قبضینو

راهنمای پرداخت گروهی قبوض با کیف پول قبضینو سازمانی

راهنمای پرداخت گروهی قبوض با کیف پول قبضینو سازمانی

مدل پرداخت قبض در ایران به صورت پس پرداخت و پس از صدور دوره‌ای قبوض انجام می‌شود. مشکلی که بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند آن است که در انتهای دوره‌ها که معمولاً به صورت ماهیانه است، تعداد زیادی قبض صادر می‌شود. راه‌حل این مشکل استفاده از خدمات پرداخت گروهی یا پرداخت تجمیعی قبوض است….

در این مقاله سعی خواهیم کرد که ابتدا اقدام به تعریف پرداخت گروهی قبض یا تجمیعی قبوض کرده و سپس در ادامه با تشریح موضوع، راه‌حل‌های ارائه شده برای آن را نیز توضیح دهیم. اصولاً منظور از پرداخت گروهی یا تجمیعی قبوض، یک‌بار طی کردن فرآیند پرداخت به ازای تعداد زیادی قبض است. در نظام پرداخت کشور ایران، مدل پرداخت قبض به صورت پس پرداخت است. به عبارتی مشترکین پس از مصرف خدمات (آب، برق، گاز، تلفن ثابت، تلفن همراه و …) در انتهای دوره‌های ماهیانه، دوماهه و یا دوره‌های پیش‌فرض دیگر پس از دریافت قبض اقدام به پرداخت آن می‌کنند. در بسیاری از کشورها مدل تسویه قبض‌ها به صورت پیش‌پرداخت و یا آنلاین هست. در مدل پیش‌پرداخت کاربر ابتدا باید به صورت علی‌الحساب اقدام به شارژ حساب و یا پرداخت صورت‌حساب کند و سپس اجازه مصرف داشته باشد. در مدل آنلاین نیز که در بعضی از کشور‌های پیشرفته رایج است، از طریق تکنولوژی‌های جدید مصرف کاربران به صورت لحظه‌ای به سازمان‌ها و شرکت‌های خدماتی مخابره شده و کاربران موظف هستند قبل از رسیدن به یک سقف مشخص اقدام به تسویه‌حساب خود نمایند.

قبضینو سازمانی راهکاری برای پرداخت قبوض تجمیعی 

همان‌طور که گفته شد، مدل پرداخت قبض در ایران به صورت پس پرداخت و پس از صدور دوره‌ای قبوض انجام می‌شود. مشکلی که بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند آن است که در انتهای دوره‌ها که معمولاً به صورت ماهیانه است، تعداد زیادی قبض صادر می‌شود. مدیریت این تعداد زیاد قبض و پرداخت آن‌ها کار بسیار زمان‌گیر و پر زحمتی است. مخصوصاً چون در صورت فراموشی برای پرداخت یک قبض، با احتمال زیاد سازمان خدمات دهنده اقدام به قطع و مسدودی خدمت مربوطه می‌کند. بسیاری از کاربران مجبور هستند در انتهای دوره‌ها اقدام به پرداخت تکی قبوض خود نمایند. به عبارت دیگر اگر فردی ۱۰ قبض داشته باشد باید ۱۰ بار اقدام به پرداخت قبض و طی کردن فرآیند آن نماید. اما راه‌حل چیست؟

راه‌حل این مشکل استفاده از خدمات پرداخت گروهی یا پرداخت تجمیعی قبوض است. این راه‌حل که طی سال‌های اخیر توسط شرکت‌های پرداخت ارائه شد و در ماه‌های اخیر نیز رایج شده به گونه‌ای است که اطلاعات قبوض به صورت دسته‌ای و گروهی به شبکه پرداخت کشور ارسال می‌شود و کاربر فرآیند پرداخت را یک‌بار طی می‌کند (در مثال قبلی این کار باید ۱۰ بار اتفاق می‌افتاد). کار اصلی که کاربر باید انجام دهد آن است که از یک ارائه‌دهنده خدمت تجمیع قبوض همانند قبضینو استفاده نماید و از طریق آن اقدامات لازم را انجام دهد. بخش فنی کار که ارسال دسته‌ای قبوض به سمت شبکه پرداخت است، توسط آن ارائه‌دهنده انجام می‌شود. در قبضینو این خدمت هم در بخش سایت اصلی و تحت عنوان سبد قبض ارائه می‌شود و هم در پنل سازمانی قبضینو این امکان به صورت پیشرفته پیاده‌سازی شده است. علی‌رغم آنکه راه‌حل پرداخت تجمیعی قبوض از طریق ارسال به شبکه پرداخت و IPG قابل حل است،‌ اما با تغییر برخی از قوانین بانک مرکزی همچنان دشواری‌هایی در فرآیند وجود دارد. مهم‌ترین چالش فعلی، رمز‌های یک‌بارمصرف است. در نهایت کاربران باید در صفحه پرداخت IPG به ازای هر قبض یک‌بار اقدام به دریافت و وارد کردن قبض نمایند. البته جای نگرانی نیست و در برخی ارائه‌دهنده‌ها مثل قبضینو برای این چالش نیز راه‌حل ارائه شده است.

پرداخت گروهی قبوض سازمانی

پرداخت گروهی با کیف پول قبضینو سازمانی

برای حل این مشکل یک راهکار بهینه در پنل سازمانی قبضینو پیاده شده و آن استفاده از کیف پول است. کافی است در طی فرآیند یک‌بار کیف پول خود را شارژ نمایید. در ادامه سامانه به طور اتوماتیک اقدام به کسر مبلغ قبوض از کیف پول خواهد نمود و هر کدام از قبوض به طور منظم پرداخت خواهند شد. از طریق این راه‌کار در پنل سازمانی قبوض کل فرآیند پرداخت تجمیعی یا گروهی قبوض به صورت کامل انجام می‌پذیرد.
یکی دیگر از راه‌کار‌هایی که برای حل این مشکل وجود دارد استفاده از خدمات تسویه گروهی اینترنت بانک‌ها است. در این روش هر کدام از بانک‌ها یک استاندارد فایلی تعریف کرده‌اند و کاربران باید قبوض خود را با آن استاندارد آماده نموده و در سایت اینترنت بانک بارگذاری نمایند. سپس بانک منطبق با فایل مبلغ کلی را از حساب مشتری کم کرده و به ترتیب اقدام به پرداخت قبوض می‌کند. بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت فایل مد نظر را به صورت اکسلی دریافت می‌نمایند و نمونه فایل برای ساخت آن را در سایت‌های خود قرار داده اند. در پنل سازمانی قبضینو نیز از این روش به صورت کامل پشتیبانی می‌شود و کاربران به‌راحتی می‌توانند از آن برای تسویه قبوض خود به صورت گروهی استفاده نمایند.

بدین ترتیب برای جمع‌بندی‌ می‌توان راه‌حل‌های زیر را برای پرداخت گروهی و یا تجمیعی قبوض استفاده کرد:

  • استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی که از ارسال و پرداخت دسته‌ای قبوض پشتیبانی می‌کنند.
  • استفاده از ارائه‌دهندگان پرداخت قبض که از راهکار کیف پول برای پرداخت دسته‌ای و گروهی قبوض پشتیبانی می‌کنند.
  • آماده کردن فایل‌های استاندارد و بارگذاری آن‌ها در اینترنت بانک‌ها برای تسویه تجمیعی قبوض

در نهایت باید اشاره کرد که مسئله پرداخت تجمیعی قبوض فقط بخشی از مشکل کنونی سازمان‌ها و افراد است. با توجه به حذف قبوض کاغذی کاربران ابتدا باید اقدام به جمع‌آوری قبوض خود و استخراج شناسه قبض و پرداخت از آن‌ها نموده و سپس اقدام به پرداخت گروهی آن‌ها کنند. به همین دلیل باید در نظر داشت که کاربران بهتر است در صورتی که نیاز به حل کامل چالش یاد شده دارند اقدام به شناسایی و انتخاب بهترین راه‌حل با توجه به مشکل خود کنند. پیشنهاد ما استفاده از پنل سازمانی قبضینو است که کل فرآیند مربوط به قبوض را اتوماتیک نموده است. کافی است شما قبوض خود را یک‌بار در این پنل تعریف کنید، پس از آن قبوض به صورت کاملاً هوشمند و اتوماتیک استعلام شده و مواردی که لازم به پرداخت هستند برای شما نمایش داده خواهند شد. سپس با انتخاب قبوض یاد شده می‌توانید همه یا بخشی از آن‌ها را به صورت گروهی پرداخت نمایید. پنل سازمانی قبضینو از هر سه روش اشاره شده به صورت کامل پشتیبانی می‌کند و در نهایت پس از پرداخت دسته‌ای یا تکی آن‌ها نیز رسید پرداخت را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه