قبضینو

عوارض خروج از کشور دانشجویان چقدر است؟

عوارض خروج از کشور دانشجویان

اگر به تازگی دانشجوی یک کشور خارجی شده باشید، احتمالا به دنبال روشی برای معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور به هنگام تردد میان کشور خودتان و کشور محل تحصیل‌تان هستید. باید بدانید که چنین روشی وجود دارد. ما مراحل، شرایط و مدارک مورد نیازتان را معرفی و بررسی کرده‌ایم…

فرقی نمی‌کند که چطور از مرزهای ایران خارج می‌شوید، شما باید عوارض خروج از کشور را بپردازید؛ مگراینکه، معاف باشید. احتمالاً می‌پرسید که چه کسانی معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند؟ خدمه‌ی حمل و نقل میان‌کشوری، بیماران و جانبازان برای سفر درمانی، افراد مقیم خارج‌کشوری و دانشجویان به شرط اقدام برای معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف‌اند. ما در این مطلب به بررسی معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان می‌پردازیم؛ همچنین، مراحل و شرایط این نوع از معافیت را بررسی می‌کنیم. همراه قبضینو بمانید تا همه‌چیز را در مورد عوارض خروج از کشور دانشجویان بدانید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور نوعی مالیات برای دولت است که در راستای بهبود گردشگری همچنین بازسازی روستاهای مرزی کشور کسب می‌شود. نکته‌ی حائز اهمیت این است که فرقی نمی‌کند چند سال داشته باشید، اگر معاف نباشید، باید آن را پرداخت کنید؛ حتی، اگر خردسال باشید! اکنون، حتماً می‌پرسید که مبلغ عوارض خروج از کشور چقدر است؟ مبلغ عوارض خروج از کشور ثابت نیست؛ بلکه، سالیانه تعیین می‌شود. چطور؟ هر سال جلسه‌ای برگزار می‌شود که دولت درباره هزینه این مالیات در سال آتی تصمیم‌گیری می‌کند. معمولاً، هر سال افزایشی چند درصدی نسبت به سال پیشین وجود دارد. در ادامه، مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ آورده شده است.

عوارض خروج از کشور دانشجویان

مبلغ عوارض خروج از کشور چقدر است؟

مبلغ عوارض خروج از کشور در پایان هر سال تعیین می‌شود. این مبلغ برای مسافران عادی، مسافران زیارتی حج، مسافران عتبات عالیات، مرزنشینان و ورزشکاران متفاوت است. در ضمن، مبلغ عوارض خروج از کشور در مرتبه‌ی اول، دوم و سوم به بعد نیز با هم تفاوت دارد.

عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی در مرتبه‌ی اول ۴۰۰ هزار تومان، در مرتبه‌ی دوم ۶۰۰ هزار تومان و در مرتبه‌ی سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان است. باقی مبالغ مربوط به عوارض خروج از کشور مسافران زیارتی حج، مسافران عتبات عالیات، مرزنشینان و ورزشکاران در جدول آورده شده است:

نوع سفر نوع مرز سفر اول سفر دوم سفر سوم به بعد
عادی مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی ۴۰۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
عتبات عالیات مرز هوایی ۱۵ هزار تومان ۱۵ هزار تومان ۱۵ هزار تومان
عتبات عالیات مرز زمینی و دریایی ۴۵ هزار تومان ۴۵ هزار تومان ۴۵ هزار تومان
حج عمره و تمتع مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی ۱۳۲ هزار تومان ۱۹۸ هزار تومان ۲۶۴ هزار تومان
مرزنشینان مرز هوایی ۷۵ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
مرزنشینان مرز زمینی و دریایی ۲۵ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
ورزشکاران تیم ملی مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی ۲۶۵ هزار تومان ۲۶۵ هزار تومان ۲۶۵ هزار تومان

مبلغ عوارض خروج از کشور دانشجویان چقدر است؟

همانطور که پیش از این گفته شد، معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان به صورت خودبه‌خود نیست؛ بلکه، شرط اقدام به معافیت دارد. در نتیجه، مبلغ عوارض خروج از کشور دانشجویان وابسته به این است که برای معافیت اقدام کرده باشند یا اقدام نکرده باشند. در ادامه، این موضوع را روشن خواهیم کرد.

دانشجویانی که برای معافیت اقدام نکرده‌اند.

اگر دانشجو اقدامات لازم را انجام ندهد، معاف نیست؛ یعنی، نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور دارد. مبلغ عوارض خروج از کشور دانشجویی که برای معافیت اقدام نکرده است، سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان و سفر سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان است؛ یعنی، دانشجویی که برای معافیت اقدام نکرده است مطابق با یک فرد عادی با سفر عادی در نظر گرفته می‌شود.

دانشجویانی که برای معافیت اقدام کرده‌اند.

اگر دانشجو اقدامات لازم را انجام دهد، معاف است؛ یعنی، نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارد. مبلغ عوارض خروج از کشور دانشجویی که برای معافیت اقدام کرده است، رایگان است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱

مبلغ عوارض خروج از کشور دانشجویان

آیا معافیت عوارض خروج از کشور برای دانشجویان امکان‌پذیر است؟

بله؛ معافیت عوارض خروج از کشور برای دانشجویان امکان‌پذیر است؛ اما، شرایط و مراحلی دارد که در ادامه شرح داده می‌شوند. مهم‌ترین نشانه‌ی این معافیت مهری در پاسپورت دانشجو است. این مهر مجوزی است که پس از دارا بودن شرایط و گذر کردن مراحل در پاسپورت دانشجو ثبت می‌شود. این مهر به دست نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل دانشجو در پاسپورت دانشجو ثبت می‌شود. اگر این مهر در پاسپورت دانشجو وجود داشته باشد، معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور است؛ اما، اگر این مهر در پاسپورت دانشجو وجود نداشته باشد، باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای سفر اول، ۶۰۰ هزار تومان برای سفر دوم و ۸۰۰ هزار تومان برای سفر سوم را پرداخت کند.

 

معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور دانشجویان

مراحل معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان

اگر دانشجوی کشور خارجی هستید، باید برای معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور مراحلی را طی کنید. ما در ادامه مراحل معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان را به صورت پله به پله آورده‌ایم؛ بنابراین، همراه قبضینو باشید.

  1. وارد سامانه میخک به نشانی mikhak.mfa.gov.ir شوید.
  2. گزینه‌ی ثبت‌نام/ورود را انتخاب کنید.
  3. پرونده دانشجویی را با بارگذاری مدارک تشکیل دهید.
  4. کد رهگیری را دریافت کنید؛ سپس، درخواست تأیید مدارک را ثبت کنید.
  5. اصل مدارک‌تان را به بخش دانشجویی سفارت ایران در محل تحصیل‌تان ببرید.
  6. درخواست معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویی را در سامانه میخک ثبت کنید.
  7. همراه پاسپورت به سفارت ایران در محل تحصیل‌تان مراجعه کنید تا مهر معافیت عوارض خروج از کشور را دریافت کنید.

سایت میخک

مدارک معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان

  • پاسپورت
  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • کارت اقامت
  • یک قطعه عکس
  • گواهی اشتغال به تحصیل
  • آخرین مدرک تحصیلی در ایران
  • کد رهگیری پرونده دانشجویی در سامانه میخک

نکته: شما باید تمام مدارک مذکور را یک مرتبه به صورت اینترنتی آپلود کرده و یک مرتبه به صورت حضوری با مراجعه به سفارت ایران در محل تحصیل‌تان تأیید کنید. حواستان باشد که یک کپی از همه مدارک همراه خود داشته باشید.

شرایط معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان

اعتبار مهر معافیت عوارض خروج از کشور یک سال تحصیلی است؛ بنابراین، نیاز به تمدید دارد. سال تحصیلی معادل مهر ماه تا شهریور ماه است. دانشجو مجاز است در طی اعتبار مهر معافیت عوارض خروج از کشور حداکثر ۳ بار به صورت رایگان بدون نیاز به عوارض رفت‌و‌آمد کند به شرطی که مجموع مدت توقف او در ایران بیش از ۴ ماه باشد.

اگر شرایط مذکور رعایت نشود، دانشجو باید عوارض خروج از کشور را معادل یک فرد عادی با سفر عادی پرداخت کند؛ اما، پرسش اینجاست که اگر دانشجویی مجبور به پرداخت عوارض خروج از کشور شد، چگونه باید آن را بپردازد؟ در ادامه، روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور دانشجویان آورده شده است.

شرایط معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور دانشجویان

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور متنوع‌اند. ما در ادامه، بهترین روش را معرفی کرده‌ایم؛ بنابراین، اگر دانشجویی هستید که باید عوارض را استعلام و پرداخت کنید، با ما همراه باشید تا سریع‌ترین روش را بشناسید.

قبضینو؛ ساده‌ترین و سریع‌ترین روش پرداخت عوارض خروج از کشور دانشجویان

قبضینو سامانه جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متنوعی را برای شما فراهم کرده است. پرداخت عوارض خروج از کشور یک نمونه از خدمات متنوع این سامانه است؛ کافیست، وارد سایت یا اپلیکیشن شوید تا امکان پرداخت عوارض خروج از کشور با قبضینو را داشته باشید.

شما باید نوع سفر خود را انتخاب کنید؛ سپس، کد ملی مسافر و شماره موبایل متعلق به کد ملی مسافر را به دقت وارد کنید. در ادامه، مبلغ قابل پرداخت نمایش داده می‌شود؛ کافیست، دکمه‌ی پرداخت را بزنید تا تسویه آنی انجام شود. در ضمن، شما می‌توانید با مراجعه به بخش سوابق در پروفایل خودتان به رسید پرداخت دسترسی داشته باشید.

پرداخت عوارض خروج از کشور با قبضینو

جمع‌بندی…

در نهایت، اگر دانشجویی هستید که به‌دنبال معافیت عوارض خروج از کشور هستید، باید مراحل آن را دنبال کنید. ما این مراحل را به صورت پله به پله آموزش دادیم؛ بنابراین، فقط باید مطلب را به دقت بخوانید. شما می‌توانید در مورد هزینه عوارض بدانید تا اگر موفق به معافیت نشدید، آن را از روش‌هایی که معرفی کردیم، پرداخت کنید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه قبضینو بودید، متشکریم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه