قبضینو

طرح ترافیک ۱۴۰۲؛ کامل‌ترین راهنمای صفر تا صد طرح ترافیک تهران

خرید طرح ترافیک 1400 روزانه و هفتگی - طرح زوج و فرد جدید در تهران من

این روزها خرید، رزرو یا حتی پرداخت عوارض طرح ترافیک بسیار ساده و آسان شده است. اما مشکل جای دیگری است. اگر شما هنوز نمی‌دانید از چه راهی و چطور باید بسته ترافیکی خریداری کنید و چه زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید. یعنی هنوز اطلاعات کاملی در مورد طرح ترافیک ندارید. برای خرید و رزرو بسته طرح ترافیک باید……

از شهریور ماه سال ۱۳۵۸ طرح ترافیک و از سال ۱۳۸۴ طرح زوج و فرد در شهر تهران به اجرا در آمد. طرح ترافیک در این بازه ۴۰ ساله در بیست مرحله اجرا شده است و هر ساله تبصره‌هایی برای بهبود شرایط، به آن اضافه شده است اما بیشتر آن‌ها تاثیری روی شرایط ترافیکی تهران و از آن مهم‌تر، آلودگی هوا نداشته‌اند. همه این فراز و نشیب‌ها لازم بود تا در سال ۹۸ طرح جدید زوج و فرد به اجرا در آید و شرایط تهران را دستخوش تغییر کند. با وجود اینکه چندین سال از اجرای طرح جدید زوج و فرد یا طرح کنترل آلودگی هوا می‌گذرد؛ اما با این حال بسیاری از افراد شناخت کاملی نسبت به این طرح ندارند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم این طرح جدید زوج و فرد و طرح ترافیک ۱۴۰۱ چه هستند و چه تغییراتی در تردد بین شهری تهرانی‌ها ایجاد کرده‌اند.

فهرست

طرح ترافیک چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهروندان تهرانی کمبود وسایل نقلیه عمومی برای تردد در سطح شهر است. همین عامل باعث شده تا بیشتر افراد تمایل داشته باشند از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند. سال‌ها است که در راستای کاهش ترافیک و شلوغی‌های شهر تهران، طرح ترافیک اجرا می‌شود. هر ساله قوانین آن دستخوش تغییر می‌شود تا سازگاری بیشتری با شرایط تردد شهروندان تهرانی داشته باشد. محدوده طرح ترافیک، ساعات طرح ترافیک، قوانین تردد در طرح، جریمه، رزرو طرح ترافیک امروز و نحوه پرداخت عوارض طرح ترافیک  از جمله سوالاتی هستند که شهروندان به دنبال پاسخ دقیق و درستی به آن هستند. 

امتیاز ویژه ساکنین محدوده طرح ترافیک

برای اولین بار در سال ۹۸ بود که ساکنان محدوده‌های ترافیکی که در سالیان اخیر محدودیت‌های تردد با خودرو برای آنها مشکلاتی ایجاد کرده بود، از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. هزینه طرح برای آنها ۵۰ درصد کمتر از دیگران شد. ساکنین این مناطق در سال ۱۴۰۱ هم همانند سال ۱۴۰۰ باید برای بهره ‌مندی از این تخفیف ۵۰ درصدی مشخصات محل سکونت خود در سامانه تهران من ثبت کنند.

سپس به همراه مدارک شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند. ساکنان مستاجر این نواحی باید توجه داشته باشند که در صورتی که در بخش سکونت آنها در قولنامه و… تاریخ پایان سکونت درج ‌شده باشد، باید هر ساله برای ثبت ‌نام مجدد به ‌عنوان ساکن محدوده طرح اقدام کنند. گفتنی است ساکنین این محدوده می‌توانند بدون در نظر گرفتن زوج یا فرد بودن، یک بار پیش از ساعت ۹ از طرح خارج و پس از ساعت ۱۶ وارد طرح شوند؛ این تردد رایگان است و نیاز نیست هیچ عوارضی پرداخت کنید.

ساعات اوج و غیر اوج طرح جدید ترافیک

سفر اغلب مسافران درون‌شهری که در محدوده مرکزی شهر تردد می‌کنند، از جنس «یک‌سر اوج» است، به این معنی که آنها صبح وارد محدوده شده و پیش از ساعت ۱۶:۳۰ از محدوده خارج می‌شوند یا اینکه خروج خود را به پس از ساعت ۱۸ موکول می‌کنند تا با ترافیک ساعات اوج تردد عصرگاهی تداخل پیدا نکند. این گروه از مسافران بعضا بین ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۶:۳۰ وارد محدوده شده و در ساعات اوج عصرگاهی از محدوده خارج می‌شوند.

به طور کلی ساعات اوج و غیر اوج در سال ۱۴۰۲ به صورت زیر است:

غیر اوج تردد در ساعات ۱۰ – ۱۶
یک سر اوج تردد در ساعات ۶:۳۰ تا ۱۰:۰۰ یا ‍۱۶ تا ۱۸
دو سر اوج تردد در ساعات ۶:۳۰ تا ۱۰:۰۰ و ۱۶ تا ۱۸

ساعت طرح ترافیک جدید از مهر ۱۴۰۱

براساس اعلام شورای حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران، ساعت ورود و خروج به طرح ترافیک از اول مهر ماه، از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ عصر خواهد بود. در واقع ساعت شروع طرح ۶:۳۰ صبح و ساعت پایان آن از ۱۷ به ۱۸ عصر تغییر پیدا کرده است. برخلاف طرح آلودگی هوا، طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمی‌شود و شما می‌توانید بدون پرداخت عوارضی، از این محدوده عبور کنید.

