قبضینو

آشنایی با آزادراه غدیر؛ از مبلغ عوارضی تا نحوه پرداخت عوارض آزادراه الغدیر

آشنایی با آزادراه غدیر؛ از مبلغ عوارضی تا نحوه پرداخت عوارض آزادراه الغدیر

احداث اتوبان غدیر با هدف کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران – کرج و اتوبان کرج – قزوین همچنین کاهش زمان سفر در این مسیر آغاز شد. این پروژه با وعده‌ی الکترونیکی بودن پرداخت عوارضی آن افتتاح شد؛ اما، اگر این روزها گذرتان به اتوبان الغدیر افتاده باشد، حتما متوجه نقدی بودن پرداخت عوارضی آن شده‌اید. حالا پرسش مهم این است که چرا وضعیت پرداخت این آزادراه اینگونه است؟…

نیمه‌ی اول سال ۱۳۹۴، احداث اتوبان غدیر با هدف کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران – کرج و اتوبان کرج – قزوین همچنین کاهش زمان سفر در این مسیر با سرمایه‌گذاری ۳۰ درصدی بخش دولتی و ۷۰ درصدی بخش خصوصی آغاز شد. این پروژه در نیمه‌ی دوم سال ۱۳۹۹ با وعده‌ی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر الکترونیکی بودن روش استعلام و پرداخت عوارضی آن افتتاح شد؛ اما، اگر این روزها گذرتان به اتوبان الغدیر افتاده باشد، حتما متوجه نقدی بودن روش استعلام و پرداخت عوارضی آن پس از گذشت ۳ سال از زمان افتتاح شده‌اید. این موضوع برخلاف وعده‌ی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر الکترونیکی بودن روش استعلام و پرداخت عوارضی آن است.
حالا ما می‌خواهیم در این مطلب شما را با اتوبان الغدیر آشنا کنیم مثلاً پاسخ پرسش‌های «ابتدا و انتهای آزادراه غدیر کجاست؟»، «اتوبان غدیر چند کیلومتر است؟» و … را بدهیم؛ سپس، چرایی الکترونیکی نشدن عوارضی عوارضی اتوبان غدیر را به‌همراه راه‌حل‌های قبضینو معرفی و بررسی کنیم. اگر می‌خواهید این اتوبان مهم را بشناسید، تا انتهای این مطلب از وبلاگ قبضینو همراه ما بمانید.

آشنایی با اتوبان غدیر؛ جدیدترین شاه‌راه مرکزی ایران

آزادراه غدیر با عنوان آزادراه آبیک – چرمشهر و آزادراه جنوبی قزوین تهران نیز شناخته می‌شود؛ چرا که، این آزادراه مهم، متصل‌کننده‌ی دو منطقه‌ی آبیک قزوین و چرمشهر تهران است. طول اتوبان غدیر ۱۵۸ کیلومتر است؛ اما، اگر طول جاده‌های فرعی این جاده‌ی اصلی را محاسبه کنیم، طول آن به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد.

این آزادراه ۲ باند رفت و برگشت ۶ خطه دارد که مجموع عرض آن را به حدود ۴۰ متر می‌رساند. در ضمن، این آزادراه ۴۹ پل بزرگ، ۶۹۰ پل کوچک، ۲ تونل، ۱۲ تقاطع و ۳۲ پارکینگ بین راهی دارد همچنین ۵ مسیر مهم مرکزی ایران را به‌هم متصل می‌کند؛ بنابراین، نوعی شاه‌راه به‌حساب می‌آید که روزانه شاهد تردد ۵۰ هزار وسیله نقلیه از خودروهای سبک تا خودروهای سنگین است. در ادامه، مسیر اتوبان غدیر روی نقشه آورده شده است:

مسیر اتوبان غدیر روی نقشه

ویژگی‌های آزادراه غدیر

آزادراه غدیر در کریدور بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده است که استان‌های مهم مرکزی ایران را به هم و به پایتخت متصل می‌کند؛ بنابراین، این آزادراه موقعیت استراتژیک مهمی در ایران و حتی در آسیا دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های جاده الغدیر نسبت به مسیرهای جایگزین پیشین در ادامه آورده شده است:

  • کاهش ترافیک در آزادراه‌ها به خصوص تهران – کرج و کرج – قزوین
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت وسایل نقلیه
  • کاهش مدت زمان تردد در این مسیر
  • کاهش تصادفات جاده‌ای
  • کاهش آلودگی هوا
  • و …

ابتدا و انتهای اتوبان غدیر کجاست؟

ابتدا و انتهای آزادراه غدیر در نقشه، استان قزوین و استان تهران است؛ یعنی، یک سر این آزادراه در منطقه‌ی آبیک استان قزوین است و یک سر این آزادراه در منطقه‌ی چرمشهر استان تهران است؛ اما، در حقیقت استان البرز نیز در میانه‌ی این مسیر قرار دارد. در نتیجه، ابتدا و میانه و انتهای این آزادراه، قزوین و کرج و تهران است.

ورودی‌ها و خروجی‌های اتوبان غدیر کدامند؟

ورودی‌ها و خروجی‌های آزادراه الغدیر شامل تقاطع‌هایش با آزادراه‌ها، جاده قدیم‌ها و بزرگراه‌های ابتدا و میانه و انتهای مسیر است. این ورودی‌ها و خروجی‌های مهم شامل بزرگراه قم گرمسار، آزادراه تهران قم، جاده قدیم تهران قم، آزادراه تهران ساوه، جاده قدیم تهران ساوه، آزادراه کرج قزوین، جاده قدیم کرج قزوین و بزرگراه بویین‌زهرا شهریار می‌شود.

فاصله شهرها با همدیگر از اتوبان غدیر

ما در ادامه جدول فاصله برخی از شهرهای پرتردد با همدیگر از اتوبان غدیر را با جزئیاتی مانند طول مسیر و زمان سفر آورده‌ایم تا کار شما را برای پیدا کردن چینن اطلاعاتی راحت‌تر و ساده‌تر کنیم؛ بنابراین، فقط باید جدول را مشاهده کنید تا اطلاعات اتوبان غدیر به قم، اتوبان غدیر به مشهد، اتوبان غدیر به قزوین و … را مشاهده کنید:

نام شهرها طول حدودی مسیر زمان حدودی سفر
فاصله قزوین تا قم از اتوبان غدیر ۲۶۰ کیلومتر ۳ ساعت
فاصله قزوین تا مشهد از اتوبان غدیر ۱۰۷۵ کیلومتر ۱۲ ساعت
فاصله قزوین تا اصفهان از اتوبان غدیر ۵۵۰ کیلومتر ۵ ساعت و ۴۵ دقیقه
فاصله تهران تا قزوین از اتوبان غدیر ۱۴۵ کیلومتر ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
فاصله سمنان تا قزوین از اتوبان غدیر ۴۰۰ کیلومتر ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه
فاصله گرمسار تا قزوین از اتوبان غدیر ۲۹۰ کیلومتر ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه
فاصله زنجان تا مشهد از اتوبان غدیر ۱۲۶۰ کیلومتر ۱۳ ساعت و ۴۵ دقیقه

تعداد و محل عوارضی اتوبان غدیر

بزرگراه الغدیر دارای ۴ قطعه است که هر قطعه میان دو تقاطع اصلی قرار دارد. هر کدام از قطعه‌ها، یک ایستگاه عوارضی دارد؛ بنابراین، مجموعاً ۴ ایستگاه عوارضی در جاده غدیر موجود است.

ایستگاه عوارضی قطعه ۱ پیش از بزرگراه بویین‌زهرا-شهریار قرار دارد، ایستگاه عوارضی قطعه ۲ پیش از آزادراه و جاده قدیم تهران-ساوه قرار دارد، ایستگاه عوارضی قطعه ۳ پیش از آزادراه و جاده قدیم تهران-قم قرار دارد و ایستگاه عوارضی قطعه ۴ پیش از بزرگراه قم گرمسار واقع شده است.

پرداخت عوارض اتوبان غدیر

مبلغ عوارض آزادراه غدیر

قیمت عوارض آزادراه غدیر برای انواع وسایل نقلیه متفاوت است؛ اما، به طور کلی نرخ عوارضی اتوبان غدیر از ۲۵ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان برای کل مسیر است که کم‌ترین نرخ برای سواری و بیشترین نرخ برای تریلی در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید نرخ عوارضی اتوبان غدیر برای سایر وسایل نقلیه را در جدول مشاهده کنید:

مبلغ عوارض آزادراه غدیر ۱۴۰۳ (ریال)    
نوع وسیله نقلیه قطعه سواری وانت مینی‌بوس کامیونت اتوبوس کامیون ۲ محور کامیون ۳ محور تریلی
نرخ عوارضی آزادراه غدیر قطعه یک ۱۲۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۲۱۵,۰۰۰ ۲۸۰,۰۰۰ ۳۲۵,۰۰۰
قطعه دو ۱۲۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۲۵۰,۰۰۰ ۳۱۵,۰۰۰ ۴۱۰,۰۰۰
قطعه سه ۱۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰ ۲۱۵,۰۰۰ ۲۵۰,۰۰۰
قطعه چهار ۸۵,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰ ۸۵,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰ ۱۳۰,۰۰۰ ۱۹۵,۰۰۰ ۲۶۰,۰۰۰ ۳۲۵,۰۰۰

نکته: اگر قصد تردد در بخشی از مسیر جاده الغدیر را دارید، می‌توانید بخشی از کل عوارض را بدهید؛ مثلاً، اگر خودروی سواری دارید، عوارض قطعه ۱ و ۲ الغدیر هر کدام ۷ هزار تومان و قطعه ۳ الغدیر ۶ هزار تومان و قطعه ۴ الغدیر ۵ هزار تومان است.

روش‌های پرداخت عوارضی اتوبان الغدیر

بهتر است پیش از پرداختن به روش‌های پرداخت عوارضی اتوبان الغدیر، روش‌های پرداخت عوارضی در کل کشور را معرفی و بررسی کنیم. این روش‌ها به دو دسته‌ی کلی پرداخت نقدی و پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی تقسیم‌بندی می‌شود. ما در ادامه توضیح هر یک را آورده‌ایم:

  • پرداخت عوارض آزادراه نقدی: این نوع از پرداخت عوارضی به معنای پرداخت در محل عوارضی با پول نقد یا با کارت بانک است. شما باید پول نقد یا کارت بانک را آماده می‌کنید؛ سپس، آن را به متصدی عوارضی تحویل دهید. شما باید رسید پرداخت خود را از متصدی عوارضی دریافت کنید.
  • پرداخت عوارض آزادراه الکترونیکی: این نوع از پرداخت عوارضی به معنای پرداخت خارج از محل عوارضی در سامانه‌های استعلام و پرداخت است. در واقع، شما نیازی به ایستادن در محل عوارضی ندارید؛ بلکه، می‌توانید با سرعت از آن عبور کنید. شما باید در مهلت ۱۵ روزه پس از عبور از عوارضی نسبت به پرداخت در سامانه‌های استعلام و پرداخت اقدام کنید تا مشمول جریمه عدم پرداخت عوارضی و افزایش پلکانی نرخ عوارضی نشوید.

حالا که روش‌های پرداخت عوارضی در کل کشور شامل پرداخت نقد و پرداخت الکترونیک عوارض آزادراه را می‌دانید، باید بگوییم که برخی از آزادراه‌ها، تنها یک روش دارند. اتوبان الغدیر، در دسته‌ی اتوبان‌هایی است که تنها یک روش را دارد. این روش، روش پرداخت نقدی است؛ یعنی، اتوبان الغدیر مجهز به پرداخت عوارض بزرگراهی الکترونیکی نیست. ما در ادامه چرایی این موضوع را شرح می‌دهیم.

چرا پرداخت عوارضی الغدیر الکترونیکی نیست و نقدی است؟

شاید با فهمیدن روش پرداخت عوارضی اتوبان غدیر تعجب کرده باشید که چگونه یک اتوبان تازه‌تأسیس، پرداخت الکترونیکی ندارد و پرداخت نقدی دارد! حقیقت این است که اتوبان غدیر با سرمایه‌گذاری ۳۰ درصدی بخش دولتی و ۷۰ درصدی بخش خصوصی ساخت و نگهداری می‌شود؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران تصمیم‌گیرنده‌ی روش پرداخت عوارضی بوده‌اند.

متأسفانه سرمایه‌گذاران این آزادراه شرط و شروط‌هایی برای الکترونیکی شدن عوارضی داشتند. یکی از نمونه‌های این شرط و شروط‌های گفته شده، الزام به پرداخت عوارضی در لحظه بود که مهلت ۱۵ روزه را نقض می‌کرد. در نتیجه، سرمایه‌گذاران این آزادراه با شرکت مجری عوارضی (آنی‌رو) به توافق نرسیدند؛ بنابراین، زمان مجهز شدن این آزادراه به پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی مشخص نیست.

قبضینو؛ بهترین روش پرداخت عوارضی‌های کشور

یکی از خدماتی که قبضینو به تمام رانندگان ارائه می‌دهد، پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی است. درحال‌حاضر، شما و تمامی رانندگان می‌توانید عوارض آزادراه‌های زیر را به صورت آنلاین مشاهده کنید؛ سپس، در صورت تمایل نسبت به پرداخت آنها اقدام کنید. در ادامه، نام آزادراه‌هایی که سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض قبضینو از آنها پشتیبانی می‌کند، آمده است:

نام آزادراه‌ها
تهران – قم
همت – کرج
کرج – قزوین
قزوین – رشت
تهران – پردیس
پل میان‌گذر – دریاچه ارومیه
ارومیه – تبریز (قطعه ۴)
باغچه – مشهد
کاشان – نطنز – اصفهان
زنجان – تبریز
تبریز – سهند
باغچه مشهد
قم – کاشان
قزوین – رشت
زنجان – تبریز
ساوه – همدان
تهران – ساوه
پل ساوه – همدان (قطعه ۲)
کنارگذر غربی اصفهان
قم – کاشان (امیرکبیر)
ساوه – همدان (قطعه ۱)
تبریز – سهند
شرق سپاهان
بندرعباس – شهید رجایی (ایسین)
قزوین – زنجان
تونل‌های البرز تهران – شمال

از آنجایی که حذف پرداخت نقدی همچنین جایگزینی پرداخت الکترونیکی در دستورکار وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال ۱۴۰۳ قرار دارد، احتمال اضافه شدن اتوبان غدیر به لیست بالا به‌زودی زود وجود دارد. هز زمان که این اتفاق انجام شود، امکان پرداخت عوارض آزادراهی در اپلیکیشن و سایت قبضینو  نیز در دسترس عموم رانندگان قرار می‌گیرد. کافیست روش پرداخت از قبضینو را بدانید:

  1. ابتدا باید وارد قبضینو شوید؛ سپس، گزینه عوارض آزادراه را از بخش خدمات خودرو و موتور انتخاب کنید.
  2. حالا باید شماره پلاک خودرو خود را وارد یا انتخاب کنید؛ سپس، گزینه‌ی تأیید و ادامه را بزنید.
  3. شما می‌توانید لیست تمام عوارضی‌ها با جزئیات کامل و جامع ببینید.
  4. در نهایت، با کلیک روی گزینه پرداخت می‌توانید تمامی عوارض آزادراهی خودرو خود را پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی

سخن آخر

آزادراه غدیر با هدف کاهش ترافیک در آزادراه‌ها به خصوص اتوبان تهران – کرج و اتوبان کرج – قزوین همچنین کاهش سوخت و آلاینده‌های زیست محیطی و احیای شاه‌راه مرکزی ایران احداث شده است. باتوجه به درخواست سرمایه‌گذاران این آزادراه، در حال حاضر تنها روش پرداخت عوارض بزرگراه غدیر، روش نقدی است؛ یعنی، روش الکترونیکی ندارد. لازم به ذکر است که این وضعیت ماندگار نیست. در نتیجه، به‌زودی زود شاهد بهبود وضعیت پرداخت اتوبان غدیر خواهیم بود. اگر می‌خواهید آخرین اخبار این آزادراه را داشته باشید، فقط باید قبضینو را دنبال کنید؛ چرا که، قبضینو به‌روزترین اخبار آزادراه غدیر را با شما به اشتراک می‌گذارد.

سوالات متداول

اتوبان غدیر کجاست؟

اتوبان غدیر در کریدور بین‌المللی شمال به جنوب همچنین شرق به غرب در مرکز ایران واقع شده است. این اتوبان متصل‌کننده‌ی دو منطقه‌ی آبیک قزوین و چرمشهر تهران است.

اتوبان غدیر چند کیلومتر است؟

طول اتوبان غدیر ۱۵۸ کیلومتر است؛ البته، اگر طول جاده‌های فرعی و مسیرهای ورودی و خروجی این جاده‌ی اصلی را حساب و کتاب کنیم، طول آن به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد.

فاصله تهران تا قزوین از اتوبان غدیر چقدر است؟

فاصله تهران تا قزوین از اتوبان الغدیر حدود ۱.۵ تا ۲ ساعت است. این موضوعی در حالی است که فاصله تهران تا قزوین از مسیرهای قدیمی تهران – کرج – قزوین حدود ۳ تا ۴ ساعت است. در نتیجه، این آزادراه به کم‌شدن زمان سفر بین این دو شهر پرتردد کمک بسیار بزرگی کرده است.

اتوبان غدیر از کجا شروع میشود و به کجا تمام میشود؟

ابتدا و انتهای آزادراه غدیر در نقشه، قزوین و تهران است. در حقیقت، یک سر این آزادراه در منطقه‌ی آبیک قزوین است و یک سر این آزادراه در منطقه‌ی چرمشهر تهران است.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
سید رضا

عوارضی غدیر بجای ۹۰۰۰تومان از من ۴۴۵۰۰ کم کردن تو بین راه متوجه پیامک بانکی شدم

پشتیبانی قبضینو

سلام رضاجان
باتوجه به چند قطعه‌ای بودن این آزادراه مجموع عوارض قابل پرداخت برای خودروی سوای 25000 تومان است. درصورت پرداخت مبلغ بیشتر باید به پلیس +10 مراجعه کرده و مشکل پیش آمده را پیگیری کنید. همچنین درصورتیکه با این مشکل را در عوارضی‌های الکترونیکی هم برخورد کرده باشید، می توانید از طریق مراجعه به سایت آنی رو و یا تماس با پشتیبانی آن با شماره ۱۵۳۱ این موضوع را بررسی کنید.
برقرار و پیروز باشید.

مهدی شاهرودی

وضعیت آسفالتش خیلی خوب نیست موج زیاد داره و با توجه به کویری بودن منطقه انتظار میرفت جاده مطلوب تر و صاف تری باشه تا دست انداز و بسیار خسته کننده و حوصله سر بر هستش روشنایی مناسب نداره.

احمد ترابی

باسلام از زمانی که برگه عوارض نمی دهند ۳ بار برای بنده رو عوارض کامیون ۳ محور رو تریلر حساب کرده وچون بعداز خروج عوارضی پیامک کسر پول بانک میاد دیگر کاری نمشه بکنیتکلیف کار امثال بنده چیه

سارا واعظی

سلام دوست عزیز؛ پیشنهاد می‌کنیم با سامانه آنی‌رو تماس بگیرین و این مشکل رو باهاشون مطرح کنین تا پیگیری کنن.

ثبت دیدگاه