانه طرح در هر روز، تا ساعت ۲۴ همان روز امکان‌پذیر است.
  • در صورتی‏‌که به هر دلیلی بدون رزرو در محدوده طرح تردد کنید، حتما تا پایان وقت همان‏‌روز باید از طریق سامانه تهران من برای خرید طرح اقدام کنید.
  • لغو طرح ترافیک روزانه تا ساعت ۶ صبح همان‌ روز امکان‌پذیر است.
  • در صورتی که ظرفیت مجاز روزانه‌ی طرح به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک نخواهید بود.

خرید و رزرو طرح ترافیک تهران

همه‌چیز درباره طرح ترافیک اقشار خاص

برخی از افراد و گروه‌ها برای خرید طرح ترافیک تهران دارای امتیازهای ویژه‌ای هستند؛ مانند جانبازان، بیماران خاص، خبرنگاران و… . در این بخش نیز قرار است درباره آخرین تغییرات طرح ترافیک این گروه‌ها صحبت کنیم.

تخفیف ۹۰ درصدی طرح ترافیک برای معلولین و بیماران خاص

با توجه به مصوبات جدید شورای شهر تهران، افراد دارای بیماری خاص و معلولین با مراجعه به نهادهای تحت‌پوشش، می‌توانند از تخفیف ۹۰ درصدی نرخ عوارض طرح ترافیک بهره‌مند شوند.

تخفیف طرح ترافیک جانبازان

جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر که از خودرو پلاک شخصی استفاده می‌کنند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند و ترددشان در محدوده طرح، رایگان است. آن‌ها ابتدا باید در سایت «تهران من» ثبت‌نام کنند؛ سپس مدارک و درخواست خود را از طریق دفاتر بنیاد پیگیری کنند.

نکته: جانبازان و معلولان برای دریافت نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت ندارند و اختصاص سهمیه به این گروه از متقاضیان، به نهادهای تعیین‌شده وابسته است.

سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران

خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند با مراجعه به سامانه «تهران من»، مدارک هویتی، بیمه خبرنگاری یا 10 اثر خبری و همچنین معرفی‌نامه خود را در بخش «خبرنگار هستم» بارگذاری کنند. آن‌ها باید در سامانه جامع رسانه‌های کشور به آدرس e-resaneh.ir ثبت‌نام شده باشند.

نکته: اگر به خبرنگاری طرح ترافیک تعلق نگیرد، مشمول دریافت کارت بلیت خبرنگاری خواهد شد.

خودروهای معاف از پرداخت عوارض طرح ترافیک

بر اساس آخرین مصوبات شورای شهر تهران، خودروهای برقی و هیبریدی در صورت ثبت خودرو در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری، از پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی هوا معاف شده‌اند.

طرح کنترل آلودگی هوا

طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) چیست؟

از تابستان ۱۳۹۸، طرح جدیدی با نام طرح کنترل آلودگی هوا تهران یا همان طرح LEZ، جایگزین طرح زوج و فرد شده است. این طرح با نام‌هایی دیگری مثل «حلقه دوم طرح ترافیک»، «طرح کاهش آلودگی هوا» و «طرح کاهش» نیز شناخته می‌شود.

آیا طرح ترافیک زوج و فرد تهران حذف شده است؟

بله؛ از آنجایی که در طرح جدید کنترل آلودگی هوا، زوج یا فرد بودن پلاک خودروها معیاری برای ترددشان نیست، عنوان «طرح زوج و فرد تهران» دیگر معنایی ندارد.

محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تهران

محدوده طرح کنترل آلودگی هوا در تهران از شمال، شامل بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و از جنوبی، شامل بزرگراه بعثت است. این طرح از سمت شرق نیز شامل بزرگراه‌های شهید باقری، شهید دوران و بسیج بوده و از سمت غرب نیز شامل بزرگراه‌های شهید نواب و شهید چمران است.

به‌طور کلی، این طرح شامل محله‌های مختلفی می‌شود که فهرست آن‌ها در جدول زیر آمده است:

لیست محله‌های مشمول طرح کنترل آلودگی هوا تهران

شمس‌آباد

مهران

مجیدیه

دبستان

قصر

کاج

صفا

شکوفه

باقرآباد

مینای جنوبی

دولاب

خاوران

شوش

بیستم ولیعصر

طیب

مینابی

جوادیه

گمرک

میدان حر

جمهوری

جمال‌زاده

جمشیدیه

میدان سلماس

یوسف‌آباد

امیرآباد شمالی

کردستان

حکیم

گمنام

شهرک والفجر

توانیر

رسالت

آپادانا

مصلی

خیابان ولیعصر تا تقاطع همت

سید خندان

تمام کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف این مناطق در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا ۱۴۰۳ قرار دارند.

ساعت طرح کنترل آلودگی هوا تهران

طرح کنترل آلودگی هوای تهران از ۶:۳۰ صبح آغاز شده و تا ۱۸ عصر ادامه دارد. این طرح در روزهای پنجشنبه نیز از ۶:۳۰ صبح تا ۱۳ ظهر برقرار است و در روزهای تعطیل اجرا نمی‌شود.

مهلت پرداخت جریمه ورود به طرح کنترل آلودگی هوا

اگر در سایت تهران من ثبت‌نام کرده باشید اما اعتبار کافی در حساب کاربری‌تان نباشد، بلافاصله بعد از ورود به محدوده طرح جریمه نمی‌شوید و یک ماه فرصت دارید تا حساب کاربری‌تان را شارژ کنید. اگر در پایان فرصت یک ماهه حساب کاربری‌تان دارای اعتبار کافی نباشد، جریمه برای شما ثبت خواهد شد.

سهمیه طرح ترافیک برای خودروهای پلاک تهران

سهمیه طرح ترافیک برای خودروهای پلاک تهران

خودروهای پلاک تهران مثل سال‌های گذشته، در هر فصل از سال ۲۰ روز سهمیه تردد رایگان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا را دارند و در صورت اتمام سهمیه، باید عوارض تردد را پرداخت کنند. خودروهای پلاک شهرستان نیز در هر فصل، ۱۵ روز سهمیه تردد رایگان در این محدوده را دارند.

ثبت‌نام و رزرو طرح کنترل آلودگی هوا

برای تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا نیازی نیست که آن را رزرو کنید. در صورت تردد در این محدوده، ابتدا از تعداد ترددهای رایگان شما در هر فصل‌ کسر می‌شود و اگر تعداد ترددهای رایگان فصلی به پایان رسیده باشد، برای ترددهای آتی باید حساب کاربری‌ خود را در سامانه تهران من شارژ کنید.

سؤالات متداول درباره طرح ترافیک تهران ۱۴۰۳

چگونه طرح ترافیک بخریم؟

برای خرید طرح ترافیک باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کنید و پس از ورود به این سامانه، از منوی بالا روی گزینه «ثبت‌نام» کلیک کنید. در ادامه، اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید تا امکان خرید طرح ترافیک برای شما فعال شود.

طرح ترافیک در تهران چگونه است؟

طرح ترافیک در تهران در روز‌های شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ اعمال می‌شود. روزهای پنجشنبه نیز طرح دیگری با عنوان «طرح کنترل آلودگی هوا» اجرا می‌شود.

طرح کنترل آلودگی هوا چیست و چه شباهت و تفاوتی با طرح ترافیک دارد؟

طرح کنترل آلودگی هوا تهران یا LEZ، جایگزین طرح زوج و فرد شده است. زمان اجرای این طرح از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ بوده و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ است. محدوده این طرح نیز از طرح ترافیک گسترده‌تر است.

طرح ترافیک در تعطیلات رسمی چگونه اجرا می‌شود؟

در روزهای تعطیل، تردد تمامی خودروهای شخصی در محدوده طرح ترافیک آزاد است.

چگونه در طرح ترافیک ثبت نام کنیم؟

برای رزرو طرح ترافیک لازم است در سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir ثبت‌نام کنید و از این طریق، مجوز طرح ترافیک بخرید. پس از ورود به این سامانه، باید از منوی بالا روی گزینه «ثبت‌نام» کلیک کرده و در ادامه، اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کنید.

طرح ترافیک چند روز رایگان است؟

تردد در محدوده طرح ترافیک رایگان نیست؛ اما هر خودرویی برای تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا دارای سهمیه رایگان است. این سهمیه‌ برای پلاک‌های تهران در هر فصل ۲۰ روز و برای خودروهای پلاک شهرستان 15 روز است. در صورت اتمام سهمیه نیز باید عوارض تردد را پرداخت کنید.

قیمت طرح ترافیک روزانه چقدر است؟

این مبلغ با توجه به عواملی مانند محل سکونت، معاینه فنی و ساعت تردد متفاوت است؛ اما حداکثر قیمت طرح ترافیک روزانه در سال ۱۴۰۳، حدود ۱۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان است.

جریمه مخدوش کردن شماره پلاک برای ورود به طرح ترافیک چقدر است؟

برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه علاوه‌بر جریمه نقدی، شش ماه تا یک سال نیز حبس در پی دارد؛ ضمن اینکه خودرو توقیف شده و فرد متخلف به مقام قضایی معرفی می‌‌شود.

بهترین روش پرداخت عوارض و طرح ترافیک چیست؟

بهترین روش برای پرداخت جریمه طرح ترافیک استفاده از سایت یا اپلیکیشن قبضینو است که خدمات استعلام و پرداخت خلافی را نیز ارائه می‌دهد. برای این کار کافیست به این سامانه مراجعه کنید و از منوی خدمات، گزینه «طرح ترافیک» را انتخاب کنید؛ سپس با وارد کردن پلاک خودرویتان می‌توانید میزان جریمه طرح ترافیک را استعلام بگیرید و پرداخت کنید.

سقف سهمیه ورود به طرح ترافیک چقدر است؟

طرح ترافیک تهران بر اساس سهمیه‌ای از پیش‌تعیین شده خواهد بود و هر روز نهایتا سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو است و اگر سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد، شهروندان تا پایان همان روز امکان رزرو طرح ترافیک از اپلیکیشن‌های زیر نظر شهرداری را خواهند داشت.

سهمیه طرح ترافیک برای پلاک شهرستان چگونه است؟

خودروهای پلاک شهرستان در هر فصل از سال، ۱۵ روز سهمیه تردد رایگان برای تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا را دارند. این سهمیه شامل تردد در محدوده طرح ترافیک نمی‌شود و برای عبور از این محدوده، باید برای خرید طرح اقدام کنند.

طرح ترافیک برای رانندگان اسنپ چگونه است؟

در اپلیکیشن رانندگان اسنپ، می‌توانید آمادگی خود را برای دریافت درخواست‌های سفر در محدوده طرح ترافیک یا طرح کاهش آلودگی هوا را اعلام کنید. برای این کار، روی گزینه‌ی «تنظیمات درخواست» در اپلیکیشن رانندگان بزنید و یکی از گزینه‌های «ورود به طرح کاهش آلودگی هوا» یا «ورود به طرح ترافیک» یا هر دو را انتخاب کنید. با انتخاب هر حالت، توضیحاتی در بالای صفحه برایتان نمایش داده می‌شود و از این به بعد، درخواست‌های سفر در محدوده انتخابی برایتان ارسال خواهد شد.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
عوض مختاری

سلام پلاک ماشین من فرد است آیا با خرید طرح ترافیک ‌ثبت نام می توانم شنبه با ماشین به بیمارستان لقمان حکیم برم ممنون

Kiani

با سلام ممنون از تو ضیحاتتونمتاسفانه امکان پاک کردن پلاک قبلی و افزودن پلاک جدید نیست با تشکر

اذر میدخت سپهر

کلا فرایند خرید طرح ترافیک خیلی سخت شده و بعضی وقتا یه ساعت بیشتر طول میکشه که طرح ترافیک رو بخریم.محدوده های زوج و فرد هم که اصلا معلوم نیست کی به کی هست.

سارا

تشکر از محتوای کامل شما. سایت تهران من راهنمای خرید طرح گنگی دارد. این هم متن سایتش : شهروندان محترم می توانند از طریق تلفن همراه شخصی خود با شماره گیری #1*3*137* اقدام به خرید مجوز طرح ترافیک روزانه نمایند. جهت دریافت راهنمای خرید می توانید از مستندی که در زیر آمده است، استفاده کنید.

ثبت دیدگاه