محدوده طرح ترافیک تهران – نقشه طرح ترافیک تهران

به طور کلی باید بگوییم که مرز این محدوده از سمت شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی تا تقاطع چمران) از سمت جنوب به بزرگراه بعثت (از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب) از سمت شرق به بزرگراه امام علی (از تقاطع همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه نواب (از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی) و در ادامه به بزرگراه چمران (از تقاطع آزادی تا تقاطع همت) محدود می‌شود.

در حالت جزئی‌تر محله‌های شمس آباد، مهران، مجیدیه، دبستان، قصر، کاج، صفا، شکوفه، باقر آباد، مینای جنوبی، دولاب، خاوران، شوش، بیستم ولیعصر، طیب، مینابی، جوادیه، گمرک، میدان حر، جمهوری، جمالزاده، جمشیدیه، میدان سلماس، یوسف آباد، امیر آباد شمالی، کردستان، حکیم، گمنام، شهرک والفجر، توانیر، رسالت، آپادانا، مصلی، سید خندان، خیابان ولیعصرتا تقاطع همت و تمام کوچه ها و خیابان‌های اطراف این مناطق در محدوده طرح زوج و فرد ۱۴۰۱ (کنترل آلودگی هوا) قرار دارند.

محدوده طرح ترافیک تهران - نقشه طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک ۱۴۰۱ نیز همچون سال‌های قبل از سمت شمال به بزرگراه همت، از سمت شرق به بزرگراه امام علی، از سمت جنوب به خیابان شوش (بزرگراه بعثت) و از سمت غرب به خیابان کارگر (بزرگراه نواب) محدود می‌شود. محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد را در نقشه بالا می‌توانید مشاهده کنید. محدوده قرمز: طرح کنترل آلودگی هوا یا زوج و فرد جدید و محدوده آبی: طرح ترافیک شهر تهران است.

جریمه طرح ترافیک یا عوارض طرح ترافیک؟

طرح ترافیک مدت‌هاست که در شهر تهران به اجرا در می‌آید و بسیاری از شهروندان با آن آشنایی دارند. قوانین این طرح هر ساله دستخوش تغییراتی می‌شود تا هم قوانین بهتر رعایت شوند و هم ترافیک آلودگی هوا در این کلان‌شهر کمتر شود. یکی از مهم‌ترین سوالات شهروندان در مورد طرح، جریمه طرح است. آیا جریمه‌ای به شماره‌ پلاک‌هایی که رزرو نداشته‌اند، تعلق می‌گیرد؟ جریمه طرح ترافیک کجا ثبت می‌شود؟ در چه صورتی باید جریمه طرح ترافیک را پرداخت کنیم؟

  • عوارض طرح ترافیک تهران

به هزینه و مبلغی که هر خودرو بعد از ورود و خروج مجاز خود در محدوده‌های ترافیکی باید پرداخت کند، عوارض طرح گفته می‌شود. تا چند وقت پیش مهلت پرداخت عوارض طرح، یک ماه بعد از تاریخ صدور بود؛ در غیر این صورت جریمه در نظر گرفته می‌شد. اما امروزه قوانین طرح ترافیک تغییر کرده است. در صورت عدم پرداخت عوارض، جریمه نخواهید شد. 

  • جریمه طرح ترافیک تهران

این نوع جریمه به خودروهایی تعلق می‌گیرد که به صورت غیر مجاز و بدون رزرو طرح ترافیک، وارد محدوده‌های ترافیکی می‌شوند. این خودروها باید علاوه برای پرداخت عوارض خودرو، جریمه ورود غیر مجاز به طرح که حدود ۱۰۰ هزار تومان است نیز پرداخت کنند.

زمانی که در سامانه تهران من ثبت نام می‌کنید و اطلاعات خودرو را نیز وارد سامانه می‌کنید، به ورود و خروج شما در محدوده‌های ترافیکی جریمه تعلق نمی‌گیرد و فقط عوارض تعلق می‌گیرد. چنانچه حساب کاربری شما به اندازه کافی شارژ داشته باشد، در برخی از مواقع عوارض طرح از حساب شما کسر می‌شود و مابقی به حساب مرجوع می‌شود. چنانچه حساب شهروندی نیز شارژ کافی نداشته باشد، تا زمان شارژ حساب مبلغ به عنوان بدهی در حساب تهران من باقی می‌ماند. به محض افزایش اعتبار و کلیک روی گزینه پرداخت، عوارض طرح ترافیک پرداخت خواهد شد. 

محاسبه نرخ عوارض محدوده‌های ترافیکی ۱۴۰۱

برای محاسبه نرخ عوارض محدوده‌های ترافیکی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ کافیست به آدرس eforms.tehran.ir/calculate-traffic-tehran-1401 مراجعه کنید و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید. اطلاعاتی که برای محاسبه نرخ عوارض طرح از شما خواسته می‌شود به شرح زیر است:

نرخ معاینه فنی خودرو

معاینه فنی برتر معاینه فنی عادی هیبریدی – برقی

محدوده سکونت

طرح ترافیک کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) خارج از محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

محدوده تردد

طرح ترافیک – روزهای شنبه تا چهارشنبه (ساعت ۶:۳۰ تا 1۸) کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) – شنبه تا چهارشنبه (ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸) و روزهای پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳)

ساعات تردد

غیر اوج یک سر اوج دو سر اوج

محاسبه نرخ عوارض محدوده‌های ترافیکی 1400 (کرونا)

مبلغ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا ۱۴۰۲

نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک با توجه به نوع معاینه فنی خودرو و سکونت در محدوده طرح تعیین می‌شود. خودروهایی با معاینه فنی برتر کمترین میزان عوارض را پرداخت می‌کنند.

زمان نوع معاینه فنی میزان پرداختی در محدوده طرح ترافیک (به ازای هر روز) میزان پرداختی در محدوده آلودگی هوا (به ازای هر روز) توضیح اضافی
ورود بعد از ۱۰ و خروج قبل از ۱۶ معاینه فنی برتر ۳۸۶.۳۱۶ ریال ۱۹۳.۱۵۸ ریال (برای من شد ۲۰.۳۵۸ ریال) اگر یک وسیله نقلیه در یک روز، چندین بار توسط دوربین‌ها طرح ترافیک مشاهده شود؛ تنها اولین ورود و آخرین خروج آن محاسبه خواهد شد. 
نداشتن معاینه فنی برتر ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
ورود قبل از ۱۰ و خروج قبل از ۱۶ معاینه فنی برتر ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۵۵۱.۸۸۰ ریال
نداشتن معاینه فنی برتر ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۶۵۷.۰۰۰ ریال
ورود قبل از ۱۰ صبح و خروج بعد از ۱۶ معاینه فنی برتر ۸۲۷.۸۲۰ ریال ۴۱۳.۹۱۰ ریال
نداشتن معاینه فنی برتر ۱.۱۸۲.۶۰۰ ریال ۵۹۱.۳۰۰ ریال
ورود بعد از ۱۰ صبح و خروج بعد از ۱۶ معاینه فنی برتر ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
نداشتن معاینه فنی برتر ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۳۹۴.۲۰۰ ریال
قبل از ۱۰ صبح معاینه فنی برتر ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال اگر خودرویی در یک روز تنها تنها یک بار توسط دوربیین‌ها مشاهده شود.
نداشتن معاینه فنی برتر ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۳۹۴.۲۰۰ ریال
بعد از ۱۰ صبح و قبل از ساعت ۱۶ معاینه فنی برتر ۳۸۶.۳۱۶ ریال ۲۰.۳۵۸ ریال
نداشتن معاینه فنی برتر ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
بعد از ساعت ۱۶ معاینه فنی برتر ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
نداشتن معاینه فنی برتر ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۳۹۴.۲۰۰ ریال

نرخ بسته‌های ترافیکی ۱۴۰۲

قیمت طرح ترافیک ویژه معاینه فنی برتر

نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک با توجه به نوع معاینه فنی خودرو و سکونت در محدوده طرح تعیین می‌شود. خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند، می‌توانند هزینه کمتری را برای تهیه بسته‌های ترافیکی پرداخت کنند.

آیا رزرو طرح ترافیک اجباری است؟

مسئله اجباری شدن طرح ترافیک تهران بارها مطرح شده است؛ امروزه اگر از قبل نسبت به رزرو طرح ترافیک اقدام نکرده باشید، جریمه در نظر گرفته می‌شود. دوربین‌های محدوده ترافیکی خودروها را شناسایی می‌کنند و بر اساس اطلاعات ثبت شده برای هر خودرو، عوارض طرح مربوط به آن را ثبت می‌کنند.

ثبت نام در سامانه تهران من برای رزرو یا خرید طرح ترافیک

برای ثبت نام در سامانه تهران من کافیست ابتدا به آدرس https://my.tehran.ir/ مراجعه کنید و گزینه ثبت نام در بالا و سمت چپ صفحه را انتخاب کنید. 

ثبت نام در سامانه تهران من برای رزرو طرح ترافیک

در مرحله بعد باید اطلاعات هویتی خود را تکمیل کنید. سه نوع ثبت نام اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی و تبعه خارجی در سامانه تهران من امکان پذیر است. 

ثبت نام در سامانه تهران من

یک کد تائید به شماره موبایلی که در مرحله قبل وارد کردید، ارسال می‌شود. کد را در این بخش وارد کنید و گزینه ثبت نام در تهران من را انتخاب کنید.

ثبت نام در سامانه تهران من و رزرو طرح ترافیک

ثبت نام شما انجام شده است. حالا می‌توانید از تمامی خدمات سامانه تهران من استفاده کنید. 

ثبت نام در سامانه تهران من برای رزرو طرح ترافیک

رزرو طرح ترافیک تهران

برای تردد در محدوده طرح ترافیک بهتر است از قبل نسبت به رزرو طرح اقدام کرده باشید. رزرو طرح ترافیک باید حتما از طریق سامانه تهران من انجام شود. شهروندانی که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند می‌توانند از طریق روش‌های زیر نسبت به رزرو اقدام کنند.

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک (رزرو) شهر تهران از طریق سایت تهران من

با مراجعه به سایت تهران من به آدرس https://myservices.tehran.ir/ و ورود به بخش حمل و نقل می‌توانید نسبت به رزرو مجوز تردد در طرح ترافیک اقدام کنید. پس ار رزرو نیز باید مبلغ تعیین شده را پرداخت کنید. آخرین وضعیت طرح ترافیک تهران و اخبار مربوط به آن را نیز می‌توانید از سایت تهران من پیگیری کنید.

برای خرید مجوز تردد در طرح تهران کافیست وارد پنل کاربری خود در سایت تهران من شوید و از بین خدمات گزینه حمل و نقل را انتخاب کنید. 

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک شهر تهران از طریق سایت تهران من

از بین خدمات حمل و نقل، گزینه رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک را انتخاب کنید. 

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک شهر تهران از سایت تهران من

حالا روز مورد نظر خود را انتخاب کنید و خرید مجوز را انجام دهید. 

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک شهر تهران

رزرو طرح ترافیک تهران من با اپلیکیشن تهران من

برای رزرو طرح ترافیک با اپلیکیشن تهران من کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • ابتدا وارد اپلیکیشن شوید و از بین خدمات حمل و نقل، رزرو طرح ترافیک را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی پیامی با این متن به شما نمایش داده می‌شود: شهروند گرامی؛ پیش از ورود به طرح نسبت به رزرو طرح اقدام نمایید. توجه داشته باشید که رزرو طرح، برای خودروهای فاقد معاینه فنی میسر نیست. ساعت اجرای طرح از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷ بوده و از ساعت ۱۴:۳۰ یک بار خروج از محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا رایگان خواهد بود. همچنین ساکنین محدوده‌ها (در صورت احراز سکونت)، می‌توانند بعد از ساعت ۱۴:۳۰ یک ورود رایگان به محدوده‌های مذکور داشته باشند. ضمنا روزهای پنجشنبه طرح اجرا نشده و طرح کنترل آلودگی هوا از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود. 
  • حالا کافیست از بین خودروهای خود یک مورد را برای رزرو طرح انتخاب کنید. 
  • روزهای هفته و ظرفیت هر یک برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با توجه به برنامه تردد خود یک یا چند مورد را انتخاب کنید.
  • اگر کیف پول شهروندی شما به اندازه کافی شارژ داشته باشد، هزینه رزرو مجوز تردد از کیف پول کسر خواهد شد. 

خرید بسته ترافیکی با اپلیکیشن تهران من

سامانه تهران من برای راحتی بیشتر همشهریان تهرانی، امکان خرید بسته ترافیک را برای کاربران فراهم کرده است. برای خرید بسته ترافیکی کافیست مطابق مراحل زیر عمل کنید. 

  • وارد اپلیکیشن شوید و گزینه رزرو طرح ترافیک را انتخاب کنید. 
  • پس از انتخاب خودرو مورد نظر خود، گزینه خرید بسته ترافیکی در بالا صفحه برای شما نمایش داده می‌شود.
  • گزینه “انتخاب بسته” را انتخاب کنید.
  • حالا می‌توانید یکی از انواع بسته ترافیک را خریداری کنید. 

رزرو طرح ترافیک با کد USSD تهران من

علاوه بر سایت و اپلیکیشن تهران من، می‌توانید از کد USSD نیز برای رزرو مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک تهران استفاده کنید. برای استفاده از این خدمت کافیست مراحل زیر را طی کنید. 

  • ابتدا کد #۶*۱۳۷* را با موبایل خود شماره گیری کنید. 
  • کد ملی خود را در این بخش وارد کنید.
  • اگر در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشید نام و نام خانوادگی شما نمایش داده می‌شود که برای تائید کافیست عدد 1 را ارسال کنید. 
  • حالا از بین خدماتی که برای شما نمایش داده می‌شوند گزینه خدمات طرح ترافیک را انتخاب کنید. 
  • در صفحه جدید گزینه 1 را وارد و ارسال کنید.
  • حالا می‌توانید گزینه رزرو یا لغو را انتخاب کنید و برای خودروهای ثبت شده در سامانه تهران من عملیات رزرو طرح را انجام دهید. 

پرداخت عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۲ از طریق سایت قبضینو 

برای پرداخت عوارض طرح ترافیک از طریق سامانه قبضینو کافیست به سایت قبضینو به آدرس www.ghabzino.com مراجعه کنید و از بین سرویس‌های ارائه شده، طرح ترافیک را انتخاب کنید. 

پرداخت عوارض طرح ترافیک از طریق سایت قبضینو 

شماره پلاک خود را در این بخش وارد کنید و گزینه استعلام طرح ترافیک را انتخاب کنید. 

پرداخت عوارض طرح ترافیک از طریق سایت قبضینو 

حالا می‌توانید عوارض طرح ترافیک خود را به صورت مورد یا تجمیعی از طریق سامانه قبضینو پرداخت کنید. 

پرداخت عوارض طرح ترافیک از سایت قبضینو 

پرداخت عوارض طرح ترافیک با اپلیکیشن قبضینو

  • از بین خدمات خودرو گزینه طرح ترافیک را انتخاب کنید.
  • سپس شماره پلاک خود را در این بخش وارد کنید و گزینه استعلام طرح ترافیک را انتخاب کنید. 
  • حالا می‌توانید عوارض طرح ترافیک خود را به صورت موردی یا تجمیعی و با اضافه کردن آن‌ها به سبد قبض قبضینو پرداخت کنید. 

پرداخت عوارض طرح ترافیک با اپلیکیشن قبضینو

پرداخت عوارض تردد در طرح ترافیک شهر تهران با اپلیکیشن تهران من

با استفاده از اپلیکیشن تهران من نیز می‌توانید تسویه تردد در طرح ترافیک را انجام دهید. برای این کار کافیست از قبل در سامانه تهران من ثبت نام و خودرو خود را نیز در این سامانه ثبت کرده باشید.

  • پس از ورود به اپلیکیشن، وارد بخش خودرو من شوید و از بین خدمات خودرو گزینه طرح را انتخاب کنید.
  • گزینه تسویه تردد را انتخاب کنید.
  • فهرست ترددها همراه با تاریخ برای شما نمایش داده می‌شوند.
  • برای تسویه ترددها کافیست گزینه پرداخت بدهی را انتخاب کنید تا مبلغ عوارض از موجود کیف پول شما کسر شود.

پرداخت عوارض تردد در طرح ترافیک شهر تهران با اپلیکیشن تهران من

رزرو طرح ترافیک

برای تردد در محدوده طرح ترافیک حتما باید از قبل نسبت به رزرو طرح اقدام کرده باشید. رزرو طرح باید حتما از طریق سامانه تهران من انجام شود. شهروندانی که قصد تردد در محدوده طرح را دارند می‌توانند از طریق روش‌های زیر نسبت به رزرو اقدام کنند.

  • رزرو طرح ترافیک از سایت تهران من
  • رزرو طرح ترافیک با اپلیکیشن تهران من
  • رزرو طرح ترافیک با کد دستوری #۱۳۷*

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک شهر تهران از طریق سایت تهران من

با مراجعه به سایت تهران من به آدرس https://myservices.tehran.ir/ و ورود به بخش حمل و نقل می‌توانید نسبت به رزرو مجوز تردد در طرح ترافیک اقدام کنید. پس ار رزرو نیز باید مبلغ تعیین شده را پرداخت کنید. آخرین وضعیت طرح ترافیک تهران و اخبار مربوط به آن را نیز می‌توانید از سایت تهران من پیگیری کنید.

برای خرید مجوز تردد در طرح تهران کافیست وارد پنل کاربری خود در سایت تهران من شوید و از بین خدمات گزینه حمل و نقل را انتخاب کنید.

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک شهر تهران از طریق سایت تهران من

از بین خدمات حمل و نقل، گزینه رزرو مجوز روزانه طرح را انتخاب کنید. 

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک شهر تهران از سایت تهران من

حالا روز مورد نظر خود را انتخاب کنید و خرید مجوز را انجام دهید. 

خرید مجوز تردد در طرح ترافیک شهر تهران

تردد بدون مجوز (غیرمجاز) در محدوده طرح ترافیک تهران

در صورتی که ظرفیت مجاز روزانه‌ رزرو طرح به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدوده‌ طرح نخواهید بود. در صورت تردد غیرمجاز در این محدوده، بیشترین میزان عوارض برای خودروی شما در نظر گرفته و مبلغ ۹۸۵.۵۰۰ ریال از کیف پول شهروندی شما کسر می‌شود یا به‌عنوان بدهی شما منظور خواهد شد.

راهنمای رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک ۱۴۰۲

قوانین رزرو طرح ترافیک ۱۴۰۱ به شرح زیر است. توجه داشته باشید که به منظور ثبت رزرو مجوز روزانه برای ورود به محدوده‌ طرح، شما می‏‌بایست حتما یک خودرو تحت پوشش دارای معاینه فنی معتبر در حساب کاربری خود داشته باشید.

  • امکان رزرو مجوز روزانه طرح از ظهر روز چهارشنبه هر هفته، برای هفته‌ آتی در اختیار شهروندان قرار دارد.
  • امکان رزرو مجوز روزانه طرح برای هر روز تا پایان ساعت ۲۴ وجود دارد البته در صورتی که ظرفیت روزانه تکمیل نشده باشد. 
  • در صورت عدم تکمیل ظرفیت مجاز روزانه طرح، امکان رزرو برای هر روز تا پایان همان‌‏روز یعنی ساعت ۲۴ امکان‏‌پذیر است.
  • امکان لغو رزرو مجوز روزانه طرح برای هر روز تا ساعت ۶ صبح همان‌روز امکان‌پذیر است.
  • خودروهایی که بدون رزرو بسته ترافیک، اقدام به ورود و تردد در محدوده‌ کنند، غیرمجاز شناخته می‌شوند و مبلغ ۹۸۵.۵۰۰ ریال از کیف پول شهروندی کسر و یا به عنوان بدهی شما منظور خواهد شد.
  • مبلغ پرداختی از بابت ثبت رزرو مجوز روزانه طرح برای ورود به محدوده‌، در حساب شهروندی شما مسدود خواهد شد.
  • مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده‌ طرح، پس از بررسی ترددهای خودرو شما حداکثر ده روز پس از تاریخ آن، از مبلغ مسدود شده کسر می‌شود و مابقی آن به حساب شما بازگردانده خواهد شد. در صورتی‏که خودروی شما تردد نکند یا توسط دوربین‌‏ها رویت نشود، به میزان 87,600 ریال از مبلغ مسدودی شما کسر و باقی مبلغ به حساب شما بازگردانده خواهد شد.
  • درخواست رزرو برای پلاک خودرو ثبت می‌شود نه برای راننده خودرو. در صورتی ‏که شما دارای چندین خودرو در حساب کاربری خود هستید، باید برای تردد هر یک، جداگانه اقدام به ثبت رزرو کنید.
  • امکان جابه‏‌جایی رزرو از یک خودرو به خودروی دیگر وجود ندارد و باید رزرو خودرو اول لغو و در صورت وجود ظرفیت برای خودرو دیگر ثبت رزرو انجام شود.

تردد بدون مجوز (غیرمجاز) در محدوده طرح ترافیک تهران

در صورتی که ظرفیت مجاز روزانه‌ رزرو طرح به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدوده‌ طرح نخواهید بود. در صورت تردد غیرمجاز در این محدوده، بیشترین میزان عوارض برای خودرو شما در نظر گرفته شده و مبلغ ۷۸۷.۵۰۰ ریال از کیف پول شهروندی شما کسر و یا به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.

تردد پلاک شهرستان در طرح ترافیک تهران

برای تردد با پلاک شهرستان نیز درست مانند پلاک تهران باید نسبت به رزرو طرح ترافیک در سامانه تهران من اقدام کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محاسبه هزینه عوارض تردد در طرح، بر اساس نوع معاینه فنی خودروها انجام می‌شود. معاینه فنی که در شهرستان‌ها ارائه می‌شود، معاینه فنی عادی است و تردد با این معاینه فنی بر اساس تعرفه‌های تعیین شده گران‌تر است. تهیه معاینه فنی برتر فقط با مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران امکان‌پذیر است.

آیا امکان اشتباه در ثبت تخلف توسط دوربین‌های ثبت تخلف وجود دارد؟

دوربین‌ها به صورت اتوماتیک شماره پلاک‌ها را می‌‌خوانند و تردد خودروها را ثبت می‌کنند. در این میان ممکن است افرادی شماره پلاک خودرو خود را مخدوش کرده باشند؛ همین موضوع سبب شود که بدهی برای پلاک دیگری منظور شود. در صورتی که از اشتباه بودن عوارض ثبت شده اطمینان دارید، می‌توانید اعتراض خود را در سامانه تهران من ثبت کنید. 

آیا با اعتراض به جریمه ورود به طرح ترافیک، جریمه از خلافی حذف می‌شود؟

اگر به مراجع مربوطه ثابت شود که جریمه در نظر گرفته شده برای خودرویی، اشتباه است، جریمه حتما از لیست خلافی خودرو حذف و اصلاح می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از خودروها برای فرار از جریمه طرح ترافیک، پلاک خود را دست‌کاری می‌کنند، این امکان وجود دارد که برای یک خودرو به اشتباه جریمه طرح ترافیک ثبت شود. این موضوع بعد از بررسی‌های دقیق اصلاح و رسیدگی می‌شود.

ثبت اعتراض به جریمه طرح ترافیک به چه صورت انجام می‌شود؟

برای ثبت اعتراض به جریمه، باید به صفحه کاربری خود در سامانه تهران من مراجعه کنید و از بخش پشتیبانی، تیکت اعتراض خود را ثبت کنید و منتظر پاسخگویی پیشتیبانی باشید. 

ثبت اعتراض به جریمه طرح ترافیک به چه صورت انجام می‌شود؟

جریمه مخدوش کردن شماره پلاک برای ورود به طرح ترافیک

‌مخدوش کردن پلاک خودرو برای ورود به محدوده‌ طرح یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی بوده است. برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه، علاوه بر جریمه نقدی، برای متخلف از ۶ ماه تا یک سال حبس نیز در پی دارد. همچنین خودرو توقیف می‌‌شود و فرد متخلف به مقام قضایی نیز معرفی می ‌شود.

جریمه طرح ترافیک کجا ثبت می‌شود؟

جریمه طرح ترافیک در واقع همان عوارض تردد بدون مجوز است که در اپلیکیشن تهران من، اپلیکیشن و سایت قبضینو و دیگر سامانه‌های پرداخت عوارض ثبت می‌شود و با وارد کردن شماره پلاک خودرو خود می‌توانید استعلام و پرداخت را انجام دهید.

طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) تهران

طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) تهران

طرح جدید زوج و فرد جدید یا طرح کنترل آلودگی هوا چیست؟

تا پیش از طرح جدید زوج و فرد خودروهای دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج نیز حداکثر ۳۹ روز مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد بودند. بر اساس طرح جدید، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند. بدین ترتیب، دیگر چیزی به نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، یعنی هر سه ماه، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. تعداد روزهای مجاز برای خودروهای با پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود. ساعت اجرای این طرح در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۶:۳۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه نیز از ۶:۳۰ تا ۱۳ است و تردد خودروها در محدوده این طرح در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی آزاد است.

شهروندان عزیز حتما به این نکته توجه داشته باشید: درصورتی‌ که در سامانه تهران من ثبت‌نام نکنند و در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند جریمه خواهند شد. 

طرح زوج و فرد جدید از چه زمانی اجرا می‌شود؟

اجرای طرح جایگزین زوج یا فرد از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ آغاز شد و بر اساس آن، محدوده زوج یا فرد سابق به نام محدوده «کنترل آلودگی هوا» شناخته می‌شود. در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است تا:

  • شرایط برای عموم شهروندان عادلانه‌تر شود
  • تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد
  • شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود
  • رضایتمندی شهروندان افزایش یابد
  • همچنین در شرایط خطیر فعلی، شرایط اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود

مشکل طرح زوج و فرد سابق چه بود؟

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، محسن پورسیدآقایی، اظهار داشت طرح زوج و فرد از سال ۱۳۸۴ در مناطق مرکزی و پر‌تردد تهران با هدف کنترل ترافیک اجرایی شد و برخلاف انتظارات، نتیجه موفقیت‌آمیزی به همراه نداشت. با اعمال این طرح شاهد افزایش استفاده از موتور سیکلت در سطح شهر، به وجود آمدن شغل‌های کاذب موتور سیکلت محور همچون مسافرکشی، افزایش تخلفات توسط رانندگان به منظور تردد در محدوده طرح و افزایش آلودگی هوا بودیم. بسیاری از شهروندان نیز بیش از یک ماشین با شماره پلاک‌های زوج یا فرد دارند و عملا هر روز در سطح شهر تردد می‌کردند. با توجه به جمعیت شهر تهران تدوام طرح زوج و فرد نه تنها کمکی به بهبود شرایط شهر تهران نمی‌کرد بلکه می‌توانست آلودگی و شلوغی شهر را بیشتر کند.

مشکل طرح زوج و فرد سابق چه بود؟

نحوه استفاده از تسهیلات طرح کنترل آلودگی هوا

برای استفاده از تسهیلات طرح کنترل آلودگی هوا و همچنین طرح ترافیک باید از طریق سامانه اینترنتی تهران من اقدام کنید. وارد سایت اینترنتی تهران من به آدرس my.tehran.ir شوید و ثبت نام کنید. برای ثبت نام باید یک نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید. این سامانه شماره موبایل شما را دریافت می‌کند و یک کد تائید به شماره ثبت شده ارسال می‌کند. مراحل زیر را دنیال کنید تا به سادگی در سامانه تهران من عضو شوید. 

شما باید مشخصات شخصی، مشخصات خودروی خود و همچنین نشانی منزل خود را وارد کنید. اگر ساکن محدوده‌های ترافیکی، (یعنی محدوده ترافیک و حلقه دوم که همان طرح زوج و فرد سابق و کنترل آلودگی هوای فعلی) باشید هزینه تردد در این محدوده‌ها برای شما نصف قیمت محاسبه می‌شود. اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده‌اید کافیست و دیگر نیازی به ثبت نام مجدد ندارید. 

بهتر است حساب خود را در این سامانه شارژ کنید تا هیچ‌گاه جریمه نشوید. بله درست است اگر حساب شما شارژ باشد جریمه‌ای برای شما منظور نخواهد شد. اما اگر در سایت تهران من ثبت نام نکرده باشید ۲۰ روز تردد رایگان برای شما در نظر گرفته نمی‌شود و چون اعتباری نیز در حساب شما نیست از روز اول هم جریمه می‌شوید و هم بدهی هزینه تردد به شما تعلق می‌گیرد. 

در مقابل اگر ثبت نام کرده باشید اطمینان داشته باشید که حتی با اتمام ۲۰ روز تردد مجاز رایگان و ورود به محدوده دوم و نداشتن شارژ جریمه طرح زوج و فرد به شما تعلق نمی‌گیرد بلکه یک پیامک اخطار دریافت می‌کنید. از زمان تردد غیر مجاز در محدوده تا یک ماه فرصت دارید حساب خود را شارژ کنید و از جریمه شدن جلوگیری کنید. در صورت عدم پرداخت در مهلت یک‌ماهه، حدود ۱۵-۲۰ درصد به جریمه اضافه خواهد شد.

خبر خوب دیگری که برای شما داریم درباره محدوده اول یعنی طرح ترافیک است. شما حتی اگر وارد محدوده طرح اصلی نیز شوید و حسابتان شارژ نداشته باشد باز هم بلافاصله جریمه طرح شامل حال شما نمی‌شود و مجددا پیامک اخطار ورود غیر مجاز را دریافت خواهید کرد. در این مورد نیز تا یک ماه مهلت پرداخت دارید تا جریمه نشوید. 

بنابراین در اولین فرصت در سامانه تهران من ثبت نام کنید و از بسیاری از امکانات شهری بهره مند شوید. سامانه تهران من فقط مختص خرید مجوز تردد در محدوده طرح نیست. امکان بسیاری در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است از جمله:

  • خرید بلیط مترو
  • پرداخت هزینه پارک خودرو
  • خرید بلیط برج میلاد
  • استعلام پرونده شهر سازی
  • و … 

اگر شخصی بیش از ۲۰ روز در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد جریمه به چه صورتی خواهد بود؟

عوارض تردد در این محدوده در روز‌های فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح (بین ۷ تا ۱۹ هزار تومان) تعیین‌شده است. طبعاً شمارش تعداد روز‌های مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت‌نام در سامانه انجام‌شده باشد و از این‌ رو ضروری است همه دارندگان خودرو یک‌بار در سامانه ثبت‌نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد کرده باشند. حال اگر شهروندی باوجود ثبت‌نام در سامانه تهران من، بیش از تعداد مجاز (۲۰ روز در هر فصل برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک‌های غیر تهران) در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد می‌تواند نرخ عوارض تردد را با مراجعه به سایت http://neweforms.tehran.ir/calculate_expense محاسبه کند.

مزایای طرح زوج و فرد جدید یا طرح کنترل آلودگی هوا

مهم‌ترین مزیت طرح جدید این است که شما هر روز که نیاز داشته باشید می‌توانید وارد محدوده ترافیکی جدید شوید و نیازی نیست هر روز شماره ماشین خود را با تقویم هفتگی چک کنید. از طرفی تبعیض بین خودرو‌های زوج و فرد نیز حذف می‌شود. اما در هر حال سهمیه ماشین‌ها برای ورود به طرح جدید ترافیک کاهش یافته است. 

  • بهای طرح برای ساکنان محدوده ۵۰ درصد کمتر از بقیه شهروندان تعیین‌شده است. برای خودرو‌های ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا تهران٬ ۵۰ درصد تخفیف از پرداخت عوارض در نظر گرفته‌شده است و به ازای هر واحد مسکونی٬ فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد؛ یعنی اگر شما ۳ خودرو داشته باشید٬ فقط به ۱ خودرو٬ ۵۰ درصد تخفیف در خرید عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا تعلق خواهد گرفت.
  • نرخ عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا برحسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه خواهد شد.
  •  برای خودرو‌هایی که دارای معاینه فنی برتر هستند٬ ۲۵ درصد تخفیف در خرید عوارض ورود به طرح محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته‌شده است.

همه ساکنان محدوده هر دو طرح باید علاوه بر ثبت‌نام در سامانه تهران من، در همین سایت از منوی سمت راست وارد قسمت «خدمات طرح ترافیک> شرایط خاص شهروندان» شوند و در صفحه «ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا» اطلاعات محل سکونت خود را وارد کنند تا بتوانند از امتیازات مخصوص ساکنین منطقه بهره‌مند شوند. 

اطلاعات موردنیاز شامل شماره بلوک، شماره ملک، شماره آپارتمان و نوع ملک (مالک یا استیجاری) است. همچنین متقاضیان باید تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه و نیز تصویر قبض عوارض نوسازی و عمران شهری را در همین صفحه بارگذاری کنند. عوارض سالیانه خودرو و بدهی طرح این متقاضیان نیز باید تسویه شده باشد.

پس از واردکردن این اطلاعات در سامانه اینترنتی، شهروندان باید به‌صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک خود را ارائه کنند تا توسط کاربران این دفاتر مورد تأیید قرار گیرد. نتیجه این تأیید در سایت قابل‌مشاهده است.

تا اینجا سعی کردیم توضیحات کاملی درباره طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در اختیار شما قرار دهیم. اگر سوالات دیگری در مورد این دو طرح ذهن شما را درگیر خود کرده است حتما در بخش دیدگاه کاربران با ما در میان بگذارید تا تیم پشتیبانی ما به سرعت پاسخگوی شما باشند.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
عوض مختاری

سلام پلاک ماشین من فرد است آیا با خرید طرح ترافیک ‌ثبت نام می توانم شنبه با ماشین به بیمارستان لقمان حکیم برم ممنون

Kiani

با سلام ممنون از تو ضیحاتتونمتاسفانه امکان پاک کردن پلاک قبلی و افزودن پلاک جدید نیست با تشکر

اذر میدخت سپهر

کلا فرایند خرید طرح ترافیک خیلی سخت شده و بعضی وقتا یه ساعت بیشتر طول میکشه که طرح ترافیک رو بخریم.محدوده های زوج و فرد هم که اصلا معلوم نیست کی به کی هست.

سارا

تشکر از محتوای کامل شما. سایت تهران من راهنمای خرید طرح گنگی دارد. این هم متن سایتش : شهروندان محترم می توانند از طریق تلفن همراه شخصی خود با شماره گیری #1*3*137* اقدام به خرید مجوز طرح ترافیک روزانه نمایند. جهت دریافت راهنمای خرید می توانید از مستندی که در زیر آمده است، استفاده کنید.

ثبت دیدگاه