قبضینو

همه چیز درباره پلاک منطقه آزاد و روش‌های تبدیل آن به پلاک ملی

همه چیز درباره پلاک منطقه آزاد؛ از چیستی تا چگونگی تبدیل آن

رانندگی با خودرو لوکس بدون پرداخت مالیات و عوارض گمرکی آرزوی رانندگان زیادی است. اگرچه امکان ورود خودرو به منطقه آزاد وجود دارد؛ اما متاسفانه وجود محدودیت‌ها باعث می‌شود تا رانندگان تنها بتوانند در مناطق آزاد از خودرو وارداتی خود استفاده کنند. با ارائه پیشنهاد دولت برای تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی مشکل ورود خودرو به مناطق دیگر کشور رفع می‌شود و دولت می‌تواند در افزایش ……

شاید به این فکر کنید که سکونت در مناطق آزاد مزایای بی‌شماری مانند رونق اقتصادی، استفاده از خودروهای لوکس و خرید خودروهای وارداتی بدون پرداخت عوارض گمرکی را پیش پای شما قرار می‌دهد. اگرچه این موضوع درست است؛ اما نباید فراموش کنید که ساکنین مناطق آزاد برای تردد در دیگر مناطق کشور با مشکل روبه‌رو می‌شوند. اگر راه‌حلی برای حل مشکل پیدا نکنند، باید همیشه در محدوده به خصوص رانندگی کنند و اجازه خروج خودرو از محدوده را ندارند. دولت برای رفع چالش مالکان خودروهای وارداتی، طرح تبدیل پلاک آزاد به ملی را در  ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ مطرح کرد؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که شرایط و مدارک تبدیل پلاک گذر منطقه آزاد به ملی چیست و آیا این طرح به مرحله اجرا رسیده است؟ برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه قبضینو باشید.

منطقه آزاد کجاست؟

کیش، بانه، ارس، انزلی، چابهار، اروند، ماکو، قصر شیرین و مریوان به عنوان مناطق آزاد ایران شناخته می‌شوند. منطقه آزاد به محدوده‌ای گفته می‌شود که در آن قوانین گمرکی، صادرات و واردات و قیمت کالاها متفاوت است. در واقع تمامی افراد می‌توانند کالایی مانند خودرو را بدون پرداخت هزینه بابت مالیات و گمرک، به کشور وارد یا از کشور خارج کنند.

پلاک منطقه آزاد چیست؟

به شماره پلاکی که از حروف و اعداد مشخصی تشکیل شده و تنها برای خودروهای مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی صادر می‌شود، پلاک منطقه آزاد گفته می‌شود. خودروهایی که این نوع پلاک را دارند، اجازه تردد در سایر مناطق کشور را ندارند و صرفا می‌توانند در محدوده‌های خاصی تردد داشته باشند. در نظر داشته باشید که این نوع پلاک‌ها برای خودروهای پلاک موقت یا ملی صادر نمی‌شوند. 

چالش‌های تردد با خودروهای پلاک آزاد

رانندگی با خودروهای لوکس و ورود آن به کشور بدون پرداخت مالیات و عوارض گمرکی آرزوی دست‌نیافتنی اغلب رانندگان است. با این حال شما می‌توانید در مناطق آزاد از این نوع خودروها برای تردد استفاده کنید. در ادامه به محدودیت‌هایی اشاره می‌کنیم که باعث می‌شوند تا اغلب افراد برای عبور و مرور با مشکل روبه‌رو شوند.

  • خودروهای پلاک منطقه آزاد، اجازه خروج از محدوده تردد را ندارند و صرفا می‌توانند در مناطق آزاد از خودروی خود استفاده کنند؛
  • بی‌توجهی به قانون و خارج کردن خودرو از منطقه آزاد، مشکلات زیادی هم‌چون توقیف خودرو و جریمه شدن راننده را در پی دارد؛
  • دریافت مجوز عبور بدون ارائه کارت‌های مخصوص صادرشده از کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست؛
  • کلیه خودروهای پلاک منطقه آزاد مدت زمان محدودی در سال اجازه خروج از محدوده خود را دارند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد استعلام خودرو توقیفی و مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ

چالش‌های تردد با خودروهای پلاک آزاد

مجوز تردد در کشور

احتمالا از اطرافیان خود شنیده‌اید که برای عبور و مرور در کشور نیاز به دریافت کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک دارید. در این قسمت قصد داریم به شما بگوییم که این مجوز‌ها چه هستند.

  • دفترچه کارنه دوپاساژ

در اغلب موارد افراد به دنبال راهی هستند تا بتوانند بدون پرداخت هزینه بابت گمرک و مالیات کالایی مانند خودرو را وارد کشور کنند. کارت کارنه‌ دوپاساژ یک سند گمرکی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید وسیله‌نقلیه خود را بدون پرداخت مبلغی بابت گمرک به صورت موقت از مرز وارد کنید. حداکثر اعتبار این دفترچه یک سال است و بعد از آن نیاز به تمدید مجدد دارد.

  • کارت تربیتیک 

یک سند گمرکی است که کلیه رانندگان باید آن را برای ورود و خروج کالا به گمرک ارائه کنند تا بتوانند بدون پرداخت هزینه تردد داشته باشند. 

نکته: در نظر داشته باشید با انجام تخلف، به جز پرداخت جریمه نقدی، اجازه واردات خودرو لوکس به داخل مناطق آزاد را ندارید که این می‌تواند محدودیت زیادی را بر سر راه شما بگذارد.

شرایط تبدیل پلاک آزاد به ملی

احتمالا می‌دانید که پلاک منطقه آزاد، محدودیت‌هایی برای تردد پیش پای افراد می‌گذارد. به همین دلیل بسیاری از رانندگان تمایل دارند نسبت به تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی اقدام کنند. برخلاف اینکه برای ورود خودرو به منطقه آزاد از پرداخت عوارضی گمرکی معاف هستید، باید برای تبدیل پلاک های منطقه آزاد به ملی هزینه‌ای را پرداخت کنید تا بتوانید بدون محدودیت از خودروی خود در سایر مناطق کشور نیز استفاده کنید.

  • پرداخت هزینه تبدیل پلاک پس از کارشناسی خودرو
  • پرداخت مبلغ حقوق ورودی گمرک و سود بازرگانی
  • تسویه کلیه مبالغ مربوط به عوارض خودرو

مدارک مورد نیاز برای تبدیل پلاک آزاد به ملی

  • ارائه مدارک پرداخت عوارض گمرکی
  • مدارک مالک خودرو مانند کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک خودرو مثل سند فروش مزایده‌ای و برگه کمپانی
  • ارائه سند و تاییدیه گمرکی صادر‌شده از سمت سامانه گمرک
  • همراه داشتن وکالت‌نامه رسمی معتبر برای نمایند قانونی مالک خودرو

بیشتر بخوانید: مدارک خودرو؛ از کارت خودرو تا سند خودرو (برگ سبز خودرو)

هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی چقدر است؟

کلیه خودروهایی که قبل از تصویب قانون جدید تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی در تمام مناطق تجاری تردد داشته‌اند، باید مبلغ بدهی و عوارضی مربوط به سود بازرگانی و حقوق گمرکی را پرداخت کنند تا مجوز پلاک‌گذاری برایشان صادر شود. تفاوتی ندارد به دنبال هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد قشم به پلاک ملی هستید یا می‌خواهید هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد انزلی به پلاک ملی را به دست آورید. در لیست زیر می‌توانید هزینه کلی تبدیل پلاک منطقه آزاد را مشاهده کنید. 

  • هزینه حقوقی گمرکی حدود ۴٪ ارزش گمرکی خودرو + سود بازرگانی است.
  • مالیات و عوارض واردات خودرو برابر است با مجموع ارزش گمرکی + حقوق ورودی
  • تعیین هزینه تعویض پلاک منطقه آزاد به ملی بر اساس ارزش خودرو
  • پرداخت و تسویه کل مبلغ خلافی خودرو 

چالش‌های تردد با خودروهای پلاک آزاد

چرا افراد تمایل دارند تا پلاک آزاد را به ملی تبدیل کنند؟

از یک سو پایین بودن هزینه واردات خودروی خارجی، معافیت از پرداخت هزینه‌های مالیاتی و گمرکی و از سوی دیگر محدودیت تردد در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی باعث شده تا بیشتر افراد تمایل داشته باشند پلاک منطقه آزاد خودرو خود را به ملی تبدیل کنند. نبود روش آسان برای انجام این کار، باعث شده تا اغلب افراد به استفاده از روش‌های غیر قانونی روی بیاورند. از این رو دولت برای کاهش مشکلات این‌ چنینی، وارد کردن خودرو خارجی کارکرده به بازار خودرو و خرید و فروش ماشین، پیشنهاد پلاک‌‌گذاری خودروهای منطقه آزاد را مطرح کرده است. سوال اینجا است که آیا طرح تبدیل پلاک آزاد به ملی به مرحله تصویب رسیده است یا خیر. برای پاسخ به این سوال، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

نکته: برای آشنایی با روش استعلام خلافی خودرو کیش کلیک کنید.

آیا طرح تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی در ۱۴۰۲ اجرا می‌شود؟

خیر؛ حدود ۳ ماه از پیشنهاد دولت سیزدهم برای وارد کردن خودروهای خارجی به بازار خودروی کشور می‌گذرد. تا چندی پیش خبری در خصوص عدم پلاک‌گذاری خودروهای منطقه آزاد به ملی منتشر شده بود. به نقل از دیجیاتو، ورود خودروهای وارداتی و لوکس قدیمی به بازار خودرو می‌تواند جلوی افزایش غیر اصولی قیمت خودرو را بگیرد. هم‌چنین باعث بالا رفتن عرضه در بازار خودرو شود؛ اما به راستی اجرای این طرح تمام مشکلات موجود در بازار ایران را رفع می‌کند؟ قطعا خیر، با واردات خودروهای منطقه آزاد، مشکل بازار خودرو ایران رفع نمی‌شود و نیاز است تا واردات خودرو از راه دیگر نیز انجام شود.

برخلاف دیدگاه عمومی، بدون پرداخت ارز به خارج از کشور، امکان ورود خودرو کارکرده از منطقه آزاد به داخل کشور وجود ندارد. از طرفی باید تمام خودروهای کارکرده منطقه آزاد باید با خودروهای جدید خارجی جایگزین شوند که این نیز هزینه‌بر است. در نتیجه تا زمان رفع این مشکل ارزبری در واردات خودرو، امکان اجرای طرح تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی وجود ندارد.

نکته: سالیانه خودروهای آمریکایی و انگلیسی زیادی در محدوده منطقه آزاد در حال تردد هستند. طبق مصوبه جدید دولت، امکان تردد این خودروها در خارج از این مناطق وجود ندارد و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند نسبت به دریافت پلاک ملی اقدام کنند. 

نتیجه‌‌‌گیری

در این مطلب از وبلاگ قبضینو در خصوص پلاک آزاد، شرایط و مدارک مورد نیاز برای تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی صحبت کردیم. اگر می‌خواهید با خودرو پلاک آزاد خود در خارج از محدوده منطقه آزاد تردد داشته باشید، باید بدانید که تنها یک بار در سال امکان انجام این کار وجود دارد. برخلاف خبرهای ضد و نقیض منتشرشده، دولت با پیشنهاد تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی موافقت نکرده است. اگر به هر دلیل از منطقه آزاد خارج شدید، باید در انتظار جریمه خود و توقیف خودرو باشید. در نتیجه توصیه می‌کنیم از انجام این کار پرهیز کنید. در آخر نباید فراموش کنید که اگر طرح تبدیل پلاک آزاد به ملی به مرحله اجرا برسد، قیمت خودروهای وارداتی با افزایش ناگهانی روبه‌رو خواهد شد و نیاز است هزینه زیادی را برای دریافت مجوز تردد پرداخت کنید.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
علی اکبر حسینی

سلام آیا بیل بکهو بالاک اروند رامیشود پلاک ملی کرد

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست گرامی
بله، برای ملی کردن پلاک منطقه آزاد باید به مراکز موجود در شهر محل سکونتتان مراجعه کنید.
سبز و برقرار باشید.

یوسف

سلام من تویتا لند کروز ۲۰۲۳ دارم میشه به پلاک ملی تبدیل کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
بله می‌توانید به مراکز تبدیل پلاک در استان محل زندگی خود مراجعه کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله “همه چیز درباره پلاک منطقه آزاد و روش‌های تبدیل آن به پلاک ملی” را مطالعه کنید.

,محمد

با سلام وقت بخیر هیوندا اکسنت 2013 پلاک منطقه دارم میتونم تبدیل به پلاک ملی کنم اجرایی شد قوانینش یا نه

پشتیبانی قبضینو

سلام و درود
بله امکان‌پذیر است؛ شما باید به مراکز تعویض پلاک منطقه آزاد در محل زندگی خود مراجعه کرده و مدارک لازم مانند رسید تسویه عوارض گمرک،‌کارت ملی، شناسنامه، سند فروش و برگه کمپانی، تاییدیه گمرک و … را ارائه کنید. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید مقاله همه چیز درباره پلاک منطقه آزاد و روش‌های تبدیل آن به پلاک ملی را مطالعه کنید.
مانا باشید.

محند

آیا هویندااکسند ۲۰۱۵پلاک قشم هست ایا میشه پلاک ملی کنم

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
بله با مراجعه به مراکز تعویض به پلاک ملی در منطقه خود، می‌توانید این کار را انجام دهید.
سربلند و سبز باشید.

مازیار

هزینه تبدیل پلاک منطقه ازاد انزلی به پلاک ملی برای توسان ۲۰۱۶چقد می باشد ؟باتشکر

پشتیبانی قبضینو

درود وقت بخیر
هزینه تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی بر اساس موارد زیر تعیین شده و برای اطلاع دقیق باید به مراکز تعویض پلاک محل سکونت خود مراجعه کنید:
– هزینه حقوقی گمرک حدود ۴٪
– مجموع ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی
– تعیین هزینه تعویض پلاک با توجه به ارزش خودرو
– تسویه کامل خلافی خودرو
شاد و پیروز باشید.

سجاد

سلام به نظر شما خودرویی که در حال حاضر با پلاک ملی در کشور حدود ۲ میلیارد قیمت دارد و در منطقه آزاد ۱ میلیارد قیمت دارد جهت تبدیل به پلاک ملی حدودا چقدر باید هزینه کند به صورت تقریبی

پشتیبانی قبضینو

سلام دوست عزیز
برای تبدیل پلاک نیاز به پرداخت هزینه های مربوط به خلافی، عوارض خودرو،‌ هزینه‌های گمرک و … دارید؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ دقیقی برای آن رائه کرده است و باید به‌صورت حضوری به مراکز تبدیل پلاک شهر محل سکونتتان مراجعه کنید.
شاد و پایدار باشید.

یاسرپیروند

ما ماشین آمریکایی داریم، با پلاک اروند،چکاربکنیم؟درسته ساخت آمریکابوده ولی الان ماشین منه منم ایرانیم،

پشتیبانی قبضینو

سلام بر شما
برای تعویض به پلاک ملی باید به مراکز مربوطه در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید و با ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌‌‌های آن،‌ مراحل تبدیل به پلاک ملی را طی کنید.
موفق و سربلند باشید.

ادب محمد

با سلام آیا تا کنون کسی تبدیل پلاک منطقه به ملی انجام داده و اگه تبدیل میشه لطفاً اطلاع دهید

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما
بله امکان‌پذیر است. برای این کار علاوه بر پرداخت هزینه‌های مربوط به تبدیل پلاک پس از کارشناسی خودرو، مبلغ حق ورودی گمرک و سود بازرگانی و تسویه کلیه عوارض خودرو باید به همراه مدارک زیر به دفاتر پلاک‌دهی منطقه خود مراجعه کنید:
-مدارک تسویه عوارض گمرکی
-مدارک شناسایی مالک مانند کارت ملی و شناسنامه
-مدارک خودرو مثل سند فروش مزایده‌ای و برگه کمپانی
-ارائه سند و تاییدیه گمرکی صادر‌شده از سمت سامانه گمرک
-همراه داشتن وکالت‌نامه رسمی معتبر برای نماینده قانونی مالک خودرو (درصورتی‌که خودتان اقدام به انجام مراحل نکنید.)
سلامت و پیروز باشید.

فرخ فریدون

درود و ارادت به تازگی از کیش به سرزمین اصلی برگشتم و کارت کیشوندی را باطل کردم به چه طریقی امکان دارد بتوانم موتور شارژی پلاک کیش با پرداخت گمرک و هزینه ها به پلاک ملی تبدیل و از کیش به سرزمین اصلی انتقال دهم؟

پشتیبانی قبضینو

درود برشما وقت بخیر
برای تبدیل پلاک آزاد به پلاک ملی باید هزینه‌های مربوط به تبدیل پلاک بعد از کارشناسی، حق ورودی گمرک و سود بازرگانی و تمام هزینه‌های مربوط به عوارض آن را پرداخت کنید. در نهایت به همراه مدارک زیر به مراکز تعویض پلاک آزاد به ملی محل سکونت خود بروید:
مدارک پرداخت عوارض گمرکی
مدارک شناسایی کارت ملی و شناسنامه
مدارک خودرو مثل سند فروش مزایده‌ای و برگه کمپانی
سند و تاییدیه گمرکی صادر‌شده از سمت سامانه گمرک
برقرار باشید.

سینا

سلام تعویض پلاک برای منطقه آزاد انزلی کدوم سایت برم؟بعد خلافی خودرو ، پلاک انزلی هست که حروف الفبا نداره فقط عدد هست یه راهنمایی کنید چی وارد کنم؟

پشتیبانی قبضینو

درود سینا جان
برای نوبت‌دهی تعویض پلاک خودروی منطقه آزاد باید به سامانه anzalifz.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 34438103-013 تماس بگیرید.
همچنین استعلام خلافی این پلاک‌ها تنها از طریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +10 امکانپذیر است.
برقرار باشید و سبز.

ثبت دیدگاه