قبضینو

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱

اگر شما هم در دسته‌ی افرادی هستید که یک کشور خارجی را برای سفرتان در تعطیلات آتی انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور یک مرحله‌ی مهم برای آمادگی سفر است. ما همه چیز درباره عوارض خروج از کشور را به شما می‌گوییم…

اگر شما هم در دسته‌ی افرادی هستید که یک کشور خارجی را برای سفرتان در تعطیلات آتی انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که رعایت اقدامات پیش از سفر به یک کشور خارجی شامل تهیه یا تمدید پاسپورت، اطلاع از قوانین ویزا، خرید بلیت و رزرو هتل نیاز است؛ اما، یک مورد از قلم افتاده است. استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور نیز در دسته‌ی اقدامات مذکور است که عدم توجه به آن موجب ایجاد یک فاجعه می‌شود!

شما باید بدانید که اگر عوارض خروجی را استعلام و پرداخت نکنید، اجازه‌ی مسافرت خارجی را نخواهید داشت؛ بنابراین، باید حواستان را جمع کنید که همه چیز را در این باره بدانید تا دردسر نکشید. ما در ادامه نکات مهم عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را به شما خواهیم گفت؛ بنابراین، همراه قبضینو بمانید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور، هزینه‌ای است که هر فرد بابت هر بار خروج از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی می‌پردازد. تا چندی پیش، این هزینه به حساب شهرداری واریز می‌شود؛ اما، در حال حاضر، به حساب دولت واریز می‌شود تا در حوزه گردشگری همچنین بازسازی روستاهای مرزی استفاده شود. این مالیات هیچ محدودیت سنی ندارد؛ یعنی، هر فرد با هر سن باید آن را بپردازد. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد عوارض خروجی این است استثناهایی وجود دارد؛ یعنی، برخی از افراد معافیت عوارض خروجی دارند. حتما برایتان سوال است که مبلغ این مالیات چقدر است؟ آیا این مبلغ برای همه یکسان است؟

آیا مبلغ مالیات خروج از ایران برای همه افراد یکسان است؟

خیر؛ برخی از افراد مانند زائران حج، زائران عتبات عالیات، ورزشکاران و مرزنشینان دارای تخفیف در مالیات خروج از کشور هستند. این افراد معافیت عوارض خروج از کشور ندارند؛ بلکه، تخفیف دارند. در ضمن، مبلغ این مالیات برای افرادی که از مرز هوایی، زمینی و دریایی عبور می‌کنند، متفاوت است. در ادامه، مبلغ عوارض خروج از ایران برای افراد عادی و برای سایر افراد دارای تخفیف را آورده‌ایم تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

زمان استعلام و پرداخت عوارض خروجی

مبلغ عوارض خروج از کشور چقدر است؟

مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفر اول، سفر دوم و سفر سوم به بعد متفاوت است. هزینه عوارضخروج از کشور برای سفر عادی در نوبت اول ۴۰۰ هزار تومان، در نوبت دوم ۶۰۰ هزار تومان و در نوبت سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان است. در جدول زیر، هزینه عوارض خروج برای سایر سفرها مانند حج، عتبات عالیات، ورزشکاران و مرزنشینان را مشاهده می‌کنید:

نوع سفر نوع مرز سفر اول سفر دوم سفر سوم به بعد
عادی هوایی، زمینی و دریایی ۴۰۰ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
عتبات عالیات زمینی و دریایی ۱۵ هزار تومان ۱۵ هزار تومان ۱۵ هزار تومان
عتبات عالیات هوایی ۴۵ هزار تومان ۴۵ هزار تومان ۴۵ هزار تومان
حج هوایی، زمینی و دریایی ۱۳۲ هزار تومان ۱۹۸ هزار تومان ۲۶۴ هزار تومان
مرزنشینان هوایی ۷۵ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
مرزنشینان زمینی و دریایی ۲۵ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
ورزشکاران تیم ملی هوایی، زمینی و دریایی ۲۶۵ هزار تومان ۲۶۵ هزار تومان ۲۶۵ هزار تومان

مهلت استعلام و پرداخت مالیات خروج از کشور چقدر است؟

شما باید حداکثر نیم ساعت پیش از عبور مرزی مالیات خروج از کشور را استعلام و پرداخت کرده باشید. پیشنهاد ما این است که استعلام و پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور را به لحظات آخر موکول نکنید؛ چون، احتمال وقوع مشکل حین استعلام و پرداخت اعم از قطعی سیستم‌ها وجود دارد. حتما می‌پرسید که چگونه باید استعلام و پرداخت این عوارض را انجام دهید؟ در ادامه، روش‌های آن را آورده‌ایم تا شما را بیش از پیش راهنمایی کنیم؛ بنابراین، همراه قبضینو بمانید.

روش‌های استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور کدامند؟

استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور از روش‌های متعددی مانند سامانه قبضینو امکان‌پذیر است؛ کافیست، شما آنها را بشناسید تا بهترین و مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما این است که روشی را انتخاب کنید که سرعت بیشتری در تسویه دارد و رسید پرداخت را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

استعلام و پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در قبضینو

قبضینو امکان پرداخت عوارض خروج از کشور را از طریق سایت و اپلیکیشن فراهم کرده است؛ کافیست، وارد آنها شوید. در ادامه، گزینه‌ی «عوارض خروج از کشور» را از بخش دسته‌بندی خدمات انتخاب کنید؛ سپس، نوع سفر خود را از میان سفر سیاحتی، سفر حج و سفر عتبات و عالیات انتخاب کنید. ضمناً، شما باید نوع سفر هوایی، زمینی و دریایی را در صورت نیاز انتخاب کنید؛ سپس، کد ملی مسافر و شماره موبایل متعلق به کد ملی مسافر را وارد کنید. در نهایت، شما می‌توانید جزئیاتی مانند کد پیگیری، کد عبور و تاریخ را مشاهده کنید؛ سپس، رسید آن را دریافت کنید تا هنگام خروج از کشور ارائه دهید. اگر فراموش کرده‌اید که رسید را ذخیره کنید؛ کافیست، وارد بخش سوابق در پروفایل خود شوید تا به رسید پرداخت عوارض دسترسی داشته باشید.

استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور با قبضینو

استعلام و پرداخت عوارض خروج از ایران در فرودگاه

اگر موفق نشدید که از روش‌های غیرحضوری پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور را انجام دهید، نگران نباشید؛ چون، شما به دستگاه‌های عابر بانک مخصوص برای این کار در فرودگاه دسترسی دارید. فقط حواستان باشد که باید حتما نیم ساعت پیش از سفر آن را بپردازید تا قابل استفاده باشد؛ بنابراین، اگر دیر به فرودگاه می‌رسید پیشنهاد می‌کنیم که در مسیر از روش‌های آنلاین و اینترنتی برای تسویه عوارض خروج از کشور استفاده کنید.

سامانه اینترنتی سداد

شما می‌توانید از طریق بانک سداد نسبت به استعلام و پرداخت نرخ مالیات خروج از کشور اقدام کنید. شما باید نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره موبایل متعلق به کد ملی و ایمیل را وارد کنید؛ سپس، نوع سفر خود را انتخاب کنید. در این روش نیز عوارض خروجی شما به صورت آنی تسویه می‌شود.

اپلیکیشن پیام‌رسان‌های ایوا و بله

اگر از اپلیکیشن‌های ایرانی مانند ایوا و بله استفاده می‌کنید، باید بدانید که امکان استعلام و پرداخت این عوارض را دارید؛ کافیست، اطلاعات مورد نیاز شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره موبایل متعلق به کد ملی و ایمیل را وارد کنید. 

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، برخی از افراد معافیت عوارض خروج از کشور دارند؛ یعنی، نیازی به استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند. البته این افراد باید برای معافیت اقدام کنند؛ وگرنه، خودبه‌خود معاف نیستند. در ادامه، این افراد را معرفی می‌کنیم:

  • مالکان گذرنامه‌های سیاسی
  • دانشجویان برای اهداف تحصیلی
  • بیماران و جانبازان برای اهداف درمانی
  • خدمه‌ی سفرهای زمینی، دریایی و هوایی
  • مقیمان کشورهای خارجی برای اهداف شغلی

نکته: اقدام برای معافیت مالیات خروجی برای هر گروه متفاوت است؛ مثلاً، نحوه‌ی اقدام برای معافیت عوارض خروج از کشور دانشجویان با مرزنشینان متفاوت است. دانشجویان باید از طریق سامانه میخک و مرزنشینان باید از طریق سامانه مبادلات مرزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

عوارض خروج از کشور

اعتبار عوارض خروج از کشور چقدر است؟

اعتبار استعلام و پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور یک سال است. شما از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند فرصت دارید تا از اعتبار استعلام و پرداخت عوارض پیشین استفاده کنید. اگر در مدت همان سال از آن استفاده نکنید، اعتبارش تمام می‌شود؛ بنابراین، شما باید در سال جدید مجدد با مبلغ جدید استعلام و پرداخت را انجام دهید. نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که حتما رسید را نگهداری کنید تا هنگام خروج ارائه دهید.

استعلام و پرداخت عوارض خروج از کشور

آیا استرداد عوارض خروج از کشور امکان‌پذیر است؟

گاهی پیش می‌آید که استعلام و پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور را انجام می‌دهید؛ اما، منصرف می‌شوید. خبر خوب این است که شما می‌توانید این مبلغ را پس بگیرید. حتما می‌پرسید چگونه؟ کافیست وارد سایت به نشانی www.evat.ir شوید؛ سپس، گزینه‌ی «درخواست استرداد عوارض خروجی» را انتخاب کنید. در ادامه، گزینه‌ی «ثبت درخواست استرداد عوارض خروجی» را بزنید؛ سپس، اطلاعات مورد نیاز شامل شماره پیگیری، تاریخ و شماره حساب را وارد کنید. شما باید کد پیگیری که به شما نمایش داده می‌شود را نگهداری کنید.

نکته: شما حتما باید مبلغ عوارض را از روش‌های آنلاین مانند قبضینو پرداخت کرده باشید تا برگردانده شود. اگر روش‌های آفلاین را استفاده کرده باشید، راهی برای استرداد این مبلغ وجود ندارد.

آیا مبلغ عوارض خروج از ایران ثابت است؟

خیر؛ مبلغ عوارض خروج از کشور به صورت سالیانه تعیین می‌شود. در حقیقت، پایان هر سال جلسه‌ای برگزار می‌شود که نرخ آن را برای سال آتی تعیین می‌کند. این مبلغ طی یک سال از فروردین تا اسفند تغییر نمی‌کند؛ بنابراین، طی یک سال ثابت است. زمزمه‌هایی وجود دارد که این مالیات برای سال آتی افزایش بسیار زیادی خواهد داشت؛ اما، باید صبر کرد تا نظر دولت به صورت مستند بیان شود.

مبلغ عوارض خروج از کشور

جمع‌بندی…

ما در این مطلب به موضوع عوارض خروجی پرداختیم. ابتدا، معنای عوارض خروجی را بیان کردیم؛ سپس، پاسخ پرسش «آیا مبلغ پرداخت این مبلغ برای همه یکسان است؟» را دادیم. در ادامه، مبلغ عوارض خروج از کشور برای هر نوع سفر از هر مرز را گفتیم؛ سپس، روش‌های استعلام و پرداخت مالیات خروجی را مشخص کردیم. در ادامه، کسانی که معاف از پرداخت این هزینه هستند را معرفی کردیم؛ سپس، استرداد عوارض خروجی را به صورت پله به پله آموزش دادیم. از اینکه با قبضینو تا انتهای مطلب همراه بودید، متشکریم. لطفا پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید تا ما را در بهبود کیفیت مطالب کمک کرده باشید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه