قبضینو

استعلام و پرداخت مالیات خودرو لوکس؛ اجباری یا اختیاری؟

پرداخت مالیات خودروی شاسی بلند مشکی با قیمت بیش از ۳ میلیارد

احتمالا زمزمه‌های دریافت مالیات خودروهای لوکس و خانه‌های خالی به گوش شما نیز رسیده است. اواخر سال ۱۴۰۰ دولت تصمیم گرفت که دریافت مالیات از خودروهای لوکس را در برنامه خود قرار دهد تا بخشی از درآمد جامعه تامین شود. از سال ۱۴۰۲ مالیات خودروهای لوکس فقط مختص ماشین‌های گران‌قیمت نیست؛ بلکه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که ارزش خودروهایشان بالای …….

احتمالا زمزمه‌های دریافت مالیات خودروهای لوکس و خانه‌های خالی به گوش شما نیز رسیده است. اواخر سال ۱۴۰۰ دولت تصمیم گرفت که دریافت مالیات از خودروهای لوکس را در برنامه خود قرار دهد تا بخشی از درآمد جامعه تامین شود. به همین دلیل پرداخت مالیات خودرو لوکس به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است. پیش از پرداخت مالیات خودروهای لوکس بد نیست بدانید که چه خودرویی مشمول پرداخت مالیات است، در صورت عدم پرداخت مالیات با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، میزان مالیات خودروهای گران قیمت چقدر است؟ و سوالاتی از این قبیل. در این مطلب از وبلاگ قبضینو قصد داریم در مورد تمام این موارد صحبت کنیم. اگر اطلاعات کافی در خصوص مالیات بر خودروهای لوکس ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مالیات خودرو لوکس از گذشته تا به امروز

پیش از پاسخ به این سوال، نیاز است بدانید که از چه زمان دریافت مالیات خودرو لوکس اجباری شد. اولین بار سال ۱۳۹۹ بود که دولت، دریافت مالیات از خودرو‌های مدل بالا را مطرح کرد.

اواخر سال ۱۴۰۰ دولت از تمام خودروهای گران قیمت با ارزش بالای ۱.۵ میلیارد تومان، مالیات بر خودروهای تحت تملک را دریافت می‌کرد. بعد از گذشت دو ماه از شروع سال ۱۴۰۲، بار دیگر قانون مالیات خودرو‌های گران قیمت تغییر پیدا کرد. قرار بود کلیه خودروهای بالای ۱.۵ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات خودرو لوکس باشند؛ اما طبق نظر کمیسیون، تنها خودروهایی مالیات را پرداخت می‌کنند که ارزش خودروشان بالای ۳ میلیارد تومان است و مابقی خودروها از پرداخت مالیات بر خودرو لوکس معاف هستند.

اصلی‌ترین دلیل دریافت این نوع مالیات، چیزی جز کاهش فاصله طبقاتی و افزایش سهم هزینه‌های دولت نبود. چیزی که در این بین از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که آیا تا به امروز این قانون تصویب شده و به مرحله اجرا رسیده است؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهید رسید.

مالیات خودرو لوکس به چه معنا است؟

مالیات خودروهای لوکس به مبلغی گفته می‌شود که تمام خودروهای وارداتی و لوکس با ارزش بالای ۳ میلیارد تومان به دولت می‌پردازند. این هزینه براساس نوع، مدل، واردات و قیمت خودرو تعیین می‌شود؛ به همین دلیل نرخ ثابتی ندارد.

چه خودروهایی باید مالیات خودرو لوکس را پرداخت کنند؟

امروزه تنها اشخاص حقیقی و حقوقی که خودرو سواری یا وانت‌های دو کابین‌ با شماره انتظامی شخصی با مجموع ارزش بالای ۳ میلیارد دارند، باید مالیات خودرو لوکس را پرداخت کنند. این موضوع برخلاف سال‌های پیشین است که خودروهایی با ارزش بالای ۱.۵ میلیارد مالیات بر خودروهای تحت تملک را پرداخت می‌کردند.

چه خودروهایی باید مالیات خودرو لوکس را پرداخت کنند؟

مالیات بر خودروهای لوکس چقدر است؟

اگر ارزش خودروتان بیشتر از ۳ میلیارد است باید بدانید که حداقل ۲٪ و حداکثر ۴٪ قیمت خودرو را باید به عنوان مالیات پرداخت کنید. مبلغ مالیات خودروهای گران‌قیمت همیشه ثابت نیست؛ بلکه ارزش خودرو بر اساس مدل، نوع، حجم موتور، سال ساخت خودرو تعیین می‌شود. اگر قیمت خودرو لوکس در کارخانه تغییر کند، نرخ مالیات نیز تغییر پیدا می‌کند. در جدول زیر نرخ مالیات خودرو لوکس مربوط به سال ۱۴۰۲ را نوشته‌ایم. با نگاهی به آن می‌توانید متوجه شوید که امسال مالیات خودرو چه تفاوتی با سال پیشین خواهد داشت.

ارزش خودرو (قیمت خودرو) مالیات بر خودروهای لوکس ۱۴۰۲
کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان معاف از پرداخت
حداقل ۱.۵ میلیارد تومان ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان (۱٪ قیمت خودرو)
بین ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان (۲٪ ارزش خودرو)
بین ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومان از ۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان (۳٪ قیمت خودرو)
بالاتر از ۴.۵ میلیارد تومان بالای ۲۰۰ میلیون تومان (۴٪ ارزش خودرو)

نکته: برخلاف سال ۱۴۰۱ که تنها کسانی مالیات بر خودروهای لوکس را پرداخت می‌کردند که ارزش خودروشان بالای ۱.۵ میلیارد تومان بود و دیگر مهم نبود که آیا مجموع قیمت خودروهای داخلی‌شان نیز بیش از این مبلغ است یا خیر. قرار بر این است که در سال ۱۴۰۲ قانون تغییر پیدا کند. یعنی اگر مجموع ارزش خودروهای مالک به بیش از ۳ میلیارد تومان برسد، پرداخت این نوع مالیات اجباری می‌شود. متاسفانه با بالا رفتن قیمت خودرو، ممکن است خودرو شما هم جزء خودروهای لوکس به شمار برود و نیاز باشد مبلغ مالیات را پرداخت کنید.

مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲

مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ برای خودروهایی با ارزش کمتر از ۳ میلیارد و بیشتر از ۳ میلیارد به شرح زیر است:

ارزش خودرو (قیمت خودرو) مالیات بر خودروهای لوکس ۱۴۰۲
کمتر از ۳ میلیارد تومان معاف از پرداخت
بیشتر از ۳ میلیارد تومان ۱٪ قیمت روز خودرو

اگر ارزش چند خودرو مالک بالای ۳ میلیارد باشد، آیا مشمول پرداخت مالیات خودرو لوکس می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است ابتدا مشخص کنید که چند پلاک خودرو به نام شما ثبت شده است؛ چراکه از ابتدای سال ۱۴۰۲، اگر نرخ مالیات تمام خودروهای مالک بالای ۳ میلیارد تومان باشد، صاحب خودرو موظف است مالیات خودرو لوکس را پرداخت کند. در حقیقن، اگر شما صاحب خودرو لوکسی مانند پورشه نباشید؛ اما ارزش تمام خودروهای تولید داخلی‌ شما به بالای این مبلغ برسد، در این شرایط شما نیز مشمول پرداخت مالیات هستید و نمی‌توانید از پرداخت آن فرار کنید.

نکته: برای اینکه بدانید چند پلاک فعال به نام خود دارید، می‌توانید از خدمت استعلام پلاک فعال استفاده کنید.

شرایط و قوانین مالیات خودروهای لوکس

پرداخت مالیات خودروهای لوکس برای تمام دارندگان این نوع خودرو‌ها اجباری بوده و هیچ‌راهی برای فرار از آن نیست؛ اما، شرایط و قوانین مالیات خودروهای لوکس به این مورد ختم نمی‌شود بلکه موارد زیر هم وجود دارد:

  • رانندگان باید پرداخت بدهی مالیاتی را قبل از معامله خودرو انجام داده باشند.
  • مالیات مصوب می‌تواند هر سه سال یک‌بار بر اساس قیمت‌ها تغییر کند.
  • مهلت پرداخت مالیات تعیین‌شده تا پایان بهمن‌ماه هر سال است.
  • مالکان چند خودروی لوکس، مشمول پرداخت مالیات هستند.
  • و …

استعلام مالیات خودرو لوکس چطور انجام می‌شود؟

برای استعلام مالیات خودرو لوکس، نیازی نیست که به محل خاصی مراجعه کنید و وقت خود را در صف‌های طولانی تلف کنید. سازمان امور مالیاتی کشور با ایجاد یک درگاه خدمات هوشمند این امکان را برای مالکان این خودروها فراهم کرده است که بتوانند به‌صورت غیرحضوری استعلام مالیات را انجام داده و مبلغ آن را پرداخت کنند. برای استعلام مالیات خودروی لوکس باید به‌ترتیب زیر عمل کنید:

  1. ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور
  2. درج شماره ملی و رمز عبور برای ورود به درگاه
  3. درج کد پیامک‌شده
  4. ورود به داشبورد مالیاتی
  5. انتخاب پرداخت قبض‌های مالیاتی

نکته: در صورت داشتن بدهی کادر‌های نارنجی رنگی در بالای صفحه برای شما نمایش داده می‌شوند که به معنی اخطار پرداخت هستند؛ همچنین می‌توانید میزان بدهی خود را از قسمت “نمایش بدهی” هم ببینید.

