قبضینو

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

چه کسانی و در چه شرایط معافیت عوارض خروج از کشور را دارند؟

خروج از کشور بدون پرداخت عوارضی غیر ممکن است؛ اما برخی از افراد هستند که از پرداخت عوارضی خروج از کشور معاف هستند. دانشجویان، مرزنشینان، افراد دارای گذرنامه سیاسی و زائرین عراق جزء بخش کوچکی از افراد هستند که اگر شرایط معافیت خروج از کشور را داشته باشند، می‌توانند بدون پرداخت عوارضی از کشور خارج شوند. البته گاهی اوقات افراد جز دسته‌های بالا هستند؛ اما به دلیل عدم تصدیق شرایط معافیت مانند ……

تابه‌حال شده به این فکر کنید که کاش راهی بود تا بدون پرداخت عوارض، کشور را به مقصد دیگر ترک می‌کردید؟ اگرچه قانون پرداخت عوارضی برای همه افراد یکسان است؛ اما با این حال کسانی هستند که از پرداخت عوارضی معاف هستند. شاید فکر کنید چنین چیزی غیر ممکن است؛ اما در واقع دیدگاه اشتباهی است. اگر می‌خواهید بدانید که چه کسانی شرایط معافیت عوارض خروج از کشور را دارند؟ این شرایط چه هست و سوالاتی از این قبیل، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از وبلاگ قبضینو همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

عوارض خروج از کشور به چه معنا است؟

عوارض خروج از کشور یا مالیات سفر به هزینه‌ای گفته می‌شود که دولت از تمام مسافرانی که قصد خروج از کشور از طریق راه زمینی، هوایی یا دریایی را دارند، دریافت می‌کند. اگرچه تا چند سال پیش کودکان زیر ۷ سال مشمول پرداخت مالیات سفر نبودند؛ اما در حاضر همه مسافران مرزهای کشور حتی یک نوزاد یک روزه هم باید هزینه خروج از کشور را پرداخت کند و تفاوتی بین افراد نیست. اگر می‌خواهید بدانید عوارض خروج از کشور چقدر است؟ حداقل و حداکثر مبلغ عوارضی چه‌قدر است؟ آیا هزینه سفر اول با سوم یکسان است؟ و سوالاتی از این قبیل. به جدول زیر نگاه کنید.

هزینه عوارض خروج از کشور چقدر است؟

هزینه عوارض خروج از کشور در پایان سال تعیین می‌شود و تمام افراد باید زمان خروج از کشور عوارضی خود را پرداخت کنند. قیمت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ برای تمام مسافران یکسان نیست و بر اساس نوع سفر، تعداد دفعات خروج از کشور و شرایط مسافر متفاوت است. به عنوان مثال  عوارض خروج از کشور برای مسافران عادی ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. در حالی که زائرین حج عمره و عتبات عالیات مرز هوایی باید به ترتیب  ۱۳۲ هزار تومان و ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان را به عنوان عوارضی پرداخت کنند. در جدول زیر می‌توانید هزینه عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را به صورت کامل مشاهده کنید. 

نوع مسافر سفر اول (هزینه به تومان) سفر دوم سفر سوم نوع مرز
عادی .۴۰۰.۰۰۰  ۶۰۰.۰۰۰ ۸۰۰.۰۰۰ تمام مرزهای هوایی، زمینی و دریایی
زائرین حج عمر و تمتع ۱۳۲.۰۰۰  ۱۹۸.۰۰۰ ۲۶۴.۰۰۰ کلیه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی
زائرین عتبات عالیات

۳۷.۵۰۰

۱۲.۵۰۰

۴۵.۰۰۰

۱۵.۰۰۰

۴۵.۰۰۰

۱.۵۰۰

مرز هوایی

مرز دریایی و زمینی

مرزنشینان

۷۵.۰۰۰

۲۵.۰۰۰

۶۰۰.۰۰۰

۶۰۰.۰۰۰

۸۰۰.۰۰۰

۸۰۰.۰۰۰

مرز هوایی

مرز دریایی و زمینی

ورزشکاران تیم ملی دارای مجوز وزارت ورزش ۲۶۴.۰۰۰ ۲۶۴.۰۰۰ ۲۶۴.۰۰۰ کلیه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی

نکته: زائرین اربعین حسینی که به صورت زمینی به عراق سفر می‌کنند از پرداخت هزینه معاف هستند و نیاز نیست این هزینه را زمان خروج از کشور پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

اکثر افراد باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند؛ اما به این معنی نیست که کسی از پرداخت عوارضی معاف نمی‌شود. اگر در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار دارید و شرایط معافیت خروج از کشور در موردتان صدق می‌کند، یعنی بدون پرداخت هزینه مالیات سفر می‌توانید از تمام مرز‌های دریایی، هوایی یا زمینی کشور خارج شوید.

  • معافیت خدمه سفر از پرداخت عوارض خروج از کشور

فرقی نمی‌کند به خاطر سفر تجارتی قصد خروج از کشور را دارید یا سفر تفریحی! قانون برای همه یکسان است و باید مالیات سفر را به دولت پرداخت کنید. ولی در این بین کسانی هم هستند که از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. این افراد به دلیل داشتن ماموریت کاری حداقل هفته‌ای یک بار کشور را به مقصد کشور دیگر ترک کنند. اینکه بخواهند هر بار هزینه‌ای را بابت عوارضی پرداخت کنند؛ اصلا به صرفه نیست. در نتیجه طبق قانون، خلبانان، مهمانداران، خدمه پرواز و کشتی‌های تجاری و مسافرتی از پرداخت مالیات سفر معاف هستند و نیاز نیست زمان خروج از کشور این هزینه را پرداخت کنند. 

  • معافیت دانشجویان دارای مجوز خروج از کشور

بیشترین آمار خروج از کشور به دانشجویان اختصاص دارد. اگر دانشجو هستید و مجوز تحصیل در کشور را دارید، باید بدانید که برای برای دریافت مهر خروج از کشور نیاز است شرایط معافیت خروج از کشور دانشجویان را داشته باشید. در غیر این صورت باید مالیات سفر را از طریق سرویس پرداخت عوارض خروج از کشور پرداخت کنید و معاف نیستید.

  • داشتن گواهی اشتغال به تحصیل
  • وجود مهر اجازه خروج از کشور با اعتبار یک ساله در پاسپورت
  • داشتن وضعیت تحصیلی مطابق قوانین وزارت فرهنگ و آموزش عالی
  • ثبت وضعیت خودتان در سامانه میخک

معافیت دانشجویان دارای مجوز خروج از کشور

نکته: اگر دانشجو باشید؛ احتمالا به این فکر کردید که این فرصت عالی است که می‌توانید هر بار برای خروج از کشور از آن استفاده کنید؛ اما از آنجایی که دانشجویان همراه در رفت و آمد هستند؛ قانونی وضع شده که طبق آن باید فاصله دو ورودتان به کشور بیشتر از ۳ ماه نباشد. در غیر این صورت عوارض خروج از کشور دانشجویان از شما دریافت می‌شود و به صورت رایگان محاسبه نمی‌شود.

  • معافیت دانشجویان دارای خدمت سربازی

اگر برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، معافیت تحصیلی از خدمت سربازی را دارید؛ باید بدانید که روند دریافت مهر اجازه خروج از کشور برای شما کمی متفاوت است. حالا این یعنی چه؟ شما باید بعد از دریافت ویزا به اداره امور دانشجویان مراجعه کنید تا با نامه‌ای به شما داده شود. ارائه این نامه در گذرنامه برای دریافت مهر اجازه خروج از کشور الزامی است. در نظر داشته باشید که شما نیز مثل سایر دانشجویان از پرداخت عوارضی معاف هستید و می‌توانید به صورت رایگان به کشور دیگر مهاجرت کنید.

  • معافیت بیماران برای درمان به کشور دیگر

اگر مریضی به سراغ خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان آمده و مجبور هستید برای درمان بیماری به کشور دیگر سفر کنید؛ بهتر است پیش از سفر مجوز شورای پزشکی را تهیه کنید. با دریافت و ارائه این مجوز می‌توانید ثابت کنید که شرایط درمان در کشور خودمان وجود ندارد و باید برای درمان بیماری از طریق مرزها از کشور خارج شوید. در طی روند درمانی نیاز است یکی از اعضای خانواده در کنار فرد بیمار حضور داشته باشد؛ به همین دلیل همراه بیمار نیز می‌تواند از تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی استفاده کند.

  • جانبازان تحت درمان

چهارمین دسته از افراد، کسانی هستند که به دلیل جنگ تحمیلی جانباز شده‌اند و می‌خواهند برای دنبال کردن فرآیند درمانی به کشور دیگر سفر کنند. اگر جانبازان تحت معالجه و درمان باشند، می‌توانند بدون پرداخت هزینه از کشور خارج شود.

اگرچه به نظر نمی‌رسد که همراه جانبازان مشمول معافیت پرداخت عوارض خروج از کشور باشند؛ اما با این حال در برخی از سایت‌های خبرگزاری به این اشاره شده که همراه بیمار و جانباز (تنها یک نفر) می‌تواند ۴۰ تا ۶۰ درصد عوارضی را پرداخت کند و نیاز نیست هزینه مالیات سفر (عوارض خروج از کشور) به صورت کامل پرداخت کند.

  • ایرانیان شاغل دیگر کشور‌ها

شرایط نابسامان و گرانی‌های پی در پی باعث شده تا بسیاری از افراد برای زندگی و کار به کشور دیگر سفر کنند. افراد مقیم سایر کشور‌ها در صورت داشتن شغل و گواهی شغلی تاییدشده یا ویزای کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توانند بدون پرداخت عوارضی از مرزها خارج شوند.

کار در خارج از کشور

نکته: اگر کارگری در یک سال گذشته در کشورهای همسایه مشغول به کار باشد و تاییدیه وزارت قانون، کار و رفاه اجتماعی یا ادارات کار استان و شهرستان را داشته باشد، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می‌شود و نیاز نیست هیچ هزینه‌ای بابت این به دولت پرداخت کند.

  • زائرین عتبات اعزام به اعراق

اگرچه تمام زائرین باید عوارضی خروج از کشور را پرداخت کنند؛ اما، زائرین اربعین که از طریق مرز زمینی ایران و عراق از کشور خارج می‌شوند؛ از پرداخت عوارضی معاف هستند. توجه داشته باشید این شرایط معافیت عوارض خروج از کشور تنها در مورد زائرینی صدق می‌کند که از مرز زمینی عبور می‌کنند.

  • افراد دارای گذرنامه سیاسی

گروه دیگری از افراد که برای خروج از کشور نیازی به پرداخت عوارضی ندارند؛ کسانی هستند که گذرنامه سیاسی را دارند یا توسط دولت ایران برای خدمت در کشور دیگر استخدام شدند. به نظر می‌رسد برای اینکه شرایط معافیت عوارض خروج از کشور در مورد افراد صدق کند؛ نیاز است پیش از خروج از کشور از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار دریافت کرده باشند. 

در ادامه به گروهی از افراد اشاره می‌کنیم که با اینکه معافیت کامل عدم پرداخت عوارضی خروج از کشور را ندارند؛ اما به دلیل برخورداری از شرایط ویژه هزینه کمتری را نسبت به مسافران عادی پرداخت می‌کنند.

  • مرزنشینان کشور

احتمالا می‌دانید که مرزنشینان به کسانی گفته می‌شود که ساکن روستاها و شهرهای مرزی هستند. از یک سو شرایط معافیت عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان را ثبت بودن شماره شناسنامه و کد پستی در سامانه اطلاعات وزارت کشور و زندگی در شعاع ۲۵ کیلومتری از مرز می‌دانند و از سوی دیگر می‌گویند مرزنشینان تنها یک بار در سال می‌توانند از تخفیف برخوردار شوند و مبلغ ۷۵ هزار تومان خروج از کشور را پرداخت نکنند. چیزی که مشخص است طیق سایت مبادلات مرزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از شرایط معافیت عوارض خروج از کشور برای تمام مرزنشینان این است که سهمیه مرزنشینی را داشته باشند.

  • ورزشکاران تیم ملی

پرداخت عوارض خروج از کشور برای ورزشکاران تیم ملی هم مثل سایر افراد نیست. در واقع اگر فردی جزء اعضای ورزشکاران تیم ملی باشد و برای شرکت در مسابقات قصد خروج از کشور را داشته باشد، باید عوارضی بار اول را به ازای هر تعداد سفر خود پرداخت کند. یعنی در واقع هزینه خروج از کشور به تعداد دفعات خروج از کشور بستگی ندارد و ثابت است.

مدت اعتبار عوارض خروج از کشور چقدر است؟

همیشه توصیه می‌شود پیش از سفر  عوارضی خروج از کشور را پرداخت کنید. برخی از افراد بعد از پرداخت هزینه با مشکل روبه‌رو می‌شوند و در نتیجه سفرشان کنسل می‌شود. در این شرایط شاید به این فکر کنید که پس تکلیف هزینه پرداختی چه می‌شود. کلیه مسافران می‌توانند با در دست داشتن رسید و شماره پیگیری پرداخت خود برای استرداد مبلغ به سایت evat.ir مراجعه کنند. در غیر این صورت از این هزینه عوارضی خروج از کشور تا پایان سال می‌توانید استفاده کنند.  اگرچه امکان پرداخت عوارضی خروح از کشور تا ۳۰ دقیقه قبل از سفر وجود دارد؛ اما توصیه می‌کنیم از روش‌های زیر برای پرداخت عوارضی استفاده کنید. 

مدت اعتبار عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱

شما می‌توانید عوارض خروج از کشور خود را به صورت حضوری یا اینترنتی پرداخت کنید. تا چند سال پیش که بیشتر کارها به صورت حضوری انجام می‌شد؛ تنها راه پیش رو برای پرداخت عوارض خروج از کشور مراجعه به بانک ملی و پرداخت عوارضی خروج از کشور در فرودگاه‌ها بود. اگرچه این روش مطمئن بود؛ اما افراد با ساعت‌ها ایستادن در صف‌های طولانی، به انجام سایر کارهای خود نمی‌رسیدند. همین شد که امروزه برای صرفه‌جویی در وقت و زمان افراد، روش پرداخت عوارضی به‌روز شده است و شما می‌توانید به صورت اینترنتی مالیات سفر خود را پرداخت کنید وگرنه از سفر جا می‌مانید و اجازه خروج از کشور را ندارید. در ادامه به روش‌های غیر حضوری پرداخت عوارض خروج از کشور اشاره می‌کنیم و بهترین روش را به شما معرفی می‌کنیم.

  • پرداخت و تسویه آنی عوارض خروج از کشور با سامانه قبضینو
  • پرداخت عوارضی خروج از کشور با سامانه پرداخت سداد
  • تسویه مالیات سفر از طریق سایت بانک ملی
  • پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن بله

قبضینو؛ سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

یکی از ساده‌ترین روش‌های برای پرداخت مالیات سفر استفاده از سامانه جامع قبضینو است. این سامانه در راستای کاهش مراجعات حضوری، استفاده آسان از خدمات و در اختیار گذاشتن ده‌ها سرویس، امکان پرداخت عوارض خروج از مرزهای کشور را در دسترس قرار داده است. شما می‌توانید با دسترسی به کد ملی و شماره تلفن همراه از این سرویس استفاده کنید. برای اینکه با روند پرداخت آشنا شوید؛ در ادامه به این مراحل ساده اشاره کوتاهی می‌کنیم.

  • وارد سایت قبضینو شوید یا اپلیکیشن را روی موبایل خود نصب کنید؛
  • سرویس پرداخت عوارض خروج از کشور را انتخاب کنید؛
  • نوع سفر، کد ملی و شماره موبایل مسافر را وارد کنید؛
  • در نهایت مبلغ عوارضی خروج از کشور تسویه خواهد شد.

قبضینو؛ سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

سخن آخر

اگر قصد خروج از کشور را داشته باشید، باید عوارضی خود را حداکثر ۳۰ دقیقه قبل از سفر پرداخت کنید. اگرچه این قانون برای تمام افراد صدق می‌کند؛ اما با این حال باید بدانید که قشر کوچکی از جامعه هستند که زمان خروج از کشور عوارضی را پرداخت نمی‌کنند. در واقع از پرداخت مالیات سفر معاف هستند. در این مطلب به معرفی این افراد و شرایط معافیت عوارض خروج از کشور اشاره کرده‌ایم. هم‌چنین در ادامه ساده‌ترین روش پرداخت عوارضی را به شما معرفی کردیم. امیدواریم توانسته باشید در این مطلب از وبلاگ قبضینو به پاسخ سوالات خود برسید. 

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
ثبت دیدگاه