قبضینو

حذف قبض کاغذی: راهنمای حذف قبوض کاغذی برق و تلفن

آیا قبضینو معتبر است؟ داستان استارت‌آپ قبضینو از آغاز تا امروز

همه ما سال‌هاست یک احساس مشترک را در خانه‌هایمان تجربه کرده‌ایم. احساس کلافگی و سردرگمی از ده‌ها قبضی که باید نسخه کاغذی آن‌ها را دریافت و پرداخت می‌کردیم. اما حالا زمان تغییر فرا رسیده و می‌توانیم نفس راحتی بکشیم. 19 خرداد 1398 طرح ملی قبض سبز توسط وزیر نیرو رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد….

همه ما سال‌هاست یک احساس مشترک را در خانه‌هایمان تجربه کرده‌ایم. احساس کلافگی و سردرگمی از ده‌ها قبضی که باید نسخه کاغذی آن‌ها را دریافت و پرداخت می‌کردیم. اما حالا زمان تغییر فرا رسیده و می‌توانیم نفس راحتی بکشیم. 19 خرداد 1398 طرح ملی قبض سبز توسط وزیر نیرو رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد. “سبز، یعنی رویش، یعنی صلح و یعنی زندگی و توسعه پایدار.” این یادداشت اردکانیان، وزیر نیرو، بهترین تعریف ممکن برای قبض‌های کاغذی است که سال‌هاست هزینه‌های مازادی را برای سازمان‌های مربوطه و مردم به دنبال داشته است. 

قبضینو؛ پیشتاز در طرح ملی قبض سبز

قبضینو سامانه استعلام و پرداخت قبوض است. در سامانه پرداخت قبضینو دیگر نیازی به قبض کاغذی نیست و می توانید تمام قبض های خود را بدون نیاز به شناسه پرداخت و شناسه قبض، استعلام و پرداخت کنید. سرویس های پرداخت قبضینو شامل استعلام خلافی خودرو، پرداخت قبض تلفن ثابت، قبض همراه اول، قبض برق، قبض آب و گاز است. برای استعلام قبض آب، گاز و برق با وارد کردن شناسه اشتراک خود به راحتی می توانید جزئیات قبض های خود را مشاهده و پرداخت نماید. در بخش تلفن ثابت و تلفن همراه اول تنها با وارد کردن شماره تلفن قادر به استعلام و پرداخت قبض تلفن خواهید بود. در کنار نسخه تحت وب قبضینو می توانید از نسخه های اندوریدی و IOS قبضینو نیز استفاده کنید.

قبضینو پیش از آغاز فاز اجرایی حذف قبض کاغذی روی این امر مهم تمرکز کرده بود و تنها با وارد کردن شماره اشتراک خود می‌توانید در هر دوره قبوض خود را استعلام کنید و پس از استعلام همه قبوض، آن‌ها را به صورت تجمیعی پرداخت کنید. سرویس های استعلام و پرداخت قبض قبضینو از لینک های زیر قابل دسترس است. 

  پرداخت قبض تلفن ثابت              پرداخت قبض همراه اول              پرداخت قبض برق                پرداخت قبض آب                  پرداخت قبض گاز                                  پرداخت جرائم رانندگی 

 

قبضینو؛ پیشتاز در طرح ملی قبض سبز

 

طرح ملی قبض سبز چیست؟

گاهی ممکن بود قبوض کاغذی به دستمان نرسند و اشتباهی به منزل همسایه مجاورمان تحویل داده شوند. این تنها مشکل قبض‌های کاغذی نیست. قبوض کاغذی به دلیل مصرف کاغذ برای محیط زیست ضرر دارند و علاوه بر این هزینه زیادی را نیز برای دولت و شرکت‌های خدماتی به دنبال دارند. با اجرای طرح ملی قبض سبز دولت با 11 میلیارد تومان هزینه مربوط به قبوض کاغذی تهران خداحافظی خواهد کرد و صرفه جویی مهمی در بودجه دولتی به شمار می‌آید. پیش از این محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی حذف این قبوض برای کشور خبر داده بود.

 طرح ملی قبض سبز چیست؟

طرح قبض سبز نیازمند همکاری وزارت ارتباطات با مجموعه‌هایی است که در صدور قبض نقش دارند. با حذف قبض کاغذی، قبوض از طریق پیامک برای مشترکین ارسال می‌شوند و یا می‌توانند به سادگی با داشتن شناسه قبض یا شناسه پرداخت، استعلام قبوض خود را در سامانه قبضینو مشاهده کنند و  قبوض خود را به صورت تجمیعی پرداخت کنند.

وزیر ارتباطات در این باره گفت: “تصمیم بر این است که از ظرفیت دولت الکترونیک و از طریق کانال های فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله اپلیکیشن، پیامک و کدهای دستوری، قبوض خدماتی قابل دریافت برای کاربران باشد و قبوض کاغذی حذف شود.”

سناریوی اجرای این طرح توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران در سال گذشته ارائه شده بود و خرداد امسال وارد فاز اجرائی شد. هم‌اکنون، این طرح در برخی استان‌ها کلید خورده است ولی به طور سراسری از ابتدای نیمه دوم سال ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی می‌شود.

صرفه جویی حاصل از حذف قبض کاغذی و روش‌های دریافت قبض غیر کاغذی

*این آمار مربوط به شهر تهران است و حذف قبوض کاغذی برای کشور یک صرفه جویی 11 میلیاردی به دنبال دارد.

حذف قبض کاغذی گاز

مشترکین عزیز می‌توانند بدون نیاز به قبض کاغذی از سامانه قبضینو برای پرداخت قبض گاز خود استفاده کنند و به سادگی با داشتن شناسه اشتراک، آن را پرداخت کنند.

مشاهده قبض گاز بدون قبض کاغذی : https://ghabzino.com/gas

دریافت قبض گاز با پیامک

هزینه متوسط صدور هر قبض گاز در تهران، 47 تومان است و با احتساب تعداد 3 میلیون و 300 هزار قبوض گاز در هر دوره، هزینه متوسط 155 میلیون تومان برای صدور قبوض گاز در هر دوره در نظر گرفته می‌شود. اما صرفه جویی حاصل از حذف قبض کاغذی بسیار بیشتر از این مقدار است؛ چرا که حذف قبض کاغذی تنها مشمول حذف فیزیکی آن نیست و هزینه‌های اساسی دیگری مثل هزینه ارسال نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. صرفه جویی سالانه ناشی از حذف قبض کاغذی گاز مبلغی حدود یک میلیارد و 240 میلیون تومان است. 

 

حذف قبض کاغذی گاز

اگر برخی مسائل مربوط به اطلاعات مشترکان حل شود، روند حذف قبوض کاغذی در این شرکت سریع‌تر می‌شود. برای مثال، بعضی از مجتمع‌ها فقط یک شماره اشتراک دارند، یعنی گاز ساختمان مشترک است. در برخی موارد هم یا اطلاعات تماس مشترک کامل نیست و شماره تلفن همراهی ثبت نشده تا صورت‌حساب دوره پیامک شود یا شماره ثبت شده، اما با اطلاعات ساکن واقعی ملک، تطابق ندارد. حل اینگونه مشکلات در تسریع روند حذف قبوض کاغذی کمک شایانی خواهد بود.

همکاری شرکت پست برای استفاده از کد پستی مشترکان و شرکت مخابرات، برای دریافت شماره تلفن همراه افراد و استفاده از این اطلاعات در سامانه جامع مشترکین، فرآیند حذف قبوض را آسان‌تر می‌کند. شهروندان هم می‌توانند در صورتی که محل سکونت یا کار خود را تغییر داده‌اند، مراحل «تغییر نام اشتراک» را در سامانه این شرکت انجام دهند تا علاوه بر تکمیل اطلاعات، بتوانند صورت‌حساب خود را به‌صورت الکترونیکی مشاهده کنند.

حذف قبض کاغذی برق

مشترکین عزیز می‌توانند بدون نیاز به قبض کاغذی از سامانه قبضینو برای پرداخت قبض برق خود استفاده کنند و به سادگی با داشتن شناسه اشتراک، آن را پرداخت کنند.

استعلام قبض برق : https://ghabzino.com/electricity

 

حذف قبض کاغذی برق

دریافت قبض برق با پیامک 

هزینه متوسط صدور هر قبض برق در تهران، 120 تومان است و با احتساب تعداد 4 میلیون و 400 هزار قبوض برق در هر دوره، هزینه متوسط 528 میلیون تومان برای صدور قبض برق در هر دوره در نظر گرفته می‌شود. اما صرفه جویی حاصل از حذف قبض کاغذی بسیار بیشتر از این عدد است؛ چرا که حذف قبض کاغذی تنها مشمول حذف فیزیکی آن نیست و هزینه‌های اساسی دیگری مثل هزینه ارسال نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. صرفه جویی سالانه ناشی از حذف قبض کاغذی برق مبلغی حدود 3 میلیارد و 170 میلیون تومان است. مشترک باید برای حذف قبض کاغذی برق شماره شناسه خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند. چنانچه فردی هم مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. 