چگونه مالیات خودروی لوکس خود را پرداخت کنیم؟

پرداخت مالیات خودرو لوکس موضوع مهمی است که گاهی اوقات‌ از چشم افراد دور می‌ماند. به صورت کلی دو راهکار زیر برای پرداخت مالیات خودرو لوکس وجود دارد که می‌توانید از آن با توجه به نیاز خود استفاده کنید.

پرداخت حضوری مالیات ماشین لاکچری

اگر دسترسی به اینترنت ندارید و نمی‌توانید از سرویس آنلاین پرداخت مالیات خودرو استفاده کنید، باید به صورت حضوری همراه با کارت بانکی، مدارک شناسایی مالک خودرو (کارت ملی و شناسنامه)، سند مالکیت (برگ سبز) یا سند کمپانی خودرو و مدارک خودرو به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید تا روند استعلام و پرداخت را برای شما انجام دهند. عدم حضور شما در دفاتر پیشخوان به معنای عدم پرداخت مبلغ مالیات خودروی گران قیمت‌ شما است.

پرداخت حضوری مالیات خودرو لوکس

پرداخت غیر حضوری مالیات ماشین لاکچری

برای صرفه‌جویی در وقت و زمان خود می‌توانید به صورت غیر حضوری پرداخت مالیات خودرو لوکس را انجام دهید. سازمان امور مالیاتی برای تسهیل در روند پرداخت، امکان استعلام غیر حضوری مالیات را بدون حضور در دفاتر پیشخوان در اختیار کلیه کاربران قرار داده است. اگر می‌خواهید روند پرداخت غیرحضوری را بدانید، باید نگاهی به مراحل زیر بیندازید.

  1. وارد سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.com شوید؛
  2. اگر از قبل در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید، انجام مراحل ثبت‌نام برای دریافت نام کاربری و کلمه عبور الزامی است؛
  3. در غیر این صورت کد ملی، کلمه عبور و رمز یکبار مصرف پیامک‌شده را وارد کنید؛
  4. برای پرداخت مالیات خودرو لوکس باید گزینه مالیات بر خودروهای تحت تملک را انتخاب کنید؛
  5. اگر معاف از پرداخت مالیات خودرو لوکس باشید، در این مرحله پیغام «مودی گرامی، با توجه به اطلاعات موجود در سازمان، شما در حال حاضر مشمول این نوع مالیات نمی‌باشید» را مشاهده می‌کنید؛
  6. وگرنه اطلاعات ماشین و میزان مبلغ مالیات خودرو بر اساس سال عملکرد به شما نمایش داده می‌شود؛
  7. حالا شما می‌توانید نسبت به پرداخت یا اعتراض به مبلغ مالیات بر خودروهای لوکس اقدام کنید.

نکته: اگر به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده باشید، احتمالا دیده‌اید که در حال حاضر امکان پرداخت مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ وجود ندارد؛ زیرا خبر منتشر شده در این خصوص به تصویب نهایی نرسیده است. اگر مبلغ مالیات بر خودروهای تحت تملک مربوط به سال‌های پیشین (۱۴۰۰ – ۱۴۰۱) را پرداخت نکردید، می‌توانید از این سامانه نسبت به تسویه مبلغ اقدام کنید.

مهلت پرداخت مالیات بر خودروهای گران‌قیمت چقدر است؟

مهلت پرداخت مالیات خودروهای لوکس حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال است. دانستن آخرین مهلت پرداخت مالیات خودرو لوکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش از جریمه شدن و روبه‌رو شدن با مشکلات جدید نسبت به پرداخت مالیات خودرو اقدام کنید. اگر بیش از ۱ ماه از زمان پرداخت مالیات بگذرد، احتمال صدور برگه اجرایی، بازداشت و حتی خطر توقیف خودرو در انتظار راننده خواهد بود.

نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس به چه شکل است؟

اطلاع از مبلغ مالیات بر خودروهای تحت تملک کافی نیست؛ گاهی‌اوقات رانندگان بعد از اطلاع از مبلغ مالیات معترض می‌شوند که چرا این مبلغ برای خودروشان تعیین شده است. اگرچه این مبالغ با توجه به تمام شرایط تعیین می‌شود. اما با این حال شما به عنوان مالک اصلی خودرو این فرصت را دارید تا اعتراض خودتان را به ثبت برسانید. حالا به چه شکل؟ شما می‌توانید به سایت مالیات خودرو لوکس کشور به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنید. سپس بعد از انجام مراحل زیر اعتراض خود را ثبت‌کنید. نتیجه معمولا بعد از چند روز به شما اطلاع داده می‌شود.

  1. وارد سایت my.tax.gov.com شوید؛
  2. از داشبورد مالیاتی گزینه مالیات بر خودروهای تحت تملک را انتخاب کنید؛
  3. سال عملکرد را از بین سه گزینه ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ انتخاب کنید؛
  4. بعد از مشاهده مبلغ مالیات خودرو و تشکیل پرونده، امکان پرداخت یا اعتراض به مبلغ وجود دارد؛
  5. برای ثبت اعتراض نیاز است گزینه «اعتراض دارم» را از بین دو گزینه تمکین می‌کنم و اعتراض دارم انتخاب کنید؛
  6. متن درخواست اعتراض به مالیات خودرو لوکس را بنویسید و سپس روی گزینه ثبت اعتراض کلیک کنید.
  7. معمولا چند روز طول می‌کشد تا نتیجه اعتراض‌تان توسط سازمان مالیات بررسی و نتیجه به شما اعلام می‌شود.

اعتراض به مبلغ مالیات بر خودروهای تحت تملک

عواقب عدم پرداخت مالیات خودروهای لوکس

بالا بودن مبلغ مالیات خودرو باعث شده تا اغلب افراد به دنبال راهی باشند تا از پرداخت مالیات لوکس شانه خالی کنند. اگر شما هم جزء این دسته هستید، باید بدانید عدم پرداخت مالیات می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند عدم امکان استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو یا اجاره خودرو شود. در نتیجه برای جلوگیری از وقوع مشکلات این چنینی، توصیه می‌کنیم حتما نسبت به پرداخت به موقع مبلغ مالیات اقدام کنید.

عدم پرداخت مالیات خودروهای لوکس چه عواقبی را در پی دارد؟

نکته مهم در مورد مالیات خودرو لاکچری

  • تنها کسانی می‌توانند مالیات خودرو لوکس را مشاهده کنند که خودرو به نامشان باشد و نام مالک در شناسنامه خودرو (برگ سبز) درج شده باشد؛
  • تمام افرادی که مشمول پرداخت مالیات بر خودروهای تحت تملک هستند، تا پایان بهمن ماه فرصت دارند تا مبلغ مالیاتی خود را پرداخت کنند؛
  • کلیه خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین که شماره انتظامی دارند و مالک خودرو شخصی حقیقی و حقوقی هستند، مشمول پرداخت مالیات ۱٪ هستند.

سوالات متداول

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس چگونه است؟

مالیات خودرو‌های لوکس نسبت‌ به سال ساخت و قیمت خودرو متغیر است” طوری‌که افزایش قیمت آن‌ها منجر به افزایش مالیاتشان خواهد شد. نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس به ترتیب زیر است:

  • قیمت ماشین از 1 تا 1.5 میلیارد تومان: 1٪ مالیات
  • قیمت ماشین از 1.5 تا 3 میلیارد تومان: 2٪ مالیات
  • قیمت ماشین از 3 تا 4.5 میلیارد تومان: 3 ٪ مالیات
  • قیمت ماشین از 4.5 میلیارد تومان به بالا: 4٪ مالیات

آیا امکان پرداخت قسطی مالیات خودرو لوکس وجود دارد؟

بالا بودن مبلغ مالیات خودروهای لوکس باعث شده تا بسیاری از افراد به فکر پیدا کردن راهی برای پرداخت قسطی مالیات خودرو‌های لوکس بیفتند. اما آیا واقعا راهی برای پرداخت قسطی وجود دارد؟ بله، تمام مالکان خودروهای لوکس می‌توانند مبلغ مالیات خود را ظرف مدت ۶ ماه به صورت قسطی پرداخت کنند و بر خلاف مالیات نقل و انتقال خودرو، نیاز نیست کل مبلغ را در یک روز بپردازند.

تفاوت مالیات خودروهای لوکس تصادفی و غیرتصادفی چیست؟

مواردی که در مطالب قبل عنوان شد، همگی برای خودروهای لوکسی بود که حادثه تا تصادفی برای آن‌ها اتفاق نیوفتاده باشد؛ این یعنی مالیات خودروهای لوکس تصادفی با غیر تصادفی متفاوت است.

ارزش‌گذاری خودرو‌های لوکس زمانی انجام می‌شود که ماشین کاملا سالم است و مشکلی ندارد. زمانی که ماشین دچار سوانحی مانند تصادف،‌ آتش سوزی و … می‌شود، دچار افت قیمت شده و دیگر ازش قبل را ندارد و منصفانه نیست که مالک آن مالیاتی به اندازه ماشین لوکس سالم پرداخت کند. در چنین شرایطی باید با مدارک مربوط به میزان خسارت ماشین به یکی از شوراهای حل اختلاف مراجعه کرده و بعد از بررسی مالیات جدیدی برای پرداخت تعیین شود.

آیا مالیات خودروهای لوکس همان مالیات بر نقل و انتقال خودرو است؟

خیر؛ مالیات خودروهای لوکس با مالیات نقل و انتقال خودرو متفاوت است. مالیات نقل و انتقال خودرو نوعی مالیات بر خرید و فروش است که تمام خودروها باید پرداخت کنند اما مالیات خودروهای لوکس نوعی مالیات بر دارایی است که تنها به دارندگان خودروهایی با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. شما می‌توانید مالیات بر نقل و انتقال خودرو را از سامانه قبضینو استعلام و پرداخت کنید.

سخن آخر

تا پارسال تنها کسانی باید نسبت به پرداخت مالیات بر خودروی لوکس اقدام می‌کردند که ارزش خودرو وارداتی یا لوکس‌شان بالای ۱.۵ میلیارد بود. در سال ۱۴۰۲ دولت قوانین جدیدی وضع کرد که تنها کسانی مالیات بر خودروهای تحت تملک را پرداخت می‌کردند که ارزش خودروشان بالای ۳ میلیارد بود. در این مطلب از وبلاگ قبضینو به صورت کامل در خصوص مالیات خودرو لوکس سال ۱۴۰۲ صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

سوالات متداول
خیر؛ مالیات خودروهای لوکس با مالیات نقل و انتقال خودرو متفاوت است. مالیات نقل و انتقال خودرو نوعی مالیات بر خرید و فروش است که تمام خودروها باید پرداخت کنند اما مالیات خودروهای لوکس نوعی مالیات بر دارایی است که تنها به دارندگان خودروهایی با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. شما می‌توانید مالیات بر نقل و انتقال خودرو را از سامانه قبضینو استعلام و پرداخت کنید.
مواردی که در مطالب قبل عنوان شد، همگی برای خودروهای لوکسی بود که حادثه تا تصادفی برای آن‌ها اتفاق نیوفتاده باشد؛ این یعنی مالیات خودروهای لوکس تصادفی با غیر تصادفی متفاوت است. ارزش‌گذاری خودرو‌های لوکس زمانی انجام می‌شود که ماشین کاملا سالم است و مشکلی ندارد. زمانی که ماشین دچار سوانحی مانند تصادف،‌ آتش سوزی و … می‌شود، دچار افت قیمت شده و دیگر ازش قبل را ندارد و منصفانه نیست که مالک آن مالیاتی به اندازه ماشین لوکس سالم پرداخت کند. در چنین شرایطی باید با مدارک مربوط به میزان خسارت ماشین به یکی از شوراهای حل اختلاف مراجعه کرده و بعد از بررسی مالیات جدیدی برای پرداخت تعیین شود.
بالا بودن مبلغ مالیات خودروهای لوکس باعث شده تا بسیاری از افراد به فکر پیدا کردن راهی برای پرداخت قسطی مالیات خودرو‌های لوکس بیفتند. اما آیا واقعا راهی برای پرداخت قسطی وجود دارد؟ بله، تمام مالکان خودروهای لوکس می‌توانند مبلغ مالیات خود را ظرف مدت ۶ ماه به صورت قسطی پرداخت کنند و بر خلاف مالیات نقل و انتقال خودرو، نیاز نیست کل مبلغ را در یک روز بپردازند.
مالیات خودرو‌های لوکس نسبت‌ به سال ساخت و قیمت خودرو متغیر است" طوری‌که افزایش قیمت آن‌ها منجر به افزایش مالیاتشان خواهد شد. نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس به ترتیب زیر است: قیمت ماشین از 1 تا 1.5 میلیارد تومان: 1٪ مالیات، قیمت ماشین از 1.5 تا 3 میلیارد تومان: 2٪ مالیات، قیمت ماشین از 3 تا 4.5 میلیارد تومان: 3 ٪ مالیات و قیمت ماشین از 4.5 میلیارد تومان به بالا: 4٪ مالیات.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه