قبضینو

چگونه صدور و ارسال کارت خودرو را پیگیری کنیم؟

چگونه صدور و ارسال کارت خودرو را پیگیری کنیم؟

اگر خودرویی را خریداری کرده باشید، می‌دانید که باید منتظر دریافت کارت خودرو بمانید؛ اما، باید تا چه زمانی صبر کنید؟ اگر محدوده‌ی زمانی مشخصی وجود نداشته باشد، کلافه خواهید شد؛ بنابراین، پیگیری آن اهمیت می‌یابد. روش‌های پیگیری کارت خودرو متعددند ……

هنگامی که خودرویی را خریداری می‌کنید، یک مدرک مهم با عنوان کارت خودرو برای آن صادر می‌شود که باید منتظر ارسالش بمانید؛ اما، باید تا چه زمانی صبر کنید؟ معمولاً، صدور و ارسال کارت ماشین از چند روز تا چند ماه طول می‌کشد که زمان مشخصی ندارد؛ بنابراین، ممکن است کلافه شوید. در این مطلب به معرفی روش های پیگیری کارت خودرو خواهیم پرداخت که شما را از بی‌اطلاعی نجات می‌دهد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

کارت خودرو چیست؟

اگر خودرو را به انسان شباهت دهیم، می‌توانیم کارت خودرو را به کارت شناسایی انسان تشبیه کنیم؛ چون، هر دوی آنها هویتی را مشخص می‌کند: اولی هویت انسان و دومی هویت خودرو. در نتیجه، کارت خودرو نوعی کارت شناسایی برای خودرو محسوب می‌شود که اطلاعات مهمی را نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل دو دسته است:

  • اطلاعات مرتبط با خودرو
  • اطلاعات مرتبط با مالک خودرو

نکته: شما باید همواره این مدرک را همراه خود داشته باشید.

کارت ماشین شامل چه اطلاعاتی است؟

کارت خودرو شامل مشخصات خودرو و مشخصات مالک خودرو است که برای احراز هویتشان لازم است. در ادامه، برخی از این اطلاعات را معرفی می‌کنیم:

  • شماره VIN خودرو
  • شماره پلاک خودرو
  • نوع و مدل خودرو
  • رنگ و مشخصات فنی خودرو
  • مشخصات مالک خودرو شامل نام و نام‌خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، نام پدر و …

نکته: VIN همان شماره‌ی شناسایی خودرو است که اطلاعات بسیار مهمی درباره‌ی خودرو به شما می‌دهد. در حقیقت، VIN خودرو مانند کد ملی انسان است؛ یعنی، منحصربه‌فرد است و اطلاعاتی مانند محل ساخت خودرو، سال ساخت آن و … را در خود گنجانده است.

اطلاعات کارت خودرو

صدور و ارسال کارت ماشین چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند صدور و ارسال کارت خودرو پس از مرحله‌ی تعویض پلاک آغاز می‌شود. زمان مورد نیاز برای صدور و ارسال کارت ماشین حدود ۱۰ روز است؛ اما، ممکن است که خیلی دیرتر به دست شما برسد. چرا؟ در ادامه، علل تأخیر در صدور و ارسال کارت خودرو را بررسی خواهیم کرد.

علل تأخیر در صدور و ارسال کارت خودرو کدامند؟

  • مشکل در صدور کارت: اطلاعات ماشین یا مالک آن ناقص باشد و امکان صدور کارت وجود نداشته باشد.
  • مشکل در ارسال کارت: اطلاعات محل سکونت مالک ناقص باشد و امکان دریافت کارت وجود نداشته باشد. نکته: شاید مالک در محل حضور نداشته باشد که مدارک را دریافت کند؛ بنابراین، تأخیر ایجاد می‌شود.

در نتیجه، شما به پیگیری وضعیت کارت خودروی خود نیاز دارید که علت تأخیر را دریابید؛ اما، چگونه اطلاعات کسب کنید؟ از روش های پیگیری کارت خودرو استفاده کنید که صدور یا عدم صدور و ارسال یا عدم ارسال را پیگیری کنید. در ادامه، بیشتر به اهمیت پیگیری صدور کارت ماشین بعد از تعویض پلاک می‌پردازیم.

تاخیر در زمان دریافت کارت خودرو

چرا پیگیری کارت ماشین اهمیت دارد؟

اطلاعات کارت خودرو برای شما در موقعیت‌های متفاوت اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چون، نشان‌دهنده‌ی مالکیت شما بر خودروی شماست. زمانی را تصور کنید که سرقتی بودن یا نبودن خودروی شما محل شک پلیس راهنمایی و رانندگی است. اگر کارت خودرو را به همراه داشته باشید، اثبات مالکیت شما آسان می‌شود؛ اما، اگر آن را همراه خود نداشته باشید، دردسرهای فراوانی برای شما ایجاد خواهد شد که کمترین آن توقیف خودرو است. شما برای ترخیص خودروی توقیف شده‌تان نیز به کارت ماشین نیاز خواهید داشت.

شما برای اخذ کارت سوخت، اخذ معاینه‌ی فنی خودرو ، تعویض پلاک در هنگام فروش و … به کارت خودروی خود برای اثبات مالکیتتان احتیاج دارید؛ بنابراین، پیگیری کارت ماشین تا لحظه‌ی دریافت آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه، روش های پیگیری کارت خودرو پس از تعویض پلاک را معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

روش های پیگیری کارت خودرو کدامند؟

اگر از زمان قدیم ماشین داشتید، حتماً خاطرتان هست که برای پیگیری کارت ماشین در صف‌های طولانی سازمان‌های متفاوت ایستاده‌‌اید؛ اما، اکنون روش‌های متعددی ایجاد شده است. این روش‌های متعدد جدید شما را از مراجعه‌ی حضوری و دردسرهایش برای پیگیری صدور کارت ماشین بعد از تعویض پلاک راحت کرده است. اغلب روش‌های پیگیری کارت ماشین مرتبط با پیگیری آن در اداره‌ی پست است؛ اما، روش‌هایی نیز برای پیگیری وضعیت صدور یا عدم‌صدور آن وجود دارد. در ادامه، انواع روش های پیگیری کارت خودرو را بررسی خواهیم کرد.

پیگیری کارت خودرو با قبضینو

پیگیری کارت ماشین هم از لحاظ صدور یا عدم‌صدور و هم از لحاظ ارسال یا عدم‌ارسال از طریق سایت و اپلیکیشن قبضینو فراهم شده است. ابتدا گزینه‌ی پیگیری مدارک خودرو را از میان خدمات اپلیکیشن‌ها انتخاب کنید؛ سپس، شماره پلاک خودرو را به همراه کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی وارد کنید. زمانی که هزینه‌ی استعلام وضعیت کارت خودرو را بپردازید، اطلاعات آن شامل بارکد پستی کارت خودرو، وضعیت آن، تاریخ چاپ آن به شما نمایش داده شود. در ضمن، امکان پیگیری از طریق اداره‌ی پست نیز وجود دارد که با کلیک بر روی گزینه‌ی آن امکان‌پذیر است.

  • پیگیری کارت خودرو با کد ملی و پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک: خدمات رهگیری کارت ماشین از طریق اپلیکیشن‌های قبضینو و پیشخوان ۲۴ همان روش پیگیری کارت خودرو با شماره ملی و پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک به صورت همزمان است؛ یعنی، بدون وارد کردن آنها به صورت همزمان امکان استعلام وضعیت کارت ماشین وجود ندارد.

پیگیری کارت خودرو با قبضینو

پیگیری کارت خودرو از طریق کد دستوری USSD

شماره‌گیری کد دستوری *۱۱۰# یک روش استعلام وضعیت کارت شناسایی خودرو است که با گوشی موبایل انجام می‌شود. در حال حاضر این سامانه در وضعیت به‌روزرسانی است. هنگامی که کد را شماره‌گیری می‌کنید، یک لیست دو بخشی برای شما نمایش داده می‌شود. این لیست شامل موارد زیر است:

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

شما باید بخش خدمات قابل ارائه را انتخاب کنید. اگر خدمات راهور در دسترس باشد، نمایش داده می‌شود؛ اما، اگر در دسترس نباشد، در بخش خدمات در دست اقدام قرار دارد. حتما در زمان‌های متفاوت کد دستوری را امتحان کنید؛ چون، امکان تغییر در وضعیت خدمات قابل ارائه وجود دارد.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک

ارسال و دریافت پیامک روشی ساده برای پیگیری کارت ماشین است؛ اما، محدودیت‌هایی دارد. امکان پیگیری صدور یا عدم‌صدور کارت ماشین بعد از تعویض پلاک از طریق پیامک وجود ندارد؛ بلکه، فقط استعلام وضعیت ارسال یا عدم‌ارسال برای شما امکان‌پذیر است. چگونه؟

اگر کد ۲۰-۲۴ رقمی پستی خود را در اختیار دارید، آن را به شماره‌ی ۲۰۰۰۴۴۱ پیامک کنید؛ سپس، منتظر پاسخ بمانید. این سامانه‌ی پیامکی آخرین وضعیت کارت خودروی شما را در اداره‌ی پست گزارش می‌دهد؛ مثلاً، بسته‌ی شما در دست مأمور پست برای ارسال است. لازم به ذکر است که سامانه‌ی پیامکی پست گاهی پاسخگو نیست؛ بنابراین، اگر پاسخی دریافت نکردید، از سایر روش‌ها استفاده کنید.

پیگیری کارت خودرو از پست

شما می‌توانید از سه روش برای پیگیری کارت خودرو از پست اقدام کنید؛ اما، حواستان باشد که هیچکدام از روش‌ها استعلام وضعیت صدور یا عدم‌صدور را به شما نمایش نمی‌دهد. روش اول که در بخش پیشین توضیح داده شد شامل پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک است. روش دوم شامل تماس تلفنی با شماره‌ی رسمی اداره‌ی پست و روش سوم شامل مراجعه به سایت رسمی اداره‌ی پست است. در ادامه، توضیحات بیشتری در مورد روش‌های پیگیری کارت ماشین از اداره پست ارائه خواهیم داد.

  • رهگیری کارت ماشین از طریق تلفن اداره‌ی پست: شماره‌ی تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ متعلق به مرکز امور مشتریان شرکت ملی پست ایران است. شما می‌توانید با شماره‌ی مذکور تماس بگیرید که رهگیری کارت ماشین خود را انجام دهید.
  • رهگیری کارت ماشین از طریق سایت اداره‌ی پست: سایت https://najatracking.post.ir بخش رهگیری مرسولات سازمانی مانند کارت خودرو، شناسنامه خودرو و … است که امکان پیگیری اینترنتی را برای شما فراهم کرده است؛ کافیست، گزینه‌ی کارت خودرو را انتخاب کنید. در ادامه، شماره پلاک خود را به همراه کد امنیتی وارد کنید. اکنون، می‌توانید وضعیت ارسال یا عدم‌ارسال کارت ماشین خود را مشاهده کنید.

 

پیگیری کارت خودرو از پست

پیگیری کارت خودرو از راهور

سایت راهور نیز خدمات پیگیری کارت ماشین را ارائه می‌دهد؛ اما، فقط از زمانی که کارت خودرو در اختیار اداره‌ی پست قرار بگیرد. برای پیگیری شما باید وارد سایت https://rahvar120.ir شوید، گزینه‌ی رهگیری مدارک سازمانی را انتخاب کنید؛ سپس، وارد سایت اداره‌ی پست می‌شوید که باید مراحل آن را طی کنید.

پیگیری کارت خودرو از ناجا

اپلیکیشن پلیس من از سوی ناجا در اختیار مردم قرار گرفته است که خدمات غیرحضوری را جایگزین خدمات حضوری کند. یکی از خدمات آن رهگیری کارت ماشین با کد ملی و پلاک است. برای پیگیری شما باید وارد اپلیکیشن پلیس من شوید؛ سپس، از بخش راهور گزینه‌ی استعلام کارت خودرو را انتخاب کنید. کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید؛ سپس، شماره پلاک مربوط به کد ملی را وارد کنید. هزینه‌ی استعلام را بپردازید؛ سپس، اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده کنید.

برگشت خوردن کارت خودرو به چه معناست؟

گاهی ممکن است که کارت ماشین شما صادر و ارسال شود؛ اما، به دست شما نرسد. پیش از این در بخش «علل تأخیر در صدور و ارسال کارت خودرو کدامند؟» به این موضوع اشاره‌ای کوتاه شد؛ اما، اکنون بسط داده می‌شود. برگشت خوردن کارت خودرو از مشکلات در بخش ارسال کارت است که ۲ نوع متفاوت است:

آدرس ثبت شده برای دریافت صحیح است.

اگر آدرس پستی تحویل کارت خودروی خود را در زمان تعویض پلاک درست ثبت کرده‌اید ولی همچنان کارت ماشین خود را از مأمور پست تحویل نگرفته‌اید؛ یعنی، زمان تحویل در محل حضور نداشته‌اید. مأمورهای پست باید سه مرتبه به آدرس شما مراجعه کنند. اگر هر سه مرتبه موفق به تحویل نشوند، بسته را به اداره‌ی پست بازمی‌گردانند. معمولاً، بسته‌ها حدود سه ماه در اداره‌ی پست نگهداری می‌شود. اگر مالک بسته به اداره‌ی پست مراجعه کند، آن را تحویل می‌گیرد؛ اما، اگر نیاید، به سازمان‌های مرتبط برگشت داده می‌شود.

آدرس اشتباه برای دریافت کارت خودرو ثبت شده است.

اگر آدرس پستی تحویل کارت ماشین خود را در زمان تعویض پلاک اشتباه ثبت کرده‌اید، برگشت خواهد خورد؛ اما، چگونه آن را پیگیری کنید؟ اگر کمتر از ۶ ماه از زمان ارسال کارت خودرو برای دریافت آن اقدام کنید، باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید؛ اما، اگر بیشتر از ۶ ماه از زمان ارسال کارت خودرو برای دریافت آن اقدام کنید، باید به مراکز تعویض پلاک رجوع کنید. حواستان باشد که باید مدارک احراز محل سکونت خود را برای تحویل کارت خودروی برگشتی ارائه دهید.

پیگیری کارت خودروی برگشتی از طریق اپلیکیشن قبضینو

شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن قبضینو هر لحظه در جریان وضعیت صدور یا عدم‌صدور و ارسال یا عدم‌ارسال کارت خودروی خود قرار بگیرید. برای پیگیری وضعیت کارت خودروی برگشتی کافیست گزینه‌ی پیگیری مدارک خودرو را انتخاب کنید. شماره پلاک را به همراه کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی وارد کنید؛ سپس، هزینه‌ی خدمات را بپردازید. در ادامه، اطلاعات مورد نیاز شما نمایش داده شود. اگر وضعیت کارت خودروی شما در حالت ارسال شده است، از طریق کلیک بر روی گزینه‌ی «پیگیری از پست» وضعیت دقیق آن را در اداره‌ی پست پیگیری کنید. در حقیقت، اپلیکیشن قبضینو قابلیت رهگیری کارت خودرو با شماره پلاک و کد ملی را فراهم کرده‌است.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی و بررسی روش‌های پیگیری کارت خودرو پس از تعویض پلاک پرداختیم. ابتدا معنای کارت خودرو و اطلاعات موجود در آن را بررسی کردیم؛ سپس، اهمیت پیگیری کارت ماشین به همراه روش‌های پیگیری آن اعم از مراجعه به اپلیکیشن قبضینو را شرح دادیم. در ادامه، معنای کارت خودروی برگشتی را به همراه روش پیگیری آن از طریق اپلیکیشن قبضینو معرفی کردیم.

 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
شهاب محمدی

من کارت ماشینم الان سه ماه هی استعلام میگیرم میگه صدور نشده میخواستم ببینم چرا چیکار باید کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
برای پیگیری باید به کمپانی یا نمایندگی که ماشین خود را خریداری کرده‌اید مراجعه کرده یا با پشتیبانی آنها تماس بگیرید و این موضوع را پیگیری کنید.
سلامت باشید.

عطاری

سلام برگ سبز خودرو اسفند 1401 از پست به راهور برگشت خورده ما آگهی مفقودی زدیم الان دوباره پیدا شده چیکار کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
به اداره پست منطقه مراجعه کرده و مراحل تحویل آن را پیگیری کنید.
سبز و مانا باشید.

مریم علیزاده

پرداخت انجام شد ولی سایت پذیرنده پیگیری رو ک میخاستم انجام نداد

پشتیبانی قبضینو

درود خانم علیزاده وقت بخیر
ممکن است در زمان استعلام سایت مقصد دچار اختلا بوده باشد. لطفا پس از بازگشت مجددا مبلغ پرداختی به کیف پولتان (حداکثر 48 ساعت آینده) مجددا استعلام بگیرید.
پایدار باشید و سبز.

ثبت دیدگاه