شرکت توزیع برق تهران سه راهکار برای مشاهده صورت‌حساب دوره مشترکین خود ارائه داده است؛ مراجعه به وب‌سایت و و ثبت شماره همراه، یکی از آن‌هاست. شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ مختص مشترکان تهرانی است که با ارسال #شناسه قبض *۱* به آن، صورت‌حساب دوره به صورت پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌شود. اگر هم از منزل یا محل کار خود نقل مکان کرده باشند، کافی است شناسه قدیمی را با ارسال #شناسه قبض *۲* به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ ارسال کنند تا ارسال اطلاعات قبض قبلی، متوقف شود و قبض خانه یا محل کار جدید را مجدد با ارسال #شناسه قبض *۱* ثبت کنند.

علاوه بر پیامک، تلفن گویای ۱۵۲۱ هم برای اطلاع از صورت‌حساب مشترکان برق فعال است، اما مزیت روش پیامکی این است که ۴۸ ساعت مانده به آخرین مهلت پرداخت، با ارسال پیام، پرداخت قبض را به شهروندان یادآوری می‌کند. اپلیکیشن شرکت برق، یکی دیگر از راه‌های دریافت قبض است که با نصب روی تلفن همراه و اسکن QR-کد روی قبض، مشترکان را از قبض‌های کاغذی بی‌نیاز می‌کند و اطلاعات مربوط به صورت‌حساب، عملکرد و راه‌های ارتباطی با شرکت برق را به‌طور کامل پوشش می‌دهد.

حذف قبض کاغذی آب

مشترکین عزیز می‌توانند بدون نیاز به قبض کاغذی از سامانه قبضینو برای پرداخت قبض آب خود استفاده کنند و به سادگی با داشتن شناسه اشتراک، آن را پرداخت کنند.

استعلام قبض بدون قبض کاغذی :  https://ghabzino.com/water

حذف قبض کاغذی آب

دریافت قبض آب با اس ام اس

هزینه متوسط صدور هر قبض آب در تهران، 75 تومان است و با احتساب تعداد 1 میلیون و 805 هزار قبوض آب در هر دوره، هزینه متوسط 133 میلیون تومان برای صدور قبوض آب در هر دوره در نظر گرفته می‌شود. اما صرفه جویی حاصل از حذف قبض کاغذی بسیار بیشتر از این مقدار است؛ چرا که حذف قبض کاغذی تنها مشمول حذف فیزیکی آن نیست و هزینه‌های اساسی دیگری مثل هزینه ارسال نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. صرفه جویی سالانه ناشی از حذف قبض کاغذی آب مبلغی حدود 800 میلیون تومان است.  البته حذف قبض آب به‌سادگی سایر موارد نیست. افراد زیادی تجربه سکونت در ساختمان‌هایی با انشعاب آب مشترک را داشتند و می‌دانند حتی اگر یکی از همسایه‌‎ها با تفکیک انشعاب آب موافق نباشد، نمی‌شود کنتورها را جدا کرد. با این حال، شرکت آب و فاضلاب هم روش‌هایی برای مشاهده قبوض دارد. وب‌سایت این شرکت و همین‌طور تلفن گویای ۱۵۲۲ که برای پرداخت غیرحضوری قبوض فعال شده‌اند، جزییات اشتراک را هم در اختیار افراد قرار می‌دهند. این شرکت، یک نرم‌افزار همراه نیز طراحی کرده که در گوشی‌های اندروید نصب و اجرا می‌شود.

حذف قبض کاغذی تلفن

مشترکین عزیز می‌توانند بدون نیاز به قبض کاغذی از سامانه قبضینو برای پرداخت قبض تلفن ثابت خود استفاده کنند و به سادگی با داشتن شناسه اشتراک، آن را پرداخت کنند.

استعلام قبض تلفن بدون نیاز به قبض کاغذی : https://ghabzino.com/phone

 

حذف قبض کاغذی تلفن

دریافت قبض تلفن با پیامک

هزینه متوسط صدور هر قبض تلفن در تهران، 230 تومان است و با احتساب تعداد 4 میلیون و 480 هزار قبوض تلفن در هر دوره، هزینه متوسط 1 میلیارد و 30 میلیون تومان برای صدور قبوض تلفن در هر دوره در نظر گرفته می‌شود. اما صرفه جویی حاصل از حذف قبض کاغذی بسیار بیشتر از این مقدار است؛ چرا که حذف قبض کاغذی تنها مشمول حذف فیزیکی آن نیست و هزینه‌های اساسی دیگری مثل هزینه ارسال نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. صرفه جویی سالانه ناشی از حذف قبض کاغذی تلفن مبلغی حدود 6 میلیارد و 200 میلیون تومان است. درصد بالایی از قبض‌ها به صورت غیرحضوری و به روش‌های مختلف مانند تلفن گویای ۲۰۰۰، کد دستوری ۲۰۲۰، پرتال شرکت و دیگر پلت‌فرم‌ها مثل قبضینو، پرداخت می‌شود. عملکرد دوره در این روش‌های پرداخت، قابل مشاهده است و با توجه به اقدامات مخابرات ایران در حذف کامل قبوض کاغذی هفت استان و ارسال پیامک و پیام صوتی برای اطلاع از صورت‌حساب که برای همه مشترکان انجام می‌شود، به نظر می‌رسد مخابرات پیشتاز حذف قبوض کاغذی در بین شرکت‌های خدماتی باشد و تا کنون عملکرد مناسبی داشته است.

حذف قبض کاغذی همراه اول

مشترکین عزیز می‌توانند بدون نیاز به قبض کاغذی از سامانه قبضینو برای پرداخت قبض همراه اول خود استفاده کنند و به سادگی با داشتن شناسه قبض، آن را پرداخت کنند.

استعلام قبض همراه اول فقط با شماره تلفن: https://ghabzino.com/mci

دریافت قبض همراه اول با پیامک

با حذف ارسال قبوض کاغذی 18,300,000 مشترک سیم کارت دائمی همراه اول، سالانه 14,187 درخت قطع نمی شوند. برای تولید هر تن کاغذ باید 24 اصله درخت را قطع شود که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه 6 کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند. تا امروز 17 میلیون و 586 هزار و 147 نفر از دریافت قبض کاغذی همراه اول انصراف داده‌اند.

روش‌های مختلفی برای انصراف از دریافت قبض کاغذی همراه اول پیش روی مشترکین قرار دارد:

  • شماره گیری کد دستوری #1141*10*
  • ارسال عدد 1141 به شماره پیامکی 009810 

روش‌های جایگزین دریافت صورتحساب سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

دریافت صورتحساب همراه اول

 

حذف قبض کاغذی ایرانسل

مشترکان سیم‌کارت دائمی ایرانسل می‌توانند به جای دریافت قبض کاغذی، از روش‌های متنوعی مانند اپلیکیشن و نسخه وب ایرانسل‌من، پیامک و… استفاده کرده و صورت‌حساب الکترونیکی خود را به‌صورت خلاصه یا کامل دریافت کنند.

با مشارکت در این کمپین، هم در مصرف کاغذ و قطع درختان جلوگیری کرده و همچنین از بسته ۱ گیگابایت اینترنت هفتگی از ساعت ۲ بامداد تا ۱۰ شب بهره‌مند ‌می‌شوند. مشترکان شرکت کننده در این طرح، ضمن جلوگیری از قطع درختان، در کاشت نهال در برنامه درخت کاری ایرانسل نیز سهیم خواهند شد.

روش‌های مختلفی برای انصراف از دریافت قبض کاغذی ایرانسل پیش روی مشترکین قرار دارد:

  • ارسال عدد 1 به سرشماره 2465
  • مراجعه به نرم افزار کاربردی «ایرانسل من»

روش‌های جایگزین دریافت صورتحساب سیم‌کارت‌های دائمی:

  • مراجعه به اپلیکیشن «ایرانسل‌من» (مشاهده صورتحساب> دریافت صورتحساب/ریزکارکرد> انتخاب دوره> دریافت صورتحساب)
  • مراجعه به نسخه وب «ایرانسل‌من»
  • مراجعه به صفحه پرداخت آنلاین
  • پست الکترونیکی: (در این روش قبض تلفن شما به صورت خودکار به پست الکترونیکی شما ارسال می‌شود.)
    • با مراجعه به اپلیکیشن «ایرانسل‌من» می‌توانید دریافت قبض از طریق این روش را فعال کنید و یا نشانی پست الکترونیکی خود را تغییر دهید.

حذف قبض کاغذی ایرانسل

قبضینو؛ پیشتاز در طرح ملی قبض سبز

قبضینو سامانه استعلام و پرداخت قبوض است. در سامانه پرداخت قبضینو دیگر نیازی به قبض کاغذی نیست و می توانید تمام قبض های خود را بدون نیاز به شناسه پرداخت و شناسه قبض، استعلام و پرداخت کنید. سرویس های پرداخت قبضینو شامل استعلام خلافی خودرو، پرداخت قبض تلفن ثابت، قبض همراه اول، قبض برق، قبض آب و گاز است. برای استعلام قبض آب، گاز و برق با وارد کردن شناسه اشتراک خود به راحتی می توانید جزئیات قبض های خود را مشاهده و پرداخت نماید. در بخش تلفن ثابت و تلفن همراه اول تنها با وارد کردن شماره تلفن قادر به استعلام و پرداخت قبض تلفن خواهید بود. در کنار نسخه تحت وب قبضینو می توانید از نسخه های اندوریدی و IOS قبضینو نیز استفاده کنید.

قبضینو پیش از آغاز فاز اجرایی حذف قبض کاغذی روی این امر مهم تمرکز کرده بود و تنها با وارد کردن شماره اشتراک خود می‌توانید در هر دوره قبوض خود را استعلام کنید و پس از استعلام همه قبوض، آن‌ها را به صورت تجمیعی پرداخت کنید.

قبضینو؛ پیشتاز در طرح ملی قبض سبز

ثبت دیدگاه

شما هم می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
سعیدعوض زاده

میخواهم شماره موبایل خودم را تغییر دهم چ باید بکنم

حسین طاهری

ثبت شماره تلفن همراه جدید برای قبض جدید

محمدعلی نوروزی

سلام من میخواهم قبض تلفن ثابتم را نگاه کنم که چند آمده اما چند روز است که موفق نه شدم من مستاجرم قبض کاغذی هم نیامده وپیامکی هم صاحب خونه من نمیتونه پیام واسم بفرستد من چه کار کنم شماره تلفن ثابتم ۰۲۱۳۳۰۱۵۵۰۳ و شماره تیلفون همرا من ۰۹۰۲۴۵۹۰۹۳۱ ممنون

امیرعلی پورنجف

سلام،ما حدود سه ماه است که کنتور برق گرفتیم ولی قبض برق تابحال برامون نیومده چطوری از روی اشتراک کنتور بفهمم که چقدر مصرف برق داشتیم،از طریق قبضینو هم اقدام کردم که شماره قبض میخواد وما هم که قبض برقی نداشتیم که شماره قبض هم داشته باشیم

مسعود مقامی

من داخل هر سایتی که مربوط به قبض باشه را جستجو کردم ….ولی چیزی که بتوانم قبض میاندوره برق ویا آب وگاز را مشاهده کنم پیدا نکردم……برای تسویه حساب مستاجر میخواهم ……لطفا راهنمایی کنید که چطور میتوانم از روی شماره های کنتور و ارسال آن مبلغ میاندوره آب وبرق و گاز را بفهمم….با تشکر

پشتیبانی قبضینو

چیزی به اسم قبض میان دوره برق و گاز وجود ندارد اگر میخواهید کارکرد کنتور شما قبل از موعد مشخص قرائت شود به ادارات مربوطه مراجعه کنید و درخواست قرائت پیش از موعد را بدهید.

Reza Mosavi

اپليكيشن جهت IOS هست؟

پشتیبانی قبضینو

می توانید از نسخه وب مخصوص IOS استفاده کنید. لینک قبضینو برای IOS

منیر لطفی

جزییات قبض قابل مشاهده نیست!!!!!

پشتیبانی قبضینو

با نصب اپلیکیش قبضینو ( از گوگل پلی ) می توانید جزئیات قبض ها رو مشاهده کنید. در هفته های آینده مشاهده جزئیات قبوض به وبسایت نیز اضافه خواهد شد.

محمد

.مردم کلی مشغله دارن فراموش میکنن قبض کاغذی رو پرداخت کنن چه برسه به قبض پیامکی باید یک پیامک هشتار در آخرین روز مهلت پرداخت به مشترک ارسال شود .

ثبت دیدگاه