قبضینو

پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال در سال ۱۴۰۲ – اخبار آزادراه تهران شمال

عوارض آزادراه تهران شمال

تنفس در هوای تمیز، تماشای طبیعت و دریا باعث شده تا بیشتر افراد به خصوص تهرانی‌ها آخر هفته یا در روزهای تعطیل سال، راهی شهرهای شمالی شوند. تا چند وقت پیش ترافیک‌های سنگین و رانندگی در پشت خودروهای نیمه‌سنگین باعث شده بود تا اغلب رانندگان تمام مسیر راه را در ترافیک سپری کنند….

اگر قصد سفر به استان مازندران از استان تهران یا استان البرز را داشته باشید، اتوبان تهران شمال، یک گزینه عالی است؛ اما، از آنجایی که همچنان در حال احداث است، آگاهی از آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال، پیش از انتخاب این مسیر، اهمیت فراوانی دارد. ما در این مطلب آخرین وضعیت اتوبان تهران شمال را به شما اطلاع می‌دهیم؛ همچنین، تغییرات نرخ آزادراه تهران شمال در طی زمان را می‌گوییم. در ضمن، اگر می‌خواهید چگونگی استعلام و پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال را یاد بگیرید، همراه قبضینو بمانید.

درباره آزادراه تهران شمال بیشتر بدانیم

اتوبان تهران شمال، اتوبانی با طول ۱۲۶ کیلومتر است که سه استان مازندران، تهران و البرز را به هم متصل می‌کند. این آزادراه، ۴ قطعه دارد که در راستای کوتاه شدن مسیر شمال تا جنوب کشور طراحی و اجرا شده است؛ اما، نکته مهم این است که احداث آن برای مسافران مزایای فراوانی داشت. در تصویر زیر می‌توانید جزئیات مسیر عوارض آزادراه تهران شمال را مشاهده کنید.

نقشه آزادراه تهران شمال با قطعه‌ها

مزایای اتوبان تهران شمال جدید نسبت به مسیر قدیم

مزایای اتوبان تهران شمال بی‌شمارند؛ اما، مهم‌ترین آنها کوتاه شدن مسیر است که موجب کاهش زمان سفر می‌شود. در ادامه، مزایای مهم اتوبان تهران شمال را آورده‌ایم:

  • کوتاه شدن مسیر سفر تا ۶۵ کیلومتر نسبت به مسیر سابق
  • کاهش زمان سفر از ۴.۵ به ۱.۵ ساعت در روز عادی
  • ایجاد راه ارتباطی ایمن برای چهار فصل
  • افزایش ظرفیت عبور وسایل نقلیه
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت
  • کاهش آلودگی هوا
  • افزایش سرعت
  • کاهش ترافیک
  • و …

قطعه‌های اتوبان تهران شمال

اتوبان تهران شمال ۴ قطعه یا منطقه دارد که مسیر این آزادراه را تشکیل می‌دهد. قطعه ۴ کمترین مسافت و قطعه ۳ بیشترین مسافت این مسیر ۱۲۶ کیلومتری را به خود اختصاص داده است. اما مسیر دقیق هر یک از قطعات این آزادراه به چه صورت است؟

منطقه ۱؛ تهران – شهرستانک

قطعه ۱ از آزادراه تهران شمال حدفاصل تهران – شهرستانک به طول ۳۲ کیلومتر است که از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت آغاز می‌شود. این قطعه، از کنار روستای کن و سولقان می‌گذرد؛ سپس، با گذر از تونل تالون و دره لانیز وارد منطقه‌ی شهرستانک می‌شود. نکته‌ی مهم در مورد این قطعه، کاهش مسافت تهران شمال تا ۶۰ کلیومتر است.

منطقه ۲؛ شهرستانک – پل زنگوله

قطعه ۲ اتوبان تهران شمال با طول ۲۲ کیلومتر از شهرستانک شروع می‌شود؛ سپس، با گذر از تونل البرز به پل زنگوله می‌رسد. این قطعه، مسیر تهران شمال را حدود ۵ کیلومتر کم می‌کند. این قطعه هنوز بهره‌برداری نشده است.

منطقه ۳؛ پل زنگوله – سه راهی دشت نظیر و مرزن آباد

قطعه ۳ اتوبان تهران شمال با طول ۵۲ کیلومتر از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد ادامه دارد. طول این قطعه از مسیر آزادراه تهران شمال به نسبت سایر بخش‌ها طولانی‌تر است؛ اما، این قطعه هنوز به مرحله احداث و بهره‌برداری نرسیده است.

منطقه ۴؛ سه راهی دشت نظیر و مرزن آباد – چالوس

قطعه ۴ اتوبان تهران شمال به طول ۲۰ کیلومتر است. این قطعه با عبور از سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به چالوس می‌رسد. این قطعه قدیمی‌ترین قطعه‌ی آزادراه تهران شمال است که بهره‌برداری نیز شده است.

تونل‌های آزادراه تهران شمال

تعداد تونل‌های اتوبان تهران شمال حدود ۱۳۱ عدد و به طول تقریبی ۱۴۳ کیلومتر در باند رفت و برگشت است. بلندترین تونل‌های این مسیر شامل تونل تالون در قطعه ۱ با طول ۴۹۰۰ کیلومتر و تونل البرز در قطعه ۲ با طول ۶۴۰۰ کیلومتر در هر باند است. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد تونل‌های اتوبان تهران شمال این است که تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل خاورمیانه شناخته می‌شود.

ورودی تونل البرز در آزادراه تهران شمال

آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال

در حال حاضر، مناطق ابتدا و انتها در مسیر تهران شمال یعنی قطعه ۱ و قطعه ۴ به‌صورت کامل بهره‌برداری شده است. باند رفت منطقه ۲ در مراحل بهره‌برداری است؛ اما، باند برگشت منطقه ۲ هنوز به مراحل بهره‌برداری نرسیده است. منطقه ۳ نیز همچنان در مراحل پیش از احداث است. آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال در جدول نیز مشخص شده است:

نام قطعه مسیر  طول مسیر (بر حسب کیلومتر) کاهش مسیر و زمان نسبت به جاده چالوس وضعیت قطعه
قطعه ۱ بزرگراه همت تا شهرستانک ۳۲  ۶۰ کیلومتر (۱.۵ ساعت) بهره‌برداری شده است
قطعه ۲ شهرستانک تا پل زنگوله ۲۲ ۵ کیلومتر (۴۰ دقیقه) بهره‌برداری نشده است
 قطعه ۳  پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد ۵۲ بهره‌برداری نشده است
قطعه ۴ سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد تا چالوس ۲۰ بهره‌برداری شده است

نکته: شما می‌توانید برای کسب اطلاعات به‌روز با پلیس راه آزادراه تهران شمال به شماره تلفنعکس آزادراه تهران شمال

نرخ عوارض آزادراه تهران شمال ۱۴۰۲

قیمت عوارضی تهران شمال ۱۴۰۲ در روزهای عادی و روزهای تعطیل وابسته به نوع وسیله‌ی نقلیه متفاوت است که در جدول آمده است. در حال حاضر، عوارضی تونل‌های البرز به‌صورت نقدی یا الکترونیکی دریافت می‌شود که نرخ آن در جدول زیر مشخص شده است:

توضیح سواری وانت مینی‌بوس کامیونت اتوبوس
روزهای عادی ۳۰ هزار تومان ۴۰ هزار تومان ۳۰ هزار تومان ۳۵ هزار تومان ۴۰ هزار تومان
روزهای پیک و تعطیلات ۵۰ هزار تومان ۶۰ هزار تومان ۵۰ هزار تومان ۵۵ هزار تومان ۴۰ هزار تومان

چگونه می‌توانیم عوارض آزادراه تهران شمال ۱۴۰۲ را پرداخت کنیم؟

فرآیند الکترونیکی شدن عوارضی تهران شمال در حال انجام است که از تونل‌های البرز آغاز شده است. در حال حاضر، استعلام و پرداخت عوارضی تونل‌های البرز از مسیر تهران شمال به خدمت استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی قبضینو نیز اضافه شده است. شما می‌توانید عوارض این بخش را از سامانه قبضینو استعلام و پرداخت کنید. فقط باید از طریق سایت یا اپلیکیشن وارد این سامانه شوید سپس خدمت استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی قبضینو را انتخاب کنید. در ادامه می‌توانید تمام جزئیات مرتبط با عوارضی را مشاهده سپس در صورت تمایل، پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش پرداخت عوارض آزادراهی ۱۴۰۲ چیست؟

عوارضی تهران شمال در ورودی آزادراه تهران شمال

مهلت پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی تهران شمال ۱۵ روز است؛ یعنی، شما از زمان عبور از عوارضی به مدت ۱۵ روز فرصت دارید تا نسبت به پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال اقدام کنید. اگر این مهلت تمام شود، جریمه در لیست خلافی خودرو با عنوان جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی ثبت می‌شود و باید علاوه بر عوارض، جریمه آن را نیز پرداخت کنید.

جریمه آزادراه تهران شمال

جریمه آزادراه تهران شمال بر اساس بند یک از تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و بند کاف از تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مربوط به وزارت راه و شهرسازی، مبلغ ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان وابسته به نوع وسیله نقلیه است؛ البته، اگر شخص در مهلت ۱۵ روزه، پرداخت عوارض تهران شمال را انجام ندهد، ماهانه ۳ تا ۳/۵ درصد به مبلغ عوارضی‌اش نیز افزوده می‌شود.

برای مطالعه بیشتر درباره جریمه عوارض آزادراهی کلیک کنید.

سوالات متداول

آزادراه تهران شمال چند قطعه است؟

اتوبان تهران شمال شامل ۴ قطعه است. قطعه ۱ بزرگراه همت تا سه‌راهی شهرستانک با طول ۳۲ کیلومتر، قطعه ۲ شهرستانک تا پل زنگوله با طول ۲۲ کیلومتر، قطعه ۳ پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر با طول ۵۲ کیلومتر و قطعه ۴ سه‌راهی دشت نظیر تا چالوس با طول ۲۰ کیلومتر است. قطعه ۱، ۲ و ۴ در حال بهره‌برداری است؛ اما، قطعه ۳ در دست احداث است.

نقشه آزادراه تهران شمال نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که اتوبان تهران شمال مسیر ۴.۵ ساعته را به مسیر ۱.۵ ساعته در روزهای عادی تبدیل کرده است. همین موضوع مزایای متعددی مانند صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت و کاهش ترافیک داشته است.

مسیر آزادراه تهران شمال چند کیلومتر است؟

فاصله تهران شمال از آزادراه جدید ۱۲۶ کیلومتر است که به قطعه‌های کوچک‌تر ۳۲، ۲۲، ۵۲ و ۲۰ کیلومتری تقسیم شده است. اگر می‌خواهید مسافت کمتری را برای رسیدن به مازندران از تهران یا کرج طی کنید، باید از این اتوبان استفاده کنید.

آزادراه تهران شمال چقدر مسیر را کوتاه می‌کند؟

طول آزادراه تهران شمال ۱۲۶ کیلومتر است که نسبت به طول جاده قدیم تهران شمال حدود ۶۵ کیلومتر کمتر است. در ضمن، سرعت مجاز در اتوبان تهران شمال ۸۰-۹۰ کیلومتر بر ساعت است اما سرعت مجاز جاده قدیم آن حداکثر ۴۰-۵۰ کیلومتر بر ساعت است. همین اختلاف سرعت مجاز، مسیر را برای شما کوتاه‌تر می‌کند.

ورودی آزادراه تهران شمال کجاست و این آزادراه تا کجا ادامه دارد؟

ورودی آزادراه تهران شمال بزرگراه همت است و در نهایت به جاده چالوس ختم می‌شود. در ابتدای این نوشته، نقشه آزادراه تهران شمال را قرار داده‌ایم تا بتوانید مسیر تردد وسایل نقلیه را به‌صورت دقیق‌تر مشاهده کنید.

جمع‌بندی

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد اتوبان تهران شمال وجود دارد، آغاز مراحل الکترونیکی شدن عوارض اتوبان تهران شمال از تونل‌های البرز است. از آنجایی که قبضینو سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است، استعلام و پرداخت عوارضی تهران شمال بخش تونل‌های البرز را به خدمات خود اضافه کرده است. شما می‌توانید سریع و ساده با وارد کردن شماره پلاک خود، این عوارضی را تسویه کنید. اگر می‌خواهید در جریان الکترونیکی شدن سایر قطعات عوارض آزادراه تهران شمال در آینده قرار بگیرید، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
سید کریم نی احمدی

سلام من هر گز از این عبور نکردم ولی در زمان بیمه ماشین دوقبض برایم صادر شده است.

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما
ممکن است شخصی برای عبور از طرح‌های ترافیکی پلاک خودروی خود را دست‌کاری کرده باشد و پلاک جدید مشابه شماره پلاک خودروی شما باشد. بهتر است برای پیگیری دقیق‌تر در اولین فرصت با مدارک شناسایی خود، مدارک ماشین و پیامک جریم، به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنید تا مشکلات بیشتری برایتان ایجاد نشود.
پایدار و سلامت باشید.

حسین‌جمشیدنیا

من‌از‌جاده‌هراز‌به‌نوشهر‌رفت‌وامد‌دارم‌ولی‌عوارض‌منطقه۲‌تهران‌شمال۳۰‌هزار‌تومان‌برایم‌میاید‌کی‌میدونه‌چرا؟

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما دوست عزیز
به احتمال زیاد شخصی برای دور زدن طرح‌های ترافیک یا موارد این چنینی پلاک ماشین خود را تغییر داده و تصادفا مشابه با پلاک ماشین شما شده است. پیشنهاد می‌کنیم با دردست داشتن مدارک شناسایی خود و مدارک ماشین به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و این موضوع را پیگیری کنید؛ چون هر خلاف و مشکلی که از طرف این شخص ایجاد شود، متوجه شما خواهد بود.
برقرار باشید و مانا.

امیر

سلام خسته نباشید بزرگراه ۲ و ۳ کجا میشه؟؟

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
آزادراه شماره ۲ مربوط به مسیر تهران-تبریز و آزادراه شماره ۳ برای مسیر تهران-چالوس است ولی برای بزرگراه ۲ و ۳ اطلاعات دقیقی وجود ندارد.
برقرار باشید و سبز

اسمعیل

چطوری عوارض پرداخت کنیم

پشتیبانی قبضینو

درود دوست عزیز
با مراجعه به لینک زیر و وارد کردن شماره پلاک خودرو می‌توانید نسبت به مشاهده و پرداخت مبلغ عوارضی خود اقدام کنید. باز هم اگر در مسیر پرداخت سوالی داشتید، حتما سوال خود را برای ما بنویسید تا راهنمایی شوید.
https://ghabzino.com/freeway

چرخ انداز اسمایل

عوارض پرداخت شد

محمد گرجی

بنده دو بار از این اتوبان استفاده کردم و در همه عوارضیها مبلغ عوارض عبور از آزادراه رو نقد پرداخت کردم ولی باز برای من دو تا ۶۰ هزار تومان برای عبور از همین آزاد راه و توی همون تاریخ به عنوان بدهی عدم پرداخت عوارض ثبت شده .

پشتیبانی قبضینو

کاربر گرامی؛ اگر رانندگان و مالکان خودرو نسبت به محاسبه عوارض الکترونیکی در آزادراه کشور اعتراض داشته باشند و پیامک به صورت اشتباهی برای مالک خودرو ارسال شده باشد دو راه برای پیگیری اعتراض وجود دارد:

ارسال شماره پلاک خودروی خود به 100001531 و ثبت درخواست بازبینی
تماس با شماره تلفن 021 – 63468531

ثبت دیدگاه