قبضینو

عوارض آزادراه الغدیر و تاریخچه آزادراه الغدیر

راهنمای کامل شناخت آزادراه غدیر + مبلغ عوارضی آزادراه الغدیر

تنها یک سال از ساخت آزادراه الغدیر گذشته است و این آزادراه تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک آزادراه‌های دیگر به‌خصوص تهران کرج داشته است. جالب است بدانید در این آزادراه شما می‌توانید تنها مبلغ عوارضی یک قطعه از آزادراه را پرداخت کنید و سپس از اولین خروجی خارج شوید اما آیا می‌دانستید نرخ عوارض آزادراه غدیر چقدر است؟ و شما می‌توانید این عوارض آزادراهی را از طریق روش …….

بسیاری از افراد از شلوغی‌ها و ترافیک‌های طولانی آزادراه کرج تهران خسته شده بودند. آنها بر این باور بودند که این ترافیک باعث می‌شود به موقع به محل کارشان نرسند و مجبور باشند تا ساعت‌های زیادی در پشت ترافیک منتظر بمانند. به‌منظور جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش ترافیک و صرفه‌جویی در مصرف بنزین و سوخت، طرح آزادراه غدیر پیاده و در دست ساخت قرار گرفت. حالا از احداث این آزادراه حدود یک سالی می‌گذرد، در این مدت با کاهش ترافیک زیادی روبرو بودیم و از طرفی با آزادراه غدیر می‌توانید مسیر ۳ ساعته را به ۱.۵ کاهش دهید و زودتر از همیشه به مقصد برسید. اگر در خصوص مبلغ عوارضی، روش پرداخت عوارض بزرگراهی و به‌طور کل آزادراه غدیر اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب از وبلاگ قبضینو همراه ما باشید.

آنچه باید در خصوص آزادراه غدیر بدانید!

آزادراه غدیر (کنارگذر جنوبی تهران یا چرمشهر آبیک) به‌عنوان یکی از شاه‌راه‌های مهم در تهران است. طول اصلی این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که با در نظر گرفتن جاده‌های تبادلی (با این جاده‌ها می‌توانید وارد مسیر دیگری شوید) به ۲۴۰ کیلومتر می‌رسد. در این آزادراه از ۲۳ دستگاه پل اصلی، ۶۷۵ دستگاه آبرو و زیر گذر و ۴۳۵ متر تونل که در زیر آزادراه کرج قزوین هست، تشکیل شده است.

این آزادراه در کنار آزادراه کرج قزوین و پل طالقان قرار دارد. آزادراه غدیر در سال ۱۳۹۳ طراحی شد اما احداث آن از سال ۱۳۹۴ شروع شد؛ در نهایت ۵ سال طول کشید و در اسفند ماه ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. هم‌چنین احداث و بهره‌برداری این آزادراه باعث شده تا بار ترافیکی شرق به غرب، غرب به شرق، جنوب به شمال غرب و شمال شرق و برعکس که در محدوده آزادراه البرز تهران تردد داشتند، کاهش پیدا کند. 

شاید برایتان این سوال پیش آید که آزادراه غدیر چند کیلومتر است؛ یا آزادراه غدیر از کجا به کجاست؟ برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم که این آزادراه از آبیک در آزادراه کرج قزوین شروع می‌شود و بعد از عبور از جنوب استان البرز و تهران به چرمشهر در آزادراه حرم به حرم جنوب شرقی تهران می‌رسد. به همین دلیل با در نظر گرفتن راه‌های تبادلی، طول آن ۲۴۰ کیلومتر می‌شود. هم‌چنین این آزادراه از استان‌های قزوین، البرز، تهران و مرکزی نیز عبور می‌کند. روزانه در این آزادراه بیش از ۵۰ هزار وسیله نقلیه عبور می‌کنند که بیشتر این وسایل نقلیه را ماشین‌های سنگین و نیمه‌ سنگین تشکیل می‌دهند. 

طول سفر در آزادراه غدیر چقدر است؟

تا قبل از احداث آزادراه غدیر، افراد برای تردد از سایر آزادراه‌های ساخته‌شده مانند کرج تهران، کرج قزوین و … استفاده می‌کردند و همین باعث شده بود ترافیک زیادی در سراسر آزادراه‌ها به چشم بخورد. اما اگر به‌عنوان رانندگان سواری و خودرو‌های سنگین از این آزادراه استفاده می‌کنید، زمان رسیدنتان از ۳ ساعت به ۱.۵ تا ۲ ساعت کاهش پیدا کرده است. درنتیجه با حداقل توقف زودتر به مقصدتان خواهید رسید.

آزادراه غدیر روی نقشه کجاست؟

آزادراه غدیر یکی از امن‌ترین آزادراه‌های کشور است که در ادامه نقشه آزادراه الغدیر را برای شما قرار داده‌ایم که می‌توانید تمام قطعات این آزادراه را روی آن ببینید. 

نقشه آزادراه الغدیر

اتوبان غدیر از کجا شروع می‌شود؟

آزادراه غدیر (آبیک چرمشهر) از سمت شرق استان تهران یعنی چرمشهر شروع می‌شود، از جنوب تهران و البرز عبور می‌کند تا به آبیک در محدوده کرج قزوین برسد. هم‌چنین این آزادراه در مسیر خود به آزادراه‌های کرج قزوین، تهران ساوه، تهران قم و قم گرمسار در استان سمنان وصل است و کمک می‌کند تا افراد بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن از این آزادراه عبور کنند. 

آزادراه غدیر دارای جاده‌های تبادلی مانند آزادراه کرج قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت اشتهارد، تهران ساوه، جاده قدیم قم، آزادراه تهران قم و قم گرمسار است. یعنی این آزادراه از غرب شهر آبیک شروع می‌شود، در بین راه به بزرگراه ماهدشت اشتهارد می‌رسد و از آن عبور می‌کند، در ادامه راه به شهریار و بویین‌زهرا و درنهایت به آزادراه قم چرمشهر گرمسار در چرمشهر ورامین می‌رسد.

هدف از ساخت و احداث آزادراه غدیر چیست؟

این آزادراه در کریدور‌های بین‌المللی حمل و نقل از شرق به غرب در جاده ابریشم، شمال به جنوب شبکه بزرگراهی آسیایی و مرند – بازرگان به ترکیه قرار دارد.  جاده ابریشم یکی از جاده‌های مهم ایران و جهان شناخته می‌شود. از طرفی این آزادراه در اتصال کریدور غرب به شرق از مرکز بازرگان در غرب کشور شروع می‌شود تا مرز سرخس در شرق کشور امتداد دارد، نیز نقش مهمی دارد. منظور از کریدور شرق به غرب همان جاده ابریشم است که کالاهای چین از طریق خاک ایران به آسیای غربی و دریای مدیترانه فرستاده می‌شود. یکی از اهداف ساخت و احداث آزادراه غدیر، احیای جاده ابریشم (کریدور غرب به شرق) است. البته تنها دلیل ساخت این آزادراه، جاده ابریشم نبوده است؛ در ادامه به اهداف دیگر ساخت این آزادراه اشاره می‌کنیم.

  • کاهش ترافیک در آزادراه‌ها به خصوص آزادراه کرج تهران
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بنزین
  • کاهش مدت زمان تردد در این مسیر
  • کم شدن تصادفات جاده‌ای
  • کاهش آلودگی هوا
  • افزایش ایمنی آزادراه از نظر زیرساخت و اصول مهندسی
  • عدم افزایش دی اکسید کربن و تولید گاز گلخانه‌ای
  • کاهش ترافیک در بخش‌های مختلف مانند شریف‌آباد، پاکدشت، افسریه و جاده امام رضا

مبلغ عوارض آزادراه غدیر چقدر است؟

آیا تابه‌حال تجربه عبور از آزادراه الغدیر را داشته‌اید؟ احتمالا می‌دانید که این آزادراه از ۴ ایستگاه عوارضی تشکیل‌شده و با وجود اینکه تازه‌ تاسیس است اما از امکان پرداخت الکترونیک عوارض آزادراه برخوردار نیست؛ تمام رانندگان باید مبلغ عوارضی را به‌صورت نقدی پرداخت کنند تا بتوانند از این آزادراه عبور کنند. نرخ عوارض آزادراه غدیر از ۲۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۸۰ هزار تومان ادامه دارد. در جدول زیر می‌توانید نگاهی به تعرفه عوارض آزادراهی برای تمامی وسایل نقلیه بیندازید. 

جدیدترین مبلغ عوارض آزادراه غدیر برای تمام وسایل نقلیه ( برحسب تومان)
نوع وسیله نقلیه سواری مینی‌بوس وانت اتوبوس کامیون دو محور کامیون سه‌محور تریلی
نرخ عوارضی آزادراه ۲۵.۰۰۰ ۲۵.۰۰۰ ۳۰.۰۰۰ ۳۵.۰۰۰ ۵۰.۰۰۰ ۶۵.۰۰۰ ۸۰.۰۰۰

اگر قصد استفاده از بخشی از آزادراه غدیر را دارید، می‌توانید عوارض آن بخش را پرداخت کنید. به‌عنوان مثال راننده خودرو سواری قصد دارد تنها از یکی از ایستگاه‌های عوارضی عبور کند و سپس از آزادراه خارج شود. در این صورت می‌تواند تنها نسبت به پرداخت مبلغ عوارضی همان بخش اقدام کند. قطعه اول این آزادراه از سمت غرب یعنی استان قزوین، قطعه دوم در استان قزوین و البرز، سوم و چهارم آزادراهی در استان تهران هستند که عوارضی آنها برای هر فردی که قصد تردد در بخشی از این آزادراه را دارد، متفاوت است.

  • عوارض ایستگاه اول آزادراه غدیر: ۷۰۰۰ تومان 
  • مبلغ عوارضی قطعه دوم: ۷۰۰۰ تومان
  • ایستگاه عوارضی سوم: ۶۰۰۰ تومان
  • عوارضی قطعه چهارم: ۵۰۰۰ تومان

در صورت استفاده از تمام مسیر آزادراه غدیر باید تمام خودرو‌های سواری مبلغ ۲۵۰۰۰ تومان را پرداخت کنند.

توجه داشته باشید که در حال حاضر تنها روش پرداخت عوارض آزادراهی الغدیر نقدی و غیر الکترونیک است و شما نمی‌توانید به هیچ‌ طریق دیگری نرخ عوارضی این آزادراه را پرداخت کنید. هر زمان که طرح پرداخت الکترونیک عوارض در این آزادراه اجرا شد به شما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

نکته: مهلت پرداخت عوارض آزادراهی ۷ روز است. در غیر این صورت مبلغ عوارضی به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

پرداخت عوارض آزادراه الغدیر با قبضینو

یکی از خدماتی که قبضینو به تمام رانندگان ارائه می‌دهد، پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی است. درحال حاضر شما و تمامی رانندگان می‌توانید عوارض آزادراه‌های زیر را به صورت آنلاین مشاهده کنید و نسبت به پرداخت آنها اقدام کنید. در ادامه می‌خوانید که چطور می‌توانید نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض این آزادراه‌ها اقدام کنید. 

 

نام آزادراه 
تهران ساوه
تهران قم
همت کرج
کرج قزوین
قزوین زنجان
بندرعباس – بندر شهید رجایی
ارومیه تبریز
گذرگاه شرقی اصفهان (آزادراه شرق سپاهان)
کاشان اصفهان
تبریز – سهند

به محض اینکه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه غدیر فعال شود، امکان پرداخت عوارض آزادراهی در اپلیکیشن و سایت قبضینو هم در دسترس عموم رانندگان قرار می‌گیرد. در صورتی‌که در این مدت از آزادراه‌های فوق عبور کرده‌اید، می‌توانید عوارض آزادراهی خود را با اپلیکیشن قبضینو به شکل زیر پرداخت کنید. 

  • ابتدا باید وارد برنامه موبایلی قبضینو شوید و سپس از بخش خدمات خودرو گزینه عوارض آزادراه را انتخاب کنید.
  • حالا باید شماره پلاک خودرو خود را وارد یا انتخاب کنید.
  • در این مرحله نیاز است روی گزینه استعلام عوارض آزادراه کلیک کنید تا لیست تمام عوارضی‌ها را به شما نمایش دهد.
  • در مرحله آخر با کلیک روی گزینه پرداخت می‌توانید تمامی عوارض آزادراهی خودرو خود را پرداخت کنید.

پرداخت عوارض آزادراه با قبضینو

چرا درحال حاضر امکان پرداخت عوارض آزادراه غدیر به صورت الکترونیکی وجود ندارد؟

پرداخت عوارض آزادراه غدیر

حدود یک سالی از زمان افتتاح آزادراه الغدیر می‌گذرد و در این مدت به صورت آزمایشی تجهیزاتی نصب شده بود تا عوارض به‌صورت الکترونیکی دریافت شود. روش پرداخت الکترونیکی عوارض به این صورت است که برچسب هوشمند (برچسب الکترونیکی عوارض آزادراه) توسط تمام خودورهایی که از این آزادراه عبور می‌کنند، تهیه می‌شود. سپس پلاک خودروشان در زمان عبور از آزادراه توسط دوربین‌های پلاک‌خوان شناسایی می‌شود و در نهایت عوارضی از موجودی کیف پول آنها کسر می‌شود. اما باید توجه داشته باشید قبل از تردد از این مسیر نسبت به شارژ برچسب الکترونیکی عوارض آزادراه اقدام کنید. البته این طرح تا امروز اجرا نشده است. شاید به این مسئله فکر کنید که چرا چنین اتفاقی افتاده؟
همانطور که می‌دانید بخش زیادی از هزینه احداث آزادراه غدیر توسط سرمایه‌گذاران خصوصی تامین شده است. آنها درخواست داشته‌اند که در هر مکانی که عوارضی گذاشته شد، به فاصله ۵ کیلومتری آن عوارضی بعدی گذاشته شود. البته به این معنا نیست که عوارضی آزادراه بیشتری از رانندگان گرفته شود بلکه به این معنا است که اگر در ایستگاه اول تمام رانندگان نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی اقدام نکرده‌اند این مبلغ عوارضی در ایستگاه دوم به صورت نقدی از آنها دریافت شود. این امکان وجود ندارد که تمام رانندگان بعد از ۵ کیلومتر نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنند چراکه آنها حداکثر تا ۷ روز زمان دارند تا عوارض آزادراهی خود را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع روش های پرداخت عوارض آزادراهی (اینترنتی و غیر اینترنتی) 

نکته: جالب است بدانید در سه ماه اول افتتاح آزادراه غدیر به تمام رانندگان خودرو‌های سواری، مینی‌بوس و … تخفیف ۲۵ درصدی داده شده بود. به‌عنوان مثال تمامی خودرو‌های سواری به جای پرداخت عوارض آزادراه ۲۵ هزارتومانی، ۱۸ هزار و ۷۵۰ تومان پرداخت می‌کردند.

سخن آخر

آزادراه غدیر (آزادراه چرمشهر آبیک) با هدف کاهش ترافیک در آزادراه‌ها به خصوص آزادراه کرج تهران، کاهش سوخت و آلاینده‌های زیست محیطی و احیای جاده ابریشم احداث شده است. باتوجه به درخواست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، در حال حاضر امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی وجود ندارد. شما تنها می‌توانید عوارض آزادراه‌ها را به‌ روش نقدی پرداخت کنید. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تنها آزادراهی است که سرعت مجاز برای تردد در این آزادراه ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته‌شده است. البته ممکن است به‌زودی شاهد کاهش سرعت مجاز در این آزادراه نیز باشیم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
سید رضا

عوارضی غدیر بجای ۹۰۰۰تومان از من ۴۴۵۰۰ کم کردن تو بین راه متوجه پیامک بانکی شدم

پشتیبانی قبضینو

سلام رضاجان
باتوجه به چند قطعه‌ای بودن این آزادراه مجموع عوارض قابل پرداخت برای خودروی سوای 25000 تومان است. درصورت پرداخت مبلغ بیشتر باید به پلیس +10 مراجعه کرده و مشکل پیش آمده را پیگیری کنید. همچنین درصورتیکه با این مشکل را در عوارضی‌های الکترونیکی هم برخورد کرده باشید، می توانید از طریق مراجعه به سایت آنی رو و یا تماس با پشتیبانی آن با شماره ۱۵۳۱ این موضوع را بررسی کنید.
برقرار و پیروز باشید.

مهدی شاهرودی

وضعیت آسفالتش خیلی خوب نیست موج زیاد داره و با توجه به کویری بودن منطقه انتظار میرفت جاده مطلوب تر و صاف تری باشه تا دست انداز و بسیار خسته کننده و حوصله سر بر هستش روشنایی مناسب نداره.

احمد ترابی

باسلام از زمانی که برگه عوارض نمی دهند ۳ بار برای بنده رو عوارض کامیون ۳ محور رو تریلر حساب کرده وچون بعداز خروج عوارضی پیامک کسر پول بانک میاد دیگر کاری نمشه بکنیتکلیف کار امثال بنده چیه

سارا واعظی

سلام دوست عزیز؛ پیشنهاد می‌کنیم با سامانه آنی‌رو تماس بگیرین و این مشکل رو باهاشون مطرح کنین تا پیگیری کنن.

ثبت دیدگاه