قبضینو

همه آنچه که درباره عوارض خروج از کشور مرزنشینان باید بدانید

همه آنچه که درباره عوارض خروج از کشور مرزنشینان باید بدانید

سالیانه تعداد زیادی از مرزنشینان برای کسب درآمد یا دیدار با اقوام از طریق مرزهای کشور از ایران خارج می‌شوند. مهم‌ترین دغدغه آن‌ها زمان خروج از کشور پرداخت عوارضی است. چند سالی است که دولت برای کاهش مشکلات و چالش افراد راهکارهای زیادی را پیش روی مرزنشینان قرار داده است. یکی از این راهکارها، خروج از کشور بدون پرداخت عوارضی بوده است. با باز شدن مرزها احتمالا شاهد مرزنشینان زیادی خواهیم بود که برای واردات یا صادرات کالا راهی خطوط مرزی می‌شوند تا بتوانند …….

زندگی در مرزهای کشور شاید از دور زیبا باشد؛ اما شرایط و سختی‌های خاص خودش را دارد. از یک سو نبود امنیت به دلیل ورود باندهای قاچاقچی به کشور و از سوی دیگر نبود خدمات آموزشی، درمانی و تجاری باعث شده تا دولت امتیازاتی را برای کاهش چالش‌های مرزنشینان تعیین کند. احتمالا می‌دانید که هیچ‌کسی به اندازه این افراد برای حمل و نقل کالا از مرزهای کشور خارج نمی‌شود. حتی گاهی اوقات با افراد زیادی روبه‌رو می‌شوید که برای دید و بازدید دوستان و اقوام خود باید از مرزهای کشور عبور کنند. پرداخت عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان در هر رفت‌و‌آمد به صرفه نیست و گاهی هزینه زیادی را به دوش این افراد می‌گذارد. پس راهکار درست چیست؟ در چه شرایطی می‌توان بدون پرداخت عوارضی از کشور خارج شد. برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در این مطلب ابتدا مرزهای کشورمان را به شما معرفی کنیم؛ کمی به زندگی مرزنشینان نگاه کنیم و در نهایت شرایط و عوارض خروج از کشور مرزنشینان را بازگو خواهیم کرد.. 

شرایط معافیت عوارض خروج از کشور مرزنشینان چیست؟

هر ساله تعداد زیادی از افراد برای وارد کردن اجناس و کالا از مرزها عبور می‌کنند و وارد خاک کشورهای همسایه می‌شوند؛ قطعا با پرداخت عوارض خروج از کشور، هزینه زیادی را متقبل می‌شوند. در حالت عادی تمام افراد باید این عوارضی را چه کم و چه زیاد پرداخت کنند؛ اما کول‌بران یا مرزنشینان که به دلیل کار یا دید و بازدید از اقوام از مرزها خارج می‌شوند، می‌توانند از تخفیف‌های در نظر گرفته‌شده دولت استفاده کنند. به شرطی که شرایط معافیت عوارض خروج از کشور در رابطه با آن‌ها صدق کند. 

  • ثبت شماره شناسنامه و کد پستی در سایت مبادلات مرزی وازرت صنعت، معدن و تجارت اولین و مهم‌ترین شرط برای استفاده از معافیت عدم پرداخت است
  • در قدم دوم نیاز است در شعاع ۲۵ کیلومتری مرز زمینی کشور زندگی کنند
  • سهمیه کارت مرزنشینی را داشته باشند

بیشتر بخوانید: چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

شرایط معافیت عوارض خروج از کشور مرزنشینان چیست؟

اگر شرایط بالا در خصوص مرزنشینان صدق کند؛ می‌توانند یک بار در سال مبلغ عوارض خروج از کشور را پرداخت نکنند. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که مگر مبلغ عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان چقدر است که دغدغه عدم پرداخت آن را دارند. در جدول زیر به قیمت عوارضی اشاره می‌کنیم؛ اما فراموش نکنید در بسیاری از مناطق مرزی کسانی زندگی می‌کنند که اقوام‌شان در روستای مرزی کشور دیگر سکونت دارد یا برای کسب درآمد و وارد کردن اجناس و کالا نیاز دارند در بازه زمانی کوتاه به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و مثل ما تنها دغدغه سفر و گردشگری را ندارند. 

هزینه عوارض خروج از کشور مرزنشینان ۱۴۰۱-۱۴۰۲

نوع مرز عبوری سفر اول سفر دوم سفر سوم یا بیشتر
هوایی ۷۵ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
زمینی ۲۵ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان
دریایی ۲۵ هزار تومان ۶۰۰ هزار تومان ۸۰۰ هزار تومان

حالا که با شرایط و هزینه عوارض خروج از کشور آشنا شدید؛ شاید بد نباشد بدانید به چه کسانی مرزنشین گفته می‌شود؟ کارت مرزنشینی چیست و اطلاعات بیشتری در رابطه با مرزهای کشور به دست آورید. در ادامه جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲

مرزنشین به چه کسی گفته می‌شود؟

به تمام کسانی که در روستاها و شهرهای مرزی سکونت دارند، مرزنشین گفته می‌شود. در واقع این افراد باید حداقل ۳ سال سابقه اقامت در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز استان‌های غربی و ۵۰ کیلومتری مرزی استان سیستان بلوچستان را داشته باشند. از طرفی کوله‌بران این مناطق نیز به عنوان مرزنشینان شناخته می‌شوند که برای واردات و صادرات کالا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

مرزنشین به چه کسی گفته می‌شود؟

گاهی اوقات با افرادی روبه‌رو می‌شوید که ساکن تهران هستند؛ اما کارت مرزنشینی را دارند، به چنین اشخاصی مرزنشین گفته نمی‌شود. چرا که یکی از شرایط استفاده از معافیت عوارض خروج از کشور، سکونت حداقل ۳ ساله در مناطق مرزی است و باید حتما تاییدیه سکونت خود را از دهیار، بخشدار یا فرماندار محل بگیرند. بعد از دریافت تاییدیه، سرپرست خانوار باید برای تکمیل اطلاعات و ارائه مدارک به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کند. در نهایت کارت الکترونیک برای سرپرست خانوار صادر می‌شود و می‌تواند از تخفیف‌ها استفاده کند.

کارت الکترونیک مرزنشینی چیست؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد اشتغال و درآمد مرزنشینان، جلوگیری از ورود کالای قاچاق و پیشگیری از سوءاستفاده‌‌های احتمالی امکان دریافت کارت الکترونیک مرزنشینی را با اعتبار یک ساله برای مناطقی مانند آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، کرمانشاه و گیلان فراهم کرده است. داشتن این کارت به معنای این است که فرد سهمیه مرزنشینی دارد و می‌تواند بدون پرداخت عوارضی ۷۵ هزار تومانی از کشور خارج شود.

در صورتی که هر یک از مرزنشینان به دلیل به پایان رسیدن سهمیه مرزنشینی شما یا به دلیل سکونت غیر قانونی کارت الکترونیک مرزنشینی را نداشته باشند، باید برای پرداخت عوارض خروج از کشور مرزنشینان از سامانه‌های اینترنتی یا حضوری استفاده کنند.

مشکلات و چالش‌های پیش روی مرزنشینان چیست؟

شاید به این فکر کنید که زندگی در جوار مرزهای کشور آنچنان که می‌گویند سخت نیست؛ اما در واقع اینطور نیست. زندگی برای مرزنشینان بسیار سخت است. نبود خدمات درمانی و آموزشی از یک سو و از سوی دیگر نبود امنیت باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم.

  • امنیت

هیچ‌چیز به ‌اندازه به خطر افتادن جان افراد مسئله مهمی نیست. در این چند سال اخیر شاهد اتفاقات زیادی بوده‌ایم. گاهی‌اوقات دشمنان از طریق مرزها وارد کشور می‌شدند، گاهی به دلیل جنگ در کشورهای همسایه بسیاری از افراد به ایران مهاجرت می‌کردند و گاهی هم حضور باند قاچاق باعث می‌شد جان، مال و امنیت افراد به خطر بیافتد. البته مشکلات به همین چند مورد خاص خلاصه نمی‌شود. متاسفانه گاهی اوقات مرزنشینان به دلیل مشکلات زیاد مانند نبود سرمایه امکان خروج از کشور و واردات کالا را ندارند، به همین دلیل کارت الکترونیک خود را در اختیار سودجویان قرار می‌دهند تا از این راه درآمد برسند. متاسفانه مرزنشینان به دلیل عدم دانش کافی با ضرر روبه‌رو می‌شوند یا سود کم نصیب‌شان می‌شود یا حتی گاهی هیچ درآمدی نصیبب‌شان نمی‌شود. در نتیجه همه‌جوره به ضررشان تمام می‌شود. 

  • دوری از مرکز شهر و عدم دسترسی به خدمات

دوری از مرکز شهر می‌تواند باعث افزایش فقر و بیکاری شود. هم‌چنین به دلیل عدم دسترسی به خدمات درمانی، آموزشی، تجاری و اداری مشکلات زیادی را بر سر راه افراد قرار می‌دهد. گاهی اوقات هم در برخی از مناطق مرزی افراد دسترسی به آب، برق و گاز ندارند و این باعث شده شرایط سختی برای گذران زندگی خود داشته باشند. 

دولت برای کاهش مشکلات مرزنشینان معافیت و امتیازاتی را تعیین کرده است. طبق قانون تمام افراد می‌توانند به راحتی از مرزها تردد کنند و حتی می‌توانند برای وارد کردن کالا از گمرک از تخفیف‌های ویژه بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: پرداخت عوارض آزادراهی خودرو

مرزهای ایران کدامند؛ از شمال تا جنوب کشور

قبل از اینکه در مورد لیست مرزهای کشور صحبت کنیم؛ احتمالا می‌دانید که مرزها به خطوطی گفته می‌شوند که از بین دو یا چند تا کشور عبور می‌کند. ایران جزء کشورهایی است که با کشورهای ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان، عراق و ارمنستان مرز‌ زمینی دارد. 

به نظر می‌رسد کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، خراسان شمالی، سیستان بلوچستان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و ایلام جزئی از ۱۶ استان مرزی کشور ایران هستند که باعث می‌شوند ایران راه ارتباطی با کشورهای همسایه داشته باشد. طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین مرز ایران به ترتیب به ایران- عراق و مرز ارمنستان اختصاص دارد. برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد تمام مرزهای هوایی، زمینی و دریایی به دست آورید؛ ادامه مطلب را بخوانید.

مرز زمینی ایران 

ایران با ترکیه  ایران با ارمنستان مرز افغانستان ایران با جمهوری آذربایجان ایران -ترکمنستان ایران – پاکستان ایران – عراق
مرز بازرگان (در شهر ماکو استان آذربایجان غربی) مرز نوردوز (در شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی) میلک (شهرستان هیرمند- سیستان بلوچستان) مرز آستارا (در استان گیلان) مرز باج‌‌گیران (شهرستان قوچان -خراسان رضوی) مرز میرجاوه (شهر زاهدان- استان سیستان بلوچستان) مرز خسروی (شهرستان قصر شیرین – کرمانشاه)
مرز رازی (شهر خوی آذربایجان غربی) دوغارون (جاده ابریشم – خراسان رضوی) مرز جلفا (در آذربایجان شرقی) مرز لطف آباد (شهرستان درگز- استان خراسان رضوی) مرز کوهک (شهرستان سراوان – سیستان بلوچستان) مرز تمرچین (پیرانشهر – آذربایجان غربی)
مرز سرو (ارومیه آذربایجان غربی) ماهیرود مرز بیله سوار (در اردبیل) مرز سرخس (شمال شرقی ایران) مرز جالق (سراوان -سیستان بلوچستان) مرز باشماق (مریوان – کردستان)
گمشاد مرز پلدشت (در آذربایجان غربی) مرز اینچه برون (شهرستان گنبد کاووس- استان گلستان) مرز پیشین مرز مهران (ایلام)
  مرز ریمدان مرز شلمچه (خرمشهر)
  مرز چذابه (بستان – خوزستان)
  مرز پرویز خان (قصر شیرین – کرمانشاه)

مرز هوایی و دریایی ایران 

ایران به‌عنوان هفتمین کشوری شناخته می‌شود که به جز مرز زمینی، از طریق مرزهای دیگر نیز با کشورهای زیادی در همسایگی است. اگر بخواهیم در مورد مرز دریایی صحبت کنیم؛ باید بگوییم که استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ایران را از طریق دریای خزر و استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان نیز از طریق دریای عمان با دیگر کشورها همسایه هستند. اگرچه در بیشتر وب‌سایت‌ها خبری از معرفی مرزهای هوایی نیست؛ اما به نظر می‌رسد تمام ۱۶ استان هم‌جوار هم مرز هوایی را با دیگر کشورها دارند و افراد می‌توانند برای سفر یا زندگی دائمی از خطوط این مرزها عبور کنند. 

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه امروزه هیچ راهی برای گذر از مرزها نیست؛ در نتیجه پرداخت عوارض خروح از کشور مرزنشینان نیز قابل اجرا نیست. اما با این حال باید بدانید که در چه شرایطی می‌توانید بدون پرداخت عوارض خروج از کشور از مرزها خارج شوید. در این مطلب از وبلاگ قبضینو سعی کردیم مرزهای ایران را به صورت کامل به شما معرفی کنیم و بگوییم که مرزنشنیان معمولا با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در نهایت شرایط پرداخت عوارض خروج از کشور مرزنشینان را توضیح دادیم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
امان الله ریگی

کارت دارم تمدید کردم ولی گذرنامه تبت نشده

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
لطفا برای پیگری بهتر به اداره گذرنامه شهر محل زندگیتان مراجعه کنید.
سلامت و سبز باشید.

کریم

سلام من اعتبار کارت مرزنشینم تا ۱۴۰۵ داره ولی میرم مرز رایگان نداره میگه تو سیستم گذرنامه نداره چکار باید بکنم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
بهتر است به‌ اداره گذرنامه شهر محل سکونت خود مراجعه کرده و این موضوع را حضوری پیگیری کنید.
سلامت باشید.

اویس گرگیچ فعال

سلام کارت مرزنشین دارم تا 1405 هم اعتبار داره ولی عوارض خروج از مرز رایگان نیست برام باید کجا مراجعه کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت بخیر
برای پیگیری باید به همراه مدارک شناسایی و کارت مرزنشینی خود به اداره گذرناممه شهر محلو سکونت و یا یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنید.
شاد و برقرار باشید.

عمر حسویی

سلام من کارت مرزنشینی دارم ولی در سیستم گذرنامه نیست البته این مشکل حتد هست چیکار کنیم

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
برای پیگیری، باید به اداره گذرنامه یا یکی از دفاتر خدمات پلیس + 10 مراجعه کنید. فراموش نکنید که هنگام مراجعه حتما مدارک شناسایی و کارت مرزنشینی و در صورت وجود رسید تمدید آن را هم با خود ببرید.
برقرار و سبز باشید.

شیرزاد عباسی

سلام کارت مرزنشینی دارم عتبار تا1405.داریم ولی درسیستم گذرنامه فعال نیست

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما دوست عزیز
برای پیگیری این موضوع بهتر است با در دست داشتن مدارک شناسایی و کارت مرزنشینی خود به اداره گذرنامه یا یکی از دفاتر پلیس + 10 محل سکونتتان مراجعه کنید.
سلامت و برقرار باشید.

ثبت دیدگاه