قبضینو

راهنمای تمدید گواهینامه رانندگی؛ تجربه یک رانندگی بدون جریمه

راهنمای تمدید گواهینامه رانندگی؛ تجربه یک رانندگی بدون جریمه

رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته دردسر‌های زیادی دارد. با تمدید به موقع گواهینامه رانندگی خود می‌توانید جلوی جریمه‌‌شدن را بگیرید. برای تمدید گواهینامه به مدارکی مانند اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی و ……

اعتبار گواهینامه‌های رانندگی در حالت عادی ۱۰ ساله است. اگر همین روزها اعتبار گواهینامه‌تان به پایان می‌رسد، بهتر است تمدید گواهینامه رانندگی را پشت گوش نیندازید. در غیر این صورت باید در انتظار جریمه‌های بالا باشید. تمدید گواهینامه رانندگی به اندازه دریافت آن دوندگی‌ زیادی ندارد، ولی معمولا بعد از گذشت ۱۵ تا ۳۰ روز به دستتان می‌رسد. با تمدید گواهی‌نامه می‌توانید مسیر راه را بدون استرس و نگرانی بابت جریمه شدن طی کنید. در این مطلب از وبلاگ قبضینو قصد داریم در مورد تمدید گواهینامه صحبت کنیم. با شناخت مدارک، شرایط و مراحل می‌توانید فرایند تمدید گواهینامه را سریع‌تر از قبل کنید.

مدت اعتبار گواهینامه راهنمایی و رانندگی 

تا چند وقت پیش اعتبار هر گواهینامه رانندگی ۵ سال بود اما حالا قانون تغییر کرده است. بسیاری از افراد نمی‌دانند تمدید گواهینامه بعد از چند سال اتفاق می‌افتد. گواهینامه رانندگی بعد از ۱۰ سال اعتبارش به پایان می‌رسد. پس بهتر است پیش از ابطال اعتبار گواهینامه به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از نظر سلامت جسمی و روانی معاینه شوید و گواهینامه‌تان ۱۰ سال دیگر تمدید شود. البته این قضیه برای افراد بالای ۷۰ سال متفاوت است. آن‌ها باید هر ۲ سال یکبار گواهینامه‌شان را تمدید کنند. در سرویس پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی قبضینو می‌توانید اعتبار گواهینامه خود را چک کنید. 

بهترین زمان تمدید گواهینامه 

اگر در مورد زمان تمدید گواهینامه برایتان سوال پیش آمده؛ به این معنا است که همین روزها اعتبار گواهینامه‌تان به پایان می‌رسد. بهترین زمان برای انجام مراحل تمدید گواهینامه، یک ماه مانده به تاریخ اتمام اعتبار گواهی‌نامه است. اگر جزء افرادی هستید که هنوز با گواهینامه قدیمی ( پایه یک و دوم قدیمی، ب۱، ب ۲، پ ۱ و ۲، موتور سیکلت، انواع ویژه) رانندگی می‌کنید، می‌توانید نسبت به تجمیع یک یا چند گواهینامه یا تعویض و تمدید گواهینامه زودتر از موعد اقدام کنید.

شرایط تمدید گواهینامه چیست؟

برای تمدید گواهینامه رانندگی باید یکی از شرایط زیر در مورد شما صدق کند؛ در غیر این صورت امکان تعویض یا تمدید این مجوز رانندگی برای هیچ فردی وجود ندارد.

  • تاریخ اعتبار گواهینامه رانندگی گذشته است. 
  • بخش‌های اصلی و مهم گواهینامه مخدوش شده و قابل خواندن نیست.
  • مشخصات شناسنامه‌ای فرد مانند «نام و نام‌ خانوادگی» یا وضعیت جسمی شخص تغییر کرده است. 
  • گواهینامه رانندگی گم شده یا توسط شخصی دزدیده شده است. (در این شرایط نیاز است به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید و استعلام اولیه را بگیرید. اگر سابقه‌ای وجود نداشته باشد باید به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و برگه استعلام را دریافت کنید.)  

تمدید گواهینامه رانندگی در چند مرحله انجام می‌شود؟

کلیه رانندگان باید برای تمدید یا تعویض گواهینامه رانندگی به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند. به صورت کلی بعد از آماده شدن مدارک نیاز است مراحل زیر را طی کنید تا گواهینامه با تاریخ اعتبار جدید صادر و به محل سکونت شما ارسال شود. 

  • مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی 
  • دریافت اطلاعات از شما برای تکمیل پروفایل سامانه سخا 
  • انجام تست‌های پزشکی برای دریافت گواهی تست اعتیاد، گروه خونی و نمره چشم (البته ممکن است نوع آزمون‌ها با توجه به سن شما متفاوت باشند و نیاز نیست همه تست‌ها را به صورت اجباری انجام دهید.)
  • ارائه مدارک موردنیاز 
  • ثبت درخواست تمدید گواهینامه 
  • دریافت رسید پستی 

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

نکته: اگر بیشتر از یک سال از زمان تمدید گواهینامه رانندگی‌تان گذشته است، یعنی باید همین روزها جریمه دیرکرد را برای تمدید گواهینامه پرداخت کنید.

برای تمدید گواهینامه رانندگی به چه مدارکی نیاز داریم؟

زمانی که اعتبار گواهینامه تمام می‌شود باید برای تمدید گواهینامه به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید. پیش از مراجعه نیاز است مدارک لازم برای تمدید یا تعویض گواهینامه را آماده کنید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی شناسنامه (کپی صفحه تنظیم سند در شناسنامه جدید و صفحه توضیحات مهر‌شده ثبت احوال در شناسنامه‌های قدیمی را نیز باید همراه خود داشته باشید.)
  • اصل و کپی کارت ملی 
  • همراه داشتن کارت بانکی برای پرداخت هزینه‌ها
  • آدرس محل سکونت اصلی خود به همراه کد پستی ۱۰ رقمی
  • اصل گواهینامه فعلی خود (یکی از شرایط  بالا باید در مورد گواهینامه صدق کند.)

نکته: قبلا برای تمدید گواهینامه به چند قطعه عکس نیاز داشتید. در حال حاضر اگر عکس شما قدیمی باشد، عکس‌ بیومتریک در مراکز پلیس + ۱۰ از شما گرفته می‌شود و نیازی به تهیه آن از قبل نیست. 

تمدید گواهینامه به صورت آنلاین است یا حضوری؟

تمدید گواهینامه رانندگی درست مثل دریافت برگه عدم خلافی به صورت حضوری و با مراجعه به مراکز پلیس + ۱۰ انجام می‌شود. هنوز هیچ راه آنلاین و قانونی برای تمدید یا تعویض گواهینامه وجود ندارد. البته یکی از اصلی‌ترین دلایل، این است که برای احراز هویت نیاز به اثر انگشت و عکس بیومتریک متقاضی است. برای پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی می‌توانید از روش‌های اینترنتی یا پیامکی استفاده کنید. 

تمدید گواهینامه رانندگی بین‌المللی (تمدید گواهینامه رانندگی خارج از کشور)

اگر قصد رانندگی در کشور دیگر را داشته باشید باید نسبت به دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید. معمولا این دسته از گواهینامه‌ها اعتبار یک تا سه ساله دارند. بعد از پایان اعتبار نیاز است تمام مراحل لازم برای صدور گواهینامه را انجام دهید. توجه داشته باشید بر خلاف سایر گواهینامه‌ها، چیزی به نام تمدید مجدد گواهینامه رانندگی بین‌المللی وجود ندارد.

هزینه تمدید گواهینامه ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چقدر است؟

بسیاری از افراد پیش از مراجعه به مراکز تمدید گواهینامه ترجیح می‌دهند از هزینه حدودی برای تمدید یا تعویض گواهینامه رانندگی مطلع شوند. اگر شما هم جز این افراد هستید بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازید. این هزینه تنها باید از  طریق دستگاه کارت‌خوان دفاتر پلیس + ۱۰ پرداخت شود. در غیر این صورت هزینه مجدد از شما دریافت می‌شود. 

نوع گواهینامه علت  مبلغ (برحسب تومان)
تمام گواهینامه‌های رانندگی هزینه دیون دولتی ۵۰.۰۰۰ 
تمبر  ۱۰۰۰ 
خدمت گواهینامه  ۱۰۷.۰۰۰ 
احراز هویت ۴۲.۰۰۰
عکس بیومتریک ۱۸.۰۰۰
جمع هزینه‌ها ۲۱۸.۰۰۰ تومان

نکته: اگر بعد از گشت یک سال نسبت به تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کنید، بایستی مبلغ جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه را نیز پرداخت کنید. در غیر این صورت صرفا هزینه تمدید گواهینامه از شما گرفته می‌شود.

آدرس مراکز تمدید گواهینامه

اگر تصمیمتان برای تعویض یا تمدید گواهینامه رانندگی جدی است؛ می‌توانید به یکی از مراکز زیر در تهران مراجعه کنید. 

کد  نشانی شماره تماس
۲۱۱۱۱۱ تهران، میدان پونک، بلوار میرزا بابایی، بین تقاطع عدل و سردار جنگل، نبش بن‌بست گلبرگ شمالی، پ ۹۶، طبقه اول  ۰۲۱-۴۴۱۳۰۸۸
۲۱۱۱۱۲ تهران بزرگ، فلکه دوم صادقیه، خیابان آیت‌الله کاشانی، نبش خیابان نجف‌ زاده، پلاک ۱۳، طبقه همکف ۰۲۱-۴۴۰۶۱۴۹۴
۲۱۱۱۱۴ تهران، ستارخان، روبروی باقرخان، بالای بانک ملی، پلاک ۱۳۶، واحد ۲ ۰۲۱-۶۶۵۵۳۱۷۴
۲۱۱۱۱۵ تهران، بلوار شهید دادمان، نرسیده به پل یادگار امام، بعد از خیابان معراج، نبش خیابان میلاد، پلاک ۱۴۷ ۰۲۱-۸۸۵۷۸۸۵۱
۲۱۱۱۱۶ تهران، بین فلکه اول و دوم صادقیه، روبروی پاساژ کیمیا، جنب پاساژ شب تاب، پلاک ۷۵۱، طبقه اول، روبروی همکف، واحد ۴ ۰۲۱-۴۴۲۴۱۷۴۰
۲۱۱۱۱۸ تهران، شهرک ژاندارمری، خیابان ایثار، جنب مسجد امیر المومنین، طبقه ۱، انتهای سالن ۰۲۱-۴۴۲۴۶۴۵۲
۲۱۱۱۱۹ تهران، جلال آل‌احمد اول، خیابان گیشا، پلاک ۷، طبقه اول، واحد ۳ ۰۲۱-۸۸۲۸۷۹۸۹
۲۱۱۱۲۱ تهران، آیت‌‌اله کاشانی، سه‌راه جنت‌آباد، روبروی مسجد نظام مافی، پلاک ۱۰، طبقه اول  ۰۲۱-۴۴۱۴۰۷۲۹
۲۱۱۱۲۳ تهران، ستارخان، حبیب‌ الهی، روبروی کلانتری ۱۱۸، خیابان بختیاری، خیابان سروری، کوچه رحیمی، پلاک ۱۰ ۰۲۱-۶۶۵۵۰۸۷۴

البته با توجه به اینکه تعداد دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) بیشتر از انگشتان دست است و امکان نام بردن تمام مراکز در این مطلب وجود ندارد؛ شما می‌توانید برای مشاهده آدرس دیگر مراکز به سایت epolice.ir مراجعه کنید. 

مراکز تعیین شده برای انجام تست اعتیاد گواهینامه پایه یک

برای تعویض یا تمدید گواهینامه پایه یک همراه داشتن گواهی عدم اعتیاد الزامی است. برای انجام تست اعتیاد نیاز است ابتدا معرفی‌نامه از دفاتر پلیس + ۱۰ دریافت کنید و سپس به مراکز زیر مراجعه کنید. توجه داشته باشید هزینه تست اعتیاد بر عهده فرد متقاضی است. 

  • بیمارستان حضرت ولی‌عصر (عج): تهران، خیابان ولی‌عصر، بالاتر از بلوار میرداماد، نبش خیابان شهید یاسمی
  • درمانگاه حضرت قائم (عج): تهران، بزرگراه شهید همت (شرق به غرب)، بعد از بزرگراه آزادگان، جنب دانشگاه علوم انتظامی امین 
  • بیمارستان امام سجاد (ع): تهران، خیابان بهار شمالی، بالاتر از خیابان طالقانی، کوچه مهندسی
  • درمانگاه حضرت زینب (س): شهرری، دولت آباد 

عواقب عدم تمدید گواهینامه رانندگی 

هر فردی برای رانندگی با وسایل نقلیه‌، به مجوز رانندگی یعنی گواهینامه نیاز دارد. برخی از افراد بعد از پایان اعتبار گواهینامه، همچنان در سطح شهر یا حتی جاده رانندگی می‌کنند. در ادامه در مورد عواقب عدم تمدید گواهینامه رانندگی صحبت می‌کنیم تا با شناخت آن‌ها جلوی جریمه شدن و مشکلات بزرگ‌تر خودتان و عزیزانتان را بگیرید.

جریمه رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته؛ خطر در کمین

اگر شما هم تجربه رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته را داشته باشید، می‌دانید که با زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی (رانندگی با گواهینامه بدون اعتبار) جریمه می‌شوید. این مبلغ جریمه توسط پلیس یا دوربین‌های هوشمند برای شما ثبت خواهد شد. پس بهتر است نسبت به تمدید گواهینامه تاریخ گذشته اقدام کنید.

جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی‌شده

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که جرائم برای فردی که به سن قانونی نرسیده یا به هر دلیلی گواهینامه ندارد، متفاوت است با شخصی که با گواهینامه تاریخ گذشته رانندگی می‌کند. در جدول زیر می‌توانید متوجه تفاوت هزینه‌ها شوید. 

کد تخلف تخلف کلان شهرها و جاده‌های بین شهری شهرستان‌ها روستاها و راه‌های روستایی
۲۱۱۱ همراه نداشتن گواهینامه رانندگی ۳۱.۵۰۰ تومان ۲۱.۰۰۰ تومان ۱۰.۵۰۰ تومان
۲۱۲۱ رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته ۳۱.۵۰۰ تومان ۳۱.۵۰۰ تومان ۱۰.۵۰۰ تومان

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با سایر تخلفات رانندگی و میزان تعرفه آن‌ها بهتر است نگاهی به جدول جرائم رانندگی بیندازید. 

تاثیر مستقیم رانندگی بدون گواهینامه بر بیمه شخص ثالث

دریافت بیمه شخص ثالث برای تمامی رانندگان اجباری است. اگر در طول رانندگی تصادف کنید، شرکت بیمه این خسارت را به صورت کامل پرداخت می‌کند. البته این در شرایطی است که تاریخ اعتبار گواهینامه‌‌تان به پایان نرسیده باشد. اگر چند روز از اعتبار گواهینامه گذشته باشد و حالا از شانستان تصادف کنید و در تصادف به عنوان مقصر اصلی شناخته شوید؛ با یکی از حالت‌های زیر روبرو خواهید شد.

  • پرداخت خسارت مالی

شرکت بیمه، خسارت را پرداخت نمی‌کند و راننده باید کل مبلغ را به تنهایی پرداخت کند. در این شرایط راننده موظف است علاوه بر پرداخت جریمه، خسارت را نیز پرداخت کند. 

  • خسارت مالی به انضمام خسارت جانی

اگر فردی در اثر تصادف فوت کند یا دچار نقص عضو شود، بیمه باید خسارت را پرداخت کند. اگر گواهینامه راننده منقضی شده باشد، بیمه هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند و باید شخص خاطی تمام هزینه و جریمه‌ها را با هم پرداخت کند. 

نکات مهم تمدید انواع گواهینامه‌ها

  • برای گرفتن اثر انگشت و عکس بیومتریک، باید فرد متقاضی در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی حضور پیدا کند.
  • درصورتی‌که قبلا زمان دریافت گواهینامه رانندگی لنز داشتید؛ باید برای تمدید گواهینامه زیرنظر پزشک معتمد ناجا معاینه شوید و نیازی به تایید کاردان فنی نیست. 
  • هزینه مربوط به معاینه پزشکی، آزمایش اعتیاد، چشم و آزمایش خون به عهده فرد متقاضی است. 
  • افرادی که دچار نقص عضو هستند برای تمدید گواهینامه به تاییدیه کاردان فنی نیاز دارند. 
  • در صورت داشتن گواهینامه قدیمی، می‌توانید نسبت به تمدید گواهینامه زودتر از زمان موعد اقدام کنید. 
  • اگر گواهینامه رانندگی با لنز طبی دارید، باید بعد از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک به کاردان فنی شهرک آزمایش نیز مراجعه کنید.
  • پرداخت هزینه تمدید گواهینامه فقط باید از طریق دستگاه کارت‌خوان دفاتر پلیس + ۱۰ باشد. اگر هزینه را از طریق روش‌های دیگر مانند اینترنت و عابر بانک پرداخت کنید، قابل قبول نیست. 

نکات مهم تمدید انواع گواهینامه رانندگی

سوالات متداول تمدید گواهینامه رانندگی

آیا امکان تمدید گواهینامه آنلاین وجود دارد؟

خیر؛ متاسفانه امکان تمدید گواهینامه غیرحضوری وجود ندارد. تمام رانندگان باید صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند؛ چراکه حضور فرد برای انگشت‌نگاری و گرفتن عکس بیومتریک اجباری است. 

تمدید گواهینامه رانندگی برای اتباع افغان به چه شکل است؟

برای تمدید گواهینامه رانندگی اتباع افغان ابتدا نیاز است هر دو شرط نداشتن کارت آمایش و داشتن اعتبار پاسپورت حداقل ۶ ماه در مورد افراد صدق کند. اعتبار گواهینامه اتباع افغان تنها یک سال است و بعد از تمام شدن تاریخ اعتبار باید نسبت به دریافت مجدد گواهینامه معتبر اقدام کنند. 

برای تمدید گواهینامه رانندگی باید به کجا مراجعه کرد؟

مراحل تعویض یا تمدید گواهینامه رانندگی در دفاتر پلیس + ۱۰ انجام می‌شود. غیر از این روش، راه دیگری برای تمدید گواهینامه رانندگی وجود ندارد. 

آیا امکان تمدید گواهینامه زودتر از زمان موعد وجود دارد؟

بله؛ اگر گواهینامه قدیمی داشته باشید، می‌توانید گواهینامه‌تان را زودتر از موعد تمدید کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب انواع گواهینامه را مطالعه کنید. 

آیا برای تمدید گواهینامه رانندگی به کارت پایان خدمت نیاز داریم؟

خیر؛ طبق قانون جدید برای دریافت یا تمدید گواهینامه به کارت پایان خدمت نیازی ندارید. 

چقدر طول می‌کشد تا گواهینامه رانندگی بعد از تمدید به دست ما برسد؟

حدود ۱۵ الی ۳۰ روز طول می‌کشد تا گواهینامه رانندگی به دست شما برسد. برای پیگیری وضعیت گواهینامه می‌توانید از سامانه قبضینو استفاده کنید.

آیا برای تمدید گواهینامه معاینه چشم لازم است؟

بله برای تمدید گواهینامه باید معاینه چشم تحت نظر پزشک معتمد ناجا انجام شود.

آیا شماره گواهینامه بعد از تمدید گواهینامه تغییر می‌کند؟

بله؛ شماره گواهینامه بعد از تمدید و تعویض گواهینامه رانندگی تغییر پیدا می‌کند.

سخن آخر

اگر تاریخ اعتبار گواهینامه‌تان به پایان رسیده، بهتر است هر چه سریع‌تر برای انجام مراحل تمدید گواهینامه رانندگی به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. چراکه هیچ شخصی دوست ندارد هر روز بابت داشتن گواهینامه تاریخ گذشته جریمه شود. اگر مدارک را پیش از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی آماده کرده باشید، فرآیند تمدید در یک روز جمع می‌شود و نیازی به مراجعه هر روزه نیست. شما می‌توانید گواهینامه خود را بعد از گذشت ۱۵ روز دریافت کنید. ما در این مقاله از وبلاگ قبضینو سعی کردیم که تمامی سوالات شما را در زمینه تمدید گواهینامه رانندگی به صورت کامل پاسخ دهیم. ما آماده شنیدن سوالات و نظرات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
علیرضا دودهکی

سلام من یکماه پیش گواهینامه پایه ۲ خود را تمدید نمودم اکنون که برای استفاده از گواهینامه به پایانه مراجعه کردم برای بارنامه گرفتن به من اعلام نمودن که گواهینامه شما فعال نیست اصلا چنین چیزی امکان ندارد و دلیل غیر فعال بودن را نمیدانم . مانده ام چکنم لطفا مرا راهنمایی کنید

پشتیبانی قبضینو

درود بر شما
لطفا برای پیگیری به یکی از مراکز پلیس + 10 مراجعه کنید. هنگام مراجعه حتما مدارک شناسایی خود و مدارک ماشین و رسید تمدید را به همراه داشته باشید.
سبز و پایدار باشید.

پدرام

سلام،من گواهینامه پایه ۳ دارم ۱۰ روز مانده به اتمام اعتبارش،و الان جهت صدور ویژه لیفتراک آموزشگاه مورد نظر از من گرفت،برای تمدید پایه ۳ چیکاری باید انجام بدم؟

پشتیبانی قبضینو

سلام وقت به‌خیر
شما با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ می‌توانید نسبت به دریافت اطلاعات کامل درباره تمدید گواهینامه پایه ۳ خودتون اقدام کنید. اگر با این روش مشکل‌تون حل نشد برای راهنمایی بیش‌تر حتما با ما در ارتباط باشید.
سبز و برقرار بمانید.

اسماعیل رکن الدینی

گواهی نامه کی به دستم میرسد

سارا واعظی

سلام دوست عزیز؛ برای پیگیری گواهینامه و اطلاع از وضعیت ارسال می‌تونین از خدمت پیگیری گواهینامه با قبضینو استفاده کنین.

مسعود شبه

آیا کسی که گواهینامه پایه دو را از سال ها پیش دریافت کرده، ولی تا کنون با هیچ خودرویی رانندگی نکرده و از تاریخ انقضای گواهینامه اش چندین سال گذشته، باید جریمه ای پرداخت کند؟

پشتیبانی قبضینو

دوست عزیز تنها در صورتی که رانندگی میکنید نیاز است که گواهینامه معتبر همراه داشته باشید.

ثبت دیدگاه